De stufi voor Masters vervalt per 2012-2013, en het plan is dat men per 2015 weer wil gaan investeren in het Onderwijs.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 14:39 schreef MoneyTalks het volgende:
In bovenstaand document op pagina 15 staat dat bij "HO Invoeren sociaal leenstelsel masterfase" dat ze pas in 2015 besparingen verwachten, dus dan zou het toch pas vanaf 2015-2016 ingaan? Maar op andere sites lees ik dat het al vanaf 2012-2013 in zou gaan?!?
Hoe bedoel je dat de stufi vervalt? Men gaat het dan toch omzetten in een rentedragende lening, of moet ik een jaar lang m'n geld compleet zelf verdienen?quote:Op zaterdag 22 januari 2011 14:41 schreef Dekatria het volgende:
[..]
De stufi voor Masters vervalt per 2012-2013, en het plan is dat men per 2015 weer wil gaan investeren in het Onderwijs.
2012-2013 last time i've checked... Maar eerlijker is 2015-2016..quote:Op zaterdag 22 januari 2011 14:39 schreef MoneyTalks het volgende:
Vanaf wanneer word dat sociaal leenstelsel voor de masterfase nou ingevoerd?
http://www.rijksoverheid.(...)akkoord-vvd-cda.html
In bovenstaand document op pagina 15 staat dat bij "HO Invoeren sociaal leenstelsel masterfase" dat ze pas in 2015 besparingen verwachten, dus dan zou het toch pas vanaf 2015-2016 ingaan? Maar op andere sites lees ik dat het al vanaf 2012-2013 in zou gaan?!?
yup..quote:Op zaterdag 22 januari 2011 14:46 schreef MoneyTalks het volgende:
Pff wat een onzin. Ik begin als het goed is aankomend jaar aan m'n master, maar ik doe waarschijnlijk een 2-jarige master, betekent het dat ik het 2e jaar van m'n master opeens geen stufi meer krijg? (ik zou sowieso maar 8 maanden krijgen, maar dan nog ~_~)
Denk het wel jaquote:Op zaterdag 22 januari 2011 14:46 schreef MoneyTalks het volgende:
Pff wat een onzin. Ik begin als het goed is aankomend jaar aan m'n master, maar ik doe waarschijnlijk een 2-jarige master, betekent het dat ik het 2e jaar van m'n master opeens geen stufi meer krijg? (ik zou sowieso maar 8 maanden krijgen, maar dan nog ~_~)
wat heel handig precies is wanneer er een nieuw kabinet komt, waardoor deze regering geen enkele investering hoeft te doen, en dus alleen maar aan het bezuinigen is. En dan roepen ze toch dat ze gaan investeren in onderwijs.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 14:41 schreef Dekatria het volgende:
[..]
De stufi voor Masters vervalt per 2012-2013, en het plan is dat men per 2015 weer wil gaan investeren in het Onderwijs.
Meestal krijg je voor 2-jarige masters een jaar extra studiefinanciering (wettelijk mogelijk als de faculteit dat heeft geregeld).quote:Op zaterdag 22 januari 2011 14:46 schreef MoneyTalks het volgende:
waar slaat dit op?quote:Op zaterdag 22 januari 2011 16:14 schreef mymoodfentje het volgende:
Ik kan anders ook de overheid wel 3000e voorschot geven op mijn aankomende salaris hoor. Maar dan wil ik het wel met rente terug.
Kloptquote:Op zaterdag 22 januari 2011 14:35 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Nee precies, bij mij op de Lero wordt er enorm veel waarde gehecht aan stages. Des te wranger dan ook dat men je totaal aan je lot over laat. En dan willen ze er nog 370 miljoen weg gaan halen ook
Maar succeswelke hogeschool?
Omdat men blijkbaar ervan uitgaat dat elke WO student later veel geld opbrengt en dat nu alvast kan inleveren onder het motto van "investeren in jezelf". Dus ik kan het ze ook wel lenen, omdat ik later toch veel ga verdienen blijkbaar. Een soort kennislening van 3000e die ik hun aanbiedt omdat ze NU geld nodig hebben, dan wil ik het wel over 5 jaar terug en dat kan omdat ze het geld tegen die tijd anders gaan uitgevenquote:
ja, betalen.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 20:29 schreef StilleZuidzee het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk? Ik ken iemand die een opleiding op HBO niveau begon. Na 2 jaar heeft deze die opleiding verlaten, en is een andere 4 jarige HBO opleiding gaan doen. Vandaag de dag nog altijd mee bezig (netjes volgens schema!).
Moet deze persoon dan achteraf die boetes welke de regering wil doordrukken betalen of niet?
Daar was ik al bang voor....nu wordt de druk echt groot om het dit jaar af te maken...quote:Op zaterdag 22 januari 2011 20:36 schreef Deliah het volgende:
Zoals het er uitziet gaat het ook voor deeltijdstudenten gelden.
Tenzij ze dit jaar klaar is zal ze moeten gaan betalen ja.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 20:29 schreef StilleZuidzee het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk? Ik ken iemand die een opleiding op HBO niveau begon. Na 2 jaar heeft deze die opleiding verlaten, en is een andere 4 jarige HBO opleiding gaan doen. Vandaag de dag nog altijd mee bezig (netjes volgens schema!).
Moet deze persoon dan achteraf die boetes welke de regering wil doordrukken betalen of niet?
Neen, helaas heb ik geen samenvatting en gelukkig heb ik het vak niet hoeven doenquote:Op zaterdag 22 januari 2011 21:11 schreef motorbloempje het volgende:
zeg, finsdefis, heb jij phonology gedaan en daar een samenvatting van gemaakt die je nog hebt?
[/offtopic]
Uiteindelijk ben ik gewoon overgestapt puur uit haat voor die vakkenquote:Op zaterdag 22 januari 2011 21:29 schreef motorbloempje het volgende:
pauper Amerikanist![]()
*zucht*
ik moet stoppen met SOGgen.. en verder met studeren
Rotterdam.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 19:10 schreef Maraca het volgende:
Klopt![]()
En bedanktik zit op Windesheim.. jij?
http://uvtapp.uvt.nl/fsw/(...)_id=5836747299942827quote:Op zaterdag 22 januari 2011 21:46 schreef motorbloempje het volgende:
Lerarenopleiding lijkt me Hogeschool
ik heb mezelf verteld dat ik me wel door die paar vakken heen worstel, dus dat doe ik dan ook maar, maar ik haat ze ook intensquote:Op zaterdag 22 januari 2011 21:34 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Uiteindelijk ben ik gewoon overgestapt puur uit haat voor die vakkenvind de geschiedenis en politiek veel boeiender + Amerikanistiek is gelukkig goed te combineren met een tweede studie.
En wat betreft SOGgen, idem dito, als ik het vak van a.s. maandag niet haal kan ik het volgend jaar niet opnieuw doen, omdat ik dan voor stage in het buitenland zit, en moet ik het vak het jaar erop doen en mag ik niet eens aan mijn tweede master beginnen![]()
Zo'n manier van denken is volstrekt antiliberaal. Hij suggereert nu te zeggen dat de burgers er in eerste instantie voor de overheid zijn in plaats van andersom. De VVD laat al zijn principes vallen.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 12:56 schreef ethiraseth het volgende:
Ook in dit topic zjin we nog steeds alleen maar belastingkoeien van de overheid:
[..]
Verder hoop ik echt dat alle mensen die hierdoor getroffen worden zich per 1 september uitschrijven. Dan zal Zijlstra lelijk op zijn neus kijken.![]()
Volgens een persbericht van de Universiteit van Tilburg wel:quote:Op zaterdag 22 januari 2011 20:36 schreef Deliah het volgende:
Zoals het er uitziet gaat het ook voor deeltijdstudenten gelden.
Bizar eigenlijk, dat deeltijdstudenten (vaak werkende mensen die verdieping zoeken in vorm van een extra master) gewoon nu keihard worden aangepakt met dezelfde retoriek. Zoals in de OP al gezegd: het is geen terugvordering van middelen die teveel betaald zijn, maar een belastingverhoging.quote:De maatregel geldt ook voor studenten die extra vakken volgen. Verder wordt geen rekening gehouden met deeltijdstudenten die naast hun werk een programma volgen dat langer duurt dan voor voltijdstudenten. Zij worden als voltijdstudent behandeld en moeten na vijf jaar 3000 euro meer collegegeld betalen.
Volgens http://www.vsnu.nl/Subsites/Academicus-Word-leraar/Tabel.htm is Tilburg niet uniek.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 21:59 schreef motorbloempje het volgende:
Ja, hij is er, maar nog zeer 'ongebruikelijk', betwetertje. Daarbij is ze al een tijdje bezig en is de opleiding er nog niet zo lang.
Of een eerste bachelor/master. Dat lukt niet na je dertigste in zes jaar naast je werk. Dit vind ik erger dan de situatie van studenten die menen dat bestuurswerk niet naast een studie kan.quote:Op zondag 23 januari 2011 02:19 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Bizar eigenlijk, dat deeltijdstudenten (vaak werkende mensen die verdieping zoeken in vorm van een extra master) gewoon nu keihard worden aangepakt met dezelfde retoriek. Zoals in de OP al gezegd: het is geen terugvordering van middelen die teveel betaald zijn, maar een belastingverhoging.
quote:Op zaterdag 22 januari 2011 21:46 schreef motorbloempje het volgende:
Lerarenopleiding lijkt me Hogeschool
Dat was al een aantal jaren bekend toch? De VVD is als reactie op Wilders een conservatieve partij geworden, die alleen nog wat liberale praatjes heeft om de schijn op te houden. Alle liberalen uit de partij zitten bij D66 ondertussen.quote:Op zondag 23 januari 2011 02:11 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Zo'n manier van denken is volstrekt antiliberaal. Hij suggereert nu te zeggen dat de burgers er in eerste instantie voor de overheid zijn in plaats van andersom. De VVD laat al zijn principes vallen.
Het is ook een maatregel volledig gespeend van elk vorm van nuance - de PVV-retoriek is er duidelijk in terug te zien. Totaal geen oog voor het grijze gebied, maar alleen denken in extremen. Als het niet zus is is het zo, en alles wat er tussenin zit bestaat niet. Hierbij even buiten beschouwing latende dat men hiermee de huidige studenten ook nog eens een gruwelijke poot uitdraait, en dwingt keuzes te maken waar het simpelweg te laat voor is.quote:Op zondag 23 januari 2011 02:19 schreef Friek_ het volgende:
Bizar eigenlijk, dat deeltijdstudenten (vaak werkende mensen die verdieping zoeken in vorm van een extra master) gewoon nu keihard worden aangepakt met dezelfde retoriek. Zoals in de OP al gezegd: het is geen terugvordering van middelen die teveel betaald zijn, maar een belastingverhoging.
Maar als ik een jaar extra gebruik voor de bachelor ben ik wel de lul?quote:Op zondag 23 januari 2011 14:18 schreef motorbloempje het volgende:
dan heb je er geen last van omdat je dan dus je jaar extra hebt 'gebruikt' voor je foute keuze.
Fijn, dan is dat in elk geval geen optie meer.quote:Op zondag 23 januari 2011 02:19 schreef Friek_ het volgende:
En dat betekent wat? Dat ik in mijn master geen bachelorvakken van een andere opleiding mag volgen?quote:Op zondag 23 januari 2011 02:19 schreef Friek_ het volgende:
De maatregel geldt ook voor studenten die extra vakken volgen
als je na een jaar verkeerde keuze bij een nieuwe studie een jaar langer over je bachelor doet heb je dus in totaal 2 jaar 'verkwist', wat je dus 1 jaar boete oplevert.quote:Op zondag 23 januari 2011 15:09 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Pff wat de hell is dat nou voor onzin.
In de praktijk hoef ik het zeer waarschijnlijk toch niet zelf te betalenquote:Op zondag 23 januari 2011 15:11 schreef Vork het volgende:
Ik neem aan dat alle studenten die op de partijen hebben gestemd die dit alles mede mogelijk hebben gemaakt daar nu toch wel spijt van hebben.
Het is me wel duidelijk, maar om dit nou te beboeten dient geen enkel doel.quote:Op zondag 23 januari 2011 15:14 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
als je na een jaar verkeerde keuze bij een nieuwe studie een jaar langer over je bachelor doet heb je dus in totaal 2 jaar 'verkwist', wat je dus 1 jaar boete oplevert.
Het idee is dus dat je 5000e per schooljaar gaat lenen onder het motto van investeren in jezelf...als bedankje mag je dan later ook nog eens meer geld van je salaris afstaanquote:Op zondag 23 januari 2011 15:25 schreef Vork het volgende:
Ik kan me niet omscholen tot iets waarmee ik wel wat kan op de huidige arbeidsmarkt, want dat wordt dus beboet.
Dit zou ik ook wel eens willen weten, ik moet 1 tot 2 maanden waarvoor ik boete zou krijgen. Ik mag toch hopen dat het gewoon 3000/12 en niet 3000 wordt.quote:Op zondag 23 januari 2011 15:25 schreef mymoodfentje het volgende:
Dat word dus dalijk 5000e per schooljaar, wat als ik nou nog een half jaar te gaan heb? is de boete dan ook de helft?
Als je nu eens de OP leest van dit topic in plaats van je eigen topic te openen, dan wordt het je wel degelijk duidelijk...quote:Op zondag 23 januari 2011 14:27 schreef rwlinda het volgende:
Heeft iemand enig idee hoe het zit voor mensen die met een 2e studie bezig zijn? Ik heb al veel gelezen over de regel, maar heb nog niet veel informatie gevonden over wat de regel zal zijn voor studenten die studies zonder vertraging afronden en dan een 2e studie zonder vertraging doen.
Ik heb in 2004 een vierjarige HBO studie afgerond in 4 jaar. In 2008 ben ik begonnen aan een 4-jarige HBO-deeltijdopleiding "Media Design" en ik werk 32uur op HBO niveau (betaal dus gewoon klauwen vol aan belasting!). Als deeltijder heb je geen recht op studiefinanciering /OV-kaart, en dat vind ik niet zo onterecht omdat de voorwaarde van deze studievorm is dat je ernaast werkt en dus voldoende inkomsten zou moeten hebben.
In het studiejaar 2011/2012 zal ik in het 1e semester afstuderen en dan ben ik halverwege het studiejaar klaar (deze 4-jarige studie doe ik dus in 3,5 jaar).
Heeft iemand enig idee of voor mij die 3000 boeteregel geldt, aangezien ik straks 7,5 jaar HBO student ben??
ps. Ik snap niets van dit Fok! forum, kan geen reageerknop oid vinden en heb nu dus blijkbaar een nieuw topic aangemaakt. pfff, gebruiksvriendlijkheid mag echt wel iets omhoog...
Inderdaad. Als dat gemekker over de 'maatschappij' die voor jouw studiekeuzes mag 'opdraaien' en hoe erg dat wel niet is. En dat je vooral zelf moet. betalen. 'Je profiteert er zelf ook van'.quote:Op zondag 23 januari 2011 15:28 schreef mymoodfentje het volgende:
[..]
Het idee is dus dat je 5000e per schooljaar gaat lenen onder het motto van investeren in jezelf...als bedankje mag je dan later ook nog eens meer geld van je salaris afstaan
leuk he
Volgens mij wel jaquote:Op zondag 23 januari 2011 15:56 schreef TeringHenkie het volgende:
Als ik het goed begrijp mag je een jaar langer doen over je bachelor en een jaar langer over je master. Ik zit nu in het eerste jaar van het HBO en hoop met m'n propedeuse toegelaten te worden tot de universiteit. Geldt m'n propedeusejaar als een jaar langer over de studie doen? En zo ja, dan zou ik dus in 1x m'n universitaire bachelor moeten halen?
HBO is hoog zat in Henk en Ingridlandquote:Op zondag 23 januari 2011 15:58 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Hoe wil je HBOers dan überhaupt motiveren om het hogerop te zoeken? Slaat nergens op dit
Hoeft ook niet. Als HBO haal je een Bachelor, dan ben je al hoger opgeleid volgens de statistieken van de overheid, waarom zou je dan nog hoger opgeleid moeten worden?quote:Op zondag 23 januari 2011 15:58 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Hoe wil je HBOers dan überhaupt motiveren om het hogerop te zoeken? Slaat nergens op dit
No offence, maar dat hoeft niet per se. hbo'ers zijn ook nodig in de maatschappij, net als mbo'ers en wo'ers, een overschot aan wo'ers is waar niemand op zit te wachten.quote:Op zondag 23 januari 2011 15:58 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Dat overschot is er niet en zal er nooit komen.quote:Op zondag 23 januari 2011 16:01 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
No offence, maar dat hoeft niet per se. hbo'ers zijn ook nodig in de maatschappij, net als mbo'ers en wo'ers, een overschot aan wo'ers is waar niemand op zit te wachten.
In dat geval stuur ik ook een bedankje richting de overheid, in de vorm van mijn vertrek naar het buitenland (heb tijdens mijn studie al een half jaar in Luxemburg gewerkt, en het is mij daar uitstekend bevallen, max. 32% inkomstenbelasting).quote:Op zondag 23 januari 2011 15:28 schreef mymoodfentje het volgende:
[..]
Het idee is dus dat je 5000e per schooljaar gaat lenen onder het motto van investeren in jezelf...als bedankje mag je dan later ook nog eens meer geld van je salaris afstaan
leuk he
uuuh je gaat er vanuit dat je langer nodig hebt? studie is toch 4 jarig? Doe je de studie in de normale tijd niks aan het handje.quote:Op zondag 23 januari 2011 15:58 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
veel plezier en succesquote:Op zondag 23 januari 2011 16:05 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
In dat geval stuur ik ook een bedankje richting de overheid, in de vorm van mijn vertrek naar het buitenland (heb tijdens mijn studie al een half jaar in Luxemburg gewerkt, en het is mij daar uitstekend bevallen, max. 32% inkomstenbelasting).
helemaal mee eensquote:Op zondag 23 januari 2011 16:05 schreef motorbloempje het volgende:
Is een heel andere discussie, maar ik ben de hele gedachte van 'iedereen moet het maar kunnen proberen op het WO' een beetje zat. De toelatingen zijn te soepel en als er eenmaal mensen zitten die het eigenlijk niet aan kunnen gaat langzaam het niveau omlaag omdat het rendement hoog moet blijven.
Gelukkig gaan ze nu de eisen van de eerste twee jaar omhoog gooien bij ons (wat nou minimaal 39 punten, 50 minimaal, anders kun je het gewoon niet aan), maar in het verleden was het vooral maar erlagen en versoepelen wat de klok sloeg (oneindige herkansingsmogelijkheden, etc). Nee, niet iedereen is geschikt voor wetenschappelijk onderwijs en dat moet gewoon gezegd mogen worden, in plaats van dat je dan gehuil naar je hoofd krijgt over 'gelijke kansen'. Ja, prima, maar dan met hele scherpe toelatingseisen, en een hbo-P an sich zou nooit meer genoeg mogen zijn als je het mij vraagt. Oh, en de vwo-instroomeisen mogen ook omhoog hoor: minimaal een 7 voor vakken als Nederlands en Engels en bijvoorbeeld het hoofdvak van je profiel.
Gelukkig werd het geciteerd door Sharpdressedman (damn de nieuwe software, ik kon het lezen, deed geen refresh, en pof, weg was je tekst...)quote:Op zondag 23 januari 2011 16:05 schreef motorbloempje het volgende:
-is hier bij nader inzien gewoon offtopic-game on
Het zijn niet de zwakke ingangseisen, maar het zwakke middelbaar onderwijs. Als je VWO diploma haalt, zou het toch moeten betekenen dat je WO onderwijs aankunt? Laat ze daar iets aan doen. Ik ben van mening dat een deel van mijn vertraging in het eerste jaar hier aan ligt. De Belgen (zijn er veel bij mijn studie) hadden alle 18 ECTS aan wiskunde al op de middelbare school gehad. Dat scheelt bijna een derde van je eerste jaar.quote:Op zondag 23 januari 2011 16:16 schreef Crazy Harry het volgende:
[..]
Gelukkig werd het geciteerd door Sharpdressedman (damn de nieuwe software, ik kon het lezen, deed geen refresh, en pof, weg was je tekst...)
Zo offtopic is het namelijk niet.
Dergelijke slappe eisen zijn natuurlijk medeoorzaak van te lang studeren aangezien er genoeg 'slackers' (gebrek aan goed Nederlands woord) tussen zitten die door te zwakke eisen te lang studeren.
Precies, ik weet bij mijn eerste gefaalde technische studie dat het deels door mijn laksheid kwam maar ook zeker door het feit dat ik gewoon met een vijf voor wiskunde werd toegelaten. De toegangseisen mogen tijdelijk hoger totdat het middelbaar onderwijs weer op peil is en als dat gestabiliseerd is heb je per definitie minder "ongeschikten" die er langer over doen of lui zijn, omdat op het vwo al de discipline nodig was.quote:Op zondag 23 januari 2011 16:22 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Het zijn niet de zwakke ingangseisen, maar het zwakke middelbaar onderwijs. Als je VWO diploma haalt, zou het toch moeten betekenen dat je WO onderwijs aankunt? Laat ze daar iets aan doen. Ik ben van mening dat een deel van mijn vertraging in het eerste jaar hier aan ligt. De Belgen (zijn er veel bij mijn studie) hadden alle 18 ECTS aan wiskunde al op de middelbare school gehad. Dat scheelt bijna een derde van je eerste jaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |