Ik betwijfel of je die 14pk gaat merken. Op die hoeveelheid denk ik het niet, al zou in theorie de nieuwe versie iets sneller op 100 moeten zitten. Het verbruik zal vast ook wat schelen, maar die liter per 100km moet het je niet doen. Het is leuk als je daar voordeel haalt, maar ik zou vooral gaan kijken naar een model dat jouw voorkeur heeft. Vind je de uiterlijke wijzigingen van de facelift het extra geld waard? Welke opties wil je graag, wat wil je besteden etc?quote:Op donderdag 20 januari 2011 20:52 schreef Moody het volgende:
Mijn zoektocht naar een 6-serie nadert zijn einde. Ik heb proefritjes gemaakt in een 650i uit 2006 en 630i uit 2008.
De 650i valt af. De motor is erg fijn, maar toen ik op een overvolle weg (90% van de tijd) met 75km per uur achter een Clio reed, ging er een belletje rinkelen. Waarom zou ik de helft meer aan benzine betalen + meer belasting + flink meer verzekering wanneer ik de motor alleen maar zou verwaarlozen in het Nederlandse verkeer. Daarbij, als rekeningrijden wordt ingevoerd, heb ik met verbruiksklasse G een probleem(de 630i '08 is ingedeeld in klasse C). Ook voelde de 650i merkbaar zwaarder aan, vooral bij de neus. (wat natuurlijk ook zo is.).
Toegegeven, het geluid van de V8 klinkt zoveel luxer dan een 6-cylinder. Aan de andere kant, ik rijd nu in een 4-cylinder met 120pk, dus de stap omhoog is hoe dan ook erg groot.
Er gaat dus gekozen worden uit een 630i van voor de facelift en het model van na de facelift. (> sept 2007). Naast de optische veranderingen, is de motor ook "getweaked" van 258pk naar 272pk.
Het verbruik tussen 630i '06 -> '08 is ook gezakt van 1:10,5 naar 1:13. Weet iemand of dit grote verschil in verbruik in de praktijk realistisch is? Daarnaast vroeg ik me af of mensen het verschil kunnen merken tussen een 3.0 258pk en 3.0 272pk? (zit ook in de 330i dacht ik)
Neenquote:Op donderdag 20 januari 2011 20:52 schreef Moody het volgende:
....
Het verbruik tussen 630i '06 -> '08 is ook gezakt van 1:10,5 naar 1:13. Weet iemand of dit grote verschil in verbruik in de praktijk realistisch is? ...
Een 2008 model kost rond de 50-55k. Een nette 2006 heb je voor 30-35k.quote:Op donderdag 20 januari 2011 21:54 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Ik betwijfel of je die 14pk gaat merken. Op die hoeveelheid denk ik het niet, al zou in theorie de nieuwe versie iets sneller op 100 moeten zitten. Het verbruik zal vast ook wat schelen, maar die liter per 100km moet het je niet doen. Het is leuk als je daar voordeel haalt, maar ik zou vooral gaan kijken naar een model dat jouw voorkeur heeft. Vind je de uiterlijke wijzigingen van de facelift het extra geld waard? Welke opties wil je graag, wat wil je besteden etc?
Als je zo denkt, kun je beter een 650i kopenquote:Op donderdag 20 januari 2011 22:00 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Neen
Denk dat je in de praktijk niet veel beter haalt dan op zijn best 1 op 10.
Je moet de massa toch in beweging brengen en houden,![]()
Alleen als je 's nachts over lege snelwegen 100 km heen en 100 km terug rijdt naar je werk met de cruisecontrol op 110 oid. haal je die cijfers misschien. Dan kan je beter zo'n 14% BPM bakkie halen.
Of suicide plegen
Wat "puntiger" zeg maar. De 650i is onderin sterker, maar is op toeren wat minder "fel" dan de 630i.quote:
Is altijd heel moeilijk om te beoordelen hoe snel een auto daadwerkelijk accelereert. Auto's met veel koppel onderin lijken vaker op hoge toeren wat fut te missen, omdat ze een veel lineaire acceleratie hebben. Veel moderne auto's hebben er best wel "last"van en best veel autoliefhebbers vinden dat wel jammer. Je mist eigenlijk een beetje "kick".quote:Op donderdag 20 januari 2011 22:11 schreef Moody het volgende:
[..]
Wat "puntiger" zeg maar. De 650i is onderin sterker, maar is op toeren wat minder "fel" dan de 630i.
Uiteraard is de 650i sneller, dat voel je ook duidelijk. 80-120 gaat als de brandweer in zijn 6, bij de 630i heb je het gevoel dat je beter naar de 4 of 5 kunt schakelen.
Maar bij gewone rijstijl (meerijden met het verkeer) lijkt het dat de 630i wat sneller reageert op het gaspedaal.
Als dat je overweging is zou ik gaan voor de 635d...... voor de rest beetje rare vergelijking 6-lijn vs. V8...quote:Op donderdag 20 januari 2011 20:52 schreef Moody het volgende:
Mijn zoektocht naar een 6-serie nadert zijn einde. Ik heb proefritjes gemaakt in een 650i uit 2006 en 630i uit 2008.
De 650i valt af. De motor is erg fijn, maar toen ik op een overvolle weg (90% van de tijd) met 75km per uur achter een Clio reed, ging er een belletje rinkelen. Waarom zou ik de helft meer aan benzine betalen + meer belasting + flink meer verzekering wanneer ik de motor alleen maar zou verwaarlozen in het Nederlandse verkeer. Daarbij, als rekeningrijden wordt ingevoerd, heb ik met verbruiksklasse G een probleem(de 630i '08 is ingedeeld in klasse C). Ook voelde de 650i merkbaar zwaarder aan, vooral bij de neus. (wat natuurlijk ook zo is.).
Toegegeven, het geluid van de V8 klinkt zoveel luxer dan een 6-cylinder. Aan de andere kant, ik rijd nu in een 4-cylinder met 120pk, dus de stap omhoog is hoe dan ook erg groot.
Er gaat dus gekozen worden uit een 630i van voor de facelift en het model van na de facelift. (> sept 2007). Naast de optische veranderingen, is de motor ook "getweaked" van 258pk naar 272pk.
Het verbruik tussen 630i '06 -> '08 is ook gezakt van 1:10,5 naar 1:13. Weet iemand of dit grote verschil in verbruik in de praktijk realistisch is? Daarnaast vroeg ik me af of mensen het verschil kunnen merken tussen een 3.0 258pk en 3.0 272pk? (zit ook in de 330i dacht ik)
Rare vergelijking, maar de enige die je kunt maken als je een benzine 6-serie zoektquote:Op vrijdag 21 januari 2011 07:35 schreef HFdude het volgende:
[..]
Als dat je overweging is zou ik gaan voor de 635d...... voor de rest beetje rare vergelijking 6-lijn vs. V8...
verder qua uitrusting hetzelfde? Het is niet zo omdat de 630 het "instapmodel" model is dat er ook concessies gedaan zijn aan de hoeveelheid extra's?quote:Op vrijdag 21 januari 2011 09:37 schreef Moody het volgende:
[..]
Rare vergelijking, maar de enige die je kunt maken als je een 6-serie zoekt
De 630i heeft hele kleine verschillen zoals andere uitlaten, standaard 17" velgen (maar vrijwel elke 630 heeft 18/19"). Qua prijs (met dezelfde uitrusting) verschillen ze amper, terwijl de nieuwprijs van de 650i 10-15k hoger ligt.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 10:08 schreef Tarado het volgende:
[..]
verder qua uitrusting hetzelfde? Het is niet zo omdat de 630 het "instapmodel" model is dat er ook concessies gedaan zijn aan de hoeveelheid extra's?
Oeii slechte zaak. Thermostaat moet vervangen worden.quote:Op donderdag 20 januari 2011 15:05 schreef YoshiBignose het volgende:
Heb paar maanden terug al laten uitlijnen toen zeiden ze al dat ze echt behoorlijk waardes hadden veranderd ofzo weet ik veel. Maar was toen eigenlijk al stuk scheef gesleten. Is dus nog erger geworden, maar ja nu toch al zinloos. Ff nog een zomertje mee rijden dan nieuwe banden maar.
Rival:
[ afbeelding ]
Hmm toen ik de foto maakte leek het beter gelukt op m'n schermmaar misschien als je zelf een beetje scheel kijkt dan zie je m'n temperatuur metertje. Zo staat ie dus vaak
Why?quote:Op zaterdag 22 januari 2011 02:04 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Oeii slechte zaak. Thermostaat moet vervangen worden.
Omdat jij nu rijdt met een blok die rond de 60 graden zit ipv 90 en je motor blijft choken. Je zal niet blij worden van je verbruik.quote:
Ben blij dat je auto niet in brand is gegaan daardoor, of dergelijke schade aan je electronicaquote:Op zaterdag 22 januari 2011 13:41 schreef Maharbal het volgende:
Mmm, misschien dat ik het probleem heb gevonden.
Had vandaag de auto weer aan startkabels...en zag dat de voedingskabel van m'n versterker normaal gesproken in een soort doorzichtige diode hangt (ik neem aan dat dat of de condensator of de zekering is), en dat dat loskoppelbaar is. Nu was het gedeelte dat aan de + pool van de accu hangt...los van de doorzichtige diode.....en maakte het dus constant contact met het chassis van de auto. 3x raden wat er gebeurt met een + die constant in contact met een aarde staat....d'oh.
Misschien was dat wel een monsterachtige lekstroom. Nadat ik de loshangende voedingskabel heb ingetaped met isolatietape (ik zet 'm binnenkort weer vast) heb ik ongeveer 25km gereden. Motor uitgedaan en een paar keer proberen te starten....startte zonder problemen.
Ondertussen heb ik de accu ff losgekoppeld zodat ik de volgende keer sowieso kan starten en even een langere rit kan maken...
Ik hoop dat dat m'n probleem heeft opgelost.
Nuja, schade aan de electronica zou grotendeels gestopt worden door zekeringen natuurlijk. Maar die brand...is iets anders haha. Waarschijnlijk was de accu al zodanig leeggeraakt dat 't chassis niet lange tijd onder spanning stond, maar wel gewoon constant alle beetje stroom die de accu in ging meteen weer leegtrok.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 18:04 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Omdat jij nu rijdt met een blok die rond de 60 graden zit ipv 90 en je motor blijft choken. Je zal niet blij worden van je verbruik.
Je weet dat de bedrijfstemperatuur van een auto 90 is en dat heeft ook zijn redenen
[..]
Ben blij dat je auto niet in brand is gegaan daardoor, of dergelijke schade aan je electronica
Ik was vandaag bij de action en ik zag dat ze daar ook (vol)syntetische olie hebben.
Dit stond erachter:
Spec niveau:
SAE: 5w40
API: SM/CF
ACEA: A3 S4(D4)
MB: 229.1 on 229.3
BMW: LL-98
VW 502 00 505 00
HM LL-B-025
PORSCHE
Voordat ik het ga kopen wil ik weten of het er in kan.
Voor de castrol moraalridders, olie maakt geen fuck uit tenzij je de verkeerde olie type hebt.
In mijn E39 523i kocht ik destijds van de shell de 15w40 voor 55 euro maar om de 3~4 maanden at dat ding 5 liter.
Tenzij je echt verstand er van heb, dan wil ik graag je mening horen
quote:Op zaterdag 22 januari 2011 18:04 schreef Gokhan03 het volgende:
...
Ik was vandaag bij de action en ik zag dat ze daar ook (vol)syntetische olie hebben.
Dit stond erachter:
Spec niveau:
SAE: 5w40
API: SM/CF
ACEA: A3 S4(D4)
MB: 229.1 on 229.3
BMW: LL-98
...
Bovenstaande motoren moeten volgens BMW dus andere olie hebben.quote:7.0 "Longlife-98"
Freigegeben für alle BMW-Motoren außer:
M43CNG,
M54 ab (09/2001)
N40
N42
S54
N62
N73
S62/E39 (bis 02/2000)
Daar heb je een punt in. Tegen de tijd dat de werking van de olie weg gaat, moet ik er al weer olie ingietenquote:Op zaterdag 22 januari 2011 20:26 schreef Bowny het volgende:
Ik bekijk het even vanuit luchtvaartperspectief. Wij gebruiken dure high-tech olie, deze zal initieel net zo goed werken als een goedkopere variant, mits de specificaties kloppen. Echter, de goedkopere olie zal sneller zijn (koel- en smeer) eigenschappen verliezen. Neem aan dat het in de auto-industrie net zo is.
Bij de e46 kan dat gewoon in het servicemenu van de boardcomputerquote:Op zaterdag 22 januari 2011 23:00 schreef Maharbal het volgende:
Kun je niet een simpele resettool halen voor de E46?
Hell, ik kan bij mij m'n service intervall indicator etc. resetten door 2 pinnetjes met elkaar te verbinden
Bij mijn e39 523i was het zo dat het gemiddeld verbruik op een gegeven moment vastliep en ik hem moest resetten.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 23:09 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Bij de e46 kan dat gewoon in het servicemenu van de boardcomputer.
Een reset dmv het loskoppelen van de accu is een optie. Alleen zo jammer dat ik dan m'n verbruiksdata van de afgelopen vijfduizend kilometers kwijt ben... Vooral als daarna blijkt dat het lampje weer aanspringt, dan was het voor niets
Even denkenquote:Op zondag 23 januari 2011 11:09 schreef D. het volgende:
Iemand een idee in welk model Freude Am Fahren het beste tot zijn recht komt?
E21quote:Op zondag 23 januari 2011 11:09 schreef D. het volgende:
Iemand een idee in welk model Freude Am Fahren het beste tot zijn recht komt?
Dat is persoonlijk natuurlijk, ik rij iedere dag met plezier in mijn E38, maar deze lijkt me ook wel leukquote:Op zondag 23 januari 2011 11:09 schreef D. het volgende:
Iemand een idee in welk model Freude Am Fahren het beste tot zijn recht komt?
Ik rijd nu sinds 2 maanden een E36 coupe, maar heb echt een 'is dit het nou?' gevoel.quote:Op zondag 23 januari 2011 11:15 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat is persoonlijk natuurlijk, ik rij iedere dag met plezier in mijn E38, maar deze lijkt me ook wel leuk
Mijn E36 is uit '98quote:Op zondag 23 januari 2011 11:23 schreef YoshiBignose het volgende:
Vind je een E36 niet ouder dan 15 jaar dan?
Tenzij je weer een E46 M3 paktquote:Op zondag 23 januari 2011 12:42 schreef YoshiBignose het volgende:
Maar de E36 rolde al van de fabriek in 1991... echt ingrijpend is die niet veranderd tot 1998.
Wil je leuk door de bochten knallen dan zijn de eerdere 3-series leuke auto's (E21, E30). De E36 en E46 zijn al iets meer op comfort gericht maar rijden ook nog lekker, maar ik geef het toe het is wat "saaier".
Maar die is dan ook weer niet voor iedereen weggelegd. Zowel qua aanschafprijs als qua onderhoud. Ik zou er niet aan moeten denken om met 30k per jaar een M3 te moeten rijden. Veel rijplezier, dat wel, maar mên m'n portemonneequote:
Maar wel doorontwikkeld mag ik aannemen, én 7 jaar nieuwerquote:Op zondag 23 januari 2011 12:42 schreef YoshiBignose het volgende:
Maar de E36 rolde al van de fabriek in 1991... echt ingrijpend is die niet veranderd tot 1998.
Ik heb liever comfort, ik heb al een 'scheurijzer'quote:Wil je leuk door de bochten knallen dan zijn de eerdere 3-series leuke auto's (E21, E30). De E36 en E46 zijn al iets meer op comfort gericht maar rijden ook nog lekker, maar ik geef het toe het is wat "saaier".
Een E36 is qua wegligging / bochtenwerk geen 'scheurijzer'quote:Op zondag 23 januari 2011 13:19 schreef D. het volgende:
[..]
Maar wel doorontwikkeld mag ik aannemen, én 7 jaar nieuwer
[..]
Ik heb liever comfort, ik heb al een 'scheurijzer'
Ik vind een M3 ook prachtig maar zou ook eerder voor dat geld een Porsche nemenquote:Op zondag 23 januari 2011 14:01 schreef Hyperdude het volgende:
Natuurlijk.
Maar als het fout gaat, gaat het echt fout.Qua kosten.
Je moet pijn willen en kunnen lijden.
NB. Probeer eerst een 911 voordat je een M3 koopt.
bv. 996 Turbo, zoals DS4 heeft, is verrassend betaalbaar/praktisch.
Een sportieve auto kopen is altijd pijn lijden. Je kunt het een vorm van SM noemenquote:Op zondag 23 januari 2011 14:01 schreef Hyperdude het volgende:
Natuurlijk.
Maar als het fout gaat, gaat het echt fout.Qua kosten.
Je moet pijn willen en kunnen lijden.
NB. Probeer eerst een 911 voordat je een M3 koopt.
bv. 996 Turbo, zoals DS4 heeft, is verrassend betaalbaar/praktisch.
Niet helemaal voor hetzelffde geld, vrees ik.quote:Op zondag 23 januari 2011 14:04 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik vind een M3 ook prachtig maar zou ook eerder voor dat geld een Porsche nemen
Daar kan ik me ook wel in herkennen. Gevoelsmatig krijg ik van m'n E30 een dikkere trap dan menig krachtigere auto die ik heb gereden. Komt uiteraard door de wendbaarheid, sportiviteit, gewicht en snelheidsbeleving (hoi isolatie).quote:Op zondag 23 januari 2011 14:10 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Niet helemaal voor hetzelffde geld, vrees ik.Maar zou het iig. eens proberen/ervaren.
Mijn 24,5jaar oude 911 geeft gevoelsmatig een veel dikkere trap onder je kont dan mijn ook alweer 10 jaar oude 330. (net zoveel PK's 30% minder gewicht).
edit: Je kan ook best een voorkeur voor de M3 hebben en daar uiteindelijk terecht weer op uitkomen; maar even verder kijken dan de neus lang is kan geen kwaad.![]()
Klopt, maar elke keer zoiets en het gaat hard. Als ik in een jaar m'n brandstofpomp of turbo in de soep draai, kan ik alleen daarvoor al ter waarde van minimaal 1.500 euro gebukt gaan staan. Er kan elk jaar wel iets fout gaan natuurlijk. Punt is dat in een M-model, ook nog eens duurdere onderdelen zitten. Zo zijn originele M-draagarmen nog eens 100 euro duurder dan de normale versies. Mja, dat telt ook nog eens lekker op natuurlijk.quote:Op zondag 23 januari 2011 13:09 schreef Maharbal het volgende:
Dat zeker. Maar draagarmen is iets dat je bijvoorbeeld normaliter niet elk jaar hoeft te doen, en dat kost je - als je het laat doen - toch al een euro of ¤500 inclusief montage.
Eindconclusie is dat het duur is. Maar als je zo'n ding wilt rijden moet je er toch iets voor over hebben
Ik heb zelf een 928S4 (1990), rijdt ook lekker, is wat meer een tourer maar toch ook lekker snelquote:Op zondag 23 januari 2011 14:10 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Niet helemaal voor hetzelffde geld, vrees ik.Maar zou het iig. eens proberen/ervaren.
Mijn 24,5jaar oude 911 geeft gevoelsmatig een veel dikkere trap onder je kont dan mijn ook alweer 10 jaar oude 330. (net zoveel PK's 30% minder gewicht).
edit: Je kan ook best een voorkeur voor de M3 hebben en daar uiteindelijk terecht weer op uitkomen; maar even verder kijken dan de neus lang is kan geen kwaad.![]()
Er kan uiteraard heel vaak iets fout gaan. Als je SMG in de M3 kapot gaat ben je ook ¤6.000 tot ¤8.000 lichterquote:Op zondag 23 januari 2011 14:22 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Klopt, maar elke keer zoiets en het gaat hard. Als ik in een jaar m'n brandstofpomp of turbo in de soep draai, kan ik alleen daarvoor al ter waarde van minimaal 1.500 euro gebukt gaan staan. Er kan elk jaar wel iets fout gaan natuurlijk. Punt is dat in een M-model, ook nog eens duurdere onderdelen zitten. Zo zijn originele M-draagarmen nog eens 100 euro duurder dan de normale versies. Mja, dat telt ook nog eens lekker op natuurlijk.
Anderzijds is een normale BMW ook niet goedkoop. Ik heb nu een aantal kleine kwaaltjes die stiekem ook best duur kunnen worden.
Dat bedoel ikquote:Op zondag 23 januari 2011 14:36 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Er kan uiteraard heel vaak iets fout gaan. Als je SMG in de M3 kapot gaat ben je ook ¤6.000 tot ¤8.000 lichter
350 euro bij de dealer voor een grote beurt? Da's erg weinig. Een Inspektion II kost volgens mij een stuk meer. Maar zou mooi zijnquote:Op zondag 23 januari 2011 21:53 schreef Oksel het volgende:
Pas bij 100k m'n auto grote beurt gegeven.. viel erg mee, 350 euro voor nieuwe olie / filters en uitlijnen. Nu alweer bijna op 125k, ben benieuwd wanneer het servicelampje weer gaat branden. Wat gebeurt er dan trouwens? Weer nieuwe olie?
Verder maak ik veel snelweg km's.. ben erg benieuwd hoe lang de schokbrekers / remmen het uithouden.
En dan nog de breedte van je band...quote:Op maandag 24 januari 2011 00:19 schreef Mikkie het volgende:
[..]
350 euro bij de dealer voor een grote beurt? Da's erg weinig. Een Inspektion II kost volgens mij een stuk meer. Maar zou mooi zijn. Als dit een II was, kom je de volgende keer mogelijk goed weg. Een aantal filters hoeven dan niet vervangen te worden, dat scheelt weer geld.
Krijg je geen overzicht van je aantal te rijden km's tot de volgende service als je de auto start? Bij een e46 is dat wel. Blijft een paar tellen in beeld en dan krijg je de 'normale' info weer te zien.
Ik zit stiekem ook te kijken naar nieuwe velgen. 17 of 18 inch zou mooi zijn. Probleem is vooral dat de velgen zelf niet zo duur zijn, maar de banden tikken wel behoorlijk aan. Prijsverschil tussen 16 en 17 inch is al zomaar 40 euro per band, dat tikt toch wel aan. Moet je nagaan wat 18 inch doet... Voorlopig dus toch maar even doorrijden op 15
Die had ik meegenomenquote:Op maandag 24 januari 2011 00:39 schreef FalleNk810i het volgende:
[..]
En dan nog de breedte van je band...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |