Dat heb je inderdaad kort maar krachtig gezegd. Waar de afgelopen tientallen jaren de angst er bij de bevolking inzat ten aanzien van de eigen overheid vrezen de dictators nu hun eigen bevolking en krachten die daarbij loskomen. Fascinerend om te zien eigenlijk. Gigantische bedragen uitgegeven aan de politiemacht om de mensen onder controle te houden en wellicht allemaal voor niets geweest. Tijdens de revolutie in Tunesie werd dit belangrijke contrast al opgemerkt dat het Arabische volk hoopvol met het Tunesische volk meekijkt terwijl de dictators vol afschuw aanzagen hoe Ben Ali overwonnen werd.quote:
Ik geloof het niet. Onbevestigd, de tweets herhalen elkaar en ik zie niet in waarom hij zou vluchten voor vooralsnog enkele tienduizenden demonstranten. Och, misschien dat-ie z'n vakantie wel een weekje eerder opneemt, maar ik zie de noodzaak voor het regime nog niet. Het is een behoorlijke politiestaat. Maar dat was Tunesi ook. Alleen ik denk dat in Egypte de rol van het leger allesbepalend is, dat is altijd al zo geweest, en die zoon heeft meer te vrezen van facties in het leger dan van het volk, denk ik. Maar wie weet...quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:04 schreef deleriouz het volgende:
Onbevestigde tweets, en dat zijn er steeds meer, melden dat de zoon van Mubarak met zijn gezin het land is ontvlucht.
Gamal Mubarak is de beoogd opvolger van zijn vader voor het presidentschap.
http://www.adnkronos.com/(...)y/?id=3.1.1591050596
Dat is de vraag die al eerder werd gesteld, maar je zegt het nu nogal raar. Het is niet dat de bevolking van Iran de huidige situatie wilde, het is meer iets dat zo gegroeid is.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:08 schreef Ulpianus het volgende:
Wat mij heel erg benieuwd is de intentie van het volk na het afzetten van de huidige leiders.
Willen ze wat wij zien als beschaving of willen ze de onzin die je nu ook in Iran hebt.
Dat zou allemaal kunnen. En toch zie ik liever de Moslimbroeders aan de Macht dan de volgnde door het westen gesteunde dictator. Laat ze maar eens regeringsverantwoordelijkheid nemen, zolang ze na vier jaar maar nieuwe verkiezingen uitschrijven. En tot die tijd moeten ze gewoon op hun daden beoordeeld worden.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 21:56 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik ben daar ook wel een beetje bang voor als het om Egypte gaat. De moslimbroederschap is er heel wat georganiseerder dan in Tunesie. Daarnaast kunnen groeperingen in het geweldsvacuum even snel een Irakje doen met de Koptische minderheid. En het zou me ook niet verbazen als heel wat mensen in de bevolking wel wat zien in een nieuw oorlogje met Israel.
En dat is waarschijnlijk het grootste probleem. Bij hoeveel mensen zou dit sentiment leven?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:12 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dat zou allemaal kunnen. En toch zie ik liever de Moslimbroeders aan de Macht dan de volgnde door het westen gesteunde dictator.
Dat is een erg grote 'als'. Wat als na tien jaar blijkt dat ze dit niet hebben gedaan en hun eigen dictatuur zijn begonnen?quote:Laat ze maar eens regeringsverantwoordelijkheid nemen, zolang ze na vier jaar maar nieuwe verkiezingen uitschrijven. En tot die tijd moeten ze gewoon op hun daden beoordeeld worden.
In Iran was na het referendum voor een islamitische republiek en het opstellen van de nieuwe grondwet het lot bezegeld. Dat was het einde voor secularisatie in dat land.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:12 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat is de vraag die al eerder werd gesteld, maar je zegt het nu nogal raar. Het is niet dat de bevolking van Iran de huidige situatie wilde, het is meer iets dat zo gegroeid is.
Ja Egypte is het bollywood van de vele soaps/films (en wellicht iets mindere mate muziek) in de Arabische wereld zeg maar. Vandaar dat hun (typische) dialect ook wel vrij bekend is in andere landen bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:15 schreef Monidique het volgende:
Als ik het goed heb, komen de belangrijkste, of althans, veel veel bekeken tv-series uit Egypte. Egypte is ook altijd het militaire hart van de Arabische wereld geweest. Intellectueel ook, dacht ik, met allerlei universiteiten.
quote:Doden bij protesten in Egypte
Uitgegeven: 25 januari 2011 21:37
Laatst gewijzigd: 25 januari 2011 22:07
CAIRO - Zeker drie mensen zijn dinsdag omgekomen door geweld tijdens demonstraties tegen de Egyptische president Hosni Mubarak. Dat hebben veiligheidsbeambten en medici in het Arabische land gemeld.
AFP
Protest Egypte
Fotoserie
Het zou gaan om twee betogers in Suez en een politieman in Caro.
Een betoger had problemen met de luchtwegen en overleed als gevolg van het inademen van traangas. De ander werd dodelijk getroffen door een steen.
Ook de politieman die in de hoofdstad Caro omkwam kreeg een steen tegen het hoofd. Dat meldt een medewerker van het ministerie van binnenlandse zaken die anoniem wil blijven omdat hij niet bevoegd is informatie aan journalisten te verstrekken.
Aftreden
In verscheidene Egyptische steden waren dinsdag duizenden mensen op de been om het aftreden van Mubarak te eisen. De betogers riepen leuzen als: ''weg met Hosni Mubarak!'' en ''Tunesi, Tunesi!''
Het ministerie van binnenlandse zaken riep dinsdag op tot een einde aan de protesten. Het ministerie zei dat de autoriteiten de betogers de kans wilden geven hun meningen naar voren te brengen, maar dat betogers 'volharden in provocatie'.
In Tunesi werd president Zine al-Abidine Ben Ali eerder deze maand door een volksopstand verdreven. De politie trad hard op tegen de demonstranten.
bron: www.nu.nl
Dat is al een heel andere vraag dan 'wat wij beschaafd noemen of iran'.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:19 schreef Ulpianus het volgende:
[..]
In Iran was na het referendum voor een islamitische republiek en het opstellen van de nieuwe grondwet het lot bezegeld. Dat was het einde voor secularisatie in dat land.
Wil men in Egypte secularisatie of theocratie?
Klopt, maar in mijn ogen is de enige stap voorwaarts in dit soort landen een scheiding van kerk en staat, democratie en humane rechten betreft uitoefening van geloof.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:27 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat is al een heel andere vraag dan 'wat wij beschaafd noemen of iran'.
Zelfs zonder die correctie: als je ziet hoe het ging in Egypte en wat er nu aan het gebeuren is, is wel duidelijk dat dat niet altijd een stap voorwaarts is.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:32 schreef Ulpianus het volgende:
[..]
Klopt, maar in mijn ogen is de enige stap voorwaarts in dit soort landen een scheiding van kerk en staat, democratie en humane rechten betreft uitoefening van geloof.
Dit was in Egypte, onder Mubarak, redelijk in orde.
Woops, Mubarak stond alleen Abrahamistische geloven toe.
Wie denk je dat het volgende land wordt waar het volk probeert in opstand te komen? Yemen misschien?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 21:58 schreef Aloulou het volgende:
We kunnen stellen dat de Arabische wereld tot op zijn grondvesten schudt, alsof het getroffen is door een aardbeving. Alle Arabische leiders - zonder uitzondering - kijken vol afschuw nu naar Egypte en vrezen hun eigen bevolking vooral. Tunesie is een ding maar Egypte is heel wat anders.
Wie had dit verwacht toen we dit nieuwe jaar in gingen en we nog maar in Januari zijn. Velen Arabieren hadden zelf ook de hoop op verandering ook al opgegeven tot voor kort!
Hoe kan scheiding van kerk en staat en democratie en het in stand houden van recht op beleid van geloof slecht zijn?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:35 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Zelfs zonder die correctie: als je ziet hoe het ging in Egypte en wat er nu aan het gebeuren is, is wel duidelijk dat dat niet altijd een stap voorwaarts is.
Zoals ik al zei, kijk naar Egypte nu. Je leek te beweren dat het onder Mubarak redelijk in orde was op het alleen toestaan van Abrahamitische geloven na...quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:37 schreef Ulpianus het volgende:
[..]
Hoe kan scheiding van kerk en staat en democratie en het in stand houden van recht op beleid van geloof slecht zijn?
Je kan je afvragen wie er voor Mubarak in de plaats komt, mocht hij omver worden geworpen (wat ik overigens voorlopig absoluut niet zie gebeuren).quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:37 schreef Ulpianus het volgende:
[..]
Hoe kan scheiding van kerk en staat en democratie en het in stand houden van recht op beleid van geloof slecht zijn?
Als Moebarak, de stier van de kudde, valt, dan kan iedereen aan de beurt zijn.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:39 schreef Ludacriss het volgende:
Als Mubarak valt dan is Jordani de volgende!
Ik zat compleet fout, ik keek naar de grondwet van het land, maar die is een schijnheiligheid. Typisch voor dictaturen.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:39 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, kijk naar Egypte nu. Je leek te beweren dat het onder Mubarak redelijk in orde was op het alleen toestaan van Abrahamitische geloven na...
Ik weet niet hoe de media in Egypte in elkaar zit maar als Twitter en mobiel verkeer geblokeerd worden bestaat er een kans dat dit ook niet op tv komt.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:44 schreef Ludacriss het volgende:
Het mooie van Cairo is dat de stad nooit slaapt. Hopelijk zien veel Egyptenaren dit op televisie en gaan ze mee demonstreren!
Ik zou het niet durven te zeggen. De president van Jemen heeft sowieso een zwakke machtsbasis en die van Mubarak is bijvoorbeeld veel sterker. Voor de duidelijkheid: ik bedoel hiermee binnen het leger, de controle erover en buitenlandse machten die hen - onvoorwaardelijk - uit eigen belangen steunen. Wat dat betreft zit Mubarak (veel) sterker dan de Ali Salah van Jemen.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:35 schreef Viajero het volgende:
[..]
Wie denk je dat het volgende land wordt waar het volk probeert in opstand te komen? Yemen misschien?
Daar kan je dan vrij weinig aan doen helaas, behalve eventueel sancties. Maar dat is geen reden om dan zelf maar preventief een dictatuur in te voeren. Voor het geval dat iemand anders eventueel een dictatuur wil invoeren. Dan wordt je namelijk zelf waar je claimt zo bang voor te zijn: een dictator en een onderdrukker.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:15 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
En dat is waarschijnlijk het grootste probleem. Bij hoeveel mensen zou dit sentiment leven?
[..]
Dat is een erg grote 'als'. Wat als na tien jaar blijkt dat ze dit niet hebben gedaan en hun eigen dictatuur zijn begonnen?
Ben je Egyptisch?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:47 schreef Ludacriss het volgende:
Iedereen kijkt via de schotel. Al Jazeera is gewoon vrij te zien door iedereen. Zolang zij of andere het nieuws brengen weet heel Egypte het gewoon!
Het punt is juist dat dit niet zo werkt. Ten eerste zijn er manieren om toch met een internet connectie op verboden sites te komen, dus de censuur te omzeilen. Dit wordt overigens al gretig gedeeld op zowel facebook als twitter nu.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:46 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe de media in Egypte in elkaar zit maar als Twitter en mobiel verkeer geblokeerd worden bestaat er een kans dat dit ook niet op tv komt.
Nee, natuurlijk niet. Ik vind ook niet dat Mubarak moet blijven, ik hoop alleen niet dat Egypte de Moslimbroederschap ervoor in de plaats krijgt.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:50 schreef Viajero het volgende:
[..]
Daar kan je dan vrij weinig aan doen helaas, behalve eventueel sancties. Maar dat is geen reden om dan zelf maar preventief een dictatuur in te voeren.
Ok, ik heb een paar vrienden die oorspronkelijk uit Alexandrie komen en een ervan was er nog drie weken geleden om vervolgens naar Soedan te gaan (waar hij nog zit). Sterkte in ieder geval, als Tunesier zat ik een paar weken geleden in jouw situatiequote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:53 schreef Ludacriss het volgende:
Ik ben half Egyptisch. Net nog mijn oma aan de lijn, dit zit in Alexandri. Gaf aan dat het daar een puinhoop is op de straat en dat iedereen er vanaf weet. Als mijn oma jong was geweest was ze waarschijnlijk nu mee aan het demonstreren.
En democratie is ook niet echt een grote sterkte van Mubarak. Hij is ongeveer net zo democratisch als de Duitse Democratische Republiek.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:32 schreef Ulpianus het volgende:
[..]
Klopt, maar in mijn ogen is de enige stap voorwaarts in dit soort landen een scheiding van kerk en staat, democratie en humane rechten betreft uitoefening van geloof.
Dit was in Egypte, onder Mubarak, redelijk in orde.
Woops, Mubarak stond alleen Abrahamistische geloven toe.
Hoop echt dat er nu eindelijk een einde komt aan Mubarak zijn tijdperk. Heel Egypte is hem zat en dat weet hij zelf ook maar door onderdrukking blijft ie op zijn stoel. Tijd voor verandering!quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:55 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ok, ik heb een paar vrienden die oorspronkelijk uit Alexandrie komen en een ervan was er nog drie weken geleden om vervolgens naar Soedan te gaan (waar hij nog zit). Sterkte in ieder geval, als Tunesier zat ik een paar weken geleden in jouw situatieOok heel veel contact gehad en nog steeds. En weet dat elke Tunesier sowieso achter deze opstand van Egyptenaren staat "kolna i5wa masriyin"
![]()
Clinton zei helaas al dat het regime stabiel is.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:57 schreef Ludacriss het volgende:
[..]
Hoop echt dat er nu eindelijk een einde komt aan Mubarak zijn tijdperk. Heel Egypte is hem zat en dat weet hij zelf ook maar door onderdrukking blijft ie op zijn stoel. Tijd voor verandering!
Dat denk ik niet. Die Bedoeienen zullen nooit de macht aan de Palestijnen geven. En Abdullah is zelfs onder de Palestijnen niet onpopulair. Jordanie is na Israel het beste land in de regio om te wonen als Palestijn.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:39 schreef Ludacriss het volgende:
Als Mubarak valt dan is Jordani de volgende!
Ik hoop het ook maar wel voor het betere, dus vrijheid van expressie, media, verkiezingen etc. Wat dat betreft moeten de oprechte invloedrijke Egyptenaren nu plannen maken voor het post-Mubarak tijdperk en hoe ze hun land kunnen opbouwen tot in ieder geval een vrij land. Niks te eten hebben is erg maar dan nog je mond moeten houden uit vrees voor de geheime dienst voelt voor veel mensen als het definitieve nekschot en beroven van menselijke waardigheid. InsjaAllah !quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:57 schreef Ludacriss het volgende:
[..]
Hoop echt dat er nu eindelijk een einde komt aan Mubarak zijn tijdperk. Heel Egypte is hem zat en dat weet hij zelf ook maar door onderdrukking blijft ie op zijn stoel. Tijd voor verandering!
Ik denk eerder Jemen. Ik hoorde de laatste tijd veel over de onrust vanwege de VS die aanvallen uitvoert op Jemenitisch grondgebied, de onkunde van de regering om met AQAP om te gaan en natuurlijk de 2006 verkiezingen.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:58 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Die Bedoeienen zullen nooit de macht aan de Palestijnen geven. En Abdullah is zelfs onder de Palestijnen niet onpopulair. Jordanie is na Israel het beste land in de regio om te wonen als Palestijn.
Tijd voor verandering, maar niet voor elke vorm van verandering. Als iedere Egyptenaar alleen denkt aan 'weg met Mubarak' bestaat de kans dat er iets net zo ergs op zijn plek zit als de rook is opgetrokken. Ik hoop dat er ook al wordt gedacht aan hoe het Egypte na Mubarak eruit komt te zien.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:57 schreef Ludacriss het volgende:
[..]
Het probleem is niet alleen de populariteit maar de waardigheid en de armoede. Mensen zijn het zat dat de hoge heren rijker worden en het gewone volk steeds armer. Daarnaast worden ze behandeld als oud vuil, dit speelt niet alleen in Tunesi of Egypte maar in alle Arabische landen. Of je nou in Libi of Jordani bent je ziet overal het zelfde beeld. Mensen vragen zich echt allemaal openlijk af waarom ze in het Westen wel elke dag eten op hun bord kunnen scheppen en dit in de Arabische wereld blijkbaar niet kan!quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:58 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Die Bedoeienen zullen nooit de macht aan de Palestijnen geven. En Abdullah is zelfs onder de Palestijnen niet onpopulair. Jordanie is na Israel het beste land in de regio om te wonen als Palestijn.
Wat is de relevante search-term?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:10 schreef IHVK het volgende:
Mubaraks naar London gevlucht staat op twitter.
Dat staat er al een tijdjequote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:10 schreef IHVK het volgende:
Mubaraks naar London gevlucht staat op twitter.
Yepz!quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:12 schreef Ulpianus het volgende:
[..]
Wat is de relevante search-term?
#jan25?
403 Forbiddenquote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:27 schreef Aloulou het volgende:
Foto (krijg ze er nog steeds niet normaal op helaas)
http://yfrog.com/h7ivhhj
Mensen vragen zich af waarom in Europa men wel trots op het land kan zijn en in Arabische landen niet.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:06 schreef Ludacriss het volgende:
Mensen vragen zich echt allemaal openlijk af waarom ze in het Westen wel elke dag eten op hun bord kunnen scheppen en dit in de Arabische wereld blijkbaar niet kan!
Is wel een evil (Amerikaanse) uitvinding hoor!quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:15 schreef IHVK het volgende:
#jan25 trend wereldwijd
#Mubarak trend in Nederland
#Egypt trend in Turkije
Twitter, altijd leuk.
Dit komt steeds boven op twitter.quote:The dumping of the Egyptian regime blamed on the Muslim Brotherhood in today's events is a game intended to intimidate the international forces to intervene to support the system
http://www.justin.tv/cairowitnessquote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:37 schreef deleriouz het volgende:
Er wordt zwaar geschoten op het Tahrir plein!
bron?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:37 schreef deleriouz het volgende:
Er wordt zwaar geschoten op het Tahrir plein!
Juist wel, ik ben voor absolute vrijheid voor iedereen. Alleen, Amerika wegzetten als evil terwijl het uitsluitend dankzij Amerikaanse uitvindingen nu mogelijk is zichzelf te bevrijden is natuurlijk absurd.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:36 schreef remlof het volgende:
Dus ze mogen niet meer twitteren in Egypte?
Ik hoop Libi.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:03 schreef waj1 het volgende:
Welk land is als volgende aan de beurt na Tunesi en Egypte?
Syri, Algerije of Jordani?
Heftigquote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:38 schreef deleriouz het volgende:
[..]
http://www.justin.tv/cairowitness
Rubber kogels en traangas-bussen tot nu toe volgens bronnen. (comments op die site)quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:45 schreef remlof het volgende:
[..]
Heftig
Hoop niet dat dat een bloedbad wordt.
quote:We are all Khaled Said Breaking News now on Aljazeera: Police is attacking the Tahrir square sit-in. they are firing very intense tear gas to try to break the protest. Sky News breaking news: more than 50 cannons of tear gas just fired now on Tahrir ...
Welnee, dat is voor gesubsidieerd voedsel (zonder hulp van het Westen was het midden-oosten allang uitgehongerd).quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:45 schreef IHVK het volgende:
Mubarak krijgt miljarden per jaar van de VS, die nu worden ingezet tegen de Egyptische burgers.
Ik hoor zwaar geschut. Jammer.
Maar dit zal de Egyptenaren nog bozer maken, op een een gegeven moment hebben ze niets meer te verliezen denk ik.
Sowieso alweer bizarre comments op die pagina:quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:46 schreef Ulpianus het volgende:
[..]
Rubber kogels en traangas-bussen tot nu toe volgens bronnen. (comments op die site)
[..]
Dat geeft niet, het Westen maakt mensen ook slimmer (maar kan wel een generatie duren).quote:
Oh helaas, ik val buiten de boot.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:50 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Dat geeft niet, het Westen maakt mensen ook slimmer (maar kan wel een generatie duren dus misschien val jij net buiten de boot).
Teeeringquote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:49 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Sowieso alweer bizarre comments op die pagina:
"#
stove1: those sirens sound more retro i think US has more modern sirens no ofence"
Boos? Juist gelukkig zou ik zeggen. Die mensen aldaar kunnen nu het verschil uitmaken tussen armoede of rijkdom (moet je wel voor werken trouwens).quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:49 schreef BeSimple het volgende:
Tjsa ik kan hier zo boos om worden. Zucht...
Andere link:quote:Vertaling van het Arabisch in het Nederlands
RT @ ayaabdullah: is sterk in de mensen begonnen te demonstranten uiteen te drijven in de Talaat Harb plein, op 2 minuten geleden via Seesmic web
Ja boos op de opressor natuurlijk...quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:54 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Boos? Juist gelukkig zou ik zeggen. Die mensen aldaar kunnen nu het verschil uitmaken tussen armoede of rijkdom (moet je wel voor werken trouwens).
Daar moet je niet boos op zijn maar gewoon het land uittrappen.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:55 schreef BeSimple het volgende:
[..]
Ja boos op de opressor natuurlijk...
http://twitter.com/bencnnquote:Riot police lined up behind our building in Maspiro, guarding main #Egypt TV building. Officer tells men: "if they attack, kill them" #jan25
Vreemd genoeg zijn er dan in het Westen mensen die zeggen dat dat allemaal komt door de Islam.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:22 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Mensen vragen zich af waarom in Europa men wel trots op het land kan zijn en in Arabische landen niet.
Mensen vragen zich af waarom in Europa men wel het leger als beschermende macht van het land ziet in tijden van nood en in Arabische landen als onderdrukker van het volk in dienst van de dictator, gretig bevelen opvolgend.
Mensen vragen zich af waarom in Europa je wel een boze brief naar de lokale krant mag schrijven over een politicus en/of beleid en in Arabische landen dan de geheime diensten op je voordeur klopt, als het daar al bij blijft.
Mensen vragen zich af waarom in Europa de wet wel voor allen gelijk is en in Arabische landen de welgestelden en invloedrijken boven de wet staan.
Mensen vragen zich af waarom politici en presidenten in Europa zich niet verrijken over de rug van het volk en in Arabische landen zonder uitzondering de regerende klasse en hun familie zich verrijken ten koste van de normale burger.
Mensen vragen zich af waarom in Europa politici wel op een bepaald moment besluiten af te treden en in Arabische landen de dictators het liefst na hun dood nog het land vanuit de hemel regeren met een lange arm.
Mensen vragen zich af waarom na de onafhankelijkheid de hele wereld verder is gevolueerd en de Arabische landen al circa 50 jaar nog steeds met dictators worstelen zonder enige zichtbare vorm van verbetering, verandering of berhaupt progressie.
Dat zou geweldig zijn, maar of dat zo is zal achteraf pas bepaald kunnen worden.quote:Op woensdag 26 januari 2011 00:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Vreemd genoeg zijn er dan in het Westen mensen die zeggen dat dat allemaal komt door de Islam.
De religie heeft dit soort regimes slechts moreel ondersteund, denk ik, zoals religies bijna altijd doen: de status quo schragen.
Maar hoe reageren de imams?
Is dit idd een begin van een Arabische Verlichting?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |