Dat begrijp jij, dat begrijp ik, dat begrijpen miljoenen anderen mensen, maar KoosVogels blijft in zijn eigen wereldje...quote:Op maandag 14 februari 2011 20:02 schreef Voorschrift het volgende:
Kijk alleen maar naar het journaal, er stonden wat lager opgeleiden te protesteren over de bezuinigingen in het OV, en de eersten die vooraan staan zijn de SP en de PvdA, die de meute met petjes, ballonnetjes en flyers maar tevreden moet houden.
En dan nog met droge ogen durven beweren dat er geen connectie is tussen die twee, zucht.
Weet niet of het je was opgevallen, maar ik had gisteren aan het begin de avond de moed al opgegeven. Op een gegeven moment voerde je alleen nog een discussie met jezelf.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:04 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
OMG
Waarom dan deze hele discussie? Als je na een dag alsnog toegeeft dat hoogopgeleiden gemiddelde gezien rechts stemmen?
Volgens ben ik daar vrij duidelijk in geweest in mijn post op pagina 9.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:07 schreef Zienswijze het volgende:
@ KoosVogels: jij bent degene die om bewijs vroeg. Daar zijn we nu al 24 uur mee bezig.
Maar aangezien je nu plotseling terugkrabbelt, nog maar eens even de vraag: Erken jij mijn stelling dat hoogopgeleiden gemiddeld gezien eerder rechts stemmen en dan laagopgeleiden gemiddeld gezien eerder links stemmen?
Erken je dat: ja of nee?
Ik heb de moed nooit opgegeven. Ik was gisteravond na 11'en als enige nog in dit topic. Alle linksen waren - zonder op mijn laatste vraag ingegaan - al verdwenen.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Weet niet of het je was opgevallen, maar ik had gisteren aan het begin de avond de moed al opgegeven. Op een gegeven moment voerde je alleen nog een discussie met jezelf.
Jij zegt:quote:Op maandag 14 februari 2011 20:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Volgens ben ik daar vrij duidelijk in geweest in mijn post op pagina 9.
Hier antwoordt je dus nee.quote:Betekent dit dat hoopopgeleiden eerder geneigd zijn rechts te stemmen? Nee, aangezien ook de linkse partijen hoogopgeleiden trekken. Meer dan de helft van de GL-stemmers is hoopopgeleid, bij de PvdA is sprake van een gelijke verdeling, enz. Uit het feit dat de VVD relatief veel hoogopgeleide stemmers trekt, kunnen we enkel concluderen dat de 'liberalen' vooral moeite hebben om andere doelgroepen aan te spreken.
quote:Dit betekent dat kiezers van een hogere sociale klasse gemiddeld wat rechtser zijn
dan kiezers van een lagere sociale klasse.
Is natuurlijk niet zo gek aangezien het geen bijzonder boeiende discussie was. Ik wil best toegeven dat ik er naast zat. Althans, ten dele, het staat immers nog steeds als een paal boven water dat er ook veel hoogopgeleiden zijn die links stemmen. Weet alleen niet wat je nou hoopt te bereiken met dit stukje informatie.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:08 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ik heb de moed nooit opgegeven. Ik was gisteravond na 11'en als enige nog in dit topic. Alle linksen waren - zonder op mijn laatste vraag ingegaan - al verdwenen.
Sorry, maar je kunt geen discussie voeren op basis van een rapport dat dertien jaar oud is.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:11 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Jij zegt:
[..]
Hier antwoordt je dus nee.
Terwijl mijn rapport van de Universiteit Twente dit zegt:
De relatie tussen sociale achtergronden en links-rechts oriëntaties
[..]
Nee je snapt het niet, de menselijke aard beschrijven heeft heel wat meer voeten in de aarde, dat heeft veel meer nodig dan 11 pagina's. Niet zo snel jij!quote:Op maandag 14 februari 2011 20:12 schreef mlg het volgende:
Hoogopgeleiden verdienen meer. Rechts komt meer op voor de rijken. Bij rechts zullen dus vast meer hoog opgeleiden zitten, en bij links die voor de arme arbeiders opkomt zullen meer laagopgeleiden zitten. Problem solved.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
Dat er ook hoogopgeleiden links stemmen, is mijn punt dan ook niet. Daar heb ik het nergens over gehad. Ik zeg dat hoogopgeleiden gemiddeld gezien eerder rechts stemmen en laagopgeleiden gemiddeld gezien eerder links stemmen. Dus je geeft toe dat je fout zat? Dan hebben we hier geen discussie meer over..quote:Op maandag 14 februari 2011 20:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Is natuurlijk niet zo gek aangezien het geen bijzonder boeiende discussie was. Ik wil best toegeven dat ik er naast zat. Althans, ten dele, het staat immers nog steeds als een paal boven water dat er ook veel hoogopgeleiden zijn die links stemmen.
Dit maakt onderdeel van mijn grote betoog: dat links de hoofdverantwoordelijke is voor het misfunctioneren van de gemiddelde allochtoon in de maatschappij.quote:Weet alleen niet wat je nou hoopt te bereiken met dit stukje informatie.
Dat lijkt ook mij een vrije logische aanname. Maar sommige mensen leken dit in eerste instantie niet te begrijpen, daarom zijn we nu al > 24 uur met deze discussie bezig.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:12 schreef mlg het volgende:
Hoogopgeleiden verdienen meer. Rechts komt meer op voor de rijken. Bij rechts zullen dus vast meer hoog opgeleiden zitten, en bij links die voor de arme arbeiders opkomt zullen meer laagopgeleiden zitten. Problem solved.
Top.quote:Op maandag 14 februari 2011 20:14 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat er ook hoogopgeleiden links stemmen, is mijn punt dan ook niet. Daar heb ik het nergens over gehad. Ik zeg dat hoogopgeleiden gemiddeld gezien eerder rechts stemmen en laagopgeleiden gemiddeld gezien eerder links stemmen. Dus je geeft toe dat je fout zat? Dan hebben we hier geen discussie meer over..
Oke, ik was al bang dat links er goed af zou komen.quote:Dit maakt onderdeel van mijn grote betoog: dat links de hoofdverantwoordelijke is voor het misfunctioneren van de gemiddelde allochtoon in de maatschappij.
Dan is wat mij betreft dit topic gesloten.quote:
Daar hebben we het dan over in onze volgende discussie.quote:Oke, ik was al bang dat links er goed af zou komen.
Ik vraag me af of het angst voor het onbekende is. Voor laagopgeleiden vormen immigranten, die over het algemeen concurreren om de goedkopere arbeidsplaatsen, ook een aanzienlijker bedreiging dan voor hoogopgeleiden.quote:Op zondag 13 februari 2011 20:26 schreef eriksd het volgende:
Hoe ga ik dit nu eens politiek correct posten:
Beide kampen hebben laag en hoogopgeleide kiezers. Het lagere echelon aan de linkerkant wordt (plat gezegd) gemotiveerd door afgunst, het lagere echelon aan de rechterkant door angst voor het onbekende, meer specifiek buitenlanders.
'I told you so...':)quote:
quote:Op dinsdag 15 februari 2011 10:31 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
'I told you so...':)
NL kent het stemgeheim? nee hoor, kennelijk niet. Van miljoenen stemgerechtigden, die gaan stemmen èn die thuis blijven, is kennelijk bekend wat hun opleidingen zijn èn waarop zij stemden.
Kort gezegd: dat is ook zo. Maar als je de gebruikelijke definities zo verkracht en buigt dat ze jou goed uitkomen, dan, voila!quote:Op donderdag 17 februari 2011 20:58 schreef StormWarning het volgende:
Het zal al wel gezegd zijn (had geen zin om 11 pagina's door te lezen), maar volgens mij stemmen hoogopgeleiden vooral progressiever en liberaler dan lageropgeleiden. Niet perse linkser of rechtser, alhoewel dat in de praktijk tegenwoordig ook al snel linkser betekent, want rechts en progressief/liberaal bestaat vandaag de dag nauwelijks meer.
Ik ben blij voor jequote:Op donderdag 17 februari 2011 22:24 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
Ik ben hoogopgeleid (studie geschiedenis net als onze Markje Rutte) en stem LINKS.
Zoals ik al eerder in dit topic heb gepost, dat hele links - rechts geneuzel is overschatquote:Op donderdag 17 februari 2011 22:43 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik ben niet links, ik ben ook niet rechts. Ik vraag me af of ik dan wel opgeleid ben
En zo is het ookquote:Op donderdag 17 februari 2011 22:44 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder in dit topic heb gepost, dat hele links - rechts geneuzel is overschat.
Er zijn genoeg hoger opgeleiden die in God geloven. Dat de achterban van SGP en CU niet de hoogst opgeleide is kan allerlei oorzaken hebben, bijv. dat er veel boeren bij zitten. Intelligent of niet, die gaan niet aan het langstuderen.quote:Dat de kleine christelijke partijen laag opgeleide stemers hebben verbaast me niet. Je moet wel erg dom zijn om een religieus boek (sprookjesboek) letterlijk te nemen en de bewijzen van de wetenschap te ontkennen.
CDAers ontkennen in ieder geval de wetenschap niet.
Dat zegt ook niks. Was Karl Marx niet intelligent?quote:Op donderdag 10 maart 2011 23:53 schreef Rechtse_Hippie het volgende:
Ik heb bij lange na niet het hele topic gelezen, maar Zienswijze heeft gelijk. PVV is een economisch linkse partij en D66 is op economisch gebied eerder rechts dan links van het midden te plaatsen dus dit rapport bewijst wel degelijk dat hogeropgeleiden meer (economisch) rechts stemmen.
Tuurlijk hoeft je opleiding niet per se een goede indicatie van je intelligentie te zijn, maar als ik de OP bekijk lijkt het juist wel specifiek over opleiding te gaan. Ik vind het trouwens ook niet vreemd dat rechtsen hoger opgeleid zijn. Hogeropgeleiden hebben gemiddeld namelijk een hoger salaris dan midden- of lageropgeleiden. Als je een hoog salaris hebt is een (economisch) rechtse partij toch echt de te bewandelen weg als je van het type "je moet werken voor je geld" bent.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 00:00 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Dat zegt ook niks. Was Karl Marx niet intelligent?
Zelfs al is er een statistisch verband -daarin geef ik je dus geen ongelijk- tussen politieke voorkeur en intelligentie, dan nog bewijst dat geenszins dat intelligentie vooraf gaat aan zo'n voorkeur.
Daarnaast is er allerhande ambiguïteit omtrent het begrippenpaar links-rechts, iets wat zich overigens met intelligentie ook zou kunnen voordoen. Opleidingsniveau is meetbaar natuurlijk.
En jij noemt 'linksen' op FOK! dogmatici die in hun eigen wereldje leven?quote:Op zondag 13 februari 2011 20:19 schreef Zienswijze het volgende:
Die heb ik nu geheel naar de prullenbak verwezen.
Verklaar je nader?quote:Op vrijdag 11 maart 2011 11:40 schreef Hoppahoppa het volgende:
ook de PVV heeft veel liberale standpunten
Dit lijkt me meer voor de hand liggen, maar volgens mij snapt Zienswijze sowieso het verschil niet tussen correlatie en causaliteit.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 11:40 schreef Hoppahoppa het volgende:
Volgens mij is de uitkomst niet zo zeer dat hoogopgeleid rechts stemt, maar dat hoogopgeleid doorgaans liberaal stemt (D66=gematigd liberaal, Groenlinks=net iets meer dan gematigd liberaal, VVD=liberaal en ook de PVV heeft veel liberale standpunten).
De reden daarvan is dat intelligentere mensen eerder het gevoel hebben dat de overheid te veel voor ze bepaald en dat ze zelf wel weten wat goed voor ze is. Zo logisch als iets...?
Ben het met je eens, behalve dat ik nog weinig liberale standpunten heb ontdekt bij de PVV.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 11:40 schreef Hoppahoppa het volgende:
Volgens mij is de uitkomst niet zo zeer dat hoogopgeleid rechts stemt, maar dat hoogopgeleid doorgaans liberaal stemt (D66=gematigd liberaal, Groenlinks=net iets meer dan gematigd liberaal, VVD=liberaal en ook de PVV heeft veel liberale standpunten).
De reden daarvan is dat intelligentere mensen eerder het gevoel hebben dat de overheid te veel voor ze bepaald en dat ze zelf wel weten wat goed voor ze is. Zo logisch als iets...?
Is een windfaan liberaal?quote:
"echt niet meer"quote:Op vrijdag 11 maart 2011 12:32 schreef Voorschrift het volgende:
Rechts is alleen op socio-economisch vlak nog liberaal, daarbuiten echt niet meer.
Deregulatie en privatisering was en is redelijk liberaal ja, maar ontslagrecht versoepeling e.d. is dan weer conservatief. Het is maar net welk voorbeeld je wil aandragen.quote:
Maar je ziet dan ook juist bij de PVVdat de kiezers enorm verdeeld zijn over de verschillende opleidingsniveaus. Dat komt omdat de PVV ook qua standpunten geen consistente lijn volgt in de traditionele zin. Zo zijn ze voor een kleine, maar op onderdelen stevige overheid (wat an sich best liberaal is) maar willen ze anderzijds weer heel veel zaken regelen die liberalen nooit zouden willen regelen.quote:Op vrijdag 11 maart 2011 12:11 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ben het met je eens, behalve dat ik nog weinig liberale standpunten heb ontdekt bij de PVV.
Je bent net zo kunstig als de VVD met het verdraaien van cijfers zodat het voor je eigen argument het beste uitkomt. Hoezo kan je cijfers immers het beste procentueel vergelijken?quote:Op zondag 13 februari 2011 20:34 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Op die manier kan ik zeggen dat de 4 sociaal-economisch linkse partijen die jij aandraagt in absoluut aantal meer laagopgeleide kiezers hebben dan de VVD. Dus zowel qua hoogopgeleid als laagopgeleid dan de VVD.
Procentueel gezien heb ik echter gelijk, en dat was mijn bewering in onze discussie verzorgingsstaat en immigranten.
Cijfers kan je overigens immers het beste procentueel vergelijken.
Je bedoeld toch niet het enge conservatieve VVD?quote:Op zondag 13 maart 2011 01:27 schreef Gatenkaas het volgende:
Wat aan de hand van dit onderzoek gezegd kan worden is dat hoogopgeleid Nederland relatief vaak liberaal stemt.
Zie hier de liberale partijen.quote:VVD: meer hoog opgeleid
GL: meer dan helft hoog opgeleid
D66: meer dan helft hoog opgeleid
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |