aks je een enkele reis onderbreekt, kan je nu nog gewoon verder reizen met de OV chipkaart, je hoeft niet eerst uit te checken en daarna weer inchecken. Het opstaptarief zit trouwens gewoon in de prijs van de enkele reis, papieren enkeltje is even duur als de OV chipkaart.quote:Op zondag 16 oktober 2011 23:51 schreef Zwieber_de_Vos het volgende:
Ik ben even aan het uitzoeken of het verstandig is voor mij om een OV Chipkaart aan te schaffen, aangezien ik vrij weinig met het openbaar vervoer reis.
Maar aangezien treinreizen met de OV-chipkaart (volgende de NS site) even duur is als reizen met een papieren kaartje, zou ik de investering in een chipkaart wel kunnen doen. Het is wel gemakkelijk om geen kaartje te hoeven kopen...
Op de NS site wordt aangegeven dat de kosten voor een reis even duur zijn met OV chip als met een papieren kaartje, maar zit daar ook het opstaptarief van 0,79 cent bij, die ik ergens heb gelezen?
Daarnaast maak ik nog wel eens een enkele reis met meerdere tussenstops. Hier moet ik dan telkens 0,79 cent voot bijtellen dan zeker?
Nu kan ik namelijk een enkeltje kopen en daarmee kan ik het traject de hele dag nemen, hoe laat ik maar wil, toch?
Of snap ik de OV Chipkaart misschien niet nu?
de borg is 20 euro, die je "terug" krijgt minus de ritprijs.quote:Op maandag 17 oktober 2011 00:24 schreef LulaHoola het volgende:
Ik zit ook met een dergelijke vraag maar kom er met de abonnementen van NS niet uit. Het is toch heel karig de voordeel die je krijgt tenzij je veel reist.
Ik dacht dat de opstapkosten 20 euro per keer waren. Die je wel steeds terugkrijgt tenzij je vergeet uittechecken. Of bij de verkeerde uitcheckpunt uitcheckt (metro bijv.)
Bedankt voor de informatie!quote:Op maandag 17 oktober 2011 00:49 schreef macca728 het volgende:
[..]
aks je een enkele reis onderbreekt, kan je nu nog gewoon verder reizen met de OV chipkaart, je hoeft niet eerst uit te checken en daarna weer inchecken. Het opstaptarief zit trouwens gewoon in de prijs van de enkele reis, papieren enkeltje is even duur als de OV chipkaart.
LET WEL je moet er minimaal 20 euro op hebben staan, anders kan je NIET inchecken en NIET reizen dus.
Maarover 1 of 2 jaar gaan veel poortjes dicht, dan moet je wel uitchecken. Wel heel vaag de regel van de NS nu dat je zonder uitchecken je reis kan onderbreken.
En tot slot als je met een andere vervoerder reist met de trein betaal je WEL meerdere keren het instaptarief van 0,79 cent.
ja 6 uur !!quote:Op maandag 17 oktober 2011 10:15 schreef Zwieber_de_Vos het volgende:
[..]
Bedankt voor de informatie!
Zit er nog een limiet op de tijd waarin je de reis volbracht moet hebben?
Met het papieren kaartje maakt dit namelijk niet uit...
Dat is jammer. Dan is het voor mij een stuk duurder, want ik blijf langer op mijn tussenstation.quote:
Dus je kan bij een enkele reis onderweg uitstappen op weg je naar je bestemming . en binnen 6 uur je reis vervolgen zonder uit en inte-checken?quote:Op maandag 17 oktober 2011 00:49 schreef macca728 het volgende:
[..]
aks je een enkele reis onderbreekt, kan je nu nog gewoon verder reizen met de OV chipkaart, je hoeft niet eerst uit te checken en daarna weer inchecken. Het opstaptarief zit trouwens gewoon in de prijs van de enkele reis, papieren enkeltje is even duur als de OV chipkaart.
LET WEL je moet er minimaal 20 euro op hebben staan, anders kan je NIET inchecken en NIET reizen dus.
Maarover 1 of 2 jaar gaan veel poortjes dicht, dan moet je wel uitchecken. Wel heel vaag de regel van de NS nu dat je zonder uitchecken je reis kan onderbreken.
En tot slot als je met een andere vervoerder reist met de trein betaal je WEL meerdere keren het instaptarief van 0,79 cent.
ja dat mag zolang je maar dezelfde richting op reist. Mag nu ook bij een papieren kaartje.quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:03 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Dus je kan bij een enkele reis onderweg uitstappen op weg je naar je bestemming . en binnen 6 uur je reis vervolgen zonder uit en inte-checken?
Ik wist niet dat dat mocht
das weer een goeie vraag geeft 9292 daar antwoord op?quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja dat mag zolang je maar dezelfde richting op reist. Mag nu ook bij een papieren kaartje.
Weet iemand trouwens of het duurder is als je tussentijds wel uit en incheckt ?
Hangt waarschijnlijk van de reis af.quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
ja dat mag zolang je maar dezelfde richting op reist. Mag nu ook bij een papieren kaartje.
Weet iemand trouwens of het duurder is als je tussentijds wel uit en incheckt ?
ik ging fel in tegen een voorstander die alles goed zat te praten.quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:12 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
das weer een goeie vraag geeft 9292 daar antwoord op?
macca ik begreep dat jij een fel tegenstander was van de ovchip. of verwar ik je nu met iemand anders?
wel bizar, de OV chipkaart was toch niet duurder dan een papieren enkeltje ?quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:18 schreef Aether het volgende:
[..]
Hangt waarschijnlijk van de reis af.
Haarlem-Utrecht is een euro duurder als je op Amsterdam Centraal in- en uitcheckt.
Wel als je tussentijds uitcheckt. Haarlem - Utrecht met tussentijds uitchecken en weer inchecken op Amsterdam Centraal betekent dat je in wezen twee kaartjes koopt. Haarlem - Amsterdam en Amsterdam - Utrecht.quote:Op maandag 17 oktober 2011 22:40 schreef macca728 het volgende:
[..]
wel bizar, de OV chipkaart was toch niet duurder dan een papieren enkeltje ?
maar dat is wel raar, want 2 reizen met de OV chipkaart moeten ook even duur zijn als 1 met een papieren kaartje.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 07:50 schreef freako het volgende:
[..]
Wel als je tussentijds uitcheckt. Haarlem - Utrecht met tussentijds uitchecken en weer inchecken op Amsterdam Centraal betekent dat je in wezen twee kaartjes koopt. Haarlem - Amsterdam en Amsterdam - Utrecht.
Die beide reizen zijn net zo duur met de OV-chipkaart als met papieren kaartjes, maar inderdaad duurder dan een enkel kaartje Haarlem - Utrecht. Dit omdat de kaart niet kijkt naar je reishistorie, maar een nieuwe reis aanmaakt op de kaart.
Klopt, je betaalt 2x het opstaptarief. Maar bij overstappen moet je bij NS juist niet uit- en weer inchecken, itt bus of tram. Formeel is het bij reizen op saldo bij NS dan ook niet toegestaan om je reis te onderbreken, staat volgens mij ook in de voorwaarden.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 09:28 schreef macca728 het volgende:
[..]
Blijkbaar beaal je hier dus ook verborgen opstaptarieven opnieuw, waar je bij de metro, tram en bus nog 35 minuten hebt om gratis over te stappen.
Dat klopt maar is wel lastig. Straks kun je op Utrecht niet meer even een winkel inlopen of iets te eten halen zonder uit te checken.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 21:09 schreef freako het volgende:
[..]
Klopt, je betaalt 2x het opstaptarief. Maar bij overstappen moet je bij NS juist niet uit- en weer inchecken, itt bus of tram. Formeel is het bij reizen op saldo bij NS dan ook niet toegestaan om je reis te onderbreken, staat volgens mij ook in de voorwaarden.
zeker lastig ja en ook oneerlijk want bij tram, bus en metro mag je wel overstappen binnen 35 min, kunnen ze bij de trein ook doen.quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 21:12 schreef Aether het volgende:
[..]
Dat klopt maar is wel lastig. Straks kun je op Utrecht niet meer even een winkel inlopen of iets te eten halen zonder uit te checken.
wat denk je als je terugkomt van een internationale reis en over wilt stappen in Nederland ??quote:Op dinsdag 18 oktober 2011 21:30 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
Wat dacht je van Amsterdam? Als je vanaf de boot komt, mag je mooi omlopen, anders moet je weer inchecken om erdoor te mogen.
Waarom niet OV palen in plaats van poortjes? Hebben andere stations ook?
(Bijvoorbeeld Haarlem, om een groot station te noemen)
quote:DEN HAAG - Het aantal gevallen van fraude met een ov-chipkaart is de afgelopen maanden licht afgenomen. Dat stelde Trans Link Systems (TLS), de producent van de kaart, donderdag.
Foto: ANP
Een woordvoerster liet weten dat het aantal gesignaleerde gevallen op ongeveer 20 per dag lag, maar sinds de invoering van een nieuwe, veiligere chip in augustus is dat licht afgenomen.
De nieuwe chip werd ontwikkeld in samenwerking met de Radboud Universiteit in Nijmegen, die een eerdere versie van de chip wist te kraken.
Met de juiste hacksoftware was het mogelijk om bijvoorbeeld het tegoed op de kaart te verhogen zonder daar daadwerkelijk voor te betalen.
Als TLS ziet dat er wordt gefraudeerd, wordt de kaart geblokkeerd. Als een kaart op een persoon teruggevoerd kan worden, doet het bedrijf ook aangifte.
Productie
Op de eerste dag dat de strippenkaart in Nederland niet meer gebruikt kan worden, maakte TLS bekend dat er tot nu toe ongeveer 12 miljoen ov-chipkaarten zijn geproduceerd. Circa 4 miljoen kaarten waren anonieme kaarten.
Niet alle digitale vervoersbewijzen zijn nog in gebruik, maar cijfers over gestolen, verloren of defecte kaarten had het bedrijf niet beschikbaar.
Reizigers
TLS zag dat dit jaar 6 miljoen kaarten minstens een keer gebruikt werden. Wekelijks reizen ongeveer 2,1 miljoen verschillende mensen met een chipkaart. Zij voerden per week 30 miljoen handelingen uit, zoals inchecken, uitchecken of opladen.
Anderhalve week geleden maakt het bedrijf al bekend dat het totaal aantal handelingen in 2011 de 1 miljard was gepasseerd.
Strippenkaart
De strippenkaart, die sinds 1981 bestond, verliest al jaren aan populariteit. Werden begin jaren negentig nog ruim 115 miljoen kaarten per jaar verkocht, in het afgelopen decennium daalde dat aantal van net 101 miljoen telkens met miljoenen per jaar.
In 2010 werden, met de aangekondigde verdwijning van de kaart, nog slechts 33 miljoen stuks verkocht. Deze cijfers betreffen zowel kaarten van twee als van meer strippen.
quote:OV-abonnementen tot 170 procent duurder
Volgens reizigersvereniging Rover worden een aantal OV abonnementen tot 170 procent duurder. De vereniging heeft in een boze brief opheldering gevraagd aan provincies en de stadsregio's. Rover noemt de prijswijziging onwettig. Ook Maatschappij voor Beter OV is niet te spreken over de nieuwe tarieven.
De vervoerbedrijven willen per 1 januari meer geld zien voor het stad-/streekdeel van het OV-jaarabonnement. Voor één persoon gaat dit abonnementsdeel met een kleine 5% omhoog, voor 2 personen is dit 50% en een gezin van 6 personen krijgt een prijsverhoging van maar liefst 170% voor de kiezen.
NS-trajectabonnementen
Ook de 1-, 2- en 3-zonesupplementen, die worden aangeboden als aanvulling op een NS-trajectabonnement worden fors duurder (20%). Eerder deze maand kregen sommige houders van een NS-trajectabonnement bericht dat het supplement geheel zou worden afgeschraft. Voor Beter OV kreeg in reactie op een brief op poten bericht, dat de suppleties allemaal zouden blijven bestaan, maar dat er nog wel werd gepraat over de tariefstelling voor volgend jaar.
Wettelijk voorschrift
Die tariefstelling is nu bekend, maar daarover is geen advies gevraagd aan consumentenorganisaties. "Zij hebben zich niet gehouden aan dit wettelijke voorschrift" zegt een woordvoerder van Rover . Maatschappij Voor Beter OV wil dat ook NS zich gaat verzetten tegen de nieuwe tarieven.
Sluitpost
Rover wijst verder op de afspraak met minister Schultz over minimaal een jaar ‘tariefrust’ na het moment van afschaffing van de strippenkaart in een bepaalde regio. “De stads- en streekvervoerders en de provincies/stadsregio’s hebben alleen aan geld gedacht,” concludeert Rover. “De reiziger is voor hen een sluitpost.” Rover eist in de brief aan de overheden dat zij de buitensporige prijsverhogingen terugdraaien en over voorgenomen tariefwijzigingen eerst advies vragen.
Absurd
Advies is wel gevraagd over een verhoging met 4,9% van een aantal landelijk geldende tarieven in het stads- en streekvervoer. Gezien de verwachte inflatie vindt Rover ook deze prijsverhoging te groot. In dit percentage zit een compensatie aan de vervoerbedrijven voor omzetverlies door weggejaagde bus-, tram- en metropassagiers. Rover vindt dit absurd en verwacht dat de regionale consumentenplatforms hierover negatief zullen adviseren.
het moet niet gekker worden. Je jaagt zelf klanten weg door een niet goed werkend en voor veel mensen duurder en ingewikkeld systeem en je moet daarvoor gecompenseerd worden ??quote:Op dinsdag 29 november 2011 11:37 schreef Aether het volgende:
Absurd
Advies is wel gevraagd over een verhoging met 4,9% van een aantal landelijk geldende tarieven in het stads- en streekvervoer. Gezien de verwachte inflatie vindt Rover ook deze prijsverhoging te groot. In dit percentage zit een compensatie aan de vervoerbedrijven voor omzetverlies door weggejaagde bus-, tram- en metropassagiers
Vooral die supplementen zijn een slechte zaak. Dat zou betekenen dat ik per maand 140 euro ipv 45 euro ga betalen voor alleen het stadsvervoer (exclusief trein).quote:Op dinsdag 29 november 2011 11:49 schreef macca728 het volgende:
Trouwens je zag het al aankomen met die absurde nieuwe voordeel abonnementen van de NS en het weg laten vallen van de relatief goedkope voordeelurenkaart voor nieuwe klanten.
echt bizar zeg. En dan nog een stuk minder bussen ook, dus misschien nog langer onderweg ook.quote:Op dinsdag 29 november 2011 11:59 schreef Aether het volgende:
[..]
Vooral die supplementen zijn een slechte zaak. Dat zou betekenen dat ik per maand 140 euro ipv 45 euro ga betalen voor alleen het stadsvervoer (exclusief trein).
Dat is echt balen..quote:Op dinsdag 29 november 2011 13:08 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Studenten chipkaart kwijt. Nu weer wachten op een nieuwe ov-studenten chipkaart. Hopelijk arriveert het snel.
quote:Niet gratis reizen op 5 december: OV-acties opgeschort
De acties in het Openbaar Vervoer van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag worden veertien dagen opgeschort. Dat meldt Abvakabo FNV zojuist.
De vakbond wilde demonstreren tegen de bezuinigingen op het OV door in de week van 12 december een hele werkdag de dienstregeling stil te zetten. Op 5 december zouden reizigers gratis kunnen reizen.
Beide acties worden nu opgeschort omdat er volgens de vakbond “voldoende aanknopingspunten” zijn na intensieve gesprekken met de Amsterdamse wethouder Wiebes. Naar aanleiding van die gesprekken is er ook weer overleg met de wethouders in Den Haag en Rotterdam op de agenda gezet. Om de gesprekken een eerlijke kans te geven worden de acties met veertien dagen opgeschort.
Personeel van de stadsvervoerders in de drie grote steden is het niet eens met de geplande verzelfstandiging van de openbaarvervoerbedrijven en de bezuinigingsplannen van het kabinet. Dat wil het OV openbaar aanbesteden en 120 miljoen euro bezuinigen. De acties van de vervoersbedrijven en vakbonden vinden al vrijwel het hele jaar plaats.
quote:Altijd Vrij en Kids Vrij per direct geldig bij regionale vervoerders
Op 1 augustus introduceerde NS zes nieuwe kortingsproducten. Met de regionale treinvervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia werd aangekondigd dat de abonnementen in 2012 ook bij deze dienstverleners geldig zouden worden. Dat is nu één maand vervroegd voor Kids Vrij en Altijd Vrij.
Per direct zijn deze producten geldig bij de regionale treinvervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. De andere kortingsproducten (Dal Vrij, Weekend Vrij, Altijd Voordeel en Dal Voordeel) volgen begin 2012. Om met een Altijd Vrij of Kids Vrij te kunnen reizen, is het belangrijk dat klanten per vervoerder in- en uitchecken.
twitter:SporenNetNL twitterde op vrijdag 02-12-2011 om 14:35:18STUDENTEN LET OP! : Check NIET in bij Syntus Bussen en Treinen. Door een softwarestoring zal je reisproduct niet herkend worden! reageer retweet
quote:Burgemeesters boos om ov-bezuinigingen grote steden
De burgemeesters van Den Haag en Rotterdam zijn boos omdat er veel te veel op het openbaar vervoer in en rondom de drie grote steden wordt bezuinigd. Het kabinet vraagt het onmogelijke, zeggen Jozias van Aartsen en Ahmed Aboutaleb vrijdag in de Volkskrant.
"De enorme korting op het openbaar vervoer maakt me boos en verdrietig", zegt Van Aartsen van Den Haag. "Als je dat nou eens afzet tegen het economische belang van de Randstad. We willen niet massaal en lang in de auto zitten en uitlaatgassen uitstoten. De forse bezuinigingen op het openbaar vervoer zijn echt heel ernstig voor het land."
De medewerkers van de vervoersbedrijven voeren al maanden actie tegen de aangekondigde bezuinigingen van aanvankrelijk 120 miljoen euro. Ook zijn ze het niet eens met de verplichte openbare aanbesteding van het openbaar vervoer. Het stadsvervoer lag daarom al een aantal keer plat.
Van Aartsen betwijfelt of het aanbesteden van het openbaar vervoer überhaupt wel nut heeft. "Anders dan de minister geloof ik niet dat het openbaar vervoer daar 120 miljoen euro goedkoper van wordt." Minister Schultz heeft de bezuinigingen na eerdere kritiek overigens bijgesteld naar 97 miljoen euro.
Met "weekkaart" bedoel je een studenten week ov neem ik aan ? De conducteur lulde dan uit zijn nek. Studenten hoeven nog niet in te checken bij NS; dat hoeft pas per 1 januari.quote:Op maandag 12 december 2011 22:05 schreef mamaisboos. het volgende:
Ik ben vanavond beboet voor zwartrijden omdat ik niet had ingecheckt.. Dat terwijl ik dit traject om de dag rijd. Afgelopen maand ben ik 3x gecontroleerd en er is nog nooit een opmerking over gemaakt.
Toen ik vroeg sinds wanneer ik met een week-ov doordeweeks moest inchecken werd mij verteld dat dit sinds 1 november moet... Natuurlijk was ik het er helemaal niet mee eens en had het liefst mijn ID in mn zak gehouden.
De conducteur vertelde mij dat ik altijd een brief kon schrijven aan Arriva, maar dat is natuurlijk onbegonnen werk, hun woord tegen de mijne...
Nu net even na gekeken en overal staat inderdaad te lezen dat ik sinds 3 november overal moet inchecken (bye bye privacy).. Het vreemde hieraan is dat ik nergens heb gehoord of gelezen dat dit sinds 3 november moet. Zijn hier uberhaubt reclames over gemaakt oid?
Bij Arriva werd er vaak promotie gemaakt met het feit dat je je moet inchecken in hun treinen. Dusja.quote:Op maandag 12 december 2011 22:05 schreef mamaisboos. het volgende:
Ik ben vanavond beboet voor zwartrijden omdat ik niet had ingecheckt.. Dat terwijl ik dit traject om de dag rijd. Afgelopen maand ben ik 3x gecontroleerd en er is nog nooit een opmerking over gemaakt.
Toen ik vroeg sinds wanneer ik met een week-ov doordeweeks moest inchecken werd mij verteld dat dit sinds 1 november moet... Natuurlijk was ik het er helemaal niet mee eens en had het liefst mijn ID in mn zak gehouden.
De conducteur vertelde mij dat ik altijd een brief kon schrijven aan Arriva, maar dat is natuurlijk onbegonnen werk, hun woord tegen de mijne...
Nu net even na gekeken en overal staat inderdaad te lezen dat ik sinds 3 november overal moet inchecken (bye bye privacy).. Het vreemde hieraan is dat ik nergens heb gehoord of gelezen dat dit sinds 3 november moet. Zijn hier uberhaubt reclames over gemaakt oid?
Wat zoeken op internet leert dat dat bij arriva al sinds 1 september moet.quote:Op maandag 12 december 2011 22:16 schreef o.us het volgende:
[..]
Bij Arriva werd er vaak promotie gemaakt met het feit dat je je moet inchecken in hun treinen. Dusja.
Ik begrijp niet waarom het zo onduidelijk is bij Arriva.quote:Op maandag 12 december 2011 22:21 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Wat zoeken op internet leert dat dat bij arriva al sinds 1 september moet.
Waarom weet zelfs de conducteur dat dan niet eens?
maar je hebt dus nog steeds uitzonderingen (Arriva bus abbo)quote:Op maandag 12 december 2011 22:21 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Wat zoeken op internet leert dat dat bij arriva al sinds 1 september moet.
Waarom weet zelfs de conducteur dat dan niet eens?
Per 3 november moet het bij alle OV bedrijven (dus ook bus, tram, metro etc) behalve de NS.
Het gaat over een studenten week-ov inderdaad..quote:Op maandag 12 december 2011 22:10 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Met "weekkaart" bedoel je een studenten week ov neem ik aan ? De conducteur lulde dan uit zijn nek. Studenten hoeven nog niet in te checken bij NS; dat hoeft pas per 1 januari.
http://www.ns.nl/reizigers/campagnes/student
Edit: oh wacht, je zei arriva... hmm. Geen idee dan :s Ik reis daar nooit mee :s
Op welke manier dan? Ik heb nog nooit een dergelijke poster op het traject Groningen - Leeuwarden gezien, een omroep er over gehoord of wat dan ook? Ik kan gewoon niet begrijpen dat dat aan mijn neus voorbij is gegaan...quote:Op maandag 12 december 2011 22:16 schreef o.us het volgende:
[..]
Bij Arriva werd er vaak promotie gemaakt met het feit dat je je moet inchecken in hun treinen. Dusja.
Alleen de sterabonnementen lees ik inderdaad ergens diep weggestopt op de slecht ontworpen arriva website...quote:Op maandag 12 december 2011 22:26 schreef macca728 het volgende:
[..]
maar je hebt dus nog steeds uitzonderingen (Arriva bus abbo)
ja in deze regio zijn die al 3 jaar verplicht. Je kan bv ook met Qbuzz rijden op dezelfde route en dan moet je uiteraard wel inchecken.quote:Op maandag 12 december 2011 22:32 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Alleen de sterabonnementen lees ik inderdaad ergens diep weggestopt op de slecht ontworpen arriva website...
Maar staan die op een chipkaart dan ?
Ik bel die tjappies zometeen wel effe op om opheldering te vragen. Die communicatielijn tussen de DUO en hun loopt blijkbaar niet zo soepelquote:Op woensdag 14 december 2011 08:39 schreef Etcetera het volgende:
Ik kwam er een jaar na dato ook achter dat m'n studentenreisproduct er nog op stond. Mijn kort-door-de-bocht oplossing: een anonieme OV chipkaart kopen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |