abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91870879
Het Moslimbroederschap is inderdaad flink gematigd de afgelopen decennia en wordt ook gewoon gedoogd in het "parlement". Maar ja, dat is onder een dictatuur zo en als die dictatuur wegvalt, dan is er geen reden meer om je te matigen. Daarentegen, ik denk dat het wel mee zou kunnen vallen. De hardcore islamisten zijn in alle landen behoorlijke minderheden en zelfs in Pakistan bestaan demonstraties en partijen vaak uit seculieren. Dus je hebt een Arabische bevolking die geen dictatuur voor een dictatuur in wil ruilen en een Arabische bevolking die heeft gezien dat de afgelopen dertig jaar de politieke Islam ook geen succes was. Ik ben niet zo bang voor een islamitische staat in Egypte. Maar voor chaos en terrorisme vrees ik wel.
pi_91870950
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:02 schreef deleriouz het volgende:

[..]

De angst is van kamp gewisseld. :)
Dat heb je inderdaad kort maar krachtig gezegd. Waar de afgelopen tientallen jaren de angst er bij de bevolking inzat ten aanzien van de eigen overheid vrezen de dictators nu hun eigen bevolking en krachten die daarbij loskomen. Fascinerend om te zien eigenlijk. Gigantische bedragen uitgegeven aan de politiemacht om de mensen onder controle te houden en wellicht allemaal voor niets geweest. Tijdens de revolutie in Tunesie werd dit belangrijke contrast al opgemerkt dat het Arabische volk hoopvol met het Tunesische volk meekijkt terwijl de dictators vol afschuw aanzagen hoe Ben Ali overwonnen werd.

Als je een revolutie zoals Tunesie in de laatste week had hebt is het toch echt einde verhaal voor deze dictatuur van Mubarak in Egypte. En als je het mij vraagt lijkt Egypte daarop af te stevenen tenzij Mubarak slimmer is dan Ben Ali om eerder te vluchten. Ik lees op internet dat men morgen massaal staakt in het land en als dat gebeurt zie je hetzelfde als in Tunesie: nog meer mensen die de straat opgaan omdat de angst al overwonnen is.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_91870959
Wat mij heel erg benieuwd is de intentie van het volk na het afzetten van de huidige leiders.

Willen ze wat wij zien als beschaving of willen ze de onzin die je nu ook in Iran hebt.

Iemand die weet wat de gemoederen zijn daar? (Tunesi & Egypte).
Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think.
- Horace Walpole
pi_91871088
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:04 schreef deleriouz het volgende:
Onbevestigde tweets, en dat zijn er steeds meer, melden dat de zoon van Mubarak met zijn gezin het land is ontvlucht.

Gamal Mubarak is de beoogd opvolger van zijn vader voor het presidentschap.

http://www.adnkronos.com/(...)y/?id=3.1.1591050596
Ik geloof het niet. Onbevestigd, de tweets herhalen elkaar en ik zie niet in waarom hij zou vluchten voor vooralsnog enkele tienduizenden demonstranten. Och, misschien dat-ie z'n vakantie wel een weekje eerder opneemt, maar ik zie de noodzaak voor het regime nog niet. Het is een behoorlijke politiestaat. Maar dat was Tunesi ook. Alleen ik denk dat in Egypte de rol van het leger allesbepalend is, dat is altijd al zo geweest, en die zoon heeft meer te vrezen van facties in het leger dan van het volk, denk ik. Maar wie weet...
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:12:49 #105
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_91871325
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:08 schreef Ulpianus het volgende:
Wat mij heel erg benieuwd is de intentie van het volk na het afzetten van de huidige leiders.

Willen ze wat wij zien als beschaving of willen ze de onzin die je nu ook in Iran hebt.
Dat is de vraag die al eerder werd gesteld, maar je zegt het nu nogal raar. Het is niet dat de bevolking van Iran de huidige situatie wilde, het is meer iets dat zo gegroeid is.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:12:49 #106
111528 Viajero
Who dares wins
pi_91871326
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 21:56 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik ben daar ook wel een beetje bang voor als het om Egypte gaat. De moslimbroederschap is er heel wat georganiseerder dan in Tunesie. Daarnaast kunnen groeperingen in het geweldsvacuum even snel een Irakje doen met de Koptische minderheid. En het zou me ook niet verbazen als heel wat mensen in de bevolking wel wat zien in een nieuw oorlogje met Israel.
Dat zou allemaal kunnen. En toch zie ik liever de Moslimbroeders aan de Macht dan de volgnde door het westen gesteunde dictator. Laat ze maar eens regeringsverantwoordelijkheid nemen, zolang ze na vier jaar maar nieuwe verkiezingen uitschrijven. En tot die tijd moeten ze gewoon op hun daden beoordeeld worden.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_91871360
@ Ulpianus ik weet wel goed wat er in Tunesie speelt maar kom dan ff naar het andere topic in dit subforum genaamd: "revolutie in Tunesie" (of iets in die trant). Hier kunnen we het beter over Egypte hebben (ivm actualiteit). Ook zijn er verschillen tussen de landen dus niet alles komt overeen omdat men samen een Arabische taal deelt bijvoorbeeld. Land van 10 miljoen en 80 miljoen (Egypte) kan je niet met elkaar vergelijken daarnaast valt Tunesie onder de Franse invloedssfeer en Egypte onder Amerikaanse, en is Egypte het culturele hart van de Arabische wereld terwijl Tunesie vrijwel niets voorstelt als klein land tussen de grotere en belangrijkere Arabische landen. Vooral dit laatste is een belangrijk verschil omdat Amerika - en andere machten - Egypte zeer nauwgezet volgen vanwege de belangrijke geopolitieke en culturele ligging terwijl dat voor Tunesie totaal niet opging.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_91871503
Als ik het goed heb, komen de belangrijkste, of althans, veel veel bekeken tv-series uit Egypte. Egypte is ook altijd het militaire hart van de Arabische wereld geweest. Intellectueel ook, dacht ik, met allerlei universiteiten.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:15:29 #109
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_91871522
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:12 schreef Viajero het volgende:

[..]

Dat zou allemaal kunnen. En toch zie ik liever de Moslimbroeders aan de Macht dan de volgnde door het westen gesteunde dictator.
En dat is waarschijnlijk het grootste probleem. Bij hoeveel mensen zou dit sentiment leven?

quote:
Laat ze maar eens regeringsverantwoordelijkheid nemen, zolang ze na vier jaar maar nieuwe verkiezingen uitschrijven. En tot die tijd moeten ze gewoon op hun daden beoordeeld worden.
Dat is een erg grote 'als'. Wat als na tien jaar blijkt dat ze dit niet hebben gedaan en hun eigen dictatuur zijn begonnen?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_91871662
Egypte heeft absoluut geen behoefte aan een 2de Iran. Ze willen niet van de ene dictatorschap naar de andere. Ze willen gewoon vrije verkiezingen en geen corruptie. Dat kan je dus alleen bereiken als Muburak van de troon wordt gehaald!
pi_91871812
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:12 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dat is de vraag die al eerder werd gesteld, maar je zegt het nu nogal raar. Het is niet dat de bevolking van Iran de huidige situatie wilde, het is meer iets dat zo gegroeid is.
In Iran was na het referendum voor een islamitische republiek en het opstellen van de nieuwe grondwet het lot bezegeld. Dat was het einde voor secularisatie in dat land.

Wil men in Egypte secularisatie of theocratie?
- Horace Walpole
pi_91871839
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:15 schreef Monidique het volgende:
Als ik het goed heb, komen de belangrijkste, of althans, veel veel bekeken tv-series uit Egypte. Egypte is ook altijd het militaire hart van de Arabische wereld geweest. Intellectueel ook, dacht ik, met allerlei universiteiten.
Ja Egypte is het bollywood van de vele soaps/films (en wellicht iets mindere mate muziek) in de Arabische wereld zeg maar. Vandaar dat hun (typische) dialect ook wel vrij bekend is in andere landen bijvoorbeeld.
pi_91872144
Anonymous heeft meerdere regering websites neergehaald!

bijv: www.mfa.gov.eg
pi_91872171
Op Facebook wordt door een Egyptenaar vermeld dat de Minister van Binnenlandse zaken een bevel tot schieten heeft gegeven voor een ieder die in een groep bij elkaar komt na 23.15 vanavond (geen vermelding voor welk district dit is, zal wel niet heel Egypte zijn).

http://www.facebook.com/yaskott.moubarak
pi_91872178
Als zo'n algemene staking gaat lukken, pfff...
pi_91872275
quote:
Doden bij protesten in Egypte
Uitgegeven: 25 januari 2011 21:37
Laatst gewijzigd: 25 januari 2011 22:07
CAIRO - Zeker drie mensen zijn dinsdag omgekomen door geweld tijdens demonstraties tegen de Egyptische president Hosni Mubarak. Dat hebben veiligheidsbeambten en medici in het Arabische land gemeld.
AFP
Protest Egypte
Fotoserie

Het zou gaan om twee betogers in Suez en een politieman in Caro.

Een betoger had problemen met de luchtwegen en overleed als gevolg van het inademen van traangas. De ander werd dodelijk getroffen door een steen.

Ook de politieman die in de hoofdstad Caro omkwam kreeg een steen tegen het hoofd. Dat meldt een medewerker van het ministerie van binnenlandse zaken die anoniem wil blijven omdat hij niet bevoegd is informatie aan journalisten te verstrekken.

Aftreden

In verscheidene Egyptische steden waren dinsdag duizenden mensen op de been om het aftreden van Mubarak te eisen. De betogers riepen leuzen als: ''weg met Hosni Mubarak!'' en ''Tunesi, Tunesi!''

Het ministerie van binnenlandse zaken riep dinsdag op tot een einde aan de protesten. Het ministerie zei dat de autoriteiten de betogers de kans wilden geven hun meningen naar voren te brengen, maar dat betogers 'volharden in provocatie'.

In Tunesi werd president Zine al-Abidine Ben Ali eerder deze maand door een volksopstand verdreven. De politie trad hard op tegen de demonstranten.
bron: www.nu.nl
pi_91872360
Foto (krijg ze er nog steeds niet normaal op helaas)
http://yfrog.com/h7ivhhj
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:27:36 #118
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_91872368
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:19 schreef Ulpianus het volgende:

[..]

In Iran was na het referendum voor een islamitische republiek en het opstellen van de nieuwe grondwet het lot bezegeld. Dat was het einde voor secularisatie in dat land.

Wil men in Egypte secularisatie of theocratie?
Dat is al een heel andere vraag dan 'wat wij beschaafd noemen of iran'.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_91872627
@Aloulou

Foto werkt niet.
pi_91872718
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:27 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dat is al een heel andere vraag dan 'wat wij beschaafd noemen of iran'.
Klopt, maar in mijn ogen is de enige stap voorwaarts in dit soort landen een scheiding van kerk en staat, democratie en humane rechten betreft uitoefening van geloof.
Dit was in Egypte, onder Mubarak, redelijk in orde.
Woops, Mubarak stond alleen Abrahamistische geloven toe.
- Horace Walpole
pi_91872759
pi_91872866
Domino?
I´m back.
pi_91872890
Al Jazeera (Arabisch) gaat er zo - wellicht nu - aandacht aan besteden in het item "wat er in de Maghreb vandaag is gebeurt" waar normaliter Egypte dus niet aan bod komt. Ben benieuwd.

Online te bekijken hier:
http://talefzetna.blogspot.com/p/aljazeera-hd.html
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:35:14 #124
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_91872895
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:32 schreef Ulpianus het volgende:

[..]

Klopt, maar in mijn ogen is de enige stap voorwaarts in dit soort landen een scheiding van kerk en staat, democratie en humane rechten betreft uitoefening van geloof.
Zelfs zonder die correctie: als je ziet hoe het ging in Egypte en wat er nu aan het gebeuren is, is wel duidelijk dat dat niet altijd een stap voorwaarts is.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:35:20 #125
111528 Viajero
Who dares wins
pi_91872900
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 21:58 schreef Aloulou het volgende:
We kunnen stellen dat de Arabische wereld tot op zijn grondvesten schudt, alsof het getroffen is door een aardbeving. Alle Arabische leiders - zonder uitzondering - kijken vol afschuw nu naar Egypte en vrezen hun eigen bevolking vooral. Tunesie is een ding maar Egypte is heel wat anders.

Wie had dit verwacht toen we dit nieuwe jaar in gingen en we nog maar in Januari zijn. Velen Arabieren hadden zelf ook de hoop op verandering ook al opgegeven tot voor kort!
Wie denk je dat het volgende land wordt waar het volk probeert in opstand te komen? Yemen misschien?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_91873027
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:35 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Zelfs zonder die correctie: als je ziet hoe het ging in Egypte en wat er nu aan het gebeuren is, is wel duidelijk dat dat niet altijd een stap voorwaarts is.
Hoe kan scheiding van kerk en staat en democratie en het in stand houden van recht op beleid van geloof slecht zijn?
(Ik lees nu pas hoe verschrikkelijk theocratisch het daar was trouwens.)
- Horace Walpole
pi_91873209
Als Mubarak valt dan is Jordani de volgende!
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:39:57 #128
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_91873218
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:37 schreef Ulpianus het volgende:

[..]

Hoe kan scheiding van kerk en staat en democratie en het in stand houden van recht op beleid van geloof slecht zijn?
Zoals ik al zei, kijk naar Egypte nu. Je leek te beweren dat het onder Mubarak redelijk in orde was op het alleen toestaan van Abrahamitische geloven na...
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_91873254
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:37 schreef Ulpianus het volgende:

[..]

Je kan je afvragen wie er voor Mubarak in de plaats komt, mocht hij omver worden geworpen (wat ik overigens voorlopig absoluut niet zie gebeuren).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2011 22:40:58 ]
pi_91873315
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:39 schreef Ludacriss het volgende:
Als Moebarak, de stier van de kudde, valt, dan kan iedereen aan de beurt zijn.
pi_91873368
Ik haat dit soort nieuws, ik wil gewoon naar bed, :{.
pi_91873492
Het mooie van Cairo is dat de stad nooit slaapt. Hopelijk zien veel Egyptenaren dit op televisie en gaan ze mee demonstreren!
pi_91873565
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:39 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, kijk naar Egypte nu. Je leek te beweren dat het onder Mubarak redelijk in orde was op het alleen toestaan van Abrahamitische geloven na...
Ik zat compleet fout, ik keek naar de grondwet van het land, maar die is een schijnheiligheid. Typisch voor dictaturen.
Okey dan, tijd voor verandering. Dat het maar snel en geweldloos mag gaan.
- Horace Walpole
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:46:36 #134
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_91873698
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:44 schreef Ludacriss het volgende:
Het mooie van Cairo is dat de stad nooit slaapt. Hopelijk zien veel Egyptenaren dit op televisie en gaan ze mee demonstreren!
Ik weet niet hoe de media in Egypte in elkaar zit maar als Twitter en mobiel verkeer geblokeerd worden bestaat er een kans dat dit ook niet op tv komt.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_91873755
Iedereen kijkt via de schotel. Al Jazeera is gewoon vrij te zien door iedereen. Zolang zij of andere het nieuws brengen weet heel Egypte het gewoon!
pi_91873831
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:35 schreef Viajero het volgende:

[..]

Wie denk je dat het volgende land wordt waar het volk probeert in opstand te komen? Yemen misschien?
Ik zou het niet durven te zeggen. De president van Jemen heeft sowieso een zwakke machtsbasis en die van Mubarak is bijvoorbeeld veel sterker. Voor de duidelijkheid: ik bedoel hiermee binnen het leger, de controle erover en buitenlandse machten die hen - onvoorwaardelijk - uit eigen belangen steunen. Wat dat betreft zit Mubarak (veel) sterker dan de Ali Salah van Jemen.

Ik denk dat Jordanie ook nog wel redelijk kan gaan rommelen. De afgelopen 2 weken ook al paar keer demonstraties met een paar duizend mensen in o.a. Amman. Algerije zijn altijd problemen maar die lijken mij ook nog niet voorbij, zeker niet nu een groot land als Egypte aan de beurt is wat betreft mensen die opstaan omdat ze het zat zijn. Alleen voor een echt grote revolutie gedragen door mensen uit alle klassen mist Algerije denk ik veel condities dus lijkt mij dat onwaarschijnlijk. Men komt daar ook "net" uit een waardeloze situatie met veel geweld (burgeroorlog) terwijl dat bijv niet geldt voor Tunesie en Egypte.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:50:51 #137
111528 Viajero
Who dares wins
pi_91873992
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:15 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

En dat is waarschijnlijk het grootste probleem. Bij hoeveel mensen zou dit sentiment leven?

[..]

Dat is een erg grote 'als'. Wat als na tien jaar blijkt dat ze dit niet hebben gedaan en hun eigen dictatuur zijn begonnen?
Daar kan je dan vrij weinig aan doen helaas, behalve eventueel sancties. Maar dat is geen reden om dan zelf maar preventief een dictatuur in te voeren. Voor het geval dat iemand anders eventueel een dictatuur wil invoeren. Dan wordt je namelijk zelf waar je claimt zo bang voor te zijn: een dictator en een onderdrukker.
pi_91874026
Soedan lijkt me een kanshebber. Andere aard, maar daar zie ik ook nog wel demonstraties.
pi_91874038
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:47 schreef Ludacriss het volgende:
Iedereen kijkt via de schotel. Al Jazeera is gewoon vrij te zien door iedereen. Zolang zij of andere het nieuws brengen weet heel Egypte het gewoon!
Ben je Egyptisch?
pi_91874161
Ik ben half Egyptisch. Net nog mijn oma aan de lijn, dit zit in Alexandri. Gaf aan dat het daar een puinhoop is op de straat en dat iedereen er vanaf weet. Als mijn oma jong was geweest was ze waarschijnlijk nu mee aan het demonstreren.
pi_91874206
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:46 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe de media in Egypte in elkaar zit maar als Twitter en mobiel verkeer geblokeerd worden bestaat er een kans dat dit ook niet op tv komt.
Het punt is juist dat dit niet zo werkt. Ten eerste zijn er manieren om toch met een internet connectie op verboden sites te komen, dus de censuur te omzeilen. Dit wordt overigens al gretig gedeeld op zowel facebook als twitter nu.
Daarnaast heb je de schotel waarover de overheid geen controle heeft. Elke Arabier kijkt Al Jazeera via de schotel en niet de staatspropaganda. Wat dat betreft zijn tijden echt veranderd vergeleken bij 20 jaar geleden.
pi_91874214
Telefoon doet het dus nog, dat is al heel wat.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:54:08 #143
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_91874222
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:50 schreef Viajero het volgende:

[..]

Daar kan je dan vrij weinig aan doen helaas, behalve eventueel sancties. Maar dat is geen reden om dan zelf maar preventief een dictatuur in te voeren.
Nee, natuurlijk niet. Ik vind ook niet dat Mubarak moet blijven, ik hoop alleen niet dat Egypte de Moslimbroederschap ervoor in de plaats krijgt.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_91874303
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:53 schreef Ludacriss het volgende:
Ik ben half Egyptisch. Net nog mijn oma aan de lijn, dit zit in Alexandri. Gaf aan dat het daar een puinhoop is op de straat en dat iedereen er vanaf weet. Als mijn oma jong was geweest was ze waarschijnlijk nu mee aan het demonstreren.
Ok, ik heb een paar vrienden die oorspronkelijk uit Alexandrie komen en een ervan was er nog drie weken geleden om vervolgens naar Soedan te gaan (waar hij nog zit). Sterkte in ieder geval, als Tunesier zat ik een paar weken geleden in jouw situatie :D Ook heel veel contact gehad en nog steeds. En weet dat elke Tunesier sowieso achter deze opstand van Egyptenaren staat "kolna i5wa masriyin" ;)
pi_91874304
@Mondique

Het ging wel om een vaste lijn. Mobiel kon ik haar niet bereiken.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:55:53 #146
111528 Viajero
Who dares wins
pi_91874342
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:32 schreef Ulpianus het volgende:

[..]

En democratie is ook niet echt een grote sterkte van Mubarak. Hij is ongeveer net zo democratisch als de Duitse Democratische Republiek.
pi_91874486
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:55 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Ok, ik heb een paar vrienden die oorspronkelijk uit Alexandrie komen en een ervan was er nog drie weken geleden om vervolgens naar Soedan te gaan (waar hij nog zit). Sterkte in ieder geval, als Tunesier zat ik een paar weken geleden in jouw situatie :D Ook heel veel contact gehad en nog steeds. En weet dat elke Tunesier sowieso achter deze opstand van Egyptenaren staat "kolna i5wa masriyin" ;)
Hoop echt dat er nu eindelijk een einde komt aan Mubarak zijn tijdperk. Heel Egypte is hem zat en dat weet hij zelf ook maar door onderdrukking blijft ie op zijn stoel. Tijd voor verandering!
pi_91874544
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:57 schreef Ludacriss het volgende:

[..]

Hoop echt dat er nu eindelijk een einde komt aan Mubarak zijn tijdperk. Heel Egypte is hem zat en dat weet hij zelf ook maar door onderdrukking blijft ie op zijn stoel. Tijd voor verandering!
Clinton zei helaas al dat het regime stabiel is. :'). Fijne opmerking.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:58:58 #149
111528 Viajero
Who dares wins
pi_91874561
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:39 schreef Ludacriss het volgende:
Dat denk ik niet. Die Bedoeienen zullen nooit de macht aan de Palestijnen geven. En Abdullah is zelfs onder de Palestijnen niet onpopulair. Jordanie is na Israel het beste land in de regio om te wonen als Palestijn.
pi_91874697
quote:

[..]

Ik hoop het ook maar wel voor het betere, dus vrijheid van expressie, media, verkiezingen etc. Wat dat betreft moeten de oprechte invloedrijke Egyptenaren nu plannen maken voor het post-Mubarak tijdperk en hoe ze hun land kunnen opbouwen tot in ieder geval een vrij land. Niks te eten hebben is erg maar dan nog je mond moeten houden uit vrees voor de geheime dienst voelt voor veel mensen als het definitieve nekschot en beroven van menselijke waardigheid. InsjaAllah !
pi_91874819
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:58 schreef Viajero het volgende:

[..]

Dat denk ik niet. Die Bedoeienen zullen nooit de macht aan de Palestijnen geven. En Abdullah is zelfs onder de Palestijnen niet onpopulair. Jordanie is na Israel het beste land in de regio om te wonen als Palestijn.
Ik denk eerder Jemen. Ik hoorde de laatste tijd veel over de onrust vanwege de VS die aanvallen uitvoert op Jemenitisch grondgebied, de onkunde van de regering om met AQAP om te gaan en natuurlijk de 2006 verkiezingen.
- Horace Walpole
  dinsdag 25 januari 2011 @ 23:03:02 #152
319952 waj1
Wat kijk je nou?
pi_91874844
Welk land is als volgende aan de beurt na Tunesi en Egypte?
Syri, Algerije of Jordani?
"There are no stupid questions, just stupid people."
"tre, c'est tre vu"
  dinsdag 25 januari 2011 @ 23:04:13 #153
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_91874931
quote:

[..]

Tijd voor verandering, maar niet voor elke vorm van verandering. Als iedere Egyptenaar alleen denkt aan 'weg met Mubarak' bestaat de kans dat er iets net zo ergs op zijn plek zit als de rook is opgetrokken. Ik hoop dat er ook al wordt gedacht aan hoe het Egypte na Mubarak eruit komt te zien.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_91875060
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:58 schreef Viajero het volgende:

[..]

Het probleem is niet alleen de populariteit maar de waardigheid en de armoede. Mensen zijn het zat dat de hoge heren rijker worden en het gewone volk steeds armer. Daarnaast worden ze behandeld als oud vuil, dit speelt niet alleen in Tunesi of Egypte maar in alle Arabische landen. Of je nou in Libi of Jordani bent je ziet overal het zelfde beeld. Mensen vragen zich echt allemaal openlijk af waarom ze in het Westen wel elke dag eten op hun bord kunnen scheppen en dit in de Arabische wereld blijkbaar niet kan!
pi_91875338
Mubaraks naar London gevlucht staat op twitter.
pi_91875424
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:10 schreef IHVK het volgende:
Wat is de relevante search-term?
#jan25?
- Horace Walpole
  dinsdag 25 januari 2011 @ 23:13:34 #157
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_91875522
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:10 schreef IHVK het volgende:
Dat staat er al een tijdje ;)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_91875665
#jan25 trend wereldwijd
#Mubarak trend in Nederland
#Egypt trend in Turkije

verder niks gezien in de andere landen.

dus dan weet je het ;)

Twitter, altijd leuk.
pi_91875734
quote:
Op dinsdag 25 januari 2011 23:12 schreef Ulpianus het volgende:

[..]

Wat is de relevante search-term?
#jan25?
Yepz!
  dinsdag 25 januari 2011 @ 23:21:55 #160
273119 BeSimple
or die trying!
pi_91876053
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:27 schreef Aloulou het volgende:
Foto (krijg ze er nog steeds niet normaal op helaas)
http://yfrog.com/h7ivhhj
403 Forbidden
Request forbidden by administrative rules.

Blokt yfrog serieus dit?
Laat me met rust!
pi_91876078
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:06 schreef Ludacriss het volgende:
Mensen vragen zich echt allemaal openlijk af waarom ze in het Westen wel elke dag eten op hun bord kunnen scheppen en dit in de Arabische wereld blijkbaar niet kan!
Mensen vragen zich af waarom in Europa men wel trots op het land kan zijn en in Arabische landen niet.

Mensen vragen zich af waarom in Europa men wel het leger als beschermende macht van het land ziet in tijden van nood en in Arabische landen als onderdrukker van het volk in dienst van de dictator, gretig bevelen opvolgend.

Mensen vragen zich af waarom in Europa je wel een boze brief naar de lokale krant mag schrijven over een politicus en/of beleid en in Arabische landen dan de geheime diensten op je voordeur klopt, als het daar al bij blijft.

Mensen vragen zich af waarom in Europa de wet wel voor allen gelijk is en in Arabische landen de welgestelden en invloedrijken boven de wet staan.

Mensen vragen zich af waarom politici en presidenten in Europa zich niet verrijken over de rug van het volk en in Arabische landen zonder uitzondering de regerende klasse en hun familie zich verrijken ten koste van de normale burger.

Mensen vragen zich af waarom in Europa politici wel op een bepaald moment besluiten af te treden en in Arabische landen de dictators het liefst na hun dood nog het land vanuit de hemel regeren met een lange arm.

Mensen vragen zich af waarom na de onafhankelijkheid de hele wereld verder is gevolueerd en de Arabische landen al circa 50 jaar nog steeds met dictators worstelen zonder enige zichtbare vorm van verbetering, verandering of berhaupt progressie.
pi_91876218
- Horace Walpole
  dinsdag 25 januari 2011 @ 23:30:36 #163
273119 BeSimple
or die trying!
pi_91876488
Laten we hopen dat net zoals in Tunesie ook het Egyptische leger het volk zal gaan steunen.
Laat me met rust!
pi_91876560
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:15 schreef IHVK het volgende:
#jan25 trend wereldwijd
#Mubarak trend in Nederland
#Egypt trend in Turkije

Twitter, altijd leuk.
Is wel een evil (Amerikaanse) uitvinding hoor!
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
  dinsdag 25 januari 2011 @ 23:36:37 #166
104871 remlof
Europees federalist
pi_91876808
Dus ze mogen niet meer twitteren in Egypte?
pi_91876855
Er wordt zwaar geschoten op het Tahrir plein!
pi_91876870
quote:
The dumping of the Egyptian regime blamed on the Muslim Brotherhood in today's events is a game intended to intimidate the international forces to intervene to support the system
Dit komt steeds boven op twitter.
Ook berichten dat twitter de #jan25 tags aan het blokkeren is. :{
- Horace Walpole
pi_91876897
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:37 schreef deleriouz het volgende:
http://www.justin.tv/cairowitness
pi_91876900
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:37 schreef deleriouz het volgende:
bron?
pi_91876984
zie livestream!!!
pi_91877020
Ja thanks!

Lijkt wel of het plein schoon geveegd gaat worden, fuck ben benieuwd!
  dinsdag 25 januari 2011 @ 23:42:07 #173
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_91877087
Jezus man ik doe die livestream aan en de schoten vliegen je om de oren.... :{
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_91877132
Er wordt geschoten.

Geen mooie geluiden.

Einde van Mubarak wordt dit.
pi_91877204
quote:
11s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:36 schreef remlof het volgende:
Dus ze mogen niet meer twitteren in Egypte?
Juist wel, ik ben voor absolute vrijheid voor iedereen. Alleen, Amerika wegzetten als evil terwijl het uitsluitend dankzij Amerikaanse uitvindingen nu mogelijk is zichzelf te bevrijden is natuurlijk absurd.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 23:44:48 #176
154952 spoor4
Spoort niet
pi_91877246
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:03 schreef waj1 het volgende:
Welk land is als volgende aan de beurt na Tunesi en Egypte?
Syri, Algerije of Jordani?
Ik hoop Libi.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 23:45:04 #177
104871 remlof
Europees federalist
pi_91877257
quote:
Heftig :o

Hoop niet dat dat een bloedbad wordt.
pi_91877278
Mubarak krijgt miljarden per jaar van de VS, die nu worden ingezet tegen de Egyptische burgers.

Ik hoor zwaar geschut. Jammer.

Maar dit zal de Egyptenaren nog bozer maken, op een een gegeven moment hebben ze niets meer te verliezen denk ik.
pi_91877302
quote:
11s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:45 schreef remlof het volgende:

[..]

Heftig :o

Hoop niet dat dat een bloedbad wordt.
Rubber kogels en traangas-bussen tot nu toe volgens bronnen. (comments op die site)
quote:
We are all Khaled Said Breaking News now on Aljazeera: Police is attacking the Tahrir square sit-in. they are firing very intense tear gas to try to break the protest. Sky News breaking news: more than 50 cannons of tear gas just fired now on Tahrir ...
- Horace Walpole
pi_91877366
Twitteren vanuit Egypte kan niet meer, hoor ik net.
pi_91877369
quote:
11s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:45 schreef IHVK het volgende:
Mubarak krijgt miljarden per jaar van de VS, die nu worden ingezet tegen de Egyptische burgers.

Ik hoor zwaar geschut. Jammer.

Maar dit zal de Egyptenaren nog bozer maken, op een een gegeven moment hebben ze niets meer te verliezen denk ik.
Welnee, dat is voor gesubsidieerd voedsel (zonder hulp van het Westen was het midden-oosten allang uitgehongerd).
pi_91877405
Ok dat wist ik niet.
pi_91877442
Allemaal traangas, geen echte kogels gelukkig.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 23:49:10 #184
273119 BeSimple
or die trying!
pi_91877455
Tjsa ik kan hier zo boos om worden. Zucht...
Laat me met rust!
  dinsdag 25 januari 2011 @ 23:49:10 #185
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_91877456
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:46 schreef Ulpianus het volgende:

[..]

Rubber kogels en traangas-bussen tot nu toe volgens bronnen. (comments op die site)

[..]

Sowieso alweer bizarre comments op die pagina:

"#

stove1: those sirens sound more retro i think US has more modern sirens no ofence" :')
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_91877519
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:48 schreef IHVK het volgende:
Ok dat wist ik niet.
Dat geeft niet, het Westen maakt mensen ook slimmer (maar kan wel een generatie duren).
pi_91877529
Net een pistool schot gehoord, 100% !
pi_91877573
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:50 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Dat geeft niet, het Westen maakt mensen ook slimmer (maar kan wel een generatie duren dus misschien val jij net buiten de boot).
Oh helaas, ik val buiten de boot. ;(

Het spijt me.
pi_91877580
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:49 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Sowieso alweer bizarre comments op die pagina:

"#

stove1: those sirens sound more retro i think US has more modern sirens no ofence" :')
Teeering :')
Maar nu worden de geluiden wel erg grimmig, meer doffere klappen te horen.
Schrok me heel even de tering omdat het leek op een explosie door een flitsend licht. :')
- Horace Walpole
pi_91877689
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:49 schreef BeSimple het volgende:
Tjsa ik kan hier zo boos om worden. Zucht...
Boos? Juist gelukkig zou ik zeggen. Die mensen aldaar kunnen nu het verschil uitmaken tussen armoede of rijkdom (moet je wel voor werken trouwens).
  dinsdag 25 januari 2011 @ 23:55:40 #191
273119 BeSimple
or die trying!
pi_91877732
quote:
Vertaling van het Arabisch in het Nederlands
RT @ ayaabdullah: is sterk in de mensen begonnen te demonstranten uiteen te drijven in de Talaat Harb plein, op 2 minuten geleden via Seesmic web
Andere link:
http://twitter.com/Alshaheeed
Laat me met rust!
  dinsdag 25 januari 2011 @ 23:55:57 #192
273119 BeSimple
or die trying!
pi_91877742
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:54 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Boos? Juist gelukkig zou ik zeggen. Die mensen aldaar kunnen nu het verschil uitmaken tussen armoede of rijkdom (moet je wel voor werken trouwens).
Ja boos op de opressor natuurlijk...
Laat me met rust!
pi_91877888
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:55 schreef BeSimple het volgende:

[..]

Ja boos op de opressor natuurlijk...
Daar moet je niet boos op zijn maar gewoon het land uittrappen.
  woensdag 26 januari 2011 @ 00:03:33 #194
104871 remlof
Europees federalist
  woensdag 26 januari 2011 @ 00:04:40 #195
273119 BeSimple
or die trying!
pi_91878156
abanidrees : ... #Egypt #FreeEgypt #Jan25 #25Jan half a minute ago via Osfoora for iPhone

Vertaling van het Arabisch in het Nederlands
abanidrees Jazeera correspondent Talk: verwondingen willekeurige elektrische schokken worden gebruikt door de beveiliging uit en gevallen van verstikking ... # # Egypte FreeEgypt # # Jan25 25Jan een halve minuut geleden via Osfoora voor iPhone

EDIT: Fok leest geen arabisch
Laat me met rust!
pi_91878409
quote:
Riot police lined up behind our building in Maspiro, guarding main #Egypt TV building. Officer tells men: "if they attack, kill them" #jan25
http://twitter.com/bencnn

:{
- Horace Walpole
pi_91878438
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 23:22 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Mensen vragen zich af waarom in Europa men wel trots op het land kan zijn en in Arabische landen niet.

Mensen vragen zich af waarom in Europa men wel het leger als beschermende macht van het land ziet in tijden van nood en in Arabische landen als onderdrukker van het volk in dienst van de dictator, gretig bevelen opvolgend.

Mensen vragen zich af waarom in Europa je wel een boze brief naar de lokale krant mag schrijven over een politicus en/of beleid en in Arabische landen dan de geheime diensten op je voordeur klopt, als het daar al bij blijft.

Mensen vragen zich af waarom in Europa de wet wel voor allen gelijk is en in Arabische landen de welgestelden en invloedrijken boven de wet staan.

Mensen vragen zich af waarom politici en presidenten in Europa zich niet verrijken over de rug van het volk en in Arabische landen zonder uitzondering de regerende klasse en hun familie zich verrijken ten koste van de normale burger.

Mensen vragen zich af waarom in Europa politici wel op een bepaald moment besluiten af te treden en in Arabische landen de dictators het liefst na hun dood nog het land vanuit de hemel regeren met een lange arm.

Mensen vragen zich af waarom na de onafhankelijkheid de hele wereld verder is gevolueerd en de Arabische landen al circa 50 jaar nog steeds met dictators worstelen zonder enige zichtbare vorm van verbetering, verandering of berhaupt progressie.
Vreemd genoeg zijn er dan in het Westen mensen die zeggen dat dat allemaal komt door de Islam.
De religie heeft dit soort regimes slechts moreel ondersteund, denk ik, zoals religies bijna altijd doen: de status quo schragen.

Maar hoe reageren de imams?
Is dit idd een begin van een Arabische Verlichting?
I´m back.
pi_91878775
Ene Ahmad Assem zou zijn gedood bij die actie zojuist op het plein. Door het hoofd geschoten...
pi_91878829
Dodental zou gestegen zijn tot 10 mensen!
  woensdag 26 januari 2011 @ 00:22:08 #200
104871 remlof
Europees federalist
pi_91878832
quote:
Op woensdag 26 januari 2011 00:11 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Vreemd genoeg zijn er dan in het Westen mensen die zeggen dat dat allemaal komt door de Islam.
De religie heeft dit soort regimes slechts moreel ondersteund, denk ik, zoals religies bijna altijd doen: de status quo schragen.

Maar hoe reageren de imams?
Is dit idd een begin van een Arabische Verlichting?
Dat zou geweldig zijn, maar of dat zo is zal achteraf pas bepaald kunnen worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')