QFT, dat wordt er bedoeld.quote:
Intolerantie is ook een kwestie van perceptie. Ik vind de maatregelen die de PVV voorstelt bijvoorbeeld ook intolerant.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:12 schreef eriksd het volgende:
Intolerantie voor alles dat intolerant is als het gaat om gelijkheid van man en vrouw of geaardheid. Of dat nou radicale Islam of Christendom is.
Je slaat de plank behoorlijk mis. Juist de zaken die je benoemt leveren geen problemen op en zijn zaken die je absoluut vrij moet laten.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:06 schreef Hexagon het volgende:
Opportunistische politici buitelen de laatste tijd over elkaar heen om te schreeuwen hoe mislukt die multiculturele samenleving wel niet is.
Ik vraag me af wat die mensen nu eigenlijk wel willen. Een monoculturele samenleving? Wat moet ik me erbij voorstellen? Een samenleving waar iedereen dezelfde levenswijze moet hebben die door de staat wordt opgelegd? Of waar we allemaal hetzelfde eten en dezelfde muziek luisteren?
Dat hebben we al in onze grondwet staanquote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:12 schreef eriksd het volgende:
Intolerantie voor alles dat intolerant is als het gaat om gelijkheid van man en vrouw of geaardheid. Of dat nou radicale Islam of Christendom is.
Dat is absoluut waar, maar ik denk dat jij het met mij eens bent dat gelijkheid van man en vrouw, evenals irrelevantie van geaardheid, echt een fundamenteel goed zijn in onze beschaving, Als ik heel eerlijk ben vind ik Nederlanders die hier anders instaan niet iets wat wij als culturele identiteit moeten waarderen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Intolerantie is ook een kwestie van perceptie. Ik vind de maatregelen die de PVV voorstelt bijvoorbeeld ook intolerant.
Meid. De praktijk?quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat hebben we al in onze grondwet staan
Maar dat heeft imo weinig met het al dan niet mogelijk zijn van een multiculturele samenleving te maken. In feite kunnen we die zaken gewoon opleggen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:14 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Je slaat de plank behoorlijk mis. Juist de zaken die je benoemt leveren geen problemen op en zijn zaken die je absoluut vrij moet laten.
Ik denk dat je in Nederland wel bepaalde uitgangspunten mag hebben ten aanzien van geldende normen en waarden, het leren van de taal etc. In dit land zitten we echter met een grote groep uit het verleden die daar nooit aan kan voldoen en dat kun je ook niet van die groep gaan verwachten.
Dat zie ik als rasechte linkse natuurlijk ook het allerliefst, dat alle mensen gelijkwaardig en vrij zijn en elkaar niet onderdrukken.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:12 schreef eriksd het volgende:
Absoluut. Het is echter de vraag hoe je invulling gaat geven aan dat gelijkheidsbeginsel. Huiselijk geweld moet worden aangepakt, maar om moslima's nou te dwingen hun hoofddoek af te doen....quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:18 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat is absoluut waar, maar ik denk dat jij het met mij eens bent dat gelijkheid van man en vrouw, evenals irrelevantie van geaardheid, echt een fundamenteel goed zijn in onze beschaving, Als ik heel eerlijk ben vind ik Nederlanders die hier anders instaan niet iets wat wij als culturele identiteit moeten waarderen.
Exact, de vrijheid van het individu dient het uitgangspunt te zijn.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:20 schreef Frollo het volgende:
[..]
Dat zie ik als rasechte linkse natuurlijk ook het allerliefst, dat alle mensen gelijkwaardig en vrij zijn en elkaar niet onderdrukken.
En gelukkig zijn we daar in ons land in de praktijk in geslaagd. Het is gewoon wettelijk vastgelegd dat homo's kunnen trouwen en dat vrouwen niets minder waard zijn als mannen.
Kees uit Staphorst en Achmed uit Rotterdam kunnen gewoon trouwen, of hun familie het daar nou mee eens is of niet. Een vrouw die door haar man wordt geslagen, kan gewoon naar de politie stappen en wordt dan niet door de agent teruggebracht omdat haar plek nu eenmaal bij haar echtgenoot is, al denkt die echtgenoot van wel.
Zonder hersenspoelen kun je niet alle mensen hetzelfde laten vinden, maar dat dit soort dingen wettelijk is vastgelegd, is het op een na hoogst haalbare en voor mij acceptabel. Die paar extremisten zullen het heus niet terug kunnen draaien.
In mijn ogen is een multiculturele zeker mogelijk (en zelfs wenselijk). De vrijheid van het individu is daarin gewoon erg belangrijk, echter blijven er wel wettelijke kaders aanwezig.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar dat heeft imo weinig met het al dan niet mogelijk zijn van een multiculturele samenleving te maken. In feite kunnen we die zaken gewoon opleggen.
En meerdere leefculturen waren altijd al mogelijk binnen de wettelijke kaders.
Enige wat niet lekker gaat soms is de handhaving daarvan.
Dikgedrukte punt dus fundamenteel mee oneens. Als mensen voldoen aan de criteria om hier te komen (met de rest ben ik het wel eens) dan moet men ook volledig mee kunnen draaien. Niet nog eens door de mangel.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:22 schreef devl1nsect het volgende:
* Canadese asiel- en immigratiebeleid
* Australische asiel- en immigratiebeleid
* Amerikaanse asiel- en immigratiebeleid.
En dat betekend in een notendop:
Immigratie alleen bij aantoonbaar politiek asiel zodat er een tijdelijke vergunning van verblijf kan worden afgegeven.
Immigratie voor werk alleen bij een x-aantal beroepen waar wij tekort in hebben.
Recht op uitkering (bijstand, ww, wao) alleen na tien jaar verblijf in NL.
Na tien jaar de keuze voor één paspoort dus één nationaliteit.
Werkgever mag alleen allochtonen in dienst nemen, indien hij aan kan tonen dat een autochtoon de baan niet wil hebben.
Verbieden automatische nationaliteit verkrijging zoals bij Nederlandse Turken en Marokkanen die een turks of een maroks paspoort nationaliteit krijgen.
Eens.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:26 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dikgedrukte punt dus fundamenteel mee oneens. Als mensen voldoen aan de criteria om hier te komen (met de rest ben ik het wel eens) dan moet men ook volledig mee kunnen draaien. Niet nog eens door de mangel.
Het lukt in een land als de VS anders prima.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:30 schreef Robin__ het volgende:
Het naast elkaar willen laten bestaan van 2-3 of 20 culturen is volgens mij per definitie onmogelijk (in belgie lukt het al niet, en die verschillen zijn al niet enorm).
Of zoals Karl Popper het uitdrukte:quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:12 schreef eriksd het volgende:
quote:Unlimited tolerance must lead to the disappearance of tolerance. If we extend unlimited tolerance even to those who are intolerant, if we are not prepared to defend a tolerant society against the onslaught of the intolerant, then the tolerant will be destroyed, and tolerance with them We should therefore claim, in the name of tolerance, the right not to tolerate the intolerant. We should claim that any movement preaching intolerance places itself outside the law, and we should consider incitement to intolerance and persecution as criminal, in the same way as we should consider incitement to murder, or to kidnapping, or to the revival of the slave trade, as criminal.
maar wel 10 jaar lang daarvoor betalen zeker?quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:22 schreef devl1nsect het volgende:
Recht op uitkering (bijstand, ww, wao) alleen na tien jaar verblijf in NL.
Ik betaal voor zoveel dingen waar ik de komende 10 jaar geen recht op heb...quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:32 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
maar wel 10 jaar lang daarvoor betalen zeker?
Als ik mensen hoor roepen dat iederen 'onze waarden' moet delen dan vind ik die mensen in combinatie met hun waarden en moeten behoorlijk huiveringwekkend.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:06 schreef Hexagon het volgende:
Opportunistische politici buitelen de laatste tijd over elkaar heen om te schreeuwen hoe mislukt die multiculturele samenleving wel niet is.
Ik vraag me af wat die mensen nu eigenlijk wel willen. Een monoculturele samenleving? Wat moet ik me erbij voorstellen? Een samenleving waar iedereen dezelfde levenswijze moet hebben die door de staat wordt opgelegd? Of waar we allemaal hetzelfde eten en dezelfde muziek luisteren?
Ook bij het repareren van een gebrek aan samenleving kom je binnen de kortste keren weer uit op gedeelde waarden en normen, hoe huiveringwekkend ook.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als ik mensen hoor roepen dat iederen 'onze waarden' moet delen dan vind ik die mensen in combinatie met hun waarden en moeten behoorlijk huiveringwekkend.
Het lijkt mij dat het probleem met de multiculturele samenleving niet bestaat in een teveel aan multiculturaliteit, maar in een gebrek aan samenleving.
Nou.. spanningen zat volgens mij, flinke kloof tussen verschillende groepen. Met als verschil dat de politie aldaar nogal HARD optreedt tegen overtreding van de wetten..quote:[..]
Het lukt in een land als de VS anders prima.
De loonsongelijkheid tussen man en vrouw in NL is ook niet het summum van het door jou gevierde gelijkheidsdenken anders.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:18 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat is absoluut waar, maar ik denk dat jij het met mij eens bent dat gelijkheid van man en vrouw, evenals irrelevantie van geaardheid, echt een fundamenteel goed zijn in onze beschaving, Als ik heel eerlijk ben vind ik Nederlanders die hier anders instaan niet iets wat wij als culturele identiteit moeten waarderen.
Nee hoor. Je komt uit bij het vermogen je eigen leven te leiden en een ander dat ook te laten doen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:39 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ook bij het repareren van een gebrek aan samenleving kom je binnen de kortste keren weer uit op gedeelde waarden en normen, hoe huiveringwekkend ook.
En hoe precies komen deze zaken niet voort uit gedeelde waarden?quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:44 schreef Ille_Kommunikaassie het volgende:
[..]
Nee hoor. Je komt uit bij het vermogen je eigen leven te leiden en een ander dat ook te laten doen.
Daarnaast hebben we een wetboek.
Ik snap er geen snars van hoe je kunt zeggen dat we elkaar vrijheden moeten gunnen, elkaar niet lastig vallen en met z'n allen het wetboek na moeten leven. Om dan te volgen met de stelling dat we 0,0 waarden en normen hoeven te delen.quote:Verder hoef ik nul waarden of normen met jou te delen. Het wordt pas een probleem wanneer we ons aan de wetten onttrekken, of elkaar onder het mom van "goed fatsoen" de les gaan lezen over wat ons niet aanstaat aan de ander.
Nee. Neem bijvoorbeeld het niet de hand willen schudden van vrouwen door bepaalde orthodoxe joden. Dat iedereen met elkaar handen zou moeten schudden is recentelijk bedacht als norm zonder dat daar een waarde aan ten grondslag ligt. Het is een waardenvrije dan wel waardenloze norm, een norm om de norm, en je aan zo'n norm conformeren wordt dan weer als waarde gezien. En vervolgens is dat dan weer het argument om niet met degene te hoeven samenleven, die mensen moeten uit het openbare leven, weggestop worden en mogen allerlei functies niet bekleden.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:39 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ook bij het repareren van een gebrek aan samenleving kom je binnen de kortste keren weer uit op gedeelde waarden en normen, hoe huiveringwekkend ook.
Uit het simpele feit dat je nergens hetzelfde over hoeft te denken om elkaar toch niet in de haren te vliegen.... Ik snap niet zo goed hoe zoiets nog verdere toelichting kan behoeven eigenlijkquote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:52 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
En hoe precies komen deze zaken niet voort uit gedeelde waarden?
Nou, simpel zatquote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:52 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik snap er geen snars van hoe je kunt zeggen dat we elkaar vrijheden moeten gunnen, elkaar niet lastig vallen en met z'n allen het wetboek na moeten leven. Om dan te volgen met de stelling dat we 0,0 waarden en normen hoeven te delen.
Ik geloof dat je het punt niet snapt wat er gemaakt wordt.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:06 schreef Hexagon het volgende:
Singapore gaat het zelfs erg goed. Maar de VS en Singapore hebben dan ook een strikt immigratiebeleid, en een sterke Law & Order instellingquote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat Piet al zei. Je wordt als kansloze immigrant niet snel in het integratie programma van de VS opgenomen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat ik heb vernomen vormt de illegale immigratie juist een minder groot probleem, omdat Mexico een opkomende economie is. Je zag ook dat tussen de jaren '40 en '70 er minder Mexicaanse immigranten naar de VS kwamen, omdat de Mexicaanse economie begon aan te trekken. Dit wordt ook wel het Mexicaanse wonder genoemd. De economie is een belangrijke factor voor de immigratie.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 15:59 schreef beeer het volgende:
In de VS wordt (illegale) immigratie een steeds groter probleem. Het verschil met Singapore is dat de VS steeds verder van kapitalisme verwijderd raken.
Precies.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Exact, de vrijheid van het individu dient het uitgangspunt te zijn.
Dat houd allerlei mogelijkheden van een multiculturele samenleving open binnen wettelijke kaders die het individu beschermen.
Wat houdt dat in? In hoeverre komt vrijheid van meningsuiting daarmee onder druk te staan? Wie bepaalt wat wel mag en niet mag?quote:Op dinsdag 15 februari 2011 16:26 schreef Holograph het volgende:
Assimilatie is een zeer goede oplossing.
Nee? Goede integratie, veel verschillende culturen die relatief goed met elkaar omgaan? Ben je wel eens in de VS geweest of ken je het alleen maar van TV?quote:Op dinsdag 15 februari 2011 18:08 schreef Tanin het volgende:
Ik vind VS nou niet echt een voorbeeld waar wij naar moeten streven.
Met de PVV in de kamer, slechte integratie, veel criminaliteit onder allochtonen, weinig sociale mobiliteit, veel verstopte discriminatie?quote:Ik vind het prima zoals het nu gaat, heerlijk dat multiculti, zo leer je nog eens wat van de wereld. Ik zeg: alle grenzen open!
Gecreëerd door organisaties.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:39 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Nou.. spanningen zat volgens mij, flinke kloof tussen verschillende groepen.
Dat is geen statement. Het is indoctrinatie dat wordt verkocht als statement.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 19:37 schreef Tanin het volgende:
Ik vind het een heel dapper statement van Moslimas, dat zij zich niet zo vulgair willen kleden als westerse vrouwen.
Tja, ik kan heel goed begrijpen dat de PVV een hekel aan bejaarden heeft, zo overspoelen Nederland de komende jaren in grote aantallenquote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:19 schreef waht het volgende:
Maar goed, dan begint de discussie over welke waarden dan het belangrijkst zijn. Ik zeg bijvoorbeeld tolerantie en een gemiddelde PVV'er schreeuwt vervolgens iets over hoofddoeken of zo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |