Natuurlijk mag datquote:Op zondag 13 maart 2011 23:24 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Hoop dat je een tablet mag gebruiken in het vliegtuig.
Zo'n schermpje en systeem kosten ook plek, dus die losse spelertjes zijn helemaal niet zo erg. Vooral ook omdat je ze op je tafeltje kunt zetten en in elke hoek kunt draaien. Werkt wel ok, maar verwacht niet het grootste aanbod van nieuwste films.quote:Op maandag 14 maart 2011 20:32 schreef themole het volgende:
Nu heb ik een vlucht geboekt met ArkeFly naar Toronto. Nu is mijn vraag hoe zit het met het inflight-entertainment systeem van ArkeFly. Ze suggereren zelf dat je een soort van DVD-spelertje krijgt voor 15 euro die niet geďntegreerd is in de stoel voor je. Persoonlijk lijkt mij dit een zeer onpraktisch systeem voor ArkeFly. Hoe zit dit precies in de Comfort class? Bvd
Plus als je pech hebt, hetzelfde aanbod op zowel de heen- als de terugweg. En op de heenweg ben je er al snel doorheen, wat op de terugweg voor een teleurstelling kan zorgen (vooral als ze het pas toegeven nadat iedereen betaald had en en masse ging klagen...quote:Op maandag 14 maart 2011 21:14 schreef DutchTrain het volgende:
[..]
Zo'n schermpje en systeem kosten ook plek, dus die losse spelertjes zijn helemaal niet zo erg. Vooral ook omdat je ze op je tafeltje kunt zetten en in elke hoek kunt draaien. Werkt wel ok, maar verwacht niet het grootste aanbod van nieuwste films.
Hoe weet je dat de andere passagiers ook buikkrampen hadden?quote:Op zaterdag 26 maart 2011 13:56 schreef Kielse het volgende:
In de heenvlucht vond ik niet zo goed. Misschien ook omdat het al half 1 's nachts was. Ik heb er toen niet veel van gegeten, maar het was wel genoeg om de rest van de vlucht buikkrampen te hebben (en zo waren er nog veel).
Daar zou ik wel wat op aan te merken hebben... Een kater hebben is niet fit aan het werk zijn, mijns inziens kan dat zelfs gevaarlijk worden als je ze een snodig hebt voor iets anders dan dat te dure broodje en die krasloten...quote:Op maandag 4 april 2011 19:43 schreef Professional het volgende:
Niks op aan te merken, zelfs moeten lachen om een stewardess die tegen een andere stewardess vertelde wat voor kater ze wel niet had.
Zo werkt de wereld nou eenmaal.quote:Op maandag 4 april 2011 19:48 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Daar zou ik wel wat op aan te merken hebben... Een kater hebben is niet fit aan het werk zijn, mijns inziens kan dat zelfs gevaarlijk worden als je ze een snodig hebt voor iets anders dan dat te dure broodje en die krasloten...
quote:
Een kater is het gevolg van drankgebruik zoals dat wordt ervaren nadat de dronkenschap is uitgewerkt. Als zij inderdaad niet meer dronken is, dan valt haar niets te verwijten. Ze functioneert dan hooguit niet optimaal vanwege de vermoeidheid.quote:Op maandag 4 april 2011 20:52 schreef The_stranger het volgende:
Alsof ze geen keuze hadden... Reageer je ook als een vrachtwagenchauffeur vanwege een kater een kind over het hoofd ziet?
Als de cabine crew zich en hun werk, in tegenstelling tot hun baas, wel serieus namen, hadden ze geen kater gehad...
Dat is haar te verwijten. En ja, het is de plicht van elke stewardess en piloot om, als hij of zij niet meer fit genoeg is om te werken, niet te werken. Dat staat in de (luchtvaart)wet. Zeker vermijdbare vermoeidheid, zoals na een kater, zijn redenen om ernstig in de problemen te komen mist er een incident voordoet. Een fatsoenlijke maatschappij houdt daar ook rekening mee, verschillende maatschappijen hebben naast de reguliere manier om je ziek te melden, ook de mogelijkheid om je unfit-to-fly te melden, specifiek om problemen ten gevolge van vermoeidheid tegen te gaan.quote:Op dinsdag 5 april 2011 00:21 schreef jaco het volgende:
[..]
Als zij inderdaad niet meer dronken is, dan valt haar niets te verwijten. Ze functioneert dan hooguit niet optimaal vanwege de vermoeidheid.
Als dat werkelijk een bezwaar zou zijn, dan zou ook iedere cabin crew of truckchauffeur die niet goed heeft geslapen of niet helemaal lekker is, zich ziek moeten melden. Dat is domweg niet realistisch.
Qatar Airways is misschien de één-na-beste maatschappij ter wereld. Er zijn zelden/nooit klachten over slechte afhandeling bij klachten en de service is helemaal perfecto. Ik zou het doen, het is misschien wel een betere maatschappij dan Singapore!quote:Op dinsdag 12 april 2011 21:02 schreef jenb2002 het volgende:
heb in de planning om in oktober met Qatar Airways naar China te vliegen.
Hoe zijn de ervaringen met deze maatschappij?
Ik ben al een tijdje (zeg maar 3 jaar) niet meer op AMS geweest, maar de wachttijden bij de douane vond ik het eerste kutte, daarnaast het idee: ik moet over 30 min bij de gate zijn, dan moet ik nu maar gaan lopen (nou zat ik wel toen op de verste gate die er ongeveer bestaat, maar whatever) en daarnaast nog het gedoe met parkeren. En ohja, DUS is natuurlijk voor mij dichterbij, dat kan er ook te maken mee hebbenquote:Op woensdag 4 mei 2011 14:03 schreef Proximo het volgende:
Wat vind je precies zo slecht aan AMS t.o.v DUS?
Daar kan je 600 euro voor claimen. Ik heb het met success gedaan, maar daar heb ik wel mijn EU vertegenwoordiger moeten mailen. Makkelijk is anders, maar voor 600 euro/pp lijkt het me wel waard.quote:Op woensdag 25 mei 2011 16:19 schreef PilgrimSands het volgende:
# Vertraging
18 uur, extra overnachting in Londen moeten maken.
Ik heb er, zoals gezegd, al tig e-mails heengestuurd. Eerste reactie was: "uw verzoek is in behandeling genomen, u ontvangt uiterlijk op 15 maart (oid) bericht van ons". Daarna nog eens iets in de trant van "ja je bekijkt het maar", en vervolgens complete radiostilte. Schijnt Jet Airways ook wel bekend om te staan.quote:Op zondag 29 mei 2011 21:47 schreef Individual het volgende:
[..]
Daar kan je 600 euro voor claimen. Ik heb het met success gedaan, maar daar heb ik wel mijn EU vertegenwoordiger moeten mailen. Makkelijk is anders, maar voor 600 euro/pp lijkt het me wel waard.
http://www.moneysavingexpert.com/travel/flight-delays
Valt wel mee, met een oostelijke route (bijv. Palma - Marseille - Geneve - Luxemburg - Eindhoven) zit je daar als snel op.quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:46 schreef DUK het volgende:
Je vloog vanaf Palma naar Eindhoven over de Alpen? Lijkt me een beetje omvliegen....
Dat was dus inderdaad de route. Piloot gaf dat ook netjes via de Intercom aan. "Dames en Heren, links ligt het meer van Geneve" en "Dames en Heren, zometeen vliegen we over enkele bergtoppen van de Alpen".quote:Op woensdag 1 juni 2011 11:55 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Valt wel mee, met een oostelijke route (bijv. Palma - Marseille - Geneve - Luxemburg - Eindhoven) zit je daar als snel op.
Als je Ryanair een 'kutmaatschappij' vindt vanwege het bovenstaande dan kom je of net onder een steen vandaan of ben je ontzettend naďef. Alles wat je opnoemt is al zo sinds het begin bij Ryanair, big surprise. Je wilt minder betalen en dezelfde gemakken als met 'premium' maatschapijen...quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:54 schreef StormWarning het volgende:
Ik ga volgende maand voor het eerst met Ryanair naar Stockholm, en ik vind het nu al een kutmaatschappij.
Ja, het is goedkoper, maar met alle toeslagen erbij scheelt het uiteindelijk nog maar zo'n 100 a 200 euro terwijl de reistijd een paar uur langer is omdat je eerst naar fucking Eindhoven moet (en dan nog met de bus naar het vliegveld) ipv naar Schiphol waar je vanuit de trein zo het vliegtuig instapt en je vervolgens aankomt in een of ander kutdorp wat weer 100 km onder Stockholm ligt. Epic fail en het lagere tarief eigenlijk alleen maar waard omdat ik momenteel nogal krap zit.
Gast, dat snap ik ook heus wel en wist ik van tevoren, ik zeg het er nota bene zelf bij. De ongemakken zijn in dit geval mi. echter dermate groot dat het echt alleen maar lonend is als je net op zwart zaad zit. Dat laatste is ook de reden waarom ik ervoor heb gekozen, maar het blijft gewoon een kutmaatschappij die je middels allerlei vage toeslagen en regels alsnog een hoop geld uit de zak probeert te kloppen.quote:Op woensdag 1 juni 2011 16:19 schreef RobertVH het volgende:
[..]
Als je Ryanair een 'kutmaatschappij' vindt vanwege het bovenstaande dan kom je of net onder een steen vandaan of ben je ontzettend naďef. Alles wat je opnoemt is al zo sinds het begin bij Ryanair, big surprise. Je wilt minder betalen en dezelfde gemakken als met 'premium' maatschapijen...
Gast, voor 25 euro inclusief alle toeslagen kan je een retourtje boeken naar London, wat wil je nog meerquote:Op woensdag 1 juni 2011 12:54 schreef StormWarning het volgende:
Ik ga volgende maand voor het eerst met Ryanair naar Stockholm, en ik vind het nu al een kutmaatschappij.
Ja, het is goedkoper, maar met alle toeslagen erbij scheelt het uiteindelijk nog maar zo'n 100 a 200 euro terwijl de reistijd een paar uur langer is omdat je eerst naar fucking Eindhoven moet (en dan nog met de bus naar het vliegveld) ipv naar Schiphol waar je vanuit de trein zo het vliegtuig instapt en je vervolgens aankomt in een of ander kutdorp wat weer 100 km onder Stockholm ligt. Epic fail en het lagere tarief eigenlijk alleen maar waard omdat ik momenteel nogal krap zit.
Wat verwacht je dan? Dat ze voor 25% van de prijs van een normale airline hetzelfde product kunnen leveren? Het is gewoon wat stakkerig om er zo over te zeiken. Als ik ouwe auto koop, zeik ik toch ook niet over het gebrek aan moderne snufjes?quote:Op woensdag 1 juni 2011 17:43 schreef StormWarning het volgende:
[..]
Gast, dat snap ik ook heus wel en wist ik van tevoren, ik zeg het er nota bene zelf bij. De ongemakken zijn in dit geval mi. echter dermate groot dat het echt alleen maar lonend is als je net op zwart zaad zit. Dat laatste is ook de reden waarom ik ervoor heb gekozen, maar het blijft gewoon een kutmaatschappij die je middels allerlei vage toeslagen en regels alsnog een hoop geld uit de zak probeert te kloppen.
Met de bus is het anderhalf uur naar Stockholm vanaf Skavsta airport. Kost wat tijd, maar verder is het best relaxt. Het beste koop je trouwens online een busticket (flygbussarna.se/), is goedkoper dan ter plekke.quote:Op woensdag 1 juni 2011 12:54 schreef StormWarning het volgende:
Ik ga volgende maand voor het eerst met Ryanair naar Stockholm, en ik vind het nu al een kutmaatschappij.
Ja, het is goedkoper, maar met alle toeslagen erbij scheelt het uiteindelijk nog maar zo'n 100 a 200 euro terwijl de reistijd een paar uur langer is omdat je eerst naar fucking Eindhoven moet (en dan nog met de bus naar het vliegveld) ipv naar Schiphol waar je vanuit de trein zo het vliegtuig instapt en je vervolgens aankomt in een of ander kutdorp wat weer 100 km onder Stockholm ligt. Epic fail en het lagere tarief eigenlijk alleen maar waard omdat ik momenteel nogal krap zit.
Lufthansa is wel met een project begonnen om PTV in de 747 toestellen te installeren, maar dat duurt nog wel even.quote:Op woensdag 1 juni 2011 21:37 schreef jenb2002 het volgende:
In oktober vliegen wij met Lufthansa via Frankfurt naar china, heen met de A380, lijkt me niks op aan te merken.Maar, retour vanuit Shanghai, met de vertouwde 747.
Nu lees ik her en der dat Lufthansa nog niet in alle 747's ptv heeft geďnstaleerd, wie weet hier iets over te melden? een vlucht van 12 uur, met oude monitoren lijkt me geen succes!![]()
Alvast bedankt
Jeroen
Geen 25% hč, ik betaal nu met 1 koffer ruimbagage erbij in totaal 100 euro (waar die bustickets nog bij komen) terwijl je met KLM vanaf 180 kan. Dat is mijn punt: het verschil in prijs weegt in dit geval mi. niet echt op tegen het verschil in service. Als je alles bij elkaar 25 euro zou betalen is het inderdaad een ander verhaal.quote:Op woensdag 1 juni 2011 19:51 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Wat verwacht je dan? Dat ze voor 25% van de prijs van een normale airline hetzelfde product kunnen leveren? Het is gewoon wat stakkerig om er zo over te zeiken. Als ik ouwe auto koop, zeik ik toch ook niet over het gebrek aan moderne snufjes?
Ah, dank voor de tip!quote:Op woensdag 1 juni 2011 20:33 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Met de bus is het anderhalf uur naar Stockholm vanaf Skavsta airport. Kost wat tijd, maar verder is het best relaxt. Het beste koop je trouwens online een busticket (flygbussarna.se/), is goedkoper dan ter plekke.
Je vergeet dat maar een klein deel van dat bedrag naar de airline gaat, de rest is airport tax, etc... Daarbij is het verhaal van de bustickets niet boeiend, naar Arlanda kom je ook niet gratis... Het is maar wat je de service waard vind, ik heb het er ook niet voorover om met budget airlines te vliegen. Ik vind het product zelf kut, maar voor het geld lijkt het me prima.quote:Op donderdag 2 juni 2011 00:01 schreef StormWarning het volgende:
[..]
Geen 25% hč, ik betaal nu met 1 koffer ruimbagage erbij in totaal 100 euro (waar die bustickets nog bij komen) terwijl je met KLM vanaf 180 kan. Dat is mijn punt: het verschil in prijs weegt in dit geval mi. niet echt op tegen het verschil in service. Als je alles bij elkaar 25 euro zou betalen is het inderdaad een ander verhaal.
Ik mag de Lidl toch ook best een kutwinkel vinden, ook al is het spotgoedkoop? Een lage prijs wil niet zeggen dat je opeens nergens meer over mag zeiken.
De reden dat jij betaald hebt wat je betaald hebt is omdat er nu eenmaal beperkingen zijn aan dat ticket. Had je wat meer betaald, dan had je minder beperkingen. Daarom had jouw ticket nu eenmaal de prijs die het had.quote:Op donderdag 2 juni 2011 15:20 schreef SpX het volgende:Ik ben nu dus verplicht om een nieuw ticket te kopen. Ik vind het een schande dat ze niet tegen een vergoeding mij de mogelijkheid geven om m'n ticket om te zetten, ik heb er immers al een smak geld voor betaald.
Ze moeten maar met iedereen rekening gaan houden als ze ziek worden in het buitenland? Kunnen ze wel bezig blijven. Je kan niet uitzonderingen gaan maken voor bepaalde personen. Als je je ticket wil wijzigen moet je gewoon betalen als je een discount/goedkoop ticket hebt. Een 'smak geld' is ook maar relatief. Voor jou misschien veel, voor de ander niet.quote:Op donderdag 2 juni 2011 15:20 schreef SpX het volgende:
Na het opsturen van documenten van m'n ziekenhuis bezoek e.d. is KLM niet bereid om m'n ticket te verzetten naar een eerdere datum. Ik ben nu dus verplicht om een nieuw ticket te kopen. Ik vind het een schande dat ze niet tegen een vergoeding mij de mogelijkheid geven om m'n ticket om te zetten, ik heb er immers al een smak geld voor betaald.
Het busticketverhaal is wel boeiend, omdat ze suggereren dat ze je naar Stockholm vliegen, terwijl je uiteindelijk nog 1,5 uur tijd en extra geld moet investeren om er te komen. Als je dat niet bij je ticket optelt als je het vergelijkt met een ticket naar Arlanda maak je geen eerlijke afweging. Maar je hebt gelijk, vanaf Arlanda is het ook nog zo'n 20min treinen, wat het kost kan ik me niet meer precies herinneren.quote:Op donderdag 2 juni 2011 00:22 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Je vergeet dat maar een klein deel van dat bedrag naar de airline gaat, de rest is airport tax, etc... Daarbij is het verhaal van de bustickets niet boeiend, naar Arlanda kom je ook niet gratis... Het is maar wat je de service waard vind, ik heb het er ook niet voorover om met budget airlines te vliegen. Ik vind het product zelf kut, maar voor het geld lijkt het me prima.
Zelfde met de Lidl, ik ben sowieso geen fan van supermarkten en dat soort plekken wordt ik al helemaal depri van. Maar wederom zie ik wel dat ze voor het geld een prima product leveren...
Dan moet ik wederom iets recht zetten. De Arlanda Express is 20 minuten en kost je per retour 51 euro. Een retour met de bus vanaf Arlanda kost je 24 euro en duurt 45 minuten.quote:Op donderdag 2 juni 2011 21:55 schreef StormWarning het volgende:
[..]
Het busticketverhaal is wel boeiend, omdat ze suggereren dat ze je naar Stockholm vliegen, terwijl je uiteindelijk nog 1,5 uur tijd en extra geld moet investeren om er te komen. Als je dat niet bij je ticket optelt als je het vergelijkt met een ticket naar Arlanda maak je geen eerlijke afweging. Maar je hebt gelijk, vanaf Arlanda is het ook nog zo'n 20min treinen, wat het kost kan ik me niet meer precies herinneren.
Leuk dat jij dat vindt, maar denk naar over de kostenstructuur van producten die je noemt. Een Euroshopper bier zit in hetzelfde dure blik, heeft dezelfde vervoerskosten en moet dezelfde marge per unit opleveren voor de AH. Het enige waar die 20% korting uit gehaald kan worden, is wat marketing en het product zelf (bier). En die 20% die je bespaart, is waarschijnlijk 50% van de kosten voor het bier...quote:Anyway, mijn 'probleem' is dus dat de prijs/kwaliteitverhouding hier in mijn geval dus slechter is dan wanneer je met KLM zou vliegen. Voor een lagere prijs mag je inderdaad minder service verwachten en vice versa, maar als de prijs 20% lager is en de service 50% minder, is het gewoon kut. Hetzelfde geldt voor goedkoop bier in de supermarkt. Euroshopper is veel goedkoper dan Grolsch, maar smaakt ook gelijk helemaal nergens naar. AH Pilsener is ook een stuk goedkoper, maar is nog steeds vrij goed te drinken. Dat heeft dus een veel betere prijs/kwaliteitverhouding, ook al is het iets duurder dan Euroshopper. Een lagere prijs betekent dus niet altijd dat het product voor dat geld ook gelijk acceptabel is.
Sinds wanneer kost die trein 51 euro dan? Ik gebruikte die in 2008 en kan me niet herinneren dat het zo duur was, volgens mij was het zeker niet meer dan 25 euro. In dat geval is het niet zinnig om het te vergelijken met de bus vanaf Arlanda.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 10:14 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Dan moet ik wederom iets recht zetten. De Arlanda Express is 20 minuten en kost je per retour 51 euro. Een retour met de bus vanaf Arlanda kost je 24 euro en duurt 45 minuten.
In vergelijking duurt een bus (met dezelfde maatschappij) vanaf Skavsta 80 minuten en 28 euro. Dus in vergelijking ben je per bus 4 euro duurder uit en 35 minuten langer onderweg. Je bespaart trouwens ook nog tijd op Skavsta, want daar ben je een stukje sneller buiten.
Allemaal waar, maar ik bekijk het natuurlijk van de kant van de consument en bepaal op basis van het eindproduct of ik het de prijs waard vind. Hoe die opgebouwd is interesseert mij geen bal.. nuja, ik vind het best interessant, maar het heeft geen invloed op mijn afweging of ik die prijs wil betalen voor de geboden kwaliteit. En als ik met een 20% hogere prijs 50% meer kwaliteit krijg, zal ik dat in de meeste gevallen doen - tenzij kwaliteit niet zo'n belangrijke factor is bij het betreffende product of ik die 20% extra op dat moment niet kan missen.quote:Leuk dat jij dat vindt, maar denk naar over de kostenstructuur van producten die je noemt. Een Euroshopper bier zit in hetzelfde dure blik, heeft dezelfde vervoerskosten en moet dezelfde marge per unit opleveren voor de AH. Het enige waar die 20% korting uit gehaald kan worden, is wat marketing en het product zelf (bier). En die 20% die je bespaart, is waarschijnlijk 50% van de kosten voor het bier...
Zelfde met vliegen. Een 20% korting op je ticket, betekent voor de airline een 50% korting op het ticket voor belastingen en dus echt een enorme slag in hun eigen omzet. Kijk, sommige producten kun je voor 5% minder kwaliteit kopen met 50% korting. Andere producten niet. Daar moet je niet over miepen, da's gewoon het product en de kosten die daarbij horen...
De Low Cost maatschappijen Transavia en Air Berlin hebben wel schermpjes aan boord, alsmede maatschappijen zoals BA, Finnair.quote:Op woensdag 8 juni 2011 10:34 schreef Drive-r het volgende:
Over de entertainment kan je niet echt klagen bij de KLM, niemand binnen Europa heeft dat eigenlijk (tenzij je verder naar het oosten van Europa gaat). Ik vlieg heel Europa door voor werk, en zelfs in business class krijg je nergens iets van entertainment. Is ook niet echt nodig natuurlijk.
Adult return is 460 SEK > 51 EUR. Taxi naar hartje Stockholm is ook ongeveer zo duur, dus de moeite waard bij 2 personen of meerquote:Op woensdag 8 juni 2011 13:11 schreef StormWarning het volgende:
[..]
Sinds wanneer kost die trein 51 euro dan? Ik gebruikte die in 2008 en kan me niet herinneren dat het zo duur was, volgens mij was het zeker niet meer dan 25 euro. In dat geval is het niet zinnig om het te vergelijken met de bus vanaf Arlanda.
Dat je sneller buiten staat op Skavsta geloof ik wel ja, dat zal inderdaad wel schelen.
Low cost heb ik al lang niet meer gevlogen, dus dat geloof ik zo. BA vlieg ik letterlijk 4 keer per week voor de afgelopen 3 jaar, en daar heb ik in Europa nog nooit een schermpje gezien.quote:Op woensdag 8 juni 2011 21:45 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
De Low Cost maatschappijen Transavia en Air Berlin hebben wel schermpjes aan boord, alsmede maatschappijen zoals BA, Finnair.
Niet dat dat nou entertainment waar ik op zit te wachten, Mr Bean of Just for Laughs ofzo. Aan de andere kant, zo'n waar ben je nu kaartje waardeer ik dan weer wel.
Maar het is inderdaad geen ramp als het niet aanwezig is, ik heb een ipod en in principe altijd een raamplaats, meer dan voldoende voor een korte vlucht.
Nu vlieg ik niet zo vaak BA, sterker nog, bijna nooit, maar de 4 keer dat ik er in Europa mee heb gevlogen, de laatste keer in maart 2009, was dit in een bijzonder oudere Airbus 319 met diverse schermpjes met o.a. de inflight map en Just for laughs.... Wel een topvlucht overigens, 4 sandwiches gegeten, het was de laatste vlucht van de dag en ze moesten er vanaf. Verder vlieg ik naar de UK als ik niet naar Londen moet altijd met Easyjet naar Liverpool, of tegenwoordig Manchester en een enkele keer met Ryanair prive naar Stansted, want dat is dan wel geen London, binnen een uur ben je er, en met 2 euro vluchtprijs is dat wel een goede deal.quote:Op woensdag 8 juni 2011 22:49 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Low cost heb ik al lang niet meer gevlogen, dus dat geloof ik zo. BA vlieg ik letterlijk 4 keer per week voor de afgelopen 3 jaar, en daar heb ik in Europa nog nooit een schermpje gezien.
Dan heb je toch nog wat open stoelen, of waren er wat afgesloten wegens 'weight and balance rules'quote:Op donderdag 9 juni 2011 19:58 schreef ozzietukker het volgende:
Bezetting?
Verbazingwekkend voor de prijs die ik betaalde, 8 euro, geboekt eind mei, zat het toestel wel helemaal vol, op het flight manifest waren er 172 passagiers ingecheced.
Rij 2 en rij 16 (net voor de emergency exit seats) waren om 'weight and balance rules' inderdaad afgeblokt, en zo hou heb je al gelijk 12 stoelen minder, en heb je nog maar een plek of 5 over.quote:Op donderdag 9 juni 2011 20:24 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Dan heb je toch nog wat open stoelen, of waren er wat afgesloten wegens 'weight and balance rules'
Dat weet je niet. Weight and balance kan op meer slaan dan een vliegtuig wat structureel te zwaar is of niet in balans. Bijvoorbeeld veel maatschappijen verlagen hun maximale startgewicht van bepaalde vliegtuigen om zo te besparen op allerlei toeslagen zoals een ATC charge, welke naar gewicht gerekend wordt. Nadeel aan deze besparing is dan wel dat je soms niet een vol vliegtuig kan vliegen, maar het kan best een heleboel geld schelen, zeker als het merendeel van je vluchten deze limiet zelden halen/overschrijden.quote:Op donderdag 9 juni 2011 20:53 schreef ozzietukker het volgende:
[...]maar met een dergelijke loadfactor heeft dit niets meer met 'weight and balance' te maken.
Bij een dergelijke loadfactor heeft het helemaal niets met echte weight and balance te maken, Ryanair heeft vrije zitplaatskeuze dus het heeft ook niets te maken met check in volgorde. De stoelen woren afgeblokt met een tafeltje naar beneden en een A4-tje waarop staat dat je daar niet mag gaan zitten..quote:Op donderdag 9 juni 2011 21:06 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Dat weet je niet. Weight and balance kan op meer slaan dan een vliegtuig wat structureel te zwaar is of niet in balans. Bijvoorbeeld veel maatschappijen verlagen hun maximale startgewicht van bepaalde vliegtuigen om zo te besparen op allerlei toeslagen zoals een ATC charge, welke naar gewicht gerekend wordt. Nadeel aan deze besparing is dan wel dat je soms niet een vol vliegtuig kan vliegen, maar het kan best een heleboel geld schelen, zeker als het merendeel van je vluchten deze limiet zelden halen/overschrijden.
Het afblokken van stoelen kan ook te maken hebben met passagiers die op een volgend vliegveld bij de rest komt, al is dat in dit geval natuurlijk niet het geval.
Daarnaast kan het ook een software matig iets zijn, dat het checkin systeem op een bepaalde volgorde inchecked. Bijvoorbeeld van voren en achteren naar het midden toe. Hiervoor kunnen dan veel rijen in het midden geblokkeerd worden om dan rij voor rij vrij gegeven te worden.
Als laatste kan ik me nog voorstellen dat het eventueel te maken heeft met de weight and balance documentatie. Mogelijk door rijen te blokkeren kun je sneller van een standaard balans uitgaan zonder dat veel te moeten corrigeren. Het lijkt mij stug, maar ik weet dan ook niet meer wat voor loadsheet systeem ryanair gebruikt.
Vreemd. Wel altijd schermpjes met inflight info, maar nog nooit iets anders erop gezien. Boeiend ook, ik geloof graag dat ik niet goed genoeg op let.quote:Op donderdag 9 juni 2011 19:27 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Nu vlieg ik niet zo vaak BA, sterker nog, bijna nooit, maar de 4 keer dat ik er in Europa mee heb gevlogen, de laatste keer in maart 2009, was dit in een bijzonder oudere Airbus 319 met diverse schermpjes met o.a. de inflight map en Just for laughs.... Wel een topvlucht overigens, 4 sandwiches gegeten, het was de laatste vlucht van de dag en ze moesten er vanaf. Verder vlieg ik naar de UK als ik niet naar Londen moet altijd met Easyjet naar Liverpool, of tegenwoordig Manchester en een enkele keer met Ryanair prive naar Stansted, want dat is dan wel geen London, binnen een uur ben je er, en met 2 euro vluchtprijs is dat wel een goede deal.
Vlieg niet met ryanair, dus hoe het precies gaat weet ik niet, maar er moet natuurlijk wel een reden voor zijn. Als ryanair er winstgevend 300 man in kan proppen, doen ze dat. Wat ik duidelijk wilde maken was dat weight and balance meer is dan simpel structureel gewicht dan wel balans, ook al zal dat in dit geval niet allemaal slaan op ryanair.quote:Op donderdag 9 juni 2011 21:25 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Bij een dergelijke loadfactor heeft het helemaal niets met echte weight and balance te maken, Ryanair heeft vrije zitplaatskeuze dus het heeft ook niets te maken met check in volgorde. De stoelen woren afgeblokt met een tafeltje naar beneden en een A4-tje waarop staat dat je daar niet mag gaan zitten..
In theorie kan je door het afblokken uitgaan van een standaard balans, echter met een dergelijk groot volume aan passagiers, 172, is het afblokken van rijen voor een standaard balans volstrekt onnodig, simpelweg omdat door natuurlijk verloop de passagiers verspreid zullen zitten, en juist het afblokken van een rij 2 en een rij 16 geeft aan dat dit helemaal niets te maken heeft met een standaard balance, die passagiers zouden toch al verspreid zitten.
Maar goed, het geeft natuurlijk wel de kans om wat koffers er neer te zetten, en als het nodig is bepaalde mensen nog op een vrije rij kwijt te kunnen, daarnaast heb je weer 2 rijen minder om schoon te maken na de vlucht wat de omloopsnelheid ten goede komt....
Het blijft vreemd dat Ryanair de enige maatschappij is die structureel rijen afblokt om weight and balance redenen terwijl je dit bij andere (low-cost) maatschappijen niet ziet. Dat maakt het erg ongeloofwaardig.
Ja je krijgt altijd genoeg tijd om te realiseren dat je weer terug in NL bent als je doelloos voor je uit staat te kijken tussen de bagagebanden. Je bent wel gelijk van je vakantie gevoel af...quote:Op vrijdag 10 juni 2011 20:36 schreef Luck het volgende:
[...]
# Eventueel informatie over de luchthavens
Op Schiphol weer eens ouderwets dik een half uur wachten op koffer.
Heel de VS heeft toch ESTA?quote:Op zondag 12 juni 2011 17:46 schreef DutchTrain het volgende:
# Maatschappij
Delta
# Traject
Amsterdam - Seattle, heen een A330, terug een 767. Helaas veel bewolking onderweg, maar aankomst over Mt St Helens bij Seattle is onvergetelijk.
(knip)
# Eventueel informatie over de luchthavens
Seattle heeft al wel ESTA, dus je hoeft geen wit/groen formuliertje meer in te vullen, toch duurt het nog 45min om het land binnen te komen. Koffer vrijwel direct op de band. Voor de rest wat verouderd aandoende luchthaven met niet heel veel shops. Wel genoeg plek om te zitten.
Schiphol bekend, koffer binnen een paar minuten en 30 minuten na landing op de polderbaan al in de trein.
ja, maar niet alle luchthavens zijn al aangesloten op het bijbehorende computersysteem. Vorig jaar op JFK ook een uur moeten wachten, omdat iedereen alsnog die papiertjes moest invullen. Nu wisten ze het niet zeker in het vliegtuig en hadden ze het maar in laten vullen, wat dus niet nodig bleek.quote:
quote:Airline of the Year
1. Qatar Airways
2. Singapore Airlines
3. Asiana Airlines
4. Cathay Pacific
5. Thai Airways
6. Etihad
7. Air New Zealand
8.Qantas
9.Turkish Airlines
10. Emirates
Category winners (selectie)
Best Alliance: Star
Best Airline Asia: Singapore
Best Airline Europe: Turkish
Best Airline Africa: SAA
Best Airline Pacific: Air New Zealand
Best Airline India: Kingfisher
Best Airline Trans Atlantic: Lufthansa
Best Airline CenAm/Caribbean: TACA
Best Airline South America: TAM
Best LCC Europe: Easyjet
Best LCC North America: Virgin America
Best LCC Asia: Air Asia
Best LCC Pacific: JetStar
Best LCC South America: Azul
Best Regional Airline: Dragonair
Best Leisure Airlines: Thomson Airways
Best First Class: Etihad
Best Business Class: Singapore
Best Premium Economy: Air New Zealand
Best Economy Class: Asiana
Best Cabin Staff: Asiana
Best Airport Service: ANA
Service Excellence Europe: Austrian
Service Excellence North America: Virgin America
Service Excellence Asia: ANA
Service Excellence Pacific: V Australia
Service Excellence Middle East: Oman Air
Service Excellence South America: TAM
Service Excellence Cen Am/Caribbean: TACA
Service Excellence Africa: SAA
Best First Class Lounge: Qatar
Best Business Class Lounge: British Airways
Best IFE: Emirates
Omdat de veilings/smeergelden nu al binnen zijn. Wat een onzin.quote:Op donderdag 23 juni 2011 22:45 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Hoe kan het voor heel 2011 nu al bekend zijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |