abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91856585
quote:
Duizenden boze Egyptenaren tegen Mubarak
Uitgegeven: 25 januari 2011 16:07
Laatst gewijzigd: 25 januari 2011 16:42
CAIRO - Naar schatting 15.000 boze Egyptenaren zijn dinsdag de straat opgegaan om te protesteren tegen het bewind van president Hosni Mubarak.
AFP
Protest Egypte
Fotoserie

De betogers riepen leuzen als: ''Weg met Hosni Mubarak!'' en ''Tunesië, Tunesië!'' In dat andere Arabische land werd president Ben Ali eerder deze maand door een volksopstand verdreven.

De politie in de Egyptische hoofdstad Caïro zette waterkanonnen in en knuppelde betogers uit elkaar. Zeker vijf betogers raakten gewond. Tal van betogers zijn opgepakt. Ook in Alexandrië en andere steden werd betoogd tegen Mubarak.

Ongeveer 87.000 Egyptenaren hebben zich aangesloten bij een antiregeringsgroep op netwerksite Facebook. Onder het motto ''Revolutie en vrijheid'' wordt daar opgeroepen tot strijd tegen corruptie, martelingen en werkloosheid.
bron: www.nu.nl
Lijkt inderdaad los te gaan in Noord-Afrika en Midden-Oosten. Van mij mag Mubarak direct afgezet worden. Een zogenaamde president die al 29 jaar aan de macht is.

Updates:
http://www.guardian.co.uk(...)5/middleeast-tunisia
http://twitter.com/search?q=%23Jan25

Schijnt dat twitter, facebook en telefonie lijnen al zijn geblokkeerd.

Waarom het zo onrustig is in de Arabische wereld:

quote:
Op dinsdag 25 januari 2011 23:22 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Mensen vragen zich af waarom in Europa men wel trots op het land kan zijn en in Arabische landen niet.

Mensen vragen zich af waarom in Europa men wel het leger als beschermende macht van het land ziet in tijden van nood en in Arabische landen als onderdrukker van het volk in dienst van de dictator, gretig bevelen opvolgend.

Mensen vragen zich af waarom in Europa je wel een boze brief naar de lokale krant mag schrijven over een politicus en/of beleid en in Arabische landen dan de geheime diensten op je voordeur klopt, als het daar al bij blijft.

Mensen vragen zich af waarom in Europa de wet wel voor allen gelijk is en in Arabische landen de welgestelden en invloedrijken boven de wet staan.

Mensen vragen zich af waarom politici en presidenten in Europa zich niet verrijken over de rug van het volk en in Arabische landen zonder uitzondering de regerende klasse en hun familie zich verrijken ten koste van de normale burger.

Mensen vragen zich af waarom in Europa politici wel op een bepaald moment besluiten af te treden en in Arabische landen de dictators het liefst na hun dood nog het land vanuit de hemel regeren met een lange arm.

Mensen vragen zich af waarom na de onafhankelijkheid de hele wereld verder is geëvolueerd en de Arabische landen al circa 50 jaar nog steeds met dictators worstelen zonder enige zichtbare vorm van verbetering, verandering of überhaupt progressie.

[ Bericht 13% gewijzigd door Ludacriss op 26-01-2011 07:57:13 ]
  dinsdag 25 januari 2011 @ 17:53:35 #2
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_91856832
Ik ben vorig jaar eens langs zo'n demonstratie in Caïro gereden. Geen idee waar ze voor demonstreerden, maar er stond letterlijk een cordon van ME'ers/soldaten schouder aan schouder om die protestanten heen.

Straatje verderop nog tientallen legerbusjes vol met politie/soldaten.

Hoop dat het ze lukt!
Gourmetten of steengrillen?
pi_91856994
Volgens twitter zijn er al 2 doden gevallen. Gaat niet goed als dat waar is.
pi_91857063
Van "The Guardian":

quote:
4.07pm: Jack Shenker has just sent me this dramatic update from Egypt. He calls central Cairo a "war zone".

Jack Shenker byline.

Downtown Cairo is a war zone tonight – as reports come in of massive occupations by protesters in towns across Egypt, the centre of the capital is awash with running street battles. Along with hundreds of others I've just been teargassed outside the parliament building, where some youths were smashing up the pavement to obtain rocks to throw at police.

We've withdrawn back to the main square now were thousands more demonstrators are waiting and a huge billboard advertising the ruling NDP party has just been torn down. Security forces are continuing to use sound bombs and teargas to disperse the crowd, but so far to no avail.
pi_91857381
Als Egypte valt is er stront aan de knikker in het hele gebied, laat dat duidelijk zijn. Mekka is het kloppend hart vanwege het geloof maar het echte kloppende hart van de Arabische wereld is toch echt Egypte.

En wat de Arabieren vooral niet moeten doen is het hef in eigen handen nemen en vrijheden eisen, dat zou Westerse belangen nou net slecht uit kunnen komen. Het is immers makkelijker een dictator te overtuigen en die op je hand te hebben dan een heel volk.

Kom op maar Egyptenaren, het heeft lang genoeg voor jullie geduurd! Als de Tunesiers het kunnen jullie het zeker met 80 miljoen!
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_91857755
Wel erg toevallig dat er in al die landen demonstraties zijn, volgens mij zit hier een kwade genius achter.
pi_91857854
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 18:19 schreef Karzai het volgende:
Wel erg toevallig dat er in al die landen demonstraties zijn, volgens mij zit hier een kwade genius achter.
In Tunesie was de enige kwade genius meneer Ben Ali, de ex-president. Geen buitenlandse druk of hulp en ook niet van Islamitische groeperingen omdat de leden daarvan door Ben Ali zo zijn vervolgd dat ze jarenlang in een geheime cel op een fles mochten gaan zitten met blote bips.

Zou je niet denken dat er vooral ook heel erg veel boosheid kan zitten onder de mensen tegen de dictator en dictatuur ansich? Of is dat geen optie?
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_91857939
Net op twitter dit Nederlandse bericht:

tvanelferen RT @timorel: Het broeit in #egypte, massademonstraties en twitter, mobieltjes inmiddels geblokkeerd. Hashtag: #Jan25
1 minute ago via web
pi_91857963
* Aloulou gaat inschakelen op Al Jazeera ^O^
pi_91858106
Tja er zit veel oud zeer in Egypte en er is veel armoede, tijd voor Mubarak om weer eens wat pepernoten te strooien.
pi_91858211
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 18:19 schreef Karzai het volgende:
Een plannetje van de CIA? haha, zou me niets verbazen.
pi_91858378
Op Twitter:
Pictures of Husni Mubarak have been torn down in public. 100+ arrested. 3 Major news channels prevented from covering #Egypt #jan25

@KanchanGupta things getting serious over there. Twitter blocked, data services on phones getting cut off sporadically. Tear gas, arrests.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 18:33:49 #14
273119 BeSimple
or die trying!
pi_91858387
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 18:29 schreef niels0 het volgende:

[..]

2 weken voor de val van Tunesie viel die hackersgroup Anymous overheidswebsites van dat land aan. En ik durf te wedden dat deze group niets te maken heeft met de CIA. Dus dat plannetje is het net niet ;-)
Laat me met rust!
  dinsdag 25 januari 2011 @ 18:40:51 #15
111528 Viajero
Who dares wins
pi_91858676
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 18:08 schreef Aloulou het volgende:
Als Egypte valt is er stront aan de knikker in het hele gebied, laat dat duidelijk zijn. Mekka is het kloppend hart vanwege het geloof maar het echte kloppende hart van de Arabische wereld is toch echt Egypte.

En wat de Arabieren vooral niet moeten doen is het hef in eigen handen nemen en vrijheden eisen, dat zou Westerse belangen nou net slecht uit kunnen komen. Het is immers makkelijker een dictator te overtuigen en die op je hand te hebben dan een heel volk.

Kom op maar Egyptenaren, het heeft lang genoeg voor jullie geduurd! Als de Tunesiers het kunnen jullie het zeker met 80 miljoen!
Ach, we kunnen altijd heel hard "islamisten!" schreeuwen en met dat excuus de volgende wrede dictator kiezen en steunen, zoals we ook met Dhr. Bouteflika hebben gedaan bijvoorbeeld.

Tot zover de westerse regeringen, ikzelf sta volledig achter de Arabische volkeren in hun strijd voor vrijheid. Zou het er eindelijk van komen?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_91858780
Wat een onzin, net alsof mensen het zullen geloven:

quote:
We didn't block twitter - it's a problem all over Egypt and we are waiting for a solution. about 2 hours ago via Twitter for iPhone Retweeted by 33 people

VodafoneEgypt
Vodafone Egypt
bron: http://twitter.com/VodafoneEgypt/status/29927017323433984#
pi_91859114
quote:

QFT, hoop dat het de egyptenaren lukt :Y
..non est vivere sed valere vita est ..
pi_91860755
Wat ik erg mooi, of indrukwekkend eerder, aan zulke protesten, die ik zie op video en als ik aanneem dat het allemaal zo'n beetje klopt op Twitter, is die in-ten-se haat tegenover zo'n regime. Natuurlijk, dat heeft heel erg veel met de economie te maken, maar het heeft iets ontroerend zowat om mensen een poster van een dictator te zien verscheuren. De kreten, de schreeuw om vrijheid, gerechtigheid. Ik had niet gedacht dat het zo massaal zou zijn en ik verwachtte ook meer overheidsgeweld, maar dat zal nu in het donker en morgen via de geheime dienst wel gebeuren. Ze willen geen martelaren maken.
pi_91860846
quote:
99s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 18:49 schreef Augustus_Thijs het volgende:

[..]

QFT, hoop dat het de egyptenaren lukt :Y
Wat zullen ze er voor terug krijgen?
pi_91861321
En dan zijn er ook nog de "Palestine Papers", die echt wel grote gevolgen gaan hebben voor de Palestijnse politiek. Libanon waar nu gedemonstreerd wordt (wat niet goed is, naar mijn mening).
pi_91862098
Live stream:

http://www.ustream.tv/cha(...)13&utm_medium=social

Erg onduidelijk maar goed hoorbaar dat er veel mensen op straat zijn die nog steeds demonstreren.
pi_91862274
Ze staan te zingen/schreeuwen. Kan helaas niet goed horen wat.
pi_91862894
Daglicht vandaag

Schemering, centrum Cairo:

Twitter meldt 20.000 op de been. Al Jazeera meldt duizenden en bericht er veel over (Arabische al jazeera)

Facebook filmpje staat in Arabisch: duizenden demonstranten op de been, "ietsje eerder", in centrum Cairo: http://www.facebook.com/p(...)22369714881&comments
pi_91863088
Facebook en Twitter speelt heel veel maar het probleem is in het Arabisch alleen, dus hier niet zo bekend. Ze moeten vertalen naar Engels en Frans om Westerse publiek te halen. Dat deden Tunesiers wel veel en dat helpt meer uiteindelijk.
pi_91863346
RELLEN!! :D :D :D
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_91863392
(Arabische) facebook pages wat betreft laatste ontwikkelingen:
http://www.facebook.com/p(...)1#!/yaskott.moubarak

http://www.facebook.com/p(...)nayr/186167364738681

Als het allemaal vaag is gewoon op links in berichten klikken dat kan leiden tot filmpjes.
pi_91863405
Ziet er gezellig uit, maja Cairo is een grote stad
  dinsdag 25 januari 2011 @ 20:07:09 #28
111528 Viajero
Who dares wins
pi_91863443
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 20:01 schreef Aloulou het volgende:
Facebook en Twitter speelt heel veel maar het probleem is in het Arabisch alleen, dus hier niet zo bekend. Ze moeten vertalen naar Engels en Frans om Westerse publiek te halen. Dat deden Tunesiers wel veel en dat helpt meer uiteindelijk.
Hoe helpt dat? Ik dacht dat het westen juist verantwoordelijk was voor al die dictaturen.... En ook al wil het westerse publiek een andere koers wil, dan wordt er toch niet geluisterd door westerse regeringen (zie de Irak oorlog).
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_91863462
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 20:05 schreef bijdehand het volgende:
RELLEN!! :D :D :D
Nee, Mubarak gaat langzaam richting Ben Ali in Saoedie Arabie :Y
pi_91863573
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 20:07 schreef Viajero het volgende:

[..]

Hoe helpt dat? Ik dacht dat het westen juist verantwoordelijk was voor al die dictaturen.... En ook al wil het westerse publiek een andere koers wil, dan wordt er toch niet geluisterd door westerse regeringen (zie de Irak oorlog).
De Westerse politiek is ook deels verantwoordelijk naar mijn mening maar het gaat om het publiek. Zodra het hier in de media komt en zij dat weer oppikken als nieuws voor de verkoop naar de man op straat ontstaat er grote druk op Mubarak. En zo gaat het balletje rollen, zoals ook in Tunesie gebeurde maar veel later (pas in 3e week). Wat logisch is aangezien Egypte veel belangrijker is internationaal.

Vertalen dus moeten ze om alles naar buiten te krijgen en de media erbij te krijgen. Niet alleen Al Jazeera maar ook Le Monde, BBC etc etc. En media = power, want dat de onvrede rechtvaardig en legitiem is staat vast na 28-jaar Mubarak en repressie.
pi_91863720
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 20:07 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Nee, Mubarak gaat langzaam richting Ben Ali in Saoedie Arabie :Y
Er is nog hoop. Niets mooier dan een grote groep mensen die gaat vechten tegen de gevestigde, corrupte orde.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_91863925
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 20:11 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Er is nog hoop. Niets mooier dan een grote groep mensen die gaat vechten tegen de gevestigde, corrupte orde.
Wellicht ben je sarcastisch maar ik ben bloedserieus. Niets mooier dan dat "het volk" de dictator uiteindelijk het zwijgen oplegt en de angst voor repressie trotseert. Hopelijk is dat wat er nu gaande is in Egypte zoals in Tunesie al gebeurde. We zullen zien.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 20:14:41 #33
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_91863930
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 18:29 schreef niels0 het volgende:

[..]

Mij wel. Mubarak is een dictator voor zijn eigen volk maar een prima bondgenoot voor het westen. een groot deel van het midden-oosten beleid van Amerika zal overhoop gehaald worden als Mubarak af moet treden. Bovendien is in Tunesië de oppositie gematigd, maar in Egypte is de felste oppositiepartij de Moslimbroederschap en met name de harde kern daarvan is absoluut niet iets waar de CIA op zit te wachten.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_91863996
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 20:14 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Wellicht ben je sarcastisch maar ik ben bloedserieus. Niets mooier dan dat "het volk" de dictator uiteindelijk het zwijgen oplegt en de angst voor repressie trotseert. Hopelijk is dat wat er nu gaande is in Egypte zoals in Tunesie al gebeurde. We zullen zien.
Nee, ik ben niet sarcastisch.
pi_91864572
Egyptian authorities went into blocking spree, Egyptian users told ArabCrunch that Twitter is blocked where the hashtage #jan25 is being used to update users about the revolution in Egypt against government dictatorship and corruption. VodaFone Egypt Twitter account confirms this with this tweet.

other web sites reported blocked are:

Bambuser.com to prevent live streaming of demonstrations

Websites and newspapers reporting live about the demonstrations in Arabic:

http://dostor.org/

http://www.shorouknews.com/

http://elbadil.net/

There are no shortage in options to bypass censorship, tor project comes handy.
pi_91864593
#jan25 op Twitter heel veel berichten
pi_91864685
Aloulou ben jij een Egyptenaar?
pi_91864719
Foto van Mubarak wordt aangevallen:
http://www.bbc.co.uk/arab(...)egypt_protest2.shtml
  dinsdag 25 januari 2011 @ 20:28:03 #39
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_91864732
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 18:40 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ach, we kunnen altijd heel hard "islamisten!" schreeuwen en met dat excuus de volgende wrede dictator kiezen en steunen, zoals we ook met Dhr. Bouteflika hebben gedaan bijvoorbeeld.

Tot zover de westerse regeringen, ikzelf sta volledig achter de Arabische volkeren in hun strijd voor vrijheid. Zou het er eindelijk van komen?
Als het Westen dat inderdaad steeds voor elkaar krijgt dan zijn we best wel geniaal en verdienen die sukkels daar niet beter. Ik vraag me ook af wat er nu zo leuk aan is om in armoede te leven.
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_91864866
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 20:27 schreef Karzai het volgende:
Aloulou ben jij een Egyptenaar?
Nee, half Tunesisch en wij hebben net onze dictator eruit getrapt dus ik gun het de Egyptenaren zeker. Hoe sneller hoe beter.
pi_91864871
@Aloulou:

Mijn Arabisch is niet al te best maar kan je op de website van "Akhbar al-Arab" zien of onderstaande klopt? De zoon van Mubarak zou het land al zijn ontvlucht?

quote:
Gamal Mubarak, Egyptian president Hosni Mubarak's son who is widely tipped as his successor, has fled to London with his family, Arabic website Akhbar al-Arab said on Tuesday.

bron: http://www.adnkronos.com/(...)UK_311591050596.html
pi_91864880
Dit zal de Egyptenaren veel vertrouwen geven, daar ben ik van overtuigd. En hé, Ben Ali is ook weg, toch?
pi_91865018
Wat nu belangrijk is dat Al Jazeera er kort op gaat zitten met laatste info en filmpjes, als dat gebeurt denk ik echt dat het niet meer te stoppen is. Ook Egyptenaren kijken Al Jazeera.
Nu zenden ze op Al Jazeera nog hun nieuwtjes uit wat betreft Palestina en de documenten van wikileaks... duidelijk al vooraf ingeprogrammeerd en ze willen niet dat hun primeur zo buiten de deur wordt gezet. Maar zodra zij er vanavond op inhaken live, met analytici en constante info dan gaat het snel. Zoals dat ook in Tunesie gebeurde en de mensen die thuis zaten zagen dat de angst overwonnen werd en durfde op te staan.
pi_91865097
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 20:30 schreef Ludacriss het volgende:
@Aloulou:

Mijn Arabisch is niet al te best maar kan je op de website van "Akhbar al-Arab" zien of onderstaande klopt? De zoon van Mubarak zou het land al zijn ontvlucht?

[..]

Ik zie alleen maar Engels... als je het hier kopieert kan ik het ook direct zo lezen.
pi_91865170
Het zou op deze website te zien moeten zijn. Weet niet of het waar is:

www.akhbaralarab.ae/
pi_91865208
Het ziet er wel serieus uit
pi_91865420
Op Al Jazeera live discussie over Palestina en Hamas :'(. Zullen straks na dit programma wel overschakelen naar Egypte. Wel belangrijk nieuws in scherm dat er twee doden (zeker) zijn gevallen tijdens demonstraties.
pi_91865662
Dit is een goede Engelstalige website met laatste nieuws en ook tweets (ik denk vertaald);
http://globalvoicesonline(...)-north-africa/egypt/

Nog meer blogs in Engels die je zeker goed in gaten moet houden wat Egypte betreft:

www.thearabist.net

http://egyptianchronicles.blogspot.com/
  dinsdag 25 januari 2011 @ 20:45:33 #49
111528 Viajero
Who dares wins
pi_91865746
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 20:39 schreef Aloulou het volgende:
Op Al Jazeera live discussie over Palestina en Hamas :'(. Zullen straks na dit programma wel overschakelen naar Egypte. Wel belangrijk nieuws in scherm dat er twee doden (zeker) zijn gevallen tijdens demonstraties.
Vergeet niet dat Al Jazeera ook het spreekorgaan van een dictator is. Als de Emir van Qatar goede vrienden is met Mubarak dan ga je heel weinig Egypte zien op Al Jazeera.
pi_91865747
quote:

Zeker.

Maar de dictator afzetten is een ding. Het gehele landsbestuur hervormen is een tweede.
Ik kijk met grote interesse naar de gebeurtenissen in Tunesie aangezien daar nu pas de echte obstakels overwonnen moeten worden. Nu ligt Tunesie buiten de brandhaard die het Midden Oosten heet dus wat dat betreft hebben ze een voordeel. Egypte ligt er midden in, samen met alle spelers die niet netjes binnen hun eigen grenzen blijven.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')