Neen, helaas heb ik geen samenvatting en gelukkig heb ik het vak niet hoeven doenquote:Op zaterdag 22 januari 2011 21:11 schreef motorbloempje het volgende:
zeg, finsdefis, heb jij phonology gedaan en daar een samenvatting van gemaakt die je nog hebt?
[/offtopic]
Uiteindelijk ben ik gewoon overgestapt puur uit haat voor die vakkenquote:Op zaterdag 22 januari 2011 21:29 schreef motorbloempje het volgende:
pauper Amerikanist![]()
*zucht*
ik moet stoppen met SOGgen.. en verder met studeren
Rotterdam.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 19:10 schreef Maraca het volgende:
Klopt![]()
En bedanktik zit op Windesheim.. jij?
http://uvtapp.uvt.nl/fsw/(...)_id=5836747299942827quote:Op zaterdag 22 januari 2011 21:46 schreef motorbloempje het volgende:
Lerarenopleiding lijkt me Hogeschool
ik heb mezelf verteld dat ik me wel door die paar vakken heen worstel, dus dat doe ik dan ook maar, maar ik haat ze ook intensquote:Op zaterdag 22 januari 2011 21:34 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Uiteindelijk ben ik gewoon overgestapt puur uit haat voor die vakkenvind de geschiedenis en politiek veel boeiender + Amerikanistiek is gelukkig goed te combineren met een tweede studie.
En wat betreft SOGgen, idem dito, als ik het vak van a.s. maandag niet haal kan ik het volgend jaar niet opnieuw doen, omdat ik dan voor stage in het buitenland zit, en moet ik het vak het jaar erop doen en mag ik niet eens aan mijn tweede master beginnen![]()
Zo'n manier van denken is volstrekt antiliberaal. Hij suggereert nu te zeggen dat de burgers er in eerste instantie voor de overheid zijn in plaats van andersom. De VVD laat al zijn principes vallen.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 12:56 schreef ethiraseth het volgende:
Ook in dit topic zjin we nog steeds alleen maar belastingkoeien van de overheid:
[..]
Verder hoop ik echt dat alle mensen die hierdoor getroffen worden zich per 1 september uitschrijven. Dan zal Zijlstra lelijk op zijn neus kijken.![]()
Volgens een persbericht van de Universiteit van Tilburg wel:quote:Op zaterdag 22 januari 2011 20:36 schreef Deliah het volgende:
Zoals het er uitziet gaat het ook voor deeltijdstudenten gelden.
Bizar eigenlijk, dat deeltijdstudenten (vaak werkende mensen die verdieping zoeken in vorm van een extra master) gewoon nu keihard worden aangepakt met dezelfde retoriek. Zoals in de OP al gezegd: het is geen terugvordering van middelen die teveel betaald zijn, maar een belastingverhoging.quote:De maatregel geldt ook voor studenten die extra vakken volgen. Verder wordt geen rekening gehouden met deeltijdstudenten die naast hun werk een programma volgen dat langer duurt dan voor voltijdstudenten. Zij worden als voltijdstudent behandeld en moeten na vijf jaar 3000 euro meer collegegeld betalen.
Volgens http://www.vsnu.nl/Subsites/Academicus-Word-leraar/Tabel.htm is Tilburg niet uniek.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 21:59 schreef motorbloempje het volgende:
Ja, hij is er, maar nog zeer 'ongebruikelijk', betwetertje. Daarbij is ze al een tijdje bezig en is de opleiding er nog niet zo lang.
Of een eerste bachelor/master. Dat lukt niet na je dertigste in zes jaar naast je werk. Dit vind ik erger dan de situatie van studenten die menen dat bestuurswerk niet naast een studie kan.quote:Op zondag 23 januari 2011 02:19 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Bizar eigenlijk, dat deeltijdstudenten (vaak werkende mensen die verdieping zoeken in vorm van een extra master) gewoon nu keihard worden aangepakt met dezelfde retoriek. Zoals in de OP al gezegd: het is geen terugvordering van middelen die teveel betaald zijn, maar een belastingverhoging.
quote:Op zaterdag 22 januari 2011 21:46 schreef motorbloempje het volgende:
Lerarenopleiding lijkt me Hogeschool
Dat was al een aantal jaren bekend toch? De VVD is als reactie op Wilders een conservatieve partij geworden, die alleen nog wat liberale praatjes heeft om de schijn op te houden. Alle liberalen uit de partij zitten bij D66 ondertussen.quote:Op zondag 23 januari 2011 02:11 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Zo'n manier van denken is volstrekt antiliberaal. Hij suggereert nu te zeggen dat de burgers er in eerste instantie voor de overheid zijn in plaats van andersom. De VVD laat al zijn principes vallen.
Het is ook een maatregel volledig gespeend van elk vorm van nuance - de PVV-retoriek is er duidelijk in terug te zien. Totaal geen oog voor het grijze gebied, maar alleen denken in extremen. Als het niet zus is is het zo, en alles wat er tussenin zit bestaat niet. Hierbij even buiten beschouwing latende dat men hiermee de huidige studenten ook nog eens een gruwelijke poot uitdraait, en dwingt keuzes te maken waar het simpelweg te laat voor is.quote:Op zondag 23 januari 2011 02:19 schreef Friek_ het volgende:
Bizar eigenlijk, dat deeltijdstudenten (vaak werkende mensen die verdieping zoeken in vorm van een extra master) gewoon nu keihard worden aangepakt met dezelfde retoriek. Zoals in de OP al gezegd: het is geen terugvordering van middelen die teveel betaald zijn, maar een belastingverhoging.
Maar als ik een jaar extra gebruik voor de bachelor ben ik wel de lul?quote:Op zondag 23 januari 2011 14:18 schreef motorbloempje het volgende:
dan heb je er geen last van omdat je dan dus je jaar extra hebt 'gebruikt' voor je foute keuze.
Fijn, dan is dat in elk geval geen optie meer.quote:Op zondag 23 januari 2011 02:19 schreef Friek_ het volgende:
En dat betekent wat? Dat ik in mijn master geen bachelorvakken van een andere opleiding mag volgen?quote:Op zondag 23 januari 2011 02:19 schreef Friek_ het volgende:
De maatregel geldt ook voor studenten die extra vakken volgen
als je na een jaar verkeerde keuze bij een nieuwe studie een jaar langer over je bachelor doet heb je dus in totaal 2 jaar 'verkwist', wat je dus 1 jaar boete oplevert.quote:Op zondag 23 januari 2011 15:09 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Pff wat de hell is dat nou voor onzin.
In de praktijk hoef ik het zeer waarschijnlijk toch niet zelf te betalenquote:Op zondag 23 januari 2011 15:11 schreef Vork het volgende:
Ik neem aan dat alle studenten die op de partijen hebben gestemd die dit alles mede mogelijk hebben gemaakt daar nu toch wel spijt van hebben.
Het is me wel duidelijk, maar om dit nou te beboeten dient geen enkel doel.quote:Op zondag 23 januari 2011 15:14 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
als je na een jaar verkeerde keuze bij een nieuwe studie een jaar langer over je bachelor doet heb je dus in totaal 2 jaar 'verkwist', wat je dus 1 jaar boete oplevert.
Het idee is dus dat je 5000e per schooljaar gaat lenen onder het motto van investeren in jezelf...als bedankje mag je dan later ook nog eens meer geld van je salaris afstaanquote:Op zondag 23 januari 2011 15:25 schreef Vork het volgende:
Ik kan me niet omscholen tot iets waarmee ik wel wat kan op de huidige arbeidsmarkt, want dat wordt dus beboet.
Dit zou ik ook wel eens willen weten, ik moet 1 tot 2 maanden waarvoor ik boete zou krijgen. Ik mag toch hopen dat het gewoon 3000/12 en niet 3000 wordt.quote:Op zondag 23 januari 2011 15:25 schreef mymoodfentje het volgende:
Dat word dus dalijk 5000e per schooljaar, wat als ik nou nog een half jaar te gaan heb? is de boete dan ook de helft?
Als je nu eens de OP leest van dit topic in plaats van je eigen topic te openen, dan wordt het je wel degelijk duidelijk...quote:Op zondag 23 januari 2011 14:27 schreef rwlinda het volgende:
Heeft iemand enig idee hoe het zit voor mensen die met een 2e studie bezig zijn? Ik heb al veel gelezen over de regel, maar heb nog niet veel informatie gevonden over wat de regel zal zijn voor studenten die studies zonder vertraging afronden en dan een 2e studie zonder vertraging doen.
Ik heb in 2004 een vierjarige HBO studie afgerond in 4 jaar. In 2008 ben ik begonnen aan een 4-jarige HBO-deeltijdopleiding "Media Design" en ik werk 32uur op HBO niveau (betaal dus gewoon klauwen vol aan belasting!). Als deeltijder heb je geen recht op studiefinanciering /OV-kaart, en dat vind ik niet zo onterecht omdat de voorwaarde van deze studievorm is dat je ernaast werkt en dus voldoende inkomsten zou moeten hebben.
In het studiejaar 2011/2012 zal ik in het 1e semester afstuderen en dan ben ik halverwege het studiejaar klaar (deze 4-jarige studie doe ik dus in 3,5 jaar).
Heeft iemand enig idee of voor mij die 3000 boeteregel geldt, aangezien ik straks 7,5 jaar HBO student ben??
ps. Ik snap niets van dit Fok! forum, kan geen reageerknop oid vinden en heb nu dus blijkbaar een nieuw topic aangemaakt. pfff, gebruiksvriendlijkheid mag echt wel iets omhoog...
Inderdaad. Als dat gemekker over de 'maatschappij' die voor jouw studiekeuzes mag 'opdraaien' en hoe erg dat wel niet is. En dat je vooral zelf moet. betalen. 'Je profiteert er zelf ook van'.quote:Op zondag 23 januari 2011 15:28 schreef mymoodfentje het volgende:
[..]
Het idee is dus dat je 5000e per schooljaar gaat lenen onder het motto van investeren in jezelf...als bedankje mag je dan later ook nog eens meer geld van je salaris afstaan
leuk he
Volgens mij wel jaquote:Op zondag 23 januari 2011 15:56 schreef TeringHenkie het volgende:
Als ik het goed begrijp mag je een jaar langer doen over je bachelor en een jaar langer over je master. Ik zit nu in het eerste jaar van het HBO en hoop met m'n propedeuse toegelaten te worden tot de universiteit. Geldt m'n propedeusejaar als een jaar langer over de studie doen? En zo ja, dan zou ik dus in 1x m'n universitaire bachelor moeten halen?
HBO is hoog zat in Henk en Ingridlandquote:Op zondag 23 januari 2011 15:58 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Hoe wil je HBOers dan überhaupt motiveren om het hogerop te zoeken? Slaat nergens op dit
Hoeft ook niet. Als HBO haal je een Bachelor, dan ben je al hoger opgeleid volgens de statistieken van de overheid, waarom zou je dan nog hoger opgeleid moeten worden?quote:Op zondag 23 januari 2011 15:58 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Hoe wil je HBOers dan überhaupt motiveren om het hogerop te zoeken? Slaat nergens op dit
No offence, maar dat hoeft niet per se. hbo'ers zijn ook nodig in de maatschappij, net als mbo'ers en wo'ers, een overschot aan wo'ers is waar niemand op zit te wachten.quote:Op zondag 23 januari 2011 15:58 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Dat overschot is er niet en zal er nooit komen.quote:Op zondag 23 januari 2011 16:01 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
No offence, maar dat hoeft niet per se. hbo'ers zijn ook nodig in de maatschappij, net als mbo'ers en wo'ers, een overschot aan wo'ers is waar niemand op zit te wachten.
In dat geval stuur ik ook een bedankje richting de overheid, in de vorm van mijn vertrek naar het buitenland (heb tijdens mijn studie al een half jaar in Luxemburg gewerkt, en het is mij daar uitstekend bevallen, max. 32% inkomstenbelasting).quote:Op zondag 23 januari 2011 15:28 schreef mymoodfentje het volgende:
[..]
Het idee is dus dat je 5000e per schooljaar gaat lenen onder het motto van investeren in jezelf...als bedankje mag je dan later ook nog eens meer geld van je salaris afstaan
leuk he
uuuh je gaat er vanuit dat je langer nodig hebt? studie is toch 4 jarig? Doe je de studie in de normale tijd niks aan het handje.quote:Op zondag 23 januari 2011 15:58 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
veel plezier en succesquote:Op zondag 23 januari 2011 16:05 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
In dat geval stuur ik ook een bedankje richting de overheid, in de vorm van mijn vertrek naar het buitenland (heb tijdens mijn studie al een half jaar in Luxemburg gewerkt, en het is mij daar uitstekend bevallen, max. 32% inkomstenbelasting).
helemaal mee eensquote:Op zondag 23 januari 2011 16:05 schreef motorbloempje het volgende:
Is een heel andere discussie, maar ik ben de hele gedachte van 'iedereen moet het maar kunnen proberen op het WO' een beetje zat. De toelatingen zijn te soepel en als er eenmaal mensen zitten die het eigenlijk niet aan kunnen gaat langzaam het niveau omlaag omdat het rendement hoog moet blijven.
Gelukkig gaan ze nu de eisen van de eerste twee jaar omhoog gooien bij ons (wat nou minimaal 39 punten, 50 minimaal, anders kun je het gewoon niet aan), maar in het verleden was het vooral maar erlagen en versoepelen wat de klok sloeg (oneindige herkansingsmogelijkheden, etc). Nee, niet iedereen is geschikt voor wetenschappelijk onderwijs en dat moet gewoon gezegd mogen worden, in plaats van dat je dan gehuil naar je hoofd krijgt over 'gelijke kansen'. Ja, prima, maar dan met hele scherpe toelatingseisen, en een hbo-P an sich zou nooit meer genoeg mogen zijn als je het mij vraagt. Oh, en de vwo-instroomeisen mogen ook omhoog hoor: minimaal een 7 voor vakken als Nederlands en Engels en bijvoorbeeld het hoofdvak van je profiel.
Gelukkig werd het geciteerd door Sharpdressedman (damn de nieuwe software, ik kon het lezen, deed geen refresh, en pof, weg was je tekst...)quote:Op zondag 23 januari 2011 16:05 schreef motorbloempje het volgende:
-is hier bij nader inzien gewoon offtopic-game on
Het zijn niet de zwakke ingangseisen, maar het zwakke middelbaar onderwijs. Als je VWO diploma haalt, zou het toch moeten betekenen dat je WO onderwijs aankunt? Laat ze daar iets aan doen. Ik ben van mening dat een deel van mijn vertraging in het eerste jaar hier aan ligt. De Belgen (zijn er veel bij mijn studie) hadden alle 18 ECTS aan wiskunde al op de middelbare school gehad. Dat scheelt bijna een derde van je eerste jaar.quote:Op zondag 23 januari 2011 16:16 schreef Crazy Harry het volgende:
[..]
Gelukkig werd het geciteerd door Sharpdressedman (damn de nieuwe software, ik kon het lezen, deed geen refresh, en pof, weg was je tekst...)
Zo offtopic is het namelijk niet.
Dergelijke slappe eisen zijn natuurlijk medeoorzaak van te lang studeren aangezien er genoeg 'slackers' (gebrek aan goed Nederlands woord) tussen zitten die door te zwakke eisen te lang studeren.
Precies, ik weet bij mijn eerste gefaalde technische studie dat het deels door mijn laksheid kwam maar ook zeker door het feit dat ik gewoon met een vijf voor wiskunde werd toegelaten. De toegangseisen mogen tijdelijk hoger totdat het middelbaar onderwijs weer op peil is en als dat gestabiliseerd is heb je per definitie minder "ongeschikten" die er langer over doen of lui zijn, omdat op het vwo al de discipline nodig was.quote:Op zondag 23 januari 2011 16:22 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Het zijn niet de zwakke ingangseisen, maar het zwakke middelbaar onderwijs. Als je VWO diploma haalt, zou het toch moeten betekenen dat je WO onderwijs aankunt? Laat ze daar iets aan doen. Ik ben van mening dat een deel van mijn vertraging in het eerste jaar hier aan ligt. De Belgen (zijn er veel bij mijn studie) hadden alle 18 ECTS aan wiskunde al op de middelbare school gehad. Dat scheelt bijna een derde van je eerste jaar.
idemquote:Op zondag 23 januari 2011 16:26 schreef finsdefis het volgende:
[..]
Precies, ik weet bij mijn eerste gefaalde technische studie dat het deels door mijn laksheid kwam maar ook zeker door het feit dat ik gewoon met een vijf voor wiskunde werd toegelaten. De toegangseisen mogen tijdelijk hoger totdat het middelbaar onderwijs weer op peil is en als dat gestabiliseerd is heb je per definitie minder "ongeschikten" die er langer over doen of lui zijn, omdat op het vwo al de discipline nodig was.
Oftewel er is een hele lichting studenten die onderwijs krijgt waarop fors bezuinigd wordt, maar die wel nóg sneller moet gaan afstuderen. En de lichting daarop mag maar hopen dat er geld bijkomt (wat niet gebeurt, want Nederland bezuinigt al sinds de jaren 80 alleen maar op onderwijs).quote:Op zondag 23 januari 2011 16:16 schreef Dekatria het volgende:
Ik vind het dan ook zo typerend dat er door Zijlstra gewezen wordt naar dat het geld in 2015 weer terug geinvesteerd wordt in het onderwijs. Ja hoornet zoals met het Kwartje van Kok zeker. Bezuinigingen willen verantwoorden met latere investeringen waar je dan niets meer mee te maken hebt, dat kan ik ook.
Probleem is dat niemand je als ex-student wil hebben, omdat je zelfs zonder afgeronde studie nog te hoog opgeleid bent voor ongeschoold werk.quote:Op zondag 23 januari 2011 16:39 schreef mymoodfentje het volgende:
een baan krijg is moeilijk vanwege de grotere concurrentie
Klopt, een vwo'er met diploma zou inderdaad het wo aan moeten kunnen, anders wordt het hele vwo nutteloos. Daar moet dus inderdaad de schifting van 'slackers' al plaatsvinden. Simpelweg ook door mensen met vijven op de cijferlijst geen diploma te geven.quote:Op zondag 23 januari 2011 16:22 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Het zijn niet de zwakke ingangseisen, maar het zwakke middelbaar onderwijs. Als je VWO diploma haalt, zou het toch moeten betekenen dat je WO onderwijs aankunt? Laat ze daar iets aan doen. Ik ben van mening dat een deel van mijn vertraging in het eerste jaar hier aan ligt. De Belgen (zijn er veel bij mijn studie) hadden alle 18 ECTS aan wiskunde al op de middelbare school gehad. Dat scheelt bijna een derde van je eerste jaar.
Dat is dan weer je eigen verantwoordelijkheid. De overheid is er om je het leven zo moeilijk mogelijk te maken, tenzij je precies doet wat zij wilt, maar zodra je er wat van zegt is het allemaal je eigen zaakje. Leuk hč.quote:Op zondag 23 januari 2011 16:39 schreef mymoodfentje het volgende:
Wat heeft de verwachte uitval van studenten dalijk voor effect op de woonmarkt?
Want waar moeten al die ex-studenten dalijk wonen? er is overal een wachttijd op de sociale woonlijst, geld hebben de studenten niet, een baan krijg is moeilijk vanwege de grotere concurrentie, je hebt dus geen inkomen en je kan dus niet genoeg lenen vanwege een studieschuld en een huis kopen kan ook niet.
Iedereen dalijk lekker terug naar papa en mama? Kijken of er nog wat stemmen overblijven voor de VVD, PVV en CDA dalijk
Vergeet niet dat er ook een grote groep brallers zit tussen de studenten. Plus van die corps pikkies. Dat zijn over het algemeen toch ook wel een beetje de VVDers.quote:Op zondag 23 januari 2011 16:39 schreef mymoodfentje het volgende:
Iedereen dalijk lekker terug naar papa en mama? Kijken of er nog wat stemmen overblijven voor de VVD, PVV en CDA dalijk
Een hoop van de PVV stemmen waren stemmen tegen het establishment. Ik ben benieuwd wat al die schandaaltjes, al dat gedraai en gehannes hebben aangericht.quote:Op zondag 23 januari 2011 17:33 schreef sitting_elfling het volgende:
Vergeet niet dat er ook een grote groep brallers zit tussen de studenten. Plus van die corps pikkies. Dat zijn over het algemeen toch ook wel een beetje de VVDers.
En daar komt nog bij dat Henk en Ingrid maar wat blij is dat 50 moslima's geen burka meer om doen! Die zullen dus zeker nog eens PVV stemmen.
ik vroeg in mijn eerste college Duits wat nou de naamvallen waren waar ze het de hele tijd over haddenquote:Op zondag 23 januari 2011 16:28 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
idem
ik had niet eens echte wiskunde gehad (wiskunde A1) en werd met een 21+ test na wat logica opgaven (wat ik dan stomweg wel weer snap) toegelaten tot Informatiekunde, wat gewoon nooit had mogen gebeuren.. achteraf bekeken. Het wiskundig inzicht ontbreekt mij in het geheel
en laat een groot deel van die opleiding nou net afhankelijk zijn van dat inzicht..
Maarja.. kleine opleiding (elke instroom is welkom) en ook nog 's vrouwelijk (heb serieus vakken gehaald omdat de docenten maar wat extra's sprokkelden... wat dan weer de ultieme motivatie was om met de opleiding te stoppen: zo wil ik geen papiertje halen)
Helemaal niks, dat zien ze namelijk als "de elite" die de PVV kapot wilt maken.quote:Op zondag 23 januari 2011 18:10 schreef Dekatria het volgende:
[..]
Een hoop van de PVV stemmen waren stemmen tegen het establishment. Ik ben benieuwd wat al die schandaaltjes, al dat gedraai en gehannes hebben aangericht.
Ik denk ook dat je gewoon op de verkeerde uni deze studie hebt gedaan, want in Utrecht en Amsterdam is het wiskunde gehalte een stuk lager als ik de vakken zo naast elkaar leg.quote:Op zondag 23 januari 2011 16:28 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
idem
ik had niet eens echte wiskunde gehad (wiskunde A1) en werd met een 21+ test na wat logica opgaven (wat ik dan stomweg wel weer snap) toegelaten tot Informatiekunde, wat gewoon nooit had mogen gebeuren.. achteraf bekeken. Het wiskundig inzicht ontbreekt mij in het geheel
en laat een groot deel van die opleiding nou net afhankelijk zijn van dat inzicht..
Maarja.. kleine opleiding (elke instroom is welkom) en ook nog 's vrouwelijk (heb serieus vakken gehaald omdat de docenten maar wat extra's sprokkelden... wat dan weer de ultieme motivatie was om met de opleiding te stoppen: zo wil ik geen papiertje halen)
CDA-programma komt het plan rechtstreeks uit.quote:Op zondag 23 januari 2011 22:33 schreef Gaspedaal het volgende:
Ik ben nog steeds benieuwd wie nu precies heeft bedacht dat universiteiten boetes horen te krijgen als ze te hoge eisen stellen aan hun studenten. Het stond voor zover ik weet in geen enkel verkiezingsprogramma.
Waar dan? Ik kan het nergens terug vinden. Het enige wat ik lees is:quote:Op zondag 23 januari 2011 22:34 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
CDA-programma komt het plan rechtstreeks uit.
Niets over boetes voor universiteiten, dus.quote:3.3.3
Het studiesucces in het hoger onderwijs is te laag. Verhoging van het studiesucces vraagt
om meer contacturen. Van de studenten mag een stevige inzet gevraagd worden en studeren mag minder vrijblijvend worden. Om de toegankelijkheid te borgen blijft de studiefinanciering bestaan, wel zal van studenten die langer over hun studie doen dan de nominale studieduur plus één jaar een hoger collegegeld gevraagd worden. Tevens zullen de reismiddelen doelmatiger worden ingezet.
Telt dus blijkbaar ook mee, erg vreemd want het dient totaal het doel niet van sneller afstuderen maar komt neer op meer inkomsten voor de overheid.quote:Op zondag 23 januari 2011 23:18 schreef sinaasappelsapje het volgende:
Ik heb hiervoor al 2 jaar gestudeerd, maar ben met die studie gestopt en ben dit jaar begonnen aan een andere studie. Geldt die 2 jaar dan ook als studievertraging, of gaat het echt om de tijd die je over één studie doet? Sorry als deze vraag toevallig al eerder is gesteld, dat heb ik niet gezien dan.
Onzin: de Nederlandse rechter mag niet een wet in formele zin buiten toepassing laten op grond van het rechtszekerheidsbeginsel.quote:Op maandag 24 januari 2011 00:22 schreef Smart_ass het volgende:
Volgens mij kunnen ze zoiets helemaal niet invoeren met terugwerkende kracht.
Is dat wel zo?quote:Op maandag 24 januari 2011 00:58 schreef Staatsrecht het volgende:
[..]
Onzin: de Nederlandse rechter mag niet een wet in formele zin buiten toepassing laten op grond van het rechtszekerheidsbeginsel.
Boete is niet bestraffend (leedtoevoeging is niet het oogmerk). Strafrechtelijke doctrine is hier niet van toepassing. Indien de boete in een AMvB (http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_Maatregel_van_Bestuur_(Nederland) ) geregeld is, dan mag de rechter de regel wel toetsen aan algemene rechtsbeginselen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Arrest_Landbouwvliegers).quote:Op maandag 24 januari 2011 01:31 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Is dat wel zo?
Volgens mij geldt het binnen het strafrecht wel zo streng, je mag toch verwachten dat je niet op een nieuwe wet wordt veroordeeld voor een destijds legale handeling.
Voor bestuursrecht weet ik niet zeker of dat zo strikt geldt.
waarom hoop je dat?quote:Op maandag 24 januari 2011 07:36 schreef motorbloempje het volgende:
och, het zorgt er ook voor dat ze met kennis en al naar het buitenland gaan en hopelijk daar blijven
Precies, dit communistisch land gewoon ontvluchten. Hoe slimmer je bent, hoe meer ambities je hebt hoe meer je moet boetenquote:Op maandag 24 januari 2011 09:54 schreef motorbloempje het volgende:
zodat ze met dit geweldige beleid dat de kenniseconomie moet redden juist het tegenovergestelde doen: mensen wegjagen zodat de kennis die hier opgedaan is/begonnen is elders besteed kan worden
Communistisch? Deze bezuinigingen zijn juist gedaan uit naam van het kapitalisme, namelijk alles ter meerdere eer en glorie van het geld (in dit geval belastingcenten voor de overheid) en het promoten van "eigen verantwoordelijkheid". In meer socialistische landen wordt onderwijs door de staat bekostigd.quote:Op maandag 24 januari 2011 10:11 schreef mymoodfentje het volgende:
[..]
Precies, dit communistisch land gewoon ontvluchten. Hoe slimmer je bent, hoe meer ambities je hebt hoe meer je moet boeten. Ik verkas wel naar 1 van de BRIC landen
Hier is er al eentje die wegblijft na het afstuderen in ieder gevalquote:Op maandag 24 januari 2011 07:36 schreef motorbloempje het volgende:
och, het zorgt er ook voor dat ze met kennis en al naar het buitenland gaan en hopelijk daar blijven
Wat heeft het strafrecht hier nou weer mee te maken.quote:Op maandag 24 januari 2011 01:31 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Is dat wel zo?
Volgens mij geldt het binnen het strafrecht wel zo streng, je mag toch verwachten dat je niet op een nieuwe wet wordt veroordeeld voor een destijds legale handeling.
Voor bestuursrecht weet ik niet zeker of dat zo strikt geldt.
Krijgen we die plaat weer. Ga dan eens.quote:Op maandag 24 januari 2011 10:59 schreef ethiraseth het volgende:
Het wordt wel steeds aantrekkelijker ja.
Nou, die zitten echt te wachten op de 'kennis' van massaal geschoold leer-vee.quote:Op maandag 24 januari 2011 11:00 schreef kwiwi het volgende:
Ik denk dat de buurlanden wel blij zijn met ons overheidsbeleid.. Want zij investeren niks in al die kennis, maar plukken er straks wel de vruchten van
Zo gaat het er hier gelukkig niet aan toequote:Op maandag 24 januari 2011 11:13 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Nou, die zitten echt te wachten op de 'kennis' van massaal geschoold leer-vee.
Dat met met honderden tegelijk in een collegezaal moest luisteren naar een video-stream uit een andere collegezaal. Omdat er geen 1500 leerlingen tegelijk les konden krijgen van één matig betaalde docent.
quote:Op maandag 24 januari 2011 11:25 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Zo gaat het er hier gelukkig niet aan toe
Totdat de uni 20% van zijn personeel kwijt moet om de boetes te kunnen betalen, dat was een beetje m'n punt.quote:Op maandag 24 januari 2011 11:25 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Zo gaat het er hier gelukkig niet aan toe
Ik heb enkele jaren geleden al een half jaar in Luxemburg gewerkt, dat is mij toen uitermate goed bevallen (stagevergoeding gekregen waar mensen hier alleen maar van kunnen dromen, uiteraard onbelast), dus ik heb al geproefd van het buitenland en dit hele gedoe vergroot alleen maar de kans om weg te gaan.quote:Op maandag 24 januari 2011 10:45 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Hier is er al eentje die wegblijft na het afstuderen in ieder geval
Ah Luxemburg..quote:Op maandag 24 januari 2011 12:09 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Ik heb enkele jaren geleden al een half jaar in Luxemburg gewerkt, dat is mij toen uitermate goed bevallen (stagevergoeding gekregen waar mensen hier alleen maar van kunnen dromen, uiteraard onbelast), dus ik heb al geproefd van het buitenland en dit hele gedoe vergroot alleen maar de kans om weg te gaan.
Hmm, interessant. Ik wil volgend jaar afstuderen in de VS en regel alles direct met het bedrijf daar.. Maar dan zou ik dus hier geen belasting hoeven betalen?quote:Op maandag 24 januari 2011 12:27 schreef Schuifpui het volgende:
Ik zou ook wel naar het buitenland willen, zou heel goed kunnen dat het ook gaat gebeuren. Ik heb stage gelopen in de VS en daar ligt de stagevergoeding al veel hoger dan een gemiddeld startsalaris hier. Helaas vond de Nederlandse overheid dat zij daar 42% belasting van moest inhouden, omdat ik via een Nederlandse contractor betaald werd.
Dan niet inderdaad, wel in de VS maar dat is een stuk lager. Ik heb bij een defensie bedrijf gewerkt en die willen geen buitenlanders op de payroll, daarom was ik in dienst van een Nederlandse contractor, die me als het ware gedetacheerd heeft.quote:Op maandag 24 januari 2011 12:30 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Hmm, interessant. Ik wil volgend jaar afstuderen in de VS en regel alles direct met het bedrijf daar.. Maar dan zou ik dus hier geen belasting hoeven betalen?
Ah oke. Begrijpelijk, maar wel lullig..quote:Op maandag 24 januari 2011 12:32 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Dan niet inderdaad, wel in de VS maar dat is een stuk lager. Ik heb bij een defendie bedrijf gewerkt en die willen geen buitenlanders op de payroll, daarom was ik in dienst van een Nederlandse contractor, die me als het ware gedetacheerd heeft.
Je inkomen in een bepaald jaar wordt niet in Nederland belast als je aan een van de volgende drie eisen voldoet:quote:Op maandag 24 januari 2011 12:30 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Hmm, interessant. Ik wil volgend jaar afstuderen in de VS en regel alles direct met het bedrijf daar.. Maar dan zou ik dus hier geen belasting hoeven betalen?
Ik voldoe waarschijnlijk zelfs aan alle drie de eisen straks, want ik zit er minimaal 6 maanden.quote:Op maandag 24 januari 2011 12:37 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Je inkomen in een bepaald jaar wordt niet in Nederland belast als je aan een van de volgende drie eisen voldoet:
- Je bevindt je tenminste 183 dagen in dat jaar in de VS
- Degene die (namens wie) je loon betaalt (betaald wordt) is in de VS gevestigd
- Je werkgever heeft een vaste inrichting in de VS ten laste waarvan je inkomen wordt betaald
Je zult wel aan de tweede eis gaan voldoen. Maar dan betaal je belasting in de VS, dus of je daar veel mee opschiet
Yup, ik heb het overigens zeker niet slecht gehad, verre van. Alleen die langstudeerdersboete voelt wel als een steek in de rug. Mijn vertraging in m'n Master is grotendeels door die stage. De overheid heeft er door die belasting en sowieso collegegeld van geprofiteerd. En dan nu opeens die boete en door veel mensen, inclusief de staatssecretaris, word ik nu verweten veel geld gekost te hebben. Ik ben er serieus pissig over.quote:Op maandag 24 januari 2011 12:36 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ah oke. Begrijpelijk, maar wel lullig..
Heb je al gekeken naar het middelen van je inkomen, en naar aftrek van scholingskosten?quote:Op maandag 24 januari 2011 12:41 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Yup, ik heb het overigens zeker niet slecht gehad, verre van. Alleen die langstudeerdersboete voelt wel als een steek in de rug. Mijn vertraging in m'n Master is grotendeels door die stage. De overheid heeft er door die belasting en sowieso collegegeld van geprofiteerd. En dan nu opeens die boete en door veel mensen, inclusief de staatssecretaris, word ik nu verweten veel geld gekost te hebben. Ik ben er serieus pissig over.
Wel nagekeken, maar dat betekende geen extra teruggave. Scholingskosten kon ik niet aftrekken, want ik heb nog recht op stufi (als in ik mag lenen en OV kaart) Reiskosten voor stage e.d. mag je niet meetellen. Dat middelen zou eventueel volgend jaar interessant zijn.quote:Op maandag 24 januari 2011 12:50 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Heb je al gekeken naar het middelen van je inkomen, en naar aftrek van scholingskosten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |