quote:Op woensdag 2 maart 2011 20:06 schreef Sorbootje het volgende:
Oh ja, Pinner/Vlinder klinkt logisch!
Zo ga ik Vlindur voortaan noemen als ze te veel geld uitgeeft.
Ja, Dikkie Dik is goed. En het is Tietaa.quote:Op woensdag 2 maart 2011 20:07 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Dittedit is dikkie dik
Pieta moet ik nog even over denken...
beter dan flexoo iigquote:Op woensdag 2 maart 2011 20:08 schreef flexoo het volgende:
wat is er gebeurt met de namen van de baby's
![]()
jael? driekus? willow? lente omfg? mette???? aviva? ravi? xeentje?![]()
![]()
![]()
are u stupid?![]()
![]()
+ kuddo's voor de rest van de namen
Ow, je mag dat zeker wel zeggen, hoor! Geen probleem.quote:Op woensdag 2 maart 2011 20:13 schreef Sorbootje het volgende:
Miss, zou het kunnen dat het slapen vaak niet zo wil lukken, omdat het alternatief lekker binnen spelen of knuffelen met mama is? Ik bedoel dit helemáál niet als kritiek oid, integendeel, want ik vind dat je altijd zo bewonderenswaardig geduldig blijft, maar ik herinner me een tijd dat Isabeau ook heel vaak moeite had met slapen 's avonds, tót ik stopte met haar eruit halen. Toen was na twee dagen bekeken en sliep ze prima in.
Ik wilde 't gewoon even gezegd hebben
Nou, ik moest ook wel even een paar tranen wegslikken voor ik haar kamertje weer in ging, hoor, maar goed. Het is niet anders. En ik ken het veel te goed, ik heb zelf ook vaak moeite met in slaap vallen als ik naar bed ga, maar ook regelmatig dat ik 's nachts een tijd wakker lig.quote:Op woensdag 2 maart 2011 20:25 schreef Flower-Ti-Amo het volgende:
Sossos = sorry en gezondheid
Hier ook weer inslaap problemen miss! Ik word er zo moedeloos van!
haha, ja, op het laatst is ze er echt klaar mee. Maar dan is ze ook al een tijdje bezig, want ik heb nog 3 filmpjes van eerder waar ze met maillot of jurk ofzo bezig is. Ik denk dat ze wel 20 minuten bezig is geweest met aankledenquote:Op woensdag 2 maart 2011 20:35 schreef Sorbootje het volgende:
Haha wat ik dus echt briljant vind aan dat filmpje is dat bozige koppie op het laatst en dat ze dan zo aan het truitje begint te trekken van "Dan dit kreng ook maar weer uit!"
Noem jij BJ nou een schatje?quote:Op woensdag 2 maart 2011 20:37 schreef wickie het volgende:
SennaWat knap zeg!
BJ welkom back! Hoe is met jou schatje? Je olijke Evie (ik word altijd zo vrolijk van dr)
Hier weer een doorslapende dreumes, heel erg fijn als je zelf hondsberoerd bent. Ik denk dat ze vorige week ook keelpijn heeft gehad (aangezien ik dat nu heb en alles van haar overneem)
quote:Op woensdag 2 maart 2011 20:38 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Noem jij BJ nou een schatje?(niet dat ze dat niet is hoor
).
Ik lees altijd de laatste drie postst en loop hier bijna elke avond rond. Het meeste van wat overdag geschreven wordt, lees ik niet (ook niet 's avonds).quote:Op woensdag 2 maart 2011 20:40 schreef Sorbootje het volgende:
Als je hier continu rondhangt hoeft dat ook niet Groofs
Daar is niks mis mee lijkt me. Ik vind ook niet dat alles lezen de norm moet zijnquote:Op woensdag 2 maart 2011 20:42 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Ik lees altijd de laatste drie postst en loop hier bijna elke avond rond. Het meeste van wat overdag geschreven wordt, lees ik niet (ook niet 's avonds).
dat kan natuurlijk best! meestal zijn er ook prima valide redenen waarom een kindje op dag x niet kan slapen! het probleem is alleen dat zoiets snel uit de hand kan lopen naar een gewoonte. en da's naar. je moet zonder meer bij je eigen gevoel blijven hoor! dat moetquote:Op woensdag 2 maart 2011 20:46 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben me ervan bewust dat er veel mensen zijn die zo aankijken tegen het niet gemakkelijk gaan slapen soms van Senna. En misschien is dat ook zo, maar zoals ik al zei, het is niet iedere avond zo. Ik denk ongeveer 60-40 dat ze zonder probleem gaat slapen-nog een keer eruit. En omdat het niet altijd zo is, denk ik dat het gewoon echt niet lukt op die momenten.Bovendien is dat 60-40 iets van de laatste tijd, ervoor ging het eigenlijk erg goed. Ik denk dat dus ook de afwezigheid van schaap er mee te maken heeft.
lekker boeiend toch.. Jij mag het een stomme naam vinden, als de ouders van de kinderen het maar wel een mooie naam vinden. Niet iedereen heet Pietje/Klaasje/Marietje oid.. en gelukkig maar..quote:Op woensdag 2 maart 2011 20:50 schreef flexoo het volgende:
[..]
it's a nicknameik kan een andere verzinnen
jullie kinderen niet
Haha dat had je gedacht my friendquote:Op woensdag 2 maart 2011 20:50 schreef flexoo het volgende:
[..]
it's a nicknameik kan een andere verzinnen
jullie kinderen niet
hoe is het in huize free? slapen ze? *hoopvol kijkt*quote:
Ja!quote:Op woensdag 2 maart 2011 20:53 schreef simmu het volgende:
[..]
hoe is het in huize free? slapen ze? *hoopvol kijkt*
ik zal voor jullie duimen! sterkte tijdens het wachten nu en morgenquote:Op woensdag 2 maart 2011 20:54 schreef freecell het volgende:
[..]
Ja!
En ik bel met papa, operatie mama morgen!
Ik heb zelf twee keer een zeer ernstig slaapprobleem gehad, dus wat dat betreft weet ik echt wel waar ik over praat hoor.quote:Op woensdag 2 maart 2011 21:25 schreef Ca.ra het volgende:
Ik was zelf een slecht slapend kind en mijn ouders hebben ook heel wat over zich heen gekregen qua commentaren. Maar ik ben ze nog altijd heel dankbaar dat ze het slapen voor mij niet tot een urenlang brulfestijn hebben gemaakt.
Mijn eerste herinneringen zijn natuurlijk van wat later, maar ik weet bijvoorbeeld nog goed dat ik vroeger sowiezo relatief laat naar bed ging, en zelfs dan al regelmatig nog wakker was als mijn ouders naar bed gingen. Dat was in mijn kleuterschooltijd, dus ik was al wel wat ouder. Ik mocht dan van mijn moeder een boekje lezen in bed (ik kon al vroeg lezen) en dan na een kwartiertje moest ik weer even proberen te gaan slapen.
Miss, ik kan daarom als mede-slechte-slaper alleen maar complimenten geven voor je aanpak! (en echt, je weet niet hoe frustrerend het is om niet te kunnen slapen ondanks dat je het graag wilt als je dat nog nooit hebt meegemaakt)
Ben heel benieuwd wanner ze komt. Ik hoop dat je het nog een beetje volhoudt.quote:Op woensdag 2 maart 2011 21:28 schreef MamaPurk het volgende:
Dat hoort in een ander topic Groofs, maar nee nog steeds niets... Ze laat op zich wachten, ik had vandaag de 41 weken mijlpaal, lief dat je ernaar vraagt
Ik vind het alleen maar tof dat je meedenkt hoor! En wat je zegt snijdt ook zeker wel houtquote:Op woensdag 2 maart 2011 21:26 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Ik heb zelf twee keer een zeer ernstig slaapprobleem gehad, dus wat dat betreft weet ik echt wel waar ik over praat hoor.
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Ik heb bij Isabeau controlled crying toegepast en doe dat nog steeds af en toe. En voor háár is dat een perfecte methode. Ik denk dat het alleen nog eerder een methode is die bij jou als ouder moet passen, dan bij je kind. Ik weet zeker dat Isabeau geen greintje minder vertrouwen in me heeft, maar je kunt jezelf helemaal gek maken door je dat soort dingen voor te stellen.quote:Op woensdag 2 maart 2011 21:42 schreef freecell het volgende:
Maar als het een gewoonte is....
Dan ga je er misschien wel afkomen met gewoon straal negeren dat je kind verdrietig is, maar wel ten koste van een vertrouwensbreuk denk ik...
Och gut, wat ellendig toch zo met drietjes niet in orde. Ik hoop dat jullie snel ook lekker kunnen slapenquote:Op woensdag 2 maart 2011 21:48 schreef oeke het volgende:
Miss, hier ook nog een wakker dreumesje op schoot.
Wickie en Ca.ra verwoorden heel goed wat ik ook denk.
En dat filmpje is lief!
Ko heeft geslapen van half 5 tot 8 en is nu wakker. Zijn vader ligt te slapen op de bank en ik zit met Ko p schoot filmpjes te kijken en mee te lezen. Hij eet eindelijk wat, crackers met tartex, na de hele dag nauwelijks iets te eten, behalve fruit.
Zijn papa ligt in bed, en ik hoop toch ook snel te kunnen slapen...
ik gebruik wat je nu zegt ff als voorbeeld hoor. want volgens mij zijn we het er allemaal best over eens. de een neemt het kind mee en de ander blijft er ff bij, maar het kind wordt getroost en we proberen het gewoon rustigjes nog eens. en nog eens en nog eens.quote:Op woensdag 2 maart 2011 21:36 schreef miss_sly het volgende:
Tja, ik had het net nog een keer geprobeerd, maar het was weer heel hard huilen echt verdrietig snikken. Toen ik haar eruit haalde, keek ze me ook echt dankbaar aan. Niet blij in de zin van "ik het het toch maar mooi voor elkaar" maar blij dat ze niet in haar eentje hoefde te blijven huilen.
Binnen op de bank zei ze"nenna huile....nenna drietug..." nou dan vind ik het voor mezelf de enige juiste optie om haar eruit te halen.
Maar bij dit zinnetje denk ik dan: er wás dus toch iets...quote:Op woensdag 2 maart 2011 21:55 schreef simmu het volgende:
maar sinds de ontdekking van het ganglicht hebben we dit ook niet meer gehad
Maar volgens die methode doet Miss dus juist het goede, door haar eruit te halen.quote:Op woensdag 2 maart 2011 22:03 schreef Claudia_x het volgende:
Ik wil er nog wel aan toevoegen dat conditioneren (ik noem het maar even zo bij gebrek aan beter) niet gelijkstaat aan liefdeloosheid of het schenden van vertrouwen. Ook bij volwassenen die slecht slapen is conditioneren soms precies wat ze nodig hebben. Zo komt in de cursus Beter Slapen van de Teleac het advies voor om juist niet te lang in bed te blijven liggen maar om eruit te gaan als het niet lukt om te slapen. Dat kan op dat moment heel tegenintuïtief of vervelend voelen, maar over het algemeen is dat toch het beste om weer in het ritme te komen.
Als ik dat doe, dan moet ik zo enorm aan de poeperij of spugen.quote:
Oh, haha, ik ging uit van lijntechnisch enzo. Bij mij is honger dan meestal een goed teken, meestal houd ik dan wel weer wat binnen als ik wat eet. Een beschuitje of een crackertje inderdaad. Kippensoep zou ook goed zijn, heb ik van horen zeggen.quote:Op woensdag 2 maart 2011 22:10 schreef oeke het volgende:
[..]
Als ik dat doe, dan moet ik zo enorm aan de poeperij of spugen.![]()
Beschuit?
Truste Doei!
Het was me niet om het specifieke advies te doen, want ik denk niet dat je de adviezen aan volwassenen kunt projecteren op dreumesjes. De oorzaken van slaapproblemen zijn bij volwassenen daarvoor net iets te verschillend, stel ik me zo voor.quote:Op woensdag 2 maart 2011 22:07 schreef oeke het volgende:
[..]
Maar volgens die methode doet Miss dus juist het goede, door haar eruit te halen.
Ik heb honger.En ik weet dat ik gewoon beter niets kan eten, maar bah!
toch proberen! zelfs al komt het eruit, dan nog neem je een beetje op! beterschap julliequote:Op woensdag 2 maart 2011 22:07 schreef oeke het volgende:
[..]
Maar volgens die methode doet Miss dus juist het goede, door haar eruit te halen.
misschien wat beschuitjes geweekt in thee? is lekker zompig en licht!quote:Op woensdag 2 maart 2011 22:10 schreef oeke het volgende:
[..]
Als ik dat doe, dan moet ik zo enorm aan de poeperij of spugen.![]()
Beschuit?
Truste Doei!
ik ook!quote:Op woensdag 2 maart 2011 22:07 schreef oeke het volgende:
[..]
Toen ik die buikgriep had hield ik water niet eens binnen.quote:Op woensdag 2 maart 2011 22:11 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Oh, haha, ik ging uit van lijntechnisch enzo. Bij mij is honger dan meestal een goed teken, meestal houd ik dan wel weer wat binnen als ik wat eet. Een beschuitje of een crackertje inderdaad. Kippensoep zou ook goed zijn, heb ik van horen zeggen.
Jep. Al is er ook net één aan de bovenkant door. Vandaag vond ik Ivan voor het eerst sinds een lange tijd weer echt in goede doen. Hij wilde ook meteen zijn tweede slaapje niet meer doen, dus ik denk dat we zijn ochtendslaapje weer moeten schrappen en op één slaapje over moeten gaan.quote:Op woensdag 2 maart 2011 22:18 schreef Twinkly het volgende:
Niels slaapt nu net een kwartierHij heeft zo'n last van doorkomende kiesjes. I heb het idee dat het hem meer pijn doet deze keer nu ze in zijn onderkaak doorkomen, is dat herkenbaar?
Lekker ontspannend.quote:Vrijdag gaan we 3 uur met het OV naar Centerparks met schoonfamilie, ik maak me nu al druk over het slapen daar in het huisjeOp een vreemde plek en dan ook nog kiesjes die doorkomen...
Ja, je hebt gelijk. Straks slaapt hij niet door mijn zenuwenquote:Op woensdag 2 maart 2011 22:19 schreef Asyniur het volgende:
Twinkly, daar moet je je nu nog niet druk om maken. Als de tijd daar is, is het vroeg genoeg om je daar zorgen over te maken. Echt! Misschien gaat het juist hartstikke goed.
Jaquote:
Ja, dit dus!quote:Op woensdag 2 maart 2011 22:20 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Ja, je hebt gelijk. Straks slaapt hij niet door mijn zenuwen
En mocht het niet goed gaan, ook geen man overboord, daar is dan ook weer een oplossing voorquote:Op woensdag 2 maart 2011 22:25 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Ja, dit dus!
En jij hebt al stress van tevoren, dus een onprettige aanloop.
Gewoon op zijn beloop laten gaan. Komt wel goed
Ik zou het ook niet willen, maar je komt er zeker niet onderuit?quote:Op woensdag 2 maart 2011 22:22 schreef Twinkly het volgende:
Oh "grappig" misschien moeten ze daar door meer weefsel heen ofzo...
[..]
JaIk hou ook eigenlijk helemaal niet van zulk soort "vakanties"
Dat bedoelde ik dus met: komt wel goed...quote:Op woensdag 2 maart 2011 22:25 schreef wickie het volgende:
[..]
En mocht het niet goed gaan, ook geen man overboord, daar is dan ook weer een oplossing voor
lol inderdaad!quote:Op woensdag 2 maart 2011 22:23 schreef wickie het volgende:
(niels kennende ben je daar wel even mee zoet),
Ja, dat heb ik dus ook, daarom zie ik de lol er ook niet van in. Het is echt een sociale verplichting omdat mijn schoonouders iets te vieren hebben.quote:Op woensdag 2 maart 2011 22:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zou het ook niet willen, maar je komt er zeker niet onderuit?![]()
Al die factoren tezamen zouden me vantevoren al zoveel stress opleveren dat dat hele uitje z'n doel voorbij zou schieten.
Maar daarom is het juist belangrijk dat je zelf rustig blijft en je niet van tevoren al allerlei noodscenario's in je hoofd haalt...quote:Op woensdag 2 maart 2011 22:27 schreef Claudia_x het volgende:
Niels is een gevoelig jongetje, dus ik vind je zorgen eerlijk gezegd heel begrijpelijk en ook wel terecht, Twinkly.
Dan bedenk je nu alvast wat gevatte antwoorden en daar sla je haar dan mee om de orenquote:Op woensdag 2 maart 2011 22:30 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik dus ook, daarom zie ik de lol er ook niet van in. Het is echt een sociale verplichting omdat mijn schoonouders iets te vieren hebben.
We zitten in een huisje met mijn schoonzus, die de laatste keer dat wij daar waren vond dat we Niels moesten laten huilen toen hij niet in het vreemde campingbedje in de vreemde omgeving wilde slapen. Dat is ook waarom ik er tegenop zie, alhoewel ik me van haar bemoeienissen natuurlijk niets aan moet trekken...
Ik probeer dit ook, maar Niels kan daar nog geen antwoord op geven. Het woordje "ja" gebruikt hij nog niet actief, "nee" zegt hij als ik een hap naar zijn mond breng. Telkens weer rechtzetten en zijn bord goed zetten zorgt niet voor een erg goede sfeer zeg maar. Maar ik ben bang dat hij het verband tussen zitten "spelen" en uit zijn stoel moeten misschien nog niet begrijpt of onthoudt.quote:Op woensdag 2 maart 2011 22:30 schreef MamaPurk het volgende:
Wij vragen Jaël altijd of ze klaar is als ze gaat zitten spelen.. En als ze nee zegt dan zeggen we dat ze dan nog maar een hapje moet nemen en dat doet ze dan meestal ook.. Maar als ze ja zegt dan halen we ook echt haar bordje weg en ruimen we de tafel af en mag ze uit haar stoel enzo
Ik weet natuurlijk niet in hoeverre Niels dit al zelf aan kan geven
Het lijkt mij juist heel zinvol om vantevoren al goed na te denken over vluchtscenario's en manieren om mogelijke problemen te overbruggen. Anders zit je straks in the middle of nowhere met een ontroostbaar jongetje terwijl je ook niet naar huis kunt omdat je afhankelijk bent van het openbaar vervoer.quote:Op woensdag 2 maart 2011 22:31 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Maar daarom is het juist belangrijk dat je zelf rustig blijft en je niet van tevoren al allerlei noodscenario's in je hoofd haalt...
Dan heb je het zelf al zo opgeblazen dat het zeker gedoemd is te mislukken.
Haha, herkenbaar. Bij mij is 'honger hebben' ook nooit een indicatie dat het wel weer kan.quote:Op woensdag 2 maart 2011 22:34 schreef oeke het volgende:
Ik knabbel een beschuit en ga zo ook. Ik heb trouwens de hele dag al honger, maar die yoghurt was toch echt geen goed idee.Volgens mij ben ik gewoon een hongerig persoon.
Oef!quote:Op woensdag 2 maart 2011 22:43 schreef octopussy het volgende:
Oeh, dat doet me denken aan het weekendje centerparcs dat wij in november deden samen met schoonzus, zwager, neefje en schoonouders. De twee kleintjes hebben elkaar lekker afgewisseld met brullen 's nachts omdat ze toevallig buikpijn hadden (misschien toch eten wat niet lekker viel). De omgeving was in ieder geval mooi, en mijn schoonouders hebben uren gewandeld met die kleintjes. Die hebben dus sowieso wel lekker in de wandelwagen geslapen.
Hier voel ik me wel een beetje vervelend over. Het was niet mijn bedoeling je onzeker te maken of aan jezelf of je keuzes te doen twijfelen.quote:Op donderdag 3 maart 2011 08:44 schreef miss_sly het volgende:
Ik vroeg me even af of we/ik nog wel op het goede spoor zaten
Nee joh, dat kwam niet door jou! Dat kwam uit mezelf en omdat ik er nu alleen voor sta. Ik kan het dan niet even met schaap bespreken, heb even niemand aan mijn zij en dan ga ik twijfelen, heel egoistisch omdat ik dan mijn vrije avond in rook op zie gaan. En tja, dat kan nu eenmaal als je een kind hebt, dat je geen vrije uurtjes hebt die je wel had bedacht.quote:Op donderdag 3 maart 2011 08:55 schreef Sorbootje het volgende:
[..]
Hier voel ik me wel een beetje vervelend over. Het was niet mijn bedoeling je onzeker te maken of aan jezelf of je keuzes te doen twijfelen.
geef es een hint!quote:
Het woord afscheid wordt zo nu en dan ook wel buiten bumba gebruikt hoor. Jij kende het nog niet?quote:Op donderdag 3 maart 2011 09:54 schreef Incantrix het volgende:
Ah, ik heb geen Bumba in huis hier, dus ik kon dat natuurlijk nóóit bedenken
Nee, helaas gaat dat niet. Het is 3 uur reizen en we kunnen pas om 4 uur (of was het 3 uur) terecht in het park.quote:Op donderdag 3 maart 2011 10:52 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Twinkly, is het een overweging om alleen een dag langs te gaan? Dat je man daar blijft en dat jij met Niels lekker naar huis gaat voor de nacht, sowieso dus, op voorhand?
Dat vind ik wel bemoedigend klinken, dankjequote:Op donderdag 3 maart 2011 10:56 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik ben met S een weekend gaan kamperen toen ze Niels' leeftijd had en dat is er ook zo één die alleen in haar eigen bedje slaapt. De eerste avond had ze wat moeite en was ze 's ochtends vroeg wakker, maar de tweede nacht ging echt perfect! Misschien biedt dat hoop?
Ik denk dat goed slapen in de meeste gevallen wel te conditioneren valt. Ik heb een zeer ernstig slaapprobleem gehad en kon met de beste wil niet slapen. Met hulp van een slaap- en waakcentrum slaap ik nu weer als een roosjequote:Op donderdag 3 maart 2011 11:08 schreef miss_sly het volgende:
Beterschap voor Tirza!
oeke, wat rot dat jullie nog niet opknappen.
Ik denk niet dat je (goed) slapen kunt conditioneren. Dat is nu echt zoiets waar je weinig vat op hebt, Dat merk je aan jezelf toch ook als het slapen niet lukken wil? tenminste, ik kan mezelf met de beste wil van de wereld niet in slaap krijgen als het niet lukt.
Maar je kunt een kind wel wennen aan geluid/licht en andere slaapplekken denk ik. Althans ik zie het aan Ko, die kan overal slapen. Misschien niet op dezelfde tijd als hij thuis slaapt en misschien wordt hij wat vaker wakker, maar bv een gehorig vakantiehuisje maakt hem niets uit, zo bleek in de kerstvakantie.quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:08 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk niet dat je (goed) slapen kunt conditioneren. Dat is nu echt zoiets waar je weinig vat op hebt, Dat merk je aan jezelf toch ook als het slapen niet lukken wil? tenminste, ik kan mezelf met de beste wil van de wereld niet in slaap krijgen als het niet lukt.
Maar die tips uit "LSZH" kunnen een kindje toch ook leren dat het veilig is om te gaan slapen?quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:39 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb idd over slapen gelezen. Of dat goed slapen aangeleerd gedrag is, ben ik niet direct tegengekomen als feit, eigenlijk. Ik ben vooral tegengekomen dat je je kind maar moet laten huilen en de 5-10-15 minuten regel moet toepassen, en daar kon ik niets mee. Dus volg ik mijn gevoel en de tips uit het boek "lekker slapen zonder huilen" en daar voel ik me een stuk beter bij.
Ik zou mij ook niet goed voelen bij het laten huilen van kinderen. Dat doe ik ook niet.quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:39 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb idd over slapen gelezen. Of dat goed slapen aangeleerd gedrag is, ben ik niet direct tegengekomen als feit, eigenlijk. Ik ben vooral tegengekomen dat je je kind maar moet laten huilen en de 5-10-15 minuten regel moet toepassen, en daar kon ik niets mee. Dus volg ik mijn gevoel en de tips uit het boek "lekker slapen zonder huilen" en daar voel ik me een stuk beter bij.
ja precies, dan probeer je haar toch ook beter te leren slapen (voor zover jij dat nodig acht in jullie gezin)?quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:40 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Maar die tips uit "LSZH" kunnen een kindje toch ook leren dat het veilig is om te gaan slapen?
Hmm, ik weet niet of het dat is. Hij slaapt namelijk wel altijd heel goed zelf in (behalve als hij ergens last van heeft natuurlijk). Hij slaapt alleen heel licht.quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:40 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik vind het overigens best heftig hoor, om zo'n ander standpunt in te nemen.
Maar Twinkly, Niels heeft toch ook veel 'problemen' gehad. Die stonden denk ik in de weg om op een goede manier te leren slapen.
Ik geloof ook zeker wel dat het aan het kind ligt, maar het gedrag en de houding van de ouder ten opzichte van het slapen kun je niet zomaar uitwissen, dat vind ik iets te gemakkelijk.quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:34 schreef miss_sly het volgende:
En dat maakt het dan weer moeilijk soms, omdat mensen die een kind hebben dat goed slaapt dan nog wel eens geneigd zijn te denken dat het aan hun methode ligt, terwijl ik denk dat het vooral aan het kind ligt
Dat denk ik wel, maar ik geloof dat een heleboel mensen daar anders over denkenquote:Op donderdag 3 maart 2011 11:40 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Maar die tips uit "LSZH" kunnen een kindje toch ook leren dat het veilig is om te gaan slapen?
S werd de eerste maanden ook overal wakker van. Dat was ook omdat ze stilte gewend was. dat is nu met R erbij gewoonweg niet meer mogelijk (en ik ben daar makkelijker in geworden daardoor) en nu slaapt ze niet licht meer...quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:41 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Hmm, ik weet niet of het dat is. Hij slaapt namelijk wel altijd heel goed zelf in (behalve als hij ergens last van heeft natuurlijk). Hij slaapt alleen heel licht.
Ik vind het opvallend dat bij de "buren" veel kinderen ernstige slaapproblemen hebben, misschien komt dat dan toch doordat ze bij ieder kikje aangelegd worden ipv even te kijken wat er gebeurd en te troostenquote:Op donderdag 3 maart 2011 11:41 schreef oeke het volgende:
[..]
Ik geloof ook zeker wel dat het aan het kind ligt, maar het gedrag en de houding van de ouder ten opzichte van het slapen kun je niet zomaar uitwissen, dat vind ik iets te gemakkelijk.
Ja, dat probeerden wij dus ook voor Niels. We gingen de eerste tijd gewoon boven herrie maken, zoals stofzuigen. Maar na een tijdje werd hij daar toch steeds wakker van.quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:43 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
S werd de eerste maanden ook overal wakker van. Dat was ook omdat ze stilte gewend was. dat is nu met R erbij gewoonweg niet meer mogelijk (en ik ben daar makkelijker in geworden daardoor) en nu slaapt ze niet licht meer...
Nee, niet uitwissen, maar ik denk dat er een verschil is tussen reageren op je kind of jouw wens opleggen aan het kind, of dat althans proberen. Ik wil Senna graag helpen goed te slapen, omdat zij dat nodig heeft, maar niet omdat ik het zo nodig vind dat ze slaapt voor mijn eigen vrije tijd. Hoezeer ik die ook waardeer en soms nodig heb.quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:41 schreef oeke het volgende:
[..]
Ik geloof ook zeker wel dat het aan het kind ligt, maar het gedrag en de houding van de ouder ten opzichte van het slapen kun je niet zomaar uitwissen, dat vind ik iets te gemakkelijk.
Voor mij gaat dit gesprek niet over het promoten van controlled crying. Ik heb dat zelf nooit langer dan 15 minuten gedaan (ik heb het wel eens geprobeerd dus, maar voelde me daar niet goed bij). Voor mij gaat het over of goed slapen aangeleerd gedrag is en over waar we wel of geen invloed op hebben als ouder.quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat denk ik wel, maar ik geloof dat een heleboel mensen daar anders over denken
Nou ja, het gaat er ook over dat uit bed halen volgens veel mensen geen goede oplossing is, want een kind moet in bed en toch iig in de eigen kamer blijven als het hoort te slapen, ook als dat slapen niet lukt. Ik zie dat anders.quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:44 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Voor mij gaat dit gesprek niet over het promoten van controlled crying. Ik heb dat zelf nooit langer dan 15 minuten gedaan (ik heb het wel eens geprobeerd dus, maar voelde me daar niet goed bij). Voor mij gaat het over of goed slapen aangeleerd gedrag is en over waar we wel of geen invloed op hebben als ouder.
Het zal wel gedeeltelijk het karakter en het aangeboren gedrag van het kind zijn en gedeeltelijk de reactie van de ouders op het kind.quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:44 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Voor mij gaat dit gesprek niet over het promoten van controlled crying. Ik heb dat zelf nooit langer dan 15 minuten gedaan (ik heb het wel eens geprobeerd dus, maar voelde me daar niet goed bij). Voor mij gaat het over of goed slapen aangeleerd gedrag is en over waar we wel of geen invloed op hebben als ouder.
Dit doet me denken aan toen ze bang was om in bad te gaan zittenquote:Op donderdag 3 maart 2011 11:48 schreef miss_sly het volgende:
Het feit dat Senna nu (zoals eigenlijk iedere middagdut) weer zonder een kik en op eigen verzoek is gaan slapen, is voor mij weer een duidelijk bewijs dat we er wel goed aan doen om haar uit bed te halen als het slapen echt niet lukt. En wij doen dat ook niet bij de eerste kik, en we laten haar ook wel eens een paar minuten huilen om te kijken of het toich niet lukt. Maar als het niet lukt, dan halen wij haar er soms idd uit. Eerst om te troosten in de eigen kamer, en als dat niet het gewenste effect heeft, mag ze mee naar binnen.
dragen-en-voeden.nlquote:Op donderdag 3 maart 2011 11:50 schreef Sorbootje het volgende:
Nu wil ik eindelijk wel eens weten wie 'de buren' zijn
Forceren hou ik niet van, met niets. Ik geloof ook dat we dat nergens mee doen. Ik vind dat belangrijk, voor mezelf en voor haar. Ik zie het ook met het eten van de broodkorstjes: langzaam maar zeker eet ze steeds vaker wel wat korstjes van de boterhammen. Wij hebben daar nooit aandacht aan besteed, en toch gaat ze ze eten.quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:51 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Dit doet me denken aan toen ze bang was om in bad te gaan zittenToen hebben jullie ook niets geforceerd en is het goed gekomen.
Als Niels echt niet kan slapen en zich helemaal overstuur huilt en ik hem in zijn bed echt niet rustig krijg haal ik hem er ook wel uit (gebeurd niet zo vaak). Dan laat ik hem drinken en probeer het daarna nog eens. En heel heel soms lukt het allemaal echt niet en gaan we naar beneden.
Volgens mij begon ik hier over iets anders dan mijn kind mijn wil op te leggen. Door aan te geven dat Ko zo makkelijk overal slaapt en ik me afvroeg of dat kwam omdat hij zo gewend is aan verschillende slaapplekken en geluiden. Jij voert dit gesprek vanuit een ander perspectief, namelijk je kind al dan niet uit bed halen. Grappig hoe een gesprek dan kan lopen.quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:44 schreef miss_sly het volgende:
Nee, niet uitwissen, maar ik denk dat er een verschil is tussen reageren op je kind of jouw wens opleggen aan het kind, of dat althans proberen. Ik wil Senna graag helpen goed te slapen, omdat zij dat nodig heeft, maar niet omdat ik het zo nodig vind dat ze slaapt voor mijn eigen vrije tijd. Hoezeer ik die ook waardeer en soms nodig heb.
Dat denk ik ook, alles wijst erop. Het is ook zo verwarrend voor zo'n klein meiske! Het komt wel goed en je doet het allemaal goedquote:Op donderdag 3 maart 2011 11:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Forceren hou ik niet van, met niets. Ik geloof ook dat we dat nergens mee doen. Ik vind dat belangrijk, voor mezelf en voor haar. Ik zie het ook met het eten van de broodkorstjes: langzaam maar zeker eet ze steeds vaker wel wat korstjes van de boterhammen. Wij hebben daar nooit aandacht aan besteed, en toch gaat ze ze eten.
Hier gebeurde het ook neit heel vaak. Senna heeft lange tijd heel prima geslapen. Ik denk dat het echt komt door de afwezigheid van schaap, twee keer zo kort op elkaar.
Precies. Niels is een stuk jonger dan Senna en noemde mij gisteravond constant papa (om daarna te gaan lachen en mama te zeggen), zijn vader was heel laat thuis dus ik denk dat hij hem toch maar vreemd vond dat papa er niet was.quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:55 schreef Sorbootje het volgende:
Dat is natuurlijk ook heel wat voor haar! Ik merk het aan Isabeau ook, dat ze na het weekend, waarin ze haar vader veel heeft gezien, 's avonds zo vaak naar hem vraagt. Ze mist hem dan echt, terwijl ze niet beter weet dan dat ze hem doordeweeks weinig ziet. Kun je nagaan hoe het voor Senna moet zijn.
Ik bedoel ook neit te zeggen dat jij je kind je wil op legt. Als je dat idee heb, spijt me dat. Ik zie jou juist een beetje als voorbeeld, ik vind dat je zo fijn met Ko omgaat.quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:54 schreef oeke het volgende:
[..]
Volgens mij begon ik hier over iets anders dan mijn kind mijn wil op te leggen. Door aan te geven dat Ko zo makkelijk overal slaapt en ik me afvroeg of dat kwam omdat hij zo gewend is aan verschillende slaapplekken en geluiden. Jij voert dit gesprek vanuit een ander perspectief, namelijk je kind al dan niet uit bed halen. Grappig hoe een gesprek dan kan lopen.
He Sorbo, wel dragen en voeden, maar niet op dat forum meepraten? Dat kan toch niet?
quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:44 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Ja, dat probeerden wij dus ook voor Niels. We gingen de eerste tijd gewoon boven herrie maken, zoals stofzuigen. Maar na een tijdje werd hij daar toch steeds wakker van.
Uiteraard, dat is het nature-nurturedebat. Maar het is toch interessant om die dingen te bespreken en te bekijken samen?quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:48 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Het zal wel gedeeltelijk het karakter en het aangeboren gedrag van het kind zijn en gedeeltelijk de reactie van de ouders op het kind.
Nee hoor, Groof, ik vind het ook interessant, maar ik begrijp ook dat het moeilijk ligt en een lastig onderwerp is. Terwijl ik het wel interessant vind.quote:Op donderdag 3 maart 2011 12:00 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Jullie zien mij als een harde bitch zo hè?
Ik vind het ook best lastig hoor. Maar ik neem in deze discussie meestal een standpunt in dat door de mensen waar ik zoveel respect voor heb juist niet wordt ingenomen. En ik voel me dan ook te snel aangevallen. Ik laat mijn kinderen niet huilen, probeer ze niet mijn wil op te leggen (of misschien eigenlijk welquote:
Kattenquote:Op donderdag 3 maart 2011 12:05 schreef Sorbootje het volgende:
Zo wordt Isabeau nooit wakker van onze altijd keihard mauwende kat om 5 uur 's ochtends en ik ook niet.
Hm, dit vind ik een interessante opmerking van je! Heb jij Niels eigenlijk bij elk kikje aangelegd, en zo ja, zou je dat nu anders doen?quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:43 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Ik vind het opvallend dat bij de "buren" veel kinderen ernstige slaapproblemen hebben, misschien komt dat dan toch doordat ze bij ieder kikje aangelegd worden ipv even te kijken wat er gebeurd en te troosten
Dan moet hij het hele cursusboek doorwerken en zich overal aanhouden, hoe onzinnig sommige dingen ook lijkenquote:Op donderdag 3 maart 2011 12:05 schreef Twinkly het volgende:
Hoe zorg je ervoor dat iemand minder licht gaat slapen Groofsken? Hoe zou ik dat bij Niels aan moeten pakken?
Maar hoe kun je je kind op andere plekken dan thuis laten slapen als dat niet aan de orde is? Ik wil helemaal niet dat Senna ieder ekeer uit logeren gaat en zo vaak slapen wij zelf ook niet ergens anders. Tja, op vakantie en dan doet ze het ook best goed. Dus volgens mij slaapt ze ook op een ander best prima.quote:Op donderdag 3 maart 2011 12:07 schreef oeke het volgende:
Toch vind ik het jammer dat je je aangevallen voelt Miss, maar dat komt omdat mijn insteek van dit gesprek heel anders was, je kind op andere plekken dan thuis laten slapen namelijk.
En niet je kind al dan niet uit bed halen als het niet in slaap valt.
Dus, het spijt me als je je er zo over voelt!
Mijn nichtje (3) is heel erg bang voor dieren. Haar ouders zeggen dat het in haar karakter ligt, maar gaven tegelijk aan dat zijzelf zich echt moesten dwingen om een geit aan te raken, zo walgden ze ervan. Ik vraag me dan toch af of het karakter is, of voorleven.
Dit laatste herken ik heel erg.quote:Op donderdag 3 maart 2011 12:13 schreef Claudia_x het volgende:
Ik herken me juist erg in jouw 'methode', Groofsken. Ik kan eigenlijk niet zo goed uitleggen hoe wij het aanpakken. Het is een combinatie van Ivan proberen te conditineren om goed te slapen en meeveren als we denken dat dat nodig is.
Zo heeft Ivan een tijdje geleden drie nachten lang bij ons op de kamer geslapen. We sleepten 's nachts het ledikant naar onze kamer toe. Maar we laten hem ook wel eens huilen en over het algemeen ben ik juist vrij streng in het niet uit bed halen. En toch is er ook een tijd geweest dat ik hem juist uit bed haalde om hem even uit de situatie te halen.
We doen dit erg op gevoel, maar wel gedirigeerd door een stemmetje in ons achterhoofd dat ons vertelt dat we ervoor moeten waken om geen vervelende patronen te laten ontstaan.
Nee, ik had het boek "Lekker Slapen Zonder Huilen" al toen Niels net geboren was en las toen ook al op dat forum mee. Ik had toen bedacht dat ik hem niet aan de borst in slaap wilde laten vallen en ook niet bij ieder kikje aan wilde leggen. Omdat ik dus las over kindjes van Niels leeftijd nu die de hele nacht sabbelen, anders kunnen ze niet slapen. Dat in slaap vallen gebeurde in het begin natuurlijk nog wel vaak, dat is natuurlijk babygedrag. Maar naarmate hij ouder werd en bewust aan de borst in slaap wilde vallen ben ik hem steeds af gaan koppelen als hij slaperig werd. Hij valt nu meestal zelf in slaap in zijn bed.quote:Op donderdag 3 maart 2011 12:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hm, dit vind ik een interessante opmerking van je! Heb jij Niels eigenlijk bij elk kikje aangelegd, en zo ja, zou je dat nu anders doen?
Jaquote:Op donderdag 3 maart 2011 12:21 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Het telefoonboek overschrijven?
Haha, nou dat is wel één van de dingen ja. Elke avond vijf minuten nemen om alles waar je op dat moment over nadenkt even op te schrijven. Maar ze zweren dat het de combinatie is van alle tips die je krijgt in het boek en dat je je er heel strak aan moet houden. Dus één tip alleen volgen werkt nietquote:Op donderdag 3 maart 2011 12:22 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Jawaarschijnlijk om je hoofd leeg te maken zodat je niet meer piekert?
Tot nu toe hebben we dat altijd zo gedaan, ook als ze ziek was bijvoorbeeld. En altijd is het na een periode waarin het neit lekker gaat en ze er dus wat vaker uit mag enzo weer goedgekomen als alles weer in normale doen is. Senna is een kind waarbij je heel best een tijdje flexibel kunt zijn en dat daarna heel goed accepteert dat alles weer wat strenger en gestructureerder op de oude manier gebeurt.quote:Op donderdag 3 maart 2011 12:19 schreef Claudia_x het volgende:
Ja precies, miss. Daarom zei ik eerder ook dat ik de postings van Ca.ra en wickie heel zinvol vond. Ik vind het nogal wat voor zo'n klein meisje om haar vader een week te moeten missen, hoor. En dat betekent niet dat je dat nou zou moeten vermijden of zo, want het hoor gewoon bij jullie leven en daar zal ze mee om moeten leren gaan. Ook dat hoort erbij, dat kinderen ermee om moeten leren gaan om even uit hun 'comfort zone' getrokken te worden. Maar ik zou in periodes van die 'psychische onrust' ook meeveren en daarna denk ik er alert op zijn dat het geen gewoonte wordt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |