abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97578665
Ik ga volgende maand voor het eerst met Ryanair naar Stockholm, en ik vind het nu al een kutmaatschappij. :')

Ja, het is goedkoper, maar met alle toeslagen erbij scheelt het uiteindelijk nog maar zo'n 100 a 200 euro terwijl de reistijd een paar uur langer is omdat je eerst naar fucking Eindhoven moet (en dan nog met de bus naar het vliegveld) ipv naar Schiphol waar je vanuit de trein zo het vliegtuig instapt en je vervolgens aankomt in een of ander kutdorp wat weer 100 km onder Stockholm ligt. Epic fail en het lagere tarief eigenlijk alleen maar waard omdat ik momenteel nogal krap zit.
  woensdag 1 juni 2011 @ 16:19:54 #52
154052 RobertVH
I am your father
pi_97585346
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 12:54 schreef StormWarning het volgende:
Ik ga volgende maand voor het eerst met Ryanair naar Stockholm, en ik vind het nu al een kutmaatschappij. :')

Ja, het is goedkoper, maar met alle toeslagen erbij scheelt het uiteindelijk nog maar zo'n 100 a 200 euro terwijl de reistijd een paar uur langer is omdat je eerst naar fucking Eindhoven moet (en dan nog met de bus naar het vliegveld) ipv naar Schiphol waar je vanuit de trein zo het vliegtuig instapt en je vervolgens aankomt in een of ander kutdorp wat weer 100 km onder Stockholm ligt. Epic fail en het lagere tarief eigenlijk alleen maar waard omdat ik momenteel nogal krap zit.
Als je Ryanair een 'kutmaatschappij' vindt vanwege het bovenstaande dan kom je of net onder een steen vandaan of ben je ontzettend naïef. Alles wat je opnoemt is al zo sinds het begin bij Ryanair, big surprise. Je wilt minder betalen en dezelfde gemakken als met 'premium' maatschapijen...

anyhow... 2 dagen gevlogen;

# Maatschappij
Air Baltic
# Traject
Riga - Tashkent
# Vertraging
0,0
# Vriendelijk personeel
O.k. weinig bijzonders.
# Eten
Kost extra (op een 5 uur durende vlucht is nog steeds niks gratis) een warme panini kip/kaas op, was goed te smikkelen. :Y)
# Entertainment
Inflight magazine en er zijn schermen te huur met wat films/series, zelf mijn Ipod uit mijn tas gehaald.
# Algehele indruk
Het is een low-cost airline, verwachtingen waren dus ook niet hoog. Vooral goedkoop voor connecties naar midden-oosten / centraal azië vanuit Europa.

# Eventueel informatie over de luchthavens
Riga is een klein vliegveld (4,6 mil passagiers) wat het makkelijk en overzichtelijk maakt, 3x vallen en je bent bij je gate, alles en iedereen spreekt ook Engels.

Van Tashkent alleen de aankomst hal voor internationale vluchten gezien, dat is ook niks om op te scheppen, 2 bagage banden, een stuk of 5 bagage scanners, thats it. Voor de douane hier en daar wat stalen banken om op te zitten, na de douane sta je direct buiten. Buiten heb je de mogelijkheid om de bus te pakken (na je door een stuk of 30 taxi chauffeurs te hebben geworsteld)
pi_97588550
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 16:19 schreef RobertVH het volgende:

[..]

Als je Ryanair een 'kutmaatschappij' vindt vanwege het bovenstaande dan kom je of net onder een steen vandaan of ben je ontzettend naïef. Alles wat je opnoemt is al zo sinds het begin bij Ryanair, big surprise. Je wilt minder betalen en dezelfde gemakken als met 'premium' maatschapijen...
Gast, dat snap ik ook heus wel en wist ik van tevoren, ik zeg het er nota bene zelf bij. De ongemakken zijn in dit geval mi. echter dermate groot dat het echt alleen maar lonend is als je net op zwart zaad zit. Dat laatste is ook de reden waarom ik ervoor heb gekozen, maar het blijft gewoon een kutmaatschappij die je middels allerlei vage toeslagen en regels alsnog een hoop geld uit de zak probeert te kloppen.
pi_97590873
quote:

Gast, voor 25 euro inclusief alle toeslagen kan je een retourtje boeken naar London, wat wil je nog meer :{
pi_97593169
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 17:43 schreef StormWarning het volgende:

[..]

Gast, dat snap ik ook heus wel en wist ik van tevoren, ik zeg het er nota bene zelf bij. De ongemakken zijn in dit geval mi. echter dermate groot dat het echt alleen maar lonend is als je net op zwart zaad zit. Dat laatste is ook de reden waarom ik ervoor heb gekozen, maar het blijft gewoon een kutmaatschappij die je middels allerlei vage toeslagen en regels alsnog een hoop geld uit de zak probeert te kloppen.
Wat verwacht je dan? Dat ze voor 25% van de prijs van een normale airline hetzelfde product kunnen leveren? Het is gewoon wat stakkerig om er zo over te zeiken. Als ik ouwe auto koop, zeik ik toch ook niet over het gebrek aan moderne snufjes?
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_97594884
quote:

Met de bus is het anderhalf uur naar Stockholm vanaf Skavsta airport. Kost wat tijd, maar verder is het best relaxt. Het beste koop je trouwens online een busticket (flygbussarna.se/), is goedkoper dan ter plekke.
  woensdag 1 juni 2011 @ 21:37:45 #57
301885 jenb2002
travel fan
pi_97597887
In oktober vliegen wij met Lufthansa via Frankfurt naar china, heen met de A380, lijkt me niks op aan te merken. ;) Maar, retour vanuit Shanghai, met de vertouwde 747.

Nu lees ik her en der dat Lufthansa nog niet in alle 747's ptv heeft geïnstaleerd, wie weet hier iets over te melden? een vlucht van 12 uur, met oude monitoren lijkt me geen succes! :N

Alvast bedankt

Jeroen
  woensdag 1 juni 2011 @ 21:50:50 #58
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_97598519
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 21:37 schreef jenb2002 het volgende:
In oktober vliegen wij met Lufthansa via Frankfurt naar china, heen met de A380, lijkt me niks op aan te merken. ;) Maar, retour vanuit Shanghai, met de vertouwde 747.

Nu lees ik her en der dat Lufthansa nog niet in alle 747's ptv heeft geïnstaleerd, wie weet hier iets over te melden? een vlucht van 12 uur, met oude monitoren lijkt me geen succes! :N

Alvast bedankt

Jeroen
Lufthansa is wel met een project begonnen om PTV in de 747 toestellen te installeren, maar dat duurt nog wel even.
Lufthansa heeft eerst de hele airbusvloot voorzien van PTV en pas nu zijn de 747 toestellen aan de beurt.

Het is geen pretje, aan de andere kant, zo uitgebreid is de PTV van Lufthansa niet, en als het een nachtvlucht is zou je ook moeten kunnen overleven met een Ipod.,,
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_97605521
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 19:51 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Wat verwacht je dan? Dat ze voor 25% van de prijs van een normale airline hetzelfde product kunnen leveren? Het is gewoon wat stakkerig om er zo over te zeiken. Als ik ouwe auto koop, zeik ik toch ook niet over het gebrek aan moderne snufjes?
Geen 25% hè, ik betaal nu met 1 koffer ruimbagage erbij in totaal 100 euro (waar die bustickets nog bij komen) terwijl je met KLM vanaf 180 kan. Dat is mijn punt: het verschil in prijs weegt in dit geval mi. niet echt op tegen het verschil in service. Als je alles bij elkaar 25 euro zou betalen is het inderdaad een ander verhaal.

Ik mag de Lidl toch ook best een kutwinkel vinden, ook al is het spotgoedkoop? Een lage prijs wil niet zeggen dat je opeens nergens meer over mag zeiken.
pi_97605553
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 20:33 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Met de bus is het anderhalf uur naar Stockholm vanaf Skavsta airport. Kost wat tijd, maar verder is het best relaxt. Het beste koop je trouwens online een busticket (flygbussarna.se/), is goedkoper dan ter plekke.
Ah, dank voor de tip! :) Ik vroeg me idd al af wat nu handiger zou zijn, van tevoren boeken of ter plekke..
pi_97606722
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 00:01 schreef StormWarning het volgende:

[..]

Geen 25% hè, ik betaal nu met 1 koffer ruimbagage erbij in totaal 100 euro (waar die bustickets nog bij komen) terwijl je met KLM vanaf 180 kan. Dat is mijn punt: het verschil in prijs weegt in dit geval mi. niet echt op tegen het verschil in service. Als je alles bij elkaar 25 euro zou betalen is het inderdaad een ander verhaal.

Ik mag de Lidl toch ook best een kutwinkel vinden, ook al is het spotgoedkoop? Een lage prijs wil niet zeggen dat je opeens nergens meer over mag zeiken.
Je vergeet dat maar een klein deel van dat bedrag naar de airline gaat, de rest is airport tax, etc... Daarbij is het verhaal van de bustickets niet boeiend, naar Arlanda kom je ook niet gratis... Het is maar wat je de service waard vind, ik heb het er ook niet voorover om met budget airlines te vliegen. Ik vind het product zelf kut, maar voor het geld lijkt het me prima.

Zelfde met de Lidl, ik ben sowieso geen fan van supermarkten en dat soort plekken wordt ik al helemaal depri van. Maar wederom zie ik wel dat ze voor het geld een prima product leveren...
pi_97621647
Ik zit momenteel in Kaapstad voor m'n stage. Wegens medische redenen moet ik helaas m'n stage hier eerder afbreken. Ik heb helaas geen omzetbaar ticket geboekt in begin januari. M'n originele vlucht staat gepland op 11 juli.

Na het opsturen van documenten van m'n ziekenhuis bezoek e.d. is KLM niet bereid om m'n ticket te verzetten naar een eerdere datum. Ik ben nu dus verplicht om een nieuw ticket te kopen. Ik vind het een schande dat ze niet tegen een vergoeding mij de mogelijkheid geven om m'n ticket om te zetten, ik heb er immers al een smak geld voor betaald.

Weet iemand trouwens nog maatschappijen die vaker goedkope last-minute vluchten aanbieden? De reis gaat dus van Kaapstad naar Dusseldorf, Brussel of Amsterdam.
pi_97624392
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 15:20 schreef SpX het volgende:Ik ben nu dus verplicht om een nieuw ticket te kopen. Ik vind het een schande dat ze niet tegen een vergoeding mij de mogelijkheid geven om m'n ticket om te zetten, ik heb er immers al een smak geld voor betaald.

De reden dat jij betaald hebt wat je betaald hebt is omdat er nu eenmaal beperkingen zijn aan dat ticket. Had je wat meer betaald, dan had je minder beperkingen. Daarom had jouw ticket nu eenmaal de prijs die het had.
En daarom zijn businesstickets nu eenmaal zo duur. Grotendeels vanwege de flexibiliteit die je ermee hebt. De betere stoelen en ander voedsel zijn voor velen meer het gevolg van die tickets dan de reden.

Met andere woorden, het is het gevolg van het kopen van de goedkoopste tickets en wordt doro bijna alle grotere maatschappijen gebruikt...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_97627533
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 15:20 schreef SpX het volgende:
Na het opsturen van documenten van m'n ziekenhuis bezoek e.d. is KLM niet bereid om m'n ticket te verzetten naar een eerdere datum. Ik ben nu dus verplicht om een nieuw ticket te kopen. Ik vind het een schande dat ze niet tegen een vergoeding mij de mogelijkheid geven om m'n ticket om te zetten, ik heb er immers al een smak geld voor betaald.
Ze moeten maar met iedereen rekening gaan houden als ze ziek worden in het buitenland? Kunnen ze wel bezig blijven. Je kan niet uitzonderingen gaan maken voor bepaalde personen. Als je je ticket wil wijzigen moet je gewoon betalen als je een discount/goedkoop ticket hebt. Een 'smak geld' is ook maar relatief. Voor jou misschien veel, voor de ander niet.

Als je dit soort risicos wil indekken gewoon een flexibel ticket nemen danwel je verzekeren tegen dit soort gevallen (als dat mogelijk is bij je maatschappij).
pi_97634835
Jullie hebben gelijk, maar toch was het mooi geweest al ze voor zeg 200/300 euro het ticket deden wijzigen naar een eerdere datum.

Ik had trouwens een idee: Kan ik het ticket van 11 juli verkopen aan iemand anders? Ik kan tegen betaling wel m'n passagiers details veranderen neem ik aan? Kan ik iemand er wellicht wel nog blij mee maken.
pi_97635418
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 00:22 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Je vergeet dat maar een klein deel van dat bedrag naar de airline gaat, de rest is airport tax, etc... Daarbij is het verhaal van de bustickets niet boeiend, naar Arlanda kom je ook niet gratis... Het is maar wat je de service waard vind, ik heb het er ook niet voorover om met budget airlines te vliegen. Ik vind het product zelf kut, maar voor het geld lijkt het me prima.

Zelfde met de Lidl, ik ben sowieso geen fan van supermarkten en dat soort plekken wordt ik al helemaal depri van. Maar wederom zie ik wel dat ze voor het geld een prima product leveren...
Het busticketverhaal is wel boeiend, omdat ze suggereren dat ze je naar Stockholm vliegen, terwijl je uiteindelijk nog 1,5 uur tijd en extra geld moet investeren om er te komen. Als je dat niet bij je ticket optelt als je het vergelijkt met een ticket naar Arlanda maak je geen eerlijke afweging. Maar je hebt gelijk, vanaf Arlanda is het ook nog zo'n 20min treinen, wat het kost kan ik me niet meer precies herinneren.

Anyway, mijn 'probleem' is dus dat de prijs/kwaliteitverhouding hier in mijn geval dus slechter is dan wanneer je met KLM zou vliegen. Voor een lagere prijs mag je inderdaad minder service verwachten en vice versa, maar als de prijs 20% lager is en de service 50% minder, is het gewoon kut. Hetzelfde geldt voor goedkoop bier in de supermarkt. Euroshopper is veel goedkoper dan Grolsch, maar smaakt ook gelijk helemaal nergens naar. AH Pilsener is ook een stuk goedkoper, maar is nog steeds vrij goed te drinken. Dat heeft dus een veel betere prijs/kwaliteitverhouding, ook al is het iets duurder dan Euroshopper. Een lagere prijs betekent dus niet altijd dat het product voor dat geld ook gelijk acceptabel is.

Dat alles is natuurlijk ook weer afhankelijk van je budget, hoe hoger dat is, hoe minder boeiend die prijsverschillen zijn. En voor jullie gaan zeggen dat ik dan maar voor KLM had moeten kiezen: dat is inderdaad de reden waarom ik nu eens voor Ryanair ben gegaan. Maar dat neemt dus niet weg dat ik de service aanmerkelijk slechter vind dan het prijsverschil suggereert.
pi_97635987
# Maatschappij
KLM
# Traject
Manchester - Amsterdam Schiphol
# Vertraging
0,0
# Vriendelijk personeel
Niets bijzonders
# Eten
Joden koek + Colatje
# Entertainment
Inflight magazine voor de rest niets. Vlucht tijds was 1 uur en 20 minuten.
# Algehele indruk
Ging netjes geen klachten.
Manchester was relatief klein zat in Terminal 2 en daar waren een paar winkels en wat eet tentjes.
pi_97647569
# Maatschappij
Southwest Airlines
# Traject
Seattle - Vegas
# Vertraging
0,0
# Vriendelijk personeel
OK.
# Eten
Gratis een non alcoholisch drankje, als je wilt eten moet je dokken
# Entertainment
Southwest tijdschriftje
# Algehele indruk
Vliegtuigen zien er goedkoop uit, budget airline maar wel gratis ruimbagage (als je zou willen, ik probeer het alsnog te vermijden om dingen in te checken ivm tijd). Zelf inchecken op de luchthaven zonder bagage ging erg snel
Seattle is een groot vliegveld, wel overzichtelijk, Las Vegas voelt klein aan maar schijnt toch aardig groot te zijn.

# Maatschappij
Virgin America
# Traject
Los Angeles - Seattle
# Vertraging
0,0
# Vriendelijk personeel
OK
# Eten
Gratis non-alcoholisch drankje, verder nada als je niet betaalt. Supersysteem qua bestellen, via je touchscreen kan je een bestellen dat je meteen met je creditcard kan afreken op je touchscreen.
# Entertainment
Persoonlijke touchscreen TFT schermpjes, gratis om naar televisiekanalen te kijken, als je series of films wilt zien kun je die voor $5-8 aanvragen.
# Algehele indruk
Spiksplinternieuw vliegtuig, bijna futuristisch ogend, en dat voor een budgetmaatschappij! Misschien een one time lucky maar als dit standaard voor ze is is dit met afstand de beste budgetmaatschappij waarmee ik gevlogen heb.
LAX is enorm groot en een enorme chaos bij het shuttlevervoer. Toch viel binnen de doorstroom me niet tegen.
pi_97649749
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2011 21:55 schreef StormWarning het volgende:

[..]

Het busticketverhaal is wel boeiend, omdat ze suggereren dat ze je naar Stockholm vliegen, terwijl je uiteindelijk nog 1,5 uur tijd en extra geld moet investeren om er te komen. Als je dat niet bij je ticket optelt als je het vergelijkt met een ticket naar Arlanda maak je geen eerlijke afweging. Maar je hebt gelijk, vanaf Arlanda is het ook nog zo'n 20min treinen, wat het kost kan ik me niet meer precies herinneren.
Dan moet ik wederom iets recht zetten. De Arlanda Express is 20 minuten en kost je per retour 51 euro. Een retour met de bus vanaf Arlanda kost je 24 euro en duurt 45 minuten.

In vergelijking duurt een bus (met dezelfde maatschappij) vanaf Skavsta 80 minuten en 28 euro. Dus in vergelijking ben je per bus 4 euro duurder uit en 35 minuten langer onderweg. Je bespaart trouwens ook nog tijd op Skavsta, want daar ben je een stukje sneller buiten.

quote:
Anyway, mijn 'probleem' is dus dat de prijs/kwaliteitverhouding hier in mijn geval dus slechter is dan wanneer je met KLM zou vliegen. Voor een lagere prijs mag je inderdaad minder service verwachten en vice versa, maar als de prijs 20% lager is en de service 50% minder, is het gewoon kut. Hetzelfde geldt voor goedkoop bier in de supermarkt. Euroshopper is veel goedkoper dan Grolsch, maar smaakt ook gelijk helemaal nergens naar. AH Pilsener is ook een stuk goedkoper, maar is nog steeds vrij goed te drinken. Dat heeft dus een veel betere prijs/kwaliteitverhouding, ook al is het iets duurder dan Euroshopper. Een lagere prijs betekent dus niet altijd dat het product voor dat geld ook gelijk acceptabel is.
Leuk dat jij dat vindt, maar denk naar over de kostenstructuur van producten die je noemt. Een Euroshopper bier zit in hetzelfde dure blik, heeft dezelfde vervoerskosten en moet dezelfde marge per unit opleveren voor de AH. Het enige waar die 20% korting uit gehaald kan worden, is wat marketing en het product zelf (bier). En die 20% die je bespaart, is waarschijnlijk 50% van de kosten voor het bier...

Zelfde met vliegen. Een 20% korting op je ticket, betekent voor de airline een 50% korting op het ticket voor belastingen en dus echt een enorme slag in hun eigen omzet. Kijk, sommige producten kun je voor 5% minder kwaliteit kopen met 50% korting. Andere producten niet. Daar moet je niet over miepen, da's gewoon het product en de kosten die daarbij horen...
  vrijdag 3 juni 2011 @ 10:27:14 #70
130412 Katth
I wanna do bad things with you
pi_97650023
# Maatschappij
ArkeFly
# Traject
Amsterdam Schiphol - Antalya
Antalya - Amsterdam Schiphol
# Vertraging
Heenweg 15 minuten eerder vertrokken
Terugweg 30 minuten vertraging
# Vriendelijk personeel
Uiterst behulpzaam.
# Eten
Noodles + cola (Wel moeten betalen, 6 Euro bij elkaar)
# Entertainment
Inflight magazine en aantal series op schermpjes o.a. Modern Family, How I met your Mother en Top Gear.
# Algehele indruk
Net vliegtuig, personeel erg vriendelijk. Comfort class is veel beter dan economy, maar daar betaal je dan ook voor (20 Euro heen/terug).
Heenweg (Schiphol) vertrokken we om 05.00 en er was maar één koffie bar open met erg lange rij. Antalya is erg schoon, zelfs de toiletten. Ze hebben wel de douane verplaats. Eerder was dit bij de gate, nu voor de duty-free zone. Dus als je flesjes drinken van je resort meeneemt moet je ze daar al inleveren.
History will be made, history will be red - Russian Machine Never Breaks
pi_97656690
# Maatschappij

Air Berlin

# Traject

Dusseldorf - Bangkok in business class

# Vertraging

Geen. De vlucht liep geheel volgens plan.

# Vriendelijk personeel

Ja. Wat oudere stewards, maar zeer professioneel.

# Eten

Voor vliegtuigeten zeer redelijk. Gebakken gamba's in een rijst/tomaten saus. Ruime selectie van dranken.

# Entertainment

Matig. Er liepen 6 streams met films, waardoor je dus op tijd moet inschakelen om het begin niet te missen. De films waren uit 2010, niet zeer recent dus.

# Algehele indruk

Uitstekend gezien de prijs (765 euro enkele reis business class). Ik had nog nooit met Air Berlin gevlogen, maar ik wist dat het een prijsvechter is, dus ik had zeer lage verwachtingen van de service. Het belangrijkste voor mij was de extra beenruimte in business class voor een redelijke prijs. Ik had eigenlijk een Air Asia X Premium Seat achtige reis verwacht. Ik had zelfs nog euro's gepind om eten te kopen.

Ik werd echter blij verrast. Air Berlin heeft in Dusseldorf een lounge voor bc passagiers om rustig te kunnen wachten (alleen geen WiFi). In het Airbus A330 vliegtuig is de bc een aparte cabine met een eigen bediening en maaltijden service, die gewoon bij de ticketprijs was inbegrepen. Eigenlijk alles op het niveau van KLM business class maar dan voor ongeveer 30% van de prijs.

Dusseldorf Flughafen is een prima luchthaven met veel winkels en faciliteiten. Makkelijk te bereiken met de ICE trein en een lokale verbinding van een paar minuten. De douane/immigratie werkt efficient. Voor Bangkok geldt hetzelfde.
  woensdag 8 juni 2011 @ 06:13:09 #72
269 vats
Live life to the max!
pi_97874898
Maatschappij
Cathay Pacific

Traject
Amsterdam - Hong Kong

Toestel
Boeing 747 400

Vertraging
Geen lekker op tijd weg zoals altijd eigenlijk

Vriendelijk personeel
Personeel is altijd heel vriendelijk, altijd een smile en wil je wat hebben dan is dat geen probleem.

Eten
Prima eten als diner had ik iets van pittige kip die echt lekker pittig was (en ik kan heel heet eten dus voor veel mensen zal het te pittig zijn gok ik). Daarbij lekker een biertje en toe een glas Jonny Walker Black Label. Als ontbijt Chineese Pap met garnalen en bosui (ja chinees als ontbijt gaat er bij mij zonder problemen in)

Entertainment
Video System wat helemaal top is bij Cathay. Honderden films en series waaronder veel nieuw materiaal, een feest om te gebruiken.

Algehele indruk
Top maatschappij nu de 4e keer dat ik met ze naar Hong Kong vlieg.. voor mij geen KLM meer op deze route ook al zijn ze goedkoper (wat ze trouwens zelden zijn)

Eventueel informatie over de luchthavens
Schiphol prima luchthaven, altijd fijn om er te vertoeven, dit geld ook voor Hong Kong, top luchthaven

Ticketprijs
800 euro retour, terugvlucht niet gebruikt aangezien ik nu in HK woon en werk.

[ Bericht 0% gewijzigd door vats op 08-06-2011 06:33:15 ]
  woensdag 8 juni 2011 @ 06:22:12 #73
269 vats
Live life to the max!
pi_97874912
Maatschappij
China Airlines

Traject
Hong Kong - Taipei - Hong Kong

Toestel
Boeing 737 heen, Airbus A340 terug die mega nieuw was

Vertraging
Geen vertraging

Vriendelijk personeel
Niets mis mee, vriendelijk personeel.

Eten
Water of sapje met een bak noedels, heen genomen omdat ik nog geen onbtijt op had, op terugvlucht geskipped aangezien ik net mijn buikje rond had gegeten bij een goed restaurant in Taichung.

Entertainment
Heen geen op wat magazines na, terug een compleet video system waar ik wat mee heb gerommeld. Maar een film starten was niet echt idaal aangezien de vlucht te kort was :)

Algehele indruk
Prima airline China Airlines, modern materiaal en vriendelijk personeel.

Eventueel informatie over de luchthavens
Hong Kong top luchthaven, Taipei erg gedateerd, ze waren bezig terminal 1 flink te upgraden aangezien het meer leek op een terminal zoals je ze in een derde wereld land tegenkomt.

Ticketprijs
$250 heen en weer (US dollar)
pi_97877405
# Maatschappij
KLM

# Traject
Amsterdam - Rome vv met een Boeing 737-800

# Vertraging
Beide keren met ca 30 minuten vertraging vertrokken vanwege ontbrekende passagiers. In Rome op tijd aan de gate, op Schiphol iets later omdat we (zoals altijd) op de Polderbaan landde. Dat was vooral vervelend voor de ca 80 Taiwanezen die de vlucht naar Bangkok moesten halen, maar ik denk dat ze het wel gelukt is. Voordeel hiervan was dat de bagage snel uitgeladen moest worden (voor de overstappers) en ik denk na 3 minuten wachten m'n koffer al op de band had liggen. :)

# Vriendelijk personeel
Prima, geen problemen.

# Eten
Heen broodjes kaas en worst, terug sandwiches met kaas en kipfilet. Ik heb de kaas uitgewisseld met mijn medereizigster omdat zij geen vlees eet. Die sandwich kipfilet was errug lekker (en ik houd helemaal niet van vliegtuigeten, dus dat zegt echt wel iets). Leuke delfblauwe waterbekertjes hebben ze tegenwoordig.

# Entertainment

Geen, was niet nodig voor 2 uur, maar KLM loopt wel achter daarmee.

# Algehele indruk
Prima, had een speciaal tarief kunnen krijgen via m'n werk, anders was ik waarschijnlijk niet met KLM gegaan. In september overigens weer met KLM vliegen, dus m'n gemiddelde gaat flink omhoog. ;)

Schiphol is wel bekend. Fiumicino is erg onoverzichtelijk als je daar voor het eerst komt. De bagagehal is troosteloos en niet echt schoon. Vervolgens flink moeten zoeken hoe ik bij het treinstation moest komen. Dat bleek nog een aardig eind lopen. En toen we er eindelijk waren, was de trein net weg. :(

Bij vertrek is het echter een stuk overzichtelijker en wijst alles zich vanzelf. Wel duidelijk kleiner dan Schiphol qua winkels enzo.
pi_97878037
Over de entertainment kan je niet echt klagen bij de KLM, niemand binnen Europa heeft dat eigenlijk (tenzij je verder naar het oosten van Europa gaat). Ik vlieg heel Europa door voor werk, en zelfs in business class krijg je nergens iets van entertainment. Is ook niet echt nodig natuurlijk.
pi_97883681
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juni 2011 10:14 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Dan moet ik wederom iets recht zetten. De Arlanda Express is 20 minuten en kost je per retour 51 euro. Een retour met de bus vanaf Arlanda kost je 24 euro en duurt 45 minuten.

In vergelijking duurt een bus (met dezelfde maatschappij) vanaf Skavsta 80 minuten en 28 euro. Dus in vergelijking ben je per bus 4 euro duurder uit en 35 minuten langer onderweg. Je bespaart trouwens ook nog tijd op Skavsta, want daar ben je een stukje sneller buiten.
Sinds wanneer kost die trein 51 euro dan? Ik gebruikte die in 2008 en kan me niet herinneren dat het zo duur was, volgens mij was het zeker niet meer dan 25 euro. In dat geval is het niet zinnig om het te vergelijken met de bus vanaf Arlanda.

Dat je sneller buiten staat op Skavsta geloof ik wel ja, dat zal inderdaad wel schelen.

quote:
Leuk dat jij dat vindt, maar denk naar over de kostenstructuur van producten die je noemt. Een Euroshopper bier zit in hetzelfde dure blik, heeft dezelfde vervoerskosten en moet dezelfde marge per unit opleveren voor de AH. Het enige waar die 20% korting uit gehaald kan worden, is wat marketing en het product zelf (bier). En die 20% die je bespaart, is waarschijnlijk 50% van de kosten voor het bier...

Zelfde met vliegen. Een 20% korting op je ticket, betekent voor de airline een 50% korting op het ticket voor belastingen en dus echt een enorme slag in hun eigen omzet. Kijk, sommige producten kun je voor 5% minder kwaliteit kopen met 50% korting. Andere producten niet. Daar moet je niet over miepen, da's gewoon het product en de kosten die daarbij horen...
Allemaal waar, maar ik bekijk het natuurlijk van de kant van de consument en bepaal op basis van het eindproduct of ik het de prijs waard vind. Hoe die opgebouwd is interesseert mij geen bal.. nuja, ik vind het best interessant, maar het heeft geen invloed op mijn afweging of ik die prijs wil betalen voor de geboden kwaliteit. En als ik met een 20% hogere prijs 50% meer kwaliteit krijg, zal ik dat in de meeste gevallen doen - tenzij kwaliteit niet zo'n belangrijke factor is bij het betreffende product of ik die 20% extra op dat moment niet kan missen.
  woensdag 8 juni 2011 @ 21:45:18 #77
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_97909110
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 10:34 schreef Drive-r het volgende:
Over de entertainment kan je niet echt klagen bij de KLM, niemand binnen Europa heeft dat eigenlijk (tenzij je verder naar het oosten van Europa gaat). Ik vlieg heel Europa door voor werk, en zelfs in business class krijg je nergens iets van entertainment. Is ook niet echt nodig natuurlijk.
De Low Cost maatschappijen Transavia en Air Berlin hebben wel schermpjes aan boord, alsmede maatschappijen zoals BA, Finnair.
Niet dat dat nou entertainment waar ik op zit te wachten, Mr Bean of Just for Laughs ofzo. Aan de andere kant, zo'n waar ben je nu kaartje waardeer ik dan weer wel.
Maar het is inderdaad geen ramp als het niet aanwezig is, ik heb een ipod en in principe altijd een raamplaats, meer dan voldoende voor een korte vlucht.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_97911862
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 13:11 schreef StormWarning het volgende:

[..]

Sinds wanneer kost die trein 51 euro dan? Ik gebruikte die in 2008 en kan me niet herinneren dat het zo duur was, volgens mij was het zeker niet meer dan 25 euro. In dat geval is het niet zinnig om het te vergelijken met de bus vanaf Arlanda.

Dat je sneller buiten staat op Skavsta geloof ik wel ja, dat zal inderdaad wel schelen.

Adult return is 460 SEK > 51 EUR. Taxi naar hartje Stockholm is ook ongeveer zo duur, dus de moeite waard bij 2 personen of meer ;)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_97914483
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 21:45 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

De Low Cost maatschappijen Transavia en Air Berlin hebben wel schermpjes aan boord, alsmede maatschappijen zoals BA, Finnair.
Niet dat dat nou entertainment waar ik op zit te wachten, Mr Bean of Just for Laughs ofzo. Aan de andere kant, zo'n waar ben je nu kaartje waardeer ik dan weer wel.
Maar het is inderdaad geen ramp als het niet aanwezig is, ik heb een ipod en in principe altijd een raamplaats, meer dan voldoende voor een korte vlucht.
Low cost heb ik al lang niet meer gevlogen, dus dat geloof ik zo. BA vlieg ik letterlijk 4 keer per week voor de afgelopen 3 jaar, en daar heb ik in Europa nog nooit een schermpje gezien.
  donderdag 9 juni 2011 @ 19:27:10 #80
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_97949540
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juni 2011 22:49 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Low cost heb ik al lang niet meer gevlogen, dus dat geloof ik zo. BA vlieg ik letterlijk 4 keer per week voor de afgelopen 3 jaar, en daar heb ik in Europa nog nooit een schermpje gezien.
Nu vlieg ik niet zo vaak BA, sterker nog, bijna nooit, maar de 4 keer dat ik er in Europa mee heb gevlogen, de laatste keer in maart 2009, was dit in een bijzonder oudere Airbus 319 met diverse schermpjes met o.a. de inflight map en Just for laughs.... Wel een topvlucht overigens, 4 sandwiches gegeten, het was de laatste vlucht van de dag en ze moesten er vanaf. Verder vlieg ik naar de UK als ik niet naar Londen moet altijd met Easyjet naar Liverpool, of tegenwoordig Manchester en een enkele keer met Ryanair prive naar Stansted, want dat is dan wel geen London, binnen een uur ben je er, en met 2 euro vluchtprijs is dat wel een goede deal.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  donderdag 9 juni 2011 @ 19:58:21 #81
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_97950886
Heenvlucht

Maatschappij?
Ryanair

Toestel?
Boeing 737-800

Traject?
Eindhoven - Madrid

Prijs?
8 Euro

Vertraging
Op Eindhoven iets te late binnenkomst daardoor late boarding waardoor we 40 minuten te laat vertrokken, daardoor iets te laat bij de gate in Madrid.

Bezetting?
Verbazingwekkend voor de prijs die ik betaalde, 8 euro, geboekt eind mei, zat het toestel wel helemaal vol, op het flight manifest waren er 172 passagiers ingecheced.

Vriendelijk personeel?
Er kon niet echt een lachje vanaf bij het aan boord gaan, je ziet duidelijk dat ze wat minder plezier in het werk hebben dan bijvoorbeeld Easyjet. Al ging dat aan het eind van de vlucht beter, bij zo'n relatief lange vlucht kan je de inflight service relatief rustig aan doen, en na de 2de loop met Duty Free heb je genoeg tijd over om te relaxen en daar wordt het personeel ook wat gelukkiger van.

Lekker eten?
Mijn 2 meegebrachte krentenbollen met kaas + appel waren prima. Verder vond ik het aanbod niet zo goed, vooral veel snacks of vette snacks, niet iets wat ik wil. Drinken is relatief duur.

Entertainment?
Raamplaats + Ipod en inflight magazine. Meer dan voldoende voor zo'n vlucht.

Algehele indruk?
Als je de regels van Ryanair volgt, 1 stuk handbagage, vooraf inchecken, met een prepaid credit card de administratiekosten ontwijken is Ryanair waar voor je geld. Dit was de eerste langere vlucht die ik gemaakt heb, en als de prijs goed is zou ik het zo weer doen.

Iets over de luchthavens?
Ik schrok bij aankomst, door mijn woonplaats kan ik niet veel eerder op de luchthaven zijn dan 08:30 voor mijn vlucht welke volgens schematijd vertrok om 09:15, van de lange wachtrij voor de beveiliging. De rij liep vanaf de securitycheck tot achteraan bij de check-in balies.
Al gebied eerlijkheid te zeggen dat na 10 minuten in de rij passagiers voor de Madrid vlucht naar een andere kortere rij mochten zo dat ik alsnog binnen 12 minuten na aansluiten door de beveiliging zelf was, want bij de beveiliging was het niet druk, vooral bij de documentcontrole en de check omtrent grootte en gewicht van de handbagage ontstond vertraging. Eindhoven Airport is duidelijk gezwicht voor Ryanair dat nu de handbagage gewogen moet worden voor iedereen, nu snap ik dat principe wel en ik zie mijzelf als helemaal niet uitzonderlijk, maar mijn laptoptas is van dusdanige grote dat met een beetje common sense toch wel duidelijk moet zijn dat deze bij lange na niet te zwaar zal zijn. Maar laten we het houden op de nieuwigheid van de regel dat ze deze zo strikt naleven, en aan de andere kant sta ik ook wel achter het feit van imperken van handbagage, 1 stuk is 1 stuk, afmetingen zijn duidelijk, en 10 kilo is 10 kilo. Wel zal dit het proces sneller moeten om een wachtrij van grote omvang te voorkomen.

Terugvlucht

Maatschappij?
Easyjet

Toestel?
Airbus 319

Traject?
Madrid - Eindhoven

Prijs?
27 Euro

Vertraging
Hoewel we ruim op tijd begonnen te boarden waren er wat problemen met het aantal aanwezige passagiers in het vliegtuig ten opzichte van de laadlijst. Dit koste even om te verhelpen. Daarnaast hebben wij een prachtige rondvlucht gehad over Schiphol en al met al exact op tijd aan de gate.

Bezetting?
Ik had gehoopt op een rustige vlucht, Eind mei daalde de prijs van deze vlucht naar 27 euro, dus ik had het vermoeden dat deze niet vol zou zitten, maar met 144 passagiers van de 156 beschikbare plaatsen is deze toch weer goed vol.

Vriendelijk personeel?
De Crew was vriendelijk en had duidelijk zin in het werk. Daarnaast was de co-piloot Nederlands, zoals ik regelmatig op deze route meemaak, dat maakt het geven van de vluchtgegevens wat leuker gezien dit in de moedertaal aanmerkelijk langer en uitgebreider was dan in het Engels en Spaans.

Lekker eten?
Ginger Ale + Muffin zijn lekker bij Easyjet. Daarnaast heb je ook niets nodig, een vette snack als avondeten zag ik niet zo zitten.

Entertainment?
Raamplaats + Ipod en inflight magazine. Meer dan voldoende voor zo'n vlucht. Daarnaast een prachtige rondvlucht via Terneuzen, Goes, Rotterdam, Delft, Leiden en Nieuw Vennep over Amsterdam en dan via Almere naar de Buitenveldertbaan, eigenlijk bijzonder vreemd omdat je normaliter via deze route op de Polderbaan zou landen terwijl je nu recht over de binnenstad van Amsterdam over de binnenstad van Almere een draai maakt naar de Buitenvelderbaan, maar gezien het mooie weer en relatief lage vlieghoogte kan ik dat wel waarderen.

Algehele indruk?
Easyjet is een prima maatschappij, personeel heeft er over het algemeen zin in, een langere vertraging dan 1 uur moet ik nog meemaken, en de laatste vertraging langer dan 10 minuten is meer dan 4 jaar geleden.

Iets over de luchthavens?
Sinds de opening van Terminal 4 zijn alle Iberiavluchten daar naartoe verhuist, wat inhoudt dat er bij de Terminals 1, 2 en 3 niet zo heel veel vluchten meer zijn waardoor het nooit druk is bij de veiligheidscontrole. Wel is de terminal relatief oud, zeker t.o.v. terminal 4, maar daardoor niet minder functioneel.

Amsterdam is bekend, als je geen bagage hebt kan je 15 minuten na aankomst bij de gate in de trein zitten. Ideaal voor een dergelijk groot vliegveld.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_97952094
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 19:58 schreef ozzietukker het volgende:
Bezetting?
Verbazingwekkend voor de prijs die ik betaalde, 8 euro, geboekt eind mei, zat het toestel wel helemaal vol, op het flight manifest waren er 172 passagiers ingecheced.

Dan heb je toch nog wat open stoelen, of waren er wat afgesloten wegens 'weight and balance rules' :)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  donderdag 9 juni 2011 @ 20:53:20 #83
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_97953444
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 20:24 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Dan heb je toch nog wat open stoelen, of waren er wat afgesloten wegens 'weight and balance rules' :)
Rij 2 en rij 16 (net voor de emergency exit seats) waren om 'weight and balance rules' inderdaad afgeblokt, en zo hou heb je al gelijk 12 stoelen minder, en heb je nog maar een plek of 5 over.
Das ook inderdaad iets wat ik niet begrijp, prima dat je je stoelen afblokt in een toestel waar 189 personen inkunnen als er 50 meevliegen, maar met een dergelijke loadfactor heeft dit niets meer met 'weight and balance' te maken.

Maar goed, ze konden nu nog wel wat handbagage kwijt op deze plekken die niet meer in het bagagecompartimenten erbij konden.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_97954102
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 20:53 schreef ozzietukker het volgende:

[...]maar met een dergelijke loadfactor heeft dit niets meer met 'weight and balance' te maken.

Dat weet je niet. Weight and balance kan op meer slaan dan een vliegtuig wat structureel te zwaar is of niet in balans. Bijvoorbeeld veel maatschappijen verlagen hun maximale startgewicht van bepaalde vliegtuigen om zo te besparen op allerlei toeslagen zoals een ATC charge, welke naar gewicht gerekend wordt. Nadeel aan deze besparing is dan wel dat je soms niet een vol vliegtuig kan vliegen, maar het kan best een heleboel geld schelen, zeker als het merendeel van je vluchten deze limiet zelden halen/overschrijden.
Het afblokken van stoelen kan ook te maken hebben met passagiers die op een volgend vliegveld bij de rest komt, al is dat in dit geval natuurlijk niet het geval.

Daarnaast kan het ook een software matig iets zijn, dat het checkin systeem op een bepaalde volgorde inchecked. Bijvoorbeeld van voren en achteren naar het midden toe. Hiervoor kunnen dan veel rijen in het midden geblokkeerd worden om dan rij voor rij vrij gegeven te worden.
Als laatste kan ik me nog voorstellen dat het eventueel te maken heeft met de weight and balance documentatie. Mogelijk door rijen te blokkeren kun je sneller van een standaard balans uitgaan zonder dat veel te moeten corrigeren. Het lijkt mij stug, maar ik weet dan ook niet meer wat voor loadsheet systeem ryanair gebruikt.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  donderdag 9 juni 2011 @ 21:25:35 #85
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_97955194
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 21:06 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Dat weet je niet. Weight and balance kan op meer slaan dan een vliegtuig wat structureel te zwaar is of niet in balans. Bijvoorbeeld veel maatschappijen verlagen hun maximale startgewicht van bepaalde vliegtuigen om zo te besparen op allerlei toeslagen zoals een ATC charge, welke naar gewicht gerekend wordt. Nadeel aan deze besparing is dan wel dat je soms niet een vol vliegtuig kan vliegen, maar het kan best een heleboel geld schelen, zeker als het merendeel van je vluchten deze limiet zelden halen/overschrijden.
Het afblokken van stoelen kan ook te maken hebben met passagiers die op een volgend vliegveld bij de rest komt, al is dat in dit geval natuurlijk niet het geval.

Daarnaast kan het ook een software matig iets zijn, dat het checkin systeem op een bepaalde volgorde inchecked. Bijvoorbeeld van voren en achteren naar het midden toe. Hiervoor kunnen dan veel rijen in het midden geblokkeerd worden om dan rij voor rij vrij gegeven te worden.
Als laatste kan ik me nog voorstellen dat het eventueel te maken heeft met de weight and balance documentatie. Mogelijk door rijen te blokkeren kun je sneller van een standaard balans uitgaan zonder dat veel te moeten corrigeren. Het lijkt mij stug, maar ik weet dan ook niet meer wat voor loadsheet systeem ryanair gebruikt.
Bij een dergelijke loadfactor heeft het helemaal niets met echte weight and balance te maken, Ryanair heeft vrije zitplaatskeuze dus het heeft ook niets te maken met check in volgorde. De stoelen woren afgeblokt met een tafeltje naar beneden en een A4-tje waarop staat dat je daar niet mag gaan zitten..

In theorie kan je door het afblokken uitgaan van een standaard balans, echter met een dergelijk groot volume aan passagiers, 172, is het afblokken van rijen voor een standaard balans volstrekt onnodig, simpelweg omdat door natuurlijk verloop de passagiers verspreid zullen zitten, en juist het afblokken van een rij 2 en een rij 16 geeft aan dat dit helemaal niets te maken heeft met een standaard balance, die passagiers zouden toch al verspreid zitten.

Maar goed, het geeft natuurlijk wel de kans om wat koffers er neer te zetten, en als het nodig is bepaalde mensen nog op een vrije rij kwijt te kunnen, daarnaast heb je weer 2 rijen minder om schoon te maken na de vlucht wat de omloopsnelheid ten goede komt....

Het blijft vreemd dat Ryanair de enige maatschappij is die structureel rijen afblokt om weight and balance redenen terwijl je dit bij andere (low-cost) maatschappijen niet ziet. Dat maakt het erg ongeloofwaardig.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_97956869
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 19:27 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Nu vlieg ik niet zo vaak BA, sterker nog, bijna nooit, maar de 4 keer dat ik er in Europa mee heb gevlogen, de laatste keer in maart 2009, was dit in een bijzonder oudere Airbus 319 met diverse schermpjes met o.a. de inflight map en Just for laughs.... Wel een topvlucht overigens, 4 sandwiches gegeten, het was de laatste vlucht van de dag en ze moesten er vanaf. Verder vlieg ik naar de UK als ik niet naar Londen moet altijd met Easyjet naar Liverpool, of tegenwoordig Manchester en een enkele keer met Ryanair prive naar Stansted, want dat is dan wel geen London, binnen een uur ben je er, en met 2 euro vluchtprijs is dat wel een goede deal.
Vreemd. Wel altijd schermpjes met inflight info, maar nog nooit iets anders erop gezien. Boeiend ook, ik geloof graag dat ik niet goed genoeg op let.
pi_97974968
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 21:25 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Bij een dergelijke loadfactor heeft het helemaal niets met echte weight and balance te maken, Ryanair heeft vrije zitplaatskeuze dus het heeft ook niets te maken met check in volgorde. De stoelen woren afgeblokt met een tafeltje naar beneden en een A4-tje waarop staat dat je daar niet mag gaan zitten..

In theorie kan je door het afblokken uitgaan van een standaard balans, echter met een dergelijk groot volume aan passagiers, 172, is het afblokken van rijen voor een standaard balans volstrekt onnodig, simpelweg omdat door natuurlijk verloop de passagiers verspreid zullen zitten, en juist het afblokken van een rij 2 en een rij 16 geeft aan dat dit helemaal niets te maken heeft met een standaard balance, die passagiers zouden toch al verspreid zitten.

Maar goed, het geeft natuurlijk wel de kans om wat koffers er neer te zetten, en als het nodig is bepaalde mensen nog op een vrije rij kwijt te kunnen, daarnaast heb je weer 2 rijen minder om schoon te maken na de vlucht wat de omloopsnelheid ten goede komt....

Het blijft vreemd dat Ryanair de enige maatschappij is die structureel rijen afblokt om weight and balance redenen terwijl je dit bij andere (low-cost) maatschappijen niet ziet. Dat maakt het erg ongeloofwaardig.
Vlieg niet met ryanair, dus hoe het precies gaat weet ik niet, maar er moet natuurlijk wel een reden voor zijn. Als ryanair er winstgevend 300 man in kan proppen, doen ze dat. Wat ik duidelijk wilde maken was dat weight and balance meer is dan simpel structureel gewicht dan wel balans, ook al zal dat in dit geval niet allemaal slaan op ryanair.

Dus wat is dan de reden voor het blokkeren van de stoelen? En waarom vertellen ze dan niet de echte reden als W&B volgens jou niet de ware reden is? (al zo'n wazige term natuurlijk wel ideaal om de passagiers te laten denken dat het wel degelijk een goede reden heeft, wat weten zij ervan ;) )

Het is niet zo dat ze in de vlucht gebruikt worden als rustplaats voor de bemanning, ook kan je ze niet van te voren reserveren. Schoonmaak tijd lijkt mij niet aan de orde, ik weet dat men bij ryanair graag snel omdraait, maar die twee rijen op 30 tot 40 maakt niet zoveel uit dat dat de reden kan zijn, lijkt mij.

Ik zal eens kijken of een van mijn collega's het weet...
C. Sagan
pi_97994819
Zo, 5 vluchten gemaakt in de afgelopen week, tijd voor wat reviews. :P
Om het overzichtelijk te houden plaats ik ze wel in aparte posts. Leest ook wat makkelijker weg denk ik.

# Maatschappij
KLM in een 747-400 combo.
# Traject
Schiphol - Tokyo Narita
# Vertraging
Op tijd vertrokken en een half uurtje eerder geland.
# Vriendelijk personeel
Tja..de meest kansloze opmerking van de hele vakantie komt op naam van een KLM stewardess. Ze vroeg wat ik in Japan ging doen (business of vakantie). Vertelde dat ik 3 weken door Japan ging reizen, waarop ze vroeg: "Oh, ga je de ramp bekijken?". Wat moet je daar nou op zeggen?
# Eten
Dinner en ontbijt. Dinner had ik de Japanse variant en dat was veruit het meest smerige Japanse maaltje wat ik in 3 weken heb gegeten.
# Entertainment
Prima, aardig wat filmpjes weg zitten kijken op het personal entertainment systeem.
# Algehele indruk
Economy Comfort is prima bevallen! Of het rendabel is weet ik niet, want ik zie vaak veel lege plekken. Verder wel een miinpunt voor de stewardess en het eten.
Narita superefficient! Vanaf touchdown stond ik letterlijk binnen een half uur weer buiten, dat is inclusief douanezaken en koffer oppikken. Perfect!
pi_97995312
# Maatschappij
ANA in een 767-300 (volgens mij)
# Traject
Tokyo Haneda - Okinawa (Naha)
# Vertraging
Kwartiertje later vertrokken, wel precies op tijd geland.
# Vriendelijk personeel
Zeer attent en vriendelijk! Goed Engels sprekend ook.
# Eten
Nootjes en een paar keer soft drinks. Wel wat karig op een vlucht van 2,5 uur.
Verder werd er nog een paar keer rondgelopen met bakjes Haagen Dazs, maar dat was schreeuwend duur.
# Entertainment
Groot scherm met wat Japanse TV series en verder een geanimeerd gesprek met een gepensioneerde Japanse man die Tokyo had verlaten en op Okinawa is gaan wonen. Inclusief uitnodiging om er te blijven overnachten, haha. Sorry grandpa, wellicht volgende keer.
# Algehele indruk
Redelijk weinig beenruimte vond ik, maar verder een goede vlucht. Attente stewardessen en goed grondpersoneel, die mijn bagage doorlabelde naar eindbestemming Miyakojima, ondanks dat mijn laatste leg met de concurrent JAL zou zijn.
Prima airport dat Haneda! Genoeg te doen en ziet er modern uit. Na de security en bij de gates kan het wel een upgrade gebruiken tho.
Op Naha heb ik alleen de transferbalie en de gate gezien. :P
pi_97995687
# Maatschappij
JAL, uitgevoerd door Japan Transocean Air in een A320
# Traject
Okinawa (Naha) - Miyakojima
# Vertraging
Iets later vertrokken, ook een minuut of 10 later geland.
Op de terugweg alles keurig op tijd.
# Vriendelijk personeel
Weinig mee van doen gehad.
Op de terugweg sprak het grondpersoneel geen Engels (geen wonder in zo'n afgelegen gebied), dus heb me maar niet aan de vraag gewaagd op ze de bagage konden doorlabelen naar eindbestemming Hiroshima.
# Eten
Niets. Op een vlucht van 40 minuten geen ramp. :P
# Entertainment
Vooral het uitzicht (eilandjes, blauwe zee, koraal) onder me. En poseren voor de camera van wat Japanse dames.
# Algehele indruk
JTA deed gewoon wat het moest doen: mij van A naar B brengen. Verder weinig extra's.
Miyakojima heeft een schattige luchthaven met maar liefst 4 gates en 2 bagagebanden. De bagage was er dus in no-time. Nog wel even thumbs up voor de dame van ANA die mijn koffer had doorgelabeld, scheelde een hoop stress op Naha. ^O^
In de departurehal zijn erg veel eetgelegenheden. Ook een leuk tokootje van een dame die broodjes met een soort bananenmoesvulling maakte. Ik ben geloof ik 3 keer binnen geweest om een nieuwe voorraad in te slaan.
Naha is niets bijzonder, maar wel gratis wifi (wel dicht bij de Duty Free Shop gaan zitten :P)

[ Bericht 23% gewijzigd door Luck op 10-06-2011 20:22:43 ]
pi_97996429
# Maatschappij
ANA in een 320 of 321, weet niet meer precies
# Traject
Okinawa (Naha) - Hiroshima
# Vertraging
Op tijd vertrokken, maar iets later geland. Leek wel op de piloot de scenic route nam!
# Vriendelijk personeel
Op wat gestuntel na bij de veiligheidsinstructies geen klagen. Spraken ook een woordje Engels.
# Eten
Nootjes en een apple juice.
# Entertainment
Behalve een schitterend uitzicht op de Seto Inland Sea, geen.
# Algehele indruk
Net als de vorige binnenlandse vluchten was het allemaal heel basic. Ze doen wat ze moeten doen, wat mij betreft geen klagen.
Vrij kleine airport dat Hiroshima. Wel hele duidelijke, Engelse signs om je naar de bussen te leiden, inclusief uitleg bij ticket vending machine.
pi_97996714
# Maatschappij
KLM in een 747-400 combo
# Traject
Tokyo Narita - Schiphol
# Vertraging
Tien minuten eerder vertrokken, kwartiertje eerder geland.
# Vriendelijk personeel
Ik denk het. Nauwelijks contact mee gehad.
# Eten
2 keer warm, nootjes en een bakje ijs. Vond het prima te doen deze keer!
# Entertainment
5 films weg zitten kijken. :')
# Algehele indruk
Opnieuw veel lege plekken in Economy Comfort. Had in het begin vrijwel niemand om me heen zitten, later druppelde er wat mensen vanuit Economy naar binnen.
Maar was wederom erg content met EC. Ik zit er gewoon een stuk fijner.
Narita is Boring met hoofdletter B. Werkelijk NIETS te beleven, zelfs goed zoeken naar een fatsoenlijke tent voor een ontbijtje. Echt dramatisch.
Op Schiphol weer eens ouderwets dik een half uur wachten op koffer.
  zondag 12 juni 2011 @ 17:21:20 #93
154052 RobertVH
I am your father
pi_98070440
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2011 20:36 schreef Luck het volgende:
[...]
Op Schiphol weer eens ouderwets dik een half uur wachten op koffer.
Ja je krijgt altijd genoeg tijd om te realiseren dat je weer terug in NL bent als je doelloos voor je uit staat te kijken tussen de bagagebanden. Je bent wel gelijk van je vakantie gevoel af... }:|
pi_98071678
# Maatschappij
Delta
# Traject
Amsterdam - Seattle, heen een A330, terug een 767. Helaas veel bewolking onderweg, maar aankomst over Mt St Helens bij Seattle is onvergetelijk.
# Vertraging
beide kanten op precies op tijd aangekomen. Heen iets later vertrokken, omdat er nog wat brandstof bleek te ontbreken.
# Vriendelijk personeel
Ja, in alle gevallen ergens in de 50 en zeer correct
# Eten
Heen: salade, biefstukje met zoete aardappels, chocoladetaart als diner en broodje kalkoen als lunch
Terug: diner: spinaziesoep, salade, zalmbeignet met asperges en chocoladecake en een champignon-kaas omelet voor ontbijt.
# Entertainment
Heen een falend linux systeem met een twintigtal films en verzameling cd's, terug werkte het wel goed.
# Algehele indruk
Netjes, correct en goed verzorgd.
Seattle heeft al wel ESTA, dus je hoeft geen wit/groen formuliertje meer in te vullen, toch duurt het nog 45min om het land binnen te komen. Koffer vrijwel direct op de band. Voor de rest wat verouderd aandoende luchthaven met niet heel veel shops. Wel genoeg plek om te zitten.
Schiphol bekend, koffer binnen een paar minuten en 30 minuten na landing op de polderbaan al in de trein.
pi_98071835
quote:
14s.gif Op zondag 12 juni 2011 17:46 schreef DutchTrain het volgende:
# Maatschappij
Delta
# Traject
Amsterdam - Seattle, heen een A330, terug een 767. Helaas veel bewolking onderweg, maar aankomst over Mt St Helens bij Seattle is onvergetelijk.
(knip)
Seattle heeft al wel ESTA, dus je hoeft geen wit/groen formuliertje meer in te vullen, toch duurt het nog 45min om het land binnen te komen. Koffer vrijwel direct op de band. Voor de rest wat verouderd aandoende luchthaven met niet heel veel shops. Wel genoeg plek om te zitten.
Schiphol bekend, koffer binnen een paar minuten en 30 minuten na landing op de polderbaan al in de trein.
Heel de VS heeft toch ESTA? :?
pi_98071967
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 17:49 schreef tomatenrood het volgende:
Heel de VS heeft toch ESTA? :?
ja, maar niet alle luchthavens zijn al aangesloten op het bijbehorende computersysteem. Vorig jaar op JFK ook een uur moeten wachten, omdat iedereen alsnog die papiertjes moest invullen. Nu wisten ze het niet zeker in het vliegtuig en hadden ze het maar in laten vullen, wat dus niet nodig bleek.
pi_98542223
Hoewel dit officieel misschien in het nieuws-topic hoort, lijkt het mij hier meer van waarde.

Skytrax Awards:

quote:
Airline of the Year
1. Qatar Airways
2. Singapore Airlines
3. Asiana Airlines
4. Cathay Pacific
5. Thai Airways
6. Etihad
7. Air New Zealand
8.Qantas
9.Turkish Airlines
10. Emirates

Category winners (selectie)

Best Alliance: Star
Best Airline Asia: Singapore
Best Airline Europe: Turkish
Best Airline Africa: SAA
Best Airline Pacific: Air New Zealand
Best Airline India: Kingfisher
Best Airline Trans Atlantic: Lufthansa
Best Airline CenAm/Caribbean: TACA
Best Airline South America: TAM
Best LCC Europe: Easyjet
Best LCC North America: Virgin America
Best LCC Asia: Air Asia
Best LCC Pacific: JetStar
Best LCC South America: Azul
Best Regional Airline: Dragonair
Best Leisure Airlines: Thomson Airways
Best First Class: Etihad
Best Business Class: Singapore
Best Premium Economy: Air New Zealand
Best Economy Class: Asiana
Best Cabin Staff: Asiana
Best Airport Service: ANA
Service Excellence Europe: Austrian
Service Excellence North America: Virgin America
Service Excellence Asia: ANA
Service Excellence Pacific: V Australia
Service Excellence Middle East: Oman Air
Service Excellence South America: TAM
Service Excellence Cen Am/Caribbean: TACA
Service Excellence Africa: SAA
Best First Class Lounge: Qatar
Best Business Class Lounge: British Airways
Best IFE: Emirates
pi_98580512
Hoe kan het voor heel 2011 nu al bekend zijn?
  donderdag 23 juni 2011 @ 22:49:51 #99
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_98580823
quote:
2s.gif Op donderdag 23 juni 2011 22:45 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Hoe kan het voor heel 2011 nu al bekend zijn?
Omdat de veilings/smeergelden nu al binnen zijn. Wat een onzin.
reset
pi_98581977
quote:
Service Excellence Europe: Austrian
_O- Wat een bla, die lijst. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')