Lijkt inderdaad los te gaan in Noord-Afrika en Midden-Oosten. Van mij mag Mubarak direct afgezet worden. Een zogenaamde president die al 29 jaar aan de macht is.quote:Duizenden boze Egyptenaren tegen Mubarak
Uitgegeven: 25 januari 2011 16:07
Laatst gewijzigd: 25 januari 2011 16:42
CAIRO - Naar schatting 15.000 boze Egyptenaren zijn dinsdag de straat opgegaan om te protesteren tegen het bewind van president Hosni Mubarak.
AFP
Protest Egypte
Fotoserie
De betogers riepen leuzen als: ''Weg met Hosni Mubarak!'' en ''Tunesië, Tunesië!'' In dat andere Arabische land werd president Ben Ali eerder deze maand door een volksopstand verdreven.
De politie in de Egyptische hoofdstad Caïro zette waterkanonnen in en knuppelde betogers uit elkaar. Zeker vijf betogers raakten gewond. Tal van betogers zijn opgepakt. Ook in Alexandrië en andere steden werd betoogd tegen Mubarak.
Ongeveer 87.000 Egyptenaren hebben zich aangesloten bij een antiregeringsgroep op netwerksite Facebook. Onder het motto ''Revolutie en vrijheid'' wordt daar opgeroepen tot strijd tegen corruptie, martelingen en werkloosheid.
bron: www.nu.nl
quote:Op dinsdag 25 januari 2011 23:22 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Mensen vragen zich af waarom in Europa men wel trots op het land kan zijn en in Arabische landen niet.
Mensen vragen zich af waarom in Europa men wel het leger als beschermende macht van het land ziet in tijden van nood en in Arabische landen als onderdrukker van het volk in dienst van de dictator, gretig bevelen opvolgend.
Mensen vragen zich af waarom in Europa je wel een boze brief naar de lokale krant mag schrijven over een politicus en/of beleid en in Arabische landen dan de geheime diensten op je voordeur klopt, als het daar al bij blijft.
Mensen vragen zich af waarom in Europa de wet wel voor allen gelijk is en in Arabische landen de welgestelden en invloedrijken boven de wet staan.
Mensen vragen zich af waarom politici en presidenten in Europa zich niet verrijken over de rug van het volk en in Arabische landen zonder uitzondering de regerende klasse en hun familie zich verrijken ten koste van de normale burger.
Mensen vragen zich af waarom in Europa politici wel op een bepaald moment besluiten af te treden en in Arabische landen de dictators het liefst na hun dood nog het land vanuit de hemel regeren met een lange arm.
Mensen vragen zich af waarom na de onafhankelijkheid de hele wereld verder is geëvolueerd en de Arabische landen al circa 50 jaar nog steeds met dictators worstelen zonder enige zichtbare vorm van verbetering, verandering of überhaupt progressie.
quote:4.07pm: Jack Shenker has just sent me this dramatic update from Egypt. He calls central Cairo a "war zone".
Jack Shenker byline.
Downtown Cairo is a war zone tonight – as reports come in of massive occupations by protesters in towns across Egypt, the centre of the capital is awash with running street battles. Along with hundreds of others I've just been teargassed outside the parliament building, where some youths were smashing up the pavement to obtain rocks to throw at police.
We've withdrawn back to the main square now were thousands more demonstrators are waiting and a huge billboard advertising the ruling NDP party has just been torn down. Security forces are continuing to use sound bombs and teargas to disperse the crowd, but so far to no avail.
In Tunesie was de enige kwade genius meneer Ben Ali, de ex-president. Geen buitenlandse druk of hulp en ook niet van Islamitische groeperingen omdat de leden daarvan door Ben Ali zo zijn vervolgd dat ze jarenlang in een geheime cel op een fles mochten gaan zitten met blote bips.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 18:19 schreef Karzai het volgende:
Wel erg toevallig dat er in al die landen demonstraties zijn, volgens mij zit hier een kwade genius achter.
Een plannetje van de CIA? haha, zou me niets verbazen.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 18:19 schreef Karzai het volgende:
Wel erg toevallig dat er in al die landen demonstraties zijn, volgens mij zit hier een kwade genius achter.
2 weken voor de val van Tunesie viel die hackersgroup Anymous overheidswebsites van dat land aan. En ik durf te wedden dat deze group niets te maken heeft met de CIA. Dus dat plannetje is het net niet ;-)quote:Op dinsdag 25 januari 2011 18:29 schreef niels0 het volgende:
[..]
Een plannetje van de CIA? haha, zou me niets verbazen.
Ach, we kunnen altijd heel hard "islamisten!" schreeuwen en met dat excuus de volgende wrede dictator kiezen en steunen, zoals we ook met Dhr. Bouteflika hebben gedaan bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 18:08 schreef Aloulou het volgende:
Als Egypte valt is er stront aan de knikker in het hele gebied, laat dat duidelijk zijn. Mekka is het kloppend hart vanwege het geloof maar het echte kloppende hart van de Arabische wereld is toch echt Egypte.
En wat de Arabieren vooral niet moeten doen is het hef in eigen handen nemen en vrijheden eisen, dat zou Westerse belangen nou net slecht uit kunnen komen. Het is immers makkelijker een dictator te overtuigen en die op je hand te hebben dan een heel volk.
Kom op maar Egyptenaren, het heeft lang genoeg voor jullie geduurd! Als de Tunesiers het kunnen jullie het zeker met 80 miljoen!
quote:We didn't block twitter - it's a problem all over Egypt and we are waiting for a solution. about 2 hours ago via Twitter for iPhone Retweeted by 33 people
VodafoneEgypt
Vodafone Egypt
bron: http://twitter.com/VodafoneEgypt/status/29927017323433984#
QFT, hoop dat het de egyptenaren luktquote:Op dinsdag 25 januari 2011 18:08 schreef Aloulou het volgende:
Als Egypte valt is er stront aan de knikker in het hele gebied, laat dat duidelijk zijn. Mekka is het kloppend hart vanwege het geloof maar het echte kloppende hart van de Arabische wereld is toch echt Egypte.
En wat de Arabieren vooral niet moeten doen is het hef in eigen handen nemen en vrijheden eisen, dat zou Westerse belangen nou net slecht uit kunnen komen. Het is immers makkelijker een dictator te overtuigen en die op je hand te hebben dan een heel volk.
Kom op maar Egyptenaren, het heeft lang genoeg voor jullie geduurd! Als de Tunesiers het kunnen jullie het zeker met 80 miljoen!
Wat zullen ze er voor terug krijgen?quote:Op dinsdag 25 januari 2011 18:49 schreef Augustus_Thijs het volgende:
[..]
QFT, hoop dat het de egyptenaren lukt
Hoe helpt dat? Ik dacht dat het westen juist verantwoordelijk was voor al die dictaturen.... En ook al wil het westerse publiek een andere koers wil, dan wordt er toch niet geluisterd door westerse regeringen (zie de Irak oorlog).quote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:01 schreef Aloulou het volgende:
Facebook en Twitter speelt heel veel maar het probleem is in het Arabisch alleen, dus hier niet zo bekend. Ze moeten vertalen naar Engels en Frans om Westerse publiek te halen. Dat deden Tunesiers wel veel en dat helpt meer uiteindelijk.
Nee, Mubarak gaat langzaam richting Ben Ali in Saoedie Arabiequote:
De Westerse politiek is ook deels verantwoordelijk naar mijn mening maar het gaat om het publiek. Zodra het hier in de media komt en zij dat weer oppikken als nieuws voor de verkoop naar de man op straat ontstaat er grote druk op Mubarak. En zo gaat het balletje rollen, zoals ook in Tunesie gebeurde maar veel later (pas in 3e week). Wat logisch is aangezien Egypte veel belangrijker is internationaal.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:07 schreef Viajero het volgende:
[..]
Hoe helpt dat? Ik dacht dat het westen juist verantwoordelijk was voor al die dictaturen.... En ook al wil het westerse publiek een andere koers wil, dan wordt er toch niet geluisterd door westerse regeringen (zie de Irak oorlog).
Er is nog hoop. Niets mooier dan een grote groep mensen die gaat vechten tegen de gevestigde, corrupte orde.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:07 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Nee, Mubarak gaat langzaam richting Ben Ali in Saoedie Arabie
Wellicht ben je sarcastisch maar ik ben bloedserieus. Niets mooier dan dat "het volk" de dictator uiteindelijk het zwijgen oplegt en de angst voor repressie trotseert. Hopelijk is dat wat er nu gaande is in Egypte zoals in Tunesie al gebeurde. We zullen zien.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:11 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Er is nog hoop. Niets mooier dan een grote groep mensen die gaat vechten tegen de gevestigde, corrupte orde.
Mij wel. Mubarak is een dictator voor zijn eigen volk maar een prima bondgenoot voor het westen. een groot deel van het midden-oosten beleid van Amerika zal overhoop gehaald worden als Mubarak af moet treden. Bovendien is in Tunesië de oppositie gematigd, maar in Egypte is de felste oppositiepartij de Moslimbroederschap en met name de harde kern daarvan is absoluut niet iets waar de CIA op zit te wachten.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 18:29 schreef niels0 het volgende:
[..]
Een plannetje van de CIA? haha, zou me niets verbazen.
Nee, ik ben niet sarcastisch.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:14 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Wellicht ben je sarcastisch maar ik ben bloedserieus. Niets mooier dan dat "het volk" de dictator uiteindelijk het zwijgen oplegt en de angst voor repressie trotseert. Hopelijk is dat wat er nu gaande is in Egypte zoals in Tunesie al gebeurde. We zullen zien.
Als het Westen dat inderdaad steeds voor elkaar krijgt dan zijn we best wel geniaal en verdienen die sukkels daar niet beter. Ik vraag me ook af wat er nu zo leuk aan is om in armoede te leven.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 18:40 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ach, we kunnen altijd heel hard "islamisten!" schreeuwen en met dat excuus de volgende wrede dictator kiezen en steunen, zoals we ook met Dhr. Bouteflika hebben gedaan bijvoorbeeld.
Tot zover de westerse regeringen, ikzelf sta volledig achter de Arabische volkeren in hun strijd voor vrijheid. Zou het er eindelijk van komen?
Nee, half Tunesisch en wij hebben net onze dictator eruit getrapt dus ik gun het de Egyptenaren zeker. Hoe sneller hoe beter.quote:
quote:Gamal Mubarak, Egyptian president Hosni Mubarak's son who is widely tipped as his successor, has fled to London with his family, Arabic website Akhbar al-Arab said on Tuesday.
bron: http://www.adnkronos.com/(...)UK_311591050596.html
Ik zie alleen maar Engels... als je het hier kopieert kan ik het ook direct zo lezen.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:30 schreef Ludacriss het volgende:
@Aloulou:
Mijn Arabisch is niet al te best maar kan je op de website van "Akhbar al-Arab" zien of onderstaande klopt? De zoon van Mubarak zou het land al zijn ontvlucht?
[..]
Vergeet niet dat Al Jazeera ook het spreekorgaan van een dictator is. Als de Emir van Qatar goede vrienden is met Mubarak dan ga je heel weinig Egypte zien op Al Jazeera.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 20:39 schreef Aloulou het volgende:
Op Al Jazeera live discussie over Palestina en Hamas. Zullen straks na dit programma wel overschakelen naar Egypte. Wel belangrijk nieuws in scherm dat er twee doden (zeker) zijn gevallen tijdens demonstraties.
Zeker.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 18:08 schreef Aloulou het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |