SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Ik probeer het gewoon nogeens. Niet dat ik me hier vaak zal vertonen aangezien ik een verklaard tegenstander ben van dat ding. Maar toch.
Nieuwe ontwikkelingen over de OV Chipkaart? Post ze hier. Ik begin.
Fout in OVC legt NS Kaartverkoop platAls het failliet van dat kloteding nu NOG niet duidelijk is weet ik het ook niet meer.quote:Een goed gehackte OV-chipkaart kan met één druk op de knop een kaartjesautomaat van de NS platleggen. Daardoor beïnvloeden de beveiligingsproblemen van de chip ook de verkoop van papieren kaartjes.
Oh en geen stoute linkjes posten, dat weten jullie best
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
wordt een leuke hobby met je gehackte ov chipkaart zoveel mogelijke automaten in het land plat krijgenquote:Op vrijdag 11 februari 2011 23:33 schreef JoshuaL het volgende:
Lekker dan als zo een gehackte OV-chipkaart de automaat plat kan krijgen.
Aan een kant hoop ik dat de NS snel met een software fix komt voor hun automaten, aan de andere kant vind ik het eigen schuld dikke bult. Ze hebben de OV-chipkaart gewoon te snel ingevoerd.
dat zijn papieren kaartjesquote:Op zondag 13 februari 2011 03:09 schreef plonsikduik het volgende:
[..]
wordt een leuke hobby met je gehackte ov chipkaart zoveel mogelijke automaten in het land plat krijgen![]()
wanneer komen weer de kruitvat of blokker dagkaarten ?? want je moet natuurlijk niet bekend zijn bij de ns
Het betekent denk ik alleen méér geld naar deze prutsers ontwikkelaars. Want ik krijg niet het idee dat de overheid wilt stoppen met dit systeem.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 23:33 schreef JoshuaL het volgende:
Lekker dan als zo een gehackte OV-chipkaart de automaat plat kan krijgen.
Aan een kant hoop ik dat de NS snel met een software fix komt voor hun automaten, aan de andere kant vind ik het eigen schuld dikke bult. Ze hebben de OV-chipkaart gewoon te snel ingevoerd.
Dan kan je denk ik nog wel even wachtenquote:Op maandag 14 februari 2011 14:48 schreef TheSeeker_NL het volgende:
Ik heb even een vraagje over die OV chip. Ik ben vannochtend vergeten uit te checken. Helpt het nog als ik nu zsm naar het station loop om nog uit te checken of kan ik dit ook prima straks over een uur of 3-4 doen?
Als ik dan niet direct weer kan inchecken dan koop ik wel even een los kaartje maar ik vraag me af of ik me moet haasten? Er zit trouwens al makkelijk 5 uur tussen sinds ik in checkte.
Ja hoor, geen probleem.. Dan uiteraard niet inchecken anders betaal je dubbel. Sowieso eerst reizen op saldo bij NS aanvragen.quote:Op maandag 14 februari 2011 12:26 schreef Saekerhett het volgende:
Ok, ik snap er nu officieel helemaal geen reet meer van. In oktober heb ik die '40% kortingsaanbieding' bij de NS voor afgestudeerden aangevraagd. Daarmee kun je als net afgestudeerde een jaar lang alsnog gebruik maken van je 40% korting. Ook heel mooi zo'n NS OV-chipkaart gekregen en alles...
Maar hoe werkt dat? Kan ik nog gewoon een papieren kaartje kopen met 40% korting en die i.c.m. de OV-chipkaart gebruiken? En moet ik dan inchecken?
Bedankt. Reizen op saldo was al geactiveerd op mijn kaart, dus ik hoef alleen maar een papieren kaartje te kopen.quote:Op maandag 14 februari 2011 19:14 schreef Hugo__Boss het volgende:
[..]
Ja hoor, geen probleem.. Dan uiteraard niet inchecken anders betaal je dubbel. Sowieso eerst reizen op saldo bij NS aanvragen.
quote:Studentenkaart gekraakt
Je week-ov zelf thuis omzetten in een weekend-ov? Een student van de Hanzehogeschool in Groningen is dat gelukt, met de hulp van een jongen die bij een internetbeveiligingsbedrijf werkt. Het lukte ze om op een gekraakte ov-chipkaart het zogenaamde 'reisproduct' aan te passen. Ze kregen het zelfs voor elkaar om van een anonieme ov-chipkaart een ov-studentenkaart te maken, al kun je vanaf de buitenkant dan nog steeds zien dat het geen studentenkaart is.
Lees verder op NOS.nl...
In principe zou je die truck dus kunnen toepassen bij de bus, tram en metro? Dat zijn toch wel de vervoerders waar bijna niet naar je pasje gekeken wordt.quote:
Waren die dingen niet tot eind maart niet leverbaar? Naar goed Nederlands gebruik dat men iets kan besparen denk ik eerder aan het tegenovergestelde.quote:Op woensdag 16 februari 2011 18:51 schreef JoshuaL het volgende:
[..]
In principe zou je die truck dus kunnen toepassen bij de bus, tram en metro? Dat zijn toch wel de vervoerders waar bijna niet naar je pasje gekeken wordt.
Maargoed ik denk dat het aantal mensen dat de moeite neemt om en een cardreader + programma te zoeken en gebruiken vrij klein is.
natuurlijk een domme vraag hequote:Op woensdag 16 februari 2011 19:14 schreef ukga het volgende:
zijn er mensen op fok die succesvol een Ov chipkaart gehackt hebben?
ik had een antwoord verwcht als; 'ja' danwel 'nee'quote:Op vrijdag 18 februari 2011 04:02 schreef plonsikduik het volgende:
[..]
natuurlijk een domme vraag he, zeker bekende van translink ??
het succes van gratis reizen is namelijk dat je het wel doet
maar geen sporen na laat zodat ns je adres ofzo achterlaat
je ip adres= je huis en straat nummer![]()
zolang de ns bijvoorbeeld niet weet hoeveel mensen er met een gekraakte kaart
thuis inchecken, zullen ze roepen het valt wel mee met fraude![]()
zolang kunnen er ook mensen de kaart gebruiken
als iedereen niet meer incheckt en dat ronduit loopt te vertellen
is het afgelopen met de lol.
het is net als met het illegaal geld afhalen van iemands pinpas
met magneetstrip. was eerst niet mogelijk.
toen duidelijk was dat het wel kon is de schade eerst betaald door banken
die later (nu) van magneetstrip naar chip gaan.
als ns merkt dat de inkomsten dalen uit ov chip kaart, zal dus eerst het verlies genomen worden
als het echt te gek wordt zal een andere chip gebruikt worden.
zodra je dus merkt dat de controleur andere apperatuur/ software krijgt op hun hand incheck controle ding weet je dat ns verlies gaat lijden en moet je ophouden met je gehackte card te gebruiken
Benieuwd hoe ze dit met internationale treinen gaan oplossen en maandabonnementen die nog alleen als papier te krijgen zijn.quote:NS: poortjes OV-chipkaart sluiten eind 2012
De uitrol van de OV-chipkaart verloopt voorspoedig. De Nederlandse Spoorwegen gaan er vanuit dat de poortjes eind 2012 de OV-chipkaartpoortjes dicht kunnen. Dat meldt het spoorbedrijf in haar jaarverslag.
Op dit moment kunnen reizigers een keuze maken voor een papierenkaartje of een reis per OV-chipkaart. 15% van de vervoersbewijzen werd in 2010 per OV-chipkaart aangeschaft. Volgens het spoorbedrijf loopt het voor op de planning. "Inmiddels hebben 1 miljoen reizigers de OV-chipkaart geactiveerd voor de trein, dat zijn er meer dan wij voor dit moment verwacht hadden", zei president-directeur Bert Meerstadt tijdens de presentatie van de jaarcijfers.
[...]
Landelijke uitrol
De landelijke uitrol van de OV-chipkaart startte bij NS in eind 2009 en is in 2010 voortgezet en uitgebreid. In 2011 gaat de uitrol verder, zo kunnen studenten sinds begin dit jaar ook op saldo reizen en kunnen jaarkaarthouders in de loop van 2011 ook gaan chippen bij NS. Daarnaast zal het aantal stations met poortjes in 2011 worden uitgebreid. Nu kent NS nog slechts 26 stations met poortjes.
Snelheid
In de periode tussen nu en volledige sluiting van de poortjes zal NS meer en meer poortjes op stations sluiten. De omvang en snelheid waarmee dat gebeurt, is mede afhankelijk van het aantal reizigers dat bij NS gebruikmaakt van de OV-chipkaart.
ben toch zo benieuwd wat de nieuwe producten zijn die de ns in planning had met die ov chip kaartquote:Op vrijdag 18 februari 2011 13:13 schreef Aether het volgende:
[..]
Benieuwd hoe ze dit met internationale treinen gaan oplossen en maandabonnementen die nog alleen als papier te krijgen zijn.
Bij de internationale treinkaartjes zullen ze een supplement krijgen waar mee reizigers een bepaald aantal maal de poortjes kan openenquote:Op vrijdag 18 februari 2011 13:13 schreef Aether het volgende:
[..]
Benieuwd hoe ze dit met internationale treinen gaan oplossen en maandabonnementen die nog alleen als papier te krijgen zijn.
gewoon afwachtenquote:Op vrijdag 18 februari 2011 18:56 schreef mtchel112 het volgende:
Die readers zijn echt amper ergens te krijgen:')
quote:OV loket: Reizen met dalurenkorting door OV-chipkaart te ingewikkeld
Vervoerders moeten meer samenwerken bij het uitgeven van kortingsproducten op de OV-chipkaart. Treinreizigers betalen nu vaak onnodig teveel geld omdat ze niet weten dat elke vervoerder een eigen dalurenkortingsregeling heeft voor reizen buiten de spits. Dat stelt het OV loket.
Treinreizigers die buiten de spits willen reizen, kunnen bij NS een voordeelurenkaart aanschaffen. Vóór de introductie van de OV-chipkaart was deze op alle treinen in heel Nederland geldig, dus ook op de treinen van Connexxion, Arriva, Syntus en Veolia. Dat geldt niet bij de OV-chipkaart. Veolia en Arriva hebben inmiddels hun eigen dalurenkortingsregeling ingevoerd en reizigers die met korting van bijvoorbeeld Harlingen naar Valkenburg ‘op saldo’ willen reizen, moeten naast de NS Voordeelurenkaart ook een (gratis) kortingsproduct van Arriva en Veolia aanschaffen. De verwachting is dat Connexxion en Syntus ook met een eigen product zullen komen.
Het OV loket, dat al vaak heeft aangedrongen op meer samenwerking tussen ov-bedrijven, noemt het “niet klantvriendelijk” dat elke vervoerder zijn eigen voordeelurenproduct gaat voeren. “Daarbij komt dat reizigers dit vaak niet weten. In het geval van Veolia is de communicatie minimaal geweest. Op de website van Veolia stond geen informatie, met als gevolg dat nogal wat reizigers die dachten met korting te reizen in werkelijkheid het volledige tarief hebben moeten betalen”, aldus het OV loket.
het voordeel met reizen op saldo is per januari toch al wegquote:
Je moet elke keer dat je van vervoerder wisselt, opnieuw het instaptarief betalen. Een Veoliapaal kan niet zien of jij van huis af komt, of uit een NS-treinquote:Op donderdag 24 februari 2011 16:32 schreef JoshuaL het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met het instaptarief bij Veolia <--> NS? Moet je die weer opnieuw betalen of telt het als een overstap?
Uit het antwoord van MisterJ.Lo maak ik op dat dit niet kan. Gewoon wachten op je nieuwe kaart dus.quote:
noooooooooooooooooquote:Op zondag 13 maart 2011 13:36 schreef JoshuaL het volgende:
[..]
Uit het antwoord van MisterJ.Lo maak ik op dat dit niet kan. Gewoon wachten op je nieuwe kaart dus.
quote:Vanaf 1 mei overal OV-chipkaart reisproducten ophalen
Er wordt een nieuwe stap genomen in de invoering van de OV-chipkaart. Vanaf 1 mei wordt het mogelijk om alle reisproducten voor de OV-chipkaart bij bijna alle ophaalpunten op te halen. Uitzondering betreft de zogenoemde Arriva TVM automaten, daar kunnen per 1 mei nog niet alle reisproducten opgehaald worden.
Voorheen was het bijvoorbeeld niet mogelijk om een studentenreisrecht op te halen bij de NS-automaat, waardoor er bij de andere ophaalautomaten, bijvoorbeeld bij AH to go, lange rijen ontstonden.
Als gevolg van de implementatie van de nieuwe ophaalmogelijkheid, is het in NS-automaten niet mogelijk om reisproducten voor de chipkaart op te halen in het weekend van 16 en 17 april.
Gewoon betalen. Lekker schraal ben je.quote:Op zaterdag 23 april 2011 14:09 schreef jaco het volgende:
Ik wil binnenkort iemand verwelkomen op Schiphol die naar Groningen moet met de trein. Ik ben van plan met haar mee te reizen tot Zwolle voor de gezelligheid. Ik hoef niet in Zwolle te zijn, dus ik neem daar de eerste trein terug naar mijn woonplaats Amsterdam.
Moet ik nu officieel in Zwolle uitchecken en meteen weer inchecken voor mijn terugreis ? Of kan ik in het station van Zwolle blijven en pas in Amsterdam weer uitchecken, zodat ik alleen Schiphol - Amsterdam betaal ?
je moet dus inchecken op schiphol dan kan je overal heen je check dus zeker niet uit in zwolle maar je koop kaartje enkel naar amsterdam in amsterdam check je weer uitquote:Op zaterdag 23 april 2011 14:09 schreef jaco het volgende:
Ik wil binnenkort iemand verwelkomen op Schiphol die naar Groningen moet met de trein. Ik ben van plan met haar mee te reizen tot Zwolle voor de gezelligheid. Ik hoef niet in Zwolle te zijn, dus ik neem daar de eerste trein terug naar mijn woonplaats Amsterdam.
Moet ik nu officieel in Zwolle uitchecken en meteen weer inchecken voor mijn terugreis ? Of kan ik in het station van Zwolle blijven en pas in Amsterdam weer uitchecken, zodat ik alleen Schiphol - Amsterdam betaal ?
Het gaat om een maandabonnement?quote:Op donderdag 19 mei 2011 11:25 schreef Meneer_Agent het volgende:
Kickje.
Binnenkort ga ik beginnen met een nieuwe baan en daar moet ik aardig wat voor reizen. Traject is bus – trein – bus.
Een 2-zone-supplement kost bijvoorbeeld 45 euro. Twee aparte 2-zone-abonnement 2×69 euro.quote:Op donderdag 19 mei 2011 11:37 schreef Meneer_Agent het volgende:
Oh wow, nooit geweten, handig. Dus ik hoef maar 1 supplement te kopen voor zowel van huis naar station A als van station B naar werk? Nice.
Je koopt één keer een 3 ster.quote:Op donderdag 19 mei 2011 11:50 schreef Meneer_Agent het volgende:
Ehm, wacht even.
Huis - station A = 3 sterren
Station B - werk = 1 ster
Begrijp ik je dan goed dat ik twee keer 3 moet kopen, of is 3+1 ook mogelijk?
Mijn OV-chipkaart » Kaartbeheer onder Kaartgegevens.quote:Op zaterdag 21 mei 2011 15:18 schreef julian6 het volgende:
Kan iemand mij vertellen hoe ik een extra kaart kan toevoegen bij mijn ov-chipkaart op ov-chipkaart.nl?
Bedanktquote:Op zaterdag 21 mei 2011 21:33 schreef Aether het volgende:
[..]
Mijn OV-chipkaart » Kaartbeheer onder Kaartgegevens.
Heb er ook niks over gehoord. Lijkt me toch nog steeds een geldig vervoersbewijs..quote:Op woensdag 8 juni 2011 14:39 schreef Hugo__Boss het volgende:
Heb een studenten ov chipkaart en een paar maanden terug gewisseld naar een weekend abonnement. Voor reizen in de kortingsuren maakte ik altijd al gebruik van een roze strippenkaart, ook nu er sinds een jaar met OV chipkaart gereisd kan worden (goedkoper).
Vandaag moest ik toch ff naar school met de bus, dus gereisd met strippenkaart. Moest ff naar huis tussendoor, was iets vergeten en sowieso een keer overstappen. Toen ik voor de 7e keer een bus instapte op de laatste terugweg zegmaar, zei die chauffeur opeens dit mag sinds 1 juni niet meer, reizen met een strippenkaart als student. Je moet altijd op saldo reizen of anders een blauwe strippenkaart zolang die nog niet is afgeschaft.
Iemand die hier meer vanaf weet? Ik heb er niks van gehoord, kan het nergens vinden op internet dat er sinds 1 juni iets gewijzigd is. Beetje jammer ook, net een nieuwe gekocht
Is toch geldig tot een jaar na tariefswijziging ?quote:Op donderdag 9 juni 2011 09:39 schreef JoshuaL het volgende:
[..]
Heb er ook niks over gehoord. Lijkt me toch nog steeds een geldig vervoersbewijs..
Kaart was toch veilig en helemaal niet fraudegevoelig ? Ja 2 gevallen meer niet.... volgens TLSquote:RIJSWIJK - Trans Link Systems (TLS), het bedrijf dat de ov-chipkaart maakt, is positief over het idee van de commissie-Meijdam om een ov-autoriteit in te stellen.
Foto: ANP Dat zei een woordvoerder donderdag.
De autoriteit moet beleidsbepalende taken overnemen van TLS. Ze zou moeten bestaan uit overheden en vervoerders die bij de kaart zijn betrokken en consumenten. TLS wil helpen met het instellen van de autoriteit.
TLS ligt onder vuur na problemen met de fraudegevoeligheid en veiligheid van de kaart.
quote:TLS moet taken ov-chipkaart inleveren
Laatste update: 29 juni 2011 22:07 info
DEN HAAG - Het bedrijf dat de ov-chipkaart maakt, Trans Link Systems (TLS) moet beleidsbepalende taken met betrekking tot de ov-chipkaart overdragen aan een nieuwe zogenoemde ov-autoriteit.
Foto: ANP Dat adviseert de commissie-Meijdam aan vervoersminister Melanie Schultz van Haegen.
Een woordvoerster van de commissie bevestigde woensdag berichtgeving van RTL Nieuws van die strekking. De overheden en vervoerders die bij de kaart betrokken zijn, moeten dan meedoen in die nieuwe stichting.
De commissie presenteert haar advies over een aantal ov-chipkaartvraagstukken, waaronder ook over het overstaptarief, donderdag aan de minister. Het is aan haar of ze de adviezen overneemt.
De kaart en het bedrijf erachter, TLS, liggen al tijden onder vuur. Vervoersbedrijven, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), lieten TLS eerder al weten dat er twijfels zijn ontstaan over onder meer de verantwoordelijkheid die het bedrijf neemt voor de fraudegevoeligheid en daarmee de veiligheid van de kaart.
Problemen
Sinds de invoering van de ov-chipkaart zijn er problemen met de kaart. Zo bleek vorig jaar dat studenten er niet overal mee konden reizen. Ook waren er problemen met de software die het betalingsverkeer regelt en bleek de kaart niet zo fraudebestendig als TLS deed voorkomen. Er zijn verscheidene geslaagde pogingen gedaan om de kaart te kraken.
Ook bleken leden van de SP in de Tweede kamer weken probleemloos te reizen met een pas waarvan het saldo was gemanipuleerd. Pas weken later merkte TLS de fraude op en deed het bedrijf aangifte. Ook wisten twee Groningse studenten de ov-chipkaart te kraken.
Nog best lang als je elke dag met dat ding moet reizenquote:Op zaterdag 2 juli 2011 18:56 schreef Biefstuk het volgende:
Kwam gisteren binnen, duurde 2 weken in totaal dus
handig zo'n kaart.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 18:56 schreef Biefstuk het volgende:
Kwam gisteren binnen, duurde 2 weken in totaal dus
Gelukkig was ik al klaar met school en heb ik 2 maal gebruik gemaakt van mijn auto. Ben blij dat het 2 weken geleden gebeurdequote:Op maandag 4 juli 2011 22:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
handig zo'n kaart.
Hoe heb je gereist ? Kosten gewoon terugvragen, lukt waarschijnlijk niet, maar hun kaart faalt.
Ik kreeg het ook gewoon in een envelopquote:Op woensdag 6 juli 2011 18:04 schreef Eppie_NL het volgende:
Ik heb paar weken geleden een OV-chipkaart aangevraagd. Ik ben net thuis en zie dat Selektvracht langs is geweest (ze hebben een briefje achtergelaten met daarin info; dat ze morgen langskomen en het "Veolia" betreft).
Waarom Selektvracht langs moet komen is mij een raadsel. Dit kan toch gewoon via een envelop (brief/post)? OV-chipkaart is klein en niet zwaar...het is geen tv....
quote:Reiziger met korting soms duurder uit in openbaar vervoer
Bus- of treinrezigers die op hun OV-chipkaart een kortingsproduct hebben geladen, zijn regelmatig niet goedkoper, maar duurder uit dan reizigers die niet zo’n kortingsproduct hebben. Dit is het gevolg van slechte samenwerking tussen de verschillende vervoersregio’s in Nederland, aldus het OV loket, de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, in zijn rapportage over het tweede kwartaal van 2011.
Het OV loket registreert klachten van gebruikers van het openbaar vervoer en wijst al geruime tijd op het gebrek aan samenwerking tussen vervoersregio’s, zowel door de vervoerbedrijven als door de overheden die hun opdrachtgevers zijn. De afgelopen maanden zijn vooral veel klachten binnengekomen van reizigers die op hun OV-chipkaart een kortingsproduct hadden geladen.
Kortingskaart RET
Problemen ontstaan echter als reizigers van de ene vervoersregio naar de andere reizen of binnen het streekvervoer van de ene vervoerder naar de andere overstappen. Een voorbeeld is de RET in Rotterdam, die reizigers tegen betaling van 6 euro per maand een korting van 20 procent geeft. Dit kortingsproduct is alleen geldig bij de RET in de Rotterdamse vervoersregio. Wie met een andere vervoerder of buiten de regio reist, moet opnieuw het basistarief van 79 eurocent betalen. Wie geen kortingsproduct heeft en overstapt binnen 35 minuten na de start van de reis, betaalt het basistarief niet opnieuw.
Oplossing RET
De enige ‘oplossing’ die de RET de reiziger aanreikt is dat deze dan maar een extra OV-chipkaart (kosten ¤ 7,50) moet aanschaffen om te gebruiken voor reizen buiten de vervoersregio. Dat vindt het OV loket geen goed idee: "Dat is in strijd met de basisgedachte van de OV-chipkaart".
Meerdere kortingsproducten
Een ander probleem is dat reizigers die kortingsproducten van verschillende vervoerders op hun OV-chipkaart hebben staan, vaak in moeilijkheden komen. Als de ene kortingsregeling werkt, doet de andere het vaak niet en omgekeerd. Ook voor dit probleem hebben de vervoerders vaak nog geen oplossing.
En ik heb iets gehoord over een mail die je kunt uitprinten waarmee je als student gratis kan reizen ook al heb je geen werkende ov-chipkaart als het een fout is van het bedrijf zelf. Waar kan ik deze mail vinden?quote:Betreft: klacht over mijn OV-chipkaart/studentenreisproduct.
Geachte heer/mevrouw,
Ik heb een persoonlijke/anonieme OV-chipkaart met het volgende nummer *blabla.
Al erg op tijd ben ik begonnen met het invullen van het aanvraagforumlier voor de koppeling van het studentenreisproduct aan mijn persoonlijke ov-chipkaart. Half juli heb ik het formulier opgestuurd en een week later een mail ontvangen dat ik mijn bestelling op mijn kaart kon laden bij een automaat. Hiervoor ben ik naar een ander dorp gereisd aangezien er in het dorp waar ik woon geen automaat is. Dit heeft 8 euro gekost heen en terug (2 4-euro-kaartjes). Helaas was deze reis voor niks omdat er bij jullie een storing was doordat veel studenten hun kaart wilden opladen. Toen heb ik gebeld en ik zou de volgende dag wel de kaart kunnen opladen. Dat heb ik dus gedaan (dit heeft weer 8 euro gekost heen en terug) helaas weer zonder resultaat want er kwam een melding dat er geen bestelling op te halen was vanaf mijn ov-chipkaart. Eenmaal thuisgekomen heb ik direct telefonisch contact opgenomen met de ov-chipkaart klantenservice (na 15 minuten in de wacht te hebben gestaan wat 1,50 kost). Een van jullie medewerkers vertelde mij dat ze mij wel een mail hebben gestuurd maar dat ze vergeten waren om de bestelling van het studentenreisproduct daadwerkelijk op mijn kaart te zetten, hierdoor kon ik hem niet ophalen. Maar alles zou geregeld worden en ik zou een mailtje krijgen dat het echt gekoppeld was en daarna zou ik alsnog mijn kaart kunnen activeren. Helaas ontving ik in de week daarna geen e-mail, dus heb ik nog maar een keer gebeld (na 25 minuten in de wacht te hebben gestaan). Er werd mij verteld dat mijn e-mail adres waarschijnlijk verkeerd genoteerd was door de medewerkers en dat het adres nu wel goed genoteerd stond, ik zou binnen enkele minuten een e-mail ontvangen dat mijn chipkaart gekoppeld was en daarna zou ik mijn bestelling wel bij een automaat kunnen ophalen. Deze keer ontving ik binnen enkele dagen echter nog steeds geen e-mail. Hierop heb ik weer de klantenservice moeten bellen (en na 25 minuten de wacht te hebben gestaan) kon een van jullie medewerkers mij excuses aanbieden voor het ongemak en het probleem was nu verholpen ik zou de volgende dag direct mijn bestelling op kunnen halen. Die dag is vandaag. Vanmiddag ben ik weer naar het dorp met een automaat gereisd (wederom 8 euro), en eenmaal aangekomen bij het automaat krijg ik de melding dat mijn kaart geblokkeerd is. Na weer thuis te zijn gekomen (voor de 4e? keer) naar de klantenservice gebeld al na een onvoorstelbaar aantal minuten (namelijk 10!) kreeg ik al iemand aan de lijn. Ik kreeg te horen dat het inmiddels een maand geleden was dat de eerste koppeling was geactiveerd en na een maand verder te zijn zonder dat de bestelling opgehaald is, wordt de kaart geblokkeerd en er werd mij verteld dat ik het formulier opnieuw moest invullen.
Morgen (1 sept) heb ik het recht om met mijn ov-chipkaart gratis te reizen. Maar dankzij jullie onvoorstelbaar slechte service zal ik nog niet met mijn kaart kunnen reizen. Ik ga niet akkoord met deze slechte service. Het is door jullie fout dat ik deze kosten heb moeten maken, zelf heb ik alles zo netjes mogelijk proberen te regelen.
Ik vraag jullie dan ook vriendelijk om de gemaakte kosten over te maken op rekening nummer *blabal tnv *blabla. Dit is dus een bedrag van 32,50 reiskosten+belkosten.
Met vriendelijke groeten,
De tering zegquote:Op woensdag 31 augustus 2011 22:24 schreef Gitaarmat het volgende:
Voor degene die geinteresseerd zijn:
[..]
Dit laat alleen maar zien wat voor kankerbedrijf dat het eigenlijk is.quote:
Ik weet niet , zoek het op.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 22:34 schreef Gitaarmat het volgende:
[..]
Dit laat alleen maar zien wat voor kankerbedrijf dat het eigenlijk is.
Maar hoe zit dat met die e-mail? Klopt dat?
Ik kan het dus nergens vinden, ben bezig met formulieren om mijn geld terug te krijgen maar zo'n e-mail zou wel makkelijk zijn en ik dacht misschien weet iemand dat hier toevallig.quote:
quote:Nieuw landelijk kortingsabonnement voor OV-chipkaart
Er is een nieuw, landelijk kortingsabonnement voor op de OV-chipkaart: Altijd Korting. Met het abonnement kan er met korting gereisd worden op alle reguliere bussen, trams en metro's in Nederland.
Het abonnement is het eerste abonnement op de OV-chipkaart dat bij alle vervoerders geldig is. De korting is voor een kind 47%, jeugd (12 t/m 18) 40%, volwassenen (19 t/m 64) 20% en voor senioren eveneens 47%. De 47% is de optelsom van de reguliere korting voor deze leeftijden en de korting van het abonnement.
Ongeldig
Het kortingsabonnement is niet geldig in de treinen in Nederland. Eén uitzondering hierop zijn de treinen van Syntus, maar dan moet het product wel vóór 1 december geactiveerd zijn.
Het kortingsabonnement is eveneens niet geldig op nachtbussen en de Waterbus.
Kosten
Het abonnement kost per maand 16,50 euro en per jaar 165 euro. Per jaar zijn dat twee maanden gratis reizen, wat meestal bij jaarlijks afsluiten van abonnementen cadeau wordt gedaan.
Goede koop
Het Altijd Korting-abonnement is een goede koop als een scholieren meer dan 41,25 per maand aan saldo verbruiken op de chipkaart en bij volwassenen als zij meer dan 82,50 per maand verbruiken.
Ja, is altijd geldig:quote:Op dinsdag 20 september 2011 11:50 schreef macca728 het volgende:
[..]
niet gek. Zeker als het in de spits geldig is.
Overigens kun je bij de RET voor ¤6 een maand korting krijgen (20%).quote:Op dinsdag 20 september 2011 11:50 schreef macca728 het volgende:
[..]
niet gek. Zeker als het in de spits geldig is.
quote:Aantal zwartrijders Rotterdam gedaald
Het aantal zwartrijders in het openbaar vervoer in Rotterdam is dit jaar nog verder gedaald. Waar drie jaar geleden nog elf procent van de reizigers in de metro zonder kaartje reisde, ligt het percentage nu op een kleine twee procent. Vorig jaar was het percentage zwartrijders 3,4, blijkt uit cijfers van stadsvervoerder RET.
Ook in de tram en in de bus werden minder zwartrijders betrapt. Volgens algemeen directeur Pedro Peters is dat vooral het gevolg van de invoering van de OV-chipkaart, de bijbehorende poortjes en intensieve controles. "Door de invoering van de chipkaart in combinatie met de toegangspoortjes ontstaat een gesloten systeem, waardoor zwartrijden een stuk moeilijker is", laat hij weten in een reactie.
Peters wil met nog meer gerichte controles ook de resterende zwartrijders stoppen. Zij glippen vooral mee met betalende klanten en trappen poortjes in. "Dit irriteert ons en onze klanten", aldus Peters.
RET telde naast minder zwartrijders ook minder geweldsincidenten. Dat aantal daalde van 156 in de eerste negen maanden van 2010 tot 115 tot nu toe dit jaar.
Nee, klopt niet. Van NS-site:quote:Op maandag 10 oktober 2011 20:55 schreef Miendientje het volgende:
Ik had tot eind september een ov-chipkaart met daarop een voordeelurenkaart voor ex-studenten. Nou wil ik deze verlengen omdat deze afgelopen is. Krijg ik net via de klantenservice van de NS te horen dat je dan weer een nieuwe ov-chipkaart krijgt en dat dat ongeveer 2 weken duurt.
Wat is dat nou voor onzin. Eerst had ik een ov-chipkaart met daarop een voordeeluren-kaart. Toen heb ik een jaar gestudeerd waarbij ik een nieuwe kaart kreeg, toen was ik klaar en kreeg ik een ex-student-voordeelurenabbo met weer een nieuwe kaart en nu heb ik dus weer een nieuwe kaart nodig. Koppelen aan mijn oude kaart kan het 'systeem' niet. Ik dacht dat het de ov-chipkaart juist zo handig was omdat je er steeds andere producten op kon zetten.
Klopt de info die ik heb gekregen dat je op een ex-studentenvoordeelabbo-kaart geen normaal voordeeluren- of dal voordeel abbo kunt zetten? Weet iemand een manier hoe ik voor vrijdag toch nog aan een voordeeluren abbo kan komen?
Waar staat dat? Ik merk wel dat al ik het ex-studenten-voordeelurenabbo wil verlengen dat je dan wel een ingangsdatum minstens 14 dagen vooruit moet kiezen, misschien moet ik dan maar gewoon een dalvoordeel nemen, die kan wel gewoon ingaan. Als dat tenminste op een ex-studentenvoordeel-kaart kan, volgens die ns klantenservice kerel is dat niet een volledige kaart ofzo.quote:Op maandag 10 oktober 2011 21:00 schreef Aether het volgende:
[..]
Nee, klopt niet. Van NS-site:
Heeft u al een persoonlijke OV-chipkaart, en is deze langer dan een jaar geldig?
Dan kunt u online een nieuw abonnement kopen en dit op uw OV-chipkaart laden. Het opladen van uw abonnement kan bij één van de NS-kaartautomaten of een ander oplaadpunt voor de OV-chipkaart . U ontvangt een e-mail zodra u uw abonnement kunt activeren. De geldigheidsduur van uw OV-chipkaart staat op de voorkant van uw kaart vermeld.
Met een persoonlijke OV-chipkaart kunt ook telefonisch bestellen bij NS Klantenservice via 0900 20 21 163 (¤ 0,10 per minuut, ma. t/m vr. van 8.00-22.00 uur, za. van 9.00-17.00 uur).
Alle abonnementen kunt u online kopen. De maandabonnementen van Altijd Voordeel en Altijd Vrij zijn ook te koop bij de NS-kaartautomaat en de NS-Servicebalie. Dit kan alleen met een persoonlijke OV-chipkaart die langer dan een maand geldig is.
Heeft u nog geen persoonlijke OV-chipkaart, of is deze korter dan een jaar geldig?
U kunt dan tegelijk met uw abonnement een nieuwe OV-chipkaart online kopen. Dit is gratis bij aanschaf van een jaarabonnement en bij een maandabonnement betaalt u ¤ 7,50. Binnen twee weken ontvangt u de OV-chipkaart thuis, met het abonnement er al op. De geldigheidsduur van uw OV-chipkaart staat op de voorkant van uw kaart vermeld.
Bestaat dat abonnement dan nog? Info is gewoon op de ns-site te vinden:quote:Op maandag 10 oktober 2011 21:28 schreef Miendientje het volgende:
[..]
Waar staat dat? Ik merk wel dat al ik het ex-studenten-voordeelurenabbo wil verlengen dat je dan wel een ingangsdatum minstens 14 dagen vooruit moet kiezen, misschien moet ik dan maar gewoon een dalvoordeel nemen, die kan wel gewoon ingaan. Als dat tenminste op een ex-studentenvoordeel-kaart kan, volgens die ns klantenservice kerel is dat niet een volledige kaart ofzo.
Dat dalvoordeel is juist een van die nieuwe abbo's. Dat ex-studenten geval is zo'n oude, maar zolang je zo'n oude hebt mag je die nog verlengen.quote:Op maandag 10 oktober 2011 21:32 schreef Aether het volgende:
[..]
Bestaat dat abonnement dan nog? Info is gewoon op de ns-site te vinden:
http://www.ns.nl/reiziger(...)ragen-en-voorwaarden
Ik weet dat dat een nieuwe is. De oude was dacht ik tot augustus aan te vragen.quote:Op maandag 10 oktober 2011 21:36 schreef Miendientje het volgende:
[..]
Dat dalvoordeel is juist een van die nieuwe abbo's. Dat ex-studenten geval is zo'n oude, maar zolang je zo'n oude hebt mag je die nog verlengen.
Ja klopt.quote:Op maandag 10 oktober 2011 21:40 schreef Aether het volgende:
[..]
Ik weet dat dat een nieuwe is. De oude was dacht ik tot augustus aan te vragen.
Dit zijn de eerste abonnementen die ook op een niet-NS-kaart gezet kunnen worden dus misschien is het nog niet bij alle medewerkers bekend.quote:Op maandag 10 oktober 2011 21:55 schreef Miendientje het volgende:
Ik heb op mijn huidige kaart een dalvoordeel aangeschaft. Het lijkt gewoon te kunnen ik hoop hem dus voor vrijdag te kunnen activeren. De info van de klantenservicemedewerker lijkt dus niet te kloppen.
Maar het is juist wel een ns kaart, misschien dacht die medewerker dat ik geen ns kaart heb ofzo. Ik had wel uitgelegd dat als ik een nieuwe kaart zou krijgen dit al mijn 4e ov-chipkaart zou zijn (die ook allemaal officieel nog geldig zijn) omdat ik vorig jaar ook al een nieuw kaart had gekregen. Maar misschien dacht hij wel dat ik nog zo'n kaart van het ministerie van onderwijs had ofzo. Wat wel klopte was dat als ik mijn ex-studenten-abbo had willen verlengen ik 2 weken moest wachten, dat zegt de site ook als je wilt verlengen. Geen idee of ik dan ook daadwerkelijk een nieuwe kaart had gekregen. Maar ik had geen zin om daar op te gaan zitten wachten en dat nieuwe abbo is ook nog een tientje goedkoper dan die oude dus dan maar een nieuwe die ik meteen kan gebruiken. Helaas kun je dan niet meer in de spits inchecken.quote:Op maandag 10 oktober 2011 21:57 schreef Aether het volgende:
[..]
Dit zijn de eerste abonnementen die ook op een niet-NS-kaart gezet kunnen worden dus misschien is het nog niet bij alle medewerkers bekend.
http://nl.wikipedia.org/w(...)nchecken_is_bepalendquote:Op maandag 10 oktober 2011 22:08 schreef Miendientje het volgende:
Enig idee hoe lang je van te voren kunt inchecken? De korting hangt namelijk af van het incheck moment, dus als je voor 4 uur 's middags incheckt kun je toch gewoon in de spits met korting reizen.
Je hebt toch max 6 uur om je reis te maken ?? Reis je dus 1 uur, dan kan je 5 uur van te voren inchecken (behalve bij poortjes als ze dicht gaan)quote:Op maandag 10 oktober 2011 22:08 schreef Miendientje het volgende:
[..]
Maar het is juist wel een ns kaart, misschien dacht die medewerker dat ik geen ns kaart heb ofzo. Ik had wel uitgelegd dat als ik een nieuwe kaart zou krijgen dit al mijn 4e ov-chipkaart zou zijn (die ook allemaal officieel nog geldig zijn) omdat ik vorig jaar ook al een nieuw kaart had gekregen. Maar misschien dacht hij wel dat ik nog zo'n kaart van het ministerie van onderwijs had ofzo. Wat wel klopte was dat als ik mijn ex-studenten-abbo had willen verlengen ik 2 weken moest wachten, dat zegt de site ook als je wilt verlengen. Geen idee of ik dan ook daadwerkelijk een nieuwe kaart had gekregen. Maar ik had geen zin om daar op te gaan zitten wachten en dat nieuwe abbo is ook nog een tientje goedkoper dan die oude dus dan maar een nieuwe die ik meteen kan gebruiken. Helaas kun je dan niet meer in de spits inchecken.
Enig idee hoe lang je van te voren kunt inchecken? De korting hangt namelijk af van het incheck moment, dus als je voor 4 uur 's middags incheckt kun je toch gewoon in de spits met korting reizen.
jammer dat ze nog niet weten hoe de meereiskorting verrekend gaat worden met de OV chipkaart.quote:Op maandag 10 oktober 2011 22:15 schreef Aether het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/w(...)nchecken_is_bepalend
Daar lees ik dat je binnen 30 minuten je reis moet beginnen. Maar bij een normaal station zonder van die poortjes kun je toch gewoon weg lopen en later alsnog in de trein stappen? Dat valt toch niet te controleren? Als ik inderdaad maar zorg dat ik binnen 6 uur op de eindbestemming weer kan uitchecken.quote:Op maandag 10 oktober 2011 22:15 schreef Aether het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/w(...)nchecken_is_bepalend
is wel te controleren, je moet 30 min na inchecktijd je reis beginnen (die tijd kan de conducteur zien)quote:Op maandag 10 oktober 2011 22:25 schreef Miendientje het volgende:
[..]
Daar lees ik dat je binnen 30 minuten je reis moet beginnen. Maar bij een normaal station zonder van die poortjes kun je toch gewoon weg lopen en later alsnog in de trein stappen? Dat valt toch niet te controleren? Als ik inderdaad maar zorg dat ik binnen 6 uur op de eindbestemming weer kan uitchecken.
ik zal in elk geval niet uitchecken daar en gewoon op station Amersfoort gaan eten, je mag je reis onderbreken, dus waarom niet ?quote:Op maandag 10 oktober 2011 22:37 schreef Miendientje het volgende:
Dan moet ik maar een beetje slim plannen. Ik moet bijvoorbeeld vrijdag van Groningen naar Eindhoven. Ik wil dan voor 16.00 uur vertrekken, mag ik dan op station Amersfoort wel een uurtje of iets langer blijven om te eten of moet ik dan uitchecken en dan weer inchecken en dus behoorlijk veel meer betalen? (¤14,10 tegen ¤21,60, als ik er vanuit ga dat ik steeds tijdens daluren vertrek)
quote:DEN HAAG - Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) gaat extra onderzoek doen naar de vorm die de organisatie moet krijgen die de problemen met de ov-chipkaart in goede banen moet leiden.
Foto: ANP
Dat zegde ze de Tweede Kamer donderdag toe, nadat veel fracties kritiek hadden geuit op een eerder plan.
De Kamer is bang dat Schultz de regie op dit dossier te veel uit handen geeft. Schultz benadrukte dat de ov-chipkaart inderdaad een gezamenlijke verantwoordelijkheid is van Rijk, vervoerders en lagere overheden.
.
''Problemen moeten we daarom samen oplossen'', oordeelde de VVD-bewindsvrouw. Die problemen betreffen onder meer de veiligheid, het dubbele opstaptarief en het meermaals moeten in- en uitchecken.
Uitwerken
''Ik ga in de komende periode een 'light-' en een 'heavy-versie' uitwerken van de vorm die een ov-organisatie moet krijgen'', zei Schultz. In februari wil ze de Kamer het resultaat van die uitwerking sturen. De organisatie moet wat haar betreft echt knopen kunnen doorhakken.
Eerder deed een commissie onder leiding van Henry Meijdam onderzoek naar de perikelen met het nieuwe reisbewijs in het openbaar vervoer. Die denktank concludeerde onder meer dat er een 'ov-autoriteit' moet komen om de boel aan te sturen. Schultz gruwt van die naam, maar ze wil wel dat er een 'permanente structuur' komt.
Wens
Volgens haar was dat ook een eerdere wens van de Kamer. Die werkt ze nu uit en ze heeft Meijdam al benoemd als 'kwartiermaker' voor zo'n organisatie. Ze kon donderdag de kritiek van veel fracties daarom niet rijmen met eerdere debatten over dit onderwerp.
Kamerleden zijn echter bang dat met zo'n nieuwe organisatie een ''mini-overheidje'' ontstaat, zoals VVD'er Charlie Aptroot het noemde. Schultz staat ook niet te springen bij nieuwe tussenlagen en gaat daarom extra onderzoek uitvoeren naar de precieze vorm van zo'n ov-organisatie.
Maar jij hebt dus wel de mogelijkheid gekregen om te verlengen met het ouderwetse voordeelurenabonnement zonder middag spits dus? dus na het eerste jaar gratis zegmaar.quote:Op maandag 10 oktober 2011 22:37 schreef Miendientje het volgende:
Dan moet ik maar een beetje slim plannen. Ik moet bijvoorbeeld vrijdag van Groningen naar Eindhoven. Ik wil dan voor 16.00 uur vertrekken, mag ik dan op station Amersfoort wel een uurtje of iets langer blijven om te eten of moet ik dan uitchecken en dan weer inchecken en dus behoorlijk veel meer betalen? (¤14,10 tegen ¤21,60, als ik er vanuit ga dat ik steeds tijdens daluren vertrek)
soms is het gewoon voordeliger om niet uit te checken, als de reis meer dan 1 tientje is, het mag niet, maar dat krijg je als je mensen een borg laat betalen en een kaart vol problemen of moeilijkheden opdringt.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 22:26 schreef Hugo__Boss het volgende:
[..]
Maar jij hebt dus wel de mogelijkheid gekregen om te verlengen met het ouderwetse voordeelurenabonnement zonder middag spits dus? dus na het eerste jaar gratis zegmaar.
Overigens zou ik als ik jou was gewoon "vergeten" uit te checken, dan kost de reis je een tientje, spitsuur of daluur. Niet elke dag doen, maar met af en toe wordt ie echt niet geblokkeerd.
aks je een enkele reis onderbreekt, kan je nu nog gewoon verder reizen met de OV chipkaart, je hoeft niet eerst uit te checken en daarna weer inchecken. Het opstaptarief zit trouwens gewoon in de prijs van de enkele reis, papieren enkeltje is even duur als de OV chipkaart.quote:Op zondag 16 oktober 2011 23:51 schreef Zwieber_de_Vos het volgende:
Ik ben even aan het uitzoeken of het verstandig is voor mij om een OV Chipkaart aan te schaffen, aangezien ik vrij weinig met het openbaar vervoer reis.
Maar aangezien treinreizen met de OV-chipkaart (volgende de NS site) even duur is als reizen met een papieren kaartje, zou ik de investering in een chipkaart wel kunnen doen. Het is wel gemakkelijk om geen kaartje te hoeven kopen...
Op de NS site wordt aangegeven dat de kosten voor een reis even duur zijn met OV chip als met een papieren kaartje, maar zit daar ook het opstaptarief van 0,79 cent bij, die ik ergens heb gelezen?
Daarnaast maak ik nog wel eens een enkele reis met meerdere tussenstops. Hier moet ik dan telkens 0,79 cent voot bijtellen dan zeker?
Nu kan ik namelijk een enkeltje kopen en daarmee kan ik het traject de hele dag nemen, hoe laat ik maar wil, toch?
Of snap ik de OV Chipkaart misschien niet nu?
de borg is 20 euro, die je "terug" krijgt minus de ritprijs.quote:Op maandag 17 oktober 2011 00:24 schreef LulaHoola het volgende:
Ik zit ook met een dergelijke vraag maar kom er met de abonnementen van NS niet uit. Het is toch heel karig de voordeel die je krijgt tenzij je veel reist.
Ik dacht dat de opstapkosten 20 euro per keer waren. Die je wel steeds terugkrijgt tenzij je vergeet uittechecken. Of bij de verkeerde uitcheckpunt uitcheckt (metro bijv.)
Bedankt voor de informatie!quote:Op maandag 17 oktober 2011 00:49 schreef macca728 het volgende:
[..]
aks je een enkele reis onderbreekt, kan je nu nog gewoon verder reizen met de OV chipkaart, je hoeft niet eerst uit te checken en daarna weer inchecken. Het opstaptarief zit trouwens gewoon in de prijs van de enkele reis, papieren enkeltje is even duur als de OV chipkaart.
LET WEL je moet er minimaal 20 euro op hebben staan, anders kan je NIET inchecken en NIET reizen dus.
Maarover 1 of 2 jaar gaan veel poortjes dicht, dan moet je wel uitchecken. Wel heel vaag de regel van de NS nu dat je zonder uitchecken je reis kan onderbreken.
En tot slot als je met een andere vervoerder reist met de trein betaal je WEL meerdere keren het instaptarief van 0,79 cent.
ja 6 uur !!quote:Op maandag 17 oktober 2011 10:15 schreef Zwieber_de_Vos het volgende:
[..]
Bedankt voor de informatie!
Zit er nog een limiet op de tijd waarin je de reis volbracht moet hebben?
Met het papieren kaartje maakt dit namelijk niet uit...
Dat is jammer. Dan is het voor mij een stuk duurder, want ik blijf langer op mijn tussenstation.quote:
Dus je kan bij een enkele reis onderweg uitstappen op weg je naar je bestemming . en binnen 6 uur je reis vervolgen zonder uit en inte-checken?quote:Op maandag 17 oktober 2011 00:49 schreef macca728 het volgende:
[..]
aks je een enkele reis onderbreekt, kan je nu nog gewoon verder reizen met de OV chipkaart, je hoeft niet eerst uit te checken en daarna weer inchecken. Het opstaptarief zit trouwens gewoon in de prijs van de enkele reis, papieren enkeltje is even duur als de OV chipkaart.
LET WEL je moet er minimaal 20 euro op hebben staan, anders kan je NIET inchecken en NIET reizen dus.
Maarover 1 of 2 jaar gaan veel poortjes dicht, dan moet je wel uitchecken. Wel heel vaag de regel van de NS nu dat je zonder uitchecken je reis kan onderbreken.
En tot slot als je met een andere vervoerder reist met de trein betaal je WEL meerdere keren het instaptarief van 0,79 cent.
ja dat mag zolang je maar dezelfde richting op reist. Mag nu ook bij een papieren kaartje.quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:03 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Dus je kan bij een enkele reis onderweg uitstappen op weg je naar je bestemming . en binnen 6 uur je reis vervolgen zonder uit en inte-checken?
Ik wist niet dat dat mocht
das weer een goeie vraag geeft 9292 daar antwoord op?quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja dat mag zolang je maar dezelfde richting op reist. Mag nu ook bij een papieren kaartje.
Weet iemand trouwens of het duurder is als je tussentijds wel uit en incheckt ?
Hangt waarschijnlijk van de reis af.quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja dat mag zolang je maar dezelfde richting op reist. Mag nu ook bij een papieren kaartje.
Weet iemand trouwens of het duurder is als je tussentijds wel uit en incheckt ?
ik ging fel in tegen een voorstander die alles goed zat te praten.quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:12 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
das weer een goeie vraag geeft 9292 daar antwoord op?
macca ik begreep dat jij een fel tegenstander was van de ovchip. of verwar ik je nu met iemand anders?
wel bizar, de OV chipkaart was toch niet duurder dan een papieren enkeltje ?quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:18 schreef Aether het volgende:
[..]
Hangt waarschijnlijk van de reis af.
Haarlem-Utrecht is een euro duurder als je op Amsterdam Centraal in- en uitcheckt.
Wel als je tussentijds uitcheckt. Haarlem - Utrecht met tussentijds uitchecken en weer inchecken op Amsterdam Centraal betekent dat je in wezen twee kaartjes koopt. Haarlem - Amsterdam en Amsterdam - Utrecht.quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
wel bizar, de OV chipkaart was toch niet duurder dan een papieren enkeltje ?
maar dat is wel raar, want 2 reizen met de OV chipkaart moeten ook even duur zijn als 1 met een papieren kaartje.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 07:50 schreef freako het volgende:
[..]
Wel als je tussentijds uitcheckt. Haarlem - Utrecht met tussentijds uitchecken en weer inchecken op Amsterdam Centraal betekent dat je in wezen twee kaartjes koopt. Haarlem - Amsterdam en Amsterdam - Utrecht.
Die beide reizen zijn net zo duur met de OV-chipkaart als met papieren kaartjes, maar inderdaad duurder dan een enkel kaartje Haarlem - Utrecht. Dit omdat de kaart niet kijkt naar je reishistorie, maar een nieuwe reis aanmaakt op de kaart.
Klopt, je betaalt 2x het opstaptarief. Maar bij overstappen moet je bij NS juist niet uit- en weer inchecken, itt bus of tram. Formeel is het bij reizen op saldo bij NS dan ook niet toegestaan om je reis te onderbreken, staat volgens mij ook in de voorwaarden.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 09:28 schreef macca728 het volgende:
[..]
Blijkbaar beaal je hier dus ook verborgen opstaptarieven opnieuw, waar je bij de metro, tram en bus nog 35 minuten hebt om gratis over te stappen.
Dat klopt maar is wel lastig. Straks kun je op Utrecht niet meer even een winkel inlopen of iets te eten halen zonder uit te checken.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 21:09 schreef freako het volgende:
[..]
Klopt, je betaalt 2x het opstaptarief. Maar bij overstappen moet je bij NS juist niet uit- en weer inchecken, itt bus of tram. Formeel is het bij reizen op saldo bij NS dan ook niet toegestaan om je reis te onderbreken, staat volgens mij ook in de voorwaarden.
zeker lastig ja en ook oneerlijk want bij tram, bus en metro mag je wel overstappen binnen 35 min, kunnen ze bij de trein ook doen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 21:12 schreef Aether het volgende:
[..]
Dat klopt maar is wel lastig. Straks kun je op Utrecht niet meer even een winkel inlopen of iets te eten halen zonder uit te checken.
wat denk je als je terugkomt van een internationale reis en over wilt stappen in Nederland ??quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 21:30 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
Wat dacht je van Amsterdam? Als je vanaf de boot komt, mag je mooi omlopen, anders moet je weer inchecken om erdoor te mogen.
Waarom niet OV palen in plaats van poortjes? Hebben andere stations ook?
(Bijvoorbeeld Haarlem, om een groot station te noemen)
quote:DEN HAAG - Het aantal gevallen van fraude met een ov-chipkaart is de afgelopen maanden licht afgenomen. Dat stelde Trans Link Systems (TLS), de producent van de kaart, donderdag.
Foto: ANP
Een woordvoerster liet weten dat het aantal gesignaleerde gevallen op ongeveer 20 per dag lag, maar sinds de invoering van een nieuwe, veiligere chip in augustus is dat licht afgenomen.
De nieuwe chip werd ontwikkeld in samenwerking met de Radboud Universiteit in Nijmegen, die een eerdere versie van de chip wist te kraken.
Met de juiste hacksoftware was het mogelijk om bijvoorbeeld het tegoed op de kaart te verhogen zonder daar daadwerkelijk voor te betalen.
Als TLS ziet dat er wordt gefraudeerd, wordt de kaart geblokkeerd. Als een kaart op een persoon teruggevoerd kan worden, doet het bedrijf ook aangifte.
Productie
Op de eerste dag dat de strippenkaart in Nederland niet meer gebruikt kan worden, maakte TLS bekend dat er tot nu toe ongeveer 12 miljoen ov-chipkaarten zijn geproduceerd. Circa 4 miljoen kaarten waren anonieme kaarten.
Niet alle digitale vervoersbewijzen zijn nog in gebruik, maar cijfers over gestolen, verloren of defecte kaarten had het bedrijf niet beschikbaar.
Reizigers
TLS zag dat dit jaar 6 miljoen kaarten minstens een keer gebruikt werden. Wekelijks reizen ongeveer 2,1 miljoen verschillende mensen met een chipkaart. Zij voerden per week 30 miljoen handelingen uit, zoals inchecken, uitchecken of opladen.
Anderhalve week geleden maakt het bedrijf al bekend dat het totaal aantal handelingen in 2011 de 1 miljard was gepasseerd.
Strippenkaart
De strippenkaart, die sinds 1981 bestond, verliest al jaren aan populariteit. Werden begin jaren negentig nog ruim 115 miljoen kaarten per jaar verkocht, in het afgelopen decennium daalde dat aantal van net 101 miljoen telkens met miljoenen per jaar.
In 2010 werden, met de aangekondigde verdwijning van de kaart, nog slechts 33 miljoen stuks verkocht. Deze cijfers betreffen zowel kaarten van twee als van meer strippen.
quote:OV-abonnementen tot 170 procent duurder
Volgens reizigersvereniging Rover worden een aantal OV abonnementen tot 170 procent duurder. De vereniging heeft in een boze brief opheldering gevraagd aan provincies en de stadsregio's. Rover noemt de prijswijziging onwettig. Ook Maatschappij voor Beter OV is niet te spreken over de nieuwe tarieven.
De vervoerbedrijven willen per 1 januari meer geld zien voor het stad-/streekdeel van het OV-jaarabonnement. Voor één persoon gaat dit abonnementsdeel met een kleine 5% omhoog, voor 2 personen is dit 50% en een gezin van 6 personen krijgt een prijsverhoging van maar liefst 170% voor de kiezen.
NS-trajectabonnementen
Ook de 1-, 2- en 3-zonesupplementen, die worden aangeboden als aanvulling op een NS-trajectabonnement worden fors duurder (20%). Eerder deze maand kregen sommige houders van een NS-trajectabonnement bericht dat het supplement geheel zou worden afgeschraft. Voor Beter OV kreeg in reactie op een brief op poten bericht, dat de suppleties allemaal zouden blijven bestaan, maar dat er nog wel werd gepraat over de tariefstelling voor volgend jaar.
Wettelijk voorschrift
Die tariefstelling is nu bekend, maar daarover is geen advies gevraagd aan consumentenorganisaties. "Zij hebben zich niet gehouden aan dit wettelijke voorschrift" zegt een woordvoerder van Rover . Maatschappij Voor Beter OV wil dat ook NS zich gaat verzetten tegen de nieuwe tarieven.
Sluitpost
Rover wijst verder op de afspraak met minister Schultz over minimaal een jaar ‘tariefrust’ na het moment van afschaffing van de strippenkaart in een bepaalde regio. “De stads- en streekvervoerders en de provincies/stadsregio’s hebben alleen aan geld gedacht,” concludeert Rover. “De reiziger is voor hen een sluitpost.” Rover eist in de brief aan de overheden dat zij de buitensporige prijsverhogingen terugdraaien en over voorgenomen tariefwijzigingen eerst advies vragen.
Absurd
Advies is wel gevraagd over een verhoging met 4,9% van een aantal landelijk geldende tarieven in het stads- en streekvervoer. Gezien de verwachte inflatie vindt Rover ook deze prijsverhoging te groot. In dit percentage zit een compensatie aan de vervoerbedrijven voor omzetverlies door weggejaagde bus-, tram- en metropassagiers. Rover vindt dit absurd en verwacht dat de regionale consumentenplatforms hierover negatief zullen adviseren.
het moet niet gekker worden. Je jaagt zelf klanten weg door een niet goed werkend en voor veel mensen duurder en ingewikkeld systeem en je moet daarvoor gecompenseerd worden ??quote:Op dinsdag 29 november 2011 11:37 schreef Aether het volgende:
Absurd
Advies is wel gevraagd over een verhoging met 4,9% van een aantal landelijk geldende tarieven in het stads- en streekvervoer. Gezien de verwachte inflatie vindt Rover ook deze prijsverhoging te groot. In dit percentage zit een compensatie aan de vervoerbedrijven voor omzetverlies door weggejaagde bus-, tram- en metropassagiers
Vooral die supplementen zijn een slechte zaak. Dat zou betekenen dat ik per maand 140 euro ipv 45 euro ga betalen voor alleen het stadsvervoer (exclusief trein).quote:Op dinsdag 29 november 2011 11:49 schreef macca728 het volgende:
Trouwens je zag het al aankomen met die absurde nieuwe voordeel abonnementen van de NS en het weg laten vallen van de relatief goedkope voordeelurenkaart voor nieuwe klanten.
echt bizar zeg. En dan nog een stuk minder bussen ook, dus misschien nog langer onderweg ook.quote:Op dinsdag 29 november 2011 11:59 schreef Aether het volgende:
[..]
Vooral die supplementen zijn een slechte zaak. Dat zou betekenen dat ik per maand 140 euro ipv 45 euro ga betalen voor alleen het stadsvervoer (exclusief trein).
Dat is echt balen..quote:Op dinsdag 29 november 2011 13:08 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Studenten chipkaart kwijt. Nu weer wachten op een nieuwe ov-studenten chipkaart. Hopelijk arriveert het snel.
quote:Niet gratis reizen op 5 december: OV-acties opgeschort
De acties in het Openbaar Vervoer van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag worden veertien dagen opgeschort. Dat meldt Abvakabo FNV zojuist.
De vakbond wilde demonstreren tegen de bezuinigingen op het OV door in de week van 12 december een hele werkdag de dienstregeling stil te zetten. Op 5 december zouden reizigers gratis kunnen reizen.
Beide acties worden nu opgeschort omdat er volgens de vakbond “voldoende aanknopingspunten” zijn na intensieve gesprekken met de Amsterdamse wethouder Wiebes. Naar aanleiding van die gesprekken is er ook weer overleg met de wethouders in Den Haag en Rotterdam op de agenda gezet. Om de gesprekken een eerlijke kans te geven worden de acties met veertien dagen opgeschort.
Personeel van de stadsvervoerders in de drie grote steden is het niet eens met de geplande verzelfstandiging van de openbaarvervoerbedrijven en de bezuinigingsplannen van het kabinet. Dat wil het OV openbaar aanbesteden en 120 miljoen euro bezuinigen. De acties van de vervoersbedrijven en vakbonden vinden al vrijwel het hele jaar plaats.
quote:Altijd Vrij en Kids Vrij per direct geldig bij regionale vervoerders
Op 1 augustus introduceerde NS zes nieuwe kortingsproducten. Met de regionale treinvervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia werd aangekondigd dat de abonnementen in 2012 ook bij deze dienstverleners geldig zouden worden. Dat is nu één maand vervroegd voor Kids Vrij en Altijd Vrij.
Per direct zijn deze producten geldig bij de regionale treinvervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De andere kortingsproducten (Dal Vrij, Weekend Vrij, Altijd Voordeel en Dal Voordeel) volgen begin 2012. Om met een Altijd Vrij of Kids Vrij te kunnen reizen, is het belangrijk dat klanten per vervoerder in- en uitchecken.
twitter:SporenNetNL twitterde op vrijdag 02-12-2011 om 14:35:18STUDENTEN LET OP! : Check NIET in bij Syntus Bussen en Treinen. Door een softwarestoring zal je reisproduct niet herkend worden! reageer retweet
quote:Burgemeesters boos om ov-bezuinigingen grote steden
De burgemeesters van Den Haag en Rotterdam zijn boos omdat er veel te veel op het openbaar vervoer in en rondom de drie grote steden wordt bezuinigd. Het kabinet vraagt het onmogelijke, zeggen Jozias van Aartsen en Ahmed Aboutaleb vrijdag in de Volkskrant.
"De enorme korting op het openbaar vervoer maakt me boos en verdrietig", zegt Van Aartsen van Den Haag. "Als je dat nou eens afzet tegen het economische belang van de Randstad. We willen niet massaal en lang in de auto zitten en uitlaatgassen uitstoten. De forse bezuinigingen op het openbaar vervoer zijn echt heel ernstig voor het land."
De medewerkers van de vervoersbedrijven voeren al maanden actie tegen de aangekondigde bezuinigingen van aanvankrelijk 120 miljoen euro. Ook zijn ze het niet eens met de verplichte openbare aanbesteding van het openbaar vervoer. Het stadsvervoer lag daarom al een aantal keer plat.
Van Aartsen betwijfelt of het aanbesteden van het openbaar vervoer überhaupt wel nut heeft. "Anders dan de minister geloof ik niet dat het openbaar vervoer daar 120 miljoen euro goedkoper van wordt." Minister Schultz heeft de bezuinigingen na eerdere kritiek overigens bijgesteld naar 97 miljoen euro.
Met "weekkaart" bedoel je een studenten week ov neem ik aan ? De conducteur lulde dan uit zijn nek. Studenten hoeven nog niet in te checken bij NS; dat hoeft pas per 1 januari.quote:Op maandag 12 december 2011 22:05 schreef mamaisboos. het volgende:
Ik ben vanavond beboet voor zwartrijden omdat ik niet had ingecheckt.. Dat terwijl ik dit traject om de dag rijd. Afgelopen maand ben ik 3x gecontroleerd en er is nog nooit een opmerking over gemaakt.
Toen ik vroeg sinds wanneer ik met een week-ov doordeweeks moest inchecken werd mij verteld dat dit sinds 1 november moet... Natuurlijk was ik het er helemaal niet mee eens en had het liefst mijn ID in mn zak gehouden.
De conducteur vertelde mij dat ik altijd een brief kon schrijven aan Arriva, maar dat is natuurlijk onbegonnen werk, hun woord tegen de mijne...
Nu net even na gekeken en overal staat inderdaad te lezen dat ik sinds 3 november overal moet inchecken (bye bye privacy).. Het vreemde hieraan is dat ik nergens heb gehoord of gelezen dat dit sinds 3 november moet. Zijn hier uberhaubt reclames over gemaakt oid?
Bij Arriva werd er vaak promotie gemaakt met het feit dat je je moet inchecken in hun treinen. Dusja.quote:Op maandag 12 december 2011 22:05 schreef mamaisboos. het volgende:
Ik ben vanavond beboet voor zwartrijden omdat ik niet had ingecheckt.. Dat terwijl ik dit traject om de dag rijd. Afgelopen maand ben ik 3x gecontroleerd en er is nog nooit een opmerking over gemaakt.
Toen ik vroeg sinds wanneer ik met een week-ov doordeweeks moest inchecken werd mij verteld dat dit sinds 1 november moet... Natuurlijk was ik het er helemaal niet mee eens en had het liefst mijn ID in mn zak gehouden.
De conducteur vertelde mij dat ik altijd een brief kon schrijven aan Arriva, maar dat is natuurlijk onbegonnen werk, hun woord tegen de mijne...
Nu net even na gekeken en overal staat inderdaad te lezen dat ik sinds 3 november overal moet inchecken (bye bye privacy).. Het vreemde hieraan is dat ik nergens heb gehoord of gelezen dat dit sinds 3 november moet. Zijn hier uberhaubt reclames over gemaakt oid?
Wat zoeken op internet leert dat dat bij arriva al sinds 1 september moet.quote:Op maandag 12 december 2011 22:16 schreef o.us het volgende:
[..]
Bij Arriva werd er vaak promotie gemaakt met het feit dat je je moet inchecken in hun treinen. Dusja.
Ik begrijp niet waarom het zo onduidelijk is bij Arriva.quote:Op maandag 12 december 2011 22:21 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Wat zoeken op internet leert dat dat bij arriva al sinds 1 september moet.
Waarom weet zelfs de conducteur dat dan niet eens?
maar je hebt dus nog steeds uitzonderingen (Arriva bus abbo)quote:Op maandag 12 december 2011 22:21 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Wat zoeken op internet leert dat dat bij arriva al sinds 1 september moet.
Waarom weet zelfs de conducteur dat dan niet eens?
Per 3 november moet het bij alle OV bedrijven (dus ook bus, tram, metro etc) behalve de NS.
Het gaat over een studenten week-ov inderdaad..quote:Op maandag 12 december 2011 22:10 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Met "weekkaart" bedoel je een studenten week ov neem ik aan ? De conducteur lulde dan uit zijn nek. Studenten hoeven nog niet in te checken bij NS; dat hoeft pas per 1 januari.
http://www.ns.nl/reizigers/campagnes/student
Edit: oh wacht, je zei arriva... hmm. Geen idee dan :s Ik reis daar nooit mee :s
Op welke manier dan? Ik heb nog nooit een dergelijke poster op het traject Groningen - Leeuwarden gezien, een omroep er over gehoord of wat dan ook? Ik kan gewoon niet begrijpen dat dat aan mijn neus voorbij is gegaan...quote:Op maandag 12 december 2011 22:16 schreef o.us het volgende:
[..]
Bij Arriva werd er vaak promotie gemaakt met het feit dat je je moet inchecken in hun treinen. Dusja.
Alleen de sterabonnementen lees ik inderdaad ergens diep weggestopt op de slecht ontworpen arriva website...quote:Op maandag 12 december 2011 22:26 schreef macca728 het volgende:
[..]
maar je hebt dus nog steeds uitzonderingen (Arriva bus abbo)
ja in deze regio zijn die al 3 jaar verplicht. Je kan bv ook met Qbuzz rijden op dezelfde route en dan moet je uiteraard wel inchecken.quote:Op maandag 12 december 2011 22:32 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Alleen de sterabonnementen lees ik inderdaad ergens diep weggestopt op de slecht ontworpen arriva website...
Maar staan die op een chipkaart dan ?
Ik bel die tjappies zometeen wel effe op om opheldering te vragen. Die communicatielijn tussen de DUO en hun loopt blijkbaar niet zo soepelquote:Op woensdag 14 december 2011 08:39 schreef Etcetera het volgende:
Ik kwam er een jaar na dato ook achter dat m'n studentenreisproduct er nog op stond. Mijn kort-door-de-bocht oplossing: een anonieme OV chipkaart kopen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |