abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91873027
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:35 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Zelfs zonder die correctie: als je ziet hoe het ging in Egypte en wat er nu aan het gebeuren is, is wel duidelijk dat dat niet altijd een stap voorwaarts is.
Hoe kan scheiding van kerk en staat en democratie en het in stand houden van recht op beleid van geloof slecht zijn?
(Ik lees nu pas hoe verschrikkelijk theocratisch het daar was trouwens.)
Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think.
- Horace Walpole
pi_91873209
Als Mubarak valt dan is Jordanië de volgende!
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:39:57 #128
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_91873218
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:37 schreef Ulpianus het volgende:

[..]

Hoe kan scheiding van kerk en staat en democratie en het in stand houden van recht op beleid van geloof slecht zijn?
Zoals ik al zei, kijk naar Egypte nu. Je leek te beweren dat het onder Mubarak redelijk in orde was op het alleen toestaan van Abrahamitische geloven na...
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_91873254
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:37 schreef Ulpianus het volgende:

[..]

Je kan je afvragen wie er voor Mubarak in de plaats komt, mocht hij omver worden geworpen (wat ik overigens voorlopig absoluut niet zie gebeuren).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2011 22:40:58 ]
pi_91873315
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:39 schreef Ludacriss het volgende:
Als Moebarak, de stier van de kudde, valt, dan kan iedereen aan de beurt zijn.
pi_91873368
Ik haat dit soort nieuws, ik wil gewoon naar bed, :{.
pi_91873492
Het mooie van Cairo is dat de stad nooit slaapt. Hopelijk zien veel Egyptenaren dit op televisie en gaan ze mee demonstreren!
pi_91873565
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:39 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, kijk naar Egypte nu. Je leek te beweren dat het onder Mubarak redelijk in orde was op het alleen toestaan van Abrahamitische geloven na...
Ik zat compleet fout, ik keek naar de grondwet van het land, maar die is een schijnheiligheid. Typisch voor dictaturen.
Okey dan, tijd voor verandering. Dat het maar snel en geweldloos mag gaan.
Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think.
- Horace Walpole
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:46:36 #134
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_91873698
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:44 schreef Ludacriss het volgende:
Het mooie van Cairo is dat de stad nooit slaapt. Hopelijk zien veel Egyptenaren dit op televisie en gaan ze mee demonstreren!
Ik weet niet hoe de media in Egypte in elkaar zit maar als Twitter en mobiel verkeer geblokeerd worden bestaat er een kans dat dit ook niet op tv komt.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_91873755
Iedereen kijkt via de schotel. Al Jazeera is gewoon vrij te zien door iedereen. Zolang zij of andere het nieuws brengen weet heel Egypte het gewoon!
pi_91873831
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:35 schreef Viajero het volgende:

[..]

Wie denk je dat het volgende land wordt waar het volk probeert in opstand te komen? Yemen misschien?
Ik zou het niet durven te zeggen. De president van Jemen heeft sowieso een zwakke machtsbasis en die van Mubarak is bijvoorbeeld veel sterker. Voor de duidelijkheid: ik bedoel hiermee binnen het leger, de controle erover en buitenlandse machten die hen - onvoorwaardelijk - uit eigen belangen steunen. Wat dat betreft zit Mubarak (veel) sterker dan de Ali Salah van Jemen.

Ik denk dat Jordanie ook nog wel redelijk kan gaan rommelen. De afgelopen 2 weken ook al paar keer demonstraties met een paar duizend mensen in o.a. Amman. Algerije zijn altijd problemen maar die lijken mij ook nog niet voorbij, zeker niet nu een groot land als Egypte aan de beurt is wat betreft mensen die opstaan omdat ze het zat zijn. Alleen voor een echt grote revolutie gedragen door mensen uit alle klassen mist Algerije denk ik veel condities dus lijkt mij dat onwaarschijnlijk. Men komt daar ook "net" uit een waardeloze situatie met veel geweld (burgeroorlog) terwijl dat bijv niet geldt voor Tunesie en Egypte.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:50:51 #137
111528 Viajero
Who dares wins
pi_91873992
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:15 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

En dat is waarschijnlijk het grootste probleem. Bij hoeveel mensen zou dit sentiment leven?

[..]

Dat is een erg grote 'als'. Wat als na tien jaar blijkt dat ze dit niet hebben gedaan en hun eigen dictatuur zijn begonnen?
Daar kan je dan vrij weinig aan doen helaas, behalve eventueel sancties. Maar dat is geen reden om dan zelf maar preventief een dictatuur in te voeren. Voor het geval dat iemand anders eventueel een dictatuur wil invoeren. Dan wordt je namelijk zelf waar je claimt zo bang voor te zijn: een dictator en een onderdrukker.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_91874026
Soedan lijkt me een kanshebber. Andere aard, maar daar zie ik ook nog wel demonstraties.
pi_91874038
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:47 schreef Ludacriss het volgende:
Iedereen kijkt via de schotel. Al Jazeera is gewoon vrij te zien door iedereen. Zolang zij of andere het nieuws brengen weet heel Egypte het gewoon!
Ben je Egyptisch?
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_91874161
Ik ben half Egyptisch. Net nog mijn oma aan de lijn, dit zit in Alexandrië. Gaf aan dat het daar een puinhoop is op de straat en dat iedereen er vanaf weet. Als mijn oma jong was geweest was ze waarschijnlijk nu mee aan het demonstreren.
pi_91874206
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:46 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe de media in Egypte in elkaar zit maar als Twitter en mobiel verkeer geblokeerd worden bestaat er een kans dat dit ook niet op tv komt.
Het punt is juist dat dit niet zo werkt. Ten eerste zijn er manieren om toch met een internet connectie op verboden sites te komen, dus de censuur te omzeilen. Dit wordt overigens al gretig gedeeld op zowel facebook als twitter nu.
Daarnaast heb je de schotel waarover de overheid geen controle heeft. Elke Arabier kijkt Al Jazeera via de schotel en niet de staatspropaganda. Wat dat betreft zijn tijden echt veranderd vergeleken bij 20 jaar geleden.
pi_91874214
Telefoon doet het dus nog, dat is al heel wat.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:54:08 #143
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_91874222
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:50 schreef Viajero het volgende:

[..]

Daar kan je dan vrij weinig aan doen helaas, behalve eventueel sancties. Maar dat is geen reden om dan zelf maar preventief een dictatuur in te voeren.
Nee, natuurlijk niet. Ik vind ook niet dat Mubarak moet blijven, ik hoop alleen niet dat Egypte de Moslimbroederschap ervoor in de plaats krijgt.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_91874303
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:53 schreef Ludacriss het volgende:
Ik ben half Egyptisch. Net nog mijn oma aan de lijn, dit zit in Alexandrië. Gaf aan dat het daar een puinhoop is op de straat en dat iedereen er vanaf weet. Als mijn oma jong was geweest was ze waarschijnlijk nu mee aan het demonstreren.
Ok, ik heb een paar vrienden die oorspronkelijk uit Alexandrie komen en een ervan was er nog drie weken geleden om vervolgens naar Soedan te gaan (waar hij nog zit). Sterkte in ieder geval, als Tunesier zat ik een paar weken geleden in jouw situatie :D Ook heel veel contact gehad en nog steeds. En weet dat elke Tunesier sowieso achter deze opstand van Egyptenaren staat "kolna i5wa masriyin" ;)
pi_91874304
@Mondique

Het ging wel om een vaste lijn. Mobiel kon ik haar niet bereiken.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:55:53 #146
111528 Viajero
Who dares wins
pi_91874342
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:32 schreef Ulpianus het volgende:

[..]

Klopt, maar in mijn ogen is de enige stap voorwaarts in dit soort landen een scheiding van kerk en staat, democratie en humane rechten betreft uitoefening van geloof.
Dit was in Egypte, onder Mubarak, redelijk in orde.
Woops, Mubarak stond alleen Abrahamistische geloven toe.
En democratie is ook niet echt een grote sterkte van Mubarak. Hij is ongeveer net zo democratisch als de Duitse Democratische Republiek.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_91874486
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:55 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Ok, ik heb een paar vrienden die oorspronkelijk uit Alexandrie komen en een ervan was er nog drie weken geleden om vervolgens naar Soedan te gaan (waar hij nog zit). Sterkte in ieder geval, als Tunesier zat ik een paar weken geleden in jouw situatie :D Ook heel veel contact gehad en nog steeds. En weet dat elke Tunesier sowieso achter deze opstand van Egyptenaren staat "kolna i5wa masriyin" ;)
Hoop echt dat er nu eindelijk een einde komt aan Mubarak zijn tijdperk. Heel Egypte is hem zat en dat weet hij zelf ook maar door onderdrukking blijft ie op zijn stoel. Tijd voor verandering!
pi_91874544
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:57 schreef Ludacriss het volgende:

[..]

Hoop echt dat er nu eindelijk een einde komt aan Mubarak zijn tijdperk. Heel Egypte is hem zat en dat weet hij zelf ook maar door onderdrukking blijft ie op zijn stoel. Tijd voor verandering!
Clinton zei helaas al dat het regime stabiel is. :'). Fijne opmerking.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:58:58 #149
111528 Viajero
Who dares wins
pi_91874561
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:39 schreef Ludacriss het volgende:
Dat denk ik niet. Die Bedoeienen zullen nooit de macht aan de Palestijnen geven. En Abdullah is zelfs onder de Palestijnen niet onpopulair. Jordanie is na Israel het beste land in de regio om te wonen als Palestijn.
pi_91874697
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:57 schreef Ludacriss het volgende:

[..]

Ik hoop het ook maar wel voor het betere, dus vrijheid van expressie, media, verkiezingen etc. Wat dat betreft moeten de oprechte invloedrijke Egyptenaren nu plannen maken voor het post-Mubarak tijdperk en hoe ze hun land kunnen opbouwen tot in ieder geval een vrij land. Niks te eten hebben is erg maar dan nog je mond moeten houden uit vrees voor de geheime dienst voelt voor veel mensen als het definitieve nekschot en beroven van menselijke waardigheid. InsjaAllah !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')