abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 3 maart 2011 @ 11:53:14 #251
5428 crew  miss_sly
pi_93585687
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 11:51 schreef Twinkly het volgende:

[..]

Dit doet me denken aan toen ze bang was om in bad te gaan zitten :) Toen hebben jullie ook niets geforceerd en is het goed gekomen.

Als Niels echt niet kan slapen en zich helemaal overstuur huilt en ik hem in zijn bed echt niet rustig krijg haal ik hem er ook wel uit (gebeurd niet zo vaak). Dan laat ik hem drinken en probeer het daarna nog eens. En heel heel soms lukt het allemaal echt niet en gaan we naar beneden.
Forceren hou ik niet van, met niets. Ik geloof ook dat we dat nergens mee doen. Ik vind dat belangrijk, voor mezelf en voor haar. Ik zie het ook met het eten van de broodkorstjes: langzaam maar zeker eet ze steeds vaker wel wat korstjes van de boterhammen. Wij hebben daar nooit aandacht aan besteed, en toch gaat ze ze eten.

Hier gebeurde het ook neit heel vaak. Senna heeft lange tijd heel prima geslapen. Ik denk dat het echt komt door de afwezigheid van schaap, twee keer zo kort op elkaar.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_93585721
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 11:44 schreef miss_sly het volgende:
Nee, niet uitwissen, maar ik denk dat er een verschil is tussen reageren op je kind of jouw wens opleggen aan het kind, of dat althans proberen. Ik wil Senna graag helpen goed te slapen, omdat zij dat nodig heeft, maar niet omdat ik het zo nodig vind dat ze slaapt voor mijn eigen vrije tijd. Hoezeer ik die ook waardeer en soms nodig heb.
Volgens mij begon ik hier over iets anders dan mijn kind mijn wil op te leggen. Door aan te geven dat Ko zo makkelijk overal slaapt en ik me afvroeg of dat kwam omdat hij zo gewend is aan verschillende slaapplekken en geluiden. Jij voert dit gesprek vanuit een ander perspectief, namelijk je kind al dan niet uit bed halen. Grappig hoe een gesprek dan kan lopen.

He Sorbo, wel dragen en voeden, maar niet op dat forum meepraten? Dat kan toch niet? :P
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_93585739
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 11:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Forceren hou ik niet van, met niets. Ik geloof ook dat we dat nergens mee doen. Ik vind dat belangrijk, voor mezelf en voor haar. Ik zie het ook met het eten van de broodkorstjes: langzaam maar zeker eet ze steeds vaker wel wat korstjes van de boterhammen. Wij hebben daar nooit aandacht aan besteed, en toch gaat ze ze eten.

Hier gebeurde het ook neit heel vaak. Senna heeft lange tijd heel prima geslapen. Ik denk dat het echt komt door de afwezigheid van schaap, twee keer zo kort op elkaar.
Dat denk ik ook, alles wijst erop. Het is ook zo verwarrend voor zo'n klein meiske! Het komt wel goed en je doet het allemaal goed :*

Ik heb dezelfde ervaring met korstjes eten :D
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_93585753
Dat is natuurlijk ook heel wat voor haar! Ik merk het aan Isabeau ook, dat ze na het weekend, waarin ze haar vader veel heeft gezien, 's avonds zo vaak naar hem vraagt. Ze mist hem dan echt, terwijl ze niet beter weet dan dat ze hem doordeweeks weinig ziet. Kun je nagaan hoe het voor Senna moet zijn.
pi_93585799
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 11:55 schreef Sorbootje het volgende:
Dat is natuurlijk ook heel wat voor haar! Ik merk het aan Isabeau ook, dat ze na het weekend, waarin ze haar vader veel heeft gezien, 's avonds zo vaak naar hem vraagt. Ze mist hem dan echt, terwijl ze niet beter weet dan dat ze hem doordeweeks weinig ziet. Kun je nagaan hoe het voor Senna moet zijn.
Precies. Niels is een stuk jonger dan Senna en noemde mij gisteravond constant papa (om daarna te gaan lachen en mama te zeggen), zijn vader was heel laat thuis dus ik denk dat hij hem toch maar vreemd vond dat papa er niet was.
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
  Moderator donderdag 3 maart 2011 @ 11:56:47 #256
5428 crew  miss_sly
pi_93585810
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 11:54 schreef oeke het volgende:

[..]

Volgens mij begon ik hier over iets anders dan mijn kind mijn wil op te leggen. Door aan te geven dat Ko zo makkelijk overal slaapt en ik me afvroeg of dat kwam omdat hij zo gewend is aan verschillende slaapplekken en geluiden. Jij voert dit gesprek vanuit een ander perspectief, namelijk je kind al dan niet uit bed halen. Grappig hoe een gesprek dan kan lopen.

He Sorbo, wel dragen en voeden, maar niet op dat forum meepraten? Dat kan toch niet? :P
Ik bedoel ook neit te zeggen dat jij je kind je wil op legt. Als je dat idee heb, spijt me dat. Ik zie jou juist een beetje als voorbeeld, ik vind dat je zo fijn met Ko omgaat.

Ik weet echt niet of het gewend zijn aan verschillende slaapplekken en geluiden echt aan te leren is. Zoals gezegd ken ik voorbeelden van mensen die dat dachten en waarbij bleek dat het voor hun kind niet werkte. Ook andersom, trouwens. En ook kinderen binnen hetzelfde gezin waar de ouders op dezelfde manier omgaan met het slapen waarbij de een gemakkelijker slaapt dan de ander.
pi_93585815
Nee Oeke, dat kan idd niet, maar misschien is het maar beter. :)

Echt forceren is volgens (met nagenoeg alles waar een klein kind zelf controle over heeft) zinloos en contraproductief
pi_93585846
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 11:44 schreef Twinkly het volgende:

[..]

Ja, dat probeerden wij dus ook voor Niels. We gingen de eerste tijd gewoon boven herrie maken, zoals stofzuigen. Maar na een tijdje werd hij daar toch steeds wakker van.
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 11:48 schreef Twinkly het volgende:

[..]

Het zal wel gedeeltelijk het karakter en het aangeboren gedrag van het kind zijn en gedeeltelijk de reactie van de ouders op het kind.
Uiteraard, dat is het nature-nurturedebat. Maar het is toch interessant om die dingen te bespreken en te bekijken samen?

Ik heb bijvoorbeeld nu dat cursusboek voor mijn neus liggen. Het is een boek voor volwassenen, dus dat telt niet voor kinderen, maar de uitgangspunten zijn in elk geval op zeer uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gebaseerd. Ze stellen dat eerst bekeken moet worden of het net één van de volgende oorzaken heeft: medische oorzaken, pijn, depressiviteit, angst of eenzaamheid. Zo niet, dan wordt er vanuit gegaan dat er sprake is van een vicieuze cirkel die doorbroken moet worden of van overactiviteit waar wat aan gedaan moet worden.

En Miss, nogmaals, als jij/jullie je er goed bij voelen dan is het oké toch?

Twinkly, te licht slapen wordt hier ook als een slaapritmestoornis gezien en dat kan evengoed een vicieuze cirkel zijn en dus het gevolg van gewenning.
pi_93585938
Jullie zien mij als een harde bitch zo hè? :o
pi_93585964
huh jou?! Echt niet!!
  Moderator donderdag 3 maart 2011 @ 12:01:44 #261
5428 crew  miss_sly
pi_93585995
Fijn dat je het laatste stukje hebt weggehaald, groofs, want dat heb ik idd niet gezegd ;)

Ik vind het heel interessant om dingen te bespreken en te bekijken. En ik hoor graag de mening van anderen, en soms kan ik daar iets mee, en soms niet. Ik voel me nu misschien wel een klein beetje aangevallen intussen, en dat vind ik niet erg fijn. Ik wéét dat veel mensen vinden dat je een kind niet uit bed moet halen, en dat is prima. Dat mogen ze van mij vinden, en ze mogen het allemaal op hun eigen manier doen, maar ik toch ook op de mijne? Volgens mij mishandeling Senna er niet mee door haar uit bed te halen als het slapen niet lukt.
pi_93586003
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 12:00 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Jullie zien mij als een harde bitch zo hè? :o
Nee hoor, Groof, ik vind het ook interessant, maar ik begrijp ook dat het moeilijk ligt en een lastig onderwerp is. Terwijl ik het wel interessant vind.
pi_93586004
Wat voor cursusboek is dat, Groofsken? Klinkt interessant! En wat wordt er gezegd over het doorbreken van licht slapen als vicieuze cirkel?

Ik ben van nature een slechte slaper. Dat ben ik niet altijd geweest - in mijn jonge jaren sliep ik nota bene boven een winkelbel - maar dat ben ik ergens tijdens de puberteit geworden. Hoewel ik van nature slecht slaap kan ik mezelf conditioneren om beter te slapen. Ik hecht dus grote waarde aan het conditioneringsaspect.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_93586045
Miss, jij moet en kunt het alleen op jouw manier doen (en schaap mag zich er natuurlijk wel mee bemoeien ;) ) en dat is helemaal prima!
pi_93586089
Over conditionering geproken: ik woonde in de buurt van een militair terrein waarop regelmatig 's avonds en 's nachts geschoten werd en er granaten afgingen. Daar ben ik me pas bewust van geworden toen ik vriendinnetjes over de vloer had die er niet door konden slapen! Het was klaarblijkelijk deel geworden van mijn natuurlijke omgevingsgeluid.
  Moderator donderdag 3 maart 2011 @ 12:04:56 #266
5428 crew  miss_sly
pi_93586121
Ik heb altijd goed geslapen. Ik kon overal slapen, met herrie en stilte, zittend, liggend, staand, maakte allemaal niet uit, ik sliep. Een jaar of 10-12 geleden is dat veranderd, zonder aanleiding. Nu heb ik fases die elkaar afwisselen: soms slaap ik heel goed, soms kan ik niet in slaap vallen maar als ik slaap, slaap ik goed, soms word ik iedere nacht een aantal keren wakker om moeilijk weer in slaap te vallen en soms word ik iedere ochtend veel te vroeg wakker. Ik krijg er geen verandering in, en het gaat zoals het gaat, dus daar doe ik het dan maar mee.

Ik wil neit dat Senna een tegenzin tegen slapen en haar bed krijgt. GEzien het feit dat ze nu ook weer heel goed is gaan slapen, denk ik dat zoals we bezig zijn voor haar de juiste manier is.
pi_93586130
Ik ben ook een lichte slaper en heb een hele tijd last gehad van in- en doorslaapproblemen. Nu slaap ik met oordopjes en de borstvoeding maakt dat ik goed in slaap val en doorslaap (stiekem heeft mijn man de 5-10-15 minuten methode op mij toegepast :P)

Hoe zorg je ervoor dat iemand minder licht gaat slapen Groofsken? Hoe zou ik dat bij Niels aan moeten pakken?
Ik vind jou helemaal geen bitch hoor :D
pi_93586133
Zo wordt Isabeau nooit wakker van onze altijd keihard mauwende kat om 5 uur 's ochtends en ik ook niet.
pi_93586134
quote:
17s.gif Op donderdag 3 maart 2011 12:01 schreef Sorbootje het volgende:
huh jou?! Echt niet!!
Ik vind het ook best lastig hoor. Maar ik neem in deze discussie meestal een standpunt in dat door de mensen waar ik zoveel respect voor heb juist niet wordt ingenomen. En ik voel me dan ook te snel aangevallen. Ik laat mijn kinderen niet huilen, probeer ze niet mijn wil op te leggen (of misschien eigenlijk wel :@ ), maar geef ze ook veel minder ruimte denk ik dan jullie. Ik vind het lastig omdat ik merk dat ik behoorlijk overtuigd ben van de kant die ik inneem, maar ook omdat ik er echt voor mijn kinderen wil zijn op een manier zoals ik jullie dat zie doen.
pi_93586170
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 12:05 schreef Sorbootje het volgende:
Zo wordt Isabeau nooit wakker van onze altijd keihard mauwende kat om 5 uur 's ochtends en ik ook niet.
Katten :( Zou je toch denken dat ze eindelijk eens een keer merken dat het geen zin heeft om te mauwen he, maar nee!
  Moderator donderdag 3 maart 2011 @ 12:07:14 #271
5428 crew  miss_sly
pi_93586210
maar groofs, als jij overtuigd bent van de kant die je inneemt en ziet dat het voor jou en je kinderen werkt, is dat toch goed? Ik denk dat jij een fantastische mama bent, ik heb daar bewondering voor! maar we hoeven toch neit allemaal precies hetzelfde te doen? Dat kan ook niet, want we zijn allemaal andere persoonlijjkheden en hebben kinderen met andere persoonlijkheden.
pi_93586211
Toch vind ik het jammer dat je je aangevallen voelt Miss, maar dat komt omdat mijn insteek van dit gesprek heel anders was, je kind op andere plekken dan thuis laten slapen namelijk.
En niet je kind al dan niet uit bed halen als het niet in slaap valt.
Dus, het spijt me als je je er zo over voelt! :*

Mijn nichtje (3) is heel erg bang voor dieren. Haar ouders zeggen dat het in haar karakter ligt, maar gaven tegelijk aan dat zijzelf zich echt moesten dwingen om een geit aan te raken, zo walgden ze ervan. Ik vraag me dan toch af of het karakter is, of voorleven.
pi_93586215
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 11:43 schreef Twinkly het volgende:

[..]

Ik vind het opvallend dat bij de "buren" veel kinderen ernstige slaapproblemen hebben, misschien komt dat dan toch doordat ze bij ieder kikje aangelegd worden ipv even te kijken wat er gebeurd en te troosten
Hm, dit vind ik een interessante opmerking van je! Heb jij Niels eigenlijk bij elk kikje aangelegd, en zo ja, zou je dat nu anders doen?
pi_93586228
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 12:05 schreef Twinkly het volgende:

Hoe zorg je ervoor dat iemand minder licht gaat slapen Groofsken? Hoe zou ik dat bij Niels aan moeten pakken?

Dan moet hij het hele cursusboek doorwerken en zich overal aanhouden, hoe onzinnig sommige dingen ook lijken :+ :P .

Er wordt gesteld dat slaapproblemen meestal voortkomen (dus niet bij eerder genoemde andere oorzaken) uit psychische onrust en dat de hersenen op een gegeven moment (ook als er geen psychische onrust meer is) zeg maar een verkeerd slaappatroon hebben aangeleerd, waarbij dus bepaalde slaapfases worden overgeslagen.

Maar ehm, ik ben geen begeleidingsdeskundige hè. :P
pi_93586273
Groofsken, ik herken héél erg het gevoel dat je nu omschrijft. Ik ben (bij Isabeau) erg overtuigd van het nut van controlled crying, maar hecht ook heel veel waarde aan een gevoel van veiligheid bij mijn kind. Ik wéét dat dat naast elkaar kan bestaan, maar wil niet overkomen als iemand die hardvochtig met haar kind omgaat.

En Twinkly, echt die beesten zijn hardnekkig. De ene doet Me-auw met een oude mannenstem en de ander maaaaaaaaaaiiiiiiiiiiiieeeeeeeuuuuuuuuwwwwww.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')