QFT, dat wordt er bedoeld.quote:
Intolerantie is ook een kwestie van perceptie. Ik vind de maatregelen die de PVV voorstelt bijvoorbeeld ook intolerant.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:12 schreef eriksd het volgende:
Intolerantie voor alles dat intolerant is als het gaat om gelijkheid van man en vrouw of geaardheid. Of dat nou radicale Islam of Christendom is.
Je slaat de plank behoorlijk mis. Juist de zaken die je benoemt leveren geen problemen op en zijn zaken die je absoluut vrij moet laten.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:06 schreef Hexagon het volgende:
Opportunistische politici buitelen de laatste tijd over elkaar heen om te schreeuwen hoe mislukt die multiculturele samenleving wel niet is.
Ik vraag me af wat die mensen nu eigenlijk wel willen. Een monoculturele samenleving? Wat moet ik me erbij voorstellen? Een samenleving waar iedereen dezelfde levenswijze moet hebben die door de staat wordt opgelegd? Of waar we allemaal hetzelfde eten en dezelfde muziek luisteren?
Dat hebben we al in onze grondwet staanquote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:12 schreef eriksd het volgende:
Intolerantie voor alles dat intolerant is als het gaat om gelijkheid van man en vrouw of geaardheid. Of dat nou radicale Islam of Christendom is.
Dat is absoluut waar, maar ik denk dat jij het met mij eens bent dat gelijkheid van man en vrouw, evenals irrelevantie van geaardheid, echt een fundamenteel goed zijn in onze beschaving, Als ik heel eerlijk ben vind ik Nederlanders die hier anders instaan niet iets wat wij als culturele identiteit moeten waarderen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Intolerantie is ook een kwestie van perceptie. Ik vind de maatregelen die de PVV voorstelt bijvoorbeeld ook intolerant.
Meid. De praktijk?quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat hebben we al in onze grondwet staan
Maar dat heeft imo weinig met het al dan niet mogelijk zijn van een multiculturele samenleving te maken. In feite kunnen we die zaken gewoon opleggen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:14 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Je slaat de plank behoorlijk mis. Juist de zaken die je benoemt leveren geen problemen op en zijn zaken die je absoluut vrij moet laten.
Ik denk dat je in Nederland wel bepaalde uitgangspunten mag hebben ten aanzien van geldende normen en waarden, het leren van de taal etc. In dit land zitten we echter met een grote groep uit het verleden die daar nooit aan kan voldoen en dat kun je ook niet van die groep gaan verwachten.
Dat zie ik als rasechte linkse natuurlijk ook het allerliefst, dat alle mensen gelijkwaardig en vrij zijn en elkaar niet onderdrukken.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:12 schreef eriksd het volgende:
Absoluut. Het is echter de vraag hoe je invulling gaat geven aan dat gelijkheidsbeginsel. Huiselijk geweld moet worden aangepakt, maar om moslima's nou te dwingen hun hoofddoek af te doen....quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:18 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat is absoluut waar, maar ik denk dat jij het met mij eens bent dat gelijkheid van man en vrouw, evenals irrelevantie van geaardheid, echt een fundamenteel goed zijn in onze beschaving, Als ik heel eerlijk ben vind ik Nederlanders die hier anders instaan niet iets wat wij als culturele identiteit moeten waarderen.
Exact, de vrijheid van het individu dient het uitgangspunt te zijn.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:20 schreef Frollo het volgende:
[..]
Dat zie ik als rasechte linkse natuurlijk ook het allerliefst, dat alle mensen gelijkwaardig en vrij zijn en elkaar niet onderdrukken.
En gelukkig zijn we daar in ons land in de praktijk in geslaagd. Het is gewoon wettelijk vastgelegd dat homo's kunnen trouwen en dat vrouwen niets minder waard zijn als mannen.
Kees uit Staphorst en Achmed uit Rotterdam kunnen gewoon trouwen, of hun familie het daar nou mee eens is of niet. Een vrouw die door haar man wordt geslagen, kan gewoon naar de politie stappen en wordt dan niet door de agent teruggebracht omdat haar plek nu eenmaal bij haar echtgenoot is, al denkt die echtgenoot van wel.
Zonder hersenspoelen kun je niet alle mensen hetzelfde laten vinden, maar dat dit soort dingen wettelijk is vastgelegd, is het op een na hoogst haalbare en voor mij acceptabel. Die paar extremisten zullen het heus niet terug kunnen draaien.
In mijn ogen is een multiculturele zeker mogelijk (en zelfs wenselijk). De vrijheid van het individu is daarin gewoon erg belangrijk, echter blijven er wel wettelijke kaders aanwezig.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar dat heeft imo weinig met het al dan niet mogelijk zijn van een multiculturele samenleving te maken. In feite kunnen we die zaken gewoon opleggen.
En meerdere leefculturen waren altijd al mogelijk binnen de wettelijke kaders.
Enige wat niet lekker gaat soms is de handhaving daarvan.
Dikgedrukte punt dus fundamenteel mee oneens. Als mensen voldoen aan de criteria om hier te komen (met de rest ben ik het wel eens) dan moet men ook volledig mee kunnen draaien. Niet nog eens door de mangel.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:22 schreef devl1nsect het volgende:
* Canadese asiel- en immigratiebeleid
* Australische asiel- en immigratiebeleid
* Amerikaanse asiel- en immigratiebeleid.
En dat betekend in een notendop:
Immigratie alleen bij aantoonbaar politiek asiel zodat er een tijdelijke vergunning van verblijf kan worden afgegeven.
Immigratie voor werk alleen bij een x-aantal beroepen waar wij tekort in hebben.
Recht op uitkering (bijstand, ww, wao) alleen na tien jaar verblijf in NL.
Na tien jaar de keuze voor één paspoort dus één nationaliteit.
Werkgever mag alleen allochtonen in dienst nemen, indien hij aan kan tonen dat een autochtoon de baan niet wil hebben.
Verbieden automatische nationaliteit verkrijging zoals bij Nederlandse Turken en Marokkanen die een turks of een maroks paspoort nationaliteit krijgen.
Eens.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:26 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dikgedrukte punt dus fundamenteel mee oneens. Als mensen voldoen aan de criteria om hier te komen (met de rest ben ik het wel eens) dan moet men ook volledig mee kunnen draaien. Niet nog eens door de mangel.
Het lukt in een land als de VS anders prima.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:30 schreef Robin__ het volgende:
Het naast elkaar willen laten bestaan van 2-3 of 20 culturen is volgens mij per definitie onmogelijk (in belgie lukt het al niet, en die verschillen zijn al niet enorm).
Of zoals Karl Popper het uitdrukte:quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:12 schreef eriksd het volgende:
quote:Unlimited tolerance must lead to the disappearance of tolerance. If we extend unlimited tolerance even to those who are intolerant, if we are not prepared to defend a tolerant society against the onslaught of the intolerant, then the tolerant will be destroyed, and tolerance with them We should therefore claim, in the name of tolerance, the right not to tolerate the intolerant. We should claim that any movement preaching intolerance places itself outside the law, and we should consider incitement to intolerance and persecution as criminal, in the same way as we should consider incitement to murder, or to kidnapping, or to the revival of the slave trade, as criminal.
maar wel 10 jaar lang daarvoor betalen zeker?quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:22 schreef devl1nsect het volgende:
Ik betaal voor zoveel dingen waar ik de komende 10 jaar geen recht op heb...quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:32 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
maar wel 10 jaar lang daarvoor betalen zeker?
Als ik mensen hoor roepen dat iederen 'onze waarden' moet delen dan vind ik die mensen in combinatie met hun waarden en moeten behoorlijk huiveringwekkend.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:06 schreef Hexagon het volgende:
Opportunistische politici buitelen de laatste tijd over elkaar heen om te schreeuwen hoe mislukt die multiculturele samenleving wel niet is.
Ik vraag me af wat die mensen nu eigenlijk wel willen. Een monoculturele samenleving? Wat moet ik me erbij voorstellen? Een samenleving waar iedereen dezelfde levenswijze moet hebben die door de staat wordt opgelegd? Of waar we allemaal hetzelfde eten en dezelfde muziek luisteren?
Ook bij het repareren van een gebrek aan samenleving kom je binnen de kortste keren weer uit op gedeelde waarden en normen, hoe huiveringwekkend ook.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als ik mensen hoor roepen dat iederen 'onze waarden' moet delen dan vind ik die mensen in combinatie met hun waarden en moeten behoorlijk huiveringwekkend.
Het lijkt mij dat het probleem met de multiculturele samenleving niet bestaat in een teveel aan multiculturaliteit, maar in een gebrek aan samenleving.
Nou.. spanningen zat volgens mij, flinke kloof tussen verschillende groepen. Met als verschil dat de politie aldaar nogal HARD optreedt tegen overtreding van de wetten..quote:[..]
Het lukt in een land als de VS anders prima.
De loonsongelijkheid tussen man en vrouw in NL is ook niet het summum van het door jou gevierde gelijkheidsdenken anders.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:18 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat is absoluut waar, maar ik denk dat jij het met mij eens bent dat gelijkheid van man en vrouw, evenals irrelevantie van geaardheid, echt een fundamenteel goed zijn in onze beschaving, Als ik heel eerlijk ben vind ik Nederlanders die hier anders instaan niet iets wat wij als culturele identiteit moeten waarderen.
Nee hoor. Je komt uit bij het vermogen je eigen leven te leiden en een ander dat ook te laten doen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:39 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ook bij het repareren van een gebrek aan samenleving kom je binnen de kortste keren weer uit op gedeelde waarden en normen, hoe huiveringwekkend ook.
En hoe precies komen deze zaken niet voort uit gedeelde waarden?quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:44 schreef Ille_Kommunikaassie het volgende:
[..]
Nee hoor. Je komt uit bij het vermogen je eigen leven te leiden en een ander dat ook te laten doen.
Daarnaast hebben we een wetboek.
Ik snap er geen snars van hoe je kunt zeggen dat we elkaar vrijheden moeten gunnen, elkaar niet lastig vallen en met z'n allen het wetboek na moeten leven. Om dan te volgen met de stelling dat we 0,0 waarden en normen hoeven te delen.quote:Verder hoef ik nul waarden of normen met jou te delen. Het wordt pas een probleem wanneer we ons aan de wetten onttrekken, of elkaar onder het mom van "goed fatsoen" de les gaan lezen over wat ons niet aanstaat aan de ander.
Nee. Neem bijvoorbeeld het niet de hand willen schudden van vrouwen door bepaalde orthodoxe joden. Dat iedereen met elkaar handen zou moeten schudden is recentelijk bedacht als norm zonder dat daar een waarde aan ten grondslag ligt. Het is een waardenvrije dan wel waardenloze norm, een norm om de norm, en je aan zo'n norm conformeren wordt dan weer als waarde gezien. En vervolgens is dat dan weer het argument om niet met degene te hoeven samenleven, die mensen moeten uit het openbare leven, weggestop worden en mogen allerlei functies niet bekleden.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:39 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ook bij het repareren van een gebrek aan samenleving kom je binnen de kortste keren weer uit op gedeelde waarden en normen, hoe huiveringwekkend ook.
Uit het simpele feit dat je nergens hetzelfde over hoeft te denken om elkaar toch niet in de haren te vliegen.... Ik snap niet zo goed hoe zoiets nog verdere toelichting kan behoeven eigenlijkquote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:52 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
En hoe precies komen deze zaken niet voort uit gedeelde waarden?
Nou, simpel zatquote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:52 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik snap er geen snars van hoe je kunt zeggen dat we elkaar vrijheden moeten gunnen, elkaar niet lastig vallen en met z'n allen het wetboek na moeten leven. Om dan te volgen met de stelling dat we 0,0 waarden en normen hoeven te delen.
Ik geloof dat je het punt niet snapt wat er gemaakt wordt.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:06 schreef Hexagon het volgende:
Singapore gaat het zelfs erg goed. Maar de VS en Singapore hebben dan ook een strikt immigratiebeleid, en een sterke Law & Order instellingquote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat Piet al zei. Je wordt als kansloze immigrant niet snel in het integratie programma van de VS opgenomen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat ik heb vernomen vormt de illegale immigratie juist een minder groot probleem, omdat Mexico een opkomende economie is. Je zag ook dat tussen de jaren '40 en '70 er minder Mexicaanse immigranten naar de VS kwamen, omdat de Mexicaanse economie begon aan te trekken. Dit wordt ook wel het Mexicaanse wonder genoemd. De economie is een belangrijke factor voor de immigratie.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 15:59 schreef beeer het volgende:
In de VS wordt (illegale) immigratie een steeds groter probleem. Het verschil met Singapore is dat de VS steeds verder van kapitalisme verwijderd raken.
Precies.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Exact, de vrijheid van het individu dient het uitgangspunt te zijn.
Dat houd allerlei mogelijkheden van een multiculturele samenleving open binnen wettelijke kaders die het individu beschermen.
Wat houdt dat in? In hoeverre komt vrijheid van meningsuiting daarmee onder druk te staan? Wie bepaalt wat wel mag en niet mag?quote:Op dinsdag 15 februari 2011 16:26 schreef Holograph het volgende:
Assimilatie is een zeer goede oplossing.
Nee? Goede integratie, veel verschillende culturen die relatief goed met elkaar omgaan? Ben je wel eens in de VS geweest of ken je het alleen maar van TV?quote:Op dinsdag 15 februari 2011 18:08 schreef Tanin het volgende:
Ik vind VS nou niet echt een voorbeeld waar wij naar moeten streven.
Met de PVV in de kamer, slechte integratie, veel criminaliteit onder allochtonen, weinig sociale mobiliteit, veel verstopte discriminatie?quote:Ik vind het prima zoals het nu gaat, heerlijk dat multiculti, zo leer je nog eens wat van de wereld. Ik zeg: alle grenzen open!
Gecreëerd door organisaties.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:39 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Nou.. spanningen zat volgens mij, flinke kloof tussen verschillende groepen.
Dat is geen statement. Het is indoctrinatie dat wordt verkocht als statement.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 19:37 schreef Tanin het volgende:
Ik vind het een heel dapper statement van Moslimas, dat zij zich niet zo vulgair willen kleden als westerse vrouwen.
Tja, ik kan heel goed begrijpen dat de PVV een hekel aan bejaarden heeft, zo overspoelen Nederland de komende jaren in grote aantallenquote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:19 schreef waht het volgende:
Maar goed, dan begint de discussie over welke waarden dan het belangrijkst zijn. Ik zeg bijvoorbeeld tolerantie en een gemiddelde PVV'er schreeuwt vervolgens iets over hoofddoeken of zo.
Bejaarden en homo's terug naar eigen land!quote:Op dinsdag 15 februari 2011 19:41 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Tja, ik kan heel goed begrijpen dat de PVV een hekel aan bejaarden heeft, zo overspoelen Nederland de komende jaren in grote aantallen
Ik vraag mezelf af of jij ooit wel eens in het echte Amerika bent geweest, of alleen voor vakantie? Ik weet dat de mensen super vriendelijk zijn zeker als je betalende klant bent, verder zijn ze chauvinistischer als de fransen en leven de culturen compleet langs elkaar heen, respect voor je hebben ze niet behalve als je ervoor betaald. Dat is tenminste waar ik ben geweest.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 19:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee? Goede integratie, veel verschillende culturen die relatief goed met elkaar omgaan? Ben je wel eens in de VS geweest of ken je het alleen maar van TV?
[..]
Met de PVV in de kamer, slechte integratie, veel criminaliteit onder allochtonen, weinig sociale mobiliteit, veel verstopte discriminatie?
\
Onze wetgeving stelt NU al dat iedereen gelijk is. Mannen zijn gelijk aan vrouwen, en Christenen zijn gelijk aan Moslims. Daar hoeft dus niets aan te veranderen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:18 schreef eriksd het volgende:
Yes please!quote:Op dinsdag 15 februari 2011 19:45 schreef maartena het volgende:
Maar zijn vergelijkbare maatregelen als die Wilders voorstelt dan WEL terecht? Bijbel verbieden, Gereformeerde scholen afschaffen, geen nieuwe Gereformeerde kerken meer, de SGP verplichten ook vrouwen in de partij op te nemen, en als ze nog steeds verplichten om vrouwen in rokken rond te laten lopen, en gereformeerde jongeren gaan in de Noord-Overijsel als een wilde tekeer op een boeren tent feest waardoor het halve dorp wordt afgebroken (omdat ze eindelijk een keer los kunnen in een repressieve, gereformeerde maatschappij)...... sturen we hen dan ook naar een soort van "tuigdorp" met hun ouders?
Goeie punten, alleen dat eenaarlaatste punt niet. Maar de rest, ik zie het wel zittenquote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:22 schreef devl1nsect het volgende:
Immigratie alleen bij aantoonbaar politiek asiel zodat er een tijdelijke vergunning van verblijf kan worden afgegeven.
Immigratie voor werk alleen bij een x-aantal beroepen waar wij tekort in hebben.
Werkgever mag alleen allochtonen in dienst nemen, indien hij aan kan tonen dat een autochtoon de baan niet wil hebben.
Verbieden automatische nationaliteit verkrijging zoals bij Nederlandse Turken en Marokkanen die een turks of een maroks paspoort nationaliteit krijgen.
Lekker religie verbieden, hoe inventief. Laten we dan direct verbieden dat men mag nadenken.quote:
'Neeneeneeneeneenee, niet religie verbieden. Alleen de gereformeerde (politieke) ideologie.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 19:58 schreef waht het volgende:
[..]
Lekker religie verbieden, hoe inventief. Laten we dan direct verbieden dat men mag nadenken.
Omdat sommige mensen daar voor zorgen, in de eerste plaats Wilders.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:04 schreef mlg het volgende:
De multiculturele samenleving in Nederland is mislukt, omdat de culturen in Nederland vanwege één of andere reden niet lekker samen gaan.
Misschien is dat wel de reden waarom de multiculturele samenleving van Amerika beter functioneert. Vooral met name de SP pleit voor dwangmatige gemengde wijken, en dat gaat natuurlijk niet werken. Momenteel gebeurt hetzelfde, door sociale huurwoningen in duurdere wijken te bouwen, maar je ziet bv. in Amsterdam en Rotterdam dat de autochtonen vertrekken uit die wijken, waardoor men elkaar alsnog ontloopt.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 19:45 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik vraag mezelf af of jij ooit wel eens in het echte Amerika bent geweest, of alleen voor vakantie? Ik weet dat de mensen super vriendelijk zijn zeker als je betalende klant bent, verder zijn ze chauvinistischer als de fransen en leven de culturen compleet langs elkaar heen, respect voor je hebben ze niet behalve als je ervoor betaald. Dat is tenminste waar ik ben geweest.
Met jou valt niet te discussiëren, je praat een en al onzin. Dus bij deze.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat sommige mensen daar voor zorgen, in de eerste plaats Wilders.
Verdeel-en-heers + verdeel-en-heers = polarisatie.
Dan krijg je getto's, ook iets niet wat we willen in dit kleine landje.Amerika met Nederland vergelijken is hetzelfde als de autobahn met onze snelwegen vergelijken.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:09 schreef mlg het volgende:
[..]
Misschien is dat wel de reden waarom de multiculturele samenleving van Amerika beter functioneert. Vooral met name de SP pleit voor dwangmatige gemengde wijken, en dat gaat natuurlijk niet werken. Momenteel gebeurt hetzelfde, door sociale huurwoningen in duurdere wijken te bouwen, maar je ziet bv. in Amsterdam en Rotterdam dat de autochtonen vertrekken uit die wijken, waardoor men elkaar alsnog ontloopt.
De arbeiders geloven dat natuurlijk wel, maar die hebben hun verstand meestal ook ergens anders zitten, maar niet op de goede plaats.
Oh, je stemt Wilders?quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:10 schreef mlg het volgende:
[..]
Met jou valt niet te discussiëren, je praat een en al onzin. Dus bij deze.
Dat heeft meer met armoede te maken dan met multicul.quote:
Zoals ik je al uitgelegd had, ontkom je daar niet aan. De autochtonen vertrekken uit wijken waar veel allochtonen wonen. De mensen moeten met elkaar leren omgaan, en dan gaat men vanzelf wel gemengder wonen, en dat de dwangmatige middelen van de SP niet goed zijn, hoef ik je denk ik niet uit te leggen. De oplossingen moet je niet zoeken door de integratie te bevorderen door men kunstmatig naast elkaar te laten wonen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:16 schreef betyar het volgende:
[..]
Dan krijg je getto's, ook iets niet wat we willen in dit kleine landje.Amerika met Nederland vergelijken is hetzelfde als de autobahn met onze snelwegen vergelijken.
Alleen klopt wat je hierboven schrijft niet met de werkelijkheid van de Canadese, Amerikaanse, en Australische wetgevingen. Vooropgesteld: Ik ken de Australische niet zo goed, maar als immigrant in de VS, en met veel familie in Canada ben ik redelijk op de hoogte van de wetgevingen van Canada en de VS.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:22 schreef devl1nsect het volgende:
Moeilijk hé? Doordenken.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:10 schreef mlg het volgende:
[..]
Met jou valt niet te discussiëren, je praat een en al onzin. Dus bij deze.
Omdat ik constateer dat je alleen maar onzin praat? Ik stem geen Wilders, en heb ook geen hoge pet van hem op, maar om na tientallen jaren klungelen met de integratie met als gevolg dat er iemand opstaat die zich uitspreekt over de integratie en dat men vervolgens diegenegaat verwijten dat hij de aanstichter is van de integratie problemen lijkt mij volledig onterecht.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Oh, je stemt Wilders?
Wat een fijne zin. Dat het dwangmatig dient te gebeuren ben ik ook niet mee eens. Maar dat er iets moet gebeuren wel. En mensen tegenhouden is denk ik iets wat juist averechts gaat werken.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:21 schreef mlg het volgende:
[..]
Zoals ik je al uitgelegd had, ontkom je daar niet aan. De autochtonen vertrekken uit wijken waar veel allochtonen wonen. De mensen moeten met elkaar leren omgaan, en dan gaat men vanzelf wel gemengder wonen, en dat de dwangmatige middelen van de SP niet goed zijn, hoef ik je denk ik niet uit te leggen. De oplossingen moet je niet zoeken door de integratie te bevorderen door men kunstmatig naast elkaar te laten wonen.
Doordenken? Oke, Wilders is verantwoordelijk voor de integratie problemen, ook al waren die er voor zijn naamsbekendheid. Houd toch op met dat simpele gezwam, daar is dit onderwerp te complex voor.quote:
Welke alternatieven zijn er? Die zijn er simpelweg niet. Verschillende culturen moeten elkaar leren kennen, en dat kost nou eenmaal tijd. Je kunt niet alles bij elkaar in de pan gooien en hard roeren. De politiek moet juist helemaal niks doen. Laat de natuur maar zijn gangetje gaan, en overheidsinterventies belemmeren dat proces alleen maar.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:25 schreef betyar het volgende:
[..]
Wat een fijne zin. Dat het dwangmatig dient te gebeuren ben ik ook niet mee eens. Maar dat er iets moet gebeuren wel. En mensen tegenhouden is denk ik iets wat juist averechts gaat werken.
Hij doet gewoon mee in de de oude kunst van het verdeel-en-heersen. Hij heeft het niet uitgevonden maar het is zijn enige programmapunt.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:25 schreef mlg het volgende:
[..]
Omdat ik constateer dat je alleen maar onzin praat? Ik stem geen Wilders, en heb ook geen hoge pet van hem op, maar om na tientallen jaren klungelen met de integratie met als gevolg dat er iemand opstaat die zich uitspreekt over de integratie en dat men vervolgens diegenegaat verwijten dat hij de aanstichter is van de integratie problemen lijkt mij volledig onterecht.
Dat moet helemaal niet als mensen de ruimte hebben om hun eigen leven te leiden. Helaas hebben organisaties andere belangen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:28 schreef mlg het volgende:
[..]
Welke alternatieven zijn er? Die zijn er simpelweg niet. Verschillende culturen moeten elkaar leren kennen,
Ook niet ingrijpen als het escaleert tussen meerdere culturen?. Verder ben ik het met je eens dat het gewoon tijd kost om langs elkaar te leven, maar ja als er van die oproerkraaiers zijn, die al schreeuwden voor Wilders en Fortuyn, dan gaan de mensen het vanzelf geloven als je maar vaak genoeg herhaalt en de extreme gevallen er tussen uitpikt.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:28 schreef mlg het volgende:
[..]
Welke alternatieven zijn er? Die zijn er simpelweg niet. Verschillende culturen moeten elkaar leren kennen, en dat kost nou eenmaal tijd. Je kunt niet alles bij elkaar in de pan gooien en hard roeren. De politiek moet juist helemaal niks doen. Laat de natuur maar zijn gangetje gaan, en overheidsinterventies belemmeren dat proces alleen maar.
Dat hoeft ook helemaal niet zozeer inderdaad. Maar als je wil dat culturen gaan integreren, dan zullen verschillende culturen elkaar eerst moeten leren kennen, en aan elkaar gewend raken. Ik zie de noodzaak van integreren ook niet.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat moet helemaal niet als mensen de ruimte hebben om hun eigen leven te leiden. Helaas hebben organisaties andere belangen.
Je ziet het nog echt verkeerd. Fortuyn en Wilders zijn niet de oorzaak, maar juist een gevolg. Om het economisch te zien zal er eerst vraag moeten ontstaan, voordat er aanbod komt. Zo werkt dat ook maatschappelijk, wat in principe de economie ook is.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:32 schreef betyar het volgende:
[..]
Ook niet ingrijpen als het escaleert tussen meerdere culturen?. Verder ben ik het met je eens dat het gewoon tijd kost om langs elkaar te leven, maar ja als er van die oproerkraaiers zijn, die al schreeuwden voor Wilders en Fortuyn, dan gaan de mensen het vanzelf geloven als je maar vaak genoeg herhaalt en de extreme gevallen er tussen uitpikt.
Jammer dat er weinig mensen zijn die zo denkenquote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:28 schreef mlg het volgende:
[..]
Welke alternatieven zijn er? Die zijn er simpelweg niet. Verschillende culturen moeten elkaar leren kennen, en dat kost nou eenmaal tijd. Je kunt niet alles bij elkaar in de pan gooien en hard roeren. De politiek moet juist helemaal niks doen. Laat de natuur maar zijn gangetje gaan, en overheidsinterventies belemmeren dat proces alleen maar.
Onzin. Het zijn gewoon normale politici die geen echte problemen oplossen (daarmee zouden ze zichzelf overbodig maken) maar problemen verzinnen (drugs zijn slecht, er hangt abstracte kunst in de 2e kamer) om stemmen mee te trekken alleen maar om stemmen te trekken.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:35 schreef mlg het volgende:
. Fortuyn en Wilders zijn niet de oorzaak, maar juist een gevolg.
Ik denk het niet. Waarom kan mijn vader zijn familie prima functioneren in Nederland? Een kwestie van aanpassen en zorgen dat je geaccepteerd wordt.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:35 schreef mlg het volgende:
[..]
Je ziet het nog echt verkeerd. Fortuyn en Wilders zijn niet de oorzaak, maar juist een gevolg. Om het economisch te zien zal er eerst vraag moeten ontstaan, voordat er aanbod komt. Zo werkt dat ook maatschappelijk, wat in principe de economie ook is.
Dat is geen onzin, en houd drugs eens een keer buiten de discussie. Ik denk dat Wilders en Fortuyn wel vat toevoegen. Mensen gaan kritischer naar de integratie kijken. Mensen gaan zich verdiepen in andere culturen, en hierbij zullen mensen die voorheen -door gebrek aan kennis- tegen de Islam of islamitische cultuur waren, sneller geneigd zijn het te respecteren. Je ziet nu ook andere partijen de PVV verwerpen, of Moslims op tv die heel normaal ogen hun verhaal doen, waarvoor je alleen maar respect kunt opbrengen. Het zal je misschien verbazen, maar in Nederland en Denemarken zijn procentueel gezien veel minder mensen tegen de Islam, dan in andere EU landen, terwijl beide landen veel meer rechts populisme kennen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Onzin. Het zijn gewoon normale politici die geen echte problemen oplossen (daarmee zouden ze zichzelf overbodig maken) maar problemen verzinnen (drugs zijn slecht, er hangt abstracte kunst in de 2e kamer) om stemmen mee te trekken alleen maar om stemmen te trekken.
Multicul en integratie zijn verzonnen stokpaardjes. Fortuyn en Wilders voegen verder niets toe.
Nuance: in zo'n beetje alle grote Westerse steden buiten Europa.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:36 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Jammer dat er weinig mensen zijn die zo denken![]()
In zo'n beetje alle grote Westerse steden met >miljoen inwoners zijn erg geen relevante problemen wat betreft multi culti mensen en gaat dat juist erg goed. Mede omdat dat proces al jaren aan de gang is.
welquote:
dat maak ik zelf nog wel uit.quote:, en houd drugs eens een keer buiten de discussie
Integratie is een verzonnen probleem, zeg ik toch!quote:. Ik denk dat Wilders en Fortuyn wel vat toevoegen. Mensen gaan kritischer naar de integratie kijken.
Je gelooft dat zelf toch niet?quote:Mensen gaan zich verdiepen in andere culturen,
Exact, en daarom is de vrije markt ook hier een deel van de oplossing: door men te "dwingen" (want dat is het niet) met elkaar om te gaan omdat men anders niets eten heeft. Een Pool die hier komt voor werk zal de Nederlandse (of Engelse) taal en bepaalde gewoontes moeten leren om aan te bak te komen, helemaal als hij gaat ondernemen. Dat is natuurlijke integratie. Hetzelfde uiteraard met welke immigrant dan ook, met als verschil dat verschillende immigranten verschillende obstakels moeten overkomen en niet allemaal even snel integreren.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:28 schreef mlg het volgende:
[..]
Ja, er zijn ondertussen al heel veel documentaires over de Islam uitgezonden. De VPRO speelt hier ook handig op in door het programma zóó Moslims, als voorbeeld.quote:Je gelooft dat zelf toch niet?
Sorry, maar als je werkelijk denkt dat dankzij Wilders mensen interesse krijgen in een andere cultuur en daardoor beter gaan integreren, kan ik je niet meer serieus nemen.
Ik woon zelf in Londen en hier is de smeltkroes van culturen wel degelijk goed geslaagdquote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:46 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
Nuance: in zo'n beetje alle grote Westerse steden buiten Europa.
Ja, hoor, dat komt allemaal door Wilders.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:49 schreef mlg het volgende:
[..]
Ja, er zijn ondertussen al heel veel documentaires over de Islam uitgezonden. De VPRO speelt hier ook handig op in door het programma zóó Moslims, als voorbeeld.
Kijk eens op fok hoeveel er over de PVV wordt gediscussieerd. Er is nog nooit een moment in mijn leven geweest waar ik zoveel over de Islam te weten ben gekomen. Ook door moslims op fok, zoals mutant01. Dat zal voor heel veel gelden, ook die zich nu profileren als een die-hard pvv'er.
Nederland is niet mislukt en mensen uit diverse culturen kunnen prima met elkaar samenleven...quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:04 schreef mlg het volgende:
De multiculturele samenleving in Nederland is mislukt, omdat de culturen in Nederland vanwege één of andere reden niet lekker samen gaan.
"men" moet dan niet overdrijven .. door elk samenleven niet van monoculturele aard tot mislukt te verklaren..quote:Dat is eigenlijk waar het om gaat, en niet zozeer dat men tegen de multiculturele samenleving is.
Maar dat zeiken is ook Hollands eigen. Zoals ik al zei heeft men in Nederland meer respect voor de Islam, dan andere Europese landen. Ook vergeleken de UK, maar men bemoeit zich daar veel minder met elkaar. De nadruk in de politiek ligt daar niet zo op integratie.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:50 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik woon zelf in Londen en hier is de smeltkroes van culturen wel degelijk goed geslaagdHet voorbeeld in Europa waar het niet echt werkt zijn de grote steden in Italie en Parijs. De rest valt anders behoorlijk mee.
Ik reis sowieso veel en elke keer als ik in Nederland ben en de krant open gooi is er weer gezeik over multiculturele problemen. En dat lees ik niet of nauwelijks in andere Europese landen.
Ik woon aan de andere kant van de aardbol, en hier spelen dit soort zaken totaal niet.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:50 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik woon zelf in Londen en hier is de smeltkroes van culturen wel degelijk goed geslaagdHet voorbeeld in Europa waar het niet echt werkt zijn de grote steden in Italie en Parijs. De rest valt anders behoorlijk mee.
Ik reis sowieso veel en elke keer als ik in Nederland ben en de krant open gooi is er weer gezeik over multiculturele problemen. En dat lees ik niet of nauwelijks in andere Europese landen.
Wilders speelt een grote rol, maar ik wil het meer vestigen op het rechts populisme.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja, hoor, dat komt allemaal door Wilders.
quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:01 schreef damian5700 het volgende:
Wat precies, buiten de islam, behelst die 'multicultuur' nog meer?
Het klopt dat veel Chinezen alleen zichtbaar via retail en middenstand aan de Nederlandse samenleving deelnemen én dat ze tamelijk op zichzelf zijn. Wat er alleen ontbreekt is jouw uitleg hoe en welke elementen uit de Chinese cultuur, als in normen en waarden, overgenomen zijn binnen de hoofdstroom hier in Nederland. Ik bedoel dus hoe de Chinese cultuur buiten Den Haag, bijvoorbeeld in de polder, tot uiting komt.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:03 schreef maartena het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Chinezen, bijvoorbeeld.
En dat is ook een groep die enorm binnen zichzelf gekeerd leeft. Er zijn nog steeds Chinezen die bijvoorbeeld nauwelijks Nederlands kunnen bijvoorbeeld.... Ze vallen alleen niet zo op, want er zijn hooguit 100.000 Chinezen in Nederland, tegenover 1 miljoen moslims.
Dat betwijfel ik.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:49 schreef mlg het volgende:
Kijk eens op fok hoeveel er over de PVV wordt gediscussieerd. Er is nog nooit een moment in mijn leven geweest waar ik zoveel over de Islam te weten ben gekomen. Ook door moslims op fok, zoals mutant01. Dat zal voor heel veel gelden, ook die zich nu profileren als een die-hard pvv'er.
Ik probeer ze ook niet op 1 hoop te gooien. Als dat uit mijn woorden naar voren komt, mijn excuses. Het op 1 hoop gooien van moslims hoort meer bij Wilders, die van mening is dat ALLE moslims geen Koran meer mogen hebben, en dat de familie van ALLE criminele moslims naar tuigkampen zou moeten voor heropvoeding, en dat GEEN ENKELE moslim meer een nieuwe moskee mag stichten.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:10 schreef damian5700 het volgende:
Het klopt dat veel Chinezen alleen zichtbaar via retail en middenstand aan de Nederlandse samenleving deelnemen én dat ze tamelijk op zichzelf zijn.
Het klopt natuurlijk niet om, zoals je stelt, een miljoen moslims op een hoop te gooien. Dit is ook een slecht aspect van de ideologie van het multiculturalisme.
Dit is een fundamenteel anti-individualistische leer, waarbij van elk individu wordt verwacht dat haar eigen waarnemingen en gedachtes geconformeerd worden aan de waarnemingen van diens groep. Zoals jij dus evident aangeeft, moslims als een entiteit.
Noorderbuur, volgens mij is het probleem niet zozeer in zichzelf gekeerd zijn en de taal spreken of niet - al met al waren de Turkse en Marokkaanse gastarbeiders zo de afgelopen decennia zonder noemenswaardige problemen.quote:Chinezen, bijvoorbeeld.
En dat is ook een groep die enorm binnen zichzelf gekeerd leeft. Er zijn nog steeds Chinezen die bijvoorbeeld nauwelijks Nederlands kunnen bijvoorbeeld.... Ze vallen alleen niet zo op, want er zijn hooguit 100.000 Chinezen in Nederland, tegenover 1 miljoen moslims.
Wel denk ik dat als een gemeente het in haar hoofd haalt bovenstaande straatborden te voorzien van ARABISCH naast het Nederlands in bepaalde wijken, dat..... bepaalde geblondeerde Limburgers spontaan zullen ontbranden van woede.
Er is geen alternatief voor deze samenleving. Nederland telt al honderden jaren verschillende nationaliteiten, diverse opvattingen en stromingen.quote:
Mij lijkt dat het op één hoop gooien van alle moslims (overigens 900.000 in Nederland)quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:10 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het klopt natuurlijk niet om, zoals je stelt, een miljoen moslims op een hoop te gooien. Dit is ook een slecht aspect van de ideologie van het multiculturalisme.
Welke leer ? de islam ?quote:Dit is een fundamenteel anti-individualistische leer, waarbij van elk individu wordt verwacht dat haar eigen waarnemingen en gedachtes geconformeerd worden aan de waarnemingen van diens groep. Zoals jij dus evident aangeeft, moslims als een entiteit.
Als het je oplucht, prima.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:22 schreef Bluesdude het volgende:
Mij lijkt dat het op één hoop gooien van alle moslims (overigens 900.000 in Nederland)
een eigenschap is van bepaalde haatdragende monoculturele stromingen .
De zin die boven het door jou geciteerde deel is: Dit is ook een slecht aspect van de ideologie van het multiculturalisme.quote:Welke leer ? de islam ?
Trots is geen vies woord in Nederland, maar trots zijn een Nederlander te zijn is idioot.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:16 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
Noorderbuur, volgens mij is het probleem niet zozeer in zichzelf gekeerd zijn en de taal spreken of niet - al met al waren de Turkse en Marokkaanse gastarbeiders zo de afgelopen decennia zonder noemenswaardige problemen.
Het is puur en alleen de link met etterig gedrag, uitkering misbruik en criminaliteit waar het mis gaat / ging, vooral gepaard met een openlijke afkeer van alles wat NL is.
We wonen beiden in een typisch immigrantenland, en daar wordt het nog steeds als iets doodsgewoons gezien om jezelf als immigrant in te zetten om je schouders eronder te zetten, zonder 10.000 loketjes en subsidies. En ja, iedereen voelt zich in de eerste plaats Amerikaan (Zuid of Noord), en bovenal trots. Dat schijnt een vies woord te zijn in NL.
die pretentie leeft vooral in de kritiek van zij die anti-buitenlanders neigenquote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:21 schreef damian5700 het volgende:
Alleen de discussie gaat over het multiculturalisme en het ideaal van de multiculturele samenleving. Die ideologie en dat ideaal is niet louter een verrijking, zoals wordt gepretendeerd
Het is meer trots op een collectieve identiteit.Het gevoel ergens bij te horen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:25 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Trots is geen vies woord in Nederland, maar trots zijn een Nederlander te zijn is idioot.Het is toeval dat je hier geboren bent (en jij in België) en dat is niet iets om trots op te zijn. Ook niet om je voor te schamen, maar het is toeval.
Ik ben niet geboren in Belgie, maar dat terzijde.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:25 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Trots is geen vies woord in Nederland, maar trots zijn een Nederlander te zijn is idioot.Het is toeval dat je hier geboren bent (en jij in België) en dat is niet iets om trots op te zijn. Ook niet om je voor te schamen, maar het is toeval.
Dat is een kwestie van generaties en dan is dat probleem opgelost. Bovendien die collectieve identiteit hecht ik ook vrij weinig waarde aan. Zoals Maxima ooit stelde; de Nederlandse cultuur bestaat niet.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:30 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het is meer trots op een collectieve identiteit.Het gevoel ergens bij te horen.
Dit is ook een probleem bijvoorbeeld onder hier geboren jonge hoogopgeleide Turken, die Nederland niet beschouwen als hun thuis.
Ga eens in op de inhoud... Jij beweert dat iets een eigenschap is van multiculturalisme ,,, maartena en ik stellen dat het eerder een eigenschap is van bepaalde monoculturele stromingenquote:
Dus multiculturalisme volgens jou = "Dit is een fundamenteel anti-individualistische leer, waarbij van elk individu wordt verwacht dat haar eigen waarnemingen en gedachtes geconformeerd worden aan de waarnemingen van diens groep."quote:De zin die boven het door jou geciteerde deel is: Dit is ook een slecht aspect van de ideologie van het multiculturalisme.
De werkelijke vrijheid is een grotere individuele vrijheid, zoals die is toegenomen vanaf de jaren '60 en'70.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:27 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
die pretentie leeft vooral in de kritiek van zij die anti-buitenlanders neigen
ik schreef van de week dat pluriformiteit ( ideeën, levenstijlen) een verrijking is ...en zelfs een voorwaarde voor democratie en ontwikkeling
ik schreef dus niet .. LOUTER...
Zo simpel is het dus niet.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:33 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Dat is een kwestie van generaties en dan is dat probleem opgelost. (..)
maar dan nog maak je een karikatuur van een denkwijze....quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:36 schreef damian5700 het volgende:
[..]
De werkelijke vrijheid is een grotere individuele vrijheid, zoals die is toegenomen vanaf de jaren '60 en'70.
Ik heb het, overigens, over de pretenties vanuit de gedachte van het multiculturalisme, dus in de verste verte niet op jou.
Geld het ook andersom, dat je jezelf schaamt als je in een waardeloze maatschappij leeft? Dan zou ik mezelf ook moeten schamen voor de oneerlijke handel die gevoerd wordt, ik zou met moeten schamen voor het feit dat Nederland een belastingparadijs is. Zo'n collectieve trots, ik vind het ongrijpbaar. Als ik ergens zelf geen invloed op heb kan ik er moeilijk trots op zijn.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:33 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
Ik ben niet geboren in Belgie, maar dat terzijde.
Het is niet idioot om trots te zijn op iets dat je met elkaar bereikt; of dat nou een multi-culturele (of wat dan ook voor positieve) samenleving is of een groepsbeklimming van de Mount Everest is.
Wat is daar mis mee ??
Ik ben trots om deel uit te maken van een samenleving / land waar ik aan meehelp, zonder er geboren te zijn.
Ik heb hierover in het andere topic aan jou een aantal vragen gesteld waar ik nog steeds geen antwoord heb gekregen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:36 schreef Bluesdude het volgende:
Ga eens in op de inhoud... Jij beweert dat iets een eigenschap is van multiculturalisme ,,, maartena en ik stellen dat het eerder een eigenschap is van bepaalde monoculturele stromingen
wat jij doet met dit antwoord is een kritiek hooghatig van tafel vegen, de diskussie ontwijken en je inmetselen in je eigen gelijk
Ik heb het over een ideologie en leer, dus jou stelling dat ik het over mensen is wat kort door de bocht.quote:Dus multiculturalisme volgens jou = "Dit is een fundamenteel anti-individualistische leer, waarbij van elk individu wordt verwacht dat haar eigen waarnemingen en gedachtes geconformeerd worden aan de waarnemingen van diens groep."
Snap ik je bewering zo goed?
Als dat zo is... Ik vraag me af hoe jij tot zulke onzin komt over mensen die in jouw ogen multiculturalistisch zijn..
Het lijkt wel alsof je bezig de feiten te negeren en stigma's aan het plakken bent ..
Ik weet niet wie jij bent en ik heb geen behoefte jou persoonlijk aan te spreken.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:41 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
maar dan nog maak je een karikatuur van een denkwijze....
en tot zover die kunstmatige denkwijze bij sommige te zien is.... dit is lang niet toepasbaar op de gehele samenleving of op diegene die jij in het vakje multiculturalist zet...
ik neem aan dat jij mij ook daaronder schaar..
Ik als 14e generatie allochtoon vind dat ik me prima negatief kan uitlaten over mijn maatschappij. Ik maak er deel van uit, maar als ik merk ik iets niet goed vind dat zeg ik dat. Van mij mogen ze alle landgrenzen doorprikken, ik heb meer binding met Antwerpen dan met Amsterdam. Ik luister liever naar StuBru dan naar 3FM.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:37 schreef qwerty_x het volgende:
[..]
Zo simpel is het dus niet.
Mijn kinderen zijn 2e generatie allochtoon en het zou niet in hun hoofd opkomen om zich negatief op te stellen, net als overigens de rest van hun lotgenoten hier.
Maxima heeft niet louter bijval gekregen voor haar opmerking en ze is ook geen autoriteit die bepaalt of er wel of geen collectieve identiteit is.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:33 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Dat is een kwestie van generaties en dan is dat probleem opgelost. Bovendien die collectieve identiteit hecht ik ook vrij weinig waarde aan. Zoals Maxima ooit stelde; de Nederlandse cultuur bestaat niet.
Dus je bent niet trots dat NL zo tolerant is tegenover homo's, euthenasie en andersdenkenden. Dat NL een van de hoogste levens indexes ter wereld heeft, dat een kat gevangen in een boom het nationale nieuws haalt omdat er in NL totaal geen echte problemen bestaan.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:42 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Geld het ook andersom, dat je jezelf schaamt als je in een waardeloze maatschappij leeft? Dan zou ik mezelf ook moeten schamen voor de oneerlijke handel die gevoerd wordt, ik zou met moeten schamen voor het feit dat Nederland een belastingparadijs is. Zo'n collectieve trots, ik vind het ongrijpbaar. Als ik ergens zelf geen invloed op heb kan ik er moeilijk trots op zijn.
Dat is een andere topic. Nieuwe ronde..nieuwe kansenquote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:43 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik heb hierover in het andere topic aan jou een aantal vragen gesteld
Je zou op zijn minst kunnen duiden welke groeperingen en personen dit zijn en waaruit blijkt dat zij een monocultuur nastreven. Dit vroeg ik in het ander topic en nu ook hier. Ik kan namelijk op mijn beurt jouw stellingen niet plaatsen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 22:02 schreef Bluesdude het volgende:
Dat is een andere topic. Nieuwe ronde..nieuwe kansen
Jij beweert iets wat ik niet kan plaatsen en in strijd is met de feiten... Het is juist bepaalde monoculturele stromingen die alle moslims .. op een hoop gooit.
Ik ken deze stromingen niet. Ik heb er nog nooit van gehoord.quote:Jij negeert die feiten, je ontkent het als eigenschap van dit soort stromingen en je legt de schuld bij monoculturalisme..
Dat kan ik niet plaatsen en je doet ook geen moeite dat te onderbouwen
Ik heb dit in het ander topic al gedaan, door uit te leggen dat de ideologie van het multiculturalisme culturele emancipatie stimuleert.quote:Je onderbouwt ook niet waarom "multiculturalisme" fundamenteel anti-individualisme is..
Ik kan dat niet volgen... ik zie de rationaliteit er niet van en ik ben soortgelijke redeneringen niet tegengekomen ooit.
Ik wil je best alle kans geven in alle rust je visie uit te leggen... maar jij ontwijkt die uitleg.
Dit is dezelfde vraag als zojuist, die ik heb beantwoord.quote:Ideologie en leer.. zijn abstracties.. die kunnen niet bestaan zonder de dragers daarvan of de mensen die het alleen reproduceren als herinnering..van iets wat niet van henzelf is.
Je hebt het altijd over mensen die de ideologie maken en onderschrijven
Doe eens een poging concreet te onderbouwen waarom 'multiculturalisme' fundamenteel anti-individualistisch is.
Job Cohen in zijn Cleveringa-lezing in 2002: 'Wij moeten accepteren dat bepaalde groepen orthodoxe moslims bewust hun vrouwen discrimineren'.quote:Neem een bekend iemand die jij ziet als multiculturalist en probeer met zijn citaten het fundamentele anti-individualisme aan te tonen..
Wellicht is deze instelling..... juist deels een reden dat culturen met elkaar botsen, en waarom sommigen wel, en sommigen niet met elkaar botsen. Turken en Marokkanen zijn namelijk enorm trots op hun afkomst.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:25 schreef Zeeland het volgende:
Tja, makkelijk..... het is natuurlijk wel een feit dat als we naar drugs gerelateerde criminaliteit gaan kijken, dat 22,5% van de verdachten Antilliaans waren, 19% van de verdachten Surinaams, 18% Marokkaans, en 16% Turks. (Bron: CBS Statline).quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:44 schreef mlg het volgende:
Dat is geen onzin, en houd drugs eens een keer buiten de discussie.
In het andere topic had ik al de PVV als voorbeeld genoemd van monoculturele stroming.. Maartena doet dat nog eens vandaag in zijn post van 21,15 en ik verwijs op 21.36 naar Maartena...quote:Op dinsdag 15 februari 2011 22:22 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Je zou op zijn minst kunnen duiden welke groeperingen en personen dit zijn en waaruit blijkt dat zij een monocultuur nastreven. Dit vroeg ik in het ander topic en nu ook hier. Ik kan namelijk op mijn beurt jouw stellingen niet plaatsen.
Mij leek het iedereen direct snapt dat deze stromingen zitten ter radicaalrechts en extreemrechts..incluis de PVV. Of dat tegenstanders van hen dit bedoelen..quote:Ik ken deze stromingen niet. Ik heb er nog nooit van gehoord.
Nederland is altijd een westerse cultuur geweest. Zo hoort het ook... maar er zijn vreemdelingenhaters die dit te fanatiek nastreven.quote:maar toch beweer je dat er personen in Nederland zijn die haar willen omvormen naar iets nieuws, dat het nog nooit is geweest; een soort Australië van de Aboriginals.
Dit is geen voorbeeld van fundamenteel anti-individualisme van Job Cohen.quote:Job Cohen in zijn Cleveringa-lezing in 2002: 'Wij moeten accepteren dat bepaalde groepen orthodoxe moslims bewust hun vrouwen discrimineren'.
Welke personen en groeperingen buiten de PVV zijn dit (de haatdragende monoculturele stromingen #98)? Aan welke namen moet ik denken? Wat zijn precies de punten uit de beginselen of citaten van deze mensen waaruit zou moeten blijken dat er een streven is naar een monocultuur?quote:Op dinsdag 15 februari 2011 22:53 schreef Bluesdude het volgende:
In het andere topic had ik al de PVV als voorbeeld genoemd van monoculturele stroming.. Maartena doet dat nog eens vandaag in zijn post van 21,15 en ik verwijs op 21.36 naar Maartena...
Voor mij is het duidelijk dat in het spectrum van radicaal rechts en extreem rechts men de westerse monocultuur als ideaal heeft ( cq hunkert naar vroegere tijden)
Westerse allochtonen kunnen nog wel horen bij het eigen volk die natuurlijk altijd 'eerst' is..maar niet -westerse allochtonen zijn ongewenst.
Dit had ik al uitgelegd..in het andere topic.
Maar of het woord monocultureel wel of niet op zijn plaats is.. de vraag blijft waarom is "multiculturalisme" fundamenteel anti-individualistisch en tegelijk gooit deze "leer" alle moslims op een hoop.
Het gaat er niet om of iedereen het snapt, maar dat ik graag van jou de namen van personen en bewegingen/groeperingen wil weten die streven naar de monocultuur (buiten de PVV die je hier wel noemt).quote:Mij leek het iedereen direct snapt dat deze stromingen zitten ter radicaalrechts en extreemrechts..incluis de PVV. Of dat tegenstanders van hen dit bedoelen..
Hoe kan iets dat er altijd al is geweest te fanatiek worden nagestreefd? Dit klinkt niet echt zinnig.quote:Nederland is altijd een westerse cultuur geweest. Zo hoort het ook... maar er zijn vreemdelingenhaters die dit te fanatiek nastreven.
Dat vind ik wel. Dit voorbeeld laat duidelijk zien, dat het individu (de vrouw van orthodoxe moslims) niet vrij is, omdat deze niet beschermd is tegen de vrijheid van anderen.quote:Dit is geen voorbeeld van fundamenteel anti-individualisme van Job Cohen.
Heb je meer voorbeelden over zijn anti-individualisme ?
Overigens de hele lezing:
https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstream/1887/5281/1/OR051.pdf
In zijn algemeenheid had ik deze vraag in mijn vorige posting al beantwoord...quote:Op dinsdag 15 februari 2011 23:17 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Welke personen en groeperingen buiten de PVV zijn dit (de haatdragende monoculturele stromingen #98)?
De Joodse cultuur in het westen is altijd al westers geweest.quote:En over de PVV wil ik nog steeds graag weten hoe het komt dat bij het streven naar de monocultuur Wilders wel pro Joods-christelijke cultuur is (dat is dus geen monocultuur).
Had ik al uitgelegd in eerdere posts: De PVV streeft naar een westerse monocultuur en stelt/suggereert dat niet-westerse buitenlanders geen plaats mogen hebben.quote:Waarom is de PVV niet tegen alle uitheemse elementen als zij de monocultuur voorstaat?
Je vraagt naar de bekende weg ... als je nu nog niet weet wie ik ongeveer bedoel met radicaalrechts en extreemrechts dan is dat triestquote:Het gaat er niet om of iedereen het snapt, maar dat ik graag van jou de namen van personen en bewegingen/groeperingen wil weten die streven naar de monocultuur (buiten de PVV die je hier wel noemt).
En ik wil weten wat precies de uitspraken zijn en de beginselen uit de programma's waaruit zou moeten blijken dat er stromingen en personen zijn die de monocultuur nastreven.
hummmm nog steeds in ontkenning ?quote:Hoe kan iets dat er altijd al is geweest te fanatiek worden nagestreefd? Dit klinkt niet echt zinnig.
had ik al gedaan en voor de 4de keer hierbovenquote:En je weet nog steeds niet de eigenschap van de monoculturalistische stroming uit te leggen,
je ontwijkt de antwoorden door vragen terug te spelenquote:terwijl ik al heb gezegd dat er nooit van heb gehoord als reactie op jouw beschuldiging, dat ik feiten negeer.
Wat zijn deze feiten? Wat is de eigenschap? Waar bestaat deze zoal uit?
Dit is niet antiquote:Dat vind ik wel. Dit voorbeeld laat duidelijk zien, dat het individu (de vrouw van orthodoxe moslims) niet vrij is, omdat deze niet beschermd is tegen de vrijheid van anderen.
Dit is anti-individualistisch, omdat deze discriminatie geaccepteerd wordt vanwege de orthodoxie van moslims.
Wat die idioot van een Job Cohen schreeuwt is leuk, maar net zo weinigzeggend als wat Wilders schreeuwt.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 23:17 schreef damian5700 het volgende:
Dat vind ik wel. Dit voorbeeld laat duidelijk zien, dat het individu (de vrouw van orthodoxe moslims) niet vrij is, omdat deze niet beschermd is tegen de vrijheid van anderen.
Dit is anti-individualistisch, omdat deze discriminatie geaccepteerd wordt vanwege de orthodoxie van moslims.
Omdat de PVV een duidelijk voorstander is van een gedefinieerde soort van "Apartheid", met aan de ene kant van de wet moslims, en de andere kant van de wet niet-moslims van alle soorten en maten.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 23:17 schreef damian5700 het volgende:
En over de PVV wil ik nog steeds graag weten hoe het komt dat bij het streven naar de monocultuur Wilders wel pro Joods-christelijke cultuur is (dat is dus geen monocultuur). Waarom is de PVV niet tegen alle uitheemse elementen als zij de monocultuur voorstaat?
Waarom krijg ik van jou geen namen van personen? Bepaalde haatdragende monoculturele stromingen, zoals jij stelt, moet toch ergens voor staan? En ik wil graag weten wat dit feitelijk dan is.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 23:57 schreef Bluesdude het volgende:
In zijn algemeenheid had ik deze vraag in mijn vorige posting al beantwoord...
Ik heb begrepen uit een discussie ook hier gevoerd is dat de toevoeging 'joods-' uit en schuldgevoel is geëntameerd.quote:De Joodse cultuur in het westen is altijd al westers geweest.
Dit is nog steeds niet toereikend, aangezien de PVV, naar mijn weten, zich niet richt op het hindoeïsme, Surinamers of Chinezen.quote:Had ik al uitgelegd in eerdere posts: De PVV streeft naar een westerse monocultuur en stelt/suggereert dat niet-westerse buitenlanders geen plaats mogen hebben.
Het eigen-volk-eerst-principe toegepast op Nederlands-eerst blijkt uit het principe dat een staatssecretaris geen Zweeds paspoort mag hebben van de partij.
Het vooroordeel dat buitenlandse banden tot slecht Nederlanderschap en slecht bestuur leidt wordt hier ook toegepast op westerse buitenlandse afkomsten
Je hebt het nadrukkelijk over haatdragende stroming. Daarmee bedoel je dus sommige reacties op een forumsite?quote:Je vraagt naar de bekende weg ... als je nu nog niet weet wie ik ongeveer bedoel met radicaalrechts en extreemrechts dan is dat triest
Het voorbeeld van de PVV is duidelijk zat .. bovendien zie je hier zat fokkers die anti-buitenlanders en anti-multiculturalisme zijn...
Ik begrijp niet waarom je geen toelichting wilt geven. Jouw stelling komt erop neer dat wanneer je alle moslims op een hoop gooit je een aanhanger bent van een monoculturalistische stroming die haatdragend is.quote:hummmm nog steeds in ontkenning ?
Ik heb in het andere topic al aangegeven dat japan, hoewel verwesterd, een monocultuur is. Dit heeft niets met de islam en moslims te maken.quote:had ik al gedaan en voor de 4de keer hierboven
lees je eigenlijk wel
Dit heeft niets met het streven naar de monocultuur te maken. De mensen die zich uitspreken tegen het ideaal van de multiculturele samenleving of tegen het multiculturalisme zijn niet inherent pleitbezorgers van een monocultuur.quote:je ontwijkt de antwoorden door vragen terug te spelen
Feit: dat men ter radicaalrechts en te extreemrechts de neiging heeft moslims op één hoop te gooien.
Natuurlijk weet je dat .. je doet net alsof dat niet zo is..
Ja, dit is het wel. en ik heb toegelicht waarom ik dit als zodanig vind.quote:Dit is niet anti
-individualistisch en ook niet niet fundamenteel anti-individualistisch..
Overigens had Cohen het over niet intolerant en agressief reageren op dit soort verschijnselen soortgelijk als de SGP-praktijken en hij onderschreef dat men ook deze groepen moest opnemen in het staatsbestel wat een democratie altijd moet doen.
Oneens. Als het vanuit de visie van de monocultuur was gesteld dan gaat het niet wij moeten toestaan, maar over dit is onze waarde en norm.quote:Eerder is zijn standpunt monoculturalistisch te noemen, want hij legt in dat gedeelte van de speech de nadruk op samen regels afspreken en samen de existentie van die andere groep tolereren ipv verdoemen.
Ook oneens. Het 'afwijzen van spanningen' staat in deze gelijk aan passieve tolerantie, waarbij gevoel van tevredenheid is vanwege de diversiteit zonder dat er in acht wordt genomen wat dit precies inhoudt. In deze dus de discriminatie van moslimvrouwen.quote:Een heel normaal oud idee van democratie. En dus het afwijzen van de spanningen en de verschillen opfokken, zoals jij eerder beweerde dat dat een eigenschap van multiculturalisme is.
Oneens.Hij schaart zichzelf niet onder de groep orthodoxe moslims, maar vindt wel dat de wij als groep wel de handelswijze van deze moslims moet accepteren.quote:Met evenveel recht kun je Cohen dan een monoculturalist noemen.. Nog steeds verwarrend dus.. daarom zijn die woorden van monodinges en multidinges... té grote woorden en niet goed bruikbaar.. te vaag, Want mensen hebben diverse definities
Daar gaat het niet om. Ik stel dat het multiculturalisme zorgt dat mensen in hokjes denken. De citaat van Cohen vind ik het bewijs van het anti-individualisme. Dus waar niet de vrijheid van het individu met de bescherming tegen de vrijheid van andere individuen het hoogste goed is, maar juist het aanspreken van mensen als onderdeel van een culturele entiteit en het stimuleren van culturele emancipatie.quote:
Ook al zou Wilders een apartheid instellen of moslims verwijderen uit deze samenleving, wat mij al heel erg ondenkbaar lijkt, is het resultaat in de verste verte nog geen monocultuur.quote:Op woensdag 16 februari 2011 00:44 schreef maartena het volgende:
[..]
Omdat de PVV een duidelijk voorstander is van een gedefinieerde soort van "Apartheid", met aan de ene kant van de wet moslims, en de andere kant van de wet niet-moslims van alle soorten en maten.
Klopt, maar dat komt door de koloniale band, waardoor er ook relatief veel laagopgeleiden en illegalen wonen. In NL heb je die kwestie niet.quote:Op woensdag 16 februari 2011 01:56 schreef Tanin het volgende:
Ik woon zelf in Engeland en kan je verzekeren dat, hoewel een deel van de Indiers zich inderdaad heeft weten op te werken, er nog steeds een aanzienlijk deel is dat met de nek aangekeken wordt, zeer slecht geintegreerd is (hoewel meer op de Chineze manier van contact met eigen volk, en niet met het "gast" volk) en dat Engeland nu immigratie wetgeving aan het aanscherpen is vanwegen dit probleem.
Hier ben ik het niet mee eens. Vrijwel iedereen toelaten, dat is wat Nederland al decennia doet. Een toestroom van voornamelijk kansarme allochtonen zorgt voor een onevenredige druk op de verzorgingsstaat en een onevenredig aan deel in de criminaliteitsstatistieken.quote:En mijn alternatief is gewoon alle grenzen open gooien en iedereen laten gaan en staan waar ie wil. Daarbij het Nederlandse burgerschap niet zomaar meer afgeven (daar moet je echt iets voor doen) en bepaalde voordelen alleen nog aan Nederlanders geven.
Met 1 miljoen Chinezen zouden de Chineze bendes een stuk meer opvallen. Net als de sociale problemen door bijvoorbeeld gokverslaafden. Het is waanzin om te denken dat de integratieproblemen enkel aan de nationaliteit van de immigranten ligt.quote:Op woensdag 16 februari 2011 01:34 schreef Zienswijze het volgende:
Klopt. Maar India bijvoorbeeld niet, die heeft een heel jonge bevolking en er komen (net als China) steeds meer hoogopgeleiden uit de collegebanken. Overigens heeft China 1,4 miljard mensen, waar het voor beide landen (China en Europese landen) goed zou kunnen zijn als een deel van de Chinezen in Europa zich vestigt, ook om de handelscontacten op te voeren. Op deze manier profiteren beide landen ervan.
Eens, vrij verkeer van arbeid.quote:Op woensdag 16 februari 2011 01:56 schreef Tanin het volgende:
En mijn alternatief is gewoon alle grenzen open gooien en iedereen laten gaan en staan waar ie wil. Daarbij het Nederlandse burgerschap niet zomaar meer afgeven (daar moet je echt iets voor doen) en bepaalde voordelen alleen nog aan Nederlanders geven.
Dat doet Nederland helemaal niet. De wetten zijn echt veel strenger geworden de afgelopen pakweg 10 jaar.quote:Op woensdag 16 februari 2011 02:07 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Hier ben ik het niet mee eens. Vrijwel iedereen toelaten, dat is wat Nederland al decennia doet. Een toestroom van voornamelijk kansarme allochtonen zorgt voor een onevenredige druk op de verzorgingsstaat en een onevenredig aan deel in de criminaliteitsstatistieken.
quote:Op woensdag 16 februari 2011 08:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Met 1 miljoen Chinezen zouden de Chineze bendes een stuk meer opvallen. Net als de sociale problemen door bijvoorbeeld gokverslaafden. Het is waanzin om te denken dat de integratieproblemen enkel aan de nationaliteit godsdienstvan de immigranten ligt.
Dat is geen waanzin. Weet niet waarom je dat meent te zeggen...quote:Op woensdag 16 februari 2011 08:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Met 1 miljoen Chinezen zouden de Chineze bendes een stuk meer opvallen. Net als de sociale problemen door bijvoorbeeld gokverslaafden. Het is waanzin om te denken dat de integratieproblemen enkel aan de nationaliteit van de immigranten ligt.
Vrij verkeer van arbeid is goed indien ook de lonen gelijk zijn. Dus een schilder in polen zou evenveel moeten verdienen als in NL. Wanneer dit niet zal gebeuren binnen bepaalde regio's als de EU, zal men gaan migreren zoals het nu gebeurd door Polen en Bulgaren.quote:Op woensdag 16 februari 2011 08:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Eens, vrij verkeer van arbeid.
[..]
Dat doet Nederland helemaal niet. De wetten zijn echt veel strenger geworden de afgelopen pakweg 10 jaar.
Die chinezen hier zijn allemaal crminelen, heel de dag hengen ze in het casino en smijten met geld alsof het gelukskoekjes zijn.quote:Op woensdag 16 februari 2011 08:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Met 1 miljoen Chinezen zouden de Chineze bendes een stuk meer opvallen. Net als de sociale problemen door bijvoorbeeld gokverslaafden. Het is waanzin om te denken dat de integratieproblemen enkel aan de nationaliteit van de immigranten ligt.
Voor niet westerse groepen gaat dat in redelijk gelijke mate op zodra het om grote groepen gaat.quote:Op woensdag 16 februari 2011 11:07 schreef devl1nsect het volgende:
[..]
Dat is geen waanzin. Weet niet waarom je dat meent te zeggen...
Verschillende culturen hebben verschillende gewoontes. De één past niet goed bij een ander. Dat kan en er is gebleken dat bepaalde nationaliteiten meer problemen oplevert dan de andere als het gaat om integratie in een westerse samenleving.
De lonen voor arbeid in een land moeten gelijk zijn. De lonen hier gelijk aan Polen lijkt me niet.quote:Op woensdag 16 februari 2011 11:15 schreef devl1nsect het volgende:
[..]
Vrij verkeer van arbeid is goed indien ook de lonen gelijk zijn. Dus een schilder in polen zou evenveel moeten verdienen als in NL. Wanneer dit niet zal gebeuren binnen bepaalde regio's als de EU, zal men gaan migreren zoals het nu gebeurd door Polen en Bulgaren.
Dan heb jij volgens mij niet echt de wetgeving gevolgd de laatste jarenquote:Ten aanzien van het vreemdelingenbeleid is deze niet strenger geworden de afgelopen 10 jaar. Het vreemdelingebeleid is juist aangepast vorig jaar. Een reden was om de vluchteling meer tijd te gunnen bij aankomst in NL. Andere reden is een effectievere asielprocedure en een effectiever terugkeerbeleid. Deze reden was juist te soepel en we zijn er nog lang niet.
Als ik zo om mij heen de meningen hoor, lijkt me die stage meer relevant voor VMBO, hoewel ik het nut voor HBO/WO zeker niet uitsluitquote:Op dinsdag 15 februari 2011 18:08 schreef Tanin het volgende:
Ik vind het prima zoals het nu gaat, heerlijk dat multiculti, zo leer je nog eens wat van de wereld. Ik zeg: alle grenzen open! Elke HBO en WO opleiding verplicht een jaar op uitwisseling.
Daarbij geldt dan wel dat het Nederlandsstaatsburger schap veel minder snel afgeven mag worden (ala Japan).
Daar zit de laatste tijd sowieso een dalende lijn in, dus ik niet niet dat het nodig is.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 19:58 schreef waht het volgende:
Laten we dan direct verbieden dat men mag nadenken.
quote:Op woensdag 16 februari 2011 08:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Met 1 miljoen Chinezen zouden de Chineze bendes een stuk meer opvallen. Net als de sociale problemen door bijvoorbeeld gokverslaafden. Het is waanzin geniaal om te denken dat de integratieproblemen enkel aan de nationaliteit godsdienst van de immigranten ligt.
Kom, kom, jij weet best wel wat het (Europese) jodendom en christendom wel hebben maar de Islam niet.quote:
Ze hebben allemaal een hoop gekken onder hun aanhang. De overeenkomsten lijken me uiteindelijk groter dan de verschillen.quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:42 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Kom, kom, jij weet best wel wat het (Europese) jodendom en christendom wel hebben maar de Islam niet.
Dat van die gekken klopt wel, dat is de overeenkomst maar het gaat om de Verlichting die de islam nog niet heeft doorgemaakt. Ik denk trouwens dat die (zeer binnenkort) zal beginnen vanuit het Midden-oosten.quote:Op woensdag 16 februari 2011 23:44 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ze hebben allemaal een hoop gekken onder hun aanhang. De overeenkomsten lijken me uiteindelijk groter dan de verschillen.
Ach bij grote delen van bijvoorbeeld de christenen is die verlichting nog ver te zoeken. Velen geloven nog dat homoseksualiteit een ziekte is die je kan genezen. ik heb niet zoveel met dat gelul over de verlichting. We moeten het hebben van de secularisatie van de samenleving en dat lukt aardig.quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:09 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Dat van die gekken klopt wel, dat is de overeenkomst maar het gaat om de Verlichting die de islam nog niet heeft doorgemaakt. Ik denk trouwens dat die (zeer binnenkort) zal beginnen vanuit het Midden-oosten.
Ik denk het niet. Protesten in het M-O die nu aan de gang zijn is voornamelijk over onvrede aangaande de economische problemen en niet zo zeer religie gebonden. De mensen willen daar gewoon een beter leven.quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:09 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Dat van die gekken klopt wel, dat is de overeenkomst maar het gaat om de Verlichting die de islam nog niet heeft doorgemaakt. Ik denk trouwens dat die (zeer binnenkort) zal beginnen vanuit het Midden-oosten.
Mompelt iets over boeren en Lodewijkquote:Op donderdag 17 februari 2011 00:16 schreef Tem het volgende:
[..]
Ik denk het niet. Protesten in het M-O die nu aan de gang zijn is voornamelijk over onvrede aangaande de economische problemen en niet zo zeer religie gebonden. De mensen willen daar gewoon een beter leven.
Precies, niets nieuws onder de zon.quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:21 schreef JoaC het volgende:
[..]
Mompelt iets over boeren en Lodewijk
Elke revolutie komt uit economische onvrede. Zie Frankrijk, Amerika...quote:
Lijkt me ook niet zooooo vreemd, wel??quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:29 schreef JoaC het volgende:
[..]
Elke revolutie komt uit economische onvrede. Zie Frankrijk, Amerika...
.....Duitsland.quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:29 schreef JoaC het volgende:
Elke revolutie komt uit economische onvrede. Zie Frankrijk, Amerika...
Zelfs onze revolutie tegen de Spanjaarden kwam door hongersnood en geldproblematiek pas echt op gangquote:
Tja, het ligt er toch een beetje aan..... hoe groter de groep, hoe georganiseerder ze zijn. De Chinese Maffia is al decennia lang een probleem in San Francisco. Chinatown mag dan wel een mooie toeristische attractie zijn, maar daar ligt een sinistere geschiedenis aan vooraf van mensensmokkel, drugs- en wapenhandel, intimidatie van lokale winkeliers, en dat soort akkefietjes.quote:Op woensdag 16 februari 2011 11:17 schreef betyar het volgende:
Die chinezen hier zijn allemaal crminelen, heel de dag hengen ze in het casino en smijten met geld alsof het gelukskoekjes zijn.
Of zouden ze echt zoveel geld verdienen met die bakken bami en foe yong hai.
Over vooroordelen gesproken.
Gelukkig is er een agent daar met een gele Plymouth Barracuda.quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:34 schreef maartena het volgende:
[..]
Tja, het ligt er toch een beetje aan..... hoe groter de groep, hoe georganiseerder ze zijn. De Chinese Maffia is al decennia lang een probleem in San Francisco. Chinatown mag dan wel een mooie toeristische attractie zijn, maar daar ligt een sinistere geschiedenis aan vooraf van mensensmokkel, drugs- en wapenhandel, intimidatie van lokale winkeliers, en dat soort akkefietjes.
Verlichting? Welke verlichting hebben Joden en Christenen wel doorgemaakt? Vergeet niet dat het nog geen 70 jaar geleden was toen een WESTERSE idioot 6 miljoen Joden naar vernietigingskampen stuurde, en dat er in Nederland zeker 100.000 NSB leden waren die daar een oogje voor dicht knepen.....dus als westerse samenleving zijn we zeker nog niet "Verlicht".quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:09 schreef Opa2012 het volgende:
In dat geval zijn we als mensheid verloren, tenzij we muteren naar een Bonobo type soort.quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:50 schreef maartena het volgende:
[..]
Verlichting? Welke verlichting hebben Joden en Christenen wel doorgemaakt? Vergeet niet dat het nog geen 70 jaar geleden was toen een WESTERSE idioot 6 miljoen Joden naar vernietigingskampen stuurde, en dat er in Nederland zeker 100.000 NSB leden waren die daar een oogje voor dicht knepen.....dus als westerse samenleving zijn we zeker nog niet "Verlicht".
De vraag is echter..... kan Europa ook de multi-religieuze samenleving aan.quote:Op donderdag 17 februari 2011 01:42 schreef Opa2012 het volgende:
In dat geval zijn we als mensheid verloren, tenzij we muteren naar een Bonobo type soort.
Hoewel het uitgesloten is dat de USA ooit een multiculturele samenleving zal worden heb ik voor Europa nog wel hoop dat het goed zal komen.
Het grondgebied wat wij nu USA noemen is al duizenden jaren een multicultureel land..quote:Op donderdag 17 februari 2011 01:42 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
In dat geval zijn we als mensheid verloren, tenzij we muteren naar een Bonobo type soort.
Hoewel het uitgesloten is dat de USA ooit een multiculturele samenleving zal worden heb ik voor Europa nog wel hoop dat het goed zal komen.
Hear hear.quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:11 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ach bij grote delen van bijvoorbeeld de christenen is die verlichting nog ver te zoeken. Velen geloven nog dat homoseksualiteit een ziekte is die je kan genezen. ik heb niet zoveel met dat gelul over de verlichting. We moeten het hebben van de secularisatie van de samenleving en dat lukt aardig.
Jep, en op de herdenking daarvan zegt ons staatshoofd dan met een snik in haar stem dat dit nooit meer mag gebeuren, en smeren we hem uit enclaves in voormalig Joegoslavië waar vervolgens tienduizenden "etnisch gezuiverd" worden....quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:50 schreef maartena het volgende:
[..]
Verlichting? Welke verlichting hebben Joden en Christenen wel doorgemaakt? Vergeet niet dat het nog geen 70 jaar geleden was toen een WESTERSE idioot 6 miljoen Joden naar vernietigingskampen stuurde, en dat er in Nederland zeker 100.000 NSB leden waren die daar een oogje voor dicht knepen.....dus als westerse samenleving zijn we zeker nog niet "Verlicht".
Wat is er mis met entische zuivering? Eén coalitiepartij pleit er openlijk voor in relatie tot Israel.quote:Op donderdag 17 februari 2011 10:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep, en op de herdenking daarvan zegt ons staatshoofd dan met een snik in haar stem dat dit nooit meer mag gebeuren, en smeren we hem uit enclaves in voormalig Joegoslavië waar vervolgens tienduizenden "etnisch gezuiverd" worden....
De spelling?quote:Op donderdag 17 februari 2011 10:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat is er mis met entische zuivering?
Eerste Godwin is weer gevallen.....quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:50 schreef maartena het volgende:
[..]
Bepaalde culturen en combinaties daarvan mixen simpelweg beter dan anderen.quote:Op donderdag 17 februari 2011 10:59 schreef Devion het volgende:
Dat is de reden waarom multculturele samenleving niet werkt, zeker niet meer culturen die je vindt in het Midden Oosten, die zijn gewoon te verschillend.
Klopt. Japanners zullen hier beter integreren, dan een gemiddelde Afrikaan. Een Mexicaan zal hier beter integreren dan een Iranees. Toch blijft een multiculturele samenleving mislukken, want met groter groepen integreren deze mensen niet of veel langzamer.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:02 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Bepaalde culturen en combinaties daarvan mixen simpelweg beter dan anderen.
Schaamteculturen zoals in de mohammedaanse wereld en schuldculturen zoals in Europa zijn bijvoorbeeld op veel vlakken volstrekt tegenovergesteld aan elkaar.
Fanatieke christenen kunnen dat niet.quote:Op donderdag 17 februari 2011 02:23 schreef maartena het volgende:
[..]
De vraag is echter..... kan Europa ook de multi-religieuze samenleving aan.
Maar ja. Die gaan al boos een dorp verderop kerken als in hun locale bijgeloofhut halve noten (die, zoals een ieder weer, rechtstreeks van Den Satan afkomstig zijn) gezongen worden.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Fanatieke christenen kunnen dat niet.
De bewering is: het Westen is verlicht.... en dus wijzer, sociale etc.... maar het woord verlicht heeft ook een ondertoon van verheven zijn....quote:Op donderdag 17 februari 2011 10:59 schreef Devion het volgende:
Dat zegt niks over verlicht zijn, het gaat erom hoe mensen(Afgezien wat een retarded overheid doet) met elkaar omgaan. Hier krijg je geen Kalashnikov tegen je hoofd als je overspel pleegt.
Ga je er dan vanuit dat andere culturen dat niet zouden doen, als ze er de kans voor hadden?quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:13 schreef Bluesdude het volgende:
Die verhevenheid blijkt niet uit hoe niet zo lang geleden er een vreselijke oorlog was hier met 55 miljoen doden en velen miljoenen mensen bewust vermoord.... terwijl dat tijdperk van 'verlichting' toch zowat 200 jaar daarvoor was...
Nee..... maar is dit een verkapt soort goedpraten ?quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:17 schreef speknek het volgende:
[..]
Ga je er dan vanuit dat andere culturen dat niet zouden doen, als ze er de kans voor hadden?
Dat heeft weinig met de cultuur van het land te maken, maar meer met individuele politici aan de top. Herinner je nog de protesten tegen oorlog in Irak, Vietnam e.d.?quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:13 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De bewering is: het Westen is verlicht.... en dus wijzer, sociale etc.... maar het woord verlicht heeft ook een ondertoon van verheven zijn....
Die verhevenheid blijkt niet uit hoe niet zo lang geleden er een vreselijke oorlog was hier met 55 miljoen doden en velen miljoenen mensen bewust vermoord.... terwijl dat tijdperk van 'verlichting' toch zowat 200 jaar daarvoor was... Die zogenaamde geest van wijzer en socialer blijkt dus niet bijna 200 jaar later... Een ander voorbeeld is de westerse politiek van dreigen met atoombommen en atoomoorlog. Bluffen kan soms overgaan in daadwerkelijke uitvoering.. dus ook niet zo wijs en sociaal..
Het zijn praktijken die vele malen erger zijn dan iemand een geweer tegen het hoofd zetten .. wat natuurlijk ook gebeurd op westers grondgebied.
Precies. Eris helemaal geen alternatief.quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:19 schreef ondeugend het volgende:
De oplossing is een multiculturele samenleving.
Ik denk dat we gewoon niet genoeg ons best hebben gedaan. Overnieuw!
Mensen willen brood, een auto en MTV. Ze willen een beter leven, dat heeft niets met de Verlichting te maken.quote:Op donderdag 17 februari 2011 00:09 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Die is er wel, alle hoofddoeken verbieden, bepaalde religieuze boeken verbieden en verbranden, de joods-christelijke cultuur dominanter en zichtbaarder opstellen, verbieden van bepaalde gebedshuizen, personen met een dubbele nationaliteit verplichten om afstand te doen van de niet nederlandse nationaliteit, personen die een fout maken dienen te worden gedeporteerd naar land van herkomst.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:26 schreef remlof het volgende:
[..]
Precies. Eris helemaal geen alternatief.
Ah, een land zonder vrijheid? Dat is niet een land waar ik in wil wonen.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:35 schreef betyar het volgende:
[..]
Die is er wel, alle hoofddoeken verbieden, bepaalde religieuze boeken verbieden en verbranden, de joods-christelijke cultuur dominanter en zichtbaarder opstellen, verbieden van bepaalde gebedshuizen, personen met een dubbele nationaliteit verplichten om afstand te doen van de niet nederlandse nationaliteit, personen die een fout maken dienen te worden gedeporteerd naar land van herkomst.![]()
Daar zijn bepaalde mensen wel mee eens. Er is zelfs een partij die het woord vrijheid misbruikt om zo klapvee te winnen.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:43 schreef remlof het volgende:
[..]
Ah, een land zonder vrijheid? Dat is niet een land waar ik in wil wonen.
Nee dat is geen goedpraten, dat is aangeven dat je argument niet klopt. We kunnen nog altijd verlichter zijn dan de andere culturen, en toch oorlog voeren.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:19 schreef Bluesdude het volgende:
Nee..... maar is dit een verkapt soort goedpraten ?
"zullie doen ook gemeen"
Dan heb je een probleem. Nergens heb je echte vrijheid.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:43 schreef remlof het volgende:
[..]
Ah, een land zonder vrijheid? Dat is niet een land waar ik in wil wonen.
Was jij niet de persoon die een parlementaire democratie geen goed idee vond?quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:45 schreef betyar het volgende:
[..]
Daar zijn bepaalde mensen wel mee eens. Er is zelfs een partij die het woord vrijheid misbruikt om zo klapvee te winnen.![]()
Omdat mensen niet met die vrijheden om kunnen gaan.quote:Op donderdag 17 februari 2011 12:39 schreef Maatregel het volgende:
[..]
Dan heb je een probleem. Nergens heb je echte vrijheid.
Dat hoeft ook weer niet maar het zou wel van fatsoen getuigen als je in een multiculturele samenleving je hobby niet extravagant uitdraagt danwel aan anderen opdringt.quote:Op donderdag 17 februari 2011 11:35 schreef betyar het volgende:
[..]
Die is er wel, alle hoofddoeken verbieden, bepaalde religieuze boeken verbieden en verbranden, de joods-christelijke cultuur dominanter en zichtbaarder opstellen, verbieden van bepaalde gebedshuizen, personen met een dubbele nationaliteit verplichten om afstand te doen van de niet nederlandse nationaliteit, personen die een fout maken dienen te worden gedeporteerd naar land van herkomst.![]()
er zitten wat kronkels in dat systeem ja, zoals het kabinet nu kan regeren bijvoorbeeld. Gedoogpartners en minderheidskabinetten die kunnen regeren moet niet kunnen.quote:Op donderdag 17 februari 2011 12:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Was jij niet de persoon die een parlementaire democratie geen goed idee vond?
Hobby's vergelijken met geloof.quote:Op donderdag 17 februari 2011 13:39 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Dat hoeft ook weer niet maar het zou wel van fatsoen getuigen als je in een multiculturele samenleving je hobby niet extravagant uitdraagt danwel aan anderen opdringt.
Volgens mij komen bv. hondenliefhebbers ook niet met hun hond op het werk/school en eisen ook niet, op hoge toon, dat voor hun hobby voorzieningen (zoals een speciale honden was- en gebedsruimte) MOETEN worden aangebracht.
Ja, in tegenstelling tot een hobby is geloof een geestelijke afwijking maar goed dat moet ook kunnen voor figuren die zelf niet kunnen nadenken.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:02 schreef betyar het volgende:
[..]
Hobby's vergelijken met geloof.
En waarom ook niet? Een idee, activiteit of denkbeeld krijgt niet ineens voorrang boven willekeurig elke andere omdat iemand er ooit eens voor de lol een Onzichtbaar Tovervriendje bij bedacht heeft.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:02 schreef betyar het volgende:
[..]
Honden bestaan tenminste, itt godquote:Op donderdag 17 februari 2011 14:02 schreef betyar het volgende:
[..]
Maar die betalen daar tenminste nog belasting voor.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:50 schreef speknek het volgende:
Ik vind honden een hinderlijkere hobby dan geloven.
Sja. Ik kan me niet herinneren dat recentelijk in naam van een hond een toneelstuk is verboden, een cartoonist met veel machtsvertoon van z'n bed is gelicht, of cineasten ritueel zijn geslacht.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:50 schreef speknek het volgende:
Ik vind honden een hinderlijkere hobby dan geloven.
Waar kerken etc. inderdaad louter op irrationele gronden allerlei belastingvoordelen krijgen.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:53 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Maar die betalen daar tenminste nog belasting voor.
Maar gelukkig geef jij wel een lekker inhoudelijke reactie!quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:55 schreef Xa1pt het volgende:
Ah, de bekende stokpaardjes worden weer van stal gehaald.
Mijn gitaar bestaat wél, dus idd een slechte vergelijking. Gitaristen zouden extra rechten moeten hebben!quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:02 schreef betyar het volgende:
[..]
Vooral politici en bedrijven hebben daar moeite mee.quote:Op donderdag 17 februari 2011 12:42 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Omdat mensen niet met die vrijheden om kunnen gaan.
Ghe. Zal je zien dat de Fender- en Gibsonfans elkaar vervolgens de hersens gaan inslaan, dat het Fenderkamp middels een schier eindeloze reeks schisma's uiteenvalt in de Stratocaster-, Telecaster, Jaguar- en Jazzmasteraanhangers, etcetera etcetara...quote:Op donderdag 17 februari 2011 15:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mijn gitaar bestaat wél, dus idd een slechte vergelijking. Gitaristen zouden extra rechten moeten hebben!
- Een wet tegen belediging van gitaren en gitaarmuziek
- Een verplichte gitaardag
- Vrijheid van spelen en gitaar-scholen
- Belastingkorting voor gitaristen.
En de Ibanez-Umma grijpt dan de macht!quote:Op donderdag 17 februari 2011 15:26 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Ghe. Zal je zien dat de Fender- en Gibsonfans elkaar vervolgens de hersens gaan inslaan, dat het Fenderkamp middels een schier eindeloze reeks schisma's uiteenvalt in de Stratocaster-, Telecaster, Jaguar- en Jazzmasteraanhangers, etcetera etcetara...
Waarna alle Squires en Epiphones als valse profeten verbrand zullen worden.quote:Op donderdag 17 februari 2011 15:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]En de Ibanez-Umma grijpt dan de macht!
De Rastafari deden daar ook niet moeilijk over.quote:Op donderdag 17 februari 2011 15:33 schreef Telecaster het volgende:
(We moeten er nu alleen nog wel even snel een of ander absurdistisch onzichtbaar fabeldier bij verzinnen.
Toegegeven, daar is tenminste nog wat puike muziek uit voortgekomen.quote:Op donderdag 17 februari 2011 15:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De Rastafari deden daar ook niet moeilijk over.![]()
Nee, mensen als Balkenende moeten dat voor mij beslissen zekerquote:Op donderdag 17 februari 2011 12:42 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Omdat mensen niet met die vrijheden om kunnen gaan.
Niet overal.......quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:53 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Maar die betalen daar tenminste nog belasting voor.
Wel mensen gedood.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:54 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. Ik kan me niet herinneren dat recentelijk in naam van een hond een toneelstuk is verboden, een cartoonist met veel machtsvertoon van z'n bed is gelicht, of cineasten ritueel zijn geslacht.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Nee, dat is helemaal geen Godwin. Er was iemand die van mening was dat het Christendom en Jodendom "verlicht" was tegenover de Islam. Ik geef alleen maar enkele geschiedkundige feiten dat wij als westerse wereld nog lang niet zo "verlicht" zijn als men schijnt te denken. Het is slechts twee generaties terug gebeurd, en gezien wat we hebben laten gebeuren in Joegoslavië, kan ik nou niet zeggen dat de huidige generatie ook zo "verlicht" is als sommigen beweren.quote:
Dat zegt iets over de wetgeving van andere, verre landen. Het zegt niets over de status van moslims in Nederland bijvoorbeeld. Er zal vast een en ander gebeuren, maar daar hebben we in Nederland wetten voor, en dus worden op dergelijke personen gewoon het strafrecht toegepast.quote:Hier krijg je geen Kalashnikov tegen je hoofd als je overspel pleegt.
niet zo'n verlichte stellingname van je... maar dat is per definitie bij het type 'verlichters' uit vreemdelingenhaatquote:Op donderdag 17 februari 2011 23:08 schreef speknek het volgende:
Als je niet denkt dat het Christendom verlicht is tov de Islam dan heb je je hersens echt ingeruild voor een strontberg.
Dat laat uiteraard onverlet dat atheisme >> alles.
Leg uit.quote:Op donderdag 17 februari 2011 23:08 schreef speknek het volgende:
Als je niet denkt dat het Christendom verlicht is tov de Islam dan heb je je hersens echt ingeruild voor een strontberg.
Iets meer dan 6 miljoen he, je vergeet bijvoorbeeld de Roma/Sinti, homosexuelen, gehandicapten, politieke tegenstanders, andersdenkenden, enz.quote:Op donderdag 17 februari 2011 23:17 schreef maartena het volgende:
[..]
Leg uit.
Onze westerse oosterburen gedroegen zich 70+ jaar geleden nog als enorme beesten, en of ze dat nu vanuit het Christendom of vanuit Atheisme deden kan me weinig boeien eigenlijk..... een land waaruit ook destijds al de beste kwaliteit werktuigbouw, prachtige architectuur, geleerden zoals Einstein, wist binnen 10 jaar te veranderen van een land dat respect genoot in vrijwel geheel Europa, naar een land dat zich vergreep aan 6 miljoenen onschuldigen, en ze op beestachtige wijze afslachtte.
Er zit wel een verschil tussen oorlog en genocide (hoe barbaars oorlog zelf ook is). Daarnaast vind ik het hebben van efficiëntere manieren om mensen om te brengen nou niet bepaald een goed voorbeeld van "verlichter" zijn.quote:Op donderdag 17 februari 2011 23:24 schreef speknek het volgende:
Tegelijkertijd deden de Japanners hetzelfde in het Oosten. China en Rusland deden het bij zichzelf. In Congo deed iedereen het bij elkaar. In Darfur waren het weer de moslims. Oorlog is van alle tijden, ze zijn in Duitsland alleen een stuk efficienter geweest, juist omdat ze zo ontwikkeld waren (en vergassing werd gezien als een 'humane' beeindiging van het probleem).
ik gaf dan ook enkel voorbeelden van genocides. En verlichting houdt rationaliteit en abstractieniveau in. Ook humaniteit natuurlijk, maar het ging me dan ook om de manier van ombrengen, niet de daad op zich.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 08:31 schreef morg78 het volgende:
[..]
Er zit wel een verschil tussen oorlog en genocide (hoe barbaars oorlog zelf ook is). Daarnaast vind ik het hebben van efficiëntere manieren om mensen om te brengen nou niet bepaald een goed voorbeeld van "verlichter" zijn.
Waarom zouden ze dan ook Nederlander worden? De gemiddelde Nederlander luistert naar Frans Bauer en stemt PVV. Vertel me nog wat over je prachtige thuisland. Oh hoe fascinerend.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 09:02 schreef Ryan3 het volgende:
Ik had laatst een gesprek met een aantal allochtonen over Nederland, maar het viel me toch wel op dat deze mensen ook totaal niet kunnen aarden in een pluriforme samenleving zonder te vervallen... in eenzelfde misantropie (alleen dan 180o gedraaid) als menige PVV-aanhanger... Het is weliswaar zo dat zij iig nog kunnen schuilen achter het feit dat ze in feite totaal niet weten hoe onze samenleving werkt, dat kunnen PVV-aanhangers in principe niet, maar dat maakt het wmb niet minder fnuikend. Zit je hier op Fok! de boel een beetje te verdedigen voor de pluriforme zaak, zodat ook anderen (zoals die allochtonen er kunnen leven), blijkt dat ze Nederland als een dictatuur zien, alles beter is in hun eigen land (dat volgens hen geen dictatuur is) en Nederlanders alleen maar domme achterelkaar lopende schapen te vinden, die ook nog eens slap zijn en eigenlijk geen knip voor de neus waard...
Nee, ik bedoel niet dat ze Nederlander moeten zijn, laat staan accorderen aan het plaatje dat jou voor ogen staat mbt de gemiddelde Nederlander, maar dat zij zich nooit of te nimmer thuis zullen voelen in een Nederland dat pluriformiteit voorstaat, sterker nog ze begrijpen niet eens waar je het dan overhebt. Zij (dus die lui die ik sprak) spreken slechts in vaststaande zekerheden (twijfel kennen zij niet) en die zekerheden komen niet overeen met die van mij als zijnde iemand die geïnteresseerd is in epistemologie (ik bedoel ik denk bijvoorbeeld niet dat al ons morele handelen bepaald kan worden door 1 bepaald boek, daaromtrent komt meer bij kijken) en last but not least zo'n beetje alles in en aan Nederland en aan Nederlanders wordt... dus wel heel erg negatief omschreven als het ware.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 10:00 schreef speknek het volgende:
[..]
Waarom zouden ze dan ook Nederlander worden? De gemiddelde Nederlander luistert naar Frans Bauer en stemt PVV. Vertel me nog wat over je prachtige thuisland. Oh hoe fascinerend.
Wanneer migranten de wil hebben en de keuze maken zich hier permanent te vestigen is de enige manier succes van hun leven te maken volledige deelname aan de samenleving door de taal te leren, opleiding te volgen of te werken.quote:Inburgering antwoord op falen multiculturalisme
Merkel, Cameron en Sarkozy verwoorden alvast onze mening, wanneer zij vaststellen dat de “doctrine van het staatsmulticulturalisme” gefaald heeft. Participeren aan onze samenleving kan niet zonder de publieke cultuur te delen waarop ze rust, schrijven minister Geert Bourgeois en Ceylan Kara van de Federatie van Zelforganisaties in een opiniestuk.
Na bondskanselier Angela Merkel van Duitsland en de Britse eerste minister David Cameron, heeft nu ook president Nicolas Sarkozy het multiculturalisme in Europa een mislukking genoemd. In De Standaard van 8 februari vroeg Rik Pinxten (hoogleraar Culturele antropologie, Universiteit Gent) zich af in wiens naam Cameron en Merkel – en dus nu ook Sarkozy - spreken. De drie staatsleiders verwoorden alvast onze mening, wanneer zij vaststellen dat de “doctrine van het staatsmulticulturalisme” (Cameron) gefaald heeft.
Voor een goed begrip willen wij er vooraf op wijzen, dat de feitelijke aanwezigheid van verschillende culturen in onze samenleving geen multiculturalisme is (zoals Rik Pinxten schreef), maar multiculturaliteit. Die culturele pluraliteit is niet terug te draaien en kan een verrijking zijn.
Multiculturalisme staat voor de beleidslijn die in tal van Europese landen en ook bij ons is gevolgd. Het is een aanpak die er vrede meeneemt – of aanmoedigt – dat die verschillende culturen gewoon naast elkaar bestaan, als gesegregeerde gemeenschappen, in plaats van – om het met Sarkozy te zeggen – “te versmelten in een enkele gemeenschap”. Een dergelijke samenleving willen wij niet – en willen ook Angela Merkel, David Cameron en Nicolas Sarkozy niet.
Ook Vlaanderen heeft na de Tweede Wereldoorlog buitenlandse arbeidskrachten naar hier gehaald, aanvankelijk uit West-Europa (Italië, Spanje, Griekenland), vanaf de jaren 1960 ook en steeds meer uit niet-West-Europese landen, meer bepaald Turkije en Marokko. Men noemde ze “gastarbeiders” en dacht dat ze na verloop van tijd met hun gezin naar hun land zouden terugkeren. Maar ze bleven hier en ze kregen kinderen en kleinkinderen die hier opgroeiden. En wij – autochtonen en allochtonen – wij leefden naast en langs elkaar, in plaats van met en bij elkaar. Het beleid nam weinig of geen initiatieven om dat “leven naast elkaar” om te zetten in “leven met elkaar”, in “samen-leven”.
Hebben migranten dan niet het recht hun eigen cultuur te behouden? Rik Pinxten maakt in zijn bijdrage voor De Standaard de manke vergelijking tussen een (Vlaamse) toerist die in een exotisch land aanspraak maakt op zijn biefstuk-friet, en een vreemdeling die zich permanent in ons land vestigt. Natuurlijk zou het de toerist sieren als hij zich op reis meer openstelt voor een andere (eet)cultuur. Natuurlijk mag de migrant zijn variant van onze biefstuk-friet eten. Maar eigenlijk gaat het om iets anders.
Migranten hoeven hun cultuur, identiteit en verleden niet achter te laten aan de grens. Mensen die hier hun toekomst willen uitbouwen, moeten wél actief deelnemen aan onze samenleving en hun competenties optimaal gebruiken om ze mee vorm te geven.
Participeren aan onze samenleving kan niet zonder de publieke cultuur te delen waarop ze rust. Onder publieke cultuur verstaan wij het geheel van (geschreven en ongeschreven) normen en waarden die onze samenleving ordenen en onze omgang met elkaar leiden. Onze publieke cultuur is geen statisch gegeven. De diverse private culturen hebben er invloed op en kunnen haar verrijken. Maar aan de grondslagen ervan kan niet worden getornd. Die grondslagen zijn: democratie, rechtsstatelijkheid, vrije meningsuiting, vrijheid van godsdienst, scheiding van kerk en staat, gelijkheid van man en vrouw, gelijke rechten ongeacht ras, geslacht, seksuele geaardheid, enzovoort.
Deze verworvenheden kunnen wij niet prijsgeven en moeten wij krachtig verdedigen - in de woorden van Cameron: “We need a much more active, muscular liberalism”. Het zijn die verworvenheden die migranten gelijke kansen geven, die garant staan voor gelijke rechten en gelijke plichten voor iedereen.
Deelname aan de publieke cultuur begint met communicatie. Uit de bereidheid en de wil te communiceren, volgt de noodzaak en de plicht de omgangstaal van het land te leren. Autochtonen en allochtonen kunnen maar met elkaar leven, wanneer ze dezelfde taal spreken. Onze omgangstaal is Nederlands. Wie in Vlaanderen woont en geen Nederlands kent, blijft een vreemde en ontneemt zichzelf kansen. Taalkennis is bovendien de sleutel die de poort opent naar onderwijs en arbeidsmarkt, naar verenigingen en sportclubs, naar participatie aan samenleving en democratie.
Deelname van migranten aan onze publieke cultuur verplicht de ontvangende samenleving open te staan voor nieuwkomers. Invloeden van private culturen op de publieke cultuur confronteren haar met nieuwe uitdagingen. Dat kan spanningen en conflicten veroorzaken, en het vraagt inspanningen van zowel de migrant als van de ontvangende samenleving om die uitdagingen het hoofd te bieden.
Daarom voert de Vlaamse overheid een krachtig inburgeringsbeleid. Ze biedt nieuwkomers een gratis vormings- en begeleidingstraject aan en verplicht ze om dat te doorlopen (oudkomers krijgen de kans om het volgen). Het bestaat uit basiskennis van het Nederlands en maatschappelijke oriëntatie. Het aantal inburgeraars stijgt van jaar tot jaar; in 2010 waren het er 18.608.
Met dat inburgeringsbeleid zijn we op de goede weg. Het inburgeringstraject is echter maar een eerste stap naar inschakeling in onze samenleving. Inburgering gebeurt immers niet alleen in het leslokaal, maar ook – vooral – op de werkvloer, in de straat, de buurt, de wijk, het dorp, de gemeente, de stad... Daar kunnen autochtone en allochtone Vlamingen elkaar ontmoeten en met elkaar in contact komen. Zulke contacten zijn van onschatbare waarde voor de inburgering van nieuwe Vlamingen in onze samenleving. Inburgering is een zaak van overheid en nieuwkomer. Daarmee houdt het echter niet op. Als “ontvangende samenleving” zijn we het aan nieuwkomers verplicht om ook nadien actief mee te werken aan hun integratie. Dat is ons antwoord op de mislukte aanpak van het multiculturalisme. Bron
Nou ben ik het niet altijd met je eens, maar bovenstaande kan ik toch in ieder geval grotendeels onderschrijven.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 10:40 schreef damian5700 het volgende:
Dit artikel is een mooie aanvulling op dit onderwerp en het komt grotendeels overeen met hetgeen ik de laatste dagen hier heb betoogd:
[..]
Wanneer migranten de wil hebben en de keuze maken zich hier permanent te vestigen is de enige manier succes van hun leven te maken volledige deelname aan de samenleving door de taal te leren, opleiding te volgen of te werken.
Ik vind dit belangrijker dan dat nieuwkomers een bepaalde test afleggen, maar wanneer het besluit ten gunste van de migrant valt en het Nederlanderschap (of ieder andere nationaliteit) wordt verkregen is dat een bijzonder moment van een nieuw begin.
Natuurlijk wordt er een soort homogenisering bewerkstelligd, omdat de invloed van de cultuur op nieuwkomers nu eenmaal groot en dwingend is. Cultuur is echter niet statisch of niet beïnvloedbaar en de (culturele) achtergrond en het verleden van de migranten uit de diverse exotische landen is hun bagage en maakt hen de unieke individuen die zij zijn.
Niet de homogenisering, dus het aanleren van de taal, het overnemen van culturele gewoonten of deelname aan de samenleving door bijvoorbeeld een baan, zorgt voor problemen, maar het overdreven etiketjes plakken op allochtonen en autochtonen.
Het gebruiken van het woord 'cultuur' in meervoud geeft de werkelijkheid statischer weer dan deze is. Dit zorgt juist voor polarisering.
Naar mijn mening heeft het toch allemaal geen ene reet (om Maarten van Rossem aan te halen) met cultuur te maken; multiculturisme is een voortvloeisel uit pluriformiteit wat weer voortvloeit uit een epistomologisch vraagstuk.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 10:40 schreef damian5700 het volgende:
Dit artikel is een mooie aanvulling op dit onderwerp en het komt grotendeels overeen met hetgeen ik de laatste dagen hier heb betoogd:
[..]
Wanneer migranten de wil hebben en de keuze maken zich hier permanent te vestigen is de enige manier succes van hun leven te maken volledige deelname aan de samenleving door de taal te leren, opleiding te volgen of te werken.
Ik vind dit belangrijker dan dat nieuwkomers een bepaalde test afleggen, maar wanneer het besluit ten gunste van de migrant valt en het Nederlanderschap (of ieder andere nationaliteit) wordt verkregen is dat een bijzonder moment van een nieuw begin.
Natuurlijk wordt er een soort homogenisering bewerkstelligd, omdat de invloed van de cultuur op nieuwkomers nu eenmaal groot en dwingend is. Cultuur is echter niet statisch of niet beïnvloedbaar en de (culturele) achtergrond en het verleden van de migranten uit de diverse exotische landen is hun bagage en maakt hen de unieke individuen die zij zijn.
Niet de homogenisering, dus het aanleren van de taal, het overnemen van culturele gewoonten of deelname aan de samenleving door bijvoorbeeld een baan, zorgt voor problemen, maar het overdreven etiketjes plakken op allochtonen en autochtonen.
Het gebruiken van het woord 'cultuur' in meervoud geeft de werkelijkheid statischer weer dan deze is. Dit zorgt juist voor polarisering.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |