quote:Op zaterdag 22 januari 2011 18:04 schreef Gokhan03 het volgende:
...
Ik was vandaag bij de action en ik zag dat ze daar ook (vol)syntetische olie hebben.
Dit stond erachter:
Spec niveau:
SAE: 5w40
API: SM/CF
ACEA: A3 S4(D4)
MB: 229.1 on 229.3
BMW: LL-98
...
Bovenstaande motoren moeten volgens BMW dus andere olie hebben.quote:7.0 "Longlife-98"
Freigegeben für alle BMW-Motoren außer:
M43CNG,
M54 ab (09/2001)
N40
N42
S54
N62
N73
S62/E39 (bis 02/2000)
Daar heb je een punt in. Tegen de tijd dat de werking van de olie weg gaat, moet ik er al weer olie ingietenquote:Op zaterdag 22 januari 2011 20:26 schreef Bowny het volgende:
Ik bekijk het even vanuit luchtvaartperspectief. Wij gebruiken dure high-tech olie, deze zal initieel net zo goed werken als een goedkopere variant, mits de specificaties kloppen. Echter, de goedkopere olie zal sneller zijn (koel- en smeer) eigenschappen verliezen. Neem aan dat het in de auto-industrie net zo is.
Bij de e46 kan dat gewoon in het servicemenu van de boardcomputerquote:Op zaterdag 22 januari 2011 23:00 schreef Maharbal het volgende:
Kun je niet een simpele resettool halen voor de E46?
Hell, ik kan bij mij m'n service intervall indicator etc. resetten door 2 pinnetjes met elkaar te verbinden
Bij mijn e39 523i was het zo dat het gemiddeld verbruik op een gegeven moment vastliep en ik hem moest resetten.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 23:09 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Bij de e46 kan dat gewoon in het servicemenu van de boardcomputer.
Een reset dmv het loskoppelen van de accu is een optie. Alleen zo jammer dat ik dan m'n verbruiksdata van de afgelopen vijfduizend kilometers kwijt ben... Vooral als daarna blijkt dat het lampje weer aanspringt, dan was het voor niets
Even denkenquote:Op zondag 23 januari 2011 11:09 schreef D. het volgende:
Iemand een idee in welk model Freude Am Fahren het beste tot zijn recht komt?
E21quote:Op zondag 23 januari 2011 11:09 schreef D. het volgende:
Iemand een idee in welk model Freude Am Fahren het beste tot zijn recht komt?
Dat is persoonlijk natuurlijk, ik rij iedere dag met plezier in mijn E38, maar deze lijkt me ook wel leukquote:Op zondag 23 januari 2011 11:09 schreef D. het volgende:
Iemand een idee in welk model Freude Am Fahren het beste tot zijn recht komt?
Ik rijd nu sinds 2 maanden een E36 coupe, maar heb echt een 'is dit het nou?' gevoel.quote:Op zondag 23 januari 2011 11:15 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat is persoonlijk natuurlijk, ik rij iedere dag met plezier in mijn E38, maar deze lijkt me ook wel leuk
Mijn E36 is uit '98quote:Op zondag 23 januari 2011 11:23 schreef YoshiBignose het volgende:
Vind je een E36 niet ouder dan 15 jaar dan?
Tenzij je weer een E46 M3 paktquote:Op zondag 23 januari 2011 12:42 schreef YoshiBignose het volgende:
Maar de E36 rolde al van de fabriek in 1991... echt ingrijpend is die niet veranderd tot 1998.
Wil je leuk door de bochten knallen dan zijn de eerdere 3-series leuke auto's (E21, E30). De E36 en E46 zijn al iets meer op comfort gericht maar rijden ook nog lekker, maar ik geef het toe het is wat "saaier".
Maar die is dan ook weer niet voor iedereen weggelegd. Zowel qua aanschafprijs als qua onderhoud. Ik zou er niet aan moeten denken om met 30k per jaar een M3 te moeten rijden. Veel rijplezier, dat wel, maar mên m'n portemonneequote:
Maar wel doorontwikkeld mag ik aannemen, én 7 jaar nieuwerquote:Op zondag 23 januari 2011 12:42 schreef YoshiBignose het volgende:
Maar de E36 rolde al van de fabriek in 1991... echt ingrijpend is die niet veranderd tot 1998.
Ik heb liever comfort, ik heb al een 'scheurijzer'quote:Wil je leuk door de bochten knallen dan zijn de eerdere 3-series leuke auto's (E21, E30). De E36 en E46 zijn al iets meer op comfort gericht maar rijden ook nog lekker, maar ik geef het toe het is wat "saaier".
Een E36 is qua wegligging / bochtenwerk geen 'scheurijzer'quote:Op zondag 23 januari 2011 13:19 schreef D. het volgende:
[..]
Maar wel doorontwikkeld mag ik aannemen, én 7 jaar nieuwer
[..]
Ik heb liever comfort, ik heb al een 'scheurijzer'
Ik vind een M3 ook prachtig maar zou ook eerder voor dat geld een Porsche nemenquote:Op zondag 23 januari 2011 14:01 schreef Hyperdude het volgende:
Natuurlijk.
Maar als het fout gaat, gaat het echt fout.Qua kosten.
Je moet pijn willen en kunnen lijden.
NB. Probeer eerst een 911 voordat je een M3 koopt.
bv. 996 Turbo, zoals DS4 heeft, is verrassend betaalbaar/praktisch.
Een sportieve auto kopen is altijd pijn lijden. Je kunt het een vorm van SM noemenquote:Op zondag 23 januari 2011 14:01 schreef Hyperdude het volgende:
Natuurlijk.
Maar als het fout gaat, gaat het echt fout.Qua kosten.
Je moet pijn willen en kunnen lijden.
NB. Probeer eerst een 911 voordat je een M3 koopt.
bv. 996 Turbo, zoals DS4 heeft, is verrassend betaalbaar/praktisch.
Niet helemaal voor hetzelffde geld, vrees ik.quote:Op zondag 23 januari 2011 14:04 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik vind een M3 ook prachtig maar zou ook eerder voor dat geld een Porsche nemen
Daar kan ik me ook wel in herkennen. Gevoelsmatig krijg ik van m'n E30 een dikkere trap dan menig krachtigere auto die ik heb gereden. Komt uiteraard door de wendbaarheid, sportiviteit, gewicht en snelheidsbeleving (hoi isolatie).quote:Op zondag 23 januari 2011 14:10 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Niet helemaal voor hetzelffde geld, vrees ik.Maar zou het iig. eens proberen/ervaren.
Mijn 24,5jaar oude 911 geeft gevoelsmatig een veel dikkere trap onder je kont dan mijn ook alweer 10 jaar oude 330. (net zoveel PK's 30% minder gewicht).
edit: Je kan ook best een voorkeur voor de M3 hebben en daar uiteindelijk terecht weer op uitkomen; maar even verder kijken dan de neus lang is kan geen kwaad.![]()
Klopt, maar elke keer zoiets en het gaat hard. Als ik in een jaar m'n brandstofpomp of turbo in de soep draai, kan ik alleen daarvoor al ter waarde van minimaal 1.500 euro gebukt gaan staan. Er kan elk jaar wel iets fout gaan natuurlijk. Punt is dat in een M-model, ook nog eens duurdere onderdelen zitten. Zo zijn originele M-draagarmen nog eens 100 euro duurder dan de normale versies. Mja, dat telt ook nog eens lekker op natuurlijk.quote:Op zondag 23 januari 2011 13:09 schreef Maharbal het volgende:
Dat zeker. Maar draagarmen is iets dat je bijvoorbeeld normaliter niet elk jaar hoeft te doen, en dat kost je - als je het laat doen - toch al een euro of ¤500 inclusief montage.
Eindconclusie is dat het duur is. Maar als je zo'n ding wilt rijden moet je er toch iets voor over hebben
Ik heb zelf een 928S4 (1990), rijdt ook lekker, is wat meer een tourer maar toch ook lekker snelquote:Op zondag 23 januari 2011 14:10 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Niet helemaal voor hetzelffde geld, vrees ik.Maar zou het iig. eens proberen/ervaren.
Mijn 24,5jaar oude 911 geeft gevoelsmatig een veel dikkere trap onder je kont dan mijn ook alweer 10 jaar oude 330. (net zoveel PK's 30% minder gewicht).
edit: Je kan ook best een voorkeur voor de M3 hebben en daar uiteindelijk terecht weer op uitkomen; maar even verder kijken dan de neus lang is kan geen kwaad.![]()
Er kan uiteraard heel vaak iets fout gaan. Als je SMG in de M3 kapot gaat ben je ook ¤6.000 tot ¤8.000 lichterquote:Op zondag 23 januari 2011 14:22 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Klopt, maar elke keer zoiets en het gaat hard. Als ik in een jaar m'n brandstofpomp of turbo in de soep draai, kan ik alleen daarvoor al ter waarde van minimaal 1.500 euro gebukt gaan staan. Er kan elk jaar wel iets fout gaan natuurlijk. Punt is dat in een M-model, ook nog eens duurdere onderdelen zitten. Zo zijn originele M-draagarmen nog eens 100 euro duurder dan de normale versies. Mja, dat telt ook nog eens lekker op natuurlijk.
Anderzijds is een normale BMW ook niet goedkoop. Ik heb nu een aantal kleine kwaaltjes die stiekem ook best duur kunnen worden.
Dat bedoel ikquote:Op zondag 23 januari 2011 14:36 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Er kan uiteraard heel vaak iets fout gaan. Als je SMG in de M3 kapot gaat ben je ook ¤6.000 tot ¤8.000 lichter
350 euro bij de dealer voor een grote beurt? Da's erg weinig. Een Inspektion II kost volgens mij een stuk meer. Maar zou mooi zijnquote:Op zondag 23 januari 2011 21:53 schreef Oksel het volgende:
Pas bij 100k m'n auto grote beurt gegeven.. viel erg mee, 350 euro voor nieuwe olie / filters en uitlijnen. Nu alweer bijna op 125k, ben benieuwd wanneer het servicelampje weer gaat branden. Wat gebeurt er dan trouwens? Weer nieuwe olie?
Verder maak ik veel snelweg km's.. ben erg benieuwd hoe lang de schokbrekers / remmen het uithouden.
En dan nog de breedte van je band...quote:Op maandag 24 januari 2011 00:19 schreef Mikkie het volgende:
[..]
350 euro bij de dealer voor een grote beurt? Da's erg weinig. Een Inspektion II kost volgens mij een stuk meer. Maar zou mooi zijn. Als dit een II was, kom je de volgende keer mogelijk goed weg. Een aantal filters hoeven dan niet vervangen te worden, dat scheelt weer geld.
Krijg je geen overzicht van je aantal te rijden km's tot de volgende service als je de auto start? Bij een e46 is dat wel. Blijft een paar tellen in beeld en dan krijg je de 'normale' info weer te zien.
Ik zit stiekem ook te kijken naar nieuwe velgen. 17 of 18 inch zou mooi zijn. Probleem is vooral dat de velgen zelf niet zo duur zijn, maar de banden tikken wel behoorlijk aan. Prijsverschil tussen 16 en 17 inch is al zomaar 40 euro per band, dat tikt toch wel aan. Moet je nagaan wat 18 inch doet... Voorlopig dus toch maar even doorrijden op 15
Die had ik meegenomenquote:Op maandag 24 januari 2011 00:39 schreef FalleNk810i het volgende:
[..]
En dan nog de breedte van je band...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |