quote:nolanjazeera Dan Nolan
Can someone tell Pres Obama bout the latest "legitimate" freedom withdrawn in #Egypt
quote:1:35 pm: For more on the closure of the bureau in Cairo, Al Jazeera's producer in the Egyptian capital reports:
Just spoke with staffer at the Cairo bureau. While our correspondent and other staff were out, security forces (not army) entered the office and demanded filming permits and press IDs. They were told that all the recently arrived staff hadn't had time to get their paperwork in order and so didn't have any. They ordered our bureau staff to take down the camera doing live shots from the balcony and threatened to take it if we didn't. So now we're just showing "latest pictures".
quote:NRC Live: De BBC meldt dat verenigde oppositiepartijen aan Nobelprijs-winnaar El Baradei hebben gevraagd een overgangsregering te vormen.
Dat was niet Egypte toch?quote:Op zondag 30 januari 2011 13:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Hoop mensen op het vliegveld! Ze halen iemand binnen.
Is al een uur geleden. Ze waren bang dat ze zouden worden beschoten met waterkanonnen. Was geen aanval maar gewoon tegenhouden.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:15 schreef nummer_zoveel het volgende:
Waarom vallen demonstranten de brandweer aan?
Tunesië, iemand die al 21 jaar verbannen was.quote:
Demo is verplaats naar het Malieveld!quote:toffee_va
RT @umarmirza Demonstratie voor Egypte en tegen Mubarak op t Malieveld in Den Haag (14-16.00). Spread the message! foto's > mail me #jan25
21 minutes ago from web
quote:Thousands of anti-government protesters in Cairo's Tahrir Square are standing their ground, despite troops firing into the air in a bid to disperse them.
The show of defiance came as Egypt entered another turbulent day following a night of deadly unrest, when looters roamed the streets in the absence of police.
ze waren bang dat ze met het waterkanon gingen spuiten om de groep uit één te drijvenquote:Op zondag 30 januari 2011 13:15 schreef nummer_zoveel het volgende:
Waarom vallen demonstranten de brandweer aan?
Dan wel een leider van een Islamitische partij.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:16 schreef Misstique het volgende:
[..]
Tunesië, iemand die al 21 jaar verbannen was.
Oh, is de brandweer daar mee bezig.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:17 schreef cptmarco het volgende:
[..]
ze waren bang dat ze met het waterkanon gingen spuiten om de groep uit één te drijven
Nee, maar hebben ze eerder deze week wel gedaanquote:Op zondag 30 januari 2011 13:17 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Oh, is de brandweer daar mee bezig.
quote:
Ik wou net posten datquote:
als ik die link druk krijg ik ook error maar deze doethet gewoon http://www.alarabiya.net/live/index.phpquote:
Hij heeft coke-ogen.quote:
http://www.livestation.com/channels/57-al-arabiya-arabic-arabicquote:Op zondag 30 januari 2011 13:18 schreef Pien85 het volgende:
[..]
Beelden nog wel te ontvangen via livestation
Nog een keertje voor de infoquote:toffee_va
RT @umarmirza Demonstratie voor Egypte en tegen Mubarak op t Malieveld in Den Haag (14-16.00). Spread the message! foto's > mail me #jan25
21 minutes ago from web
Volgens mij had hij net aan zijn kruis gekrabd.quote:
Je hebt gelijk, thanks.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:19 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
[..]
als ik die link druk krijg ik ook error maar deze doethet gewoon http://www.alarabiya.net/live/index.php
En niemand zet druk op Mubarak...quote:Op zondag 30 januari 2011 13:21 schreef Olga het volgende:
ze kunnen de namen van de verslaggevers op al jazeera die ter plaatse zijn niet meer noemen vanwege veiligheidsredenen.
En de wereld blijft maar toekijken
Hij trekt een lange neus, jaquote:Op zondag 30 januari 2011 13:20 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nee joh.
Jeuk aan z'n neus ofzo?
VS wel ja. Maar of die in actie komen bij interne conflicten in het land?quote:Op zondag 30 januari 2011 13:22 schreef QBay het volgende:
Heeft Amerika en/of Europa eigenlijk troepen in Egypte?
Die plunderingen hier zijn zo-n televisie verhaal. Beelden van kapotte etalageruiten en hoppa het hele land wordt geplunderd... about 2 hours ago via webquote:Op zondag 30 januari 2011 13:19 schreef -jos- het volgende:
Gelukkig weer live beelden
http://twitter.com/gpdcairo
is goede NL twitter inderdaad
voor engelse live tweets:
http://twitter.com/DutchPaparazzi/egypt-live-coverage
Volgens http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_military_deployments zo'n 550 man.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:22 schreef QBay het volgende:
Heeft Amerika en/of Europa eigenlijk troepen in Egypte?
Bericht via Twitterquote:NRC Live: BREAKING Al Hurra: Egyptian Army issues statement that is has arrested Interior Minister Habib Al Adly & NDP thug Ahmad Ezz (AMAZING!)
Mooie foto's!quote:Op zondag 30 januari 2011 13:24 schreef Muridae het volgende:
justimage Getting ready to head to Tahrir Sq in a minute. Hopefully when I get back online I'll be tweeting good news! #Egypt #jan25
Fotograaf on the scene !
http://justimage.org/
anders wordt Obarak boosquote:Op zondag 30 januari 2011 13:27 schreef Mutant01 het volgende:
Wel weer typisch dat geen enkel land druk zet op Mubarak.
Als dat gaat zoals op het vliegveld bij Hurghada duurt het nog wel een paar uur voordat ze door de paspoortcontrole zijn.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:27 schreef nummer_zoveel het volgende:
Allemaal wegwezen daar nu. Chaotische toestanden op vliegveld Cairo nu, iedereen wilt zsm weg.
Tahrir betekend vrijheid of bevrijding terwijl het paleis staat voor corruptie en onderdrukking. Je moet alleen naar het paleis gaan als je het daadwerkelijk wilt bestormen.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:27 schreef Crazy-M het volgende:
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is.
Ze staan op Tahrir Square, terwijl presidentieel palijs 10km verder is ?
Heb even de reden gemist
er werd eerder gemeld ( op AJE) dat barack druk aan het uitoefenen is en zegt dat alleen een nieuwe prime minister en vice president aanstellen niet genoeg is ... maar ik heb nergens beelden van barack obama gezien ...quote:Op zondag 30 januari 2011 13:27 schreef Mutant01 het volgende:
Dat is goed nieuws.quote:
Nee, wel desinformatie.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:28 schreef Gtaboy107 het volgende:
[..]
Geven ze geen topografie in Amerika?
quote:@Sandmonkey
in tahrir now, everyone here, ppl of ALL classes, army letting us in, v peaceful #jan25
Da's wel een blunder jaquote:Op zondag 30 januari 2011 13:28 schreef Gtaboy107 het volgende:
[..]
Geven ze geen topografie in Amerika?
De Westerse landen worden knettergek. Egypte was een sterke bondgenoot, het proxyleger van Washington in de regio. Ik denk dat ze nu hopen dat in ieder geval het leger intact blijft en loyaal en ik denk dat dat ook wel zal blijven. China zegt natuurlijk niets.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:27 schreef Mutant01 het volgende:
en toch vind ik dat bestormen ook wel een optiequote:Op zondag 30 januari 2011 13:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Tahrir betekend vrijheid of bevrijding terwijl het paleis staat voor corruptie en onderdrukking. Je moet alleen naar het paleis gaan als je het daadwerkelijk wilt bestormen.
Wat wil je dan? Dit is iets dat de egyptenaren echt onderling moeten uitmaken, alleen dan heb je kans dat het blijft plakken. Als je het buitenland zich ermee laat bemoeien dan zal dat gebruikt worden om verdere problemen later aan te wakkeren, dan is het niet meer van het volk zelf maar van de VS en zijn lakeien.quote:
Er zitten scherpschutters daar.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:30 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
[..]
en toch vind ik dat bestormen ook wel een optie
Ze kunnen toch wel meer druk uitoefenen op Mubarak?quote:Op zondag 30 januari 2011 13:31 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Wat wil je dan? Dit is iets dat de egyptenaren echt onderling moeten uitmaken, alleen dan heb je kans dat het blijft plakken. Als je het buitenland zich ermee laat bemoeien dan zal dat gebruikt worden om verdere problemen later aan te wakkeren, dan is het niet meer van het volk zelf maar van de VS en zijn lakeien.
precies. Dit moeten de Egyptenaren zelf doen. Het buitenland kan hooguit helpen in het weer opbouwen. Maar eigenlijk dat ook alleen op verzoek van de Egyptenaren en niet bedweterig eventjes opdringen.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:31 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Wat wil je dan? Dit is iets dat de egyptenaren echt onderling moeten uitmaken, alleen dan heb je kans dat het blijft plakken. Als je het buitenland zich ermee laat bemoeien dan zal dat gebruikt worden om verdere problemen later aan te wakkeren, dan is het niet meer van het volk zelf maar van de VS en zijn lakeien.
Dat ben ik wel met je eens ja. Het klinkt verleidelijk, maar zal uiteindelijk in het tegendeel van de 'helpers' werken.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:31 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ze vonden het vroeger ook niet zo leuk toen Gamal Abdel Nasser met de russen ging samenwerken.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:31 schreef Mutant01 het volgende:
China ziet dit denk ik wel weer als een nieuwe ingang tot de regio (indien Mubarak verdwijnt).
Lolquote:@gpdcairo
Gisteren geplunderde mc donalds nabij american university, wordt dichtgetimmerd. Geen happy meal vandaag.
Jullie hebben ook wel gelijk. Mijn hart breekt alleen bij al die slachtoffers die er zijn gevallen nog vallen.... Beetje emotioneel dus terwijl ik totaal geen banden met het land heb.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:32 schreef BrandX het volgende:
[..]
precies. Dit moeten de Egyptenaren zelf doen. Het buitenland kan hooguit helpen in het weer opbouwen. Maar eigenlijk dat ook alleen op verzoek van de Egyptenaren en niet bedweterig eventjes opdringen.
Maar steun die ze Mubarak verlenen kunnen ze wel stoppen.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:32 schreef BrandX het volgende:
[..]
precies. Dit moeten de Egyptenaren zelf doen. Het buitenland kan hooguit helpen in het weer opbouwen. Maar eigenlijk dat ook alleen op verzoek van de Egyptenaren en niet bedweterig eventjes opdringen.
Volksopstand? Dat mag alleen Mao doen, voor de rest moet het "legitiem" en rustig blijven.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:31 schreef Mutant01 het volgende:
China ziet dit denk ik wel weer als een nieuwe ingang tot de regio (indien Mubarak verdwijnt).
Ze waren al behoorlijk close met Mubarak: http://eg.china-embassy.org/eng/zaigx/quote:Op zondag 30 januari 2011 13:31 schreef Mutant01 het volgende:
Ha, ha, die Chinezen moeten eens volgen!quote:Op zondag 30 januari 2011 13:34 schreef Monidique het volgende:
[..]
Volksopstand? Dat mag alleen Mao doen, voor de rest moet het "legitiem" en rustig blijven.
Zelfs daar moeten ze dus omzichtig mee zijn, binnenlandse aangelegenheden. Achter de schermen zal er wel druk uitgeoefend worden maar als ze publiekelijk te hard Mubarak afvallen dan loop je veel meer risico's.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:31 schreef Olga het volgende:
[..]
Ze kunnen toch wel meer druk uitoefenen op Mubarak?
Klopt, maar aan de andere kant hoort het ook wel bij een democratisch land dat je niet zomaar even miljarden aan steun voor een land op kan zeggen. Daar zijn procedures voor, en die kosten tijd.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:34 schreef raistlin6 het volgende:
[..]
Maar steun die ze Mubarak verlenen kunnen ze wel stoppen.
Snap ik wel hoor, de wanhoop die je ziet en hoort triggered het gevoel dat er iets moet gebeuren, dat er iemand moet gaan helpen. Maar in het punt van Dago zit zeker logica.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:34 schreef Olga het volgende:
[..]
Jullie hebben ook wel gelijk. Mijn hart breekt alleen bij al die slachtoffers die er zijn gevallen nog vallen.... Beetje emotioneel dus terwijl ik totaal geen banden met het land heb.
juistquote:Op zondag 30 januari 2011 13:34 schreef Olga het volgende:
[..]
Jullie hebben ook wel gelijk. Mijn hart breekt alleen bij al die slachtoffers die er zijn gevallen nog vallen.... Beetje emotioneel dus terwijl ik totaal geen banden met het land heb.
Het is en blijft echter een VS-puppet. En dat weten de Chinezen dondersgoed - in die zin een doorn in het oog die verdwijnt. Het hele leger van Egypte is notabene een kopie van het leger van de VS.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:35 schreef remlof het volgende:
[..]
Ze waren al behoorlijk close met Mubarak: http://eg.china-embassy.org/eng/zaigx/
quote:Hè, wat, Egypte? Huh?
Op 17 december 2010 stak de Tunesische groenteboer Mohamed Bouazizi zichzelf in de fik, als protest tegen de vernedering die hij had moeten doorstaan toen zijn groentekar door regeringsmedewerkers in beslag werd genomen. Mohamed stierf, maar zijn voorbeeld deed volgen. Het einde van het verhaal kennen we: Tunesiërs demonstreerden net zo lang, tot hun dictator het veld ruimde (maar niet voor zijn vrouw met de halve goudvoorraad van het land op een vliegtuig te zetten) en open verkiezingen werden beloofd.
De onrust bleef niet tot Tunesië beperkt. In Algerije zijn duizenden de straat op gegaan en staan voor begin februari nog meer protesten gepland, Jordanië idem, Jemen zag eveneens de eerste demonstraties in jaren en Syrië besloot vrijdag zelfs het internet plat te gooien om te voorkomen dat de geest van revolutie zou overslaan. Ondertussen zijn ook de VS en Israël niet gelukkig met de situatie, daar op Iran en Libië na de meeste dictators van het Midden-Oosten al decennia netjes naar het Westen luisteren. De EU en de VS durfden en durven dan ook geen partij te kiezen men kreeg het niet over de lippen, Mubarak een dictator te noemen.
De protesten van #Jan25 werden dagelijks groter tot ze afgelopen vrijdag en zaterdag tot uitbarsting kwamen. In vrijwel alle grote steden van Egypte, van Caïro tot Suez, van Heliopolis tot Alexandrië, gingen de burgers de straat op met slechts één doel voorhanden: down with Mubarak. De politie deed aanvankelijk precies wat hen werd gevraagd, namelijk knuppelen, vee drijven en traangasgranaten (met Made in USA erop) afschieten. Daarnaast had Mubarak net als Syrië voor het eerst in de geschiedenis landelijk het internet en de meeste mobiele telefonie platgelegd. Het mocht niet baten.
De demonstranten lieten zich niet wegknuppelen na 30 jaar dictatuur. Sinds Mubarak na de moord op Sadat president werd won hij alle 'verkiezingen' glansrijk en zette hij de oppositie buitenspel. Om te voorkomen dat dat nog eens zou gebeuren negeerden de bevolking en masse de ingestelde avondklok en gingen nadat de eerste doden reeds waren gevallen, overal in het land de hoofdkwartieren van de regeringspartij in de hens. Ook veel politiebureau's, al jaren een teken van onderdrukking, corruptie en machtsmisbruik, gingen in vlammen op. Het leger werd ingeroepen, de politie teruggefloten.
Zaterdag bleek meteen dat Mubarak het op een andere boeg gooide. De politie werd de straat weer op gestuurd, maar nu in burgerkleding. In groepjes struinden de 'thugs' door de straten om zoveel mogelijk onrust te zaaien. Zo werd, hoewel burgers en militairen nauw samenwerkten om het te voorkomen, ook het Nationaal Museum van Egypte ten dele vernield. De landelijke plunderingen gingen echter nog niet ver genoeg voor Hosni M.: ook werden overal in het land deuren van gevangenissen opengezet, en (tien)duizenden boeven vrijgelaten.
Allemaal met één doel voor ogen: chaos en wanorde creëren. Hetgeen deels lijkt te werken: op Twitter verschijnen inmiddels berichten van bange Egyptenaren die Mubarak vragen, de orde te herstellen. Aan de andere kant wisten de demonstranten, die al dagen fantastisch onbaatzuchtig samenwerkten, -baden en -organiseerden, in no-time 'Attentie Buurtpreventie'-achtige bewaking in te stellen, compleet met geïmproviseerde wapens en dienstroosters. Hierdoor werden op meerdere plekken agenten in burger opgepakt, die met politiewapens en overheids-ID de straten onveilig probeerden te maken.
Ondertussen heeft Mubarak als concessie een nieuwe vicepresident en een nieuwe premier aangesteld, beide vertrouwelingen; de één het hoofd van de geheime dienst en de ander de minister van civiele luchtvaart. Vanzelfsprekend nemen de demonstranten hier geen genoegen mee, en zullen ze in ieder geval proberen te blijven demonstreren tot de koppige president zelf ook de handdoek in de ring gooit. Zeker 150 doden en 4000 gewonden verder (voornamelijk doordat er naast rubberen kogels en traangasbommen, óók met scherp werd geschoten, helaas), is op het moment van schrijven (zondagmiddag) nog niets zeker, behalve dat de Egyptenaren nog steeds massaal de straat op gaan om eindelijk hun gelijk te krijgen.
Al deze ontwikkelingen volg ik sinds vrijdag op de voet. Het is erg spannend om live een revolutie te zien op televisie; daarnaast gun ik de ingezetenen van het Midden-Oosten van harte de kans op zelfbeschikking en rechtvaardigheid, zelfs al hebben ze zoals in Egypte in 5000 jaar beschaving nog nooit vrije verkiezingen gekend. Christen, atheïst of moslim, we vechten allemaal samen, is de boodschap. Fantastisch. Vooral het idee dat, mochten alle puzzelstukjes op hun plek vallen, we van het ene moment op het andere een democratisch Noord-Afrika zouden kunnen gaan zien, lijkt wel te mooi om waar te zijn.
Petje af daarom ook voor Al Jazeera Arabic en Al Jazeera English, de enige zenders die al vanaf het begin live beelden lieten zien van wat er gebeurde, en al dagenlang bovenop de situatie zitten. Dit deels omdat één van de hoofdkantoren direct uitzicht had op (één van) de demonstraties, maar ook omdat ik de zender heb leren kennen als accuraat, kundig, snel en ter plaatse, veel meer nog dan BBC of CNN. Kritische vragen over de kwakkelhouding van de VS worden gewoon gesteld, niet onder stoelen of banken geschoven. Schokkende én prachtige beelden wisselen elkaar al het hele weekend af. En zelfs onder herhaaldelijke dreiging van het Egyptische machtsapparaat geeft de zender zich niet gewonnen, blijven ze uitzenden.
Dus volg ik Twitter, the Guardian, NRC, Al Jazeera, CNN, FOK!forum, al dagen. En schokt het me des te meer, dat de Nederlandse media zo hopeloos achterlopen, beide in technologie als in snelheid en mogelijkheden om dit soort nieuws te brengen. Nergens op de Nederlandse tv werden speciale uitzendingen ingelast. RTL Nieuws had het vrijdagavond na tientallen doden en met half gouvernementeel Egypte in de fik over 'rellende jongeren'. Zaterdag op mijn werk moest ik alle collega's uitleggen wat er gebeurde, want niemand had ook maar enig idee. Het lijkt haast alsof de Nederlandse media (Uit handelsbelangen? Voor de lieve vrede?) het Egyptische nieuws liever doelbewust 'downplayen' dan uitzenden.
Een reëlere optie is echter dat ze écht geen kaas hebben gegeten van de nieuwe media, hun ogen sluiten voor nieuwe ontwikkelingen. De moderne mens heeft mijns inziens niet alleen recht op dit nieuws, maar ook zo snel mogelijk. Dat betekent live verslaggeving zoals Al Jazeera doet, als ook het beter gebruiken van officiële nieuwsblogs, sociale media en wat ook. Als enkele tientallen FOK!'ers op een forum elkaar al dagen op de minuut af op de hoogte kunnen houden van wat er speelt, met filmpjes en foto's en screenshots en persberichten en tweets, dan moeten de redacties van NOS en RTL zoiets toch ook zeker wel kunnen (leren)?
Al Jazeera staat tijdens het typen nog steeds aan. Het middaggebed begint zo meteen; de afgelopen dagen 'gingen de protesten los' na dat punt van de dag. Dat deze dag weer nieuwe verrassingen zal brengen, positief en negatief, is zeker. Of Mubarak bij het plaatsen van deze column op maandagochtend nog president is, is in 30 jaar dictatuur nog nooit zo ónzeker geweest. Ik smul, ik kijk, ik leef mee. Helaas, dankzij RTL en NOS, als één van de weinige Nederlanders die überhaupt op de hoogte lijkt te zijn. Ik hoop oprecht dat het gaat lukken. Dat ze allemaal, van de Sjeiks in Saoedi-Arabië tot Gadaffi, van Mubarak tot de Pakistaanse ISI, op mogen donderen in een mooiere internationale zucht naar vernieuwing dan we sinds 1848 hebben mogen aanschouwen.
Dat we over tientallen jaren nog vragen: waar was jij, toen Egypte eindelijk vrij werd? Vooral hoop ik echter, dat ónze media nog bijdraaien. Dat het antwoord niet zal zijn: oh, toen hoorde ik het nieuws over Suarez/Ben Saunders/Boer Dinges. Omdat de Egyptenaren het waard zijn. U toch ook?
Yups, je voelt je als buitenstaander hulpeloosquote:Op zondag 30 januari 2011 13:36 schreef senesta het volgende:
[..]
Snap ik wel hoor, de wanhoop die je ziet en hoort triggered het gevoel dat er iets moet gebeuren, dat er iemand moet gaan helpen. Maar in het punt van Dago zit zeker logica.
Is dit serieus???quote:
Maar wel met ook Chinese wapens, o.a. het Chengdu J-7 gevechtsvliegtuig, waarvan er 150 besteld zijn, maar pas een stuk of 50 geleverd.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:37 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is en blijft echter een VS-puppet. En dat weten de Chinezen dondersgoed - in die zin een doorn in het oog die verdwijnt. Het hele leger van Egypte is notabene een kopie van het leger van de VS.
"Het opportunistische duivelse Westen behandelt ons als honden die ze kunnen belonen en schoppen".quote:Op zondag 30 januari 2011 13:34 schreef raistlin6 het volgende:
Maar steun die ze Mubarak verlenen kunnen ze wel stoppen.
quote:Op zondag 30 januari 2011 13:38 schreef superworm het volgende:
Vanwege haast en drukheid even snel een column geschreven voor morgen (als columnist op de FP). Eventuele feedback of feiten die er wel bij mogen, graag ici, of via PM
[..]
Je stelt dat het zo' beetje begon in Tunesië met die jongen die zichzelf in de fik stak, maar in Egypte is er vorig jaar een jongen doodgeslagen door de politie en dat heeft ook heel veel woede veroorzaakt.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:38 schreef superworm het volgende:
Vanwege haast en drukheid even snel een column geschreven voor morgen (als columnist op de FP). Eventuele feedback of feiten die er wel bij mogen, graag ici, of via PM
[..]
Alles wat het Westen nu doet is inderdaad per definitie fout. Steunen is fout, niets zeggen is fout, maar ook de steun terugtrekken is fout.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:41 schreef Dagonet het volgende:
[..]
"Het opportunistische duivelse Westen behandelt ons als honden die ze kunnen belonen en schoppen".
Het is nu juist slim om Mubarak níet te behandelen als een Saddam of Noriega: steunen, belonen, en dan als hij vervelend wordt het land binnenvallen en verwijderen.
een heel mooi stuk, klasse gewoonquote:Op zondag 30 januari 2011 13:38 schreef superworm het volgende:
[..]
quote:Op zondag 30 januari 2011 13:38 schreef Daniel1976 het volgende:
[ afbeelding ]
Partijgebouw in Cairo nu.
Voor de volledigheid de bemoeienissen van WikiLeaks, Anonymous en alle Egyptische bloggers, hackers, nerds en soldeerbouthelden vermelden om het killen van internet in perspectief te zetten.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:38 schreef superworm het volgende:
[..]
Laten we wel wezen, de trigger was denk ik toch echt de revolte in Tunesie. De Egyptenaren hebben gezien dat het kon.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:43 schreef Monidique het volgende:
[..]
Je stelt dat het zo' beetje begon in Tunesië met die jongen die zichzelf in de fik stak, maar in Egypte is er vorig jaar een jongen doodgeslagen door de politie en dat heeft ook heel veel woede veroorzaakt.
Al adly, wie dat ookweer?quote:Op zondag 30 januari 2011 13:42 schreef Gtaboy107 het volgende:
NRC Live: SultanAlQassemi Sultan Al Qassemi
ANOTHER EXCLUSIVE: Very reliable source from Egypt: Habib Al Adly authorized snipers yesterday to shoot at protesters. (NOT in the news yet) (twitter)
NRC Live: Al-Adly zou gevangenisdeuren hebben opengezet, zodat chaos ontstond.
Jawel.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:43 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Laten we wel wezen, de trigger was denk ik toch echt de revolte in Tunesie. De Egyptenaren hebben gezien dat het kon.
Ah, kay, die is gearresteerd nu toch ook? Volgens de geruchten iig.quote:
Ik vond het op deze manier een mooier geheel. Dat Egyptenaren al langer moeite beginnen te hebben met Mubarak en zijn aankomende 'dynastie' is inderdaad een feit.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:43 schreef Monidique het volgende:
[..]
Je stelt dat het zo' beetje begon in Tunesië met die jongen die zichzelf in de fik stak, maar in Egypte is er vorig jaar een jongen doodgeslagen door de politie en dat heeft ook heel veel woede veroorzaakt.
Ja. Nu komen ook dingen naar buiten.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:45 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ah, kay, die is gearresteerd nu toch ook? Volgens de geruchten iig.
quote:AJEnglish Al Jazeera English
Egypt protesters in Cairo standoff: Shots fired in capital's central square, as anti-government protests continu... http://aje.me/g9w4Jb
Het idee dat het toch niet werkte, goeie. Ook omdat alleen de DNS-servers plat lagen. *Noteert*quote:Op zondag 30 januari 2011 13:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Voor de volledigheid de bemoeienissen van WikiLeaks, Anonymous en alle Egyptische bloggers, hackers, nerds en soldeerbouthelden vermelden om het killen van internet in perspectief te zetten.
Heb jij live beeld?quote:Op zondag 30 januari 2011 13:50 schreef BrandX het volgende:
volgens mij wordt het steeds drukker op het plein, of niet?
Die indruk heb ik ook, cordons?quote:Op zondag 30 januari 2011 13:50 schreef BrandX het volgende:
volgens mij wordt het steeds drukker op het plein, of niet?
welek link dan ? ik zie iets anders , of is er al ander beeld , ik was ff weg .. koffie zetten :pquote:
Ah, Al Arabya heb ik nu ook een stukje livebeeld, geloof ik...quote:
http://english.aljazeera.net/watch_now/quote:Op zondag 30 januari 2011 13:50 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
[..]
welek link dan ? ik zie iets anders , of is er al ander beeld , ik was ff weg .. koffie zetten :p
ze zijn alweer klaar.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:50 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
[..]
welek link dan ? ik zie iets anders , of is er al ander beeld , ik was ff weg .. koffie zetten :p
nee is live, het meest rechtse arabische woord naast het logo van aljazeera betekent live heb ik eerder vandaag hier geleerdquote:Op zondag 30 januari 2011 13:51 schreef yvonne het volgende:
[..]
http://english.aljazeera.net/watch_now/
Of is dat herhaling?
AJA welquote:Op zondag 30 januari 2011 13:51 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
[..]
AJE is nu toch niet live???//
nee zenden van eerder uit alleen AJA is live en wordt steeds drukker daar.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:51 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
[..]
AJE is nu toch niet live???//
niet live i.i.g. deze denk ik wel (toch?) http://talefzetna.blogspot.com/p/aljazeera-hd.htmlquote:Op zondag 30 januari 2011 13:51 schreef yvonne het volgende:
[..]
http://english.aljazeera.net/watch_now/
Of is dat herhaling?
Wie zijn dat?quote:Op zondag 30 januari 2011 13:51 schreef rakotto het volgende:
Ik heb tot nu toe geen problemen gehad met de Engelse livestream.
Ik hoop trouwens dat de honden Al Adly en Ezz letterlijk in het openbaar geëxecuteerd worden.
Waarom? Is dat zo beschaafd? Is dat vooruitgang?quote:Op zondag 30 januari 2011 13:51 schreef rakotto het volgende:
Ik hoop trouwens dat de honden Al Adly en Ezz letterlijk in het openbaar geëxecuteerd worden.
Zie stukje wat ik net plaatste; NOS en RTL zitten vast in hun eigen denkpatroon. RTL noemde de demonstranten ook 'rellende jeugd'.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:52 schreef gehotseflotst het volgende:
http://nos.nl/video/21527(...)barak-neemt-toe.html
Volgens NOS werd gisteren door bendes jongeren geplunderd...?
quote:1:52
NRC Live: Een screenshot van Al Hurra, de arrestatie van Al-Adli en Ezz: http://yfrog.com/h49clbvj
op dit moment geen logo , laat staan dat andere arabische woord ...???quote:Op zondag 30 januari 2011 13:52 schreef BrandX het volgende:
[..]
nee is live, het meest rechtse arabische woord naast het logo van aljazeera betekent live heb ik eerder vandaag hier geleerd
Heb ik allang van Al Qassemi zijn twitter gepost. Je kunt beter zijn account volgen...quote:
juist dat dacht ik ookquote:Op zondag 30 januari 2011 13:52 schreef Toverheks het volgende:
[..]
nee zenden van eerder uit alleen AJA is live en wordt steeds drukker daar.
[/quote] rechterbeeld is het livegedeelte:quote:Op zondag 30 januari 2011 13:54 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
[..]
op dit moment geen logo , laat staan dat andere arabische woord ...???
lijkt een soort samenvatting wat ik nu zie ???
[..]
nee zenden van eerder uit alleen AJA is live en wordt steeds drukker daar.
Die is nu weg voor anderhalf uur. Hebben we tot dat nog niets aan. Maar wel een goed account...quote:Op zondag 30 januari 2011 13:55 schreef AdvancedPower het volgende:
http://twitter.com/SultanAlQassemi
Bij Mussolini was het ook nodig.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:52 schreef nummer_zoveel het volgende:
Waarom? Is dat zo beschaafd? Is dat vooruitgang?
thanksquote:Op zondag 30 januari 2011 13:54 schreef Gtaboy107 het volgende:
[..]
Heb ik allang van Al Qassemi zijn twitter gepost. Je kunt beter zijn account volgen...
SultanAlQassemi Sultan Al Qassemi
FYI: Dr. Maged El-Sherbini was the Assistant Minister of Higher Education for Scientific Research in Egypt
rechterbeeld is het livegedeelte:quote:
Die is nu weg. Misschien komt ie over anderhalf uur met updates.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:55 schreef AdvancedPower het volgende:
http://twitter.com/SultanAlQassemi
klopt maar dat is AJA ik dacht dat je het over AJE had ... miscommunicatie denkquote:Op zondag 30 januari 2011 13:57 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
[..]
rechterbeeld is het livegedeelte:
[ afbeelding ]
in de rode banner zie je rechts het logo en links van het logo live in arabisch
NRC neemt het altijd over van hem, dan kun je beter zijn twitter gewoon volgen.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:57 schreef Bartholomaeus het volgende:
[..]
Die is nu weg. Misschien komt ie over anderhalf uur met updates.
Inderdaad. Ik was al van plan om twittter aan te maken, voor vrienden enz. Maar dit versnelt de zaak. Heb net even een twitteraccount aangemaakt en ga maar eens even een paar volgen die daar in Egypte bij zijn.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:57 schreef Gtaboy107 het volgende:
[..]
NRC neemt het altijd over van hem, dan kun je beter zijn twitter gewoon volgen.
Ja, die is heel goed om te volgenquote:Op zondag 30 januari 2011 13:54 schreef Gtaboy107 het volgende:
[..]
Heb ik allang van Al Qassemi zijn twitter gepost. Je kunt beter zijn account volgen...
SultanAlQassemi Sultan Al Qassemi
FYI: Dr. Maged El-Sherbini was the Assistant Minister of Higher Education for Scientific Research in Egypt
http://twitter.com/#!/DutchPaparazzi/egypt-live-coveragequote:Op zondag 30 januari 2011 13:58 schreef Bartholomaeus het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik was al van plan om twittter aan te maken, voor vrienden enz. Maar dit versnelt de zaak. Heb net even een twitteraccount aangemaakt en ga maar eens even een paar volgen die daar in Egypte bij zijn.
ik bedoel idd AJAquote:Op zondag 30 januari 2011 13:57 schreef BrandX het volgende:
[..]
klopt maar dat is AJA ik dacht dat je het over AJE had ... miscommunicatie denk
Ik praat nergens zijn daden goed maar ben gewoon niet zo voor het publiekelijk lynchen.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:57 schreef rakotto het volgende:
Het is zeker niet beschaafd, maar een andere straf voor hun is niets waard in vergelijking met wat zij allemaal gedaan hebben.
Al Adly, the minister of interior, is de persoon die directe bevelen geeft aan de politie en verantwoordelijk is voor de terroristische daden in de gevangenissen door de jaren heen. Hij is ook verantwoordelijk voor het vrijlaten van de gevangenen in Egypte op het moment en ook de thugs die alles onveilig maken. Hij is ook diegene die de snipers de order heeft gegeven om met scherp te schieten.
Ahmed Ezz is een businessman die jarenlang een monopolie positie heeft in de bouw. Door hem lijden miljoenen Egyptenaren aan armoede en meer. Hij is mede verantwoordelijk voor de hoge prijzen en slechte infra in Egypte door dus een monopolie positie te hebben.
Ze laten het zien, het hoort erbij. Hopelijk hebben ze hun leven gegeven voor een geslaagde revolutie.quote:Op zondag 30 januari 2011 14:00 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
weer beelden van gewonden
Dat vonden de mensen wel.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:58 schreef nummer_zoveel het volgende:
Oh ja? Het is gebeurd ja, maar of het nodig was....?
tuurlijk , en juist goed dat ze het laten zien , maar blijft klote!quote:Op zondag 30 januari 2011 14:01 schreef Gtaboy107 het volgende:
[..]
Ze laten het zien, het hoort erbij. Hopelijk hebben ze hun leven gegeven voor een geslaagde revolutie.
Het schijnt de de minister van Binnenlandse Zaken Habib Al Adly te zijn.quote:Op zondag 30 januari 2011 14:02 schreef Pistolebob het volgende:
Hoe kan het leger de minister van Interior arresteren, terwijl ze aan de kant van Mubarak zouden staan..
Het is nog steeds een gerucht.quote:Op zondag 30 januari 2011 14:02 schreef Pistolebob het volgende:
Hoe kan het leger de minister van Interior arresteren, terwijl ze aan de kant van Mubarak zouden staan..
De legertop was gisteren al verdeeld. Ik hoop op een interne strijd in de regering.quote:Op zondag 30 januari 2011 14:02 schreef Pistolebob het volgende:
quote:Op zondag 30 januari 2011 13:59 schreef raistlin6 het volgende:
[..]
http://twitter.com/#!/DutchPaparazzi/egypt-live-coverage
Is dat niet een ontslagen minister dan?quote:Op zondag 30 januari 2011 14:02 schreef Pistolebob het volgende:
oh, wat ik net gezien had was zeker niet live excuus.quote:
Tja, om de discussie hier nu te gaan voeren...quote:
Ik denk dat ze filmen met tegenlicht. De camera op het Al Jazeera kantoor moest uit.quote:Op zondag 30 januari 2011 14:03 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
is het in Caïro al zo donker ??
Kan nooit.quote:Op zondag 30 januari 2011 14:03 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
is het in Caïro al zo donker ??
Ik ging uit van de prayertimesquote:Op zondag 30 januari 2011 14:04 schreef Toverheks het volgende:
[..]
oh, wat ik net gezien had was zeker niet live excuus.
het is nu indd. minder donker , leek ff net ...maarre ...van waar filmen ze nu dan?quote:Op zondag 30 januari 2011 14:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik denk dat ze filmen met tegenlicht. De camera op het Al Jazeera kantoor moest uit.
quote:US SAYS MOVES TO REDUCE DIPLOMATIC FOOTPRINT IN EGYPT BY OFFERING FLIGHTS OUT TO EMBASSY DEPENDENTS AND NON-ESSENTIAL WORKERS (REU)
ze zon schijnt er i.i.g. niet , letterlijk en figuurlijk ....quote:Op zondag 30 januari 2011 14:07 schreef StephanL het volgende:
[..]
Je ziet ook gewoon schaduw. Gewoon een slechte camera, wellicht webcam
Misschien een verstopte webcam. Maar ik denk aan de andere kant van het plein.quote:Op zondag 30 januari 2011 14:07 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
[..]
het is nu indd. minder donker , leek ff net ...maarre ...van waar filmen ze nu dan?
Het wordt tijd om wat slaap in te halen geloof ikquote:Op zondag 30 januari 2011 14:03 schreef knuppelhaar het volgende:
[..]
Het schijnt de de minister van Binnenlandse Zaken Habib Al Adly te zijn.
[Upd] Egypte: Demonstranten geven niet op
http://twitter.com/DutchPaparazzi/egypt-live-coveragequote:Op zondag 30 januari 2011 13:58 schreef Bartholomaeus het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik was al van plan om twittter aan te maken, voor vrienden enz. Maar dit versnelt de zaak. Heb net even een twitteraccount aangemaakt en ga maar eens even een paar volgen die daar in Egypte bij zijn.
lijkt indd wel een webcambeeld ... maar ik dacht dat het juist vanaf dezelfde hoek (angle) was als eerst ?quote:Op zondag 30 januari 2011 14:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Misschien een verstopte webcam. Maar ik denk aan de andere kant van het plein.
Idem.quote:Op zondag 30 januari 2011 14:11 schreef Olga het volgende:
die beelden van zo'n vol plein geven me net als gisteren kippenvel
quote:meedan: RT @shadihamid: An opposition figure in #Egypt called me, in tears, telling me he's hearing army will receive orders to shoot to kill tonight #jan25
3 minutes ago
quote:In iran waren ze tegen het regime.
In eygpte lijken thet het iraanse infiltranten die rotzooi aan het trappen zijn of....
Het feit dat de verrotte linkse pers hier zoveel aandacht aan besteed doet me eerder denken dat dit helemaal geen egyptische volksbeweging is maar eerder een moslimbroederschap rel.
niet echt moeilijk om er achter te komen nee, Ze zeggen zelf al de hele week welke verslaggeefster waar zitquote:Op zondag 30 januari 2011 14:11 schreef Gtaboy107 het volgende:
Dat is gewoon die vrouw van gister joh.
Niemand die het echt weet denk ik.Al denk ik dat de meeste wel weer water hebben.quote:Op zondag 30 januari 2011 14:11 schreef gebrokenglas het volgende:
Is het water nog steeds afgesloten daar?
Ik denk dat domme mensen niet geïnteresseerd zijn. Dus deze meneer is niet dom. Hij is een propagandist. Hij hoort bij de vijand. Hij is medeplichtig aan massamoord.quote:
Denk dat genoeg kortzichtige mensen tot op zekere hoogte wel geinteresseerd zijn. Zolang ze het maar kunnen ombuigen zodat het in hun straatje ligt.quote:Op zondag 30 januari 2011 14:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik denk dat domme mensen niet geïnteresseerd zijn. Dus deze meneer is niet dom. Hij is een propagandist. Hij hoort bij de vijand. Hij is medeplichtig aan massamoord.
Meestal niet nee. Kijk als ik soldaat was zou ik in opdracht best op duitsers kunnen schieten als de poep de ventilator raakt, maar op eigen burgers schieten is toch een ander verhaal.quote:Op zondag 30 januari 2011 14:14 schreef Pistolebob het volgende:
Hopelijk gehoorzaam het leger daar niet aan
Wat een grappenmakersquote:Op zondag 30 januari 2011 14:15 schreef bbfakir het volgende:
Dima_Khatib Dima Khatib
by danmike1
And now some governor in Egypt is asking for Al Jazeera Cairo reporters to be arrested & put on trial for "treason and spying" #Egypt #jan25
ongeloofleijk.quote:Op zondag 30 januari 2011 14:16 schreef clumsy_clown het volgende:
Kut, ze mogen met live ammo schieten.
ik dacht al wat ligt daar nu ... is maar wel klein groepje zeg , moeten ze nu wel allemaal ff biddenquote:Op zondag 30 januari 2011 14:15 schreef tass het volgende:
En daar gaan ze weer op hun knieën....
Wel een leuk gezicht zo midden in een revolutie even pauze houden
Gisteren ook al, maar toen hebben ze geweigerd.quote:
Lekker op tijdquote:Op zondag 30 januari 2011 14:17 schreef Olga het volgende:
ah nederland is wakker
Anp: BUITENLANDSE ZAKEN ONTRAADT ALLE REIZEN NAAR EGYPTE
De politie zie ik er nog wel voor aan, maar het leger zie ik het niet doen.quote:Op zondag 30 januari 2011 14:18 schreef Dickbride het volgende:
No way dat het leger/politie met live ammo gaat schieten...
Politie wel, leger niet, denk ikquote:Op zondag 30 januari 2011 14:18 schreef Dickbride het volgende:
politie heeft het al gedaan, dus dat zou me niet zo veel verbazen, maar het leger, omg hoop het niet.quote:Op zondag 30 januari 2011 14:18 schreef Dickbride het volgende:
Indrukwekkend gezicht, zo op dat plein..quote:Op zondag 30 januari 2011 14:15 schreef tass het volgende:
En daar gaan ze weer op hun knieën....
Wel een leuk gezicht zo midden in een revolutie even pauze houden
quote:Op zondag 30 januari 2011 14:17 schreef Gtaboy107 het volgende:
NRC Live: Een demonstrant in Kairo tegen Al Jazeera: "De politie zegt orders te hebben gekregen om demonstranten neer te schieten, maar dat hebben ze niet gedaan. Mubarak probeert chaos te creëren"![]()
![]()
dat die rechters daar zijn vind ik zo een onwijs goed teken!quote:Op zondag 30 januari 2011 14:18 schreef Re het volgende:
[..]
Nou ja, alle rechters staan op het plein maar wie weet
quote:@gpdcairo GPD Cairo
Kreeg zojuist off the record briefing van leger bron: leger heeft vanochtend min. Bi zak overgenomen (politie), verklaard waarom rustiger is
Nou ja, in Iran werkte het wel. Maar ik geloof niet dat dat in Egypte kan lukken.quote:Op zondag 30 januari 2011 14:18 schreef Monidique het volgende:
Maar wat denkt zo'n regering dan? Je schiet er een paar honderd neer, na deze explosie van vrijheid, en het volk zal zich weer koest houden? Natuurlijk niet.
Inderdaadquote:Op zondag 30 januari 2011 14:19 schreef clumsy_clown het volgende:
Jeetje, het is cliché, maar ik krijg kippenvel van die man op AJE.
ik wilde het net zeggen, zijn stem zo vol emotiequote:Op zondag 30 januari 2011 14:19 schreef clumsy_clown het volgende:
Inderdaad zeg!quote:Op zondag 30 januari 2011 14:19 schreef clumsy_clown het volgende:
Maar wat ik dan niet snap, het zijn over het algemeen allemaal moslims, waarom gaat er dan maar zo'n klein groepje op de knieën, en blijft de rest staan en gaan dus niet bidden!?quote:Op zondag 30 januari 2011 14:19 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Indrukwekkend gezicht, zo op dat plein..
hij is duidelijk ongerust ... ik ben toch benieuwd of het leger echt niks gaat doen.. weet iemand of de "curfuw"netals gsiteren is vervroegd en hoe laat NL tijd gaat ie in??quote:Op zondag 30 januari 2011 14:20 schreef BrandX het volgende:
[..]
ik wilde het net zeggen, zijn stem zo vol emotie
Ik denk dat er te veel onduidelijkheid over hun veiligheid is nu, en dat mensen niet meer massaal de demonstratie willen pauzeren.quote:Op zondag 30 januari 2011 14:21 schreef tass het volgende:
[..]
Maar wat ik dan niet snap, het zijn over het algemeen allemaal moslims, waarom gaat er dan maar zo'n klein groepje op de knieën, en blijft de rest staan en gaan dus niet bidden!?
4 uur Egyptische tijd, 3 uur NL tijd, las ik net op Twitterquote:Op zondag 30 januari 2011 14:21 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
[..]
hij is duidelijk ongerust ... ik ben toch benieuwd of het leger echt niks gaat doen.. weet iemand of de "curfuw"netals gsiteren is vervroegd en hoe laat NL tijd gaat ie in??
Ja, dat viel mij ook op.quote:Op zondag 30 januari 2011 14:21 schreef tass het volgende:
[..]
Maar wat ik dan niet snap, het zijn over het algemeen allemaal moslims, waarom gaat er dan maar zo'n klein groepje op de knieën, en blijft de rest staan en gaan dus niet bidden!?
Omdat het niet over het algemeen allemaal moslims zijn?quote:Op zondag 30 januari 2011 14:21 schreef tass het volgende:
[..]
Weer om 16:00 lokale tijd, 15:00 in NL.quote:Op zondag 30 januari 2011 14:21 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
[..]
hij is duidelijk ongerust ... ik ben toch benieuwd of het leger echt niks gaat doen.. weet iemand of de "curfuw"netals gsiteren is vervroegd en hoe laat NL tijd gaat ie in??
Ditquote:Op zondag 30 januari 2011 14:22 schreef -jos- het volgende:
[..]
Omdat het niet over het algemeen allemaal moslims zijn?
daarom zei ik ook al , moeten ze wel met zn allen gaan , maar ja ,..ze moeten natuurlijk ook wel een groep hebben die blijft "opletten"beetje kwetsbaar he , zo op de grond , letterlijk op je knieënquote:Op zondag 30 januari 2011 14:21 schreef tass het volgende:
[..]
mooi, dit geeft ook zo de waarheid aan, bidden of mensen die niet bidden, ze voelen zich zo 1 met elkaar, kippenvelquote:
16.00u local time, 15.00u NL tijd. Net als gister.quote:Op zondag 30 januari 2011 14:21 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
[..]
thnx!quote:Op zondag 30 januari 2011 14:22 schreef Pien85 het volgende:
[..]
4 uur Egyptische tijd, 3 uur NL tijd, las ik net op Twitter
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |