quote:Woensdag is D-Day voor politiek Den Haag. Nederland gaat naar de stembus voor de Provinciale Statenverkiezingen. Voor het minderheidskabinet van VVD, CDA en gedoogpartner PVV zijn deze verkiezingen van groot belang. Als de drie partijen niet voldoende stemmen halen voor een meerderheid in de Eerste Kamer, dan wordt het doorvoeren van wetten behoorlijk lastig.
Uitslagenavond
De verkiezingsavond ziet er uit volgens het vertrouwde beeld. De hele avond stromen de uitslagen binnen. Vanaf half negen kunnen kijkers zien wie de winnaars en wie de verliezers zijn.
Herman van der Zandt is ingeschakeld om op het inmiddels beroemde touch screen alle grafieken te tonen en de uitslagen nader toe te lichten. Dominique van der Heyde bespreekt woensdagavond in het gebouw van de Eerste Kamer met prominente politici de uitslag van de verkiezingen en de gevolgen hiervan.
Slotdebat
De algemene presentatie van de Uitslagenavond is in handen van Rob Trip. Politiekverslaggever Ferry Mingelen neemt de rol van ‘politiek duider’ op zich. Traditioneel eindigt de avond met het slotdebat waarin de winnaars en de verliezers tegenover elkaar staan.
Campagne
De afgelopen weken is er door de verschillende lijsttrekkers fanatiek campagne gevoerd. Geert Wilders besloot zelfs op de koffie te gaan in Koffietijd. De kersverse lijsttrekker van GroenLinks, Jolande Sap, sprak in De Wandeling over haar moeilijke jeugd. PvdA-frontman Job Cohen liet zich in KoffieMAX door Arie Ribbens zelfs verleiden tot een rondje polonaise. Andere lijsttrekkers grepen de gelegenheid aan om ouderwets modder te gooien naar de concurrerende partijen. Of het genoeg geweest is? Woensdag rond middernacht weten we het.
De VVD gemeenten komen altijd iets later.quote:Op woensdag 2 maart 2011 23:53 schreef MaGNeT het volgende:
Inmiddels zit de coalitie nog op zo'n 42%
Nee, op 44,7%quote:Op woensdag 2 maart 2011 23:53 schreef MaGNeT het volgende:
Inmiddels zit de coalitie nog op zo'n 42%
Lijkt toch mee te gaan vallenquote:Op woensdag 2 maart 2011 23:55 schreef Eenskijken het volgende:
grote nederlaag voor de coalitie vandaag... damn
Moet je nagaan hoe erg de indoctrinatie van "links is eng" in de kopjes zit.quote:Op woensdag 2 maart 2011 23:53 schreef maartena het volgende:
Rechts die haar hoop vestigt op een fundamentalistische religieuze partij....![]()
De SGP is conservatief, maar zal niet stemmen voor rechtse economische plannen, en plannen die religieuze rechten ontneemt van Nederlandse burgers. Zoals de SGP zelf al heeft gezegd: Het hoofddoekje "hoort erbij".
Geert wil Friesland en Limburg afstoten ??quote:Friesland terug aan de Friezen, Limburg terug aan de Limburgers.
zo zo, de infantiele moraalridder is binnen!quote:Op woensdag 2 maart 2011 23:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wilders is een haat-zaaier. Hij wil alle moslims dood. De PVV moet verboden worden.
quote:Op woensdag 2 maart 2011 23:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wilders is een haat-zaaier. Hij wil alle moslims dood. De PVV moet verboden worden.
Ze hadden al geen meerderheid in de 1e kamer.quote:Op woensdag 2 maart 2011 23:55 schreef Eenskijken het volgende:
grote nederlaag voor de coalitie vandaag... damn
Als hij dat echt wil, stem ik voor 1 keer PVVquote:Op woensdag 2 maart 2011 23:55 schreef carboni het volgende:
[..]
Geert wil Friesland en Limburg afstoten ??
quote:Op woensdag 2 maart 2011 23:55 schreef PfenisBaron het volgende:
[..]
zo zo, de infantiele moraalridder is binnen!
Dan stem ik direct weer PVVquote:Op woensdag 2 maart 2011 23:55 schreef carboni het volgende:
[..]
Geert wil Friesland en Limburg afstoten ??
Oh nee, die had ik al op vanwege Geert.quote:Op woensdag 2 maart 2011 23:56 schreef luckass het volgende:
Interview met Job. Ik zet vast mijngezicht op.
quote:Op woensdag 2 maart 2011 23:56 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Femke van Boer Zoekt Vrouw jaagt hem wel weg met Romke.
En Amsterdam en Rotterdam hebben een grote inpakt op de tussentijdse scores, dat was bij de TK-verkiezingen ook duidelijk te zien, ook als Groningen zometeen komt zal de coalitie wat wegzakken, maar als er dan weer veel andere kleinere gemeentes bijkomen klimmen ze weer op. Al zullen ze die 50% niet gaan halen (wat trouwens nog niet veel zegt over de EK).quote:Op woensdag 2 maart 2011 23:54 schreef nikk het volgende:
[..]
De VVD gemeenten komen altijd iets later.
Je spamt.quote:Op woensdag 2 maart 2011 23:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Daar gaat ze na vanavond gewoon weer aan.quote:Op woensdag 2 maart 2011 23:56 schreef trabant het volgende:
Meneer "schat" Stassen slaat zich voor de kop dat hij die ketting in de keuken heeft losgemaakt.
Dus Geert gaat Nederland teruggeven aan de Nederlanders?quote:
kerel. chill een beetje. laten we het hier gezellig houden.quote:
Yep.quote:Op woensdag 2 maart 2011 23:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dus Geert gaat Nederland teruggeven aan de Nederlanders?
quote:
quote:Op woensdag 2 maart 2011 23:55 schreef RvLaak het volgende:
Moet je nagaan hoe erg de indoctrinatie van "links is eng" in de kopjes zit.
Blijkbaar is de christen-sharia te prefereren aan een progressieve richting.
Eikel.quote:Op woensdag 2 maart 2011 23:56 schreef UncleDolan het volgende:
[..]
De PVV moet dood. Dood aan alle Henk en Ingrids.
De gezelligheid is al lang verpest door de bruinhemden van rechts.quote:Op woensdag 2 maart 2011 23:57 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
kerel. chill een beetje. laten we het hier gezellig houden.
Niet vergelijkbare verkiezingenquote:Op woensdag 2 maart 2011 23:57 schreef Boldface het volgende:
Wilders heeft veel kwaliteiten, maar rekenen is daar niet eentje van. Hij beweert dat de PVV heeft gewonnen, terwijl de partij 3 procent verliest ten opzichte van 9 juni...
Precies. Veel zetels worden verdeeld via handjeklap vanwege de restzetels.quote:Op woensdag 2 maart 2011 23:56 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En Amsterdam en Rotterdam hebben een grote inpakt op de tussentijdse scores, dat was bij de TK-verkiezingen ook duidelijk te zien, ook als Groningen zometeen komt zal de coalitie wat wegzakken, maar als er dan weer veel andere kleinere gemeentes bijkomen klimmen ze weer op. Al zullen ze die 50% niet gaan halen (wat trouwens nog niet veel zegt over de EK).
Zoals ik eerder al zei, iedereen heeft op zijn eigen manier gewonnen. Dat is het mooie van cijfertjesquote:Op woensdag 2 maart 2011 23:57 schreef Boldface het volgende:
Wilders heeft veel kwaliteiten, maar rekenen is daar niet eentje van. Hij beweert dat de PVV heeft gewonnen, terwijl de partij 3 procent verliest ten opzichte van 9 juni...
Henk en Ingrid kregen een andere mening.quote:Op woensdag 2 maart 2011 23:58 schreef Boldface het volgende:
Woensdag 2 maart is de dag dat Henk en Ingrid wat belangrijkers hadden te doen dan hun stem uitbrengen. Een groot deel van Nederland is ze daar erg erkentelijk voor.
Je vergeet Jihad te roepen. Mafkees.quote:Op woensdag 2 maart 2011 23:56 schreef UncleDolan het volgende:
[..]
De PVV moet dood. Dood aan alle Henk en Ingrids.
zie je mij dat zeggen? ik zet alleen neer wat ik constateer.quote:
Henk zat een balletje te eten bij de pomp toen hij eigenlijk had moeten stemmen. En Ingrid was aan het strijken, die trut.quote:Op woensdag 2 maart 2011 23:58 schreef Boldface het volgende:
Woensdag 2 maart is de dag dat Henk en Ingrid wat belangrijkers hadden te doen dan hun stem uitbrengen. Een groot deel van Nederland is ze daar erg erkentelijk voor.
quote:
Klopt, jij zei het idd niet. Anderen hier rekenen wel steevast de SGP mee. Terwijl het toch mensen zijn die beweren tegen religieus extremisme te zijn...quote:Op woensdag 2 maart 2011 23:59 schreef farscapevr8 het volgende:
[..]
zie je mij dat zeggen? ik zet alleen neer wat ik constateer.
ik heb geen mening in deze.....daarvoor moet je stemmen
Hij werkte sowieso toch alle stagaires af?quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Is wrs een chickie aan het scoren....
Ja dat dacht ik ook meteen aan.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Is wrs een chickie aan het scoren....
BOB SAGET FTW.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:00 schreef Glijdt_licht het volgende:
Henk en Ingrid keken Shownieuws op SBS6, en de 30 grappigste.... En natuurlijk America's funniest home videos met BOB SAGET!
Hij heeft ze sws allemaal al gehad bij de SP, dus de nieuwe stagiaires zijn alleen nog maar aan de beurt.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:00 schreef Urquhart het volgende:
[..]
Hij werkte sowieso toch alle stagaires af?
Dat denk je.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:02 schreef gelly het volgende:
De avond dat het CDA spijt kreeg van het naar de pijpen van Verhagen dansen...
Zou het er anders beter uit hebben gezien voor het CDA?quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:02 schreef gelly het volgende:
quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:02 schreef Ryan3 het volgende:
Geert doet vanavond wrs weer een gay orgie met zijn bodyguards.
Met een Jan-Kees de Jager aan het roer was het beter geweest. Die komt iig niet zo geniepig over, en kan antwoorden geven, waar Verhagen eromheen draait.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:03 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Zou het er anders beter uit hebben gezien voor het CDA?
Vergeleken met vorig jaar scoren ze ongeveer gelijk, dus dat zal wel loslopen.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:02 schreef gelly het volgende:
Dan was er een paars+ geweest, dus ik denk van wel. Oppositie is altijd goed voor zetels.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:03 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Zou het er anders beter uit hebben gezien voor het CDA?
Ben ik zeker met je eens. Eigenlijk lullig dat het zo van een persoon afhangt, maar dat is nu eenmaal zo.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:04 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Met een Jan-Kees de Jager aan het roer was het beter geweest. Die komt iig niet zo geniepig over, en kan antwoorden geven, waar Verhagen eromheen draait.
What's new?quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:04 schreef horned_reaper het volgende:
Tytsjerksteradiel CDA (21,6%)die naam xD
Tsja, in die gemeente zijn alle plaatsen standaard in het Fries..quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:04 schreef horned_reaper het volgende:
Tytsjerksteradiel CDA (21,6%)die naam xD
quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:05 schreef KoosVogels het volgende:
Die verslaggever die bij de SGP staat trok vanochtend aan het korste strootje, vermoed ik.
Jep.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:05 schreef MrBadGuy het volgende:
Van der Staaij snapt tenminste dat de EK zich niet makkelijk laat voorspellen
Dongeradeelquote:Op donderdag 3 maart 2011 00:05 schreef DeLuna het volgende:
[..]
What's new?
Leeuwarderadeel
Dantumadeel
Ach zelfs het SGP feestje is leuker dan het CDA uhm bijeenkomst.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:05 schreef KoosVogels het volgende:
Die verslaggever die bij de SGP staat trok vanochtend aan het korste strootje, vermoed ik.
Fantastisch inderdaad als deze enge partij gehalveerd wordt.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:05 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
SGP van 2 naar 1 zetel zou het eennamooiste nieuws van de dag zijn.
Ze hadden Eurlings (en eerder Wijn) nooit weg mogen laten gaan, dat waren personen die zo'n partij een boost kunnen geven ipv de grijze lui die nu al rond de acht jaar aan hun pluche geplakt zitten.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:04 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Met een Jan-Kees de Jager aan het roer was het beter geweest. Die komt iig niet zo geniepig over, en kan antwoorden geven, waar Verhagen eromheen draait.
Hij staat bij 4 kleine partijen tegelijk hč, inclusief die van Thieme. Dus langste strootje denk ikquote:Op donderdag 3 maart 2011 00:05 schreef KoosVogels het volgende:
Klopt. Ze hebben verhoudingsgewijs dubbel zoveel stemmen bij PS-verkiezingen, omdat ze ALTIJD gaan stemmen. Kom uit dat milieu en stemmen wordt daar als je heilige plicht gezien. Nu er meer mensen stemmen wordt de kiesdeler hoger.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:06 schreef miss_dynastie het volgende:
Hilarisch dat een partij als de SGP een keer last heeft van een hoge opkomst
SGP of 50+ dan maarquote:Op donderdag 3 maart 2011 00:06 schreef eriksd het volgende:
37 zetels met alle groten steden binnen. Hmmm. Zonder SGP.
Grunnquote:Op donderdag 3 maart 2011 00:07 schreef horned_reaper het volgende:
Groningen is binnen!![]()
PvdA grootste partij
SP en D66 EXACT gelijk als tweede.
Alleen zijn enkele van die 'delen' officieel in het Fries. Iig Tytsjerksteradielquote:
Ik denk als pasen en pinksteren op dezelfde dag vallen.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:07 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Wanneer stoppen ze eindelijk met Urk meetellen
Net als Fryslân de officiële naam is, en niet Frieslandquote:Op donderdag 3 maart 2011 00:08 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Alleen zijn enkele van die 'delen' officieel in het Fries. Iig Tytsjerksteradiel
Eurlings wekt ook veel wrevel op volgens mij. Wijn was goed idd!quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:06 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Ze hadden Eurlings (en eerder Wijn) nooit weg mogen laten gaan, dat waren personen die zo'n partij een boost kunnen geven ipv de grijze lui die nu al rond de acht jaar aan hun pluche geplakt zitten.
Mwoah, vorige keer exact deze situatie, PvdA lag voor, en toen kwamen de VVD gemeentes binnen.quote:
of alledrie.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:08 schreef alors het volgende:
[..]
Erika Terpstra, of Annemarie Jorritsma
Zeg dat tegen haatzaaier Wildersquote:Op woensdag 2 maart 2011 23:57 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
kerel. chill een beetje. laten we het hier gezellig houden.
Tja en die hebben we nu al gehad (Rozendaal, Vlieland etc,)quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:09 schreef eriksd het volgende:
[..]
Mwoah, vorige keer exact deze situatie, PvdA lag voor, en toen kwamen de VVD gemeentes binnen.
SP. Alles rechtser dan SP interesseert me niet.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:09 schreef Paul-89 het volgende:
[..]
Wat is jouw partij eigenlijk ? Ik zie je zo'n beetje alles afzeiken.
CDA zie ik nog wel droppen.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:09 schreef eriksd het volgende:
[..]
Mwoah, vorige keer exact deze situatie, PvdA lag voor, en toen kwamen de VVD gemeentes binnen.
Ok, duidelijk.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:09 schreef UncleDolan het volgende:
[..]
SP. Alles rechter dan SP interesseert me niet.
Groningen...een hippie bolwerkquote:Op donderdag 3 maart 2011 00:10 schreef Balisto het volgende:
Coalitie heeft in Groningen minder dan een kwart van de stemmen
Zei je dat ook toen Cohen hetzelfde deed?quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:10 schreef trabant het volgende:
Marc, wil je D66 niet meer in dezelfde zin met PVV feliciteren?
Achterban is nog vele malen groter, maar de helft bleef thuisquote:Op donderdag 3 maart 2011 00:10 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
CDA zie ik nog wel droppen.
Triest eigenlijk dat iedereen in Nederland op de PVV zit te kankeren maar zoals maar weer blijkt ze een enorme achterban hebben.
Geen verrassing, het patroon wat we vanavond zien lijkt erg op die van vorig jaar. Eerst de kleine VVD en CDA gemeentes, dan de grote PvdA bolwerken, daarna weer meer VVD en CDA.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:10 schreef Balisto het volgende:
ANP en NOS zeggen het.quote:
Of naar die van Khadafi.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:11 schreef jcdragon het volgende:
Hij heeft duidelijk naar de speech van Wilders geluisterd
Beangstigend he als je een leerachterstand hebt en je langer moet teren op belastinggeldquote:Op donderdag 3 maart 2011 00:11 schreef miss_dynastie het volgende:
Het land teruggeven aan de Nederlanders? En daar hoort het onderwijs naar de knoppen helpen bij? Ooooh
Kunnen ze het Oosten ook meenemen met percentages van 20% voor SGPquote:Op donderdag 3 maart 2011 00:07 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Wanneer stoppen ze eindelijk met Urk meetellen
Nee.... volgens de laatste statistieken staan ze op 37 zetels.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:11 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
Hoe komt hij aan 37? Echt onzin.
inderdaad !!quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:12 schreef CaptainCookie het volgende:
Die corpsbal die daar stond te kijken alsof 'ie graag cum van Mark wilde ontvangen.
Ik moest ook een beetje inwendig kotsenquote:Op donderdag 3 maart 2011 00:12 schreef CaptainCookie het volgende:
Die corpsbal die daar stond te kijken alsof 'ie graag cum van Mark wilde ontvangen.
Ga eens weg, kneus.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:12 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Beangstigend he als je een leerachterstand hebt en je langer moet teren op belastinggeld
CDA komt nog wel lagerquote:Op donderdag 3 maart 2011 00:12 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Nee.... volgens de laatste statistieken staan ze op 37 zetels.
VVD = 16 zetels
CDA = 11 zetels
PVV = 10 zetels
Niet verwonderlijk, Groningen is altijd al een rooie stad geweest. Net als Nijmegen en Amsterdam.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:10 schreef Balisto het volgende:
Nee liever het geld van rijken afpakken en weggeven aan arme mensen.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:11 schreef miss_dynastie het volgende:
Het land teruggeven aan de Nederlanders? En daar hoort het onderwijs naar de knoppen helpen bij? Ooooh
Grunnquote:Op donderdag 3 maart 2011 00:10 schreef Balisto het volgende:
Het klopt dus wel..... kijk eerst eens naar de statistieken voordat je gaat schreeuwen.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:12 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
[..]
Klopt inderdaad geen ruk van, maar hij kan slecht tegen zijn verlies.
Yep, maar SGP heeft er maar 1.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:12 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
VVD = 16 zetels
CDA = 11 zetels
PVV = 10 zetels
Man klets toch niet zo, als je geen idee hebt wat iemand doet. Er zijn toch écht mensen die aan meer denken dan alleen hun eigen beperkte hachiequote:Op donderdag 3 maart 2011 00:12 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Beangstigend he als je een leerachterstand hebt en je langer moet teren op belastinggeld
Voor de zoveelste keer. Percentage stemmen != aantal zetels EK. Daar gaat eerst nog een aantal onderhandelingen overheen over bijv. restzetels etc.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:12 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
VVD = 16 zetels
CDA = 11 zetels
PVV = 10 zetels
Kijk gewoon naar nos met 49,4 geteld en 37 zetels.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:13 schreef luckass het volgende:
43,6% als ik de percentages optel. Onzin die 37.
http://nos.nl/dossier/210(...)-2011/tab/128/live/#quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:13 schreef luckass het volgende:
43,6% als ik de percentages optel. Onzin die 37.
Jort Kelder?quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:12 schreef CaptainCookie het volgende:
Moet jij zeggen, lol.quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:12 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Het klopt dus wel..... kijk eerst eens naar de statistieken voordat je gaat schreeuwen.
Gevoelig puntje?quote:
En willen teren op andermans geld en gaan huilen als ze zelf moeten investeren in hun eigen toekomstquote:Op donderdag 3 maart 2011 00:13 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Man klets toch niet zo, als je geen idee hebt wat iemand doet. Er zijn toch écht mensen die aan meer denken dan alleen hun eigen beperkte hachie
Idd, net als vorig jaarquote:Op donderdag 3 maart 2011 00:14 schreef eriksd het volgende:
Hahaha, dit wordt een legendarische avond.
Want die kinderen op het speciaal onderwijs hadden maar niet zo stom moeten zijn om geboren te worden?quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:14 schreef admiraal_anaal het volgende:
En willen teren op andermans geld en gaan huilen als ze zelf moeten investeren in hun eigen toekomst![]()
quote:Op donderdag 3 maart 2011 00:15 schreef alors het volgende:
Groningen is echt een bazenstad hoor, niet zulke opgefokte mensen als in de Randstad, gewoon gemoedelijk en ruimdenkend
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |