abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 maart 2011 @ 09:09:09 #1
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_94227774

[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #21

Welkom in het centrale whisky-topic, met daarin ruimte voor alles voor en over whisky en whiskey.

De voorgaande delen:
[CENTRAAL] Whisk(e)y Topic #1
[Centraal] Whisk(e)y Topic #2
[Centraal] Whisk(e)y Topic #3 - Slainte!
[Centraal] Whisk(e)y Topic #4 - Turf en hout
[Centraal] Whisky/Whiskey topic #5 - Uisge beatha
[Centraal] Whisky/Whiskey topic #6 - An òl thu uisge?
[Centraal] Whisky / Whiskey Topic #7 - Uisgebaugh-baul
[Centraal] Whisky / Whiskey Topic #8 - Loch Goo
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #9 Sherrybom & Peatmonster
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #10 van Speyside tot Islay
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #11 Whisky a Go Go
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #12 Liefst zonder IJS
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic#13 Alleen voor baardmannen?
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic#14 in heel veel smaken!
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #15 Dramming Time!
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #16 Schots? Iers? Japans?
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #17
[Whisky /Whiskey Topic #19]
[Whisky /Whiskey Topic #20] - Glenfarclas wordt dit jaar 175 jaar oud!

Wat is whisky? :?
Whisky is een destillaat, dat wordt gestookt van granen; voornamelijk gerst, tarwe, rogge, en maïs. Hiertoe wordt uit de granen door middel van een speciaal proces, vergelijkbaar met het brouwen van bier, suiker onttrokken dat vervolgens vergist en gedestilleerd wordt in koperen destilleerketels. Daarna wordt het enige jaren op eikenhouten vaten gelegd om te rijpen.

De meeste whiskies worden gemaakt van meerdere soorten graan, die apart verwerkt worden en later weer bij elkaar gemengd. Dit noemt men blended whiskies. Voorbeelden die je vaak tegenkomt zijn Johnny Walker Red en Black Label, Vat69, Teachers, Famous Grouse, etc.

Andere whiskies worden van slechts één graansoort gestookt. Als die ene graansoort (gemoute) gerst is, dan heet het resultaat een single malt whisky. Is dat rogge, dan wordt het een straight rye whisky. De eerste zie je vaak uit Schotland (en soms uit Ierland), de laatste meestal uit de USA. Als zo'n whisky nu ook nog eens getapt wordt uit één vat, dan wordt het een single cask whisky genoemd.

De meeste whiskies die je gewoon koopt zijn dranken met een alcoholpercentage tussen de 40% en 46%; dat noemt men drinksterkte. Soms worden whiskies verkocht op hogere alcoholpercentages, zoals ze uit het vat vandaan komen. Dit noemt men dan vatsterkte, of cask strength whisky. Men kan er voor kiezen om de whisky op vatsterkte door er een beetje (bron)water aan toe te voegen iets soepeler drinkbaar te maken, dit is echter niet noodzakelijk.

Waar haal ik whisky? :?
De betere whisky vinden wij onder andere bij:

Ton Overmars slijterij te Amsterdam
Van Wees slijterij te Amersfoort
Van Zuylen slijterij te Loosduinen
Slijter Zonneveld te Maassluis
Whiskykoning te Den Bosch
Versailles te Nijmegen

of zo lang de Britse Pond weinig waard is:

The Whisky Exchange in de UK
Royal Mile Whisky in de UK

Bij de meeste van bovenstaande winkels is het ook mogelijk om online te bestellen zodat je voor een nieuwe of bijzondere whisky niet eens de deur uit hoeft *)

En wat als ik nog vragen heb? :?
Post de vraag in dit topic :7

Voor wie het weten wil: Hoe een whisky uiteindelijk smaakt is voor een groot (zo niet het grootste) deel afhankelijk van het vat waarin het bewaard is geweest. Tegenwoordig wordt de meeste Schotse whisky gerijpt in vaten die daarvoor in Amerika hebben gediend om bourbon in te laten rijpen. Vroeger werd er veel vaker whisky gerijpt in ex-sherryvaten. Vaak wordt er gezocht naar de beste mix van bourbonvat-whisky en sherryvat-whisky om een bepaald karakter te creëren voor een bepaalde botteling. Er zijn ook variëteiten die exclusief van bourbonvaten komen (veel Glenmorangies bijvoorbeeld) en sommige fabrikanten hebben echte 100% sherryvat-whiskies in het assortiment (veel Macallan, Glenfarclas en Aberlour).

vele honderden verschillende smaken?

Zeker!

Zó veel variatie met een soort drank? Veel meer verschillende smaken dan elke andere alcoholische drank die ik ken. zachte whisky, scherpe whisky, rokerige whisky, zoete whisky, medicinale whisky, frisse whisky, romige whisky, noem het maar op. Dus laat u door één slechte eerste ervaring niet uit het veld slaan. Helaas zitten er zeker bij de voordeligere flessen whisky ( onder de 30 euro) verhoudingsgewijs veel slechtere soorten. tussen. Probeer daarna gewoon eens een andere of haal bij de betere slijter een paar mini-flesjes (5cl) van enkele Single Malt Whiskies....en vergelijk die eens. u zult versteld staan van de varieteit.

Slechte whisky is natuurlijk beter te haggelen met flink veel ijs/water/cola ;)

Dramming?

Whisky drink je doorgaans uit een glas (toch?) In de diverse landen gelden er in de horeca verschillende regels over de hoeveelheid te schenken alcohol in een glas. In Nederland lijkt de standaard op 35ml te zitten voor een glaasje whisky. In de beter gesorteerde whiskybars kun je er ook voor kiezen om een halve hoeveelheid ( ± 2cl) aan te schaffen zodat je makkelijker meer smaken kunt vergelijken of proberen zonder dat je te snel onder invloed of blut raakt.
Een dram is echter een willekeurige hoeveelheid whisky die je inschenkt. De ene keer kies je er voor om een ruime hoeveelheid in te schenken zodat je de hele avond aan een glas kunt nippen. een andere keer neem je juist kleinere beetjes, of halve drams zodat je meerdere soorten kunt proberen.

Nog meer info nodig? dan kun je hier een forum vinden dat speciaal is gewijd aan whisky in al zijn verschijningsvormen

Drink verstandig, drink met maten

----Het leven is te kort om slechte whisky te drinken!----

Hier verder!
  donderdag 17 maart 2011 @ 10:11:07 #2
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_94229304
Laatst die friese whisky op. Wel lekker, maar niet heel bijzonder.
  donderdag 17 maart 2011 @ 12:05:55 #3
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_94233059
quote:
99s.gif Op donderdag 17 maart 2011 10:11 schreef egeltje1985 het volgende:
Laatst die friese whisky op. Wel lekker, maar niet heel bijzonder.
Frysk Hynder ofzoiets?
Heb daar niet veel positiefs over gehoord...

Millstone is overigens wel een aanrader imho :9 .
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
pi_94235709
Die Friese whisky wordt ik nou niet heel gelukkig van :N
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_94241263
quote:
2s.gif Op donderdag 17 maart 2011 12:05 schreef MPG het volgende:

[..]

Frysk Hynder ofzoiets?

Ik heb begrepen dat voor de prijsklasse een Millstone niet de top van de top is.
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:46:19 #6
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_94241344
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:44 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Ik heb begrepen dat voor de prijsklasse een Millstone niet de top van de top is.
Zorg dat je een slijter vind die zelf uit een 30 liter vaatje Millstone mag tappen (Liquid Gold in Haarlem bijvoorbeeld).
Die versies zijn stukken beter dan de standaard Millstones en zijn goedkoper.
pi_94241698
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:46 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Zorg dat je een slijter vind die zelf uit een 30 liter vaatje Millstone mag tappen (Liquid Gold in Haarlem bijvoorbeeld).
Kijk dat zijn leuke tips.

Ik zag in het vorige topic dat iemand een proef sessie had gehad. Ik ben eigenlijk altijd benieuwd naar datums hiervan, dus als iemand nog een proef sessie weet van bijzondere whisky's dan hou ik mij voorbehouden! :)

Heeft iemand hier ooit zelf een whisky gemaakt? Ik ken iemand die zelf bier brouwt (wat een snel resultaat oplevert), maar misschien leuk om zelf een quater cask te hebben? :)
  donderdag 17 maart 2011 @ 16:47:54 #8
112339 MPG
pi_94244475
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:46 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Kijk, dat zijn de betere tips :7
KSC JUBILEUM topic
#TeamHumbug
  donderdag 17 maart 2011 @ 16:50:23 #9
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_94244605
quote:
2s.gif Op donderdag 17 maart 2011 12:05 schreef MPG het volgende:

[..]

Frysk Hynder ofzoiets?

die ja. leuk dat t fries is, maar dat was t ook.
  donderdag 17 maart 2011 @ 17:14:04 #10
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_94245590
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:53 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Kijk dat zijn leuke tips.

Ik zag in het vorige topic dat iemand een proef sessie had gehad. Ik ben eigenlijk altijd benieuwd naar datums hiervan, dus als iemand nog een proef sessie weet van bijzondere whisky's dan hou ik mij voorbehouden! :)
Je bedoeld whiskyproeverijen?

Kijk dan hier op de whisky agenda van Levenswater.nl of op de kalender van het Whiskyforum.
In de openingspost heb ik overigens de logo's van de grootste festivals in Nederland opgenomen:

quote:
Heeft iemand hier ooit zelf een whisky gemaakt? Ik ken iemand die zelf bier brouwt (wat een snel resultaat oplevert), maar misschien leuk om zelf een quater cask te hebben? :)
Whisky maken is theoretisch wel mogelijk, maar dan moet je én de spullen hebben én een heleboel geduld, aangezien je het distillaat jaren moet laten rijpen op een vat...

Als je wilt weten hoe je whisky moet maken, hier dan misschien een aanzet: http://www.madmaster.nl/whisky/ (deels gejat van de Aberlour website)... 8-)

[ Bericht 2% gewijzigd door MadMaster op 17-03-2011 17:19:39 ]
pi_94248826
Heb (als beginnende whiskydrinker) op het vliegveld van Hanoi en Moskou even wat ingeslagen: Highland Park 12 year, Balvenie Double Wood 12 year en Laphroaix 10 year. Ben benieuwd! :)

Heb hiervoor 2 keer een fles Glenfiddich 12 year gekocht (en gedronken :9), als het goed is een echte beginnerswhisky.

Ik had trouwens niet echt het idee dat de flessen nou héél veel goedkoper waren in de duty free shops. Zijn allemaal literflessen. Laphroaix kostte 38 dollar geloof ik, Highland Park en de Balvenie samen zo'n 80 euro. Kan dat kloppen?
pi_94248866
-edit-

[ Bericht 99% gewijzigd door kthxbye op 17-03-2011 18:42:28 (dubbel) ]
  donderdag 17 maart 2011 @ 20:48:57 #13
128548 pavv
The computer says NO
pi_94256728
dat zijn ook zo'n beetje de prijzen die je er in NL voor kwijt bent. Meestal zijn de tax free flessen echter een liter.... en dat scheelt een slok op een borrel (/pun)
pi_94277772
Ja zijn allemaal literflessen!!
pi_94284893
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 23:07 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

restaurant cafe Okay,
Vijf Werelddelen 71 te Rotterdam
Entree: ¤ 15.00 per persoon
Arrangement: 3 gangen menu met daarna de whiskyproeverij voor ¤ 30.00, aanvang 18.00 uur, aanlsuitend de proeverij om 20.00 uur.

Meer informatie?
Bel met Mitra Rotterdam:
010 2152694

=====

Whisky Vrienden Rotterdam
Vrijdag, 15 April 2011, 20:30
Clubavond Whisky Vrienden Rotterdam

Kosten: 25 Euro p.p.

Opzet: per tweetal wordt een fles whisky aangeschaft. Alle flessen worden samen gedeeld en (leeg) gedronken

Aanvang 20.30 uur

Kijk voor meer info op www.whiskyrotterdam.nl
Tof, ik zal er eens naar gaan kijken ^O^

quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 08:54 schreef robdriessen het volgende:

[..]

North End Pub in Leiden heeft elke maand een proeverij waar je je op in kunt schrijven. 25 maart: Japan Malts. Zie http://north-end.nl/whisky_proeverijen
Die had ik ook al gezien ja, maar daar moet je met minimaal 12 zijn en daar gaan wij niet aankomen :P
  vrijdag 18 maart 2011 @ 12:59:08 #16
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_94287005
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 12:05 schreef Henk_v het volgende:

[..]

Die had ik ook al gezien ja, maar daar moet je met minimaal 12 zijn en daar gaan wij niet aankomen :P
Ze hebben bij North End ook 'open' proeverijen waar je je gewoon op kan inschrijven als individu...
pi_94509281
Weet iemand hoe je voor een redelijk bedrag in het Spey gebied kan komen? Als ik er naar toe wil gaan zit ik al tegen de 300 euro voor een ticket+ huurauto, en dan heb ik verblijf nog niet eens meegenomen... Waardoor een weekendje weg naar Spey minder aantrekkelijk word dan bijvoorbeeld een weekendje richting Rome O+ O+ O+

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-03-2011 13:55:21 ]
  woensdag 23 maart 2011 @ 14:48:46 #18
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_94511469
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 13:55 schreef Aneurism het volgende:
Weet iemand hoe je voor een redelijk bedrag in het Spey gebied kan komen? Als ik er naar toe wil gaan zit ik al tegen de 300 euro voor een ticket+ huurauto, en dan heb ik verblijf nog niet eens meegenomen... Waardoor een weekendje weg naar Spey minder aantrekkelijk word dan bijvoorbeeld een weekendje richting Rome O+ O+ O+
Met je eigen auto van IJmuiden naar Newcastle met DFDS en dan verder rijden naar het Noorden?

Passagiers
Op basis van retour
2 pers. + auto = ¤ 139,- p.p.

Weet niet of dat heel veel goedkoper is (je moet ook overnachten e.d.), maar goedkoper krijg je het in ieder geval niet.
Of je moet wereldkampioen langeafstandzwemmen, of beter nog, thriatlon zijn, dan kan je ook nog de fiets gebruiken als je aan de overkant van de Noordzee aangekomen bent... ;)
pi_94588768
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 14:48 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Met je eigen auto van IJmuiden naar Newcastle met DFDS en dan verder rijden naar het Noorden?

Passagiers
Op basis van retour
2 pers. + auto = ¤ 139,- p.p.

Weet niet of dat heel veel goedkoper is (je moet ook overnachten e.d.), maar goedkoper krijg je het in ieder geval niet.
Of je moet wereldkampioen langeafstandzwemmen, of beter nog, thriatlon zijn, dan kan je ook nog de fiets gebruiken als je aan de overkant van de Noordzee aangekomen bent... ;)
Dat gaat het niet worden, met degene met wie ik zal gaan is er 1 groot probleem: Ze zien al groen zodra ze 1 golfje zien, terwijl ze op het strand staan... :D

Toch maar kijken naar goedkope tickets dan.
  † In Memoriam † vrijdag 25 maart 2011 @ 21:07:08 #20
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_94615573
Ik zocht een lekker flesje Glen Morwen, maar dat (b)leek een soort huismerk te zijn.

Bij de Whiskyschuur in Friesland, vlakbij Sneek, toen maar wat mooie flesjes in dezelfde smaak-range ("rokerig") aangeschaft, onder andere een Drum Major (6y) en een Island of Geese (10y), beide Scotch Islay. Beide lekker en niet te gek duur. Aanraders voor de liefhebber, vooral de tweede. :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_94615841
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 21:07 schreef Cynix ® het volgende:
Ik zocht een lekker flesje Glen Morwen, maar dat (b)leek een soort huismerk te zijn.

Bij de Whiskyschuur in Friesland, vlakbij Sneek, toen maar wat mooie flesjes in dezelfde smaak-range ("rokerig") aangeschaft, onder andere een Drum Major (6y) en een Island of Geese (10y), beide Scotch Islay. Beide lekker en niet te gek duur. Aanraders voor de liefhebber, vooral de tweede. :Y
Drink jij ook whisky :o Cool...volgende keer dat je bij mij bent laat je die kleine gewoon terugrijden. Kunnen wij aan de drank *)
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  † In Memoriam † vrijdag 25 maart 2011 @ 21:27:05 #22
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_94616560
Goed idee! Ik ben voor. Nu die kleine nog voor het karretje spannen. :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
pi_94618118
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 21:27 schreef Cynix ® het volgende:
Goed idee! Ik ben voor. Nu die kleine nog voor het karretje spannen. :Y
Die zetten we gewoon voor het blok :Y) JE bent bijna getrouwd man. Dan hoort ze naar je te luisteren *)
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_94680283
Flesje Comenara, peated single malt, gehaald vanmiddag. Iers spul dus, was er eens benieuwd naar, dus gelijk een glaasje op 't balkon in 't zonnetje. Best lekker :9~ . Weet het voor mezelf alleen nog niet helemaal te plaatsen wat ik allemaal proef. ):O
Acid burns your mind
You will never find
Only darkness inside
Turn, turn off your mind
pi_94681212
Van mijn zusje nog voor mijn verjaardag Chivas Regal gekregen. Nog nooit gehad dus ben benieuwd! Alleen nog een weekje wachten tot ik weer thuis ben zodat we hem samen kunnen proeven :)
  zondag 27 maart 2011 @ 19:56:06 #26
112339 MPG
pi_94684079
Even in de herhaling, zodat ik niet vergeet kaarten te halen :') :

quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 12:58 schreef travelman het volgende:
Misschien dat ik hier een kijkje ga nemen, mocht ik in de buurt zijn (Noord-LImburg)

Wijnhuis Blerick Presenteert

Zondag 10 april a.s.

Whisky

Slainte Mhath Event

meer dan 125 whisky`s op de proeftafel

Locatie t Roadhoes

Antoniusplein 2 Blerick

van 14.00 uur tot 17.00 uur Entreekaarten á ¤ 25,00

inclusief nosing & tasting glas, pipetje, hapjes e.d.

mmv : o.a. Ardbeg, Balvenie - Benriach - Bruichladdich - Cadenhead - Chieftains - Coal Ila - Compass box - Daily Dram - Dun Bheagan - Glen Morray - Glencadam - Glendronach - Glenfiddich - Glenmorangie - Highland Park - Murray McDavid - The Glenlivet - Tullibardine - en nog veel meer....

Wijnhuis Blerick
KSC JUBILEUM topic
#TeamHumbug
pi_94684884
quote:
Op zondag 27 maart 2011 19:56 schreef MPG het volgende:
Even in de herhaling, zodat ik niet vergeet kaarten te halen :') :

[..]

Hmm, dat is echt wel heel verleidelijk! Heb alleen daar al geen geld voor, laat staan om iets te kopen dan...
  zondag 27 maart 2011 @ 20:22:19 #28
112339 MPG
pi_94685213
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 20:15 schreef maen het volgende:

[..]

Hmm, dat is echt wel heel verleidelijk! Heb alleen daar al geen geld voor, laat staan om iets te kopen dan...
Tijd om een sponsor te zoeken dan ;) ...
KSC JUBILEUM topic
#TeamHumbug
pi_94686285
quote:
Op zondag 27 maart 2011 20:22 schreef MPG het volgende:

[..]

Tijd om een sponsor te zoeken dan ;) ...
Interesse? ;)
  zondag 27 maart 2011 @ 20:49:43 #30
112339 MPG
pi_94686487
quote:
1s.gif Op zondag 27 maart 2011 20:45 schreef maen het volgende:

[..]

Interesse? ;)
Die had ik natuurlijk kunnen zien aankomen :D :|W ...
Maar laat dat verder maar buiten dit topic...
KSC JUBILEUM topic
#TeamHumbug
pi_94721723
ff een post om het topic te volgen...
pi_94732720
Gemak dient de mens hé!

Zometeen http://www.connemarawhiskey.com/ maar in de re-run.
Acid burns your mind
You will never find
Only darkness inside
Turn, turn off your mind
pi_94863979
Binnenkort deze binnen

Heb er goede dingen over gehoord.

Kennen jullie trouwens dit zaakje al? Heeft enorm veel voor goede prijzen!

http://www.whiskyvanzuylen.nl/

Huisgenoten hebben ook mooi spul besteld net, dus dat word binnenkort weer lekker genieten :9~
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
  donderdag 31 maart 2011 @ 18:20:55 #34
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_94864342
quote:
99s.gif Op donderdag 31 maart 2011 18:20 schreef egeltje1985 het volgende:
Nice, veel plezier.
Zal wel lukken ja. Hopelijk gaan deze flessen langer mee dan een nachtje ;)

Wat weten jullie eigenlijk van de Japanse whisky's? Ik lees er wel goede dingen over....
  donderdag 31 maart 2011 @ 18:41:24 #36
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_94865008
quote:
Op donderdag 31 maart 2011 18:15 schreef Agiath het volgende:
Binnenkort deze binnen
[ afbeelding ]

Heb er goede dingen over gehoord.

Kennen jullie trouwens dit zaakje al? Heeft enorm veel voor goede prijzen!

http://www.whiskyvanzuylen.nl/

Huisgenoten hebben ook mooi spul besteld net, dus dat word binnenkort weer lekker genieten :9~
Volgens mij wordt Van Zuylen genoemd in de OP...
  donderdag 31 maart 2011 @ 18:44:36 #37
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_94865115
quote:
Op donderdag 31 maart 2011 18:24 schreef Agiath het volgende:

[..]

Wat weten jullie eigenlijk van de Japanse whisky's? Ik lees er wel goede dingen over....
Wat ik daar van weet is dat ze vaak zeer goed zijn, dat ze hier ook behoorlijk prijzig zijn en dat ik ze daarom in oktober/november zelf ga halen in Japan, als de straling dan tenminste acceptabel is....
pi_94896379
Zo, kijk wat er net binnenkomt

Alleen die signature is dus van mij ;) Maar het huis is weer voorzien de komende tijd, dat worden proef avonden :7
  vrijdag 1 april 2011 @ 11:50:59 #39
112339 MPG
pi_94896490
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 april 2011 11:47 schreef Agiath het volgende:
Zo, kijk wat er net binnenkomt

[ afbeelding ]

Alleen die signature is dus van mij ;) Maar het huis is weer voorzien de komende tijd, dat worden proef avonden :7
Oeh :9~

Goed spul hoor :9
KSC JUBILEUM topic
#TeamHumbug
  vrijdag 1 april 2011 @ 12:59:22 #40
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_94898859
Green Spot? Nog nooit van gehoord. Maar ziet er goed uit inderdaad. Gewoon deur op slot doen en zelf opzuipen. :P
  vrijdag 1 april 2011 @ 13:00:41 #41
112339 MPG
pi_94898910
quote:
99s.gif Op vrijdag 1 april 2011 12:59 schreef egeltje1985 het volgende:
Green Spot? Nog nooit van gehoord. Maar ziet er goed uit inderdaad. Gewoon deur op slot doen en zelf opzuipen. :P
Alstie daar nou effe mee wacht, totdat wij ook binnen zijn ;) O-) ...
KSC JUBILEUM topic
#TeamHumbug
  vrijdag 1 april 2011 @ 13:30:16 #42
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_94899920
quote:
99s.gif Op vrijdag 1 april 2011 12:59 schreef egeltje1985 het volgende:
Ierse pot still, vaak hoog gewaardeerd...
  vrijdag 1 april 2011 @ 14:10:51 #43
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_94901517
Over twee weken weer een proeverij, ben benieuwd wat ze dit keer voor ons geregeld hebben. En afgelopen weekend een fles Oban gekregen, ook altijd prettig.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 1 april 2011 @ 23:51:01 #44
168739 Red_85
'echt wel'
pi_94927073
Net de kurk van Gentauchers Exclusive Range Single Malt getrokken.

Beetje vanille zoetig, niet te, beetje kruidig, niet te. Mooie balans.
Ik merk nu al deze verslavend lekker is. Zonde eigenlijk, want er zijn er maar 381 van gemaakt...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_94930790
Vanmiddag aangeschaft en vanavond open getrokken:

Was een fan van de jaarloze en de 7 jaar oude van deze kleine naam in de eilanden. Het is een peaty feest deze jongen. Veel rook in de neus en een beetje ja mest is denk ik de beste omschrijving. Naast de rook verrassend zoet in smaak, vanille, beetje drop, citrus en een licht medicinale ondertoon. In de afdronk blijft veel rook hangen, alsof je een goede sigaar hebt gerookt. Zo heb ik mijn whisky graag!
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † zaterdag 2 april 2011 @ 09:55:11 #46
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_94934676
Hey, dat klinkt als een aanrader! Ik hou van die rooksmaak, misschien wel omdat ik een ex-roker ben. :Y
pi_94934706
Goeiemorge! :)
  zaterdag 2 april 2011 @ 10:55:45 #48
168739 Red_85
'echt wel'
pi_94935672
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 09:57 schreef maen het volgende:
Goeiemorge! :)
Zo'n zelfde morge!
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_94937047
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 09:55 schreef Cynix ® het volgende:
Hey, dat klinkt als een aanrader! Ik hou van die rooksmaak, misschien wel omdat ik een ex-roker ben. :Y
Zeker een aanrader, ook omdat hij veel meer bied dan alleen dan turf en jodium zoals sommige islays. Prijs kwaliteitverhouding is ook prima in orde.
Whiskyplankje
pi_94937134
Ziet er puik uit ja! Hmmmhhm smokey :9
Acid burns your mind
You will never find
Only darkness inside
Turn, turn off your mind
pi_94942228
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 11:53 schreef Karstman het volgende:

[..]

Zeker een aanrader, ook omdat hij veel meer bied dan alleen dan turf en jodium zoals sommige islays. Prijs kwaliteitverhouding is ook prima in orde.
Die gaat hier op de verlanglijst dan :Y klinkt helemaal lekker!

Laatst The Ileach cs geproefd :9 die moet ook nog aangeschaft worden O-)
pi_94942384
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 15:13 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Die gaat hier op de verlanglijst dan :Y klinkt helemaal lekker!

Ik heb daar de normale versie van :Y Nog ongeopend want die wilde ik gaan doen bij onze laatste meet, maar toen moesten jullie weer zonodig andere dingen drinken }:| :P
  dinsdag 5 april 2011 @ 14:36:25 #53
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_95069741
Spirit Of Unity - Blended Malt Whisky for Disaster Fund 46% 70cl

Please note that this whisky is not yet bottled but we are pre-selling because we want to get money in as quickly as possible so we can pass it onto Japan. If you are ordering any other products we will take payment for the complete order immediately and send when the charity bottling arrives. In the meantime we will regularly batch up payments and send direct to the Japanese relief charity of choice. We are not taking a penny of profit or charging in anyway for the forwarding of these bottles.

The independent distilleries of Arran, BenRiach, Bladnoch, GlenDronach, Glengyle, Kilchoman and Springbank have all been moved to help Japan during this difficult time.
As Dave Broom put it so well 'This is a marvellous and compassionate response to the dreadful tragedy which has befallen Japan and is a beautifully symbolic gesture of how the craft distillers of Scotland are working together to help their friends in that country.'

Of the 2,000 bottles created 1,200 will be sold in the UK and 800 will also be on sale in New Zealand to help generate funds where there are still problems following the Christchurch earthquake.

quote:
Full News Release - Monday, 4 April, 2011
Craft Distillers support Japan

A group of independent Scottish Distilleries have agreed to collaborate to produce a unique whisky and donate all proceeds to the disaster relief effort in Japan.

Each of the seven distilleries, representing the best craft producers in the Scotch whisky business, will donate a cask of their single malt that will be expertly blended to create a limited edition whisky, appropriately called the Spirit of Unity, which will never be produced again.

The connections between the malt whisky industry and Japan are strong as few consumers are as passionate about malt whisky as the Japanese and it has been a major export market for many years.

The idea came from Euan Michell, managing director of Isle of Arran Distillers. Mitchell explained 'Many in our industry, like me, travel regularly to Japan and have made friends and contacts with Japanese whisky enthusiasts.

'On seeing the scale and horror of the problems they are facing we were moved to help and other craft distillers immediately came onboard.'

The distillers are Arran, BenRiach, Bladnoch, GlenDronach, Mitchell’s Glengyle, Kilchoman and Springbank. Each of them is a multiple award-winning independent business. They have never collaborated in this way and are never likely to again.

The combined contribution will produce approximately 2,000 bottles with 1,200 available in the UK. The remainder will be shipped to Japan with some being donated for sale in New Zealand to assist with relief in the aftermath of the Christchurch earthquake.

It is expected that the release will be oversubscribed as soon as it is made available.

With the support of suppliers and partners, including retailers, a conservative estimate is that at least £50,000 will be donated to the relief effort.

Independent whisky expert David Broom comments 'This is a marvellous and compassionate response to the dreadful tragedy which has befallen Japan and is a beautifully symbolic gesture of how the craft distillers of Scotland are working together to help their friends in that country.

'What's more, with the pedigree of the distilleries involved I know that this will be a superb whisky.

'Nothing like this has been produced before and whisky lovers around the world will be clamouring to own and taste this one-off bottling. In doing so, they will be helping aid the Japanese people.'
For whisky fans the leading producers each represent acclaimed malt whisky regions in Islands, Speyside, Highland, Islay, Campbeltown and Lowland.

The producers will offer the limited bottling available through two leading online whisky retailers; Royal Mile Whiskies and Loch Fyne Whiskies, and in their respective shops in Edinburgh & London and Inveraray.

Euan Mitchell - 'Not a penny of profit will be taken from this project by any of the parties involved with the packaging being donated free of charge by Chesapeake Branded Packaging.
'The Spirit of Unity will be available in store and for despatch by the end of April with details being posted on the websites of the distillers and retailers.'

Pre-orders at £59 per bottle (not including postage and packaging) are now being taken at www.royalmilewhiskies.com

For more information: contact Dafne Alonso or Simon Russell of Inside Media on 01179 066 570

NOTES
Dave Broom is Editor-in-Chief of Whisky Magazine Japan
For more information on each producer visit their websites...
www.arranwhisky.com
www.benriachdistillery.co.uk
www.bladnoch.co.uk
www.glendronachdistillery.com
www.kilkerran.com
www.kilchomandistillery.com
www.springbankdistillers.com
Mooi initiatief, heb 2 flessen besteld...
  donderdag 7 april 2011 @ 13:11:28 #54
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_95164452
Whiskyreis. T minus 10 dagen. Ben er aan toe.
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
  donderdag 7 april 2011 @ 13:25:36 #55
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_95174461
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 13:11 schreef robdriessen het volgende:
Whiskyreis. T minus 10 dagen. Ben er aan toe.
Je hebt dorst wou je zeggen :)
Whiskyplankje
pi_95246368
Hoi,

Ik wil een fles van mijn geboortejaar kopen 1970.

Wie heeft de gouden tip ?

Het liefst een peaty single malt wat zilt en jodium is ook op mijn verlanglijst :)
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_95246622
heb je een reeel budget?

tse Campbeltown Whisky
Springbank 1970 37 53,9 0,7 SI ¤ 478,00
Schotse Lowland Whisky
Glenflagler 1970 23 50,3 0,7 SI ¤ 1.090,00
Schotse Highland Whisky
Balvenie 1970 44,6 0,7 OB ¤ 739,00
Macallan 1970 25 43 0,7 OB ¤ 795,00

De koning, Den Bosch :)

Er zullen allicht nog goedkopere te vinden zijn
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  zaterdag 9 april 2011 @ 10:06:38 #59
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_95251606
Kijk voor een vintage whisky eens op www.passievoorwhisky.nl, www.mastersofmalt.com of www.whiskybase.com.
Daar kan je op jaar van distilleren zoeken (en bij de eerste 2 ook bestellen).

Flessen van 1970 zijn al te vinden vanaf ruim ¤100.
  † In Memoriam † zaterdag 9 april 2011 @ 20:08:45 #60
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_95272819
Eigenlijk moet je altijd toch wel minimaal een fles of 5 op voorraad hebben, zodat je wat kunt afwisselen en ook beter kunt vergelijken. Het maakt de beleving ook leuker.

Vandaag een Glenlivetje 12yo gehaald en nog een eenvoudige Bushmill. Niet te gek duur, niet te gek moeilijk, ik ben (nog) geen pro. :)
  zaterdag 9 april 2011 @ 20:14:38 #61
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_95273101
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 20:08 schreef Cynix ® het volgende:
Eigenlijk moet je altijd toch wel minimaal een fles of 5 op voorraad hebben, zodat je wat kunt afwisselen en ook beter kunt vergelijken. Het maakt de beleving ook leuker.
Vind ik ook, minimaal 5 flessen.
Of een veelvoud daarvan... ;)

Schotse warmhoudertjes... :P
  † In Memoriam † zaterdag 9 april 2011 @ 20:23:07 #62
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_95273470
Mooi!!

Maar ik ben (nog) geen verzamelaar, ik drink ze gewoon op. ;)
Ik kreeg altijd al wel een paar flesjes Whisk(e)y en/of Bourbon op mijn verjaardag, maar dat was dan meestal Famous Grouse, Four Roses, Jack Daniels en soms wat beters zoals Jura of Dimple. Nu zoek ik het iets 'hogerop' en probeer ik steeds wat anders uit. :)
  † In Memoriam † zaterdag 9 april 2011 @ 22:47:54 #63
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_95279648
Na de vorige 2 Islay's vind ik de Glenlivet wel iets minder. :@
Niettemin is-ie ook wel weer weg te krijgen en ben ik toch weer een ervaring rijker. *O*
  dinsdag 12 april 2011 @ 18:33:51 #64
332698 galtfactory
RIP 08-12-2011
pi_95404213
Hallootjes... is het erg als ik mijn bijdrage lever met deze foto van ons Korpsdrankje genaamd Ben Nevis?
pi_95453290
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 20:14 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Vind ik ook, minimaal 5 flessen.
Of een veelvoud daarvan... ;)

Schotse warmhoudertjes... :P
De tering, is dat alles wat je nu op de plank hebt liggen of zitten hier ook lege flessen tussen?
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 april 2011 22:47 schreef Cynix ® het volgende:
Na de vorige 2 Islay's vind ik de Glenlivet wel iets minder. :@
Niettemin is-ie ook wel weer weg te krijgen en ben ik toch weer een ervaring rijker. *O*
De standaard Glenlivit 12 is prima te drinken, niet zo uitgesproken als een Islay inderdaad maar daar zijn het wel Islays voor. Als je een betere van Glenlivet wil proberen is de 15-jarige French Oak reserve is een mooie en goed te betalen.
Whiskyplankje
  † In Memoriam † woensdag 13 april 2011 @ 19:38:07 #66
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_95457258
Ok, ik neem de tip mee. :Y
pi_95457434
idd, dat is wel een goede om te onthouden! :)
  woensdag 13 april 2011 @ 20:32:00 #68
112339 MPG
pi_95460470
Sinds afgelopen zondag staat de Glenlivet Nàdurra 16 yo aardig hoog op mijn verlanglijstje.
KSC JUBILEUM topic
#TeamHumbug
pi_95460887
quote:
11s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:32 schreef MPG het volgende:
Sinds afgelopen zondag staat de Glenlivet Nàdurra 16 yo aardig hoog op mijn verlanglijstje.
oja, ik zou nog een uitgebreid verslag krijgen ;)

mis wel mijn wekelijkse whiskyavondje nu. En komend weekend het whisky event in Wageningen! Daar hoor ik wel goede verhalen over dus dat moet ik volgend jaar toch maar vrij houden...
  woensdag 13 april 2011 @ 20:43:39 #70
112339 MPG
pi_95461249
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:37 schreef maen het volgende:

[..]

oja, ik zou nog een uitgebreid verslag krijgen ;)

mis wel mijn wekelijkse whiskyavondje nu. En komend weekend het whisky event in Wageningen! Daar hoor ik wel goede verhalen over dus dat moet ik volgend jaar toch maar vrij houden...
Dat krijg je. Later dan gepland, maar je weet waarom.

Balen dat je dat moet missen! Maar goed om nu vast in te plannen voor volgend jaar :P ^O^ !
KSC JUBILEUM topic
#TeamHumbug
pi_95462037
quote:
14s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:43 schreef MPG het volgende:

[..]

Dat krijg je. Later dan gepland, maar je weet waarom.

Balen dat je dat moet missen! Maar goed om nu vast in te plannen voor volgend jaar :P ^O^ !
haast je vooral niet :) maar ben wel benieuwd.

Gelukkig gaan er dit weekend genoeg bekenden, dus dan hoor ik de verhalen ook wel weer.
Voor nu maar even een Bruichladdich Rocks.
pi_95462617
quote:
11s.gif Op woensdag 13 april 2011 20:32 schreef MPG het volgende:
Lekker maar je moet wel zin hebben in een fruitcocktail. Ik noem hem de Punica Oase whisky. Neus is veel banaan, smaak is behoorlijk fruitig en je moet voor de gein eens een plons water in je glas doen als je hem op hebt en dat opdrinken.. het is net Dubbelfris!
Whiskyplankje
  woensdag 13 april 2011 @ 21:06:18 #73
112339 MPG
pi_95462672
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 21:05 schreef Karstman het volgende:

[..]

Lekker maar je moet wel zin hebben in een fruitcocktail. Ik noem hem de Punica Oase whisky. Neus is veel banaan, smaak is behoorlijk fruitig en je moet voor de gein eens een plons water in je glas doen als je hem op hebt en dat opdrinken.. het is net Dubbelfris!
Klopt ja :D !
KSC JUBILEUM topic
#TeamHumbug
pi_95462718
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 21:05 schreef Karstman het volgende:

[..]

wat een beschrijving! :D ik ben nu wel erg benieuwd..
  woensdag 13 april 2011 @ 21:09:01 #75
112339 MPG
pi_95462832
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 21:07 schreef maen het volgende:

[..]

wat een beschrijving! :D ik ben nu wel erg benieuwd..
Als 'ie hier staat, ben je van harte welkom.
KSC JUBILEUM topic
#TeamHumbug
pi_95518557
Gisteren de Laphraoig 10y CS (Batch 002) gedronken...heerlijk !!! Whisky zoals ik ze graag mag ruiken en proeven.

Vandaag de Kilchoman Winter release 2010, ook bijzonder voor zo'n jonge whisky (komt door de kleine vaten heb ik ooit ergens gelezen). Dat beloofd heel wat voor als hij 10/12 jaar is.
Take on the situation, but not the torment ...
pi_95533832
Ik ga binnenkort weer vliegen, eens kijken of er op de diverse luchthavens nog iets leuks te vinden is voor een prettige prijs
Whiskyplankje
pi_95577178

Heb alleen Dimple thuis staan :@
Wat zijn leuke whiskeys voor een beginner? :)
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
pi_95588573
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 12:23 schreef robuust89 het volgende:
[ afbeelding ]

Heb alleen Dimple thuis staan :@
Wat zijn leuke whiskeys voor een beginner? :)
Bowmore Enigma
Highland Park 12
Glenlivit 12
Bushmills 10
zoiets denk ik, hangt uiteraard af van je smaak wat je lekker vind :)
Whiskyplankje
  dinsdag 26 april 2011 @ 15:41:38 #80
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_95997215
De Teachers was in de aanbieding, dus daar heb ik maar eens een fles van meegenomen. ¤12,- voor 70cl is natuurlijk niet duur.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
  dinsdag 26 april 2011 @ 23:36:47 #81
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_96024537
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 23:36 schreef MadMaster het volgende:
Deze 2 vreemde jongens krijg ik morgen, meegenomen uit Taiwan door een collega:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

http://www.kavalanwhisky.com/news/1000111.asp
wow! Ben je er al bekend mee?
  dinsdag 26 april 2011 @ 23:42:30 #83
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_96024786
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 23:37 schreef maen het volgende:

[..]

wow! Ben je er al bekend mee?
Alleen met de standaard Kavalan, die vorig jaar tijdens een blindproeverij uitgeroepen werd als beste whisky van de wereld ( Taiwan whisky beats Scotch in blind taste test), en daar was ik niet zo enthousiast over:

dinsdag 26 april 2011 @ 23:43:47 #84
112339 MPG
pi_96024839
Afgelopen weekend White Lion (huismerk Gall & Gall) gehad na een BBQ... Vloeibare toffee, maar voor zijn prijs eigenlijk best te doen. Zeker als je vantevoren weet dat de fles toch dezelfde avond nog helemaal leeg gaat :X ...
KSC JUBILEUM topic
#TeamHumbug
pi_96025053
Ik heb nu een glaasje van een onafhankelijke botteling van ? die we vorig jaar na een proeverij hebben gekregen. Ik heb echt geen idee meer welke dat is, maar hij bevalt echt heel goed! Toch de Schot maar eens mailen welke dat ook alweer is...
  woensdag 27 april 2011 @ 00:10:30 #86
128548 pavv
The computer says NO
pi_96026216
Vers ingevlogen uit Tokyo:

door mijn broer meegebracht:
  woensdag 27 april 2011 @ 08:45:20 #87
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_96032557
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 00:10 schreef pavv het volgende:
Vers ingevlogen uit Tokyo:

door mijn broer meegebracht:
[ afbeelding ]
Je broer heet Chris Bunting? ;)
Mooie fles... :Y

quote:
"Ichiro's Malt Single Cask #6080 2000 10-year-old. 61 per cent alcohol
Nose: Lovely creaminess. Grand Marnier chocolate liqueur. Smooth beautifully integrated oak. A little walnut and dried pineapple. Exotic incense, teak, the inside of a cigar shop, malt. Then, lots of vanilla, especially when water is added.
Palate: Creamy, nutty, sweet spices, oranges, pine-lime splice (an ice-cream we get in Australia). Water adds a little smoothness and brings the vanilla and malt to the fore, along with fermenting strawberries.
Finish: Long, warming and mouth coating. Lots of sweet wood spices, vanilla and strawberry dough.
Comment: Excellent stuff.
Rating: 91/100."
Hoop dat onze Japanreis doorgaat, dan ga ik ook op jacht daar... :P
  woensdag 27 april 2011 @ 12:37:29 #88
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  woensdag 27 april 2011 @ 13:12:23 #89
128548 pavv
The computer says NO
pi_96040768
de Sherry Solist die ik heb geproefd was ge-wel-dig...

ben benieuwd naar de vinho en de fino (sherry)
pi_96067755
Ik heb nog eens wat nagelezen over die Taiwanees maar de beste whisky van de wereld valt ook wel weer mee. Het was blijkbaar een blinde proeverij met naast die Kavalan een paar 3 jaar oude Islays en een Engelse whisky.
Maar goed ben wel benieuwd of die Kavalan nog eens naar Nederland komt. Het schijnt dat door het klimaat in Taiwan de whisky dubbel zo snel rijpt als schotse.
Whiskyplankje
  † In Memoriam † woensdag 27 april 2011 @ 23:11:13 #91
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_96070872
Ik heb zin in wat nieuwe flesjes!
Op Koninginnedag ben ik in Friesland, dus dat wordt weer een bezoekje aan de Whiskyschuur! :Y
  donderdag 28 april 2011 @ 12:41:04 #92
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_96085396
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 22:25 schreef Karstman het volgende:
Ik heb nog eens wat nagelezen over die Taiwanees maar de beste whisky van de wereld valt ook wel weer mee. Het was blijkbaar een blinde proeverij met naast die Kavalan een paar 3 jaar oude Islays en een Engelse whisky.
Precies wat ik eerder zei/gepost heb en wat er in het artikel staat.
Was ook de 'gewone' Kavalan, die ik ook heb mogen proeven en ik was daar helemaal niet enthousiast over.

De Solist-versies (allemaal Single Casks, waarvan ik er nu dus 2 in huis heb, schijnen stukken beter te zijn...

quote:
Maar goed ben wel benieuwd of die Kavalan nog eens naar Nederland komt. Het schijnt dat door het klimaat in Taiwan de whisky dubbel zo snel rijpt als schotse.
Kavalan wordt voorlopig niet geëxporteerd, aangezien ze simpelweg niet voldoende kunnen produceren om te exporteren.
De whiksy rijpt in Taiwan (net zoals dat geldt voor de Amrut in India) niet 2 keer zo snel, maar vaak zelfs 3 à 4 keer zo snel als in Schotland...
  donderdag 28 april 2011 @ 22:49:42 #93
316115 BigSmurf
Groots in kleinigheden!
pi_96115444
Op Google en via een aantal whisky-websites heb ik het ook uitstaan, maar voorlopig zonder resultaat. Aangezien niet geschoten altijd mis is, zet ik het dus ook maar op FOK!.

Al een tijd zijn we op zoek naar een Fles Glen Deveron 10 years old uit het jaar 1988 (welke dus in 1998 op de markt was). We hebben een collectie van 1985 tot heden, en dit is de enige fles die we missen. Het moet hierbij gaan om een ongeopende fles van 70 cl met originele koker.

Onderstaand plaatje is de fles uit 1990, maar gezien de kokers/flessen van 1987 en 1989 zal die van '88 niet veel anders zijn.

Iemand enig idee waar ik deze kan vinden, of iemand die hem heeft liggen en hem kwijt wil voor een schappelijk prijsje? :)
pi_96115885
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 22:49 schreef BigSmurf het volgende:
Op Google en via een aantal whisky-websites heb ik het ook uitstaan, maar voorlopig zonder resultaat. Aangezien niet geschoten altijd mis is, zet ik het dus ook maar op FOK!.

Al een tijd zijn we op zoek naar een Fles Glen Deveron 10 years old uit het jaar 1988 (welke dus in 1998 op de markt was). We hebben een collectie van 1985 tot heden, en dit is de enige fles die we missen. Het moet hierbij gaan om een ongeopende fles van 70 cl met originele koker.

Onderstaand plaatje is de fles uit 1990, maar gezien de kokers/flessen van 1987 en 1989 zal die van '88 niet veel anders zijn.

[ afbeelding ]

Iemand enig idee waar ik deze kan vinden, of iemand die hem heeft liggen en hem kwijt wil voor een schappelijk prijsje? :)
Je houdt whiskyauction.com in de gaten?
  donderdag 28 april 2011 @ 23:03:29 #95
128548 pavv
The computer says NO
pi_96116256
vanaf zondag staat er wel een 12 jaar oude Glen Deveron 1978 op de whiskyauction....

ook lekker ;)

de linker in deze link
  donderdag 28 april 2011 @ 23:17:31 #96
316115 BigSmurf
Groots in kleinigheden!
pi_96117105
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 22:56 schreef gadeweerd het volgende:

[..]

Je houdt whiskyauction.com in de gaten?
Jup.
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 23:03 schreef pavv het volgende:
vanaf zondag staat er wel een 12 jaar oude Glen Deveron 1978 op de whiskyauction....

ook lekker ;)

de linker in deze link
Lekker zeker, maar niet de fles die ik zoek haha. ;)
  vrijdag 29 april 2011 @ 13:22:03 #97
176157 robdriessen
El Presidente!
pi_96136207
Ondertussen al bijna een weekje terug uit Schotland, pa heeft genoten en zijn twee zoons ook. Prachtig landschap, lekker gegeten en natuurlijk .... de whisky!
Bezocht: Dalwhinnie, Glenfiddich, Glenlivet, Macallan, Glenmorangie, Glen Ord, Talisker en Auchentoshan. Overal een tasting glass meegenomen en op sommige plekken ook een mooi flesje.

Mijn buit:
Glenmorangie Single Cask Rare Limited Edition (Cask Strength), fles #50 van de 631
Glenfiddich Caoran Reserve 12-y-o (niet meer bij Glenfiddich zelf te krijgen, maar gelukkig nog een fles gevonden in Gordon & MacPhail !)
Singleton of Glen Ord 12-y-o. Merk van Diageo speciaal voor de Aziatische markt, dus (haast) niet in Europa te krijgen.

Pa's buit:
Macallan Elegancia 12yo
Glenmorangie Sonnalta PX
Talisker 57° North

In de Highlander Inn ook nog een whisky uit mijn geboortejaar mogen proeven, de 1977 Glenlivet Acorn "Friends of Oak" Series. Mmmmm.
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
  vrijdag 29 april 2011 @ 13:40:40 #98
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  vrijdag 29 april 2011 @ 15:18:16 #99
128548 pavv
The computer says NO
pi_96141909
hier nog 4 weken *O*
  vrijdag 29 april 2011 @ 15:34:21 #100
81329 MadMaster
Schots en scheef...