Waarom in hemelsnaam? Om jezelf een veilig gevoel te geven?quote:Op dinsdag 15 februari 2011 13:12 schreef Anneloortje het volgende:
Ja ik geloof in leven na de dood.
Ik vind de beeldvorming met betrekking tot Licht en duisternis interessant.quote:Kolossenzen 1:12 Breng dus met vreugde dank aan de Vader. Hij stelt u in staat om te delen in de erfenis die alle heiligen wacht in het licht.
13 Hij heeft ons gered uit de macht van de duisternis en ons overgebracht naar het rijk van zijn geliefde Zoon, 14 die ons de verlossing heeft gebracht, de vergeving van onze zonden.
Deze tekst zette me werkelijk aan het denken, ook in relatie tot wat mensen ervaren tijdens een bijna-doodervaring, dat alle wezens uiteindelijk onderdeel vormen van het Licht dat ze waarnemen en wat een onvoorwaardelijke Liefde uitstraalt. De vraag is, en mijn excuus voor mijn mogelijke godslastering (wat ik juist zie als een godsbekrachtiging) is of we niet allemaal een stukje God zijn, verpakt in een lichaam, onderworpen aan aardse omstandigheden en verleidt tot de Zonde door het Vlees en dat we uiteindelijk terugkeren en onderdeel vormen van de oorspronkelijke Bron in een ander leven, het werkelijke Leven? Dat we dan volledig geestelijk en zuiver zijn en vol liefde.quote:Kolossenzen 1:15 Beeld van God, de onzichtbare, is hij,
eerstgeborene van heel de schepping:
16 in hem is alles geschapen,
alles in de hemel en alles op aarde,
het zichtbare en het onzichtbare,
vorsten en heersers, machten en krachten,
alles is door hem en voor hem geschapen.
17 Hij bestaat vóór alles en alles bestaat in hem.
18 Hij is het hoofd van het lichaam, de kerk.
Oorsprong is hij,
eerstgeborene van de doden,
om in alles de eerste te zijn:
19 in hem heeft heel de volheid willen wonen
20 en door hem en voor hem alles met zich willen verzoenen,
alles op aarde en alles in de hemel,
door vrede te brengen met zijn bloed aan het kruis.
Je hoeft je niet te excuseren voor je eventuele eigen Godsbeeldquote:Op dinsdag 15 februari 2011 15:03 schreef poldergeist het volgende:
De vraag is, en mijn excuus voor mijn mogelijke godslastering (wat ik juist zie als een godsbekrachtiging) is of we niet allemaal een stukje God zijn, verpakt in een lichaam, onderworpen aan aardse omstandigheden en verleidt tot de Zonde door het Vlees en dat we uiteindelijk terugkeren en onderdeel vormen van de oorspronkelijke Bron in een ander leven, het werkelijke Leven?
Kijk hier zit je al met het probleem wat je verstaat onder leven of een levendiger leven dan hier op aarde. Ik denk als dit al eens eerst uitgeklaard zou worden , dan het dan verhelderender zou zijn. Zulks levendiger leven is niet levendiger dan dit hier op aarde. Het is ook totaal niet te vergelijken. Het gaat hier over heel iets anders. Wat voor iets kan bv. maken dat zulk een "leven" levendiger schijnt te zijn? Da n zouden we dus al moeten aanvaarden dat het werkelijke leven in op aarde een verduisterd leven is , een onzuiver leven. Wat maakt precies dat aardse leven onzuiver of duister? De zonde zoals de Bijbel zegt? Welke zonde? Wat bedoelt men met de boom van kennis van goed en kwaad? Wat betekent het om niet van die boom gegeten te hebben? Wat is het gevolg van het wel eten van die boom? Het zou heel interessant zijn om daar eens over door te bomen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 14:35 schreef poldergeist het volgende:
[quote]Het is een interessante gedachte vanuit de zaken die ik gelezen heb dat het werkelijke leven na de dood ontdekt wordt, dat het een terugkeer vormt naar de Bron. Een Leven dat levendiger is, dan het leven hier op aarde. Dat het lichaam dat je hebt slechts een onsterfelijke geest faciliteert en dat die geest van het lichaam wordt ontdaan bij het sterfproces. Het is als het ware een overgang van het ene (beperkte) leven naar een volledig leven.
. Ik denk dat dat bewijs er ook nooit zal komen. Men kan niet fysieke zaken, niet fysiek bewijzen. Dit is onmogelijk. Wat wel kan is dat het bewustzijn van de mens gaat uitbreiden en daardoor meer inzage zal krijgen in de werkelijke aard der dingen.quote:Maar dit is slechts een gedachte en een verschijnsel waar nog niet echt wetenschappelijk objectief bewijs voor is. In mijn hart geloof ik in een leven na de dood, maar mijn verstand laat dit niet altijd toe
Stel dat de ziel een subtiele energie is, dus een soort half substantieel iets. Bij het overlijden van iemand van de persoon wordt een miniscul gewichtsverlies geconstateerd. Dat is volgens mij wetenschappelijk bevestigd, maar ik kan geen bronnen geven hiervoor.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 15:34 schreef Supersoep het volgende:
Projecteer het vraag van de ziel eens op teleportatie.
Stel, je hebt een ziel, wat niet uit massa bestaat anders hadden we het al gevonden; er is onderzoek naar gedaan en er is niks aantoonbaars te vinden.
Nu weet je door middel van quantum teleportatie je lichaam ergens naar te teleporteren. Om dit te doen moet je eerst je huidige lichaam compleet afbreken, je gaat dus in zekere zin dood. Dan wordt het ergens anders weer opgebouwd; precies hetzelfde, of toch niet?
Wat gebeurt er in zo'n geval met een ziel wat niet uit materie bestaat? Met mijn logica kan een ziel, mits ze bestaan, niet mee worden geteleporteerd want het bestaat niet uit deeltjes. Maar de geteleporteerde persoon zal er toch hetzelfde uitzien, zich hetzelfde gedragen, enzovoort. Zonder ziel?
Dat is een mythe. Dat hele verhaal van ''21 gram'' gewichtsverlies komt van één of andere malafide dokter, het is nog nooit gereproduceerd in ziekenhuizen enzovoort. Er is geen gewichtsverlies direct na het overlijden.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 15:56 schreef nostradama het volgende:
[..]
Stel dat de ziel een subtiele energie is, dus een soort half substantieel iets. Bij het overlijden van iemand van de persoon wordt een miniscul gewichtsverlies geconstateerd. Dat is volgens mij wetenschappelijk bevestigd, maar ik kan geen bronnen geven hiervoor.
En tleportie is geen overlijden. Dus je kan beiden niet vergelijken met elkaar. Er zouden yogi's zijn die teleportie onder de knie hebben. In het Buddhisme bestaan daar geschriften over. En het heeft idd. te maken met het beheersen van atomen
Klein nuanceverschil. Waar mensen zoals Copernicus vast eerst ook niet serieus werden genomen, ligt dat nu toch anders. Hypotheses worden nu getest, openbaar gemaakt zodat ze kunnen worden gereproduceerd. Als dat door verschillende, objectieve partijen gewoonweg niet lukt, en een lichaam wegen lijkt me dan nog iets simpels, dan kan je al redelijk concluderen dat één persoon die het met foute en onbetrouwbare methodes wel lukte, het niet bij het juiste eind had.quote:En ik begrijp ook dat je denkt dat het van een of andere malafide dokter komt. Maar zo worden mensen met nieuwe of andere inzichten nogal eens vaak benoemd als pseudowetenschappers.
Rustig aan, waarop baseer jij dat dit een malafide dokter was?quote:Op dinsdag 15 februari 2011 16:00 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Dat is een mythe. Dat hele verhaal van ''21 gram'' gewichtsverlies komt van één of andere malafide dokter, het is nog nooit gereproduceerd in ziekenhuizen enzovoort. Er is geen gewichtsverlies direct na het overlijden.
Ze zijn tot onzin verklaard omdat (zoals ook uit die link van je blijkt) de resultaten niet consistent waren en er van alles niet deugde aan dat onderzoek.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 17:26 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Rustig aan, waarop baseer jij dat dit een malafide dokter was?
Het is nog nooit gereproduceerd omdat deze metingen, voor zover ik weet, simpelweg nog nooit zijn overgedaan.
De oorspronkelijke metingen zijn eenvoudig tot onzin verklaard, en that was it.
De bewering dat er geen gewichtsverlies is direct na overlijden is dus volgens mij nergens op gebaseerd.
http://www.snopes.com/religion/soulweight.asp
Ze testen wel degelijk in het ziekenhuis bij gestorven patienten of er een gewichtsverlies is. Of nou ja, dat hebben ze gedaan. Wie weet of dat nog steeds gebeurd. Er is nog nooit iets naar boven gekomen dat aantoont dat er een verschil is na het moment van overlijden.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 17:26 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Rustig aan, waarop baseer jij dat dit een malafide dokter was?
Het is nog nooit gereproduceerd omdat deze metingen, voor zover ik weet, simpelweg nog nooit zijn overgedaan.
De oorspronkelijke metingen zijn eenvoudig tot onzin verklaard, en that was it.
De bewering dat er geen gewichtsverlies is direct na overlijden is dus volgens mij nergens op gebaseerd.
http://www.snopes.com/religion/soulweight.asp
Ik heb dat toch nooit geweten hoor dat ze dat zouden doen in ziekenhuizen. Waarom zouden ze dat doen? Volgens wetenschappen is de ziel trouwens larie en apekool. Ik denk dus niet dat ze zich daarmee bezig houden. Tenzij in een specifiek onderzoeksproject. Maar daar weet ik niet van eigenlijk. Ikzelf geloof niet in een gewicht van een ziel. En als dat zo zou zijn dan denk ik dat daar nog geen instrumenten voor bestaan.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 17:41 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Ze testen wel degelijk in het ziekenhuis bij gestorven patienten of er een gewichtsverlies is. Of nou ja, dat hebben ze gedaan. Wie weet of dat nog steeds gebeurd. Er is nog nooit iets naar boven gekomen dat aantoont dat er een verschil is na het moment van overlijden.
Nee hoor, ze zetten dat bed echt niet op een weegschaal om tot op de gram nauwkeurig te onderzoeken of er een onverklaarbaar, plotseling gewichtsverlies is op het moment van overlijden.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 17:41 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Ze testen wel degelijk in het ziekenhuis bij gestorven patienten of er een gewichtsverlies is. Of nou ja, dat hebben ze gedaan. Wie weet of dat nog steeds gebeurd. Er is nog nooit iets naar boven gekomen dat aantoont dat er een verschil is na het moment van overlijden.
Zo zwart wit is het niet, en zo denken wetenschappers dus al helemaal niet, in dat zwart-wit spectrum. Iets kan zéér onwaarschijnlijk zijn, dus er wordt naar gekeken. Tuurlijk zijn er metingen in ziekenhuizen geweest of zelfs op andere plekken. Daar is niks van gekomen, dus wordt er ook zeer weinig over gepubliceerd natuurlijk.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 17:48 schreef nostradama het volgende:
[..]
Ik heb dat toch nooit geweten hoor dat ze dat zouden doen in ziekenhuizen. Waarom zouden ze dat doen? Volgens wetenschappen is de ziel trouwens larie en apekool. Ik denk dus niet dat ze zich daarmee bezig houden. Tenzij in een specifiek onderzoeksproject. Maar daar weet ik niet van eigenlijk. Ikzelf geloof niet in een gewicht van een ziel. En als dat zo zou zijn dan denk ik dat daar nog geen instrumenten voor bestaan.
Dat is geweldig, maar dan negeer je de punten die niet echt kloppen zoals hierboven al geschetst. Het gewichtsverlies was verre van consistent.quote:Nee hoor, ze zetten dat bed echt niet op een weegschaal om tot op de gram nauwkeurig te onderzoeken of er een onverklaarbaar, plotseling gewichtsverlies is op het moment van overlijden.
Dr. Mcdougall heeft dat wel gedaan.
Hier is zijn verslag in het Nederlands te lezen, en ik vind toch dat het te denken geeft, in ieder geval genoeg om het interessant te maken die metingen te herhalen:
http://users.telenet.be/aura.oasis/weight.htm
Ik bedoelde het in verband met de bijna-doodervaring. Mensen hebben het gevoel alsof ze uit hun 'vieze' lichaam treden en daar blij om zijn, omdat ze de realiteit die ze aan gene zijde ervaren 'echter is dan echt'. Zo beschrijven veel BDE'ers het, maar het blijft vaag uiteraard, maar het fascineert me wel. De vraag of het lichaam hier op aarde slechts een tijdelijk omhulsel is, dat als het ware bevrijd wordt na de dood.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 15:49 schreef nostradama het volgende:
[..]
Kijk hier zit je al met het probleem wat je verstaat onder leven of een levendiger leven dan hier op aarde. Ik denk als dit al eens eerst uitgeklaard zou worden , dan het dan verhelderender zou zijn.
Het gaat wederom om BDE'ers waar ik op doelde, zij ervaren een realiteit die niet slechts aan zintuigen gebonden is, claimen dat ze kleuren zien die ze op aarde nooit gezien hadden, dat kleur en geluid door elkaar heen lopen, kunnen als het ware 360 graden waarnemen, telepathisch denken en kennen een gevoel van liefde dat niet vergelijkbaar is als op aarde. Het gaat hier om een verklaring van mensen die terugkwamen uit een BDE, dit is geen exacte wetenschap.quote:Zulks levendiger leven is niet levendiger dan dit hier op aarde. Het is ook totaal niet te vergelijken. Het gaat hier over heel iets anders. Wat voor iets kan bv. maken dat zulk een "leven" levendiger schijnt te zijn?
Wat mij fascineert aan het Nieuwe Testament (ben eigenlijk een aantal maanden begonnen met het opnieuw lezen) is dat het vaker spreekt (Paulus onder andere in zijn brieven aan de gemeenten) van het Vlees v.s. de Geest. De mens is uit het Vlees geboren net als Christus uit David stamt en de Geest is vanuit God, Maria was onbevlekt ontvangen door de Heilige Geest. De mens laat zich vanuit zijn eigen wil vaker leiden door het Vlees, terwijl hij zich eigenlijk wilt richten tot de Geest. In essentie willen we goed doen, maar door onze eigen begeerten en lusten hier op aarde zijn we eerder geneigd het verkeerde te doen en aan onszelf te denken. Dat haal ik hier uit en beschouw ik als Zonde. Als wij ons meer door de Geest proberen te laten leiden, dan zullen wij vrucht dragen op een totaal andere manier, anders oogsten op het gebied van genot en louter immateriële schatten dan materiële schatten. Dat is de inspiratie die ik eruit haal.quote:Dan zouden we dus al moeten aanvaarden dat het werkelijke leven in op aarde een verduisterd leven is , een onzuiver leven. Wat maakt precies dat aardse leven onzuiver of duister? De zonde zoals de Bijbel zegt? Welke zonde?
Persoonlijk zie ik de Zondeval als een prachtig verhaal dat illustreert dat in een perfecte wereld waar alles in orde is voor de mens, de mens toch altijd geneigd is om zich te laten verleiden door begeerte (het plukken en eten van de Verboden vrucht). De mens wilt altijd meer, terwijl het eigenlijk goed genoeg is, laat zich niet leiden door God, de Geest die weet wat goed voor de mens is, maar laat zich leiden door zijn eigen wil. Ik weet even niet goed hoe ik het gegeven 'kennis van goed en kwaad' moet plaatsen. Misschien simpelweg dat een mens ook moet geloven om in God en de Hemel te kunnen delen en niet zelf kennis moet verschaffen van goed en kwaad, maar zich moet laten leiden door de wetten van God. Ik ben nieuwsgierig wat personen als Haushofer daarover denken en anderen als Ali_Kannibali en Koning David en andere users uiteraard.quote:Wat bedoelt men met de boom van kennis van goed en kwaad? Wat betekent het om niet van die boom gegeten te hebben? Wat is het gevolg van het wel eten van die boom? Het zou heel interessant zijn om daar eens over door te bomen.
Ik dacht het wel, gestudeerde mensen als geneeskundigen hebben wel belangrijkere dingen aan hun hoofd dan zo iets dwaas te onderzoeken als het gewicht van een fijnstoffelijk lichaam, en anders kom je maar eens met bronnen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 18:11 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Zo zwart wit is het niet, en zo denken wetenschappers dus al helemaal niet, in dat zwart-wit spectrum. Iets kan zéér onwaarschijnlijk zijn, dus er wordt naar gekeken. Tuurlijk zijn er metingen in ziekenhuizen geweest of zelfs op andere plekken. Daar is niks van gekomen, dus wordt er ook zeer weinig over gepubliceerd natuurlijk.
Denk je dat ze zo'n claim van McDougall gewoon wegwuiven zonder het zelf te proberen? Dat dacht ik niet.
Ik ben niet bijbels, maar ik zie wel een kern van waarheid in het boom-verhaal.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 18:12 schreef poldergeist het volgende:
Persoonlijk zie ik de Zondeval als een prachtig verhaal dat illustreert dat in een perfecte wereld waar alles in orde is voor de mens, de mens toch altijd geneigd is om zich te laten verleiden door begeerte (het plukken en eten van de Verboden vrucht). De mens wilt altijd meer, terwijl het eigenlijk goed genoeg is, laat zich niet leiden door God, de Geest die weet wat goed voor de mens is, maar laat zich leiden door zijn eigen wil. Ik weet even niet goed hoe ik het gegeven 'kennis van goed en kwaad' moet plaatsen. Misschien simpelweg dat een mens ook moet geloven om in God en de Hemel te kunnen delen en niet zelf kennis moet verschaffen van goed en kwaad, maar zich moet laten leiden door de wetten van God. Ik ben nieuwsgierig wat personen als Haushoufer daarover denken en anderen als Ali_Kannibali en Koning David en andere users uiteraard.
Inderdaad. Ik noem me dan maar een boeddhist. Wat boeddhisme onderscheidt van andere geloven is dat het leert dat er wedergeboorte is, maar dat dit eigenlijk klote is en dat je beter op kan gaan in het 'niets'. Alleen dat de menselijke wil dit tegenhoudt. Het niets, de bekende term Nirvana, dat is dus totaal niet vergelijkbaar met een hemel. Want naar mijn weten alle andere religies leren over een bepaalde persoonsafhankelijke ziel die naar een hemel gaat. Dit idee van een 'zelf', of een 'ziel' bestaat niet in boeddhisme. En het idee van een persoonlijke god al helemaal niet.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 18:27 schreef nostradama het volgende:
Ik had je goed begrepen hoor Poltergeist. Laat me je het volgende zeggen : Buddhisten noemen het "leven" zoals het beschreven wordt door BDE een illusie en een tussenstadium overeenkomstig met de astrale werelden of de wereld van schillen en schimmen.
Met de rest van je posting ga ik niet mee. Dat behoort tot een Bijbels geloof, voor mij groot bijgeloof ontstaan door plagiaat en verdraaid en versnipperd van eerdere en oorspronkelijke en werkelijke kennis
Je verwacht dat ik met bronnen of studies die aangeven dat iets niet is gevonden? Als er geen resultaat is, dan gaan ze er ook niet over berichten.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 18:19 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik dacht het wel, gestudeerde mensen als geneeskundigen hebben wel belangrijkere dingen aan hun hoofd dan zo iets dwaas te onderzoeken als het gewicht van een fijnstoffelijk lichaam, en anders kom je maar eens met bronnen.
interessante gedachte rijsttafel.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 18:22 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Ik ben niet bijbels, maar ik zie wel een kern van waarheid in het boom-verhaal.
Kennis van goed en kwaad impliceert dat er zoiets is als goed en kwaad. Maar is dit wel zo? Je zou kunnen zeggen dat juist dit idee dat er zoiets is ervoor zorgt dat mensen zich gaan onderscheiden, heel sterk vasthouden aan hun religie en dergelijke. Mijn religie is juist en de jouwe is fout, bijvoorbeeld. Dit slaat nergens op. Ik denk dat "goed" en "kwaad" begrippen zijn gecreëerd door onze geest waarvan helemaal niets waar is. Zo impliceer ik dat stuk uit de bijbel; op het moment in de evolutie dat mensen dit onderscheid gingen maken, ging het 'fout'.
Want zodra je goed en kwaad niet ziet, hoef je ook niet voor jezelf te kiezen (immers wat is "goed" voor jezelf dan nog?) en doe je automatisch hetgene wat jou en anderen vooruit helpt. Een soort groepsdynamiek zoals mieren dat hebben.
Dan is het inderdaad de wil van de mens die zorgt voor de 'problemen'. De wil is dan de "satan".
Mijn visie op leven na de dood deel ik hier later misschien nog als ik wat meer tijd heb.
Michio Kaku geniet mijn absolute apreciatie. Ik vind het een verbluffend wetenschapper die nog van hem zal laten horen. Maar ik ben niet op de hoogte dat hij daar uitspraken over heeft gedaan. Heb je daar iets concreets over?quote:Op dinsdag 15 februari 2011 18:49 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Je verwacht dat ik met bronnen of studies die aangeven dat iets niet is gevonden? Als er geen resultaat is, dan gaan ze er ook niet over berichten.
Ik heb wel van academici met ruime kennis op dit soort gebieden vernomen dat er in ziekenhuizen wel degelijk getest is en die neem ik toch iets serieuzer dan de standaard FOK!ker.
Michio Kaku heeft het bijvoorbeeld al een aantal keer vermeldt. Nu kan je over hem denken wat je wil, iemand met zijn enthousiasme over dit soort onderwerpen zou daar nu niet precies over liegen en het juist toejuichen dat er echt onderzoek naar wordt gedaan mocht het enige kans van slagen hebben.
Feit is nu eenmaal dat er veel hoaxes zijn omtrent dit gedoe. Er zou ook een studie uitgebracht zijn door ene Dr. Fisher en een andere oost-Duitse wetenschappen. Beide zijn compleet onbekend, hadden zogezegd hun studie over postmortem gewichtsverlies gepubliceerd in een journal dat niet lijkt te bestaan, en zo gaan we nog wel even verder.
Het argument van ''ziekenhuisstaf heeft wel iets beters te doen'' vind ik een beetje jammer. Net zo erg als klagen over hoe Mark Rutte z'n tijd beter kan besteden als hij een item van 5 minuten opneemt voor PowNed of Obama voor Mythbusters.
bedoel je met zinnige reden , een rationele reden? Dan kan ik daar inkomen. Maar een doorgaand bewustzijn dat geen dood kent is van een andere orde dan ratio. Het is iets wat de ratio niet kan begrijpen, omdat het de ratio overstijgt. Let ook op het feit dat ivm bewustzijn, de wetenschap nog nergens staat. Wat men denkt dat het een resultaat van chemie in de hersenen is is gewoon de beschrijving van een werking die ze zien. Maar verklaart het fenomeen bewustzijn zelf totaal niet.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 19:26 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ik denk van niet, er is geen zinnige reden te bedenken voor een leven na de dood imho.
Op verscheidene fragmenten kan je hem daar over horen. Recent nog op Coast to Coast FM.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 19:28 schreef nostradama het volgende:
[..]
Michio Kaku geniet mijn absolute apreciatie. Ik vind het een verbluffend wetenschapper die nog van hem zal laten horen. Maar ik ben niet op de hoogte dat hij daar uitspraken over heeft gedaan. Heb je daar iets concreets over?
Nou, het lijkt gewoon geen enkel nut te hebben om dood te gaan en dan iets onstoffelijks te hebben wat gewoon doorgaat met leven zonder dat het verder enige invloed meer heeft op het bestaan. Het klinkt niet als iets wat de natuur zou doen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 19:33 schreef nostradama het volgende:
[..]
bedoel je met zinnige reden , een rationele reden? Dan kan ik daar inkomen. Maar een doorgaand bewustzijn dat geen dood kent is van een andere orde dan ratio. Het is iets wat de ratio niet kan begrijpen, omdat het de ratio overstijgt. Let ook op het feit dat ivm bewustzijn, de wetenschap nog nergens staat. Wat men denkt dat het een resultaat van chemie in de hersenen is is gewoon de beschrijving van een werking die ze zien. Maar verklaart het fenomeen bewustzijn zelf totaal niet.
Niet iets wat de natuur zou doen? Ik vind het juist wel iets wat de natuur zou doen. In de natuur blijft alles behouden. Niets gaat verloren, het verandert enkel van vorm. De wetten van behoud van energie, behoud van lading en impuls, al dat soort wetten van behoud van iets.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 19:49 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Nou, het lijkt gewoon geen enkel nut te hebben om dood te gaan en dan iets onstoffelijks te hebben wat gewoon doorgaat met leven zonder dat het verder enige invloed meer heeft op het bestaan. Het klinkt niet als iets wat de natuur zou doen.
De 'schepping' van de mens daar waag ik me niet aan, daar weet ik niets van. Of planten bewustzijn hebben betwijfel ik ook, maar de rest van je verhaal daar kan ik me zeker in vinden.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 19:24 schreef nostradama het volgende:
[..]
interessante gedachte rijsttafel.. Laat ik daar eventjes op doorgaan.
bla bla
Kan je je daarin vinden rijsttafel?
ook voor mij is er nooit zo iets als schepping geweest. Ik gebruikte gewoon de termen van religie. Alle heeft er altijd geweest. Het niets is allesquote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:14 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
De 'schepping' van de mens daar waag ik me niet aan, daar weet ik niets van. Of planten bewustzijn hebben betwijfel ik ook, maar de rest van je verhaal daar kan ik me zeker in vinden.
Religies hebben meer kennis over spirituele zaken, ja. Dat lijkt mij nogal evident. Wil jij zeggen van niet? De mens heeft al heel lang spirituele ervaringen. Hoewel die telkens anders verklaard worden (god, nirvana, maya-shit) zijn de ervaringen op zich niet verschillend. Vooral de religies die de geest al duizenden jaren bestuderen met meditatie (van binnen in plaats van van buiten) hebben hier ontzettend veel kennis over lijkt mij.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:14 schreef Supersoep het volgende:
Wil je daarmee zeggen dat religies meer kennis hebben over dat soort zaken?
Ik kwam niet met kaku, dat was iemand anders. Ik ken dat helemaal niet en heb me eerlijk gezegd ook nog niet echt in die post verdiept.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:59 schreef nostradama het volgende:
Ik heb kaku beluistert , rijsttafel. Alleen vind ik zijn uitleg nogal onvolledig en kan ik me er niet helemaal in vinden. Maar nogmaals ik denk zelf ook niet dat een ziel bestaat of gewicht zou hebben.
Waarom ik met hem niet eens ben is omwille van het feit dat een lichaam uit miljarden atomen bestaat en elk atoom zijn inner wezen of informatie draagt. Bij teleportatie zie ik ook niet een vernieting van atomen en een wederopbouw maar eerder een transformatie van atomen. Er kan immers niets vernietigt worden. Er kan wel omvorming zijn.
Natuurlijk wel, als wetenschappers een experiment opzetten om iets nauwkeurig te onderzoeken, en het resultaat daarvan is dat er binnen een bepaalde foutenmarge geen significant gewichtsverlies wordt gemeten, wordt zo'n resultaat natuurlijk gepubliceerd.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 18:49 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Je verwacht dat ik met bronnen of studies die aangeven dat iets niet is gevonden? Als er geen resultaat is, dan gaan ze er ook niet over berichten.
quote:Duncan MacDougall (doctor)From Wikipedia, the free encyclopediaJump to: navigation, search
This article may require cleanup to meet Wikipedia's quality standards. Please improve this article if you can. The talk page may contain suggestions. (October 2010)
Duncan MacDougall
Died October 15, 1920(1920-10-15)
(aged 54)
Residence Haverhill, Massachusetts, USA
Citizenship American
Nationality American
Fields Biologist
Known for 21 grams theory
Dr. Duncan "Om" MacDougall (c. 1866 – October 15, 1920) was an early 20th century physician in Haverhill, Massachusetts who sought to measure the mass purportedly lost by a human body when the soul departed the body upon death.
[edit] Ideas about the soul
NYT article from March 11, 1907In 1907, MacDougall weighed six patients while they were in the process of dying from tuberculosis in an old age home. It was relatively easy to determine when death was only a few hours away, and at this point the entire bed was placed on an industrial sized scale which was apparently sensitive to the gram. He took his results (a varying amount of perceived mass loss in most of the six cases) to support his hypothesis that the soul had mass, and when the soul departed the body, so did this mass. The determination of the soul weighing 21 grams was based on the average loss of mass in the six patients within minutes or hours after death. Experiments on mice and other animals took place. Most notably the weighing upon death of sheep seemed to create mass for a few minutes which later disappeared. The hypothesis was made that a soul portal formed upon death which then whisked the soul away.
MacDougall also measured fifteen dogs in similar circumstances and reported the results as "uniformly negative," with no perceived change in mass. He took these results as confirmation that the soul had weight, and that dogs did not have souls. MacDougall's complaints about not being able to find dogs dying of the natural causes that would have been ideal have led at least one author to conjecture that he was in fact poisoning dogs to conduct these experiments.[1] In March 1907, accounts of MacDougall's experiments were published in the Journal of the American Society for Psychical Research and the medical journal American Medicine, while the news was spread to the general public by New York Times.
His results have never been reproduced, and are generally regarded either as meaningless or considered to have had little if any scientific merit.[1][2] Nonetheless, MacDougall's finding that the human soul weighed 21 grams has become a meme in the public consciousness, mostly due to its claiming the titular thesis in the 2003 film 21 Grams.
[edit] References1.^ a b Mikkelson, Barbara; Mikkelson, David P. (October 27, 2003). "Soul Man". Snopes. http://www.snopes.com/religion/soulweight.asp. Retrieved February 17, 2007. "MacDougall's ... methodology ... was suspect, [his] sample size far too small, and [his] ability to measure changes in weight imprecise. For this reason, credence should not be given to the idea his experiments proved something, let alone that they measured the weight of the soul ... His postulations on this topic are a curiosity, but nothing more."
2.^ Robert L. Park. Superstition: Belief in the Age of Science; Princeton University Press; 2009; page 90
[edit] External linksSummary of MacDougall's research at Snopes.com
Full text Dr. Duncan MacDougall “Hypothesis Concerning Soul Substance, Together with Experimental Evidence of the Existence of Such Substance” , Journal of the American Society for Psychical Research, May 1907
Original article, Full Text, as above, another source, easier to read formatting.
NYT archives of newspaper article from March 11th 1907
Related paper by Lewiss E. Hollander, Jr. showing transient weight increase at time of death for sheep.
Wat heeft Michio Kaku vermeld? Bronnen graag.quote:Ik heb wel van academici met ruime kennis op dit soort gebieden vernomen dat er in ziekenhuizen wel degelijk getest is en die neem ik toch iets serieuzer dan de standaard FOK!ker.
Michio Kaku heeft het bijvoorbeeld al een aantal keer vermeldt. Nu kan je over hem denken wat je wil, iemand met zijn enthousiasme over dit soort onderwerpen zou daar nu niet precies over liegen en het juist toejuichen dat er echt onderzoek naar wordt gedaan mocht het enige kans van slagen hebben.
Ze hebben er kennis van binnen een dogmatisch systeem. Ik zie niet zozeer waar die kennis dan vergaard wordt en op welke manier wij daar van profiteren. Wat vroeger als louter spiritueel werd ervaren, heeft tegenwoordig een solide verklaring. Denk aan waanbeelden, het horen van ''stemmen'' á la Jean D'Arc et al. Als dat soort spirituele know-how door theologen wordt gebruikt om haar dan zalig en heilig te verklaren omdat die stemmen vast echt van de engel Gabriel gekomen zijn, door middel van theologische methodologie en dogma's, dan kan ik daar niet veel waarde aan toedichten.quote:Religies hebben meer kennis over spirituele zaken, ja. Dat lijkt mij nogal evident. Wil jij zeggen van niet? De mens heeft al heel lang spirituele ervaringen. Hoewel die telkens anders verklaard worden (god, nirvana, maya-shit) zijn de ervaringen op zich niet verschillend. Vooral de religies die de geest al duizenden jaren bestuderen met meditatie (van binnen in plaats van van buiten) hebben hier ontzettend veel kennis over lijkt mij.
De quantumwereld is enorm fascinerend en een compleet mysterie. Elke keer als iemand me vraagt of ik in magische dingen geloof, dan zeg ik ja, en richt ik ze naar de quantum-mechanica. Ik snap er zeer weinig van, maar dat is juist het mooie.quote:Daarnaast is wetenschap helemaal niet zo solide als men denkt. Zo is de wetenschap op het gebied van quantumphysica ook nog één groot raadsel. Ik weet niet hoeveel kennis jij daarvan hebt, die van mij is beperkt, maar ik weet wel dat enkele quantumphysici denken dat de menselijke geest een bepaalde invloed heeft op het quantumgedrag van materie. Al heel vreemd bijvoorbeeld is dat het gedrag van een deeltje verandert op het moment dat het deeltje waar wordt genomen. Dit fenomeen is naar mijn weten nog steeds onverklaard.
Dat lijkt zo te zijn, maar dat stopt de hypotheses natuurlijk niet. Als ze echt waarde hebben en tegen de waarheid aanleunen, dan kan je er na verloop van tijd niet meer omheen en kom je vanzelf terug bij de afgedankte hypotheses. Zo werkt het dan ook weer. Vroeger werd je misschien nog uitgelachen als je zou zeggen dat tijdreizen mogelijk is. Tegenwoordig zeker niet meer.quote:Ook is de wetenschap niet zo open als veel mensen denken. Een nieuwe ontdekking wordt niet altijd zomaar geaccepteerd en vaak opzij geschoven omdat het niet past in het straatje waarin de huidige wetenschap werkt. Zo werd Einstein naar mijn weten ook eerst door velen voor gek verklaard toen hij stelde dat tijd niet constant was. Totdat bewijzen zich op bleven stapelen en zijn voorspellingen bleken te kloppen. Zelf zei hij dat toen hij leefde nog geen 10 mensen zijn deze theorie echt begrepen. Dat toont ook al aan hoe onaannemelijk het voor velen was/is.
Natuurlijk. Er wordt niks vernietigd. Preservation of information is een sterk gefundeerd principe en dat is volgens mij ook niet wat ik heb betwist. Bij het overlijden van een persoon heb je ook geen vernietiging van atomen, quarks, elektronen en wat dan ook. Die zwerven nog allemaal rond, in een rivier ergens of in je glas cola.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 20:59 schreef nostradama het volgende:
Ik heb kaku beluistert , supersoep. Alleen vind ik zijn uitleg nogal onvolledig en kan ik me er niet helemaal in vinden. Maar nogmaals ik denk zelf ook niet dat een ziel bestaat of gewicht zou hebben.
Waarom ik met hem niet eens ben is omwille van het feit dat een lichaam uit miljarden atomen bestaat en elk atoom zijn inner wezen of informatie draagt. Bij teleportatie zie ik ook niet een vernieting van atomen en een wederopbouw maar eerder een transformatie van atomen. Er kan immers niets vernietigt worden. Er kan wel omvorming zijn.
Heb je al eens iets gezien of gehoord van Dr. Amit Goswami ivm quantumvisie op "God" . Je kan het vinden op youtube. Ik geef ze hier mee 3 delen.
ps; aangepast wegens citering van een andere poster . Rijsttafel werd vervangen door supersoep. Sorry
McDouglas formuleert zijn hypotheses onder invloed van zijn religieuze overtuigingen. Als er schapen gewogen worden die dan bij het moment van overlijden juist wat in massa toenemen, wordt er beslist ''there must be a soul-portal that appears, which snatches the souls away" en bij de afwezigheid van enige fluctuatie in gewicht bij honden komt hij al snel tot de conclusie dat dieren dus geen ziel hebben. Dat botst sowieso nog een beetje met het eerdere schaap verhaal.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 22:15 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Wat heeft Michio Kaku vermeld? Bronnen graag.
Omdat ik het topic niet over quantumtheorie en wetenschap opzich wil laten gaan reageer ik alleen hier even op en laat ik de rest van je post even voor wat het is. (heb het wel gelezen en ben het er wel mee eens, maar de post gaat niet echt in op het thema van dit topic)quote:Op dinsdag 15 februari 2011 23:56 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Ze hebben er kennis van binnen een dogmatisch systeem. Ik zie niet zozeer waar die kennis dan vergaard wordt en op welke manier wij daar van profiteren. Wat vroeger als louter spiritueel werd ervaren, heeft tegenwoordig een solide verklaring. Denk aan waanbeelden, het horen van ''stemmen'' á la Jean D'Arc et al. Als dat soort spirituele know-how door theologen wordt gebruikt om haar dan zalig en heilig te verklaren omdat die stemmen vast echt van de engel Gabriel gekomen zijn, door middel van theologische methodologie en dogma's, dan kan ik daar niet veel waarde aan toedichten.
Inderdaad, ik wil enkel zeggen dat met tijd alles vast en zeker een antwoord gaat krijgen. Dus ook vraagstukken die nu nog worden overgelaten aan religies omdat ze empirisch niet te toetsen zijn. .quote:Op woensdag 16 februari 2011 01:15 schreef rijsttafel het volgende:
Het opkomen van de zon heeft met leven na de dood wat mij betreft niets te maken. Hoe de zon opkomt kan je prima met wetenschap verklaren, daar is geen religie voor nodig.
Wel een interessante post, en ik ben het met veel dingen hierin ook eens.quote:Op woensdag 16 februari 2011 14:21 schreef nostradama het volgende:
Ik ben het eens met rijsttafel. Uiteindelijk zijn religie en wetenschap twee totaal verschillende dingen en toch zijn ze één geheel of samenhangend. Wetenschap bestudeert het uiterlijk, het zichtbare of meetbare of bewijsbare.
Religie gaat over het innerlijke en dan wordt hiermee niet bedoeld het binnenste je lichaam. Wetenschaps aanhangers (ik noem ze nu maar eventje zo) kunnen zich sterk maken door de onderzoekmethode die zij hanteren. Maar het is nu eenmaal een feit dat geestelijkheid of spiritualiteit zich niet leent voor zulke onderzoeksmethoden. Gewoon omdat het over niet fysieke zaken gaat.
Dus daarop blijven voortborduren is spreken over appels en peren zeggen dat het confituur is. Het leidt tot oeverloze discuties die niets uithalen en volgens mij ook niet thuishoren op dit forum. Ik ga zelf bv. ook mijn spirituele levensbeschouwing niet gaan bediscutiëren op een wetenschapsforum.
Het horen van stemmen bij mensen enz. is algemeen altijd gezien geweest als iets abnormaal. Zulke mensen kwamen meestal in gekkenhuizen terecht of op de brandstapel of werden uitgestoten door de maatschappij. Dat het als iets bovennatuurlijks werd gezien door religies was enkel als het iets met heiligen had te maken en de dogma's die religies kennen. Iemand die beweerde de stem gehoord te hebben van de heilige Kokoflanel zou ook niet als een religieuze ervaring herkent worden. Wees daar maar van overtuigd.
Dat religies dan zulke zaken erkenden als goddelijke inspiratie had te maken met het feit dat zij zelf onwetend waren omdat zij oorspronkelijke kennis zelf al hadden verdraaid of niet begrepen hadden
Buddhisme is ook geen religie, maar een filosofie. Deze spirituele richting herkent zulke fenomen wel, maar zegt dat het een illusoire ervaring is van iemand die zelfs spiritueel onwetend is. Anderzijds zeggen zij ook niet dat dit bv. gekke mensen zijn. De vedanta filosofie denkt daar juist gelijk over.Zij herkennen ook geen God als een schepper en toch spreken zij over vele Goden en hun vele rijken waar de afgestorvene naar toe gaat na de dood met een aparte bestemming voor de geest na de dood. En dit alles vóór er opnieuw sprake kan zijn van reïncarnatie of hergeboorte. Het leven na de dood is voor hen dus een tussenfase tussen twee echte levens in.
Het leven na de dood voor gelovige Christenen is totaal iets anders dan voor Vedantisten en Buddhisten. Het is voor hen een letterlijk voortleven in de hemel of hel.
Het leven na de dood voor spirituele Christenen is nog iets anders. Het is een reïncarnatietheorie in een meer geestelijk leven. Vandaar dat zulke mensen zweren over mogelijkheid met contacten met de doden, die voor hen dus levende geesten zijn in een andere dimensie zeg maar. Wat dus ook niet korrekt is. Men vind deze mensen vaak terug in New Age lagen van de bevolking en vooral op paranormale beurzen. Er bestaat heel veel verwarring rond het begrip leven na de dood. En de BDE maakt het er niet makkelijker op. Want het wordt niet juist geïnterpreteerd.
Wat bedoel je met: het leven na de dood is voor spirituele christenen een reïncarnatietheorie in een meer geestelijk leven?quote:Het leven na de dood voor spirituele Christenen is nog iets anders. Het is een reïncarnatietheorie in een meer geestelijk leven.
ik bedoel hiermee dat zij een vergelijkbaar leven zien met het wereldse leven, maar in een geestelijke dimensie. De oorzaak hiervan is dat zij de overledenen menen te hebben gezien , gesproken te hebben via verschijningen, dromen, trancetoestanden enz. Soms zijn het ook mensen die beweren Jezus te hebben ontmoet in spirituele ervaringen. Die "geesten" van dierbare overledenen geven boodschappen van liefde en zo. Vele boeken worden daarover geschreven . Levenden beweren gidsen te hebben die hen begeleiden en hun boodschappen doorgeven. Door die ervaringen geloven ze in een verder leven in de letterlijke zin na de dood tot ze opnieuw kunnen reïncarneren in een grofstoffelijk lichaam hier op aarde of op andere planeten. Het gevolg van dat geloof zijn bv. spiritisten, mediums die beweren dat ze met de doden kunnen spreken. Mediums die beweren dat de boodschappen kunnen opgenomen worden via een stemaparaat.quote:Op donderdag 17 februari 2011 17:02 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Wat bedoel je met: het leven na de dood is voor spirituele christenen een reïncarnatietheorie in een meer geestelijk leven?
En als het moslims zijn, dan zien ze Mohammed. Duizenden jaren geleden hadden ze waarschijnlijk in het oude Griekenland Zeus gezien in zulke visioenen. Wie heeft er dan gelijk? Dit is een prachtig verschijnsel van het menselijke brein; dat we herkenning nodig hebben en die herkenning is volledig gebaseerd op wat je persoonlijk gelooft. Dat zie je in je nachtelijke dromen, dat zie je als je patronen bekijkt waar je vast één of ander object in herkent (zoals gezichten). Pattern-recognitionquote:Soms zijn het ook mensen die beweren Jezus te hebben ontmoet in spirituele ervaringen
[..]quote:Op vrijdag 18 februari 2011 18:33 schreef Supersoep het volgende:
Idd. het bewustzijn kan enkel patronen herkennen op basis van verleden. Niemand zal een Jezus ontmoeten in zijn droom die er anders uitziet dan de beelden die de kerk heeft meegegeven. En die beelden zijn ook cultuurgebonden of interessegebonden. Maar anderzijds gaat het er hem niet over wie gelijk heeft of ongelijk. Dat heeft enkel te maken met het dualistisch denken en de functie van denken en bewustzijn en verwerking van zintuigelijke en emotionele prikkels. En dat dit gebeurd kan men nagaan in de nergens. Maar hoe het precies in elkaar zit daar weten ze nog weinig over en zit in het terrein van de psychologie die uiteindelijk nog maar in haar kinderschoenen staat.quote:En als het moslims zijn, dan zien ze Mohammed. Duizenden jaren geleden hadden ze waarschijnlijk in het oude Griekenland Zeus gezien in zulke visioenen. Wie heeft er dan gelijk? Dit is een prachtig verschijnsel van het menselijke brein; dat we herkenning nodig hebben en die herkenning is volledig gebaseerd op wat je persoonlijk gelooft. Dat zie je in je nachtelijke dromen, dat zie je als je patronen bekijkt waar je vast één of ander object in herkent (zoals gezichten). Pattern-recognition
.quote:Als iemand droomt over het na-aardse leven, dan kan je dus wel voorspellen dat mensen dit zien op een manier die doet denken aan het huidige leven
.quote:Alle voorstellingen van de hemel zijn gebaseerd op een vermengeling van persoonlijke ervaringen, niet op één of ander Goddelijk bewijs
Ik begrijp je vergelijk maar het is appel met peren vergelijken.quote:Net zo waardevol als het Loch Ness monster dus. We weten precies hoe die er uit moet zijn, hoe groot het ongeveer is. We hebben beeld gegeven aan het concept; dat betekent niet dat het Loch Ness monster ook echt bestaat, net zo min als er een afterlife is.
Is begrijpelijk, maar nogmaals de logica verklaart niet alles, absoluut niet .En er is veel verwarring en fantasie bij mensen aanwezig. Daar ben ik volledig met eens. En aangezien er geen of bitter weinig geestelijke begeleiders (ik bedoel hier geen priester ofzo he, want die weten zelf niets)in de wereld zijn , zijn die mensen overgeleverd aan hun fantasie en versterken ze elkaar daar ook in.quote:Ik kan echt totaal geen waarde hechten aan dit soort spirituele gepraat, want met logische redenering is het zo makkelijk weg te wuiven.
Nou neen, dat beweer ik dus nu wel. En jou idee daarover kan ik best begrijpen. Ooit was ik ook zo.quote:Nu weet ik dat niemand hier concreet beweert dat er leven na de dood is, maar zelfs een hele discussie die leunt in het voordeel van die stelling gaat me soms al te ver.
Ik snap niet goed wat je hiermee bedoelt. Mijn punt was dat je religieuze ervaringen niet als bewijs kan nemen als de ervaringen compleet anders zijn; afhankelijk van welke religie je aanleunt. Welke is dan echt? Als ze allemaal gegenereerd worden op basis van je eigen interpretatie, dus door je hersenen en wat je in je opvoeding hebt meegekregen, dan spreekt dat juist tegen de bewering dat er iets na de dood kan zijn en maakt het dus tot iets wat je hersenen zelf doen.quote:Idd. het bewustzijn kan enkel patronen herkennen op basis van verleden. Niemand zal een Jezus ontmoeten in zijn droom die er anders uitziet dan de beelden die de kerk heeft meegegeven. En die beelden zijn ook cultuurgebonden of interessegebonden. Maar anderzijds gaat het er hem niet over wie gelijk heeft of ongelijk. Dat heeft enkel te maken met het dualistisch denken en de functie van denken en bewustzijn en verwerking van zintuigelijke en emotionele prikkels. En dat dit gebeurd kan men nagaan in de nergens. Maar hoe het precies in elkaar zit daar weten ze nog weinig over en zit in het terrein van de psychologie die uiteindelijk nog maar in haar kinderschoenen staat.
Welke mogelijkheden? Het verandert zo in pure speculatie als we niet eens meer afgaan op wat we daadwerkelijk observeren. In 99% van de gevallen beperken ervaringen zich tot de voorstelling die de persoon zich er al op voorhand van maakte. Er zal vast een 1% zijn die heel creatief is enzo en dus iets onverwachts zal zien; vanwege persoonlijke, chaotische kenmerken.quote:Idd. maar enkel als een mogelijkheid naast andere mogelijkheden waar men nog minder van weet.
Ik vind dat het best bewezen mag worden. Als je een claim maakt, dan is het goed als die voldoende onderbouwd kan worden. Zo niet, dan is er geen reden om aan te nemen dat dit ook maar enigzins aanleunt tegen de werkelijkheid. Daarom ben ik ook atheist. Hevige religieuze ervaringen kunnen zeer intens zijn, maar kunnen ook opgewekt worden door stimulatie van een bepaald deel van het brein. Is al vaak gedaan. Ik wil best wat bronnen opzoeken als je me niet gelooft.quote:Het Goddelijke hoeft ook niet bewezen worden en kan ook niet bewezen worden. Het kan enkel en alleen ervaren worden. En zulke ervaringen gaan het denken te boven.
Ik vind het een prima vergelijking. Maar ik weet dat theisten niet zo van vergelijkingen houden.quote:Ik begrijp je vergelijk maar het is appel met peren vergelijken.
Zoals Paulus zo mooi zegt:quote:Op vrijdag 18 februari 2011 19:12 schreef nostradama het volgende:
Dit geldt niet voor alle voorstellingen. Vooral niet als die voorstellingen gekoppeld zijn aan het denken en de emotie. Het Goddelijke hoeft ook niet bewezen worden en kan ook niet bewezen worden. Het kan enkel en alleen ervaren worden. En zulke ervaringen gaan het denken te boven.
[..]
Amen.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 19:48 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Zoals Paulus zo mooi zegt:
1 Korintiërs 2
10 God heeft ons dit geopenbaard door de Geest, want de Geest doorgrondt alles, ook de diepten van God. 11 Wie is in staat de mens te kennen, behalve de geest van de mens? Zo is alleen de Geest van God in staat om God te kennen. 12 Wij hebben niet de geest van de wereld ontvangen, maar de Geest die van God komt, opdat we zouden weten wat God ons in zijn goedheid heeft geschonken. 13 Daarover spreken wij, niet op een manier die ons door menselijke wijsheid is geleerd, maar zoals de Geest het ons leert: wij verklaren het geestelijke met het geestelijke.
14 Een mens die de Geest niet bezit, aanvaardt niet wat van de Geest van God komt, want voor hem is het dwaasheid. Hij kan het ook niet begrijpen, omdat het geestelijk moet worden beoordeeld. 15 Maar een mens die de Geest wel bezit, kan alles beoordelen, en zelf wordt hij door niemand beoordeeld. 16 Er staat immers geschreven: Wie kent de gedachten van de Heer, zodat hij hem zou kunnen onderwijzen? Welnu, onze gedachten zijn die van Christus.
Tja, dacht ik ook. Discussiëren moet toch niet als een wedstrijd gezien worden? Sinds wanneer is dit een Olympische discipline ?quote:Op zondag 20 februari 2011 07:45 schreef nostradama het volgende:
Was het hier dan een wedstrijd, Supersoep? Waarin of hoe of op welk gebied denk je de discussie gewonnen te hebben dan?
Dat is jouw mening, ik vind dat er na de dood iets is of niet, maar niemand kan het bewijzen. Niemand die dood is geweest komt weer terug en zegt: Er is niks. Maar er is ook niemand geweest die dood was en terugkomt en zegt: "Dit en dat is er" behalve bij BIJNA dood ervaringen.quote:Als je je ogen voor het laatst dicht doet, dan is er niets meer.
En geloof is enkel iets voor de mensen die het daar heel moeilijk mee hebben.
quote:Op zondag 20 februari 2011 11:05 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik zou daar maar niet zo zeker van zijn. Uiteindelijk weet ook jij dat niet hequote:Als je je ogen voor het laatst dicht doet, dan is er niets meer.
Dat is een drogreden die enkel gebaseerd is op jou denken hierover en vooral wordt gebruikt door mensen die er eigenlijk zelf weinig over weten of willen over weten. Opmerking : ik verdedig hiermee niet het geloof he.quote:En geloof is enkel iets voor de mensen die het daar heel moeilijk mee hebben.
Dat jullie nu al moeite doen om een mogelijk leven (wat dus zeer onwaarschijnlijk is volgens wat we weten) zo te verdedigen. Geeft volgens mij al aan dat je het moeilijk hebt met je sterfelijkheid en je eindigheid.quote:Op zondag 20 februari 2011 11:26 schreef nostradama het volgende:
[..]
[..]
Ik zou daar maar niet zo zeker van zijn. Uiteindelijk weet ook jij dat niet he
[..]
Dat is een drogreden die enkel gebaseerd is op jou denken hierover en vooral wordt gebruikt door mensen die er eigenlijk zelf weinig over weten of willen over weten. Opmerking : ik verdedig hiermee niet het geloof he.
Laat maar waaien, je bent de energie om er tegen in te gaan niet waard. Op elkaar gebaseerde sprookjes van 4000/5000 (je bedoelt toch niet de jaartallen of het aantal jaren van hier geteld?), sprookjes die de Wereld en het universum niet begrepen zoals wij dit doen? Waar haal je dit vandaan? Uit je duim, die is dan wel onderhand leeg zeker?quote:Dat jullie nu al moeite doen om een mogelijk leven (wat dus zeer onwaarschijnlijk is volgens wat we weten) zo te verdedigen. Geeft volgens mij al aan dat je het moeilijk hebt met je sterfelijkheid en je eindigheid.
In de bijbel wordt de dood ook gebruikt als een soort van opium voor het volk. Het geeft niet dat mensen je erge dingen aandoen. Laat het lijdzaam over je heen komen, later als ze dood gaan op de dag des oordeels worden ze gestraft voor alles wat ze jou aan hebben gedaan. uhu.
Tot nu toe zijn er alleen een aantal op elkaar gebaseerde sprookjes van 4000 / 5000 (en hun wat moderenere varianten daarop) die claimen dat er leven is na de dood. Sprookjes geschreven door mensen die de wereld en het universum nog niet begrepen zoals wij dit doen.
Er is geen doordacht argument dat er wel leven na de dood zou zijn.
Dus waarom zou ik het aanhangen?
Maar ik merk wel om mij heen een grote angst voor de dood en het idee dat het een veilige gedachte is dat men na de dood doorleeft.
Zou je denken? Ik zal je eens iets vertellen zie. Ik denk als jij de ware toedracht over eeuwigheid zult achterhalen dat je zult gewenst hebben dat je had mogen blijven geloven in de dood als einde.quote:Op zondag 20 februari 2011 11:32 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
[quote]Dat jullie nu al moeite doen om een mogelijk leven (wat dus zeer onwaarschijnlijk is volgens wat we weten) zo te verdedigen. Geeft volgens mij al aan dat je het moeilijk hebt met je sterfelijkheid en je eindigheid.
[/quote]quote:In de bijbel wordt de dood ook gebruikt als een soort van opium voor het volk. Het geeft niet dat mensen je erge dingen aandoen. Laat het lijdzaam over je heen komen, later als ze dood gaan op de dag des oordeels worden ze gestraft voor alles wat ze jou aan hebben gedaan. uhu.
Oooh jij hebt blijkbaar het universum al begrepen?quote:Tot nu toe zijn er alleen een aantal op elkaar gebaseerde sprookjes van 4000 / 5000 (en hun wat moderenere varianten daarop) die claimen dat er leven is na de dood. Sprookjes geschreven door mensen die de wereld en het universum nog niet begrepen zoals wij dit doen.
Als je het zomaar zou aanhangen dan zou je even idioot zijn als de grootste geloviger. En zaken zoals leven na de dood kunnen niet begrepen worden met de rede. Dus voor diegene die naar zulke argumenten zoeken zullen altijd op hun eigen illusies botsen, net als de gelovigen. Ze zijn geen haar beterquote:Er is geen doordacht argument dat er wel leven na de dood zou zijn.
Dus waarom zou ik het aanhangen?
Jou zintuigen bedriegen je, dat is al één en ten tweede je veralgemeent je eigen zintuigelijke waarneming en verheft ze tot enige waarheid. Dat doen gelovigen dus ook.quote:Maar ik merk wel om mij heen een grote angst voor de dood en het idee dat het een veilige gedachte is dat men na de dood doorleeft.
Wij mensen zijn als soort alleen al een knipoog als je de leeftijd van het univerum bekijkt.quote:Op zondag 20 februari 2011 11:26 schreef nostradama het volgende:
Dat is een drogreden die enkel gebaseerd is op jou denken hierover en vooral wordt gebruikt door mensen die er eigenlijk zelf weinig over weten of willen over weten. Opmerking : ik verdedig hiermee niet het geloof he.
Ik bedoel 4000 a 5000 jaar geleden.quote:Op zondag 20 februari 2011 11:36 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Laat maar waaien, je bent de energie om er tegen in te gaan niet waard. Op elkaar gebaseerde sprookjes van 4000/5000 (je bedoelt toch niet de jaartallen of het aantal jaren van hier geteld?), sprookjes die de Wereld en het universum niet begrepen zoals wij dit doen? Waar haal je dit vandaan? Uit je duim, die is dan wel onderhand leeg zeker?
Ik trol niet. Probeer voor 1 seconde eens het besef te hebben dat dit leven alles is wat je hebt en wat je krijgt er is niets na de dood en alles wat je wil moet je in dit leven bereiken. Dat aangevuld met het feit dat er niemand is die je straft of beoordeeld na je doodgaan.quote:Geen doordacht argument?
En jij bent de enige in je omgeving die de dood met een soort van goed gevoel tegemoet gaat? De rest is er bang voor, en daarom verzint men sprookjes?
Niet alleen zij zeggen dat. Ik ben er ook zo eentje van.quote:Op zondag 20 februari 2011 11:24 schreef Berjan1986 het volgende:
Toch geloof ik in de Boeddhistische goeroes en leiders die zeggen hun vorige leven te kennen.
Zonder me verder te mengen in dit debat wil ik iets kwijt over dit deel van je posting.quote:In de bijbel wordt de dood ook gebruikt als een soort van opium voor het volk. Het geeft niet dat mensen je erge dingen aandoen. Laat het lijdzaam over je heen komen, later als ze dood gaan op de dag des oordeels worden ze gestraft voor alles wat ze jou aan hebben gedaan. uhu.
Ik ben niet onder de indruk van doemscenario's. Sorry.quote:Op zondag 20 februari 2011 11:43 schreef nostradama het volgende:
Zou je denken? Ik zal je eens iets vertellen zie. Ik denk als jij de ware toedracht over eeuwigheid zult achterhalen dat je zult gewenst hebben dat je had mogen blijven geloven in de dood als einde.
Heb jij al eens studie gemaakt van religieuze geschriften of heb je gewoon een paar dogma's gelezen, afgekeurd en weggelegd in je onderste nachtlade?quote:
Volgens mij zeg ik alleen dat wij het universum beter begrijpen dan onze voorgangers.quote:Oooh jij hebt blijkbaar het universum al begrepen?
Ik dacht dat ik redelijk onderzoek had gedaan om tot deze conclusie te komen.quote:Als je het zomaar zou aanhangen dan zou je even idioot zijn als de grootste geloviger. En zaken zoals leven na de dood kunnen niet begrepen worden met de rede. Dus voor diegene die naar zulke argumenten zoeken zullen altijd op hun eigen illusies botsen, net als de gelovigen. Ze zijn geen haar beter
Loze zin. Inhoudelijke argumenten?quote:Jou zintuigen bedriegen je, dat is al één en ten tweede je veralgemeent je eigen zintuigelijke waarneming en verheft ze tot enige waarheid. Dat doen gelovigen dus ook.
Wat het christendom dan weer de ideale staatsgodsdienst maakte, waardoor het zo groot is gewordenquote:Op zondag 20 februari 2011 11:45 schreef ATON het volgende:
Daniel 1976:
[..]
Zonder me verder te mengen in dit debat wil ik iets kwijt over dit deel van je posting.
Dit idee van ' laatste oordeel ' komt niet voor in het O.T. en enkel in het N.T. De uitvinder van deze ' laatste afrekening ' staat op naam van Paulus. Hij heeft dit geschreven in een tijd dat de joden de Romeinen als verdrukker zagen en ze veel onrecht werd aangedaan. Zijn boodschap was, niet klagen maar dragen, en geen nood, als je dood bent zal het passief dragen van dit juk,je een beloning wachten in de hemel.
Dit klinkt al een stuk beterquote:Ik acht een leven na de dood zeer onwaarschijnlijk en ik acht het zo onwaarschijnlijk dat ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan zeggen dat er geen leven is na de dood.
Simpel weg omdat daar geen enkele aanwijzing voor is.
Daar ben ik wel benieuwd naar, kun je dat PM-en?quote:Niet alleen zij zeggen dat. Ik ben er ook zo eentje van.
Boeddhist ben ik ook nog geweest toen ik nog dacht dat ik zoekende was. Toch 3 jaar lang de boeddhrama tempel platgelopen en daar alles gelezen wat los en vast zat. Verschillende meditatie technieken geprobeerd etc. Uiteindelijk leidde het voor mij tot niets.quote:Op zondag 20 februari 2011 11:53 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Dit klinkt al een stuk beter![]()
En die mening mag je hebben, ik heb een andere mening die ik ook mag hebben.
En ik ga ook niemand overtuigen van mijn gelijk, of andersom.
[..]
Daar ben ik wel benieuwd naar, kun je dat PM-en?
Dat kan, daarom zijn de mensen ook verschillend. Ik heb er heel wat aan, en een ander niet.quote:Boeddhist ben ik ook nog geweest toen ik nog dacht dat ik zoekende was. Toch 3 jaar lang de boeddhrama tempel platgelopen en daar alles gelezen wat los en vast zat. Verschillende meditatie technieken geprobeerd etc. Uiteindelijk leidde het voor mij tot niets.
Ik zie er niets in.
Weer een punt waar we het mee eens zijn.quote:Op zondag 20 februari 2011 11:53 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Wat het christendom dan weer de ideale staatsgodsdienst maakte, waardoor het zo groot is geworden
[..]quote:Op zondag 20 februari 2011 11:50 schreef Daniel1976 het volgende:
over welk doemscenario heb je het? Heb ik er dan een vermeld dan? Of heb je eerder er een bij gefantaseerd?quote:Ik ben niet onder de indruk van doemscenario's. Sorry.
Amaai zoveel gelezen en het heeft je geen inzichten gebracht? Dat is begrijpelijk hoor. Inzichten gaan nml. de rede te boven en is afhankelijk van je bewustzijnsniveau. Vermits je als Boeddhist hebt geleefd zou je dat toch moeten weten he.quote:Dat eerste, ik heb de fedra's gelezen, de kama's de bijbel, de koran, de hadith, de thora ik heb me verdiept in verschillende soorten boeddhisme, hindoeisme oud egyptische religie sumierische religie en de religies van o.a. de inca's en de maya's.
Jaja idd. tegenwoordig denkt men dat de mens van vandaag de hoogste en verst gevorderde kennis heeft sinds zijn ontstaan. Dat is het gevolg van het darwinisme. Heel begrijpelijk.quote:Volgens mij zeg ik alleen dat wij het universum beter begrijpen dan onze voorgangers.
Beter is niet tot in perfectie. Overigens geldt dit nog veel harder voor andere vlakken. .
Ja en dan? Wat weet men nu al meer? Dat de mens en zijn bewustzijn het gevolg is chemische werking in de hersenen. En welke stoelpoten heeft die neurowetenschap nu afgezaagd? En waarom denk je dat diezelfde neurowetenschap al een paar jaar onderzoek doet bij Boeddhistische monniken? En zelfs al tot ongelooflijke bevindingen zijn gekomen . Zoals daar zijn dat mind en meditatie de hersenstructuur wijzigt, zelfs de telomeren en genen wijzigen, ziekte geneest enz.. Bv. Psoriasis , depressie ea. verdwijnen simpel en alleen door getrainde meditatiequote:In de laatste 10 jaar zijn er enorme stappen gezet op het gebied van neurowetenschap.
Dat zaagt aardig aan de stoelpoten van wat de meeste mensen eeuwen hebben gedacht Ik dacht dat ik redelijk onderzoek had gedaan om tot deze conclusie te komen.
Dat is idd. al een betere formulering die enkel geldt voor jou en een paar anderen.quote:k acht een leven na de dood zeer onwaarschijnlijk en ik acht het zo onwaarschijnlijk dat ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan zeggen dat er geen leven is na de dood.
tututut niet waar, daar zijn wel aanwijzigingen voor , maar je legt die gemakshalve opzij omdat je de wetenschappelijke visie volgt die nog steeds een theorie = idee is. En tot hiertoe zitten ze je juist hoor. Laat ik daar duidelijk over zijn. Maar de neurodinges zegt helemaal niets over een bewijs dat er geen leven na de dood zou zijn.quote:Simpel weg omdat daar geen enkele aanwijzing voor is.
Ik begrijp je benieuwdheid hiernaar Berjan, maar ik doe dat niet. Mijn herinneringen hebben voor anderen absoluut geen waarde. Ze behoren tot mijn eigen ontwikkelingsweg. Anderzijds hoef ik daar ook niet geheimzinnig over te doen, want het is een natuurlijk feit, wat een ander er ook over denkt. Ik wil je enkel zeggen dat het gezegde : ooit was je een steen, een plant, een dier en uiteindelijk een mens met vele levens enz. waar is. Met uitzondering van het plantenstadia heb ik op alle andere stadia herinneringen. Maar vooral herinneringen aan voorgaande menselijke levens. En ik was heus geen Cleopatra. Panspermia is waar. Die ervaring is mij al 20 jaar geleden overkomen.quote:Op zondag 20 februari 2011 11:53 schreef Berjan1986 het volgende:
Daar ben ik wel benieuwd naar, kun je dat PM-en?
Ik heb mijn geloof in iets buiten het aardse, buiten het materialisme niet geredeneerd of mezelf ingepraat zomaar, omdat het comfortabel voelt. Het zou wel relaxt zijn zelfs, als er niets na het leven was, want dan heb je eindelijk rust. Ik heb anti-religische/anti-spirituele boeken zoals de God Delusion and Tricks of The Mind doorgenomen en ik begrijp de standpunten daarin, want die kloppen voor 99% ook gewoon. Maar bepaalde ervaringen die ik heb gehad spreken dit gewoon tegen, hoe rationeel ik het ook bekijk. En dan geloof ik liever mezelf dan een boek.quote:Op zondag 20 februari 2011 11:05 schreef Daniel1976 het volgende:
Als je je ogen voor het laatst dicht doet, dan is er niets meer.
En geloof is enkel iets voor de mensen die het daar heel moeilijk mee hebben.
en dat vind ik heel aannemelijk rijsttafel en ik volg je daarin ook. Wat je zelf hebt ervaren kan je onmogelijk naast je neerzetten, vermits het deel uitmaakt van je Zijn. Wat de wetenschap ook mag beweren. Toch kunnen die ervaringen uitnodigen om er verder onderzoek naar te doen. Maar die zul je niet vinden in wetenschappelijke boeken omdat die de uiterlijke en fysieke aard van de natuur bestudeert en niet de innerlijke aard van de natuur.quote:Op zondag 20 februari 2011 12:54 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Ik heb mijn geloof in iets buiten het aardse leven niet geredeneerd of mezelf ingepraat omdat het comfortabel voelt. Het zou wel relaxt zijn zelfs, als er niets na het leven was, want dan heb je eindelijk rust. Ik heb anti-religische/anti-spirituele boeken zoals de God Delusion and Tricks of The Mind doorgenomen en ik begrijp de standpunten daarin, want die kloppen voor 99% ook gewoon. Maar bepaalde ervaringen die ik heb gehad spreken dit gewoon tegen. En dan geloof ik liever mezelf dan een boek.
Ik weet het en ik ben hard bezig.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:02 schreef nostradama het volgende:
[..]
en dat vind ik heel aannemelijk rijsttafel en ik volg je daarin ook. Wat je zelf hebt ervaren kan je onmogelijk naast je neerzetten, vermits het deel uitmaakt van je Zijn. Wat de wetenschap ook mag beweren. Toch kunnen die ervaringen uitnodigen om er verder onderzoek naar te doen. Maar die zul je niet vinden in wetenschappelijke boeken omdat die de uiterlijke en fysieke aard van de natuur bestudeert en niet de innerlijke aard van de natuur.
Ja dat kan, het bewustzijn is een krachtig iets, het gaat zover dat je bewustzijn zelfs geloofd dat het een geest is in een lichaam. En dat je in de wereld bent gekomen. Maar je bent 1 met je lichaam ook voor een niet stoffelijke geest zijn 0,000000 aanwijzingen.quote:Op zondag 20 februari 2011 12:54 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Ik heb mijn geloof in iets buiten het aardse, buiten het materialisme niet geredeneerd of mezelf ingepraat zomaar, omdat het comfortabel voelt. Het zou wel relaxt zijn zelfs, als er niets na het leven was, want dan heb je eindelijk rust. Ik heb anti-religische/anti-spirituele boeken zoals de God Delusion and Tricks of The Mind doorgenomen en ik begrijp de standpunten daarin, want die kloppen voor 99% ook gewoon. Maar bepaalde ervaringen die ik heb gehad spreken dit gewoon tegen, hoe rationeel ik het ook bekijk. En dan geloof ik liever mezelf dan een boek.
Overigens is dit deel gewoon niet waar.quote:Op zondag 20 februari 2011 12:54 schreef rijsttafel het volgende:
Daarnaast kan ik ook een redenatie maken: Als men alleen de klassieke natuurkunde gelooft, zou er geen vrije keus zijn. Immers, alles is dan op het moment van de Big Bang al vastgesteld. Net als bij het afstoten op een pooltafel, op het moment dat de witte bal wordt aangestoot staat al vast wat er met de andere ballen gaat gebeuren. Dat zou dus betekenen dat we totaal geen vrije wil hebben. Nu weet ik dat vrije wil veel beperkter is dan de meeste mensen denken, dit is via onderzoeken al aangetoond. Maar wat is dan de 'kracht' die ervoor zorgt dat wij bewust zijn, dat we leven en wel ergens een keuze kunnen maken? Daar zegt de wetenschap niets over, maar mijn persoonlijke ervaringen wel.
Korrektie : niet je bewustzijn geloofd dat. Het is jou denken die dat geloofd. Het is het denken die de mens voor de zot houdt, niet het bewustzijn.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:12 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja dat kan, het bewustzijn is een krachtig iets, het gaat zover dat je bewustzijn zelfs geloofd dat het een geest is in een lichaam. En dat je in de wereld bent gekomen. Maar je bent 1 met je lichaam ook voor een niet stoffelijke geest zijn 0,000000 aanwijzingen.
Je bewustzijn is vooral heel goed in je voor de gek houden.
Oja meditatie heeft effecten dat weet ik. Dat wil niet zeggen dat de filosofie er achter klopt.quote:Op zondag 20 februari 2011 12:23 schreef nostradama het volgende:
Ja en dan? Wat weet men nu al meer? Dat de mens en zijn bewustzijn het gevolg is chemische werking in de hersenen. En welke stoelpoten heeft die neurowetenschap nu afgezaagd? En waarom denk je dat diezelfde neurowetenschap al een paar jaar onderzoek doet bij Boeddhistische monniken? En zelfs al tot ongelooflijke bevindingen zijn gekomen . Zoals daar zijn dat mind en meditatie de hersenstructuur wijzigt, zelfs de telomeren en genen wijzigen, ziekte geneest enz.. Bv. Psoriasis , depressie ea. verdwijnen simpel en alleen door getrainde meditatie
[/quote]quote:Op zondag 20 februari 2011 13:14 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
[quote]Oja meditatie heeft effecten dat weet ik. Dat wil niet zeggen dat de filosofie er achter klopt.
Ja en dan?quote:En neurowettenschappers zijn dagelijks bezig aan alles te zaggen wat voor ons bekend en vertrouwd is.
Nou kijk eens aan. Dat weten we alang vanuit de Veda's en de Buddhistische literatuur, niet?quote:Neem nu moraal, tot enkele jaren geleden zou iedereen hebben gezegd dat je blanco op de wereld komt en dat moraal iets aangeleerd is.
Dat blijkt deels niet te kloppen. Er is een genetische cultuur onafhankelijke moraal.
wat is er niet waar in dat deel?quote:Op zondag 20 februari 2011 13:12 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Overigens is dit deel gewoon niet waar.
Dus als iemand een ervaring heeft waar hij stemmen hoort die hem gebieden iets te doen, dan is het aannemelijker om te denken dat er iets bovennatuurlijks gebeurt is, dan dat het een mentaal effect van de hersenen is.quote:Op zondag 20 februari 2011 13:07 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Ik weet het en ik ben hard bezig.![]()
PS: Ik denk dat het goed zou zijn als we een topic over Boeddhisme op dit forum openen aangezien ik al meerdere mensen in andere topic met interesse hierin heb gezien. Nu moet ik er echter vandoor, dus even geen tijd om dit te doen.
UItgaande van klassieke fysica wel hoor. Onzekerheidsrelaties, chaostheorie enzovoorts vallen niet onder de klassieke mechanicaquote:Op zondag 20 februari 2011 13:12 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Overigens is dit deel gewoon niet waar.
Dit zijn volgens mij de soort opmerkingen waarvan mensen snel denken ''ooeeeh ja, wat dan.''quote:Op zondag 20 februari 2011 14:20 schreef nostradama het volgende:
zo iets kan tot hiertoe enkel een geneesheer uitmaken he? En dit soort stemmen zullen vermoedelijk onder de psychopathologie behoren. Maar wat als je stemmen hoort en de geneesheer specialist verklaart je toch volledig geestelijk gezond?
laten we het dan maar liever gewoon houden opquote:Op zondag 20 februari 2011 14:26 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Dit zijn volgens mij de soort opmerkingen waarvan mensen snel denken ''ooeeeh ja, wat dan.''
Maar het is nu eenmaal zo dat je volgens mij moeilijk kan vaststellen wanneer / waarom iemand stemmen hoort, maar als dit te onderdrukken valt met medicijnen dan zegt dat naar mijn mening al genoeg. Dan is het iets chemisch, dan komt het van je hersenen.
Ik heb dat weleens als ik bijna in slaap val, dan is een deel van m'n hersenen al in slaap gevallen en hoor ik ineens uit het niets een zeer realistische stem. Best eng enzo, zeker als je het besef niet hebt wat de mogelijke oorzaak kan zijn.
Ik heb het over de werking van medicijnen. Natuurlijk is het effect nooit 100% geconcentreerd op de aandoening en meestal wordt de persoon enkel maar wat versuft, waar de hersenen trager werken en dat soort dingen. Als er dan in mindere mate stemmen worden gehoord en al die andere wonderlijke dingen, wat is dan het meest gangbare? Nog steeds bovennatuurlijk, of eigenlijk gewoon niet?quote:Op zondag 20 februari 2011 14:35 schreef nostradama het volgende:
[..]
laten we het dan maar liever gewoon houden opoeeeh ja, wat dan.
Want de rest van je betoog is een beetje belachelijk hoor. Als er medicijnen worden gegeven dan staat het vast dat het gaat om een ziekte of mankement in de hersenen. Dat is duidelijk he.
Tenzij men zo maar wat medicijnen voorschrijft in het wilde weg. Wat uiteraard massaal gebeurd. De pharmafabrieken moeten ook hun winst hebben he.
En een dronkeboer die zal ook wel stemmen horen en zelfs roze olifanten zien , net als een druggebruiker.
[..]quote:Op zondag 20 februari 2011 14:47 schreef Supersoep het volgende:
Dus voor alle verschijnselen die men niet begrijpt geven we maar medicijnen om het te onderdrukken?quote:Ik heb het over de werking van medicijnen. Natuurlijk is het effect nooit 100% geconcentreerd op de aandoening en meestal wordt de persoon enkel maar wat versuft, waar de hersenen trager werken en dat soort dingen. Als er dan in mindere mate stemmen worden gehoord en al die andere wonderlijke dingen, wat is dan het meest gangbare? Nog steeds bovennatuurlijk, of eigenlijk gewoon niet?
Idd. daar heb je een punt. De dokter kan je niet helpen en de priesters kunnen je niet helpen. En werkelijk geestelijke begeleiders zijn zeer zeldzaam geworden. De Veda's en de Buddhisten weten dat en kennen hiervan ook de reden. Maar hun wijsheid is nog niet doorgedrongen in het Westen en nog minder wordt het aangenomen. Alhoewel er al wat kering in de zaak begint te komen. Dus de mens zit niet in goede papieren he en het zal er niet op verbeteren ook. Tenzij de wetenschap de Oosterse wijsheid zal tegemoet treden er voor openstaat en dat ze gaan samenwerken .quote:En inderdaad, in verschillende mentale toestanden kan je dingen horen en zien. Hoe weet je dan onderscheid te maken tussen ''echte'' verschijningen en neppe? Dat is een beetje het probleem.
Er bestaat ook nog zoiets anders dan religie en creatonisme en New Age science gedachten enz. Dus gebruik dat argument toch niet ten gepaste en ten ongepaste om aan te tonen dat de wetenschap alleen de waarheid bevat he. Tegenwoordig is de norm voor als vol aanzien te worden dat je openlijk meekwijlt met de kudde dat je een wetenschaps aanhanger bent. Laat me niet lachen he.quote:Dat gaat gewoon niet op, net zoals het onrationele argument soms van ''hoe kan zoiets complex als een oog of atoom uit zichzelf bestaan'' en als datzelfde argument op God wordt toegepast, wat veel complexer nog is, dan moet daar weer een uitzondering worden gemaakt.
Rationeel gezien waar natuurlijk.quote:Op zondag 20 februari 2011 17:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Het geloof in een leven na de dood is volkomen irrationeel en op niets anders gebaseerd dan op wishful thinking. Na het leven ben je dood. Zo simpel is het.
quote:Op zondag 20 februari 2011 13:12 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja dat kan, het bewustzijn is een krachtig iets, het gaat zover dat je bewustzijn zelfs geloofd dat het een geest is in een lichaam. En dat je in de wereld bent gekomen. Maar je bent 1 met je lichaam ook voor een niet stoffelijke geest zijn 0,000000 aanwijzingen.
Je bewustzijn is vooral heel goed in je voor de gek houden.
Heej Daniel1976, supersoep en anderen,quote:Op zondag 20 februari 2011 14:15 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Dus als iemand een ervaring heeft waar hij stemmen hoort die hem gebieden iets te doen, dan is het aannemelijker om te denken dat er iets bovennatuurlijks gebeurt is, dan dat het een mentaal effect van de hersenen is.
Jawel, vandaar dat ik het woord klassieke heb gebruikt. Want ik wil hier geen al te wetenschapsgericht topic van maken, dat is al vaak genoeg gedaan en dat kan ik een ander forum. Ik wilde slechts aantonen dat de natuurkunde (nog) niet alles kan verklaren. Dus zeggen dat ergens 0,000 aanwijzing voor is -in de natuurkunde-, wil niet zeggen dat het niet waar is.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:22 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
UItgaande van klassieke fysica wel hoor. Onzekerheidsrelaties, chaostheorie enzovoorts vallen niet onder de klassieke mechanica
Maar dat bedoelde de poster vast niet.
Dat is een interessante redenering. Als ik over een vraag kan denken, moet dat dus werkelijkheid zijn, anders kan je er niet over nadenken. Als ik mezelf afvraag of er een God is, moet er dus een God bestaan anders zou ik me dit niet kunnen afvragen.quote:Alleen de vraag stellen suggereert al dat er leven na de dood is, sterker nog, er is alleen maar leven ná de dood.
Hier komen we bij de clou. Het concept van een leven zonder betekenis is beangstigend, dus moet die angst worden weggenomen door het verzinnen van een na-doods leven.quote:Wat is dan de zin van het hele bestaan?
Waar zou ik angst voor moeten hebben?, de auteur die jij noemde heeft daar misschien last van, dat is ook niet verwonderlijk want De Bijbel noemt de dood de laatste vijand (1 Korintiërs 15:26)quote:[img]
Je verschuilt je uit diepe angst achter een boek. Matt Dillahunty zei het al eens, ''religion gives you a disease and then offers you the cure.'' Er is geen leven na de dood en al zeker niet volgens de definitie van het Christendom.
Nee ik denk niet dat hij daar last van heeft. Je bent bang voor een mogelijke wereld zonder God, nee? Het is kwalijk dat je alles uit de Bijbel haalt. Dat boek maakt je als mens zo ongelofelijk zwak als je jezelf er zo op stort. Ach ja, jouw leven kerel. Het enige leven dat je zal hebben, verkwansel het maar.quote:Op zondag 20 februari 2011 21:04 schreef reformatorisch het volgende:
[..]
Waar zou ik angst voor moeten hebben?, de auteur die jij noemde heeft daar misschien last van, dat is ook niet verwonderlijk want De Bijbel noemt de dood de laatste vijand (1 Korintiërs 15:26)
Dit gaat perfect op voor het Christendom. Zendelingen willen in de Rimboe het "goede nieuws" brengen. Ik vroeg laatst nog aan een ouderling: Wat is het goede nieuws, voor mensen die in vrede leven en sterven? Je verteld ze dat ze de toorn van God verdienen (dat is, om in punten te denken -100), dan zeg je: MAAR als je Jezus aanneemt en Christen wordt, dat is God weer je goede vriend. (dat is +100, dus je zit weer op het nulpunt)quote:Je verschuilt je uit diepe angst achter een boek. Matt Dillahunty zei het al eens, ''religion gives you a disease and then offers you the cure.'' Er is geen leven na de dood en al zeker niet volgens de definitie van het Christendom.
Dan kan je ook twijfelen aan andere geschriften zoals;quote:Op zondag 20 februari 2011 21:53 schreef rijsttafel het volgende:
Ik denk zelf dat Jezus bestaan heeft en ook een zeer inzichtrijk man was. Helaas staan in de Bijbel naar mijn weten slechts weinig woorden die door Jezus zelf gesproken zijn. Vele jaren zijn gepasseerd voordat het verhaal -telkens anders doorverteld- opgeschreven is. Dus in hoeverre je dit boek nog als leidraad voor zijn les kan gebruiken, valt zeer te betwijfelen. Met alle respect, maar erg veel Christenen nemen echter de bijbel wel zeer letterlijk, terwijl Christus zelf nooit gezegd heeft dat je dit moet doen.
Juist.quote:Op zondag 20 februari 2011 22:12 schreef reformatorisch het volgende:
[..]
Dan kan je ook twijfelen aan andere geschriften zoals;
-Bhagavad Gt
-Diverse Boeddhistische geschriften
-Tora
-Koran
-etc (vul zelf maar in)
Ook kan je dan twijfelen aan biografieën over diverse mensen
Dat lijkt me een heel gezonde instelling, twijfel aan alles en niets is wat het lijkt.quote:Op zondag 20 februari 2011 22:12 schreef reformatorisch het volgende:
[..]
Dan kan je ook twijfelen aan andere geschriften zoals;
-Bhagavad Gt
-Diverse Boeddhistische geschriften
-Tora
-Koran
-etc (vul zelf maar in)
Ook kan je dan twijfelen aan biografieën over diverse mensen
Dat lijkt me niet meer dan logisch. "Twijfelen" moet je hier dan vooral lezen als "bewust zijn van het innemen van bepaalde standpunten" en kleuringen, denk ik.quote:Op zondag 20 februari 2011 22:12 schreef reformatorisch het volgende:
[..]
Dan kan je ook twijfelen aan andere geschriften zoals;
-Bhagavad Gt
-Diverse Boeddhistische geschriften
-Tora
-Koran
-etc (vul zelf maar in)
Ook kan je dan twijfelen aan biografieën over diverse mensen
Klopt, maar dan zonder bewustzijn.quote:Op maandag 21 februari 2011 16:58 schreef UltraR het volgende:
Ik ben niet religieus, maar ik heb wel heel sterk het gevoel dat mijn lichaam slechts een tijdelijk omhulsel is van iets groters. Een energie, een ziel zo je wil. Ik denk dat na je dood die energie vrijkomt en zich weer in een nieuwe vorm van leven zal uiten, waar dan ook in het universum.
Maar dit is uiteraard slechts een overpeinzing gebaseerd op gevoel. We zullen het wel zien als we sterven... of niet, als blijkt dat er niets is na de dood. Kan ook natuurlijk.
Nou, ik zal niet zeggen dat het letterlijk klopt. Maar je wordt natuurlijk gerecycled als je doodgaat. Je ''energie'' of hoe je het ook wil noemen, al je deeltjes, misschien wordt je wel compost voor een hele mooie boom.quote:Op maandag 21 februari 2011 17:04 schreef nostradama het volgende:
wat klopt er en wat is dan zonder bewustzijn?
Ik vind het niet echt arrogantie... Het is een angst om te verdwijnen die voorkomt uit.. narcisme? Of egoisme wellicht? Kan er niet mijn vinger op leggen.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 08:08 schreef HaerdenC het volgende:
ik vind het vooral een zekere vorm van arrogantie om te denken dat wij als mensen wat meer zouden zijn dan de rest en zouden verder leven na de dood ... mijn persoonlijk idee ... we zijn gewoon een deeltje van de voedings piramide ... ga je dood ben je eten voor andere beesjes en kriebeldiertjes. Al de rest is bullshit tot er echt bewijs is ...
nja misschien ben ik niet open genoeg, ik zeg ook niet dat mijn idee de waarheid is! Neem dat aub niet verkeerd op ... ook niet boos worden op mij het is gewoon hoe ik de zaken zie (nogal wat mensen die wel geloven in leven na de dood worden wel eens boos over mijn uitleg ... helaas snap ik niet waarom)
Laten we hopen van niet. Een aantal redenen:quote:Op dinsdag 15 februari 2011 03:14 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Even afgezien van geloof, denken jullie dat er een soort van leven na de dood is?
Op basis van wat je zegt: waarom is dit je conclusie? Je zult het je toch niet herinneren. Op den duur zal niemand zich het herinneren. Of je plezier had of niet heeft dan ook geen enkele waarde.quote:Op zaterdag 6 juli 2013 20:26 schreef Riyakuya het volgende:
[..]
Ik zeg gewoon zoveel mogelijk doen en genieten in je leven!
Wat maakt het uit? Dus alleen omdat je er later niet aan terug kunt denken kun je nu geen plezier maken? Beetje vreemde manier van denken. Juist omdat er niets is moet je nu zoveel als je kunt leven en plezier makenquote:Op zaterdag 6 juli 2013 20:59 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Op basis van wat je zegt: waarom is dit je conclusie? Je zult het je toch niet herinneren. Op den duur zal niemand zich het herinneren. Of je plezier had of niet heeft dan ook geen enkele waarde.
Dat vind ik ook een rare redenatie. Je geniet toch van de gelukkige momenten in je leven op het moment zelf? De herinnering eraan lijkt me daar volkomen los van staan.quote:Op zaterdag 6 juli 2013 20:59 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Op basis van wat je zegt: waarom is dit je conclusie? Je zult het je toch niet herinneren. Op den duur zal niemand zich het herinneren. Of je plezier had of niet heeft dan ook geen enkele waarde.
Wat dan ook mijn opvatting is over reincarnatie. Al is de carne in dit geval vega.quote:Op maandag 21 februari 2011 17:05 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Nou, ik zal niet zeggen dat het letterlijk klopt. Maar je wordt natuurlijk gerecycled als je doodgaat. Je ''energie'' of hoe je het ook wil noemen, al je deeltjes, misschien wordt je wel compost voor een hele mooie boom.
Na dit leven keer je terug naar de staat voor dit leven, namelijk de staat van niet-leven. De uitspraak "leven na de dood is irrationeel" krijgt zo een heel andere betekenis.quote:Op zondag 20 februari 2011 17:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Het geloof in een leven na de dood is irrationeel en op niets anders gebaseerd dan wishful thinking. Na het leven ben je dood. Zo simpel is het.
Als je zogenaamd verlichte mensen als U.G. Krishnamurti en Sri Ramana Maharshi mag geloven, bestaat vrije wil slechts voor zolang je niet geëmancipeerd bent tot een verlicht mens. Daar waar de illusie heerst van een individuele 'ik', ofwel het ego, daar bestaat de illusie van vrije wil.quote:Op woensdag 22 juni 2011 13:41 schreef obewow het volgende:
Als fysieke processen/hersenactiviteit de oorzaak is, dan zou het schrijven van een subliem gedicht net zo vrijwillig zijn als een epileptische aanval (vrij vertaald citaat van Raymond Tallis die hier een leuk boek over heeft geschreven: Aping Mankind).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |