Sinds wanneer kost die trein 51 euro dan? Ik gebruikte die in 2008 en kan me niet herinneren dat het zo duur was, volgens mij was het zeker niet meer dan 25 euro. In dat geval is het niet zinnig om het te vergelijken met de bus vanaf Arlanda.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 10:14 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Dan moet ik wederom iets recht zetten. De Arlanda Express is 20 minuten en kost je per retour 51 euro. Een retour met de bus vanaf Arlanda kost je 24 euro en duurt 45 minuten.
In vergelijking duurt een bus (met dezelfde maatschappij) vanaf Skavsta 80 minuten en 28 euro. Dus in vergelijking ben je per bus 4 euro duurder uit en 35 minuten langer onderweg. Je bespaart trouwens ook nog tijd op Skavsta, want daar ben je een stukje sneller buiten.
Allemaal waar, maar ik bekijk het natuurlijk van de kant van de consument en bepaal op basis van het eindproduct of ik het de prijs waard vind. Hoe die opgebouwd is interesseert mij geen bal.. nuja, ik vind het best interessant, maar het heeft geen invloed op mijn afweging of ik die prijs wil betalen voor de geboden kwaliteit. En als ik met een 20% hogere prijs 50% meer kwaliteit krijg, zal ik dat in de meeste gevallen doen - tenzij kwaliteit niet zo'n belangrijke factor is bij het betreffende product of ik die 20% extra op dat moment niet kan missen.quote:Leuk dat jij dat vindt, maar denk naar over de kostenstructuur van producten die je noemt. Een Euroshopper bier zit in hetzelfde dure blik, heeft dezelfde vervoerskosten en moet dezelfde marge per unit opleveren voor de AH. Het enige waar die 20% korting uit gehaald kan worden, is wat marketing en het product zelf (bier). En die 20% die je bespaart, is waarschijnlijk 50% van de kosten voor het bier...
Zelfde met vliegen. Een 20% korting op je ticket, betekent voor de airline een 50% korting op het ticket voor belastingen en dus echt een enorme slag in hun eigen omzet. Kijk, sommige producten kun je voor 5% minder kwaliteit kopen met 50% korting. Andere producten niet. Daar moet je niet over miepen, da's gewoon het product en de kosten die daarbij horen...
De Low Cost maatschappijen Transavia en Air Berlin hebben wel schermpjes aan boord, alsmede maatschappijen zoals BA, Finnair.quote:Op woensdag 8 juni 2011 10:34 schreef Drive-r het volgende:
Over de entertainment kan je niet echt klagen bij de KLM, niemand binnen Europa heeft dat eigenlijk (tenzij je verder naar het oosten van Europa gaat). Ik vlieg heel Europa door voor werk, en zelfs in business class krijg je nergens iets van entertainment. Is ook niet echt nodig natuurlijk.
Adult return is 460 SEK > 51 EUR. Taxi naar hartje Stockholm is ook ongeveer zo duur, dus de moeite waard bij 2 personen of meerquote:Op woensdag 8 juni 2011 13:11 schreef StormWarning het volgende:
[..]
Sinds wanneer kost die trein 51 euro dan? Ik gebruikte die in 2008 en kan me niet herinneren dat het zo duur was, volgens mij was het zeker niet meer dan 25 euro. In dat geval is het niet zinnig om het te vergelijken met de bus vanaf Arlanda.
Dat je sneller buiten staat op Skavsta geloof ik wel ja, dat zal inderdaad wel schelen.
Low cost heb ik al lang niet meer gevlogen, dus dat geloof ik zo. BA vlieg ik letterlijk 4 keer per week voor de afgelopen 3 jaar, en daar heb ik in Europa nog nooit een schermpje gezien.quote:Op woensdag 8 juni 2011 21:45 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
De Low Cost maatschappijen Transavia en Air Berlin hebben wel schermpjes aan boord, alsmede maatschappijen zoals BA, Finnair.
Niet dat dat nou entertainment waar ik op zit te wachten, Mr Bean of Just for Laughs ofzo. Aan de andere kant, zo'n waar ben je nu kaartje waardeer ik dan weer wel.
Maar het is inderdaad geen ramp als het niet aanwezig is, ik heb een ipod en in principe altijd een raamplaats, meer dan voldoende voor een korte vlucht.
Nu vlieg ik niet zo vaak BA, sterker nog, bijna nooit, maar de 4 keer dat ik er in Europa mee heb gevlogen, de laatste keer in maart 2009, was dit in een bijzonder oudere Airbus 319 met diverse schermpjes met o.a. de inflight map en Just for laughs.... Wel een topvlucht overigens, 4 sandwiches gegeten, het was de laatste vlucht van de dag en ze moesten er vanaf. Verder vlieg ik naar de UK als ik niet naar Londen moet altijd met Easyjet naar Liverpool, of tegenwoordig Manchester en een enkele keer met Ryanair prive naar Stansted, want dat is dan wel geen London, binnen een uur ben je er, en met 2 euro vluchtprijs is dat wel een goede deal.quote:Op woensdag 8 juni 2011 22:49 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Low cost heb ik al lang niet meer gevlogen, dus dat geloof ik zo. BA vlieg ik letterlijk 4 keer per week voor de afgelopen 3 jaar, en daar heb ik in Europa nog nooit een schermpje gezien.
Dan heb je toch nog wat open stoelen, of waren er wat afgesloten wegens 'weight and balance rules'quote:Op donderdag 9 juni 2011 19:58 schreef ozzietukker het volgende:
Bezetting?
Verbazingwekkend voor de prijs die ik betaalde, 8 euro, geboekt eind mei, zat het toestel wel helemaal vol, op het flight manifest waren er 172 passagiers ingecheced.
Rij 2 en rij 16 (net voor de emergency exit seats) waren om 'weight and balance rules' inderdaad afgeblokt, en zo hou heb je al gelijk 12 stoelen minder, en heb je nog maar een plek of 5 over.quote:Op donderdag 9 juni 2011 20:24 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Dan heb je toch nog wat open stoelen, of waren er wat afgesloten wegens 'weight and balance rules'
Dat weet je niet. Weight and balance kan op meer slaan dan een vliegtuig wat structureel te zwaar is of niet in balans. Bijvoorbeeld veel maatschappijen verlagen hun maximale startgewicht van bepaalde vliegtuigen om zo te besparen op allerlei toeslagen zoals een ATC charge, welke naar gewicht gerekend wordt. Nadeel aan deze besparing is dan wel dat je soms niet een vol vliegtuig kan vliegen, maar het kan best een heleboel geld schelen, zeker als het merendeel van je vluchten deze limiet zelden halen/overschrijden.quote:Op donderdag 9 juni 2011 20:53 schreef ozzietukker het volgende:
[...]maar met een dergelijke loadfactor heeft dit niets meer met 'weight and balance' te maken.
Bij een dergelijke loadfactor heeft het helemaal niets met echte weight and balance te maken, Ryanair heeft vrije zitplaatskeuze dus het heeft ook niets te maken met check in volgorde. De stoelen woren afgeblokt met een tafeltje naar beneden en een A4-tje waarop staat dat je daar niet mag gaan zitten..quote:Op donderdag 9 juni 2011 21:06 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Dat weet je niet. Weight and balance kan op meer slaan dan een vliegtuig wat structureel te zwaar is of niet in balans. Bijvoorbeeld veel maatschappijen verlagen hun maximale startgewicht van bepaalde vliegtuigen om zo te besparen op allerlei toeslagen zoals een ATC charge, welke naar gewicht gerekend wordt. Nadeel aan deze besparing is dan wel dat je soms niet een vol vliegtuig kan vliegen, maar het kan best een heleboel geld schelen, zeker als het merendeel van je vluchten deze limiet zelden halen/overschrijden.
Het afblokken van stoelen kan ook te maken hebben met passagiers die op een volgend vliegveld bij de rest komt, al is dat in dit geval natuurlijk niet het geval.
Daarnaast kan het ook een software matig iets zijn, dat het checkin systeem op een bepaalde volgorde inchecked. Bijvoorbeeld van voren en achteren naar het midden toe. Hiervoor kunnen dan veel rijen in het midden geblokkeerd worden om dan rij voor rij vrij gegeven te worden.
Als laatste kan ik me nog voorstellen dat het eventueel te maken heeft met de weight and balance documentatie. Mogelijk door rijen te blokkeren kun je sneller van een standaard balans uitgaan zonder dat veel te moeten corrigeren. Het lijkt mij stug, maar ik weet dan ook niet meer wat voor loadsheet systeem ryanair gebruikt.
Vreemd. Wel altijd schermpjes met inflight info, maar nog nooit iets anders erop gezien. Boeiend ook, ik geloof graag dat ik niet goed genoeg op let.quote:Op donderdag 9 juni 2011 19:27 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Nu vlieg ik niet zo vaak BA, sterker nog, bijna nooit, maar de 4 keer dat ik er in Europa mee heb gevlogen, de laatste keer in maart 2009, was dit in een bijzonder oudere Airbus 319 met diverse schermpjes met o.a. de inflight map en Just for laughs.... Wel een topvlucht overigens, 4 sandwiches gegeten, het was de laatste vlucht van de dag en ze moesten er vanaf. Verder vlieg ik naar de UK als ik niet naar Londen moet altijd met Easyjet naar Liverpool, of tegenwoordig Manchester en een enkele keer met Ryanair prive naar Stansted, want dat is dan wel geen London, binnen een uur ben je er, en met 2 euro vluchtprijs is dat wel een goede deal.
Vlieg niet met ryanair, dus hoe het precies gaat weet ik niet, maar er moet natuurlijk wel een reden voor zijn. Als ryanair er winstgevend 300 man in kan proppen, doen ze dat. Wat ik duidelijk wilde maken was dat weight and balance meer is dan simpel structureel gewicht dan wel balans, ook al zal dat in dit geval niet allemaal slaan op ryanair.quote:Op donderdag 9 juni 2011 21:25 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Bij een dergelijke loadfactor heeft het helemaal niets met echte weight and balance te maken, Ryanair heeft vrije zitplaatskeuze dus het heeft ook niets te maken met check in volgorde. De stoelen woren afgeblokt met een tafeltje naar beneden en een A4-tje waarop staat dat je daar niet mag gaan zitten..
In theorie kan je door het afblokken uitgaan van een standaard balans, echter met een dergelijk groot volume aan passagiers, 172, is het afblokken van rijen voor een standaard balans volstrekt onnodig, simpelweg omdat door natuurlijk verloop de passagiers verspreid zullen zitten, en juist het afblokken van een rij 2 en een rij 16 geeft aan dat dit helemaal niets te maken heeft met een standaard balance, die passagiers zouden toch al verspreid zitten.
Maar goed, het geeft natuurlijk wel de kans om wat koffers er neer te zetten, en als het nodig is bepaalde mensen nog op een vrije rij kwijt te kunnen, daarnaast heb je weer 2 rijen minder om schoon te maken na de vlucht wat de omloopsnelheid ten goede komt....
Het blijft vreemd dat Ryanair de enige maatschappij is die structureel rijen afblokt om weight and balance redenen terwijl je dit bij andere (low-cost) maatschappijen niet ziet. Dat maakt het erg ongeloofwaardig.
Ja je krijgt altijd genoeg tijd om te realiseren dat je weer terug in NL bent als je doelloos voor je uit staat te kijken tussen de bagagebanden. Je bent wel gelijk van je vakantie gevoel af...quote:Op vrijdag 10 juni 2011 20:36 schreef Luck het volgende:
[...]
# Eventueel informatie over de luchthavens
Op Schiphol weer eens ouderwets dik een half uur wachten op koffer.
Heel de VS heeft toch ESTA?quote:Op zondag 12 juni 2011 17:46 schreef DutchTrain het volgende:
# Maatschappij
Delta
# Traject
Amsterdam - Seattle, heen een A330, terug een 767. Helaas veel bewolking onderweg, maar aankomst over Mt St Helens bij Seattle is onvergetelijk.
(knip)
# Eventueel informatie over de luchthavens
Seattle heeft al wel ESTA, dus je hoeft geen wit/groen formuliertje meer in te vullen, toch duurt het nog 45min om het land binnen te komen. Koffer vrijwel direct op de band. Voor de rest wat verouderd aandoende luchthaven met niet heel veel shops. Wel genoeg plek om te zitten.
Schiphol bekend, koffer binnen een paar minuten en 30 minuten na landing op de polderbaan al in de trein.
ja, maar niet alle luchthavens zijn al aangesloten op het bijbehorende computersysteem. Vorig jaar op JFK ook een uur moeten wachten, omdat iedereen alsnog die papiertjes moest invullen. Nu wisten ze het niet zeker in het vliegtuig en hadden ze het maar in laten vullen, wat dus niet nodig bleek.quote:
quote:Airline of the Year
1. Qatar Airways
2. Singapore Airlines
3. Asiana Airlines
4. Cathay Pacific
5. Thai Airways
6. Etihad
7. Air New Zealand
8.Qantas
9.Turkish Airlines
10. Emirates
Category winners (selectie)
Best Alliance: Star
Best Airline Asia: Singapore
Best Airline Europe: Turkish
Best Airline Africa: SAA
Best Airline Pacific: Air New Zealand
Best Airline India: Kingfisher
Best Airline Trans Atlantic: Lufthansa
Best Airline CenAm/Caribbean: TACA
Best Airline South America: TAM
Best LCC Europe: Easyjet
Best LCC North America: Virgin America
Best LCC Asia: Air Asia
Best LCC Pacific: JetStar
Best LCC South America: Azul
Best Regional Airline: Dragonair
Best Leisure Airlines: Thomson Airways
Best First Class: Etihad
Best Business Class: Singapore
Best Premium Economy: Air New Zealand
Best Economy Class: Asiana
Best Cabin Staff: Asiana
Best Airport Service: ANA
Service Excellence Europe: Austrian
Service Excellence North America: Virgin America
Service Excellence Asia: ANA
Service Excellence Pacific: V Australia
Service Excellence Middle East: Oman Air
Service Excellence South America: TAM
Service Excellence Cen Am/Caribbean: TACA
Service Excellence Africa: SAA
Best First Class Lounge: Qatar
Best Business Class Lounge: British Airways
Best IFE: Emirates
Omdat de veilings/smeergelden nu al binnen zijn. Wat een onzin.quote:Op donderdag 23 juni 2011 22:45 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Hoe kan het voor heel 2011 nu al bekend zijn?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |