abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_91630488
Mijn zoektocht naar een 6-serie nadert zijn einde. Ik heb proefritjes gemaakt in een 650i uit 2006 en 630i uit 2008.

De 650i valt af. De motor is erg fijn, maar toen ik op een overvolle weg (90% van de tijd) met 75km per uur achter een Clio reed, ging er een belletje rinkelen. Waarom zou ik de helft meer aan benzine betalen + meer belasting + flink meer verzekering wanneer ik de motor alleen maar zou verwaarlozen in het Nederlandse verkeer. Daarbij, als rekeningrijden wordt ingevoerd, heb ik met verbruiksklasse G een probleem :P (de 630i '08 is ingedeeld in klasse C). Ook voelde de 650i merkbaar zwaarder aan, vooral bij de neus. (wat natuurlijk ook zo is.).

Toegegeven, het geluid van de V8 klinkt zoveel luxer dan een 6-cylinder. Aan de andere kant, ik rijd nu in een 4-cylinder met 120pk, dus de stap omhoog is hoe dan ook erg groot.

Er gaat dus gekozen worden uit een 630i van voor de facelift en het model van na de facelift. (> sept 2007). Naast de optische veranderingen, is de motor ook "getweaked" van 258pk naar 272pk.
Het verbruik tussen 630i '06 -> '08 is ook gezakt van 1:10,5 naar 1:13. Weet iemand of dit grote verschil in verbruik in de praktijk realistisch is? Daarnaast vroeg ik me af of mensen het verschil kunnen merken tussen een 3.0 258pk en 3.0 272pk? (zit ook in de 330i dacht ik)

[ Bericht 5% gewijzigd door Moody op 20-01-2011 21:02:50 ]
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
pi_91630962
Mijn achterwielen van de E21 staan zo:



Is dat erg?
Facts don't care about your feelings
pi_91632117
Dat is negatieve camber..
Het is erg voor je banden, maar het heeft ook zo zijn voordelen.. Wat precies durf ik niet te zeggen :P
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_91632255
Meer grip (in bochten) natuurlijk.
pi_91632960
Oooh. Zal wel, viel me nu opeens op. Meer grip hmmm nou die achterkant wil altijd behoorlijk graag...
Facts don't care about your feelings
pi_91634220
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 20:52 schreef Moody het volgende:
Mijn zoektocht naar een 6-serie nadert zijn einde. Ik heb proefritjes gemaakt in een 650i uit 2006 en 630i uit 2008.

De 650i valt af. De motor is erg fijn, maar toen ik op een overvolle weg (90% van de tijd) met 75km per uur achter een Clio reed, ging er een belletje rinkelen. Waarom zou ik de helft meer aan benzine betalen + meer belasting + flink meer verzekering wanneer ik de motor alleen maar zou verwaarlozen in het Nederlandse verkeer. Daarbij, als rekeningrijden wordt ingevoerd, heb ik met verbruiksklasse G een probleem :P (de 630i '08 is ingedeeld in klasse C). Ook voelde de 650i merkbaar zwaarder aan, vooral bij de neus. (wat natuurlijk ook zo is.).

Toegegeven, het geluid van de V8 klinkt zoveel luxer dan een 6-cylinder. Aan de andere kant, ik rijd nu in een 4-cylinder met 120pk, dus de stap omhoog is hoe dan ook erg groot.

Er gaat dus gekozen worden uit een 630i van voor de facelift en het model van na de facelift. (> sept 2007). Naast de optische veranderingen, is de motor ook "getweaked" van 258pk naar 272pk.
Het verbruik tussen 630i '06 -> '08 is ook gezakt van 1:10,5 naar 1:13. Weet iemand of dit grote verschil in verbruik in de praktijk realistisch is? Daarnaast vroeg ik me af of mensen het verschil kunnen merken tussen een 3.0 258pk en 3.0 272pk? (zit ook in de 330i dacht ik)
Ik betwijfel of je die 14pk gaat merken. Op die hoeveelheid denk ik het niet, al zou in theorie de nieuwe versie iets sneller op 100 moeten zitten. Het verbruik zal vast ook wat schelen, maar die liter per 100km moet het je niet doen. Het is leuk als je daar voordeel haalt, maar ik zou vooral gaan kijken naar een model dat jouw voorkeur heeft. Vind je de uiterlijke wijzigingen van de facelift het extra geld waard? Welke opties wil je graag, wat wil je besteden etc?
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  donderdag 20 januari 2011 @ 22:00:37 #82
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_91634599
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 20:52 schreef Moody het volgende:
....
Het verbruik tussen 630i '06 -> '08 is ook gezakt van 1:10,5 naar 1:13. Weet iemand of dit grote verschil in verbruik in de praktijk realistisch is? ...
Neen :P

Denk dat je in de praktijk niet veel beter haalt dan op zijn best 1 op 10.
Je moet de massa toch in beweging brengen en houden, :P

Alleen als je 's nachts over lege snelwegen 100 km heen en 100 km terug rijdt naar je werk met de cruisecontrol op 110 oid. haal je die cijfers misschien. Dan kan je beter zo'n 14% BPM bakkie halen.
Of suicide plegen :')
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_91634620
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 21:54 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Ik betwijfel of je die 14pk gaat merken. Op die hoeveelheid denk ik het niet, al zou in theorie de nieuwe versie iets sneller op 100 moeten zitten. Het verbruik zal vast ook wat schelen, maar die liter per 100km moet het je niet doen. Het is leuk als je daar voordeel haalt, maar ik zou vooral gaan kijken naar een model dat jouw voorkeur heeft. Vind je de uiterlijke wijzigingen van de facelift het extra geld waard? Welke opties wil je graag, wat wil je besteden etc?
Een 2008 model kost rond de 50-55k. Een nette 2006 heb je voor 30-35k.
Ik heb geen 20k over voor de facelift, maar voor de 2008 krijg je bij verkoop natuurlijk meer terug over een paar jaar, zodat je een groot deel van de meerprijs weer "terugverdiend".
Een bijkomende voordeel van een nieuwer model is...dat-ie nieuwer is. Minder gebruikssporen, wat je investering qua gevoel wat meer rechtvaardigt. Nadeel is dat je die extra 20k wel eerst moet inleggen, terwijl ik ook een nieuwe keuken wil :P
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
pi_91634632
Ja pleeg maar suicide :)
Facts don't care about your feelings
pi_91634800
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 22:00 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Neen :P

Denk dat je in de praktijk niet veel beter haalt dan op zijn best 1 op 10.
Je moet de massa toch in beweging brengen en houden, :P

Alleen als je 's nachts over lege snelwegen 100 km heen en 100 km terug rijdt naar je werk met de cruisecontrol op 110 oid. haal je die cijfers misschien. Dan kan je beter zo'n 14% BPM bakkie halen.
Of suicide plegen :')
Als je zo denkt, kun je beter een 650i kopen :P

Qua aanschafprijs maakt het weinig uit, de 650i kost alleen flink meer in gebruik (benz, verz, belast.)
Maar als ik nu de 630i al wat lekkerder vindt rijden (wat feller en voelt lichter), moet ik die 650i gewoon links laten liggen.
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
pi_91634948
Feller dan de 650i? Hoe.......
Facts don't care about your feelings
pi_91635330
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 22:06 schreef YoshiBignose het volgende:
Feller dan de 650i? Hoe.......
Wat "puntiger" zeg maar. De 650i is onderin sterker, maar is op toeren wat minder "fel" dan de 630i.
Uiteraard is de 650i sneller, dat voel je ook duidelijk. 80-120 gaat als de brandweer in zijn 6, bij de 630i heb je het gevoel dat je beter naar de 4 of 5 kunt schakelen.
Maar bij gewone rijstijl (meerijden met het verkeer) lijkt het dat de 630i wat sneller reageert op het gaspedaal.

Ik vraag me ook af of je een 650i niet net zo zuinig kan rijden dan een 630i. Je kan bij een V8 heel relaxt bijna alles in de 5 of 6 doen, terwijl een 6-cylinder toch wat meer toeren moet maken.
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
  donderdag 20 januari 2011 @ 22:28:44 #88
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_91636505
Je kan je ook afvragen hoe je zo´n ding wilt/moet rijden.
Waarom zou je zo bv. in de 6 willen optrekken van 80 naar 120?
Dan kan je beter een diesel nemen. :)

Met de huidige benzineprijzen en een relaxte rijstijl zou ik een 630 nemen en niets groters.
3 liter brandbaar gas maken kost nu éénmaal minder benzine dan 5 liter gas aanmaken. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 21 januari 2011 @ 01:41:27 #89
71602 tong_poh
Mylee! Good Fuck!
pi_91644973
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 22:11 schreef Moody het volgende:

[..]

Wat "puntiger" zeg maar. De 650i is onderin sterker, maar is op toeren wat minder "fel" dan de 630i.
Uiteraard is de 650i sneller, dat voel je ook duidelijk. 80-120 gaat als de brandweer in zijn 6, bij de 630i heb je het gevoel dat je beter naar de 4 of 5 kunt schakelen.
Maar bij gewone rijstijl (meerijden met het verkeer) lijkt het dat de 630i wat sneller reageert op het gaspedaal.
Is altijd heel moeilijk om te beoordelen hoe snel een auto daadwerkelijk accelereert. Auto's met veel koppel onderin lijken vaker op hoge toeren wat fut te missen, omdat ze een veel lineaire acceleratie hebben. Veel moderne auto's hebben er best wel "last"van en best veel autoliefhebbers vinden dat wel jammer. Je mist eigenlijk een beetje "kick".

Als jij meer plezier uit het rijden haalt met de 630 kan dan zou ik zeggen: ga ervoor. Je bespaart geld in vergelijking met de 650. Ik heb zelf een 535d. Op lage toeren voelt hij heel snel aan en op hoge toeren wat minder. Maar als ik een inhaal manoeuvre maak, dan merk ik dat ik heel snel op rijbewijs vernietigende snelheden zit. Als ik iemand inhaal die 70 doet op een 80km weg, dan zit ik al gauw op 130 voordat ik de andere auto al heb ingehaald. Vaker laat ik het gas al los voordat ik klaar ben met de manoeuvre om mijn rijbewijs te beschermen :)
Horrible Cunt!
  vrijdag 21 januari 2011 @ 07:35:33 #90
325757 HFdude
Lancia fan, BMW rijder...
pi_91646794
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 20:52 schreef Moody het volgende:
Mijn zoektocht naar een 6-serie nadert zijn einde. Ik heb proefritjes gemaakt in een 650i uit 2006 en 630i uit 2008.

De 650i valt af. De motor is erg fijn, maar toen ik op een overvolle weg (90% van de tijd) met 75km per uur achter een Clio reed, ging er een belletje rinkelen. Waarom zou ik de helft meer aan benzine betalen + meer belasting + flink meer verzekering wanneer ik de motor alleen maar zou verwaarlozen in het Nederlandse verkeer. Daarbij, als rekeningrijden wordt ingevoerd, heb ik met verbruiksklasse G een probleem :P (de 630i '08 is ingedeeld in klasse C). Ook voelde de 650i merkbaar zwaarder aan, vooral bij de neus. (wat natuurlijk ook zo is.).

Toegegeven, het geluid van de V8 klinkt zoveel luxer dan een 6-cylinder. Aan de andere kant, ik rijd nu in een 4-cylinder met 120pk, dus de stap omhoog is hoe dan ook erg groot.

Er gaat dus gekozen worden uit een 630i van voor de facelift en het model van na de facelift. (> sept 2007). Naast de optische veranderingen, is de motor ook "getweaked" van 258pk naar 272pk.
Het verbruik tussen 630i '06 -> '08 is ook gezakt van 1:10,5 naar 1:13. Weet iemand of dit grote verschil in verbruik in de praktijk realistisch is? Daarnaast vroeg ik me af of mensen het verschil kunnen merken tussen een 3.0 258pk en 3.0 272pk? (zit ook in de 330i dacht ik)
Als dat je overweging is zou ik gaan voor de 635d...... voor de rest beetje rare vergelijking 6-lijn vs. V8...
  vrijdag 21 januari 2011 @ 07:54:19 #91
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_91646903
Lees nu dat de laatste 630 maar 5 kilo meer weegt dan mijn oude 330i (231PK)Touring. :@
Dan is een 630(272PK) meer dan genoeg in NL.
Ik zou de verstandige keuze maken en iets leuks doen met de rest van je geld :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_91648395
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 07:35 schreef HFdude het volgende:

[..]

Als dat je overweging is zou ik gaan voor de 635d...... voor de rest beetje rare vergelijking 6-lijn vs. V8...
Rare vergelijking, maar de enige die je kunt maken als je een benzine 6-serie zoekt :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Moody op 21-01-2011 10:05:45 ]
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
  vrijdag 21 januari 2011 @ 10:08:32 #93
131800 Tarado
capô de fusca
pi_91649229
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 09:37 schreef Moody het volgende:

[..]

Rare vergelijking, maar de enige die je kunt maken als je een 6-serie zoekt ;)
verder qua uitrusting hetzelfde? Het is niet zo omdat de 630 het "instapmodel" model is dat er ook concessies gedaan zijn aan de hoeveelheid extra's?
pi_91649410
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 10:08 schreef Tarado het volgende:

[..]

verder qua uitrusting hetzelfde? Het is niet zo omdat de 630 het "instapmodel" model is dat er ook concessies gedaan zijn aan de hoeveelheid extra's?
De 630i heeft hele kleine verschillen zoals andere uitlaten, standaard 17" velgen (maar vrijwel elke 630 heeft 18/19"). Qua prijs (met dezelfde uitrusting) verschillen ze amper, terwijl de nieuwprijs van de 650i 10-15k hoger ligt.
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
  vrijdag 21 januari 2011 @ 12:34:57 #95
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_91654167
Als het verschil 20k is, wist ik het wel. Lekker een 2006'er kopen. Die schrijft relatief minder af dan een '08 model. Koop een leuke cabrio en ga toeren. Voor die 20k kun je voldoende andere leuke dingen doen :)

En steek ook eens een lichtje op in Duitsland, daar kun je soms ook mooie exemplaren scoren met wat belastingvoordeel.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_91693604
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 15:05 schreef YoshiBignose het volgende:
Heb paar maanden terug al laten uitlijnen toen zeiden ze al dat ze echt behoorlijk waardes hadden veranderd ofzo weet ik veel. Maar was toen eigenlijk al stuk scheef gesleten. Is dus nog erger geworden, maar ja nu toch al zinloos. Ff nog een zomertje mee rijden dan nieuwe banden maar.

Rival:

[ afbeelding ]

Hmm toen ik de foto maakte leek het beter gelukt op m'n scherm :') maar misschien als je zelf een beetje scheel kijkt dan zie je m'n temperatuur metertje. Zo staat ie dus vaak :P
Oeii slechte zaak. Thermostaat moet vervangen worden.

Bij mijn e39 is ie al 2x vervangen toen.

Gister reed ik met 2 collegas in mn auto naar huis. Ze waren natuurlijk benieuwd hoeveel vermogen zo n 323TI heeft. Ik kwam van de snelweg en stond voor de stoplichten. Ik trok hard op en deed hem in zn 2, opeens voelde ik geen schok bij het schakelen.
Ik zie mijn toerental op 6000 blijven en de koppelling bleef maar slippen. Daarna deed ik hem in zijn 3 en had ik weer hetzelfde verhaal. Toen maar voorzichtig gereden.
Koppellingsplaat is op -.-

Ik dacht al waarom heeft dat ding zo weinig vermogen wanneer er meer dan 2 mensen in de auto zitten. |:(
pi_91697022
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 02:04 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Oeii slechte zaak. Thermostaat moet vervangen worden.

Why?

Mooie bak:



[ Bericht 20% gewijzigd door YoshiBignose op 22-01-2011 09:44:46 ]
Facts don't care about your feelings
pi_91703612
Mmm, misschien dat ik het probleem heb gevonden.

Had vandaag de auto weer aan startkabels...en zag dat de voedingskabel van m'n versterker normaal gesproken in een soort doorzichtige diode hangt (ik neem aan dat dat of de condensator of de zekering is), en dat dat loskoppelbaar is. Nu was het gedeelte dat aan de + pool van de accu hangt...los van de doorzichtige diode.....en maakte het dus constant contact met het chassis van de auto. 3x raden wat er gebeurt met een + die constant in contact met een aarde staat....d'oh.

Misschien was dat wel een monsterachtige lekstroom. Nadat ik de loshangende voedingskabel heb ingetaped met isolatietape (ik zet 'm binnenkort weer vast) heb ik ongeveer 25km gereden. Motor uitgedaan en een paar keer proberen te starten....startte zonder problemen.

Ondertussen heb ik de accu ff losgekoppeld zodat ik de volgende keer sowieso kan starten en even een langere rit kan maken...

Ik hoop dat dat m'n probleem heeft opgelost.
pi_91713705
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 09:36 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Why?

Mooie bak:

Omdat jij nu rijdt met een blok die rond de 60 graden zit ipv 90 en je motor blijft choken. Je zal niet blij worden van je verbruik.
Je weet dat de bedrijfstemperatuur van een auto 90 is en dat heeft ook zijn redenen :)

quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 13:41 schreef Maharbal het volgende:
Mmm, misschien dat ik het probleem heb gevonden.

Had vandaag de auto weer aan startkabels...en zag dat de voedingskabel van m'n versterker normaal gesproken in een soort doorzichtige diode hangt (ik neem aan dat dat of de condensator of de zekering is), en dat dat loskoppelbaar is. Nu was het gedeelte dat aan de + pool van de accu hangt...los van de doorzichtige diode.....en maakte het dus constant contact met het chassis van de auto. 3x raden wat er gebeurt met een + die constant in contact met een aarde staat....d'oh.

Misschien was dat wel een monsterachtige lekstroom. Nadat ik de loshangende voedingskabel heb ingetaped met isolatietape (ik zet 'm binnenkort weer vast) heb ik ongeveer 25km gereden. Motor uitgedaan en een paar keer proberen te starten....startte zonder problemen.

Ondertussen heb ik de accu ff losgekoppeld zodat ik de volgende keer sowieso kan starten en even een langere rit kan maken...

Ik hoop dat dat m'n probleem heeft opgelost.
Ben blij dat je auto niet in brand is gegaan daardoor, of dergelijke schade aan je electronica :)

Ik was vandaag bij de action en ik zag dat ze daar ook (vol)syntetische olie hebben.
Dit stond erachter:
Spec niveau:
SAE: 5w40
API: SM/CF
ACEA: A3 S4(D4)
MB: 229.1 on 229.3
BMW: LL-98
VW 502 00 505 00
HM LL-B-025
PORSCHE

Voordat ik het ga kopen wil ik weten of het er in kan.
Voor de castrol moraalridders, olie maakt geen fuck uit tenzij je de verkeerde olie type hebt.
In mijn E39 523i kocht ik destijds van de shell de 15w40 voor 55 euro maar om de 3~4 maanden at dat ding 5 liter.
Tenzij je echt verstand er van heb, dan wil ik graag je mening horen :)
pi_91714079
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 18:04 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Omdat jij nu rijdt met een blok die rond de 60 graden zit ipv 90 en je motor blijft choken. Je zal niet blij worden van je verbruik.
Je weet dat de bedrijfstemperatuur van een auto 90 is en dat heeft ook zijn redenen :)

[..]

Ben blij dat je auto niet in brand is gegaan daardoor, of dergelijke schade aan je electronica :)

Ik was vandaag bij de action en ik zag dat ze daar ook (vol)syntetische olie hebben.
Dit stond erachter:
Spec niveau:
SAE: 5w40
API: SM/CF
ACEA: A3 S4(D4)
MB: 229.1 on 229.3
BMW: LL-98
VW 502 00 505 00
HM LL-B-025
PORSCHE

Voordat ik het ga kopen wil ik weten of het er in kan.
Voor de castrol moraalridders, olie maakt geen fuck uit tenzij je de verkeerde olie type hebt.
In mijn E39 523i kocht ik destijds van de shell de 15w40 voor 55 euro maar om de 3~4 maanden at dat ding 5 liter.
Tenzij je echt verstand er van heb, dan wil ik graag je mening horen :)
Nuja, schade aan de electronica zou grotendeels gestopt worden door zekeringen natuurlijk. Maar die brand...is iets anders haha. Waarschijnlijk was de accu al zodanig leeggeraakt dat 't chassis niet lange tijd onder spanning stond, maar wel gewoon constant alle beetje stroom die de accu in ging meteen weer leegtrok.

+ Ik hoorde van een electrotechnicus vandaag dat 't met brandbaarheid minder snel gaat bij auto's in verband met de coatings etc die worden gebruikt. Had ik kaal staal gehad...dan was die draad gewoon vastgesmolten aan 't chassis :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')