quote:Op maandag 14 maart 2011 12:52 schreef Claudia_x het volgende:
Incantrix, ik ben nu bezig in Lekker slapen zonder huilen. Ik zal wat tips voor je op een rijtje zetten waar je misschien wat mee kunt.
* Probeer uit te sluiten dat Stef overdag te weinig eten krijgt. Het kan zijn dat hij vroeger wakker wordt omdat hij honger heeft. Geef hem niet alleen bij het avondeten genoeg, maar let er ook de rest van de dag op!
* Heeft Stef het comfortabel genoeg in bed? Heeft hij het bijvoorbeeld niet te warm of te koud?
* Bekijk het bedtijdritueel kritisch. Het advies in het boek is het uur voor het slapen gaan rustig te houden, maar ik weet dat jullie juist actief doen met Stef. Nou ja, je probleem ligt vooral bij het vroeg wakker worden, dus ik weet niet of het zinvol is om hier iets in te veranderen. Hoe dan ook, in het boek wordt een rustig ritueel geadviseerd waarbij weinig gepraat wordt en de laatste stap eindigt in een stille, donkere slaapkamer.
* Ook is het belangrijk om, zeker die eerste tijd dat je hiermee aan de slag gaat, het ritueel hetzelfde te houden. Dat hoeft ook weer niet ontzettend rigide, maar het ritueel moet wel voorspelbaar zijn zodat je kind weet dat slapenstijd eraan komt. Als je merkt dat je kind op instorten staan mag je stappen van het ritueel of zelfs het gehele ritueel overslaan. Sterker nog, dat is heel raadzaam!
* Stel een vroege bedtijd in. Voor de meeste baby's is dat tussen 18.30 en 19.00 uur. Kinderen die oververmoeid zijn slapen slechter.
* Volg een flexibele maar voorspelbare dagindeling. Dit helpt om de lichaamsklok van je kind in te stellen. Zorg dat de kamer 's avonds bij het slapen gaan donker is en 's ochtends bij het wakker worden lekker licht. (Ik zou als ik jou was zeker investeren in verduisterende gordijnen!)
* Hanteer elke dag eenzelfde voedings-, slaap- en activiteitenschema (niet tot in de details, maar globaal). Jij weet bijvoorbeeld wel dat het weekeinde is, Stef niet. Hij kan er erg van ontregeld raken als je ineens andere tijden hanteert voor naar bed gaan en wakker worden.
* De lengte en kwaliteit van de slaapjes overdag hebben invloed op de nachtslaap (en andersom). Een middagslaap van minder dan een uur telt in de meeste gevallen niet echt mee. Probeer er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat Stef overdag genoeg slaapt. Een kind van zijn leeftijd slaapt in het algemeen 1-2 keer en in totaal 2-3 uur.
* Bij middagslaapjes is timing ook erg belangrijk. Vroeg in de middag is de beste tijd voor Stef als hij één keer slaapt.
* Voorkom dat je je kind overdag te laat op bed legt en houd vermoeidheidssignalen goed in de gaten. Een oververmoeid kind zal niet meer (goed) willen slapen. Timing is in ieder geval belangrijk.
* Hanteer voor de middagslaap een eenvoudig maar specifiek ritueel. Kort het in of sla het over als je kind heel moe is.
* De sleutel om een korte slaper 's middags langer te laten slapen is om hem te helpen meteen weer in slaap te vallen. Dat doe je als volgt: net voordat je weet dat je kind meestal wakker wordt ga je bij zijn slaapkamerdeur zitten, luister je goed, en zodra je kind geluid maakt ga je meteen naar binnen en gebruik je een methode waarmee je hem normaal gesproken in slaap krijgt (bijv. een speen geven).
* Zorg dat je kind een positieve associatie heeft met zijn bed. Breng er overdag eens wat rustige en gezellige tijd door (2 a 3 keer per dag). Misschien moet Stef nog wennen aan zijn nieuwe kamer?
* Probeer je kind zich te laten hechten aan een knuffel. Die is geen vervanging van jou, maar kan hem een gevoel van veiligheid geven waardoor hij uit zichzelf sneller weer in slaap valt na wakker te zijn geworden.
* Zorg dat de nachtslaap anders is dan de slaap overdag: praat niet, doe geen lichten aan, houd je eigen bewegingen traag en stil. Ik zou het wakker worden vroeg in de ochtend behandelen net als wakker worden middenin de nacht. De tip uit het boek is trouwens wel om de ramen overdag onverduisterd te laten, maar ik denk dat ikzelf wel met verduistering overdag zou experimenteren als de middagslaapjes daardoor beter worden (want daar wordt de nachtslaap misschien weer beter door).
* Gebruik bepaalde woorden als slaapsignaal (dit zei Twinkly ookal). Je kunt je kind laten weten dat het slaaptijd is door bepaalde woorden op een bepaalde manier te zeggen, bijvoorbeeld 'shhh, shhh, stil maar, ga maar lekker slapen'. Je moet je kind eerst aan deze woorden laten wennen als hij al in slaap aan het vallen is zodat er een positieve slaapassociatie ontstaat. Als je de woorden gaat gebruiken als Stef wakker ligt gebeurt dat namelijk niet. Dit werkt net zoals bij honden: je moet een hond bijvoorbeeld leren wat 'zit' betekent door het vaak te zeggen als hij al aan het zitten is, en niet als hij niet zit en je hem aan het zitten wilt krijgen. Als je dat laatste doet gaat hij 'zit' namelijk associeren met niet zitten.![]()
* Je kunt ook muziek of geluid als slaapsignaal gebruiken, maar het mag geen opzwepende muziek zijn.
* Als je een hulpritueel hebt om Stef weer in slaap te krijgen kun je dit ritueel langzaam in gaan korten tot hij het helemaal niet meer nodig heeft of je kunt gaan varieren. (In het boek worden hier fases toe omschreven, maar het lijkt me cruciaal dat je eerst iets vindt waar je Stef misschien weer mee in slaap kunt krijgen.)
* Reageer meteen bij het wakker worden, want anders ben je te laat. Sluit wel uit dat je kind slaapgeluiden aan het maken is.
Het idee is dat je een plan opstelt waarin je niet alles op hoeft te nemen maar die elementen waarvan je denkt dat ze bij jullie passen. Er wordt ook geadviseerd om een slaaplogboek bij te houden. Daarvoor staat een sjabloon in het boek.
Hoe dan ook, misschien zit er iets tussen waar je wat mee kunt.
Oh, daar krijg ik ook de kriebels van. Dus daar lees ik gewoon overheenquote:Op maandag 14 maart 2011 13:11 schreef Claudia_x het volgende:
Twinkly, ik vind de inleiding van het boek wat ergerniswekkend, en ik vind dit soort '(zelf)hulpboeken' ook vaak in een irritante toon geschreven. Dat komt denk ik doordat Amerikanen een wat andere stijl van vertellen hebben dan wij en dat in de vertaling ook nog eens maf omgezet wordt.
Hm, ik moest ook heel hard mijn best doen.quote:
Ik heb op beide groepen gewerkt, en ik vind dat op een verticale groep je meer aandacht aan de baby's kunt besteden.quote:Op maandag 14 maart 2011 14:22 schreef Ssserpente het volgende:
Maar die spitstijden zijn er toch sowieso, ongeacht of er grotere kinderen bijzijn? Op een groep met enkel baby's krijgen ze daardoor toch niet minder aandacht als ze huilen, of de fles moeten, of gewoon even geknuffeld willen worden?
Daarnaast is de babygroep hier echt ingericht op alleen baby's. Ze hebben vloerverwarming en leggen de baby's de hele dag lekker bij elkaar op de grond op speelkleden ed. Het idee dat daar grote kinderen doorheen denderen vind ik toch niet zo fijn.
Ik begrijp je niet zo goed, geloof ik. Want ongeacht of er wel of geen grotere kinderen tussenzitten, heb je toch sowieso te maken met de individuele ritmes van de baby's? Een verticale groep neemt toch niet weg dat naast de vaste ritmes van de groteren, jantje, pietje en klaasje de tegelijk de fles moeten en klaartje de fruithap en japie naar bed moet?quote:Op maandag 14 maart 2011 14:25 schreef XXXKarinXXX het volgende:
[..]
Ik heb op beide groepen gewerkt, en ik vind dat op een verticale groep je meer aandacht aan de baby's kunt besteden.
Op een babygroep ben je constant aan het rennen en vliegen, want jantje, pietje en klaasje moeten allemaal de fles....tijdens die flessen moet klaartje de fruithap, en moet japie naar bed. Op een verticale groep is een eigenlijk 1 ritme, dat van de oudere kinderen, en de baby's hebben hun eigen ritme en fietsen er lekker tussendoor.
Ik vond het altijd heel fijn hoor op een verticale groep werken.
Jah, heel fijn joh, ik had een driekwartstuinbroekje gekocht in maatje 92, maar dat zit nu al precies pas, dus hij moet het nu al aan voordat het te klein is zeg maarquote:Op maandag 14 maart 2011 14:31 schreef XXXKarinXXX het volgende:
haha wel een mooie combi in ieder geval Incantrix, een 3/4 broek met een winterjas haha
Denk dat het wel kan hoor qua warmte
ja, maar op een verticale groep zijn de leeftijden gemixtquote:Op maandag 14 maart 2011 14:30 schreef Ssserpente het volgende:
[..]
Ik begrijp je niet zo goed, geloof ik. Want ongeacht of er wel of geen grotere kinderen tussenzitten, heb je toch sowieso te maken met de individuele ritmes van de baby's? Een verticale groep neemt toch niet weg dat naast de vaste ritmes van de groteren, jantje, pietje en klaasje de tegelijk de fles moeten en klaartje de fruithap en japie naar bed moet?
Maar grotere kinderen hoeven niet gevoerd, die kunnen hun boterham zelf eten en in die tijd kun je dan een fles geven aan een kleintje. Dan hoef je geen 6 baby's tegelijk een fles te geven of een prakje te voeren. Ik denk dat dat het is wat er meer ruimte tussen geeft onder andere.quote:Op maandag 14 maart 2011 14:30 schreef Ssserpente het volgende:
Ik begrijp je niet zo goed, geloof ik. Want ongeacht of er wel of geen grotere kinderen tussenzitten, heb je toch sowieso te maken met de individuele ritmes van de baby's? Een verticale groep neemt toch niet weg dat naast de vaste ritmes van de groteren, jantje, pietje en klaasje de tegelijk de fles moeten en klaartje de fruithap en japie naar bed moet?
In de babygroep waar Senna in zat, was in de basis al hetzelfde ritme als op de dreumesgroep, zoals fruit om half 10, warm eten om half 12 en een boterham om half 5. En vanaf dat een kind oud genoeg is om daarin mee te gaan, gebeurt dat ook. Flesjes worden op verzoek gegeven of op de tijdstippen dat de ouders dat willen, maar niet alle baby's drinken toch op hetzelfde moemnt de fles; tenmisnte, neit per se?quote:Op maandag 14 maart 2011 14:34 schreef XXXKarinXXX het volgende:
[..]
ja, maar op een verticale groep heb je doorgaans geen 5 baby's. (ik noem maar even een getal)
Het aantal baby's is gewoon klein, en daardoor heb je meer gelegenheid op de kleintjes op te pakken, te knuffelen....whatever, zonder dat je diegene weer moet wegleggen omdat nr 2 ook de fles moet.
Daarbij vinden de grotere kinderen het ook erg leuk om te helpen met die kleintjes. Even een spuugdoekje pakken, samen liedjes zingen dat soort dingen...ja als ik mocht kiezen dan wist ik het wel....een verticale groep is echt waar mijn hart ligt (maar wij groeiden zo hard dat we van 1 verticale naar 3 horizontale groepen zijn gegaan)
O ja, je hebt ook minder baby's natuurlijk.quote:Op maandag 14 maart 2011 14:34 schreef XXXKarinXXX het volgende:
[..]
ja, maar op een verticale groep zijn de leeftijden gemixt
Het aantal baby's is gewoon klein, en daardoor heb je meer gelegenheid op de kleintjes op te pakken, te knuffelen....whatever, zonder dat je diegene weer moet wegleggen omdat nr 2 ook de fles moet.
Daarbij vinden de grotere kinderen het ook erg leuk om te helpen met die kleintjes. Even een spuugdoekje pakken, samen liedjes zingen dat soort dingen...ja als ik mocht kiezen dan wist ik het wel....een verticale groep is echt waar mijn hart ligt (maar wij groeiden zo hard dat we van 1 verticale naar 3 horizontale groepen zijn gegaan)
Ben jij zijn alter ego, of is hij de jouwe?quote:Op maandag 14 maart 2011 14:47 schreef Ssserpente het volgende:
Wat is er gewijzigd aan mijn bericht, Snakey?
quote:Op maandag 14 maart 2011 16:05 schreef Sorbootje het volgende:
Nee Karin, ik vertrouw Rienk voor geen meter met mijn meisje![]()
quote:Op maandag 14 maart 2011 13:15 schreef McLaura het volgende:
Thijs is (waarschijnlijk in lichte mate) lactose-intolerant.
We moeten naat de dietist voor advies en een lactose-beperkt dieet gaan volgen.
Ik zeg het al tijden, dus ben blij dat de kinderarts het ook suggereerde. Ik heb expres niet gezegd dat ik dat vermoedde, omdat ik het van haar wilde horen.
Voor peuterdiarree is hij te jong, en oa zijn bolle buikje en zijn eeuwige rioolpampers wijzen in de richting van lactose intolerantie.
quote:Op maandag 14 maart 2011 19:43 schreef Keshet het volgende:
Ssserpente, dank je!![]()
Ik las jouw verhaaltje over Lentes snackje 's avonds net voor ik ging slapen. Raad eens wie er een nachtmerrie had?Ik heb er wel 1 ding van geleerd; ik ga Emma in ieder geval nóóit spinnen aanwijzen.
quote:Op maandag 14 maart 2011 19:47 schreef Keshet het volgende:
Dat Emma op het kdv was en dat daar in plaats van een bord met stukjes fruit een bordje met spinnen rond ging.
Dat Emma en Lente samen op het strand aan het spelen waren en krabbetjes rauw opaten.
Dat ik verlamd was en dat puber-Emma mij spinnen voerde omdat ik haar nooit had leren koken en ze niks anders wist te vinden qua gezond voedsel. Er zaten wel veel proteinen in spinnen volgens haar.
Ik geloof dat ik hulp nodig heb!![]()
Ik hoop het ook! Dankjewel!quote:Op maandag 14 maart 2011 19:37 schreef Keshet het volgende:
Wat rot dat Thijs waarschijnlijk lactose-intolerant is McLaura!Wel fijn denk ik dat je nu een mogelijke verklaring hebt voor zijn klachten? Ik hoop dat Thijs veel aan zijn dieet heeft!
In elk geval heeft hij een erg droog huidje, en dat hoort er ook bij. Plus bolle buik en dunne ledematen (check), plus winderigheid (check), stinkende drekpoep (check).quote:Op maandag 14 maart 2011 19:56 schreef Keshet het volgende:
Ik denk dat D. ook lactose-intolerant is.![]()
Maar serieus, ik zie wat je bedoelt Lau. Thijs heeft toch ook eczeem? Zou dat er ook mee te maken hebben? Ik hoop echt dat het aangepaste dieet al afdoende helpt! Arm ventje.
Wat een mooie ogen heeft 'ie toch he!
Nou, ik kwam mentaal aardig lichter het ziekenhuis uit vanochtend.quote:Op maandag 14 maart 2011 19:58 schreef freecell het volgende:
Hmmm McLaura, ik hoop dat lactosebeperkt dan afdoende is!
Wel fijn dat je hiermee duidelijkheid hebt!
Goed dat je geen hypermoeder, maar wel een moeder met gezond verstand bent, en naar de kinderarts bent geweest. Ik hoop dat lactosebeperkt dé manier is om het voor Thijs beter te maken?!quote:Op maandag 14 maart 2011 19:58 schreef McLaura het volgende:
[..]
In elk geval heeft hij een erg droog huidje, en dat hoort er ook bij. Plus bolle buik en dunne ledematen (check), plus winderigheid (check), stinkende drekpoep (check).
En over die poep.... normaal vind je je eigen kind niet stinken (of minder in elk geval), maar werkelijk alle andere kindjes ruiken naar viooltjes in vergelijking met minstens de helft van de poepluiers van Thijs.
quote:Op maandag 14 maart 2011 19:43 schreef Incantrix het volgende:
Emma! Geweldig! Haha, wat een geluk dat ze zo'n MacGyvermama heeft Keshet!Lekker staan, meiske!
Hoe gaat het nu met Senna met slapen, Miss?
En woah, Rienk! Wet heb jíj geslapen vandaag zeg! Is hij nog wakker, Vlindur?
Sorbo, jaaahh! Leuk man, dat vlechtjeLeuk dat ze het laat zitten ook
Ssserpente, ohja! Ja, ik had het gezien en meteen ook in de agenda gezet, maar ik was vergeten het in mijn post te zetten, sorry. Wel leuk, zomaar een fladderdate!Ik heb er nú al zin in gewoon
Mijn liefje heeft vandaag een bedrijfsuitje, dus ik was vanavond alleen met het bedritueel. Ik merkte wel dat Stef een stuk minder druk was met spelen als wanneer lief erbij is, terwijl ik eigenlijk doorgaans degene ben die achter hem aan loopt te hollen en kiekeboe-dingen doet enzo. Nouja, het ging goed verder hoor, wederom zonder huilen gaan slapen. Erg fijnMet het eten maakte hij wel nog even een flinke pestbende, hij wilde eigenlijk niks en gooide zelfs zijn yoghurt met een enorme zwaai op de grond. In navolging van de tip van Buuv heb ik mezelf toegestaan om boos te worden en heb hem gezegd (vrij hard
) dat ik boos op hem was en dat ik dat helemáál niet leuk vond en ik vond het érg opluchten
Och jee Groof, heb je dat weer gemist!quote:Op maandag 14 maart 2011 21:07 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Verdorie, waarom is smeerworst nou weer niet goed? Dat eten die van mij heel graag.![]()
Prima toch?quote:Ik heb op het kdv aangegeven dat ze tto hun eerste verjaardag geen zoet hoeven en dat ze daarna gewoon lekker mee mogen doen met de rest. Er zit geen enkel te dik kindje ofzo in de groep en S vindt het bijvoorbeeld echt genieten als ze een keertje pizza,knakworstjes, soep of frietjes bij de lunch hebben. Dat vindt ik het alleen al meer dan waard. Ik denk altijd maar 'als de basis maar goed is'. Misschien wat naïef, maar ik voel me er prima bij en de kinders ook volgens mij.
quote:Op maandag 14 maart 2011 21:24 schreef wickie het volgende:
Bij ons op de kdv geven ze vegetarische smeerworst. Had het laatst voor thuis gekocht en dat smaakte best ok vond ik. Misschien een alternatief Groof?
Boursin en Philadelpia bijvoorbeeld zijn volgens mij vegetarische roomkazenquote:Op maandag 14 maart 2011 21:28 schreef Ssserpente het volgende:
Haha, Claudia, was het goed te doen, jullie spontane etentje met twee kids?
Groof, die vegetarische smeerworst is prima te eten!
Geven jullie wel eens roomkaas? Nils koopt regelmatig smeerkaas en daar wil ik vanaf, maar het feit dat het smeerbaar is, is toch wel erg handig. Dus zat ik aan roomkaas met bieslook oid te denken. Zit daar minder zout in?
Geitensmeerkaas is geen optie, zowel Nils als ik vinden het niet lekker, dus we kunnen elke keer meer dan een half bakje weggooien.
Ze eet ' s ochtends al een boterham met appelstroop en met pindakaas (en soms ook met jam). 's Middags krijgt ze nu een boterham met vegetarische leverpastei en met kaas, maar die eet ze eraf om d'r brood te laten liggen. Vandaar smeerbare kaas.quote:Op maandag 14 maart 2011 21:32 schreef Claudia_x het volgende:
Maar er zijn zoveel smeerbare dingen, Ssserpente: pindakaas, jam, appelstroop... Waarom moet het per se kaas zijn? Eten jullie zelf geen pindakaas/jam/appelstroop?
Het eten ging trouwens ontzettend makkelijk. Lena heeft lekker gedronken, geslapen en om zich heen gekeken en Ivan speelde met zijn neef.
Ja hoor, erg gezond juist. Dat ontken ik toch ook niet?quote:Op maandag 14 maart 2011 21:37 schreef miss_sly het volgende:
Maar appelstroop (of andere stropen, bijvoorbeeld van Frutesse zijn zonder suiker), jam en pindakaas zijn toch prima beleg?
Nope, nooit geprobeerd, Oek. Zal zaterdag eens kijken, thanks!quote:Op maandag 14 maart 2011 21:38 schreef oeke het volgende:
Heb je al eens tartex geprobeerd Sserpente? Vooral de chamignon-variant vind ik goed te doen, of beter: alleen te doen. En bij de natuurwinkel hebben ze ook eens soort hartig smeerspul wat ik best lekker vind, maar weet nu de naam niet meer.
Jullie kdv zit toch bij dezelfde organisatie als de onze, Claudia? En zij geven wel smeerworst? Trouwens zo achtergesteld hoeft een kind zich niet te voelen toch, er zijn genoeg andere opties.
Hoe moet een kind met allergieen zich dan wel niet voelen. Op het kdv bij ons zijn ook kindjes die soyamelk krijgen ipv melk. Ach ja...
Tip van Stiemie, even onder de grill, je boterham met kaas, dan plakt het vast.
Oh, bij jullie geven ze dus geen smeerworst? Interessant.quote:Op maandag 14 maart 2011 21:38 schreef oeke het volgende:
Jullie kdv zit toch bij dezelfde organisatie als de onze, Claudia? En zij geven wel smeerworst? Trouwens zo achtergesteld hoeft een kind zich niet te voelen toch, er zijn genoeg andere opties.
Hoe moet een kind met allergieen zich dan wel niet voelen. Op het kdv bij ons zijn ook kindjes die soyamelk krijgen ipv melk. Ach ja...
Hmm misschien vindt ze het niet meer zo lekker?quote:Op maandag 14 maart 2011 21:50 schreef miss_sly het volgende:
Ow Karin, maar dat kan ik me wel voorstellen. Dat is bij Lars toch iets anders dan "ik zie liever niet dat ie dat eet", maar dat is echt slecht voor hem.
ow ja, vraagje: Senna weigert de laatste tijd de yoghurt. Niet alleen als toetje, maar ook als ik het tussendoor wil geven. Ik ga het morgen eens bij hetontbijt proberen, maar ergens moet die yoghurt er wel in, want dat is de enige zuivel die ze op een dag krijgt. iemand een goede tip, of anders een andere optie voor zuivel? Ze hoeft van mij geen 300 ml te halen, maar helemaal geen zuivel is toch niet wat ik voor ogen had.
en ik ga zo slapen, want Senna slaapt ook en eventjes dus ik ga ook een paar uur maken...hoop ik
Hier sluit ik me bij aan!quote:Op maandag 14 maart 2011 22:13 schreef Claudia_x het volgende:
Ohjee, een hoop zware nachten dreigen hier. Dat morgen maar mag blijken dat het mee is gevallen voor Niels, Senna en Mette!
Het is wel lekker zacht weer buiten, maar een zomerjas vind ik nog wel echt te koud!quote:Op dinsdag 15 maart 2011 07:57 schreef mefke79 het volgende:
mijn kleine hummel is in zijn nieuwe zomerjas naar het kdv.
Er waren heel veel broertjes en zusjes van kinderen die dus daar al op school zitten, in 2009 geboren.+ dus al een behoorlijk aantal op de wachtlijst voor het geval er kinderen afvielen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 09:30 schreef oeke het volgende:
Nouja, dat is raar zeg! En er kunnen toch nog kinderen afvallen door verhuizingen ofzo?
Jeetje mina. Is er maar 1 Jenaplanschool daar?
He dat vind ik echt raar.![]()
Hier in Amsterdam kun je je pas inschrijven voor een school als ze 2 zijn volgens mij. Ga het ook maar even checken zeg.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En Rienk mag nu alles wat los en vast zit. Met brood doe ik al helemaal niet moeilijk, want hij eet toch niks![]()
Mn schoonmoeder mocht afgelopen zondag eindelijk een lange vinger aan hem kwijtDat wil ze al vanaf hij 4 maanden is. Hij heeft er ook chips gehad, van die chipito dingen. Hij vond het heerlijk en brullen toen hij niet meer mocht. Hij heeft er zo'n 5 tot 7 gehad. Ik vind het goed hoor. Krijgt hij alleen daar zn chips. Mijn ouders geven dat gelukkig niet. Die hebben meer kindvriendlijker spul in huis. Maar wij nemen eigenlijk altijd zn eten en drinken mee.
Thuis krijgt Rienk geen chips, teneerste omdat wij het overdag niet eten en hij slaapt als wij trek hebben in dat zulks. en ten tweede omdat ik doodsbang ben dat hij alleen nog maar dat wil eten.
Hij wil alleen maar potjes, als ik een keer voor hem kook eet hij nog slechter dan uit potjes. Dus nou ja. Keuze snel gemaakt hoor![]()
Gister heeft hij dan wel weer mango gehad. Hij vond het heerlijk! Hij heeft zeker wel 6 stukjes gehad. Dat is een record!Bij Sorboo had hij vorige week ook al bijna een halve banaan op!
Ik zit met een probleem. Rienk en tandenpoetsen is drama. Hij wil niet en het is elke keer een gevecht als ik poetsen moet. Hij krijgt eerst de tandenborstel, eet dan de tandpasta er af en keilt hem dan weg. Omdat hij zn hele gebit haast al heeft vind ik wel belangrijk dat ik ze goed poets en dus leg ik hem op de commode, hou met links zn handen tegen en met rechts poets ik dan gauw goed. Rechtop wil niet, omdat hij dan nog verder weg kan worstelen. Staand werkt ook niet, want dan krijg ik alleen een paar voortanden gedaan. Zijn we hier de enige met die strijd? Of is het normaal dat hij doet alsof ik hem vermoord![]()
Zodra het klaar is is Rienk ook klaar met huilen trouwens. Dan is alles weer goed en springt hij zo in mijn armen. Het is echt het poetsen zelf. Dat hij zelf een tandenborstel vasthoudt werkt ook niet. (we hebben er 2)♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
Welke tandpasta hebben jullie nu dan?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:31 schreef Brighteyes het volgende:
Bij Oscar was het ook altijd dik drama, maar met een andere tandpasta was het ineens een heel ander verhaal.
Niels ook.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 10:44 schreef Vlindur het volgende:
Rienk huilt zo hard dat zn mond open staatDan zijn we snel klaar.
quote:Op dinsdag 15 maart 2011 11:14 schreef Sorbootje het volgende:
Poeh wat een geluk heb ik dan als ik dat allemaal zo lees! Isabeau heeft wel tijden gehad dat ze het niet wilde en niet meewerkte. Dan liet ik haar gewoon een beetje op de borstel kauwen en probeerde her en der een beetje zelf te poetsen. Ik heb er echt nóóit een strijd van gemaakt. Ik weet niet of mijn aanpak goed is, maar mijn gedachte was dat ik liever nu een paar keer niet/slecht poetste en dat ze dan geen echte hekel aan de tandenborstel kreeg, dan dat ik haar helemaal over de zeik zou jagen door haar te dwingen. En na een paar weken begon ze het echt leuk te vinden. Nu mag ik alles uitgebreid poetsen. Ik moet wel een paar keer AAAH zeggen, zodat ze haar mond opnieuw openspert en ze wil ook altijd zelf even napoetsen. Ze begint al met ZELF roepen na tien seconden, maar als ik dan uitleg dat mama eerst even goed moet poetsen vindt ze het prima.
(stiekem vind ik het helemaal te gek dat er iets is waar Isabeau redelijker in is dan Senna)
Klopt, en volgens mijn tandarts moeten kinderen vanaf 2 jaar 2 keer per dag poetsen. Maar voor die tijd is poetsen ook echt wel noodzakelijk als er tanden zijn, ivm tandbederf etc.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 11:22 schreef simmu het volgende:
volgens onze cb arts is het in deze leeftijdsgroep meer 'wennen aan tandenpoetsen' en minder 'echt effect van tandenpoetsen'. uiteraard zit daar meer achter, maar ik zie zijn redenatie wel. ravi hoeft nog geen tanden te poetsen (geen tanden nog). bij selene was het erg wisselend op deze leeftijd. soms ging het een tijdje goed, soms was het een tijdje elke keer drama. we doen altijd: eerst papa of mama even poetsen en daarna mag ze zelf.
Nou, voor mij wordt het nu dus alleen maar minder aantrekkerlijk Thijs bij schoonma en schoonzus achter te laten. Ik heb geprobeerd uit te leggen wat er met Thijs is, maar schoonzus reageerde al met 'oh, dan krijgt ie gewoon een fruitpotje als toetje, toch'.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 12:37 schreef Ssserpente het volgende:
Ik ben er ook niet rechtlijnig in, hoor. Ik zou niet eens weten wat Lente op de kinderopvang op d'r brood krijgt. Haha, 't wordt wel een 'ding' ineens, terwijl ik gewoon een bakje roomkaas wil kopen.![]()
Hoe moet ze dan reageren?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 12:41 schreef McLaura het volgende:
[..]
Nou, voor mij wordt het nu dus alleen maar minder aantrekkerlijk Thijs bij schoonma en schoonzus achter te laten. Ik heb geprobeerd uit te leggen wat er met Thijs is, maar schoonzus reageerde al met 'oh, dan krijgt ie gewoon een fruitpotje als toetje, toch'.
Uhm.... hoe krijg ik ze het ooit aan het verstand?!
hou op, ga weg. een tijdje lang leek "gewoon niet erbij blijven dan" de oplossing, maar ook die faalt. heel hard. dat resulteert in gebitch dat ik mijn plaats niet weet, onbeschoft ben omdat ik wegga als er bezoek is en ongewenste overdracht van godsdienstwaanzin. tis pas goed als ik me lachend voeg naar andermans waanideeen en dan blij uitroep dat ik zo'n spijt hen dat niet eerder gedaan te hebben. stepford wife ftwquote:Op dinsdag 15 maart 2011 13:07 schreef Ssserpente het volgende:
Simmu, jouw omgeving barst echt van de leuke mensen, he? 't Klinkt iig erg 'gezellig' altijd.
Dat kan ik nu ook gebruiken bij schoonma en schoonzus..... mag niet van de dokter!quote:Op dinsdag 15 maart 2011 12:47 schreef Keshet het volgende:
McLaura, wat bij mij goed werkt als mensen Emma iets willen geven waar ik niet achter sta (zoals Advocaat... ) is zeggen dat het absoluut niet mag van de dokter.
Dit dan alleen bij mensen die wat moeite hebben met het concept dat wij bepalen wat Emma eet en drinkt; de meeste mensen vragen gelukkig eerst even of iets geschikt is.
Ze moet niet weer iets beslissen of aannemen, maar VRAGEN!quote:Op dinsdag 15 maart 2011 13:00 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Hoe moet ze dan reageren?![]()
Of mis ik echt totaal het punt? Ik vind het namelijk een hele logische/normale reactie eigenlijk.
beide afhankelijk van waar je kijkt! maar volgens de kinderarts moet ik bij ravi qua eten juist weer niet corrigeren.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 13:19 schreef Keshet het volgende:
Je zou er bijna een epic allergie voor verzinnen Simmu.![]()
Trouwens, kiwi kun je toch beter niet geven voor muppetjes een jaar zijn? Of was dat nou alleen weer bij een verdenking op een allergie?
en vergeet het brood niet! Wij hebben een tijdje geprobeerd gewoon brood te geven (in heel veel brood zit broodverbeteraar waar weer melk in zit) maar dat ging dus ook niet.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 13:26 schreef McLaura het volgende:
Oh, en qua lactose-intolerantie is het nog ingewikkelder, want het zal een hoop tijd en energie kosten om ze wijs te maken dat ook in koekjes, sausjes, etc melk zit en niet alleen in een pak melk!
Ik hoop dat je een betere dietiste hebt dan ik.... die van mij had er erg weinig verstand van en ik moest eigenlijk alles zelf uitvogelen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 13:30 schreef McLaura het volgende:
Dankjewel sproet-je! Ik zal het ook allemaal wel horen bij de dietiste, maar ik maak me er gewoon nu al druk om.
uit ervaring zeg ik: niet doen!" laat het gaan, ontwikkel teflon huid. uit ervaring weet ik ook dat dat zelden luktquote:Op dinsdag 15 maart 2011 13:25 schreef McLaura het volgende:
Simmu, ik zie een paar overeenkomsten geloof ik....... en ik zit nog in de fase dat ik me er vreselijk aan erger, me druk maak, en gefrustreerd thuiskom.
Maar is het niet ook iets wat door elkaar versterkt wordt?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 13:25 schreef McLaura het volgende:
[..]
Ze moet niet weer iets beslissen of aannemen, maar VRAGEN!
Maar goed, het is een gevoelig punt. Ze fokken Thijs helemaal op en zeggen dan dat hij druk is, of ze zitten met zijn tweeën 'nee, niet doen' tegen Thijs te roepen als wij erbij zitten.
Zelfs als ik zeg 'nee Thijs', en even afwacht of hij luistert, beginnen zij in koor te roepen dat het niet mag.
Laatst was wel het toppunt.... ik had Thijs iets te drinken gegeven wat hij anders niet krijgt (Fruitshoot, gewoon even als uitzondering) en toen hij het ophad pakte schoonzus de beker en ik dacht dat ze hem naar de keuken bracht. Ik was intussen bezig dus lette niet op (zou volgens mij ook niet nodig moeten zijn), maar voor ik in kon grijpen had Thijs een opnieuw gevulde beker met die rommel in zijn handen.
Ik wil dat ze het vrágen, en niet in zijn handjes drukken en, zoals Simmu zegt, mij de boeman laten zijn. Thijs krijgt nóóit 2 bekers drinken achter elkaar, en al helemaal niet 2 bekers zoete troep. Ik moet dus bij schoonma en schoonzus constant op mijn qui vive zijn en kijken of ze hem niks 'stiekem' geven.
Misschien klinkt het voor jou overdreven hoor, maar met zo'n leugenachtig, stiekem stel is het al heel moeilijk omgaan, helemaal als ze het zo doen. En ze bedoelt het vast lief tegenover Thijs, daar val ik ook niet over, maar dat stiekeme haat ik!
Gooi maar neer hoor! Er komt hier genoeg niet-dreumes-spul langs.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 13:32 schreef miss_sly het volgende:
Kan ik me wel voorstellen, Lau! Het is ook een grote verandering en veel om op te letten. Als je er straks je draai ingevonden hebt voor jezelf, komt dat wel goed, maar er zal altijd een buitenwereld zijn die het niet weet of niet snapt. Vervelend!
ik zit met iets heel niet dreumesgerelateerd te sputteren al de hele dag....pfff, lastig hoor als je de hele tijd iets in je hoofd hebt dat er niet uit gaat
Je mag me altijd PM-en hoor!quote:Op dinsdag 15 maart 2011 13:37 schreef miss_sly het volgende:
hahaha, maar ik kan dit niet hier neergooien, vind ikDat dan weer niet.
Nee, ik denk het niet.... Ik zit er namelijk niet als een havik bovenop en ben zelf ook wel eens soepel. Anders had ik hem dat fruitshoot niet zelf gegeven, dan had ik ranja gepakt. Dat hebben ze namelijk, op ons verzoek, in huis voor Thijs.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 13:33 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Maar is het niet ook iets wat door elkaar versterkt wordt?
Dat zij zien dat jij er als een havik bovenop zit waardoor zij ook gehaaider worden?
Daar wringt hem de sneaker, dat is bij hen dus niet! Toen hij 4 maanden was, kwamen ze met een enorme zak Duitse suikerkoekies aan, 'want hij mag nu toch koekjes'?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 13:59 schreef Sorbootje het volgende:
Bij mij hangt het er helemaal vanaf hoe zoiets gaat en wie het doet. Van de oma's krijgt Isabeau heus wel eens iets wat ik haar niet snel zal geven (hoewel ik zo even geen voorbeeld kan bedenken) en dat hoeft ook niet in overleg, omdat ik weet dat ze nooit heel gekke dingen zullen geven en het ook altijd gebeurt met respect voor hoe wij met voeding omgaan.
Zou iemand Isabeau iets geven waarvan ze wéten dat ik het niet wil hebben, dan zou ik wel giftig worden denk ik.
Kan me voorstellen dat je een naar gevoel hebt over hoe het met je schoonmoeder en schoonzus gaat Lau.
Bovendien zitten er slechte vetten in. En tegenover 'alle beetjes helpen' staat ook 'alle slechte beetjes tikken aan'.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 12:21 schreef Ssserpente het volgende:
Laura, baby's en dreumesen hebben een beperkte nierfunctie. En ook wanneer je niet op extra zoutinname let, krijg je, zelfs als volwassene, dagelijks al veel te veel zout binnen, oa uit brood. Daarom wil ik Lente niet bewust nog eens extra zouten uit bijv. smeerkaas geven. Alle beetjes helpen en voortaan roomkaas ipv smeerkaas kopen is erg weinig moeite.
op het moment dat je je mond opendoet om dat te zeggen is het al gedaanquote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:50 schreef Brighteyes het volgende:
Ik kan het je werkelijk niet zeggen simmu. Ik geloof dat ik het zou houden op 'niet alles tegelijk'.
Maar goed, het is me nog nooit gebeurd, mss dat ik anders zou reageren.
Niet zo heel slim nee van die medewerker.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 16:17 schreef Sorbootje het volgende:
Isabeau kreeg gisteren volgens B. een grote krentenbol in haar handen gedrukt in de AH. Terwijl ze al uitgebreid ontbeten had. B. vond dus ook dat hij het niet meer af kon pakken, maar was niet zo gecharmeerd van de actie van die medewerker. Eerst even vragen aan een ouder zou wel zo netjes zijn geweest. (ze had het hele ding trouwens in recordtempo achter de kiezen)
quote:Op dinsdag 15 maart 2011 16:22 schreef Poppejans het volgende:
Dalton onderwijs zit hier wel, daar wou ik ook nog wel gaan kijken.
Ik vermoed dat Jenaplan gewoon erg in trek is omdat dat niet overal zit, wat Sorbootje ook al zegt.
Heb me er maar bij neergelegd want ik ga echt niet in een andere stad/dorp mn kind naar school brengen.
Misschien komt ie wel bij Nielsin de klas, zo leuk!
Er is volgens mij maar één school waar ze zo'n wachtlijst hebben, en dat is die. Gelukkig wist ik ervan door dat de dochter van vrienden er zit, anders had Thijs daar dus niet heen gekund.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 17:18 schreef Nijna het volgende:
Echt waar Laura. Hier helemaal geen wachtlijst. Wij hebben de oudste begin dit jaar ingeschreven, dat was nog prima op tijd.
mag je toch zeker lekker zelf wetenquote:Op dinsdag 15 maart 2011 17:32 schreef McLaura het volgende:
Ik zeg trouwens niet welke school het is (of wat voor type) omdat ik op een ander forum enorm veel gezeik heb gehad over de basisbeginselen van de school, en de contributie, en de locatie, etc.
Ja, het is een andere school dan normaal, maar als hij voor ons goed voelt gaat Thijs erheen!
Hoezo? Heb je daar iets op tegen ofzo?!quote:Op dinsdag 15 maart 2011 18:53 schreef freecell het volgende:
Tenzij je ze naar een suicide-bomb-opleiding doet
Nee, niet geheel onverwacht, maar mijn man is een ster in het 'ohja......' verschijnsel. Ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen, we zullen het wel zien!quote:Op dinsdag 15 maart 2011 19:30 schreef mefke79 het volgende:
Oe, dat is even een tegenvaller Laura! Komt het onverwacht?
Ik zal wel niet goed gekeken hebben maar ik zie er werkelijk niets uitzonderlijks aanquote:Op dinsdag 15 maart 2011 19:08 schreef McLaura het volgende:
Ach, zo geheimzinnig is het allemaal niet : Thijs gaat naar de LSV
Nou idd, het zal wel. Ik denk dat men valt over de contributie, maarja.... als je dat zelf er niet voor over hebt, of niet kunt betalen, kun je dat ook gewoon zeggen in plaats van te gaan zeiken over 'elitaire school' enz. In ieder geval krijg ik hier - op Fok - in elk geval een stuk normalere reacties.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:07 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Ik zal wel niet goed gekeken hebben maar ik zie er werkelijk niets uitzonderlijks aanof in elk geval niets waar een ander over zou kunnen vallen ofzo
![]()
het is niet alsof je hem naar een taliban-trainingskamp stuurt toch? Nouja het zal wel.
Ik zag het ook net.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:40 schreef Claudia_x het volgende:
Weer iemand opgepakt in de Amsterdamse zedenzaak, oproepkracht voor de opvangorganisatie waar ons kinderdagverblijf zojuist mee is gefuseerd.
Daar weet ik wel meer van. In dit project wordt onder andere hiernaar onderzoek verricht. Ik heb niet zo lang geleden een presentatie bijgewoond waarin verschillende typen scholen met elkaar vergeleken werden. Ik geloof dat Jenaplan er goed uitkwam en andere vrije scholen minder goed. Daarna is er een persbericht over het onderzoek verschenen. Ik zou even op moeten zoeken hoe dat ook alweer zat. Hoe dan ook: het ging om voorlopige resultaten en er waren in dat stadium nog geen gedegen analyses verricht. De conclusies waren dus voorbarig.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 17:35 schreef miss_sly het volgende:
Ik zag dat er in Amstelveen bijv een vrije school zit, maar toen ik wat algemene info over vrije scholen op zocht, kwam ik onder andere tegen dat ze vaak niet zo'n goed niveau zouden hebben; weet iemand daar meer van?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |