abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91865806
Spannend...
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_91865893
Begin van een grote, democratische Islamitische federatie?
Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think.
- Horace Walpole
pi_91866006
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 20:45 schreef Viajero het volgende:

[..]

Vergeet niet dat Al Jazeera ook het spreekorgaan van een dictator is. Als de Emir van Qatar goede vrienden is met Mubarak dan ga je heel weinig Egypte zien op Al Jazeera.
Hier heb je gelijk in, en dat merkte ik ook eventjes (van tweede tot derde week) wat Tunesie betreft. Toch loopt het wel los. Daarnaast zijn er nog genoeg andere Arabische kanalen. Hoewel Al Jazeera absoluut nummer 1 is van elke Arabier die een tv heeft qua geloofwaardigheid en favoriet wat nieuws betreft.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_91866269
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 20:45 schreef waht het volgende:

[..]

Zeker.

Maar de dictator afzetten is een ding. Het gehele landsbestuur hervormen is een tweede.
Ik kijk met grote interesse naar de gebeurtenissen in Tunesie aangezien daar nu pas de echte obstakels overwonnen moeten worden. Nu ligt Tunesie buiten de brandhaard die het Midden Oosten heet dus wat dat betreft hebben ze een voordeel. Egypte ligt er midden in, samen met alle spelers die niet netjes binnen hun eigen grenzen blijven.
Helemaal mee eens, in Tunesie is er ook veel moeite om het land nu te hervormen - wat logisch is in zo'n korte tijd overigens. Ook verschillen de landen erg als je verder analyseert. Bevolking, invloed of geen invloed van oppositie, mentaliteit, opleidingsniveau, welvaart etc etc.

Het probleem van Egypte is dat ze veel te belangrijk zijn voor buitenlandse machten om het maar op de loop te laten gaan zoals in Tunesie. Het is het culturele hart van de hele Arabische wereld en wellicht de hele regio. Het land telt 80 miljoen mensen dus daar neem je geen risico's mee als je een buitenlandse supermacht bent met ongelooflijk belangrijke belangen in het land zelf en de regio.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_91866366
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 20:30 schreef Ludacriss het volgende:
@Aloulou:

Mijn Arabisch is niet al te best maar kan je op de website van "Akhbar al-Arab" zien of onderstaande klopt? De zoon van Mubarak zou het land al zijn ontvlucht?

[..]

Ik zie niets over Mubarak op de frontpage, alleen prinsen e.d. van vooral de Emiraten. Egypte is op de frontpage van die site niets te vinden tot zover.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 20:57:01 #56
282087 abdalfawaz
Ilharaqa Baraka
pi_91866399
2 doden in Suez volgens AlJazeera..
pi_91866427
Ik denk dat ze vanavond dat hele plein gaan schoonvegen, wat supersnelrecht toepassen en dan maar hopen dat iedereen ziet dat er kennelijk toch niets aan te doen is.
pi_91866434
Eerder op Twitter:

Scrataliano RT @alshaheeed: Police in Alexandria Egypt open fire on protesters. Live ammunition. Our correspondant has been hit with a bullet in his head. #Jan25 #Egypt :(

PS: Excuses, aangepast. Zal erop letten voortaan.
pi_91866488
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 20:57 schreef Aloulou het volgende:
Nu op Twitter:

Scrataliano RT @alshaheeed: Police in Alexandria Egypt open fire on protesters. Live ammunition. Our correspondant has been hit with a bullet in his head. #Jan25 #Egypt :(
Niet nu: http://twitter.com/Alshaheeed/status/29934775577870336
pi_91866691
Eerder op de dag:
[ img ]http://english.aljazeera.(...)25185345985738_8.jpg[/ img ]

[ Bericht 9% gewijzigd door Aloulou op 25-01-2011 21:18:33 ]
pi_91867180

PS: Kan iemand mij vertellen hoe ik die foto normaal hier krijg. Word ziek van mijn onkunde en kan nooit normaal een foto hier plaatsen
pi_91867222
[ img ] [/ img ]
  dinsdag 25 januari 2011 @ 21:11:28 #64
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_91867260
quote:
Als het al drie uur aan de gang is, is het wel vreemd dat reguliere sites nog zo weinig melden. Nu.nl niets, RTL heeft het alleen over 'demonstraties' en alleen NOS meldt 'massale demonstraties'..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_91867385
pi_91867546
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 21:11 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Als het al drie uur aan de gang is, is het wel vreemd dat reguliere sites nog zo weinig melden. Nu.nl niets, RTL heeft het alleen over 'demonstraties' en alleen NOS meldt 'massale demonstraties'..
Dat was bij de revolutie in Tunesie ook zo. De reguliere media en hun sites (alsmede TV) kunnen het niet bijbenen. Het gaat zo snel en alleen op twitter en facebook kan je het per minuut zeg maar bijbenen. De media gaat er ook niet op TV 6 uur live op zitten dus heb je het nieuws om 8 uur wat al om 7 uur klaar moet zijn en dus om 6 uur al voorbereid is, bij wijze van spreken. Uitzonderingen daargelaten. Op twitter is het kort, direct en per minuut. Vandaar het verschil dus en hierin zie je dat er eigenlijk een soort tweede, nog directere, media is ontstaan door social network sites waar de standaard media niet aan kan tippen.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 21:17:11 #67
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_91867589
De meeste demonstranten staan daar alleen maar om te rellen.
Mubarak is een geweldig leider, hij heeft de eenheid van Egypte prima bewaard nadat zijn voorganger door terroristen is vermoord. Diezelfde terroristen staan nu te demonstreren.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_91867732
Jongens kappen nu! Laatst mijn vakantie naar Egypte geboekt voor deze zomer ik zou het wel zo fijn vinden als dat gewoon doorgaat :'(
pi_91867759
Nou Mubarak was een geweldig leider, tis nu wel langzaam aan tijd dat hij de pleitering maakt
  dinsdag 25 januari 2011 @ 21:20:23 #70
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_91867812
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 21:19 schreef Karzai het volgende:
Nou Mubarak was een geweldig leider, tis nu wel langzaam aan tijd dat hij de pleitering maakt
Hij is democratisch gekozen en is zowel nationaal als internationaal (in de regio) van groot belang voor vrede en stabiliteit.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_91867813
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 21:16 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Dat was bij de revolutie in Tunesie ook zo. De reguliere media en hun sites (alsmede TV) kunnen het niet bijbenen. Het gaat zo snel en alleen op twitter en facebook kan je het per minuut zeg maar bijbenen. De media gaat er ook niet op TV 6 uur live op zitten dus heb je het nieuws om 8 uur wat al om 7 uur klaar moet zijn en dus om 6 uur al voorbereid is, bij wijze van spreken. Uitzonderingen daargelaten. Op twitter is het kort, direct en per minuut. Vandaar het verschil dus en hierin zie je dat er eigenlijk een soort tweede, nog directere, media is ontstaan door social network sites waar de standaard media niet aan kan tippen.
Het voordeel van die "latere" nieuwsberichten is dat er meer gecheckt kan worden en dat er een beter beeld gegeven kan worden. Ze vullen elkaar goed aan, hoor.
pi_91867815
AlJazeera: 30K in tahreer cairo, 30 K in Swias 20K in Alexandria one hand against dictatorship
pi_91867934
Ik ben een livestream van het "Tahrir" plein aan het kijken en het heeft de sfeer van een schaatsmiddag in Thialf.

http://www.ustream.tv/channel/cairodowntown
pi_91867942
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 21:20 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Hij is democratisch gekozen en is zowel nationaal als internationaal (in de regio) van groot belang voor vrede en stabiliteit.
Ik zou zeggen schrijf de Nederlandse politici aan dat ze hem koste wat kost in het zadel houden :D Denk alleen dat de geest uit de fles is na 27 jaar en het gaat er niet meer terug in. Mubarak kan beter de familie in Saoedie Arabie contacteren of Ben Ali misschien nog een kamer vrij heeft waar hij met zijn vrouw tijdelijk in kan trekken *)
  dinsdag 25 januari 2011 @ 21:23:18 #75
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_91867972
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 21:16 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Dat sites niet iedere minuut een update krijgen snap ik wel, maar als er drie uur geleden al melding van doden gemaakt wordt had ik op z'n minst wel een korte update verwacht.

En dat juist nu.nl, niet 'vertraagd' door een tv-station, nog helemaal niets meldt vind ik sowieso opmerkelijk.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_91868128
Wellicht wachten ze op een definitieve bevestiging, alhoewel mij het lijkt dat dat er al is aangezien veel meer media er melding van maken inmiddels. Daarnaast kan het ook gewoon onkunde zijn of te weinig ingelicht wat er nou precies aan de hand is (hoewel ik mij dit van een nu.nl niet kan voorstellen).
  dinsdag 25 januari 2011 @ 21:29:18 #78
111528 Viajero
Who dares wins
pi_91868351
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 21:23 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dat sites niet iedere minuut een update krijgen snap ik wel, maar als er drie uur geleden al melding van doden gemaakt wordt had ik op z'n minst wel een korte update verwacht.

En dat juist nu.nl, niet 'vertraagd' door een tv-station, nog helemaal niets meldt vind ik sowieso opmerkelijk.
Sommige nieuwsbronnen herhalen niet direct elk gerucht, maar proberen er eerst zeker van te zijn, vooral bij zulk serieus nieuws.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 21:30:39 #79
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_91868435
quote:
Vreemd, via die link zie ik hem ook maar bij het overzicht staat het niet, ook niet bij het overzicht van Algemeen nieuws..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_91869285
Interesting!
Allah Al Watan Al Malik
pi_91869319
  dinsdag 25 januari 2011 @ 21:49:06 #83
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_91869559
Ik hoop wel echt dat als dit zo verder gaat, het Egyptische volk ook daadwerkelijk een betere situatie krijgt. De revolutie in Iran begon ook ooit vanuit het volk..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_91869822
From @BreakingNews

Egyptian security officer dies in a protest at central Cairo square - Reuters citing state TV
  dinsdag 25 januari 2011 @ 21:52:43 #85
282087 abdalfawaz
Ilharaqa Baraka
pi_91869841
Interessante ontwikkelingen in Egypte. Wat zit erachter dat het volk ineens WEL durft? Het is niet zo dat de situatie in het land ineens erg verslechterd is of dat Mubarak zijn grip ernstig heeft verloren lijkt me..
pi_91869886
pi_91869890
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 21:52 schreef abdalfawaz het volgende:
Interessante ontwikkelingen in Egypte. Wat zit erachter dat het volk ineens WEL durft? Het is niet zo dat de situatie in het land ineens erg verslechterd is of dat Mubarak zijn grip ernstig heeft verloren lijkt me..
Gebeurtenissen in Tunesie?
pi_91870039
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 21:52 schreef abdalfawaz het volgende:
Omdat ze hebben gezien dat in Tunesie het zo begon en de president met de staart tussen de benen het land verliet? Als 10 miljoen Tunesiers het kunnen om na 23 jaar onderdrukking van Ben Ali hem weg te jagen kunnen 80 miljoen Egyptenaren ook zeker na 28 jaar onderdrukking Mubarak wegjagen.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 21:56:57 #90
8369 speknek
Another day another slay
pi_91870146
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 21:49 schreef De_Hertog het volgende:
Ik hoop wel echt dat als dit zo verder gaat, het Egyptische volk ook daadwerkelijk een betere situatie krijgt. De revolutie in Iran begon ook ooit vanuit het volk..
Ik ben daar ook wel een beetje bang voor als het om Egypte gaat. De moslimbroederschap is er heel wat georganiseerder dan in Tunesie. Daarnaast kunnen groeperingen in het geweldsvacuum even snel een Irakje doen met de Koptische minderheid. En het zou me ook niet verbazen als heel wat mensen in de bevolking wel wat zien in een nieuw oorlogje met Israel.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 21:57:26 #91
282087 abdalfawaz
Ilharaqa Baraka
pi_91870181
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 21:55 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Omdat ze hebben gezien dat in Tunesie het zo begon en de president met de staart tussen de benen het land verliet? Als 10 miljoen Tunesiers het kunnen om na 23 jaar onderdrukking van Ben Ali hem weg te jagen kunnen 80 miljoen Egyptenaren ook zeker na 28 jaar onderdrukking Mubarak wegjagen.
Absoluut zie ik dat verband ook wel, maar gelden er in Egypte echt dezelfde condities als in Tunesië? Het volk kan het wel willen, actie ondernemen is een tweede.
pi_91870223
We kunnen stellen dat de Arabische wereld tot op zijn grondvesten schudt, alsof het getroffen is door een aardbeving. Alle Arabische leiders - zonder uitzondering - kijken vol afschuw nu naar Egypte en vrezen hun eigen bevolking vooral. Tunesie is een ding maar Egypte is heel wat anders.

Wie had dit verwacht toen we dit nieuwe jaar in gingen en we nog maar in Januari zijn. Velen Arabieren hadden zelf ook de hoop op verandering ook al opgegeven tot voor kort!
pi_91870266
Open brief van "Anonymous" naar de media:

http://www.pdf-archive.co(...)an25pressrelease.pdf
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:01:22 #95
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_91870460
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 21:56 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik ben daar ook wel een beetje bang voor als het om Egypte gaat. De moslimbroederschap is er heel wat georganiseerder dan in Tunesie.
Ik had ook begrepen dat de Moslimbroederschap daar een gematigde en een minder gematigde kant had. Waarbij dus het gevaar is dat veel mensen de gematigde kant aanhangen maar uiteindelijk de radicalen helpen.

quote:
Daarnaast kunnen groeperingen in het geweldsvacuum even snel een Irakje doen met de Koptische minderheid.
Ik heb er niet precies kijk op hoe het nu zit met die minderheid. Ik begreep dat het zo'n tien procent van de bevolking was, en dat deze voornamelijk in de steden en voornamelijk in het zuiden zit. Als het geconcentreerde grote groepen zijn (10% is toch nog altijd zo'n 8 miljoen mensen) wordt dat nog een flinke strijd..

Sowieso leek Egypte mij toen ik er was eigenlijk een gematigd moslimland. Ik zag vrij veel ongesluierde vrouwen rondlopen, als dat allemaal Kopten waren hebben ze geen minderheid :P
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_91870548
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 21:58 schreef Aloulou het volgende:
We kunnen stellen dat de Arabische wereld tot op zijn grondvesten schudt, alsof het getroffen is door een aardbeving. Alle Arabische leiders - zonder uitzondering - kijken vol afschuw nu naar Egypte en vrezen hun eigen bevolking vooral. Tunesie is een ding maar Egypte is heel wat anders.

Wie had dit verwacht toen we dit nieuwe jaar in gingen en we nog maar in Januari zijn. Velen Arabieren hadden zelf ook de hoop op verandering ook al opgegeven tot voor kort!
De angst is van kamp gewisseld. :)
pi_91870590
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 21:57 schreef abdalfawaz het volgende:

[..]

Absoluut zie ik dat verband ook wel, maar gelden er in Egypte echt dezelfde condities als in Tunesië? Het volk kan het wel willen, actie ondernemen is een tweede.
Nee, niet helemaal dezelfde condities als je het mij vraagt. Maar blijkbaar doet dat er niet toe. In de grote lijnen hebben (voor de Tunesiers nu deels hadden - verleden tijd) ze te maken met sterk verouderde dictators die een regime handhaven wat wellicht in de jaren 70 kon maar blijkbaar in 2011 niet meer gepikt wordt. Veel repressie, zelfverheerlijking, censuur, angst aanjagen met behulp van de geheime dienst en niet te vergeten al meer dan 20 jaar op dezelfde stoel zitten. De hoop dat deze oude mannetjes dus enigzins bijdraaien in die 20 jaar (en voor Egyptenaren 28-!!) is dus totaal doodgeslagen.

Ik had niet verwacht dat het zo snel in Egypte zou gebeuren maar wel dat het een kwestie van tijd was. Mubarak wordt erg gehaat.
pi_91870746
Onbevestigde tweets, en dat zijn er steeds meer, melden dat de zoon van Mubarak met zijn gezin het land is ontvlucht.

Gamal Mubarak is de beoogd opvolger van zijn vader voor het presidentschap.

http://www.adnkronos.com/(...)y/?id=3.1.1591050596
pi_91870762
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
Cool story, Hansel.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:06:36 #100
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_91870878
quote:
11s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:05 schreef wikwakka2 het volgende:
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
Heb je ze al kunnen bereiken?