Gelukkig was ik al klaar met school en heb ik 2 maal gebruik gemaakt van mijn auto. Ben blij dat het 2 weken geleden gebeurdequote:Op maandag 4 juli 2011 22:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
handig zo'n kaart.
Hoe heb je gereist ? Kosten gewoon terugvragen, lukt waarschijnlijk niet, maar hun kaart faalt.
Ik kreeg het ook gewoon in een envelopquote:Op woensdag 6 juli 2011 18:04 schreef Eppie_NL het volgende:
Ik heb paar weken geleden een OV-chipkaart aangevraagd. Ik ben net thuis en zie dat Selektvracht langs is geweest (ze hebben een briefje achtergelaten met daarin info; dat ze morgen langskomen en het "Veolia" betreft).
Waarom Selektvracht langs moet komen is mij een raadsel. Dit kan toch gewoon via een envelop (brief/post)? OV-chipkaart is klein en niet zwaar...het is geen tv....
quote:Reiziger met korting soms duurder uit in openbaar vervoer
Bus- of treinrezigers die op hun OV-chipkaart een kortingsproduct hebben geladen, zijn regelmatig niet goedkoper, maar duurder uit dan reizigers die niet zo’n kortingsproduct hebben. Dit is het gevolg van slechte samenwerking tussen de verschillende vervoersregio’s in Nederland, aldus het OV loket, de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, in zijn rapportage over het tweede kwartaal van 2011.
Het OV loket registreert klachten van gebruikers van het openbaar vervoer en wijst al geruime tijd op het gebrek aan samenwerking tussen vervoersregio’s, zowel door de vervoerbedrijven als door de overheden die hun opdrachtgevers zijn. De afgelopen maanden zijn vooral veel klachten binnengekomen van reizigers die op hun OV-chipkaart een kortingsproduct hadden geladen.
Kortingskaart RET
Problemen ontstaan echter als reizigers van de ene vervoersregio naar de andere reizen of binnen het streekvervoer van de ene vervoerder naar de andere overstappen. Een voorbeeld is de RET in Rotterdam, die reizigers tegen betaling van 6 euro per maand een korting van 20 procent geeft. Dit kortingsproduct is alleen geldig bij de RET in de Rotterdamse vervoersregio. Wie met een andere vervoerder of buiten de regio reist, moet opnieuw het basistarief van 79 eurocent betalen. Wie geen kortingsproduct heeft en overstapt binnen 35 minuten na de start van de reis, betaalt het basistarief niet opnieuw.
Oplossing RET
De enige ‘oplossing’ die de RET de reiziger aanreikt is dat deze dan maar een extra OV-chipkaart (kosten ¤ 7,50) moet aanschaffen om te gebruiken voor reizen buiten de vervoersregio. Dat vindt het OV loket geen goed idee: "Dat is in strijd met de basisgedachte van de OV-chipkaart".
Meerdere kortingsproducten
Een ander probleem is dat reizigers die kortingsproducten van verschillende vervoerders op hun OV-chipkaart hebben staan, vaak in moeilijkheden komen. Als de ene kortingsregeling werkt, doet de andere het vaak niet en omgekeerd. Ook voor dit probleem hebben de vervoerders vaak nog geen oplossing.
En ik heb iets gehoord over een mail die je kunt uitprinten waarmee je als student gratis kan reizen ook al heb je geen werkende ov-chipkaart als het een fout is van het bedrijf zelf. Waar kan ik deze mail vinden?quote:Betreft: klacht over mijn OV-chipkaart/studentenreisproduct.
Geachte heer/mevrouw,
Ik heb een persoonlijke/anonieme OV-chipkaart met het volgende nummer *blabla.
Al erg op tijd ben ik begonnen met het invullen van het aanvraagforumlier voor de koppeling van het studentenreisproduct aan mijn persoonlijke ov-chipkaart. Half juli heb ik het formulier opgestuurd en een week later een mail ontvangen dat ik mijn bestelling op mijn kaart kon laden bij een automaat. Hiervoor ben ik naar een ander dorp gereisd aangezien er in het dorp waar ik woon geen automaat is. Dit heeft 8 euro gekost heen en terug (2 4-euro-kaartjes). Helaas was deze reis voor niks omdat er bij jullie een storing was doordat veel studenten hun kaart wilden opladen. Toen heb ik gebeld en ik zou de volgende dag wel de kaart kunnen opladen. Dat heb ik dus gedaan (dit heeft weer 8 euro gekost heen en terug) helaas weer zonder resultaat want er kwam een melding dat er geen bestelling op te halen was vanaf mijn ov-chipkaart. Eenmaal thuisgekomen heb ik direct telefonisch contact opgenomen met de ov-chipkaart klantenservice (na 15 minuten in de wacht te hebben gestaan wat 1,50 kost). Een van jullie medewerkers vertelde mij dat ze mij wel een mail hebben gestuurd maar dat ze vergeten waren om de bestelling van het studentenreisproduct daadwerkelijk op mijn kaart te zetten, hierdoor kon ik hem niet ophalen. Maar alles zou geregeld worden en ik zou een mailtje krijgen dat het echt gekoppeld was en daarna zou ik alsnog mijn kaart kunnen activeren. Helaas ontving ik in de week daarna geen e-mail, dus heb ik nog maar een keer gebeld (na 25 minuten in de wacht te hebben gestaan). Er werd mij verteld dat mijn e-mail adres waarschijnlijk verkeerd genoteerd was door de medewerkers en dat het adres nu wel goed genoteerd stond, ik zou binnen enkele minuten een e-mail ontvangen dat mijn chipkaart gekoppeld was en daarna zou ik mijn bestelling wel bij een automaat kunnen ophalen. Deze keer ontving ik binnen enkele dagen echter nog steeds geen e-mail. Hierop heb ik weer de klantenservice moeten bellen (en na 25 minuten de wacht te hebben gestaan) kon een van jullie medewerkers mij excuses aanbieden voor het ongemak en het probleem was nu verholpen ik zou de volgende dag direct mijn bestelling op kunnen halen. Die dag is vandaag. Vanmiddag ben ik weer naar het dorp met een automaat gereisd (wederom 8 euro), en eenmaal aangekomen bij het automaat krijg ik de melding dat mijn kaart geblokkeerd is. Na weer thuis te zijn gekomen (voor de 4e? keer) naar de klantenservice gebeld al na een onvoorstelbaar aantal minuten (namelijk 10!) kreeg ik al iemand aan de lijn. Ik kreeg te horen dat het inmiddels een maand geleden was dat de eerste koppeling was geactiveerd en na een maand verder te zijn zonder dat de bestelling opgehaald is, wordt de kaart geblokkeerd en er werd mij verteld dat ik het formulier opnieuw moest invullen.
Morgen (1 sept) heb ik het recht om met mijn ov-chipkaart gratis te reizen. Maar dankzij jullie onvoorstelbaar slechte service zal ik nog niet met mijn kaart kunnen reizen. Ik ga niet akkoord met deze slechte service. Het is door jullie fout dat ik deze kosten heb moeten maken, zelf heb ik alles zo netjes mogelijk proberen te regelen.
Ik vraag jullie dan ook vriendelijk om de gemaakte kosten over te maken op rekening nummer *blabal tnv *blabla. Dit is dus een bedrag van 32,50 reiskosten+belkosten.
Met vriendelijke groeten,
De tering zegquote:Op woensdag 31 augustus 2011 22:24 schreef Gitaarmat het volgende:
Voor degene die geinteresseerd zijn:
[..]
Dit laat alleen maar zien wat voor kankerbedrijf dat het eigenlijk is.quote:
Ik weet niet , zoek het op.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 22:34 schreef Gitaarmat het volgende:
[..]
Dit laat alleen maar zien wat voor kankerbedrijf dat het eigenlijk is.
Maar hoe zit dat met die e-mail? Klopt dat?
Ik kan het dus nergens vinden, ben bezig met formulieren om mijn geld terug te krijgen maar zo'n e-mail zou wel makkelijk zijn en ik dacht misschien weet iemand dat hier toevallig.quote:
quote:Nieuw landelijk kortingsabonnement voor OV-chipkaart
Er is een nieuw, landelijk kortingsabonnement voor op de OV-chipkaart: Altijd Korting. Met het abonnement kan er met korting gereisd worden op alle reguliere bussen, trams en metro's in Nederland.
Het abonnement is het eerste abonnement op de OV-chipkaart dat bij alle vervoerders geldig is. De korting is voor een kind 47%, jeugd (12 t/m 18) 40%, volwassenen (19 t/m 64) 20% en voor senioren eveneens 47%. De 47% is de optelsom van de reguliere korting voor deze leeftijden en de korting van het abonnement.
Ongeldig
Het kortingsabonnement is niet geldig in de treinen in Nederland. Eén uitzondering hierop zijn de treinen van Syntus, maar dan moet het product wel vóór 1 december geactiveerd zijn.
Het kortingsabonnement is eveneens niet geldig op nachtbussen en de Waterbus.
Kosten
Het abonnement kost per maand 16,50 euro en per jaar 165 euro. Per jaar zijn dat twee maanden gratis reizen, wat meestal bij jaarlijks afsluiten van abonnementen cadeau wordt gedaan.
Goede koop
Het Altijd Korting-abonnement is een goede koop als een scholieren meer dan 41,25 per maand aan saldo verbruiken op de chipkaart en bij volwassenen als zij meer dan 82,50 per maand verbruiken.
Ja, is altijd geldig:quote:Op dinsdag 20 september 2011 11:50 schreef macca728 het volgende:
[..]
niet gek. Zeker als het in de spits geldig is.
Overigens kun je bij de RET voor ¤6 een maand korting krijgen (20%).quote:Op dinsdag 20 september 2011 11:50 schreef macca728 het volgende:
[..]
niet gek. Zeker als het in de spits geldig is.
quote:Aantal zwartrijders Rotterdam gedaald
Het aantal zwartrijders in het openbaar vervoer in Rotterdam is dit jaar nog verder gedaald. Waar drie jaar geleden nog elf procent van de reizigers in de metro zonder kaartje reisde, ligt het percentage nu op een kleine twee procent. Vorig jaar was het percentage zwartrijders 3,4, blijkt uit cijfers van stadsvervoerder RET.
Ook in de tram en in de bus werden minder zwartrijders betrapt. Volgens algemeen directeur Pedro Peters is dat vooral het gevolg van de invoering van de OV-chipkaart, de bijbehorende poortjes en intensieve controles. "Door de invoering van de chipkaart in combinatie met de toegangspoortjes ontstaat een gesloten systeem, waardoor zwartrijden een stuk moeilijker is", laat hij weten in een reactie.
Peters wil met nog meer gerichte controles ook de resterende zwartrijders stoppen. Zij glippen vooral mee met betalende klanten en trappen poortjes in. "Dit irriteert ons en onze klanten", aldus Peters.
RET telde naast minder zwartrijders ook minder geweldsincidenten. Dat aantal daalde van 156 in de eerste negen maanden van 2010 tot 115 tot nu toe dit jaar.
Nee, klopt niet. Van NS-site:quote:Op maandag 10 oktober 2011 20:55 schreef Miendientje het volgende:
Ik had tot eind september een ov-chipkaart met daarop een voordeelurenkaart voor ex-studenten. Nou wil ik deze verlengen omdat deze afgelopen is. Krijg ik net via de klantenservice van de NS te horen dat je dan weer een nieuwe ov-chipkaart krijgt en dat dat ongeveer 2 weken duurt.
Wat is dat nou voor onzin. Eerst had ik een ov-chipkaart met daarop een voordeeluren-kaart. Toen heb ik een jaar gestudeerd waarbij ik een nieuwe kaart kreeg, toen was ik klaar en kreeg ik een ex-student-voordeelurenabbo met weer een nieuwe kaart en nu heb ik dus weer een nieuwe kaart nodig. Koppelen aan mijn oude kaart kan het 'systeem' niet. Ik dacht dat het de ov-chipkaart juist zo handig was omdat je er steeds andere producten op kon zetten.
Klopt de info die ik heb gekregen dat je op een ex-studentenvoordeelabbo-kaart geen normaal voordeeluren- of dal voordeel abbo kunt zetten? Weet iemand een manier hoe ik voor vrijdag toch nog aan een voordeeluren abbo kan komen?
Waar staat dat? Ik merk wel dat al ik het ex-studenten-voordeelurenabbo wil verlengen dat je dan wel een ingangsdatum minstens 14 dagen vooruit moet kiezen, misschien moet ik dan maar gewoon een dalvoordeel nemen, die kan wel gewoon ingaan. Als dat tenminste op een ex-studentenvoordeel-kaart kan, volgens die ns klantenservice kerel is dat niet een volledige kaart ofzo.quote:Op maandag 10 oktober 2011 21:00 schreef Aether het volgende:
[..]
Nee, klopt niet. Van NS-site:
Heeft u al een persoonlijke OV-chipkaart, en is deze langer dan een jaar geldig?
Dan kunt u online een nieuw abonnement kopen en dit op uw OV-chipkaart laden. Het opladen van uw abonnement kan bij één van de NS-kaartautomaten of een ander oplaadpunt voor de OV-chipkaart . U ontvangt een e-mail zodra u uw abonnement kunt activeren. De geldigheidsduur van uw OV-chipkaart staat op de voorkant van uw kaart vermeld.
Met een persoonlijke OV-chipkaart kunt ook telefonisch bestellen bij NS Klantenservice via 0900 20 21 163 (¤ 0,10 per minuut, ma. t/m vr. van 8.00-22.00 uur, za. van 9.00-17.00 uur).
Alle abonnementen kunt u online kopen. De maandabonnementen van Altijd Voordeel en Altijd Vrij zijn ook te koop bij de NS-kaartautomaat en de NS-Servicebalie. Dit kan alleen met een persoonlijke OV-chipkaart die langer dan een maand geldig is.
Heeft u nog geen persoonlijke OV-chipkaart, of is deze korter dan een jaar geldig?
U kunt dan tegelijk met uw abonnement een nieuwe OV-chipkaart online kopen. Dit is gratis bij aanschaf van een jaarabonnement en bij een maandabonnement betaalt u ¤ 7,50. Binnen twee weken ontvangt u de OV-chipkaart thuis, met het abonnement er al op. De geldigheidsduur van uw OV-chipkaart staat op de voorkant van uw kaart vermeld.
Bestaat dat abonnement dan nog? Info is gewoon op de ns-site te vinden:quote:Op maandag 10 oktober 2011 21:28 schreef Miendientje het volgende:
[..]
Waar staat dat? Ik merk wel dat al ik het ex-studenten-voordeelurenabbo wil verlengen dat je dan wel een ingangsdatum minstens 14 dagen vooruit moet kiezen, misschien moet ik dan maar gewoon een dalvoordeel nemen, die kan wel gewoon ingaan. Als dat tenminste op een ex-studentenvoordeel-kaart kan, volgens die ns klantenservice kerel is dat niet een volledige kaart ofzo.
Dat dalvoordeel is juist een van die nieuwe abbo's. Dat ex-studenten geval is zo'n oude, maar zolang je zo'n oude hebt mag je die nog verlengen.quote:Op maandag 10 oktober 2011 21:32 schreef Aether het volgende:
[..]
Bestaat dat abonnement dan nog? Info is gewoon op de ns-site te vinden:
http://www.ns.nl/reiziger(...)ragen-en-voorwaarden
Ik weet dat dat een nieuwe is. De oude was dacht ik tot augustus aan te vragen.quote:Op maandag 10 oktober 2011 21:36 schreef Miendientje het volgende:
[..]
Dat dalvoordeel is juist een van die nieuwe abbo's. Dat ex-studenten geval is zo'n oude, maar zolang je zo'n oude hebt mag je die nog verlengen.
Ja klopt.quote:Op maandag 10 oktober 2011 21:40 schreef Aether het volgende:
[..]
Ik weet dat dat een nieuwe is. De oude was dacht ik tot augustus aan te vragen.
Dit zijn de eerste abonnementen die ook op een niet-NS-kaart gezet kunnen worden dus misschien is het nog niet bij alle medewerkers bekend.quote:Op maandag 10 oktober 2011 21:55 schreef Miendientje het volgende:
Ik heb op mijn huidige kaart een dalvoordeel aangeschaft. Het lijkt gewoon te kunnen ik hoop hem dus voor vrijdag te kunnen activeren. De info van de klantenservicemedewerker lijkt dus niet te kloppen.
Maar het is juist wel een ns kaart, misschien dacht die medewerker dat ik geen ns kaart heb ofzo. Ik had wel uitgelegd dat als ik een nieuwe kaart zou krijgen dit al mijn 4e ov-chipkaart zou zijn (die ook allemaal officieel nog geldig zijn) omdat ik vorig jaar ook al een nieuw kaart had gekregen. Maar misschien dacht hij wel dat ik nog zo'n kaart van het ministerie van onderwijs had ofzo. Wat wel klopte was dat als ik mijn ex-studenten-abbo had willen verlengen ik 2 weken moest wachten, dat zegt de site ook als je wilt verlengen. Geen idee of ik dan ook daadwerkelijk een nieuwe kaart had gekregen. Maar ik had geen zin om daar op te gaan zitten wachten en dat nieuwe abbo is ook nog een tientje goedkoper dan die oude dus dan maar een nieuwe die ik meteen kan gebruiken. Helaas kun je dan niet meer in de spits inchecken.quote:Op maandag 10 oktober 2011 21:57 schreef Aether het volgende:
[..]
Dit zijn de eerste abonnementen die ook op een niet-NS-kaart gezet kunnen worden dus misschien is het nog niet bij alle medewerkers bekend.
http://nl.wikipedia.org/w(...)nchecken_is_bepalendquote:Op maandag 10 oktober 2011 22:08 schreef Miendientje het volgende:
Enig idee hoe lang je van te voren kunt inchecken? De korting hangt namelijk af van het incheck moment, dus als je voor 4 uur 's middags incheckt kun je toch gewoon in de spits met korting reizen.
Je hebt toch max 6 uur om je reis te maken ?? Reis je dus 1 uur, dan kan je 5 uur van te voren inchecken (behalve bij poortjes als ze dicht gaan)quote:Op maandag 10 oktober 2011 22:08 schreef Miendientje het volgende:
[..]
Maar het is juist wel een ns kaart, misschien dacht die medewerker dat ik geen ns kaart heb ofzo. Ik had wel uitgelegd dat als ik een nieuwe kaart zou krijgen dit al mijn 4e ov-chipkaart zou zijn (die ook allemaal officieel nog geldig zijn) omdat ik vorig jaar ook al een nieuw kaart had gekregen. Maar misschien dacht hij wel dat ik nog zo'n kaart van het ministerie van onderwijs had ofzo. Wat wel klopte was dat als ik mijn ex-studenten-abbo had willen verlengen ik 2 weken moest wachten, dat zegt de site ook als je wilt verlengen. Geen idee of ik dan ook daadwerkelijk een nieuwe kaart had gekregen. Maar ik had geen zin om daar op te gaan zitten wachten en dat nieuwe abbo is ook nog een tientje goedkoper dan die oude dus dan maar een nieuwe die ik meteen kan gebruiken. Helaas kun je dan niet meer in de spits inchecken.
Enig idee hoe lang je van te voren kunt inchecken? De korting hangt namelijk af van het incheck moment, dus als je voor 4 uur 's middags incheckt kun je toch gewoon in de spits met korting reizen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |