Wow, mooi gezegd. Onze politici stelen verder ook wel als de raven, maar voor de rest heb je helemaal gelijk.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:22 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Mensen vragen zich af waarom in Europa men wel trots op het land kan zijn en in Arabische landen niet.
Mensen vragen zich af waarom in Europa men wel het leger als beschermende macht van het land ziet in tijden van nood en in Arabische landen als onderdrukker van het volk in dienst van de dictator, gretig bevelen opvolgend.
Mensen vragen zich af waarom in Europa je wel een boze brief naar de lokale krant mag schrijven over een politicus en/of beleid en in Arabische landen dan de geheime diensten op je voordeur klopt, als het daar al bij blijft.
Mensen vragen zich af waarom in Europa de wet wel voor allen gelijk is en in Arabische landen de welgestelden en invloedrijken boven de wet staan.
Mensen vragen zich af waarom politici en presidenten in Europa zich niet verrijken over de rug van het volk en in Arabische landen zonder uitzondering de regerende klasse en hun familie zich verrijken ten koste van de normale burger.
Mensen vragen zich af waarom in Europa politici wel op een bepaald moment besluiten af te treden en in Arabische landen de dictators het liefst na hun dood nog het land vanuit de hemel regeren met een lange arm.
Mensen vragen zich af waarom na de onafhankelijkheid de hele wereld verder is geëvolueerd en de Arabische landen al circa 50 jaar nog steeds met dictators worstelen zonder enige zichtbare vorm van verbetering, verandering of überhaupt progressie.
U.S. military aid to Egypt totals over $1.3 billion annually.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:47 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Welnee, dat is voor gesubsidieerd voedsel (zonder hulp van het Westen was het midden-oosten allang uitgehongerd).
Zouden de mensen in Syrië nu ook in opstand durven komen?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:48 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ik zou het niet durven te zeggen. De president van Jemen heeft sowieso een zwakke machtsbasis en die van Mubarak is bijvoorbeeld veel sterker. Voor de duidelijkheid: ik bedoel hiermee binnen het leger, de controle erover en buitenlandse machten die hen - onvoorwaardelijk - uit eigen belangen steunen. Wat dat betreft zit Mubarak (veel) sterker dan de Ali Salah van Jemen.
Ik denk dat Jordanie ook nog wel redelijk kan gaan rommelen. De afgelopen 2 weken ook al paar keer demonstraties met een paar duizend mensen in o.a. Amman. Algerije zijn altijd problemen maar die lijken mij ook nog niet voorbij, zeker niet nu een groot land als Egypte aan de beurt is wat betreft mensen die opstaan omdat ze het zat zijn. Alleen voor een echt grote revolutie gedragen door mensen uit alle klassen mist Algerije denk ik veel condities dus lijkt mij dat onwaarschijnlijk. Men komt daar ook "net" uit een waardeloze situatie met veel geweld (burgeroorlog) terwijl dat bijv niet geldt voor Tunesie en Egypte.
De Iraniërs hadden misschien nog even moeten wachten. Hadden ze meer kansen gehad op meer steun en had die demonstratie in Tunesië hun misschien meer kracht gegeven.quote:Weliswaar zijn vrijheid van meningsuiting, godsdienst en persoonlijke vrijheid in de grondwet gegarandeerd, maar in de praktijk is Syrië een dictatuur. De Syrische geheime dienst (Mukhabarat) wordt alom gevreesd. Men heeft in de grondwet achteraf een clausule ingevoerd die bepaalt dat de president een moslim moet zijn,.
Inderdaad, laat de Arabieren dit aub zelf oplossen. Over Saudi Arabie gesproken, denk je dat er iets zal overslaan naar de Arabische oliestaten, of zijn die te rijk en te lui om zich zorgen te maken over democratie?quote:Op woensdag 26 januari 2011 01:28 schreef Aloulou het volgende:
Er staan duidelijke foto's van traangas granaten inmiddels op internet waarop duidelijk staat made in the US.
Maar Amerika de schuld geven is te makkelijk hoewel ze helemaal vrijpleiten ook niet eerlijk is. Arabieren moeten beseffen het hef in EIGEN hand te nemen. Dat klinkt makkelijk vanaf mijn stoel maar er zit echt niets anders op. Veel te veel partijen zijn er bij gebaat zoals het nu in de Arabische wereld gaat, een enkele dictator waarmee goed te onderhandelen valt is veel makkelijker te overtuigen dan een volk dat middels democratische verkiezingen hun stem uitbrengt en wellicht een pad kiest dat tegen belangen van grote buitenlandse machten instrijkt.
Als Arabieren het eigen lot niet zelf gaan bepalen blijft het nog zo'n 1000 jaar doorgaan op deze manier met alle maatschappelijke ellende die alleen maar toeneemt. Tunesie is een voorbeeld, geen ENKELE Tunesier had 2 maanden geleden verwacht dat men zo massaal zou opstaan tegen de crimineel Ben Ali en hij zwetend een vliegtuig zou nemen om te vluchten. Nu zit Ben Ali met zijn vrouw in het "geliefde" Saoedie Arabie terwijl de Tunesiers van een tiran af zijn, zich nu ontdoen van zijn de tiran's maatjes en proberen hun eigen toekomst zelf te kiezen.
Nu zitten er in Europa ook wel zakkenvullers tussen, maar er is idd een norm qua verrijking. Ik ga de TS vragen of hij je quote in de OP wil zetten. Ik wist ook niet dat de mensen daar zo ontevreden waren. Je post geeft het goed weer.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:22 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Mensen vragen zich af waarom in Europa men wel trots op het land kan zijn en in Arabische landen niet.
Mensen vragen zich af waarom in Europa men wel het leger als beschermende macht van het land ziet in tijden van nood en in Arabische landen als onderdrukker van het volk in dienst van de dictator, gretig bevelen opvolgend.
Mensen vragen zich af waarom in Europa je wel een boze brief naar de lokale krant mag schrijven over een politicus en/of beleid en in Arabische landen dan de geheime diensten op je voordeur klopt, als het daar al bij blijft.
Mensen vragen zich af waarom in Europa de wet wel voor allen gelijk is en in Arabische landen de welgestelden en invloedrijken boven de wet staan.
Mensen vragen zich af waarom politici en presidenten in Europa zich niet verrijken over de rug van het volk en in Arabische landen zonder uitzondering de regerende klasse en hun familie zich verrijken ten koste van de normale burger.
Mensen vragen zich af waarom in Europa politici wel op een bepaald moment besluiten af te treden en in Arabische landen de dictators het liefst na hun dood nog het land vanuit de hemel regeren met een lange arm.
Mensen vragen zich af waarom na de onafhankelijkheid de hele wereld verder is geëvolueerd en de Arabische landen al circa 50 jaar nog steeds met dictators worstelen zonder enige zichtbare vorm van verbetering, verandering of überhaupt progressie.
Laten we eerlijk zijn, geld maakt heel veel goed. Hoewel de absolute gouden jaren in Saudie Arabie voorbij zijn (ik heb een oom die er 25 jaar werkte en sinds kort is teruggekeerd) helpt het toch als je eigen bevolking (diegenen met een Saudisch paspoort, niet de vele migrantenarbeiders) het economisch gezien zeer goed heeft. Ik las op internet wel dat er reacties waren op bijv. het verwelkomen van Ben Ali en zijn vrouw door de Saoedische koning en ook een journalist is vastgezet daarom. Tevens las ik dat men de vrijheid op internet heeft teruggedraaid wat bloggers betreft en verder ingeperkt waarvan men vermoed als reactie op de kritiek van Saoediers op het verwelkomen van Ben Ali. Maar ik verwacht geen opstanden in Saoedie Arabie of andere golfstaten, de enige uitzondering is Jemen maar dat is dan ook het armste Arabische land en dat verklaart genoeg is.quote:Op woensdag 26 januari 2011 01:32 schreef Viajero het volgende:
[..]
Inderdaad, laat de Arabieren dit aub zelf oplossen. Over Saudi Arabie gesproken, denk je dat er iets zal overslaan naar de Arabische oliestaten, of zijn die te rijk en te lui om zich zorgen te maken over democratie?
Mja, ik hoop dat Egypte gewoon naar zijn volk gaat luisteren, en niet gaat handelen zoals de vader van Assad en zoals de Iraanse president. Soms vergeten leiders wel eens dat ze het volk moeten dienen, I.p.v het volk hun.quote:Op woensdag 26 januari 2011 01:42 schreef Aloulou het volgende:
Ik denk dat Syrie niet voor de hand ligt maar kijk nergens meer van op! Syrie en Tunesie waren naar mijn mening een van de ergste politiestaten. Nu weet ik dat dit woord overal voor wordt gebruikt maar in deze twee landen werd echt alles afgetapt en kom je vrijwel geen oppositie tegen en heeft de geheime dienst alsmede politie en veiligheidsdiensten van de dictators vrij spel en vormt de rechterhand van het regime. Tunesie had 180.000 agenten voor een land met 10 miljoen inwoners en 23 jaar lang permanente checkpoints op bijna alle rotondes waar twee agenten je vaak genoeg sommeerde te stoppen om papieren te controleren etc.
Ook denk ik dat de Syriers zich nog te goed herinneren hoe de vader van de huidige Assad bruut afrekende met de Moslimbroederschap die in opstand waren gekomen. Hij heeft het hele stadje in puin gelegd met het leger en ik dacht zelfs bombardementen.
Klopt Egypte is een zogenaamde Major non-NATO ally, net als Pakistan, Jordanië en Marokko. Kort samengevat kunnen deze landen makkelijker aan wapens komen en betere training krijgen van de Amerikanen. Ook Saudi Arabië krijgt allemaal dure speelgoed, die natuurlijk voor veel geld worden onderhouden door Amerikanen en Engelsen expats omdat de Saudi's dat zelf niet kunnen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 01:12 schreef Viajero het volgende:
[..]
U.S. military aid to Egypt totals over $1.3 billion annually.
http://www.state.gov/r/pa/ei/bgn/5309.htm
Daar valt voedselhulp niet onder. Het zou zomaar kunnen dat die rubberkogels en dat traangas door de VS gedoneerd zijn, Om van eventuele zwaardere wapens maar te zwijgen.
Het dikgedrukte inderdaad. Het is toch ongelooflijk dat zo'n idioot nu al 28 jaar aanblijft, inmiddels over de 70 is en kanker heeft en nog steeds niet ergens lijkt te beseffen dat het wellicht weleens leuk geweest is en de mensen doodziek van hem en zijn regime zijn. Alle luxe heeft hij van genoten jarenlang, prachtig leventje, hij heeft zijn geld (lees gestolen geld) al lang veilig gesteld in die 28 jaar .... een normaal mens denkt "bekijk het", "ik ga lekker verder" en die laatste paar jaar beetje golfen en de opa uithangen met kleinkinderen maar deze Arabische leiders moeten tot het graf regeren. Of tot het moment dat een kameraad ze afzet of in uitzonderlijke gevallen totdat het volk met veel bloedverlies hen dwingt te vluchten.quote:Op woensdag 26 januari 2011 01:48 schreef paddy het volgende:
[..]
Mja, ik hoop dat Egypte gewoon naar zijn volk gaat luisteren, en niet gaat handelen zoals de vader van Assad en zoals de Iraanse president. Soms vergeten leiders wel eens dat ze het volk moeten dienen, I.p.v het volk hun.
Nee inderdaad.quote:Op woensdag 26 januari 2011 02:23 schreef paddy het volgende:
Waar ik trouwens wel bang voor ben (die gaat ook voor Tunesië op) is het geduld van de mensen die een hele samenleving anders willen. Dat gaat niet zomaar, maar kunnen de opgefokte burgers dat geduld opbrengen? Of hebben ze al een opvolger die het land kan leiden klaarstaan? Bedoel banen zomaar even kweken kunnen ze hier ook niet.
Voila, de retoriek die er decennia voor heeft gezorgd dat het gros van de Arabische landen zijn blijven steken in achtergestelde dictaturen. Iets dat er voor zorgt dat het Westen niet enkel erg impopulair is in die landen, maar ook een kwalijk imago heeft gekregen in meer gematigde islamitische landen als Turkije en Indonesië. Uiteraard moeten we de politieke islam niet als compleet onschuldig zien, zeker omdat het Arabische soennisme nog virulenter uit kan pakken dan het Perzische sjiisme. Corrupte dictaturen met geldtransfers op de been houden is echter geen antwoord op een dergelijke dreiging.quote:Op woensdag 26 januari 2011 04:12 schreef Sabeltandman het volgende:
Het probleem is dat dit in Egypte volgens mij een behoorlijke opmars zou betekenen voor het Broederschap. Dan krijg je bijna, als dit een revolutie wordt, misschien wel dezelfde gevolgen als in Iran.
Als we iets niet willen hebben, lijkt me, dan is het dat wel.
El Baradei is natuurlijk wel de Westerse poster boy.quote:Op woensdag 26 januari 2011 03:43 schreef Drifter__ het volgende:
Volledig eens met Aloulou.
Het volk vindt het nu wel mooi geweest, mensen kunnen niet eens meer in hun basisbehoeften voorzien.....
Mogelijke opvolgers:
http://en.wikipedia.org/wiki/Amr_Moussa
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mohammed_el-Baradei
Het is zaak dat er eerlijke verkiezingen worden gehouden indien Mubarak wordt afgezet. Laten we aub geen marionet van het westen aan de macht helpen, want dan kom je nog geen steek verder.quote:Op woensdag 26 januari 2011 04:12 schreef Sabeltandman het volgende:
Het probleem is dat dit in Egypte volgens mij een behoorlijke opmars zou betekenen voor het Broederschap. Dan krijg je bijna, als dit een revolutie wordt, misschien wel dezelfde gevolgen als in Iran.
Als we iets niet willen hebben, lijkt me, dan is het dat wel.
Egypte is een belangrijk land en ik zie hier meer noodzaak in, dan bij Tunesie, dat het rustig gehouden wordt dus een stabiele regering.
Corruptie etc en al dat soort zaken moeten wel bestraft worden op een of andere manier.
quote:Op woensdag 26 januari 2011 10:03 schreef KoosVogels het volgende:
Ik weet niet precies wanneer er verkiezingen worden gehouden, maar het gerucht gaat dat Mubarak zijn zoon naar voren wilde schuiven. Als je dat kunt voorkomen, ben je al een eind verder.
Je moet voorkomen dat een tweede dictator de macht grijpt. In de krant wordt de naam van El Baradei genoemen. Inderdaad, zoals jij al zegt, een vriendje van het westen. Echter, als hij de revolutie kan gebruiken om het volk voor zich te winnen, kan het zeer gunstig uitpakken. We mogen immers aannemen dat El Baradei zich niet gaat ontpoppen als een dictator.
quote:Nieuwe oproep tot geweld in Egypte
De Egyptische oppositiegroep die zich de 6 April-beweging noemt, heeft woensdag wederom uitgeroepen tot een dag van betogingen tegen het bewind van president Hosni Mubarak. Woensdag riep de beweging via de sociale internetmedia op het centrale Tahrirplein (Bevrijdingsplein) in de hoofdstad Caïro ,,opnieuw over te nemen''.
De jongerenorganisatie die ontstond op de netwerksite Facebook, zat eveneens achter de oproep van dinsdag die tot massale betogingen in Caïro en andere steden leidde. De sociale netwerksite Twitter is daarop geblokkeerd in Egypte.
In verscheidene steden waren dinsdag duizenden mensen op de been om het aftreden van de 82-jarige Mubarak te eisen. De betogers riepen leuzen als: ,,Weg met Hosni Mubarak!'' en ,,Tunesië, Tunesië!''. In dat land werd president Zine al-Abidine Ben Ali eerder deze maand door een volksopstand verdreven.
Zeker drie mensen, twee demonstranten en een politieagent, kwamen om tijdens de massabetogingen. Sinds 1977 was Egypte niet meer het toneel van dermate omvangrijke protesten. De autoriteiten hadden alleen in Caïro al tienduizenden agenten op de been gebracht om de orde te handhaven.
Ook in de nacht van dinsdag op woensdag heeft de politie betogers weggejaagd met inzet van traangas en waterkanonnen. Tienduizenden demonstranten wilden de nacht doorbrengen op het Tahrirplein. Ze kondigden aan dat ze pas weg zouden gaan, als Mubarak zou aftreden.
Mubarak is sinds 1981 aan de macht. Hij is de vierde militair die het land autoritair regeert sinds een militaire staatsgreep in 1952. De VS, trouwe bondgenoten van het Egyptische regime, riepen de partijen op af te zien van geweld.
Dat zeg ik niet. El Baradei, als zijnde het voormalige hoofd van het Internationaal Atoomenergie Agentschap, zie ik niet 1,2,3 een dictator worden.quote:Op woensdag 26 januari 2011 10:12 schreef Viajero het volgende:
[..]
![]()
Ja, want door het westen gesteunde nieuwe leiders ontwikkelen zich nooit tot dictator.
Ik denk dat je te optimistisch bent. Mugabe bijvoorbeeld werd ook gezien als een voorbeeldig democraat.quote:Op woensdag 26 januari 2011 10:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. El Baradei, als zijnde het voormalige hoofd van het Internationaal Atoomenergie Agentschap, zie ik niet 1,2,3 een dictator worden.
Denk niet dat ze zich door die waarschuwing laten tegenhouden..quote:Egypte staat geen betogingen meer toe
CAIRO - Het is in Egypte woensdag niet toegestaan te demonstreren en iedereen die aan een betoging meedoet wordt vervolgd. Zo luidde een waarschuwing van het Egyptische ministerie van Binnenlandse Zaken.
''Alle provocerende uitingen, samenscholingen en optochten om te demonstreren zijn verboden.''
De waarschuwing volgt op oproepen op internet om woensdag net als de voorafgaande dag op het Tahrirplein (Bevrijdingsplein) in het centrum van Caïro te betogen tegen het bijna dertig jaar jaar oude bewind van Hosni Mubarak.
Dinsdag vielen drie doden bij grote betogingen in Caïro en Alexandrië.
Rare titel icm met het bericht. Er wordt toch opgeroepen tot demonstraties, en niet tot geweld?quote:
http://channel6newsonline(...)protests-peacefully/quote:WASHINGTON, D.C. (BNO NEWS) -- The U.S. State Department on Tuesday called on the Egyptian authorities to handle the ongoing protests peacefully, supporting the fundamental right of expression.
"We are monitoring the situation in Egypt closely," Assistant Secretary of State Philip Crowley said. "The United States supports the fundamental right of expression and assembly for all people. All parties should exercise restraint, and we call on the Egyptian authorities to handle these protests peacefully."
Crowley noted that, as Secretary Hillary Clinton said in Doha, people across the Middle East like people everywhere are seeking a chance to contribute and to have a role in the "decisions that will shape their lives."
"We want to see reform occur, in Egypt and elsewhere, to create greater political, social, and economic opportunity consistent with people's aspirations," Crowley continued, adding that the U.S. is a partner of Egypt and the Egyptian people in this process, which "we believe should unfold in a peaceful atmosphere."
"We have raised with governments in the region the need for reforms and greater openness and participation in order to respond to their people's aspirations and we will continue to do so."
Ja want de bevolking van deze landen doet blindelings wat Obama zegt.quote:Op woensdag 26 januari 2011 11:13 schreef Muridae het volgende:
Het lijkt erop dat de Verenigde Staten een nieuw model zoekt voor het Midden-Oosten...
Zou dit het nieuwe plan zijn van Obama ? reforms doorvoeren in die regio.
[..]
http://channel6newsonline(...)protests-peacefully/
Waarom zou de CIA iets doen dat de eigen belangen ondermijnt? Het westen heeft juist baat bij al die dictators omdat ze die voor een habbekrats kunnen opkopen. Daar zit, volgens mij, ook een deel van de frustratie in het Midden Oosten t.o.v. het Westen. We hebben wel altijd de mond vol over democratie en mensenrechten, maar als puntje bij paaltje komt steunen we al die dictators in het MiddenOosten omdat dat goed uitkomt met onze eigen belangen.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 18:29 schreef niels0 het volgende:
[..]
Een plannetje van de CIA? haha, zou me niets verbazen.
Zeer misleidende titel men roept op tot demonstraties voor vrijheid en oprotten van Mubarak omdat dat niet samengaat. Dus waar oproepen tot geweld aan te pas komen is mij een raadsel.quote:Op woensdag 26 januari 2011 11:12 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Rare titel icm met het bericht. Er wordt toch opgeroepen tot demonstraties, en niet tot geweld?
Hopen voor deze landen dat het geen complete anarchie wordt.
Ik zei het eerder al Arabieren moeten, en lijken wellicht, bewust worden dat de enige verandering die er komt uit hun eigen daden zal moeten voortkomen. De rest - buitenlandse machten - zijn er bij gebaat dat Mubarak nog 30 jaar aanblijft, het volk hier en daar een botje toewerpt en verder goed zaken mee valt te doen omdat het makkelijker is een man te overtuigen dan een volk dat middels democratisch stemrecht hun eigen koers bepaalt.quote:Op woensdag 26 januari 2011 11:19 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Waarom zou de CIA iets doen dat de eigen belangen ondermijnt? Het westen heeft juist baat bij al die dictators omdat ze die voor een habbekrats kunnen opkopen. Daar zit, volgens mij, ook een deel van de frustratie in het Midden Oosten t.o.v. het Westen. We hebben wel altijd de mond vol over democratie en mensenrechten, maar als puntje bij paaltje komt steunen we al die dictators in het MiddenOosten omdat dat goed uitkomt met onze eigen belangen.
Het westen heeft daar helemaal geen baat bij. Alleen korte termijn denkers zien het zo, en helaas behoren de meeste westerse regeringen tot de korte termijn denkers. Een vrije en ontwikkelde Arabische wereld zal op de langere termijn alleen maar voordelen opleveren voor het westen. Net zoals een vrij oostblok dat nu al doet.quote:Op woensdag 26 januari 2011 11:19 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Waarom zou de CIA iets doen dat de eigen belangen ondermijnt? Het westen heeft juist baat bij al die dictators omdat ze die voor een habbekrats kunnen opkopen. Daar zit, volgens mij, ook een deel van de frustratie in het Midden Oosten t.o.v. het Westen. We hebben wel altijd de mond vol over democratie en mensenrechten, maar als puntje bij paaltje komt steunen we al die dictators in het MiddenOosten omdat dat goed uitkomt met onze eigen belangen.
Waarom steunen we dat zootje dictators dan al decennia lang?quote:Op woensdag 26 januari 2011 11:28 schreef Viajero het volgende:
[..]
Het westen heeft daar helemaal geen baat bij. Alleen korte termijn denkers zien het zo, en helaas behoren de meeste westerse regeringen tot de korte termijn denkers. Een vrije en ontwikkelde Arabische wereld zal op de langere termijn alleen maar voordelen opleveren voor het westen. Net zoals een vrij oostblok dat nu al doet.
Oude koloniale reflexen, de koude oorlog en de grote invloed van Israel. Gelukkig zijn de zaken aan het veranderen. Als zelfs Frankrijk de Tunesische ex-dictator niet een villa aan de cote d'azur meer geeft, zoals altijd de gewoonte was, dan is er hoop op een nieuwe toekomst.quote:Op woensdag 26 januari 2011 11:29 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Waarom steunen we dat zootje dictators dan al decennia lang?
Dat, en angst voor vergaande invloed van (moslim)fundamentalisten.quote:Op woensdag 26 januari 2011 11:32 schreef Viajero het volgende:
[..]
Oude koloniale reflexen, de koude oorlog en de grote invloed van Israel.
Simpelweg komt het er dus op neer dat onze eigen (economische) belangen zwaarder wegen als de door ons altijd uitgedragen mensenrechten en democratie.quote:Op woensdag 26 januari 2011 11:32 schreef Viajero het volgende:
[..]
Oude koloniale reflexen, de koude oorlog en de grote invloed van Israel. Gelukkig zijn de zaken aan het veranderen. Als zelfs Frankrijk de Tunesische ex-dictator niet een villa aan de cote d'azur meer geeft, zoals altijd de gewoonte was, dan is er hoop op een nieuwe toekomst.
Op de korte termijn wel, op de lange termijn is het voor Israel alleen maar goed als Egyptenaren vrije toegang tot informatie krijgen. Egypte heeft wel vrede gesloten met Israel, maar de staatsmedia geven Israel de schuld van alles wat er fout gaat in Egypte, tot de haaien in Sharm el Sheikh aan toe.quote:Op woensdag 26 januari 2011 11:43 schreef Ludacriss het volgende:
Probleem is dat Israël natuurlijk bang is dat als de regering ten val wordt gebracht er een regering komt die negatiever tegenover hun staat als nu. Mubarak heeft natuurlijk "vrede" met ze gesloten en dat wil Israël zo houden.
Wie steunen we? Bouteflika? Khaddafi? Mohammed II? Assad? We steunen dat zootje helemaal niet decennialang, we zijn er juist uitermate mee gebrouilleerd. We hebben ze alleen zo nu en dan nodig, omdat ze Al-Qaeda trainingskampen hebben of olie, en dus werken we er enigszins mee samen (leggen we ze onze wil op).quote:Op woensdag 26 januari 2011 11:29 schreef Boris_Karloff het volgende:
Waarom steunen we dat zootje dictators dan al decennia lang?
Dat geldt vrijwel alleen voor Frankrijk, wat niet echt een verrassing mag heten.quote:Op woensdag 26 januari 2011 11:47 schreef Boris_Karloff het volgende:
Simpelweg komt het er dus op neer dat onze eigen (economische) belangen zwaarder wegen als de door ons altijd uitgedragen mensenrechten en democratie.
Vergeet de VS niet. Democratie en mensenrechten voor iedereen, behalve voor onze gewaardeerde bondgenoten en vrienden in Saudi Arabie.quote:Op woensdag 26 januari 2011 11:52 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat geldt vrijwel alleen voor Frankrijk, wat niet echt een verrassing mag heten.
Inderdaad, Saoedi Arabie, en ten dele Mubarak, maar voor de rest kun je niet echt zeggen dat 'we' de dictators aldaar steunen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 11:55 schreef Viajero het volgende:
Vergeet de VS niet. Democratie en mensenrechten voor iedereen, behalve voor onze gewaardeerde bondgenoten en vrienden in Saudi Arabie.
quote:Egypte staat geen betogingen meer toe
CAIRO - Het is in Egypte woensdag niet toegestaan te demonstreren en iedereen die aan een betoging meedoet wordt vervolgd. Zo luidde een waarschuwing van het Egyptische ministerie van Binnenlandse Zaken.
''Alle provocerende uitingen, samenscholingen en optochten om te demonstreren zijn verboden.''
De waarschuwing volgt op oproepen op internet om woensdag net als de voorafgaande dag op het Tahrirplein (Bevrijdingsplein) in het centrum van Caïro te betogen tegen het bijna dertig jaar jaar oude bewind van Hosni Mubarak.
Doden
Dinsdag vielen er drie doden bij de betogingen. Een andere demonstrant die gewond raakte, overleed woensdag aan zijn verwondingen.
bron: www.nu.nl
Vergeet koning Abdullah van Jordanie niet.quote:Op woensdag 26 januari 2011 12:03 schreef speknek het volgende:
[..]
Inderdaad, Saoedi Arabie, en ten dele Mubarak, maar voor de rest kun je niet echt zeggen dat 'we' de dictators aldaar steunen.
Bouteflika en Mohammed 6 zitten diep bij de Fransen hoor, dat is toch echt algemeen bekend. Ben Ali ook voordat hij werd afgezet. Khaddafi en Assad niet maar dan heb je het gehad (+Bashir in Soedan). Koning Hoessein, Moebarak, Koningshuis bij onze grote Soedische vrienden, hele golfregio (Arabieren dan) allemaal onvoorwaardelijke steun. Geen verwijt dit maar feiten.quote:Op woensdag 26 januari 2011 11:51 schreef speknek het volgende:
[..]
Wie steunen we? Bouteflika? Khaddafi? Mohammed II? Assad? We steunen dat zootje helemaal niet decennialang, we zijn er juist uitermate mee gebrouilleerd. We hebben ze alleen zo nu en dan nodig, omdat ze Al-Qaeda trainingskampen hebben of olie, en dus werken we er enigszins mee samen (leggen we ze onze wil op).
Ben Ali werd ook flink gesteund door het westen. De koning van Jordanië volgens mij ook. Net als de gisteren afgezette leider van Libanon. En zelfs Abbas regeert alleen nog bij gratie van het westen, Israel inbegrepen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 12:03 schreef speknek het volgende:
[..]
Inderdaad, Saoedi Arabie, en ten dele Mubarak, maar voor de rest kun je niet echt zeggen dat 'we' de dictators aldaar steunen.
Helemaal eens.quote:Op woensdag 26 januari 2011 11:19 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Daarom zei ik uitgezonderd de Fransenquote:Op woensdag 26 januari 2011 12:10 schreef Aloulou het volgende:
Bouteflika en Mohammed 6 zitten diep bij de Fransen hoor, dat is toch echt algemeen bekend. Ben Ali ook voordat hij werd afgezet. Khaddafi en Assad niet maar dan heb je het gehad (+Bashir in Soedan). Koning Hoessein, Moebarak, Koningshuis bij onze grote Soedische vrienden, hele golfregio (Arabieren dan) allemaal onvoorwaardelijke steun. Geen verwijt dit maar feiten.
En zelfs Khadaffi is de laatste jaren een grote vriend geworden.quote:Op woensdag 26 januari 2011 12:10 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Bouteflika en Mohammed 6 zitten diep bij de Fransen hoor, dat is toch echt algemeen bekend. Ben Ali ook voordat hij werd afgezet. Khaddafi en Assad niet maar dan heb je het gehad (+Bashir in Soedan). Koning Hoessein, Moebarak, Koningshuis bij onze grote Soedische vrienden, hele golfregio (Arabieren dan) allemaal onvoorwaardelijke steun. Geen verwijt dit maar feiten.
Alleen Syrie valt er buiten idd, want zat vroeger in de pocket van de Sovjetunie toch?quote:Op woensdag 26 januari 2011 12:10 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Dat niet zozeer, maar de bevolking krijgt nu veel meer ruimte dan voorheen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 11:14 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Ja want de bevolking van deze landen doet blindelings wat Obama zegt.
Net als Berlusconi, zeer getalenteerde circusdirecteuren, maar je hebt ze liever niet aan de macht....quote:Op woensdag 26 januari 2011 12:15 schreef Aloulou het volgende:
haha ja Khaddafi... vermakelijke man maar ik zou toch wel erg genieten als ook hij in zijn land grote opstanden krijgt te zien. Overigens waren er op kleinere schaal opstanden en zijn op youtube filmpjes van te zien nadat hij een speech gaf (live) over Ben Ali's escape en dat het zo onnodig was allemaal.
Nasser maakte erg goed gebruik van de koude oorlog. Hij kreeg voor elkaar wat hij wilde, als het niet in het Westen was, dan wel in het Oosten. Hij wilde eerst een lening van het Westen, toen dat niet lukte nationaliseerde hij het Suez-kanaal en liet hij de Soviets meebouwen aan de dam bij Aswan (daar staat ook een groot monument voor Egyptisch-Russische vriendschap)quote:Op woensdag 26 januari 2011 12:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Alleen Syrie valt er buiten idd, want zat vroeger in de pocket van de Sovjetunie toch?
En volgens mij zat Nasser vroeger ook in de pocket van de Sovjetunie, alleen is onder hem of zijn opvolger (Sadat) het baken verzet naar de VS.
Ja ik zeg altijd dat Berlusconi deep down wel liever een Arabier was omdat hij dan wel 30 jaar op zijn Moebarak's een land kon regeren. Helaas is hij aan de verkeerde kant van de Middellandse zee geboren en zijn er toch basisrechten in zijn land waardoor hij niet zo lang kan aanblijven. Hij kan het niet voor niets goed vinden met Khaddafi, Ben Ali, Poetin etc. Ik meende mij te herinneren dat in het Tunesisch nieuws een jaar geleden was dat een straat in Italie naar Ben Ali is vernoemdquote:Op woensdag 26 januari 2011 12:16 schreef Viajero het volgende:
[..]
Net als Berlusconi, zeer getalenteerde circusdirecteuren, maar je hebt ze liever niet aan de macht....
Niet om het een of ander maar ik ben wel benieuwd wat jij steunen noemt dan..quote:Op woensdag 26 januari 2011 12:15 schreef speknek het volgende:
Ik denk dat we een andere definitie van steunen hebben dan.
Dat nationaliseren was een onderdeel van het programma van Ba'ath partij. Volgens mij zie je bijna in al die landen rond 1950 die partij, die pan-arabische eenheid en socialisme nastreefde, opkomen. Dat socialisme bestond uit het nationaliseren van de veelal (of bijna uitsluitend) buitenlandse industrieën. De Maghreb en het Midden-Oosten waren vergeven van de buitenlandse industrieën/bedrijven, enerzijds ex-kolonieën, anderzijds territorium dat na WO1 onder protectoraat werd gegeven (als ex-Osmaans gebied) aan UK en Frankrijk.quote:Op woensdag 26 januari 2011 12:18 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Nasser maakte erg goed gebruik van de koude oorlog. Hij kreeg voor elkaar wat hij wilde, als het niet in het Westen was, dan wel in het Oosten. Hij wilde eerst een lening van het Westen, toen dat niet lukte nationaliseerde hij het Suez-kanaal en liet hij de Soviets meebouwen aan de dam bij Aswan (daar staat ook een groot monument voor Egyptisch-Russische vriendschap)
Persoonlijk vind ik wapendeals met dictators al neerkomen op het steunen van zijn beleid. En daar maakt het hele westen zich schuldig aan, zolang we maar harde valuta's krijgen inteesseert het ons weinig wie er aan de macht is. Vanuit handelsoverwegingen kun je gewoon beter zaken doen met een dictator als met een (veelal onbetrouwbare)regering.quote:Op woensdag 26 januari 2011 12:15 schreef speknek het volgende:
Ik denk dat we een andere definitie van steunen hebben dan.
Als je de geschiedenis bekijkt dan heeft het natuurlijk met meer factoren te maken.quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:02 schreef Boris_Karloff het volgende:
[quote]
[..]
Persoonlijk vind ik wapendeals met dictators al neerkomen op het steunen van zijn beleid. En daar maakt het hele westen zich schuldig aan, zolang we maar harde valuta's krijgen intresseert het ons weinig wie er aan de macht is. Vanuit handelssoverwegingen kun je gewoon beter zaken doen met een dictator als met een (veelal onbetrouwbare)regering.
Ja maar goed, natuurlijk is het verbodenquote:Op woensdag 26 januari 2011 13:02 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Het is per direct verboden. Viel te verwachten natuurlijk.
Nee! Op Twitter veel Arabische berichten ook dat er clashes zijn nu in Medinat Nasr in Cairo en mensen demonstranten helpen. Alleen is volgens berichten op twitter veel aangedaan twitter te censureren en kan je alleen via speciale apps op komen - die nu gretig worden gedeeld op twitter.quote:
Daze factoren zijn me bekend, het ging me meer om de vraag "definitie steunen van dictators".quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:05 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Als je de geschiedenis bekijkt dan heeft het natuurlijk met meer factoren te maken.
- aanwezigheid olie.
- Koude Oorlog/invloedsferen.
- opkomst fundamentalisme na WO1.
- opkomst Ba'ath partij.
Ik vind het steunen als ze die wapendeals tegen voordelige prijzen doen, of met veel inmenging van de overheid omdat de meeste westerse wapenhandelaars natuurlijk private bedrijven zijn. Overigens kopen de meeste van die dictators zoals Bouteflika e.d. vooral hun wapens uit Rusland en China, die overigens ook geen problemen hebben als het gaat om door de VN verboden landen hun wapens aan af te zetten, zoals Irak en Iran. Waarmee ik wil zeggen dat als 'wij' het niet doen, zij alsnog wel. Dus wmb spreekt daar niet direct politieke steun van uit.quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:02 schreef Boris_Karloff het volgende:
Persoonlijk vind ik wapendeals met dictators al neerkomen op het steunen van zijn beleid. En daar maakt het hele westen zich schuldig aan, zolang we maar harde valuta's krijgen inteesseert het ons weinig wie er aan de macht is. Vanuit handelsoverwegingen kun je gewoon beter zaken doen met een dictator als met een (veelal onbetrouwbare)regering.
Natuurlijk wel. Een dictator steunen omdat anders iemand anders die dictator gaat steunen verandert niets aan het feit dat je dan zelf die dictator steunt. Als je wapens verscheept naar een dictatuur dan steun je die dictatuur. Is dat echt zo moeilijk te begrijpen, of wil je liever niet zien wat voor smerige spelletjes het nobele westen speelt in de Arabische wereld?quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:20 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik vind het steunen als ze die wapendeals tegen voordelige prijzen doen, of met veel inmenging van de overheid omdat de meeste westerse wapenhandelaars natuurlijk private bedrijven zijn. Overigens kopen de meeste van die dictators zoals Bouteflika e.d. vooral hun wapens uit Rusland en China, die overigens ook geen problemen hebben als het gaat om door de VN verboden landen hun wapens aan af te zetten, zoals Irak en Iran. Waarmee ik wil zeggen dat als 'wij' het niet doen, zij alsnog wel. Dus wmb spreekt daar niet direct politieke steun van uit.
Mijn punt was vooral dat Nasser niet onder het juk van de Soviets stond, maar er handig gebruik van wist te maken. Maar je hebt idd gelijk.quote:Op woensdag 26 januari 2011 12:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat nationaliseren was een onderdeel van het programma van Ba'ath partij. Volgens mij zie je bijna in al die landen rond 1950 die partij, die pan-arabische eenheid en socialisme nastreefde, opkomen. Dat socialisme bestond uit het nationaliseren van de veelal (of bijna uitsluitend) buitenlandse industrieën. De Maghreb en het Midden-Oosten waren vergeven van de buitenlandse industrieën/bedrijven, enerzijds ex-kolonieën, anderzijds territorium dat na WO1 onder protectoraat werd gegeven (als ex-Osmaans gebied) aan UK en Frankrijk.
Mij maakt het weinig uit wie de wapen levert. Ik vind alleen het westen in dat opzicht behoorlijk hypocriet, omdat we altijd de mond vol hebben over mensenrechten en democratie. Daar moeten we dan ook mee ophouden.quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:20 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik vind het steunen als ze die wapendeals tegen voordelige prijzen doen, of met veel inmenging van de overheid omdat de meeste westerse wapenhandelaars natuurlijk private bedrijven zijn. Overigens kopen de meeste van die dictators zoals Bouteflika e.d. vooral hun wapens uit Rusland en China, die overigens ook geen problemen hebben als het gaat om door de VN verboden landen hun wapens aan af te zetten, zoals Irak en Iran. Waarmee ik wil zeggen dat als 'wij' het niet doen, zij alsnog wel. Dus wmb spreekt daar niet direct politieke steun van uit.
Wapens hebben een heel andere functie dan naaimachines. Je begrijpt echt niet dat wapens aan een dictator sturen betekent dat die dictator met die wapens zijn bevolking makkelijker kan onderdrukken? Daarnaast geeft het westen veel wapens aan dictators, het is echt geen vrije handel. De VS geeft bijvoorbeeld 1.3 miljard dollar per jaar aan militaire hulp aan Egypte.quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:28 schreef speknek het volgende:
Ditzelfde argument kun je aanvoeren als je voedsel naar het land verscheept. Of naaimachines van mijn part (omdat een dictatuur altijd de industrie in handen heeft). Ik vind vrije handel niet hetzelfde als steunen, omdat het ene door private partijen wordt gedaan en het andere door de overheid. Dat staat los van of ik wil zien dat het nobele westen smerige spelletjes speelt, want dat is uiteraard duidelijk.
Alhoewel dat een deal is dat te maken heeft met de vredestand met Israel. Het was toen een voorwaarde.quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:43 schreef Viajero het volgende:
[..]
Wapens hebben een heel andere functie dan naaimachines. Je begrijpt echt niet dat wapens aan een dictator sturen betekent dat die dictator met die wapens zijn bevolking makkelijker kan onderdrukken? Daarnaast geeft het westen veel wapens aan dictators, het is echt geen vrije handel. De VS geeft bijvoorbeeld 1.3 miljard dollar per jaar aan militaire hulp aan Egypte.
Jawel, maar snap jij niet dat diezelfde dictators werkverschaffing gebruiken om het volk te onderdrukken? Egypte is daar een uitstekend voorbeeld van, waar er veel te veel politiemensen zijn, die allemaal een veel te karig salaris krijgen. Deze kunnen niet in opstand tegen de overheid komen, want dan zijn ze in grote getalen hun werk kwijt, krijgen te weinig betaald om van rond te komen, en worden dus allemaal corrupt en chantabel. Dat zijn allemaal machinaties die veel sterker op de bevolking inwerken dan wat kruisraketten om penissen te vergelijken met de buurlanden.quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:43 schreef Viajero het volgende:
Wapens hebben een heel andere functie dan naaimachines. Je begrijpt echt niet dat wapens aan een dictator sturen betekent dat die dictator met die wapens zijn bevolking makkelijker kan onderdrukken?
En dat vind ik steunen, en is waarom ik Egypte noemde als dictatuur welke gesteund werd door het westen.quote:Daarnaast geeft het westen veel wapens aan dictators, het is echt geen vrije handel. De VS geeft bijvoorbeeld 1.3 miljard dollar per jaar aan militaire hulp aan Egypte.
En dat kunnen ze doen omdat ze wapens krijgen. De Egyptische politie gooit niet met naaimachines naar demonstranten, ze schieten "made in USA" traangas op ze af.quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:49 schreef speknek het volgende:
[..]
Jawel, maar snap jij niet dat diezelfde dictators werkverschaffing gebruiken om het volk te onderdrukken? Egypte is daar een uitstekend voorbeeld van, waar er veel te veel politiemensen zijn, die allemaal een veel te karig salaris krijgen. Deze kunnen niet in opstand tegen de overheid komen, want dan zijn ze in grote getalen hun werk kwijt, krijgen te weinig betaald om van rond te komen, en worden dus allemaal corrupt en chantabel. Dat zijn allemaal machinaties die veel sterker op de bevolking inwerken dan wat kruisraketten om penissen te vergelijken met de buurlanden.
[..]
Daar is Egypte echt de enige niet in.quote:En dat vind ik steunen, en is waarom ik Egypte noemde als dictatuur welke gesteund werd door het westen.
Verlichting komt bij vrijheid, dat is iets wat deze landen al lang niet meer gekend hebben.quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:53 schreef yvonne het volgende:
Waar komt trouwens de hallelujah stemming vandaan die een beetje de toon is van dit topic?
Ik zie zo 1,2,3 geen 'verlichting' ontstaan in Tunesië en al helemaal niet in Egypte, ook niet na wegzenden Mubarak
Het worden heus opeens geen Westerlingen..quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:56 schreef Muridae het volgende:
[..]
Verlichting komt bij vrijheid, dat is iets wat deze landen al lang niet meer gekend hebben.
De fout die je maakt is dat je er zomaar vanuit gaat dat er meer vrijheid volgt na de eventuele val van Mubarak.quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:56 schreef Muridae het volgende:
[..]
Verlichting komt bij vrijheid, dat is iets wat deze landen al lang niet meer gekend hebben.
Dat zeiden ze van Iran en Irak ook.quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:56 schreef Muridae het volgende:
[..]
Wat is jou oplossing ?quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:58 schreef Sloggi het volgende:
[..]
De fout die je maakt is dat je er zomaar vanuit gaat dat er meer vrijheid volgt na de eventuele val van Mubarak.
Dat zegt toch ook niemand?quote:Op woensdag 26 januari 2011 13:53 schreef yvonne het volgende:
Waar komt trouwens de hallelujah stemming vandaan die een beetje de toon is van dit topic?
Ik zie zo 1,2,3 geen 'verlichting' ontstaan in Tunesië en al helemaal niet in Egypte, ook niet na wegzenden Mubarak
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |