Heb er ook niks over gehoord. Lijkt me toch nog steeds een geldig vervoersbewijs..quote:Op woensdag 8 juni 2011 14:39 schreef Hugo__Boss het volgende:
Heb een studenten ov chipkaart en een paar maanden terug gewisseld naar een weekend abonnement. Voor reizen in de kortingsuren maakte ik altijd al gebruik van een roze strippenkaart, ook nu er sinds een jaar met OV chipkaart gereisd kan worden (goedkoper).
Vandaag moest ik toch ff naar school met de bus, dus gereisd met strippenkaart. Moest ff naar huis tussendoor, was iets vergeten en sowieso een keer overstappen. Toen ik voor de 7e keer een bus instapte op de laatste terugweg zegmaar, zei die chauffeur opeens dit mag sinds 1 juni niet meer, reizen met een strippenkaart als student. Je moet altijd op saldo reizen of anders een blauwe strippenkaart zolang die nog niet is afgeschaft.
Iemand die hier meer vanaf weet? Ik heb er niks van gehoord, kan het nergens vinden op internet dat er sinds 1 juni iets gewijzigd is. Beetje jammer ook, net een nieuwe gekocht
Is toch geldig tot een jaar na tariefswijziging ?quote:Op donderdag 9 juni 2011 09:39 schreef JoshuaL het volgende:
[..]
Heb er ook niks over gehoord. Lijkt me toch nog steeds een geldig vervoersbewijs..
Kaart was toch veilig en helemaal niet fraudegevoelig ? Ja 2 gevallen meer niet.... volgens TLSquote:RIJSWIJK - Trans Link Systems (TLS), het bedrijf dat de ov-chipkaart maakt, is positief over het idee van de commissie-Meijdam om een ov-autoriteit in te stellen.
Foto: ANP Dat zei een woordvoerder donderdag.
De autoriteit moet beleidsbepalende taken overnemen van TLS. Ze zou moeten bestaan uit overheden en vervoerders die bij de kaart zijn betrokken en consumenten. TLS wil helpen met het instellen van de autoriteit.
TLS ligt onder vuur na problemen met de fraudegevoeligheid en veiligheid van de kaart.
quote:TLS moet taken ov-chipkaart inleveren
Laatste update: 29 juni 2011 22:07 info
DEN HAAG - Het bedrijf dat de ov-chipkaart maakt, Trans Link Systems (TLS) moet beleidsbepalende taken met betrekking tot de ov-chipkaart overdragen aan een nieuwe zogenoemde ov-autoriteit.
Foto: ANP Dat adviseert de commissie-Meijdam aan vervoersminister Melanie Schultz van Haegen.
Een woordvoerster van de commissie bevestigde woensdag berichtgeving van RTL Nieuws van die strekking. De overheden en vervoerders die bij de kaart betrokken zijn, moeten dan meedoen in die nieuwe stichting.
De commissie presenteert haar advies over een aantal ov-chipkaartvraagstukken, waaronder ook over het overstaptarief, donderdag aan de minister. Het is aan haar of ze de adviezen overneemt.
De kaart en het bedrijf erachter, TLS, liggen al tijden onder vuur. Vervoersbedrijven, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), lieten TLS eerder al weten dat er twijfels zijn ontstaan over onder meer de verantwoordelijkheid die het bedrijf neemt voor de fraudegevoeligheid en daarmee de veiligheid van de kaart.
Problemen
Sinds de invoering van de ov-chipkaart zijn er problemen met de kaart. Zo bleek vorig jaar dat studenten er niet overal mee konden reizen. Ook waren er problemen met de software die het betalingsverkeer regelt en bleek de kaart niet zo fraudebestendig als TLS deed voorkomen. Er zijn verscheidene geslaagde pogingen gedaan om de kaart te kraken.
Ook bleken leden van de SP in de Tweede kamer weken probleemloos te reizen met een pas waarvan het saldo was gemanipuleerd. Pas weken later merkte TLS de fraude op en deed het bedrijf aangifte. Ook wisten twee Groningse studenten de ov-chipkaart te kraken.
Nog best lang als je elke dag met dat ding moet reizenquote:Op zaterdag 2 juli 2011 18:56 schreef Biefstuk het volgende:
Kwam gisteren binnen, duurde 2 weken in totaal dus
handig zo'n kaart.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 18:56 schreef Biefstuk het volgende:
Kwam gisteren binnen, duurde 2 weken in totaal dus
Gelukkig was ik al klaar met school en heb ik 2 maal gebruik gemaakt van mijn auto. Ben blij dat het 2 weken geleden gebeurdequote:Op maandag 4 juli 2011 22:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
handig zo'n kaart.
Hoe heb je gereist ? Kosten gewoon terugvragen, lukt waarschijnlijk niet, maar hun kaart faalt.
Ik kreeg het ook gewoon in een envelopquote:Op woensdag 6 juli 2011 18:04 schreef Eppie_NL het volgende:
Ik heb paar weken geleden een OV-chipkaart aangevraagd. Ik ben net thuis en zie dat Selektvracht langs is geweest (ze hebben een briefje achtergelaten met daarin info; dat ze morgen langskomen en het "Veolia" betreft).
Waarom Selektvracht langs moet komen is mij een raadsel. Dit kan toch gewoon via een envelop (brief/post)? OV-chipkaart is klein en niet zwaar...het is geen tv....
quote:Reiziger met korting soms duurder uit in openbaar vervoer
Bus- of treinrezigers die op hun OV-chipkaart een kortingsproduct hebben geladen, zijn regelmatig niet goedkoper, maar duurder uit dan reizigers die niet zo’n kortingsproduct hebben. Dit is het gevolg van slechte samenwerking tussen de verschillende vervoersregio’s in Nederland, aldus het OV loket, de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, in zijn rapportage over het tweede kwartaal van 2011.
Het OV loket registreert klachten van gebruikers van het openbaar vervoer en wijst al geruime tijd op het gebrek aan samenwerking tussen vervoersregio’s, zowel door de vervoerbedrijven als door de overheden die hun opdrachtgevers zijn. De afgelopen maanden zijn vooral veel klachten binnengekomen van reizigers die op hun OV-chipkaart een kortingsproduct hadden geladen.
Kortingskaart RET
Problemen ontstaan echter als reizigers van de ene vervoersregio naar de andere reizen of binnen het streekvervoer van de ene vervoerder naar de andere overstappen. Een voorbeeld is de RET in Rotterdam, die reizigers tegen betaling van 6 euro per maand een korting van 20 procent geeft. Dit kortingsproduct is alleen geldig bij de RET in de Rotterdamse vervoersregio. Wie met een andere vervoerder of buiten de regio reist, moet opnieuw het basistarief van 79 eurocent betalen. Wie geen kortingsproduct heeft en overstapt binnen 35 minuten na de start van de reis, betaalt het basistarief niet opnieuw.
Oplossing RET
De enige ‘oplossing’ die de RET de reiziger aanreikt is dat deze dan maar een extra OV-chipkaart (kosten ¤ 7,50) moet aanschaffen om te gebruiken voor reizen buiten de vervoersregio. Dat vindt het OV loket geen goed idee: "Dat is in strijd met de basisgedachte van de OV-chipkaart".
Meerdere kortingsproducten
Een ander probleem is dat reizigers die kortingsproducten van verschillende vervoerders op hun OV-chipkaart hebben staan, vaak in moeilijkheden komen. Als de ene kortingsregeling werkt, doet de andere het vaak niet en omgekeerd. Ook voor dit probleem hebben de vervoerders vaak nog geen oplossing.
En ik heb iets gehoord over een mail die je kunt uitprinten waarmee je als student gratis kan reizen ook al heb je geen werkende ov-chipkaart als het een fout is van het bedrijf zelf. Waar kan ik deze mail vinden?quote:Betreft: klacht over mijn OV-chipkaart/studentenreisproduct.
Geachte heer/mevrouw,
Ik heb een persoonlijke/anonieme OV-chipkaart met het volgende nummer *blabla.
Al erg op tijd ben ik begonnen met het invullen van het aanvraagforumlier voor de koppeling van het studentenreisproduct aan mijn persoonlijke ov-chipkaart. Half juli heb ik het formulier opgestuurd en een week later een mail ontvangen dat ik mijn bestelling op mijn kaart kon laden bij een automaat. Hiervoor ben ik naar een ander dorp gereisd aangezien er in het dorp waar ik woon geen automaat is. Dit heeft 8 euro gekost heen en terug (2 4-euro-kaartjes). Helaas was deze reis voor niks omdat er bij jullie een storing was doordat veel studenten hun kaart wilden opladen. Toen heb ik gebeld en ik zou de volgende dag wel de kaart kunnen opladen. Dat heb ik dus gedaan (dit heeft weer 8 euro gekost heen en terug) helaas weer zonder resultaat want er kwam een melding dat er geen bestelling op te halen was vanaf mijn ov-chipkaart. Eenmaal thuisgekomen heb ik direct telefonisch contact opgenomen met de ov-chipkaart klantenservice (na 15 minuten in de wacht te hebben gestaan wat 1,50 kost). Een van jullie medewerkers vertelde mij dat ze mij wel een mail hebben gestuurd maar dat ze vergeten waren om de bestelling van het studentenreisproduct daadwerkelijk op mijn kaart te zetten, hierdoor kon ik hem niet ophalen. Maar alles zou geregeld worden en ik zou een mailtje krijgen dat het echt gekoppeld was en daarna zou ik alsnog mijn kaart kunnen activeren. Helaas ontving ik in de week daarna geen e-mail, dus heb ik nog maar een keer gebeld (na 25 minuten in de wacht te hebben gestaan). Er werd mij verteld dat mijn e-mail adres waarschijnlijk verkeerd genoteerd was door de medewerkers en dat het adres nu wel goed genoteerd stond, ik zou binnen enkele minuten een e-mail ontvangen dat mijn chipkaart gekoppeld was en daarna zou ik mijn bestelling wel bij een automaat kunnen ophalen. Deze keer ontving ik binnen enkele dagen echter nog steeds geen e-mail. Hierop heb ik weer de klantenservice moeten bellen (en na 25 minuten de wacht te hebben gestaan) kon een van jullie medewerkers mij excuses aanbieden voor het ongemak en het probleem was nu verholpen ik zou de volgende dag direct mijn bestelling op kunnen halen. Die dag is vandaag. Vanmiddag ben ik weer naar het dorp met een automaat gereisd (wederom 8 euro), en eenmaal aangekomen bij het automaat krijg ik de melding dat mijn kaart geblokkeerd is. Na weer thuis te zijn gekomen (voor de 4e? keer) naar de klantenservice gebeld al na een onvoorstelbaar aantal minuten (namelijk 10!) kreeg ik al iemand aan de lijn. Ik kreeg te horen dat het inmiddels een maand geleden was dat de eerste koppeling was geactiveerd en na een maand verder te zijn zonder dat de bestelling opgehaald is, wordt de kaart geblokkeerd en er werd mij verteld dat ik het formulier opnieuw moest invullen.
Morgen (1 sept) heb ik het recht om met mijn ov-chipkaart gratis te reizen. Maar dankzij jullie onvoorstelbaar slechte service zal ik nog niet met mijn kaart kunnen reizen. Ik ga niet akkoord met deze slechte service. Het is door jullie fout dat ik deze kosten heb moeten maken, zelf heb ik alles zo netjes mogelijk proberen te regelen.
Ik vraag jullie dan ook vriendelijk om de gemaakte kosten over te maken op rekening nummer *blabal tnv *blabla. Dit is dus een bedrag van 32,50 reiskosten+belkosten.
Met vriendelijke groeten,
De tering zegquote:Op woensdag 31 augustus 2011 22:24 schreef Gitaarmat het volgende:
Voor degene die geinteresseerd zijn:
[..]
Dit laat alleen maar zien wat voor kankerbedrijf dat het eigenlijk is.quote:
Ik weet niet , zoek het op.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 22:34 schreef Gitaarmat het volgende:
[..]
Dit laat alleen maar zien wat voor kankerbedrijf dat het eigenlijk is.
Maar hoe zit dat met die e-mail? Klopt dat?
Ik kan het dus nergens vinden, ben bezig met formulieren om mijn geld terug te krijgen maar zo'n e-mail zou wel makkelijk zijn en ik dacht misschien weet iemand dat hier toevallig.quote:
quote:Nieuw landelijk kortingsabonnement voor OV-chipkaart
Er is een nieuw, landelijk kortingsabonnement voor op de OV-chipkaart: Altijd Korting. Met het abonnement kan er met korting gereisd worden op alle reguliere bussen, trams en metro's in Nederland.
Het abonnement is het eerste abonnement op de OV-chipkaart dat bij alle vervoerders geldig is. De korting is voor een kind 47%, jeugd (12 t/m 18) 40%, volwassenen (19 t/m 64) 20% en voor senioren eveneens 47%. De 47% is de optelsom van de reguliere korting voor deze leeftijden en de korting van het abonnement.
Ongeldig
Het kortingsabonnement is niet geldig in de treinen in Nederland. Eén uitzondering hierop zijn de treinen van Syntus, maar dan moet het product wel vóór 1 december geactiveerd zijn.
Het kortingsabonnement is eveneens niet geldig op nachtbussen en de Waterbus.
Kosten
Het abonnement kost per maand 16,50 euro en per jaar 165 euro. Per jaar zijn dat twee maanden gratis reizen, wat meestal bij jaarlijks afsluiten van abonnementen cadeau wordt gedaan.
Goede koop
Het Altijd Korting-abonnement is een goede koop als een scholieren meer dan 41,25 per maand aan saldo verbruiken op de chipkaart en bij volwassenen als zij meer dan 82,50 per maand verbruiken.
Ja, is altijd geldig:quote:Op dinsdag 20 september 2011 11:50 schreef macca728 het volgende:
[..]
niet gek. Zeker als het in de spits geldig is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |