Dat heb je inderdaad kort maar krachtig gezegd. Waar de afgelopen tientallen jaren de angst er bij de bevolking inzat ten aanzien van de eigen overheid vrezen de dictators nu hun eigen bevolking en krachten die daarbij loskomen. Fascinerend om te zien eigenlijk. Gigantische bedragen uitgegeven aan de politiemacht om de mensen onder controle te houden en wellicht allemaal voor niets geweest. Tijdens de revolutie in Tunesie werd dit belangrijke contrast al opgemerkt dat het Arabische volk hoopvol met het Tunesische volk meekijkt terwijl de dictators vol afschuw aanzagen hoe Ben Ali overwonnen werd.quote:
Ik geloof het niet. Onbevestigd, de tweets herhalen elkaar en ik zie niet in waarom hij zou vluchten voor vooralsnog enkele tienduizenden demonstranten. Och, misschien dat-ie z'n vakantie wel een weekje eerder opneemt, maar ik zie de noodzaak voor het regime nog niet. Het is een behoorlijke politiestaat. Maar dat was Tunesi ook. Alleen ik denk dat in Egypte de rol van het leger allesbepalend is, dat is altijd al zo geweest, en die zoon heeft meer te vrezen van facties in het leger dan van het volk, denk ik. Maar wie weet...quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:04 schreef deleriouz het volgende:
Onbevestigde tweets, en dat zijn er steeds meer, melden dat de zoon van Mubarak met zijn gezin het land is ontvlucht.
Gamal Mubarak is de beoogd opvolger van zijn vader voor het presidentschap.
http://www.adnkronos.com/(...)y/?id=3.1.1591050596
Dat is de vraag die al eerder werd gesteld, maar je zegt het nu nogal raar. Het is niet dat de bevolking van Iran de huidige situatie wilde, het is meer iets dat zo gegroeid is.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:08 schreef Ulpianus het volgende:
Wat mij heel erg benieuwd is de intentie van het volk na het afzetten van de huidige leiders.
Willen ze wat wij zien als beschaving of willen ze de onzin die je nu ook in Iran hebt.
Dat zou allemaal kunnen. En toch zie ik liever de Moslimbroeders aan de Macht dan de volgnde door het westen gesteunde dictator. Laat ze maar eens regeringsverantwoordelijkheid nemen, zolang ze na vier jaar maar nieuwe verkiezingen uitschrijven. En tot die tijd moeten ze gewoon op hun daden beoordeeld worden.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 21:56 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik ben daar ook wel een beetje bang voor als het om Egypte gaat. De moslimbroederschap is er heel wat georganiseerder dan in Tunesie. Daarnaast kunnen groeperingen in het geweldsvacuum even snel een Irakje doen met de Koptische minderheid. En het zou me ook niet verbazen als heel wat mensen in de bevolking wel wat zien in een nieuw oorlogje met Israel.
En dat is waarschijnlijk het grootste probleem. Bij hoeveel mensen zou dit sentiment leven?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:12 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dat zou allemaal kunnen. En toch zie ik liever de Moslimbroeders aan de Macht dan de volgnde door het westen gesteunde dictator.
Dat is een erg grote 'als'. Wat als na tien jaar blijkt dat ze dit niet hebben gedaan en hun eigen dictatuur zijn begonnen?quote:Laat ze maar eens regeringsverantwoordelijkheid nemen, zolang ze na vier jaar maar nieuwe verkiezingen uitschrijven. En tot die tijd moeten ze gewoon op hun daden beoordeeld worden.
In Iran was na het referendum voor een islamitische republiek en het opstellen van de nieuwe grondwet het lot bezegeld. Dat was het einde voor secularisatie in dat land.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:12 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat is de vraag die al eerder werd gesteld, maar je zegt het nu nogal raar. Het is niet dat de bevolking van Iran de huidige situatie wilde, het is meer iets dat zo gegroeid is.
Ja Egypte is het bollywood van de vele soaps/films (en wellicht iets mindere mate muziek) in de Arabische wereld zeg maar. Vandaar dat hun (typische) dialect ook wel vrij bekend is in andere landen bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:15 schreef Monidique het volgende:
Als ik het goed heb, komen de belangrijkste, of althans, veel veel bekeken tv-series uit Egypte. Egypte is ook altijd het militaire hart van de Arabische wereld geweest. Intellectueel ook, dacht ik, met allerlei universiteiten.
quote:Doden bij protesten in Egypte
Uitgegeven: 25 januari 2011 21:37
Laatst gewijzigd: 25 januari 2011 22:07
CAIRO - Zeker drie mensen zijn dinsdag omgekomen door geweld tijdens demonstraties tegen de Egyptische president Hosni Mubarak. Dat hebben veiligheidsbeambten en medici in het Arabische land gemeld.
AFP
Protest Egypte
Fotoserie
Het zou gaan om twee betogers in Suez en een politieman in Caro.
Een betoger had problemen met de luchtwegen en overleed als gevolg van het inademen van traangas. De ander werd dodelijk getroffen door een steen.
Ook de politieman die in de hoofdstad Caro omkwam kreeg een steen tegen het hoofd. Dat meldt een medewerker van het ministerie van binnenlandse zaken die anoniem wil blijven omdat hij niet bevoegd is informatie aan journalisten te verstrekken.
Aftreden
In verscheidene Egyptische steden waren dinsdag duizenden mensen op de been om het aftreden van Mubarak te eisen. De betogers riepen leuzen als: ''weg met Hosni Mubarak!'' en ''Tunesi, Tunesi!''
Het ministerie van binnenlandse zaken riep dinsdag op tot een einde aan de protesten. Het ministerie zei dat de autoriteiten de betogers de kans wilden geven hun meningen naar voren te brengen, maar dat betogers 'volharden in provocatie'.
In Tunesi werd president Zine al-Abidine Ben Ali eerder deze maand door een volksopstand verdreven. De politie trad hard op tegen de demonstranten.
bron: www.nu.nl
Dat is al een heel andere vraag dan 'wat wij beschaafd noemen of iran'.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:19 schreef Ulpianus het volgende:
[..]
In Iran was na het referendum voor een islamitische republiek en het opstellen van de nieuwe grondwet het lot bezegeld. Dat was het einde voor secularisatie in dat land.
Wil men in Egypte secularisatie of theocratie?
Klopt, maar in mijn ogen is de enige stap voorwaarts in dit soort landen een scheiding van kerk en staat, democratie en humane rechten betreft uitoefening van geloof.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:27 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat is al een heel andere vraag dan 'wat wij beschaafd noemen of iran'.
Zelfs zonder die correctie: als je ziet hoe het ging in Egypte en wat er nu aan het gebeuren is, is wel duidelijk dat dat niet altijd een stap voorwaarts is.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:32 schreef Ulpianus het volgende:
[..]
Klopt, maar in mijn ogen is de enige stap voorwaarts in dit soort landen een scheiding van kerk en staat, democratie en humane rechten betreft uitoefening van geloof.
Dit was in Egypte, onder Mubarak, redelijk in orde.
Woops, Mubarak stond alleen Abrahamistische geloven toe.
Wie denk je dat het volgende land wordt waar het volk probeert in opstand te komen? Yemen misschien?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 21:58 schreef Aloulou het volgende:
We kunnen stellen dat de Arabische wereld tot op zijn grondvesten schudt, alsof het getroffen is door een aardbeving. Alle Arabische leiders - zonder uitzondering - kijken vol afschuw nu naar Egypte en vrezen hun eigen bevolking vooral. Tunesie is een ding maar Egypte is heel wat anders.
Wie had dit verwacht toen we dit nieuwe jaar in gingen en we nog maar in Januari zijn. Velen Arabieren hadden zelf ook de hoop op verandering ook al opgegeven tot voor kort!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |