abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92287778
quote:
1s.gif Op donderdag 3 februari 2011 09:01 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Uhm, dan heb je nog nooit oonder de stoel van J gekeken :D
Daarom hebben wij honden ;)
dat blijf ik van onze ronja echt knap vinden, minidraak maakt er tegenwoordig ook een slagveld van, maar ronja blijft er met een luikend oog naar kijken meer niet

ca.ra leuk filmpje! rode kool jammiejam!
pi_92288110
minidraak voor het eerst aan mieachtig iets
wat is dit nu?

even proeven

zit er nou ook brocolli doorheen?
  donderdag 3 februari 2011 @ 20:03:55 #103
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_92289985
Oooh, kijk nou mini-draak smullen O+
En wat knap van Ronja!
pi_92290602
Ohh wat een leukerd is Mini-Draak O+ O+
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
  donderdag 3 februari 2011 @ 21:01:45 #105
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_92293241
Mooie foto's draak!

Nathan was helemaal happy met zn broccoli!
pi_92310812
Mini draak! Ja, wat is dat dan weer hè? :? Heeft het wel gesmaakt?

Hier staan 2 van de 3 katten tegenwoordig naast de kinderstoel zodra ik Leia erin prop :P waarschijnlijk met de hoop dat er eens een stukje kip valt ofzo, maar Leia krijgt nog helemaal geen kip, vis of vlees :') en toch élke keer weer op dat stukje groente of fruit afduiken om nog net niet met opgetrokken neus weg te lopen... :')
  vrijdag 4 februari 2011 @ 12:00:31 #107
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_92317129
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 09:09 schreef Orea het volgende:
Mini draak! Ja, wat is dat dan weer hè? :? Heeft het wel gesmaakt?

Hier staan 2 van de 3 katten tegenwoordig naast de kinderstoel zodra ik Leia erin prop :P waarschijnlijk met de hoop dat er eens een stukje kip valt ofzo, maar Leia krijgt nog helemaal geen kip, vis of vlees :') en toch élke keer weer op dat stukje groente of fruit afduiken om nog net niet met opgetrokken neus weg te lopen... :')
herkenbaar. Als we bij mijn 'ouders' zijn, gaat de hond ook steeds naast Eli staan, inde hoop dat er wat valt :D (het beessie is hartstikke ziek en mag niets anders dan hondebrokken, maar leg dat maar eens aan haar uit :') )

draak, geweldig die blik! :D (en heerlijke spekarmpjes :9 )
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  donderdag 10 februari 2011 @ 13:21:07 #108
259886 pessie
pi_92586292
Ik heb Nathan mango gegeven, hij keek heel vies en gooide toen alles op de grond. Ik heb nog een stukje geprobeerd met een vorkje maar toen ging hij overgeven. Rijstewafeltje wat ik em toen maar gegeven heb heeft hij wel met smaak op zitten kauwen. Volgens mij heb ik nu 1 en 3/4de mango over (eetrijp bij de appie zijn ze alleen per 2 te koop) :')
pi_92586725
Fruit wat ik over houd doe ik in de blender.. Met een stukje soepstengel erbij en vries ik in. Is niet helemaal ala rapley, maar dan krijgt ze zo nu en dan een 'vers' fruithapje.. zo hoef ik geen fruit weg te gooien ;) misschien een idee!
pi_92587122
Ik eet al het fruit wat overblijft zelf op :D
pi_92588572
Kun je een kind van 18 maand nog terug aan de rapley methode krijgen?
Hij eet ontzettend goed hoor, alleen meneer eet niet zelf, zodra we iets zo voor hem zetten gooit hij gewoon alles op de grond.
Dus wij kiezen voor de "veilige"methode en dat is zelf eten geven.
Maar ondertussen heb ik elke dag "ruzie"met de vork/lepel als in zeluf willen doen, nu geeft dat niks, en Roy heeft ook gewoon een eigen lepel/vork, maar ook die gooit hij telkens op de grond en dan word hij weer boos. :')
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_92588745
Ik denk wel dat het kan, maar het zal zeker wat van je eigen grenzen vergen. Eten en bestek op de grond is namelijk zo ongeveer inherent aan Rapley ;) Ik zou zeggen, gewoon laten gaan. Als er eten op de grond vliegt, (zo mogelijk) terug aanbieden. Als 'ie honger heeft en iets lekker vindt, zal hij waarschijnlijk best wat eten. En anders misschien tijdens het volgende eetmoment. Of je voert wat tot de ergste honger gestild is en laat 'm dan verder zelf aanmodderen.
  donderdag 10 februari 2011 @ 19:01:27 #113
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_92600166
Bar, ik doe het nu vaker zoals wup al aangeeft.
Ik geef hem eerst te eten en als hij niks meer wil dan geef ik hem de rest op zijn kinderstoelblad. Wat hij er dan mee doet, moet ie zelf weten. Het meeste gaat de grond op maar soms stopt hij toch nog zelf een hap in zijn mond...
  donderdag 10 februari 2011 @ 20:56:48 #114
259886 pessie
pi_92607058
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 13:37 schreef Orea het volgende:
Fruit wat ik over houd doe ik in de blender.. Met een stukje soepstengel erbij en vries ik in. Is niet helemaal ala rapley, maar dan krijgt ze zo nu en dan een 'vers' fruithapje.. zo hoef ik geen fruit weg te gooien ;) misschien een idee!
Ik heb de mango gepureerd en in de vriezer gezet! Volgende week maar weer proberen.
pi_92782752
aubergine geen succes!
ja voor mw wel, die wist niet hoe snel ze het naar binnen moest werken
maar daarna zat alles wat met aubergine in aanraking was geweest onder rode vlekken en bultjes
pi_92788192
Leyla heeft vandaag mijn bord leeggemaaid, de interesse begint dus te komen. Ze brengt niets echt dingen naar haar mond, maar met de handen door mijn bord is wel superleuk. Ik heb haar vandaag wel uitgeschud boven de wasbak, rijst.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_92788861
ik zie nu helemaal een rijstspoor door je huis tico! maar leuk dat de intresse begint te komen!
pi_92790752
Ja dat rijstspoor ligt er ook. Het was wel een beetje lastig want ze trok m'n bord steeds weg, dus ik kon een beetje moeilijk eten.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 12:24:46 #119
259886 pessie
pi_92813781
Oh j die interesse, Nathan pakte hier de spekjes van manlief's bord :X ik bedoel, dat mag die nu nog steeds niet, en al helemaal niet toen hij 4 maanden was.

Over 2 weken is Leyla toch 6 maanden?
  dinsdag 15 februari 2011 @ 21:58:12 #120
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_92841112
Thomas heeft een paar lastige dagen gehad, waarin hij telkens zijn avondeten weigerde en naar de koektrommel liep. Helaas jongeman, daar doen we niet aan!
Maar nu zijn we op de een of andere manier door de zure appel heen en hij eet weer gewoon zijn avondeten. Als voorbeeld van een rapley-succesverhaal (in ieder geval tot nu toe):
Thomas kreeg als 'snack' na het kinderdagverblijf een bakje maïsjes. Daarna heeft hij lekker zitten peuzelen van zijn eigen bordje. De aardappelpuree was nog verdacht, daar heeft hij nog voornamelijk mee zitten spelen. Maar hij heeft goed gegeten van zijn vleesjes en TWEE keer rode kool opgeschept. Met het vorkje begint het ook steeds beter te gaan, maar 75% van de tijd gaat het nog met de handjes hoor.

En ik durf het bijna niet te zeggen, maar de hoeveelheid eten die we van de vloer moeten vegen begint langzamerhand te dalen. Maar eigenlijk doet dat ook niet ter zake, ik ben gewoon blij dat hij geniet van eten en de gezelligheid aan tafel. Netjes eten komt later nog wel.
Nieuwe dingen worden meestal nog wel met enige argwaan behandeld, maar na een paar keer aanbieden wil hij het meestal wel proberen en in 9 van de 10 gevallen lust hij het dan ook. En anders vinden we het ook prima.

We merken ook dat het in onze omgeving aanslaat als we er over praten, bijvoorbeeld uitleggen waarom we 'je bordje netjes leeg eten' niet zien zitten. En mensen die eerst nog twijfelden aan onze aanpak (mijn ouders bijvoorbeeld) beginnen nu te zien dat de methode vruchten afwerpt. Daardoor zijn ze zelf ook wat makkelijker geworden. Het 'spelen met je eten' zagen zij niet zo zitten, maar we hebben uitgelegd dat hij nieuwe dingen op alle mogelijke manieren wil onderzoeken, niet alleen qua smaak maar ook hoe het voelt als je het uitsmeert over tafel, of als je erin knijpt, etcetera. Thomas mag bij hen nu ook 'viezerikken' met zijn eten en hoeft niet meer gevoerd te worden 'omdat het anders zo'n rotzooi wordt'. Dat vind ik tof! Dat een netheids-freak als mijn moeder overstag kan gaan zegt wel wat ;)
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
pi_92841306
quote:
Op dinsdag 15 februari 2011 12:24 schreef pessie het volgende:
Oh j die interesse, Nathan pakte hier de spekjes van manlief's bord :X ik bedoel, dat mag die nu nog steeds niet, en al helemaal niet toen hij 4 maanden was.

Over 2 weken is Leyla toch 6 maanden?
Yep. Ze eet ook nog niets, ze maait alleen m'n bord leeg. Ze zit namelijk op m'n schoot met eten. In de box gaat ze liggen piepen, kinderstoel kan echt nog niet. Dus hup op schoot.
  dinsdag 15 februari 2011 @ 22:19:58 #122
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_92842760
Maar het idee dat je eten per se in je mond moet steken en doorslikken om er wat van te leren is ook uitermate... eeh....hoe zeg je dat.... de beperkte blik van volwassenen. Voor een kindje is het voelen van verschillende texturen met de handjes ook hartstikke interessant. Of voelen in je mond maar nog niet doorslikken.
Dat was een van de dingen waar wij in het begin tegenaan liepen: "hij lust dit-of-dat niet, want hij spuugt het uit". Maar als je je bedenkt dat het leren herkennen van het mondgevoel gewoon een van de stapjes is naar het leren eten van een nieuw soort voedsel dan is het eigenlijk wel logisch. Langzaam opbouwen, zelf ga je ook eerst trainen voordat je de marathon gaat lopen ;)
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
pi_92854646
Hier mag hij zeker met zijn handjes eten, maar op de grond gooien, uitsmeren en fijnknijpen mag van mij niet hoor :@

Ja, perongeluk natuurlijk wel,maar bewust kliederen, daar zeg ik iets van.
Hij begint trouwens ook pas te kliederen als hij eigenlijk al vol zit :)
  woensdag 16 februari 2011 @ 08:30:28 #124
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_92855252
Oh, Thomas eet geen nieuwe dingen als hij er niet eerst mee heeft mogen kliederen. Maar hij kliedert een stuk minder met dingen die hij al kent (en inderdaad meestal als hij al redelijk vol zit), dus dan vind ik het niet erg.

[ Bericht 12% gewijzigd door Ca.ra op 16-02-2011 09:03:49 ]
  woensdag 16 februari 2011 @ 09:37:35 #125
259886 pessie
pi_92856450
Nathan gooit tegenwoordig zn eten op de grond als hij klaar is :') dan leggen we zn placemat weg ;) , weg zooi *O* .
Ik merk wel dat het een beetje bijvoeren met een lepeltje dat Nathan dat ook erg interessant vind, soms wil hij alleen gevoerd worden en zit hij met zn handen in de lucht als in "anders worden mn handjes vies en dat is smerig", soms heeft hij zoveel zin in eten dat het in zn haar beland :') .

Tico ik zei niets over eten hoor, Nathan begon 2 weken voor zn halfjaardag, de interesse was er met 4 maanden al en ik had het idee dat à la Rapley hij toch nog niets binnen zou krijgen. Ik had het mis.
  woensdag 16 februari 2011 @ 21:05:57 #126
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_92887017
Hier gaat het steeds een piepklein beetje beter. Hij stopt soms zelf een stukje in zijn mond.
Maar meestal belandt het op de vloer of voert hij het aan de hond :Y)
pi_92912611
eigenlijk denk ik er helemaal niet bij na, maar wij Rapleyen bijna elke dag. Tess eet de ene keer met een vorkje en de andere keer lekker met haar vingers. Broccoli is de grote favoriet hier. VOrige keer heeft ze in haar eentje bijna een halve stronk gegeten.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_93011115
Rapley in huize Cantare:

zaterdag 19 februari 2011 @ 15:45:29 #129
259886 pessie
pi_93014731
Cantare geweldige reportage!
  zaterdag 19 februari 2011 @ 20:08:59 #130
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
  maandag 28 februari 2011 @ 08:14:09 #131
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_93428875
Ik heb het boekje Baby Led Weaning van Gil Rapley gekocht en ben me een beetje aan het inlezen. Maar het helpt wel om jullie praktijk verhalen erbij te lezen, want alleen maar Rapleyen (of BLW) is hier gewoon geen haalbare kaart straks. Wij werken allebei 4 dagen, en ik zie het kdv dit nog niet doen met haar. Of is dat iemand hier wel gelukt? :)
Ben wel benieuwd hoe je voeren en Rapley in de praktijk combineert.
Een ander verhaal is dat wij zelf altijd vrij pittig eten, dus veel Mexicaans, Thais en Indonesisch. :D

Hoe gaat het bij jullie trouwens op het CB als je over Rapley vertelt?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  Moderator maandag 28 februari 2011 @ 21:23:29 #132
5428 crew  miss_sly
pi_93462119
Bij mij was het CB positief, maar het ligt er nogal aan hoe je CB is en wie je treft, heb ik het idee.

Op ons kdv wordt niet gerapleyd, ook neit echt te doen met een aantal baby's natuurlijk. Wij hebben dat zo laten gaan; ze kon meteen leren dat er op verschillende plaatsen op een verschillende manier met dingen omgegaan werd. Is nog steeds zo, en dat zla altijd zo blijven.

Wat betreft je eten: in ieder geval in eht begin kun je de groenten die je gebruikt voor je eigen eten koken en zonder extra's aanbieden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_93469689
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 08:14 schreef Hik het volgende:

Hier vragen ze steeds alleen of ze 'goed' eet. Antwoord is ja. :P
pi_93470144
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 08:14 schreef Hik het volgende:
Ik heb het boekje Baby Led Weaning van Gil Rapley gekocht en ben me een beetje aan het inlezen. Maar het helpt wel om jullie praktijk verhalen erbij te lezen, want alleen maar Rapleyen (of BLW) is hier gewoon geen haalbare kaart straks. Wij werken allebei 4 dagen, en ik zie het kdv dit nog niet doen met haar. Of is dat iemand hier wel gelukt? :)
Ben wel benieuwd hoe je voeren en Rapley in de praktijk combineert.

Een ander verhaal is dat wij zelf altijd vrij pittig eten, dus veel Mexicaans, Thais en Indonesisch. :D

Dat kun je best blijven eten hoor, doen wij ook. Gewoon het eten opscheppen voordat je de sambal/kruiden/curry erbij gooit en anders voor je mup extra kokosmelk bijvoorbeeld erbij.

In het begin biedt je het toch per stuk aan en eten ze niet meer dan 1 boon of 1 stukje peer ofzo dus och. Maar Amélie at al vrij snel met ons mee, en ze pikt mijn eten van mn bord en laat haar flauwe variant gewoon staan }:| wij koken dus niet meer apart :P
Mexicaans gaat met hele handen zo naar binnen, Indo is ook geen probleem, Surinaams wordt tot achter de oren gepropt en de Chinese en Indiase keuken wordt welkom ontvangen. In mijn ogen is het een fabeltje dat kleine kindjes alleen maar flauw en zonder kruiden enzo mogen eten ;) gewoon een beetje proberen en niet té pedis beginnen :P

behoorlijk gekruide chinese meuk :Y)

Cantare! :D _O- geweldige reportage zo haha
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  dinsdag 1 maart 2011 @ 09:24:22 #135
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_93478992
Cantare, mooie reportage! :D
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_93479179
Cantare :D O+

Amélie O+
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
  donderdag 3 maart 2011 @ 13:58:31 #137
259886 pessie
pi_93590399

Zie Nathan lekker brood eten :Y)

Dit was met abrikozenjam van zonnatura. Wat doen jullie je kids op brood?
pi_93591568
Hij zit echt te genieten van z'n boterham, wat leuk! O+

Ik smeer roomkaas, fruitstroop, notenpasta, zoutloze pindakaas, avocado en verder kan ik het even niet meer bedenken :)
pi_93592042
Jam, smeerkaas, vega amerikaanse filet (ja die smerige, maar op het kdv hebben ze dat), fruithap, appelstroop....
  donderdag 3 maart 2011 @ 19:30:44 #140
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_93603956
Ooh, wat zit hij lekker te smikkelen! :Y)

Nou na maanden geleur heeft Harry vanavond opeens zelf erwtjes, worst en rösti gegeten :o
En best veel ook. Hopelijk is dit dan de nieuwe trend...
pi_93604347
Wat doet ie dat netjes Pessie :D Ik hoef bij Leia nog geen bordje neer te zetten, dat gaat alle kanten op en vervolgens richting grond :Y) ik heb nu maar een table top van Stokke, en daar leg ik alles op ;) kan niet misgaan!

Leia krijgt eigenlijk alleen nog maar boter op brood en soms een beetje appelstroop en van de week 1 keer met jonge kaas (dat vond ze lekker :D ze krijgt wel eens een plakje kaas tussendoor, dat gaat echt met smaak op!)
  donderdag 3 maart 2011 @ 22:17:46 #142
259886 pessie
pi_93615612
Hij geniet er inderdaad van. Heerlijk om te zien.

Roomboter krijgt ie inderdaad ook als beleg, wilde alleen wat meer suggesties dan kan ik daar rekening mee houden!
pi_93772421

Wat moet ik hiermee? Hoezo opeten :?

Zal ik het doen?

Hap! :Y)

Oehh omnomnom! :9~

Holle Bolle Anna :D
...and together we'll stand on the threshold of a dream[
pi_93773030
Wauw Anna! Dat gaat echt stukken netter en beter dan Isabel dat doet! ^O^

En Nathan ook echt aan het eten, Isabel doet dat niet zo netjes. Zal es kijken of ik deze week even een filmpje kan maken.. Fototoestel in zicht staat garant voor naar de camera kijken en verder niets doen
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_93773560
Herkenbaar Mor :D hier gebeurd er nog maar 1 ding als de camera in de buurt is: zwoel de camera inkijken :D

Anna O+ lekker hè meis? En kijk die stiekjes om haar polsen!! O+
  maandag 7 maart 2011 @ 20:30:26 #146
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_93785393
Anna! O+ O+
Wat schattig en gaat best goed al!

Ik heb het op het CB over Rapley gehad en de zuster wist gelijk wat het was en was best enthousiast. Duurt nog een maandje, maar heb er nu al zin in! :)
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_93785578
Tessie, wat heeft ze een coole haren O+ , wat doet ze dat goed! :o Die van mij hebben dat allebei niet zo gedaan hoor. Geweldig om te zien dat het ook wèl meteen kan werken.
  maandag 7 maart 2011 @ 21:04:33 #148
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_93787804
Anna :D
En dat haar! O+
  maandag 7 maart 2011 @ 22:02:40 #149
259886 pessie
pi_93791686
Oeh Anna!! Jammie!

Nathan is even van brood af. Na 5 rampnachten besloten dat 5 keer bijvoeden ws echt veel te veel is (had ik dinsdag al aangegeven bij het cb maar ze zei dat het normaal was). Dus nu denk ik aan: 's ochtends een broodkorstje/rijstewafeltje tussen de middag half stuk fruit 's middags evt rijstewafeltje en 's avonds eten. Dat ging behoorlijk goed voordat we met brood begonnen.
pi_93792758
O+ O+ Anna!
pi_93796067
Hihi ja ik vind haar ook zo leuk O+ 8-)
Maar het ziet eruit alsof ze het echt al opeet, maar dat was niet zo hoor :) Maar ze deed het dus wel, voor zover dat lukte, in haar mond en dan ging ze erop sabbelen en soms een soort van kauw-bewegingen maken. Was echt super schattig, en vond dit wel echt al knap voor de eerste keer! Ze vond het zelf ook wel leuk volgens mij.
Alleen hield ze het niet zo heel lang vol, omdat ze nog niet zo lang goed kon blijven zitten.
Maar morgen weer :Y)
...and together we'll stand on the threshold of a dream[
  woensdag 9 maart 2011 @ 17:59:17 #152
259886 pessie
pi_93868374
Kan het zijn dat Rapley-kindjes gepureerd voedsel niet snappen? Nathan ging kokhalzen van een potje olvarit :')
pi_93870274
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 17:59 schreef pessie het volgende:
Kan het zijn dat Rapley-kindjes gepureerd voedsel niet snappen? Nathan ging kokhalzen van een potje olvarit :')
Of hij vindt het gewoon vies _O-
Florian mot het ook niet ;)
pi_93872694
Ja ik mag me nu ook officieel hier melden :D. Stan is nog net geen 6 maanden en we zijn vorige week eens voorzichtig begonnen. Tot nu toe heeft hij gehad komkommer, brocolli, peer, banaan en bloemkool. Het gaat steeds wat beter met pakken, bijten (zonder tanden) en kauwen. Alleen vinden de schoonouders het heel erg eng dus dat wordt nog leuk. Mijn ouders zijn het al gewend van de 2 van mijn zus het grootste probleem daar is hoe past er nog een kinderstoel aan de tafel bij.

Ik heb voor jullie wel nog een specifieke vraag heeft iemand ervaring met Rapley en ziekenhuizen. In jui zal stan geopereerd worden (staat in een ander topic) de eerste dagen zal hij wel niets willen maar daarna denk ik weer wel iemand ervaring of en hoe ziekenhuizen hieraan meewerken?
live your fears, fear your live
pi_93900199
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2011 17:59 schreef pessie het volgende:
Er kwam vanmorgen op twitter een artikel voorbij
http://www.borstvoeding.c(...)/blw/nederlands.html dat zegt dat ze dat inderdaad niet zo goed snappen..
Ik heb het gelezen, er staan volgens mij een hoop antwoorden die beginnende Rapley-ers :+ allemaal stellen. Misschien kan ie in de OP?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_93951038
mini maakt er thuis een beetje een potje van

pikt alles wat ze niet wil (praktisch alle groente) eruit en gooit het met een dikke glimlach op de grond
een gebakken aardappel wordt zo d'r mond ingepropt

ergens anders eet ze keurig, dus ze is lekker aan het uitproberen!
pi_94014137
Ik kwam net dit tegen op de site van het voedingscentrum! :o

"Er is nog onvoldoende onderzoek gedaan naar de voor- en nadelen van de rapleymethode. Wel is duidelijk dat op deze manier bijvoeding introduceren langer duurt, waardoor het risico bestaat dat een kind een tekort aan voedingsstoffen krijgt. Borst- en flesvoeding kunnen dat tekort niet helemaal aanvullen."

Hoe zouden ze daar nou bij komen? Zeker in het geval van borstvoeding zal een kind toch niet tekortkomen? Er wordt niet voor niets gezegd dat vast voedsel tot het 1e jaar bijvoeding is. Of gaan ze ervanuit dat Rapleykindjes met één jaar nog niet genoeg eten?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_94014465
Dat laatste denk ik idd, Claudia.
pi_94015092
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 20:11 schreef Ssserpente het volgende:
Dat laatste denk ik idd, Claudia.
Dat klinkt me niet logisch in de oren, want het advies is toch om kinderen zo rond het 1e jaar met de pot mee te laten eten? Dan moet een kind toch ook hele stukken eten?
pi_94015447
Met de pot mee eten wil toch niet zeggen dat je het dan in dezelfde vorm moet aanbieden? Je kan ook gewoon het avondeten pureren/prakken...

Anna, wat doe je dat al knap joh! O+

En Cantare, ik had de foto's gezien op Facebook en ik moest echt hardop lachen :D
Lotte!
Noah!
pi_94015783
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 20:30 schreef Linda2205 het volgende:
Met de pot mee eten wil toch niet zeggen dat je het dan in dezelfde vorm moet aanbieden? Je kan ook gewoon het avondeten pureren/prakken...
Ja, dat kan, maar dat is volgens mij niet wat ermee bedoeld wordt. Hoe luidt volgens jou het "officiële" advies voor het beginnen met stukken eten? Moet je volgens het consultatiebureau na het eerste jaar nog stukjes brood snijden en dat in melk dopen of zo? :Y)
pi_94016057
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 20:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, dat kan, maar dat is volgens mij niet wat ermee bedoeld wordt. Hoe luidt volgens jou het "officiële" advies voor het beginnen met stukken eten? Moet je volgens het consultatiebureau na het eerste jaar nog stukjes brood snijden en dat in melk dopen of zo? :Y)
Ik heb geen flauw idee, ik ga niet naar een CB en wat de kinderarts vertelt gaat het ene oor in en het andere oor uit. ("Beginnen met wortelprut met 3.5 maand...")

Maar ik kan me zo voorstellen dat je eerst pureert, dan prakt en dat steeds grover, tot je het in stukjes snijdt. Maar met de pot mee eten is in mijn ogen iets anders als de manier waarop je het eten aanbied, dat gaat meer over het feit dat je kindje alles mag eten, ook qua specerijen
Lotte!
Noah!
pi_94016123
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 20:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat klinkt me niet logisch in de oren, want het advies is toch om kinderen zo rond het 1e jaar met de pot mee te laten eten? Dan moet een kind toch ook hele stukken eten?
Ik denk dat het voedingscentrum van mening is dat Rapleykinderen daar op hun eerste jaar nog niet toe in staat zijn.
pi_94016860
Dat klinkt ook niet logisch, Ssserpente, want waarom zouden kinderen die beginnen met gepureerd eten beter zijn in stukken eten dan kinderen die dat van meet af aan gewend zijn?

Ik vind het vooral maf dat eerst wordt gezegd dat er weinig bekend is over de voor- en nadelen van de Rapleymethode (wat ook klopt) en dat daarna op risico's op tekorten wordt gewezen. Wat is daar dan het bewijs voor? Waarom staat er geen bronvermelding? Het roept veel vragen bij me op.
pi_94017170
Ik ben vast een beetje aan het inlezen want over 1.5 maand mogen wij ook *O*

Anna, Amelie, Elize en Nathan en de dochter van draculletetje wat zitten jullie lekker te smikkelen zeg!

Inderdaad een raar verhaal van het voedingscentrum, claudia. Ik kan er ook geen zinnig woord opzeggen.
29/10/'10 - 25/03/'13
pi_94017899
Ik vind het ook een vreemde conclusie. Gaan ze er nou van uit dat kinderen die geprakt eten krijgen na hun eerste verjaardag nog steeds alles door elkaar heen geprakt krijgen? En hoe lang zouden ze dat dan nog zo moeten krijgen? Ik ken erg weinig kinderen die op die leeftijd nog geen stukken eten, al dan niet gevoerd. En ook kinderen die niet volgens de Rapley-methode bijgevoed zijn hebben dan de mogelijkheid om bepaalde voedingswaren te weigeren. En dat doen de meeste kinderen wel, dus zouden alle kinderen dan tekorten moeten krijgen.
En voor de eerste verjaardag is het sowieso bijvoeding, dus als ze het over voor de eerste verjaardag hebben dan klopt het ook niet dat borst- en flesvoeding die tekorten niet helemaal aan zouden kunnen vullen.
  zaterdag 12 maart 2011 @ 21:51:09 #167
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_94019169
Ik wil ook Rapley gaan doen, maar ik stoor me ook wel een beetje aan het feit dat er geen wetenschappelijk bewijs voor is. Het hele boek staat vol met anekdotisch bewijs, maar dat zegt an sich niet zo veel. Hoe rot het ook klinkt: het idee zou moeten zijn dat wordt aangetoond dat Rapley werkt, niet dat het voedingscentrum moet bewijzen dat het niet klopt.
pi_94019278
Ik doe gewoon een mix. Vandaag kreeg ze een schaal met rijst en doperwten die ze door heel de keuken heeft gegooid. En ze doet flink haar best en dan pak ik tussendoor een lepel en schuif dr ff een beetje rijst in.
pi_94019289
Dat eerste ben ik met je eens, Hik, dat laatste niet. Als het voedingscentrum beweert dat je door de Rapleymethode (een groter) risico loopt op tekorten dan moet dat onderbouwd zijn.
pi_94036551
Dat doe ik ook Tico! Een mix. Ze krijgt alles wel gewoon in stukken aangeboden en zo nu en dan prop ik er een stuk (of een schep rijst-doperwten idd) in! Nu heb ik ook een kind wat me bij gepureerd of geprakt eten aankijkt alsof ik haar vergif geef. Dus ze krijgt alles gewoon in de vorm zoals het is (soms wel wat kleiner gemaakt, alhoewel ze ook met liefde een hele stronk broccoli met 2 handen tegelijk naar binnen propt :Y) )

Ik vind het ook nogal een vreemde bewering, zonder onderbouwing.
pi_94036646
Sowieso moet ik dan erg lachen. Er is op dit moment een reclame op de tv van nutripiep olvarit.
Dat 72 % van de baby's te weinig groente binnen krijgen..En dat de potjes ze alles bied..

Dus zelfs al zouden we niet rapleyen en doen wat het cb zegt.. 72% :'( :') :')

En wat betreft aantonen dat rapley werkt. Zolang een kind goed groeit is het aangetoond toch?
In ieder geval is het dan voor mij duidelijk. Waarom is het na het jaar wel ineens goed om stukjes te geven en zelf laten eten. En ervoor niet :?
pi_94036975
quote:
2s.gif Op zondag 13 maart 2011 09:54 schreef Pvoesss het volgende:
En wat betreft aantonen dat rapley werkt. Zolang een kind goed groeit is het aangetoond toch?
Natuurlijk niet.
pi_94037636
Pvoesss, omdat ze dan veel verder zijn met de mondmotoriek. Ik noem maar wat.

Ik ben niet voor of tegen hoor, maar ik vind je post erg naïef.
pi_94038059
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 10:18 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:

[..]

Natuurlijk niet.
Nee dat snap ik ook wel ik weet dat het geen wetenschappelijk bewijs is.
Maar ik snap de opmerkingen van het voedingscentrum niet zo.
Ze hebben ook geen bewijs dat wat ze zeggen klopt. (of niet)

Kauwen kunnen ze vanaf 6 maanden. Waarom dan toch prut er in lepelen.
En dan met 8 maanden mogen ze een beetje textuur en met 1 mogen ze het leren.
Een mondje net 6 maanden kan al zo veel. :Y
pi_94038358
Het voedingscentrum kan je maandag bellen en dan kunnen ze vast opnoemen op welke basis de uitspraken gedaan zijn.

Elk kind is anders, de uitspraken die je doet gaan misschien voor jouw kinderen op, maar niet voor alle kinderen. Doe gewoon wat het beste bij jou past en ga niet teveel af op onderzoeken. Zolang het gezellig is aan tafel is het toch prima? Voor beide methoden zijn er vast voor en nadelen en als ouder weet je wel wat het beste bij jullie past.
pi_94038825
Ik lusiter ook absoluut niet naar die dingen. Maar ik vind het nogal een uitspraak om te zeggen

Er is nog onvoldoende onderzoek gedaan naar de voor- en nadelen van de rapleymethode. Wel is duidelijk dat op deze manier bijvoeding introduceren langer duurt, waardoor het risico bestaat dat een kind een tekort aan voedingsstoffen krijgt. Borst- en flesvoeding kunnen dat tekort niet helemaal aanvullen.

Langer dan wat? En wat maakt het te lang. En gaan ze dan er van uit dat iedereen dezelfde volgorde heeft van introduceren? En dat elk kindje op hetzelfde tempo eet? Het gaat mij erom dat het voedingscentrum als ze dan toch uitspraken doen ze dit toch best mogen onderbouwen.

Het is bijvoeding en in principe is dan zeker als je op verzoek geeft de borstvoeding toereikend.

Plus dat zogenaamde risico met tekort doet zich volgens olvarit dus ook voor bij potjes kindjes.
Namelijk de 72% die te weinig groentes binnen krijgen. (ook geen briljant onderzoek mbt potjes)

En welke voedingstoffen zijn er dan te kort? En hoe rijmt dat met de opmerking dat er nog onvoldoende onderzoek naar is gedaan. Klopt dit dan wel wat ze zeggen of is dat net zulke grote bullshit. :D Het gaat mij erom dat zeker als voedingscentrum je niet zo maar dingen kan roepen.

En terugkomend op dat rapley te langzaam is volgens het voedingscentrum.
In het zelfe artikel staat:

Welke melkvoeding je ook geeft, altijd geldt: wennen aan vaste voeding gaat in het tempo van jouw kind.

Dat is toch precies wat het kind bij rapley heel goed aan geeft. :?
pi_94038831
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 20:04 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kwam net dit tegen op de site van het voedingscentrum! :o

"Er is nog onvoldoende onderzoek gedaan naar de voor- en nadelen van de rapleymethode. Wel is duidelijk dat op deze manier bijvoeding introduceren langer duurt, waardoor het risico bestaat dat een kind een tekort aan voedingsstoffen krijgt. Borst- en flesvoeding kunnen dat tekort niet helemaal aanvullen."

Hoe zouden ze daar nou bij komen? Zeker in het geval van borstvoeding zal een kind toch niet tekortkomen? Er wordt niet voor niets gezegd dat vast voedsel tot het 1e jaar bijvoeding is. Of gaan ze ervanuit dat Rapleykindjes met één jaar nog niet genoeg eten?
ik heb de indruk dat er op het moment een beetje een trend is om kindjes maar zo snel mogelijk aan de vaste voeding te krijgen. waar ze bij selene mij rustig mijn gang lieten gaan en zeiden "tot 1 jaar is het allemaal bijvoeding" zetten ze er nu bij ravi al van voor de 6 maanden gecorrigeerd er flinke druk op. de andere moeders hier klagen er ook al over, dus tis niet omdat hij prematuur was.

ik begin eindelijk wel succes te krijgen met zelluf eten bij hem *O*
alles wat ik geprakt aanbied bied ik ook in stukken aan. helaas vindt hij het niet altijd een succes en tis nog besmettelijk ook ;( dus ik zit geregeld op de bank met 2 goede imitaties van 2 hongerige vogeltjes met hun snaveltjes open :')

Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_94039219
babyled weaning houdt trouwens ook in dat als je baby niks wil weten van stukken voedsel, je dan gaat uitvogelen wat het kindje dan wel wilt.

die redenatie mis ik in de hele discussie aan beide kanten.
  zondag 13 maart 2011 @ 12:22:17 #179
143848 huuphuup
Dorksided
pi_94040125
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:52 schreef simmu het volgende:
babyled weaning houdt trouwens ook in dat als je baby niks wil weten van stukken voedsel, je dan gaat uitvogelen wat het kindje dan wel wilt.

die redenatie mis ik in de hele discussie aan beide kanten.
^O^ juistem.

en two stupid dogs, das lang geleden :D O+

Overigens Pvoesss, jij zei "langer dan wat?", op de site van het voedingscentrum staat dat het de bedoeling is dat je vanaf 8 maanden de melkvoedingen gaat laten vervallen en vervangt voor vaste maaltijden, daar staat dan 1 week per maaltijd voor. Even gerekend dat je 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoormomenten hebt typically zou het volgens hen dus de bedoeling zijn dat je met 9 a 9,5 maand over bent op die vaste maaltijden en dat de melkvoedingen dan dus niet meer de hoofdmoot zijn. Dus ik denk dat ze bedoelen dat het langer duurt met rapley voordat je de boel ein-de-lijk ( :') ) eens vervangen hebt voor een volledige agv maaltijd ofzo.

Wat Simmu zegt ja, ik krijg een beetje de indruk (niet vanuit mijn eigen cb maar wel vanuit omgeving/voedingscentrum), dat het idd wel de bedoeling is dat je je kind ruim vóór die eerste verjaardag volledig over hebt op die 3 vaste voedingen enz. en dat klinkt dan weer heel vreemd in vergelijking met de "tot 1 jaar is alles bijvoeding" stellingname.

Nouja goed, ik doe gewoon mijn ding, ik (wij!) hebben ons erg prettig gevoeld bij voedselintroductie a la rapley en later een combinatie van geprakt/gemengd/potje en gerapleyd, net hoe en wat wij aten. Onze dreumes kan inmiddels keurig zelf eten, zowel fruit als brood als 's avonds met een vorkje en lepeltje. Of dat dan door rapley komt of niet zal me worst wezen; voor de tweede gaan we weer voor deze methode en om die tekorten maak ik me niet zo druk.
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_94040248
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 12:22 schreef huuphuup het volgende:

[..]

Nouja goed, ik doe gewoon mijn ding, ik (wij!) hebben ons erg prettig gevoeld bij voedselintroductie a la rapley en later een combinatie van geprakt/gemengd/potje en gerapleyd, net hoe en wat wij aten. Onze dreumes kan inmiddels keurig zelf eten, zowel fruit als brood als 's avonds met een vorkje en lepeltje. Of dat dan door rapley komt of niet zal me worst wezen; voor de tweede gaan we weer voor deze methode en om die tekorten maak ik me niet zo druk.
Dit doe ik (doen wij) ook!! Gewoon je gevoel volgen, dan kom je al een heel eind...
  zondag 13 maart 2011 @ 12:34:52 #181
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_94040575
Ik zou ook een combi doen van zelf stukken laten eten en af en toe wat eten fijngesneden, door elkaar gemengd of naast elkaar met een lepeltje te geven.
En ik zou mijn kleine meis redelijk snel leren om met een lepel/vork te eten. Rond een maand of tien kunnen kinderen dat al leren, zeker kindjes die gewend zijn met hun handen zelf te eten.

Ik denk namelijk dat ik heel slecht tegen geklieder/gesmeer/ontdekken van eten kan, zoals ik het me nu kan indenken. Al ik daar foto's van zie lopen de rillingen me over de rug, ik vind dat wel naar van mezelf, maar kan er gewoon niet tegen als kinderen of volwassenen niet netjes met eten omgaan. Waarschijnlijk omdat ik zelf heel graag kook en lekker eet ofzo :?

Over het voedingscentrum, ik ga niet echt af op hun bevindingen, volgens mij zijn ze ook niet geheel onafhankelijk en vrij rechtlijnig.
pi_94041059
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:21 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
Elk kind is anders, de uitspraken die je doet gaan misschien voor jouw kinderen op, maar niet voor alle kinderen. Doe gewoon wat het beste bij jou past en ga niet teveel af op onderzoeken. Zolang het gezellig is aan tafel is het toch prima? Voor beide methoden zijn er vast voor en nadelen en als ouder weet je wel wat het beste bij jullie past.
Nou, de wetenschap is ervoor om uit te zoeken of kindjes in de ene categorie bijvoorbeeld inderdaad een groter risico lopen op tekorten. Wat wij nu als een feit nemen - 'tot 1 jaar is het bijvoeding' - is neem ik aan ook een inzicht dat in de loop der jaren verkregen is door onderzoek.

En ik zou wel willen weten of de motoriek en reflexen van een kind zo in elkaar zitten dat ze over het algemeen rond 6 maanden klaar zijn om zelf met vast voedsel eten te oefenen. Als ik weet dat dat niet zo is, bijvoorbeeld omdat het verstikkingsgevaar groter is bij Rapley, dan wacht ik ermee.

Kortom: er ligt juist een schone taak voor de wetenschap. En natuurlijk ga je in het tempo van je kind mee en doe je wat in jouw gezin prettig is. Wat ik juist zo vervelend vind aan die uitspraak van het voedingscentrum is de vanzelfsprekendheid waarmee Rapley afgedaan wordt als een 'riskantere' methode. Daar maak je veel ouders bezorgd mee, dus er moet wel een goede onderbouwing voor zijn. Ik vind het raar om te zeggen dat ouders dan maar het voedingscentrum moeten bellen. Laat ze liever een zorgvuldigere tekst op hun website zetten!
pi_94041359
quote:
Wat Simmu zegt ja, ik krijg een beetje de indruk (niet vanuit mijn eigen cb maar wel vanuit omgeving/voedingscentrum), dat het idd wel de bedoeling is dat je je kind ruim vóór die eerste verjaardag volledig over hebt op die 3 vaste voedingen enz. en dat klinkt dan weer heel vreemd in vergelijking met de "tot 1 jaar is alles bijvoeding" stellingname.
Ja precies. Er lijkt vooral veel druk op te worden gelegd om je kind aan de vaste voeding te krijgen en niet zozeer voeding in hele stukken. Misschien zit daar wel wat in als het om flesvoedingskindjes gaat. Ik weet het niet. Het riedeltje 'tot 1 jaar is het bijvoeding' heb ik vooral in de context van borstvoeding gelezen. Dat vind ik ook jammer, dat de nuance in het stuk ontbreekt m.b.t. het verschil tussen flesvoeding en borstvoeding.

Het hele verhaal over de tekorten vind ik sowieso vaag. De makers van potjes adverteren er bijvoorbeeld mee dat het een schier onmogelijke opgave is om je kind geen tekorten op te laten lopen bij het aanbieden van vers voedsel. En... tadaa! Zij hebben de oplossing! Bied je kind potjes aan waar alles ingepropt is. Een gezondere keuze is er niet. :+
pi_94041417
Schokkend, borstvoedingsondermijnend. cute, but WRONG is helemaal van toepassing. Ik plemp 'm even op een ander forum, waar mensen met hier en daar een vinger in de pap er iets mee kunnen.
pi_94041667
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 12:34 schreef Juud79 het volgende:
Ik denk namelijk dat ik heel slecht tegen geklieder/gesmeer/ontdekken van eten kan, zoals ik het me nu kan indenken. Al ik daar foto's van zie lopen de rillingen me over de rug, ik vind dat wel naar van mezelf, maar kan er gewoon niet tegen als kinderen of volwassenen niet netjes met eten omgaan. Waarschijnlijk omdat ik zelf heel graag kook en lekker eet ofzo :?
Ik dacht ook dat ik zo zou zijn, maar dat is helemaal niet het geval! Ik heb er erg van genoten om te zien hoe een kind eten ontdekt, niet alleen smaken maar ook texturen. Mij staat het idee van het fijnmalen van mooie producten en dat prutje dan voeren meer tegen. Van de textuur blijft ook weinig over.

Nou ja, het valt natuurlijk niet te voorspellen wat voor kind je krijgt en hoe het eet. Ivan was dol op eten, maar er zijn genoeg kinderen die er meer tijd voor nodig hebben om te (willen) eten. En sommige kinderen blijven met tegenzin eten.

Wat mij het meest tegenstond aan prutjes voeren was dat de regie bij mij lag en niet bij Ivan. We hebben het een tijdje bij het avondeten gedaan, vooral uit gemakzucht. Maar het was leuker om samen aan tafel te eten, en ook leerzamer, denk ik. Een kind leert veel door te observeren.
pi_94041997
zoveel verschil tussen borst en fles is er trouwens ook niet hoor. beiden kan je op verzoek doen en bij beide geldt dat het tot 6 maanden volledige babyvoeding is. natuurlijk zijn er wel verschillen, maar babyled weaning is niet opeens anders als je fles gaf of borst.

ravi wilde enkel prutjes, maar ik probeerde altijd de regie wel bij hem te leggen en dat lukt(e) prima hoor. hoe je dat ervaart ligt dan bij jezelf. als je pas lepelt als het kindje het aangeeft en heel duidelijk bent in "oh, ff wachten want je hebt nog" kan je de regie prima bij het kindje laten! op die manier heeft ravi het concept "hamsteren!" doorgekregen (en vooral dattie dat niet moet doen :+ )

tis nu juist die verschillende texturen waar ravi van gruwel(de)! meuk aan zn handjes vindt hij ook al vreselijk. we oefenen dus best veel op dat gebied. zoals gezegd: we bieden nu bijna alles zowel geprakt als in stukjes aan (behalve boterhammen) en boeken daar nu eindelijk een beetje succes.

maar goed; ik ben er steeds meer van overtuigd dat er wel een klein mondtrauma zit bij hem (van de sondevoeding), dus hij is zeker niet representatief voor een grote groep babies.
  zondag 13 maart 2011 @ 13:11:33 #187
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_94042004
@Claudia, dat laatste ben ik ook met je eens. Ik zou het ook niet malen, maar hooguit prakken of snijden. En in een rustig tempo naar binnen lepelen. De fout die veel mensen maken is volgens mij dat ze binnen 5 minuten een potje naar binnen lepelen. Waardoor het kind niet het gevoel van verzadiging kan krijgen voordat het potje leeg is en je de maag van je kind als het ware oprekt.
pi_94042036
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 12:57 schreef WupWup het volgende:
Schokkend, borstvoedingsondermijnend. cute, but WRONG is helemaal van toepassing. Ik plemp 'm even op een ander forum, waar mensen met hier en daar een vinger in de pap er iets mee kunnen.
ook flesvoedingsondermijnend hoor, maar dat bedoelde je vast niet :P
pi_94042492
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 13:11 schreef simmu het volgende:
zoveel verschil tussen borst en fles is er trouwens ook niet hoor.
Ik heb er niet zoveel verstand van als vele anderen hier, maar is er niet juist wel een heel groot verschil doordat borstvoeding zich aanpast aan de behoefte van een kind? Als het er tot 1 jaar niet toe doet hoeveel een borstvoedingskindje aan vast voedsel binnenkrijgt, dan kan het toch nog volledige babyvoeding zijn tot 1 jaar in plaats van tot 6 maanden?

Je kunt met voeren wel meer respect hebben voor je kind door je tempo aan te passen en te stoppen als het kind niet meer wil, maar het blijft onvergelijkbaar met het zelf laten onderzoeken. Een kind kan zijn eten dan aanraken, even proeven, uitspugen, weer aanraken, nog een keer in de mond stoppen, et cetera.

Dat het voor Ravi allemaal anders werkt lijkt me evident. En ik zou zelf als mijn kind eten maandenlang niet een kans zou geven ook heus gaan voeren. Ik heb er niet principieel iets op tegen en het einddoel is hetzelfde. Ik heb zelf bij Ivan alleen van Rapley veel meer genoten en meer het idee gehad dat ik hem zelf de wereld liet ontdekken, zeg maar.
pi_94042925
als je flesvoeding op verzoek geeft kan je dat ook prima aanpassen aan de behoefte van het kind hoor, weliswaar met als kanttekening dat het niet meer dan 1 liter mag zijn, maar daar heb je dan vaak wel weer wat ruimte na die 6 maanden om dingen te tweaken middels ander drinken & voedsel.

je bent er nog altijd zelf bij! en als je bereid bent om niet zozeer te kijken naar allerlei voorschriften maar naar het kind zelf en gevoelig genoeg bent om diens behoefte op te pikken (weer een kanttekening: want je moet dat dan natuurlijk wel kunnen en durven!) kan je dus ook met flesvoeding wel degelijk prima "op verzoek" en steeds aangepast aan de behoefte van het kind voeden.

wat ik mis in zowel de discussie rapley of niet, als de discussie fles of borst, is het principe dat eten een samenspel is. en in dat samenspel kunnen hele kleine dingetjes heel veel uitmaken.

een voorbeeld onder spoiler, want die gaat over flesvoeding.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_94044197
Dat aanpassen naar behoefte gaat niet over op verzoek voeden, maar over de samenstelling ;) Kunstvoeding is natuurlijk iedere keer van dezelfde samenstelling en smaak, dat wisselt niet, borstvoeding uiteraard wel continu.
Je voorbeeld hoeft echt niet in een spoiler hoor, we zijn niet anti-fles. Het geeft goed weer hoe jij inspeelt op de behoefte van je kleintje en dat heeft weer grote overeenkomsten met bijvoeding volgens methode Rapley.
Ik vind de tekst van het Voedingscentrum schokkend, omdat het een door de overheid gesubsideerd adviesorgaan is met diepe wortels in onder andere de consultatiebureaus. Die behoren correcte informatie te geven. Als je borstvoeding op verzoek geeft, heeft je kind daar voldoende aan tot ver in het tweede levensjaar. Op een gegeven moment kun je niet meer voldoende produceren om aan alle vraag te voldoen. Zelfs een volwassene zou namelijk prima kunnen overleven op borstvoeding, mits voldoende. Op kunstvoeding misschien ook, maar daarmee loop je tegen een dagelijks limiet aan, omdat het anders schadelijk is voor de nieren. Vandaar dat een kunstvoedingsbaby tegen zijn eerste verjaardag toch wel (in mijn ogen dan) aanzienlijke hoeveelheden vast voedsel moet eten.
pi_94045932
qua samenstelling heb ik ook al getinkerd met de flesvoeding hoor ;) maar dat ging goed omdat ravi altijd alles opdronk. omdat hij ijzer kreeg had hij problemen met poepen (het arme wurm ;( ) dus voegde ik stelselmatig extra water en een beetje olie toe. dat leek goed te helpen (afgaande op de keren dan anderen het vergaten :( )

ik moet wel zeggen dat ik sinds selene een stuk feller ben geworden mbt "zo moet het bij dit kindje voor mijn gevoel, dus zo gaan we het doen ook!".

ik heb geen idee hoe het voor anderen is, ik spreek dus enkel voor mezelf en voor mij was en is het zo dat zolang ik voor mijn gevoel 'goed' zit, het ook gewoon allemaal goed gaat, zo ongeveer als vanzelf. dat maakt dingen lastig uitleggen, want anderen willen graag bewijzen en wetenschap.

ik heb wel een beetje het gevoel dat het steeds wisselt wat 'men' aanbeveelt. en wat 'men' aanbeveelt is wellicht juist voor het gemiddelde kindje, maar jouw kindje is niet het gemiddelde kindje. ik zag dat ze bv ook al teruggekomen zijn op "2 stuks fruit en 2 ons groenten", dat is nu 400 gram groenten en fruit geworden.

wat me trouwens ook opvalt: ik schep voor selene en ravi evenveel op en pureer die van ravi dan. dan hou je me daar toch weinig over :o ik vond het zo zielig dat ik dus nu standaard wat meer voor hem opschep, want hij eet het ook allemaal op (dit itt juffie ik ben 2 en zeg nee)
pi_94047206
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 12:57 schreef WupWup het volgende:
Geloof je het zelf?

Ik vind dit altijd van die reacties waarvan ik denk... :|W
pi_94047965
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 15:10 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:

[..]

Geloof je het zelf?

Ik vind dit altijd van die reacties waarvan ik denk... :|W
Wat is er :|W aan dan? Wat ze zegt klopt toch?
  zondag 13 maart 2011 @ 17:14:54 #195
259886 pessie
pi_94053046
Zullen we morgen met zn allen tegelijkertijd het voedingscentrum opbellen met klachten en vragen waar ze niets mee kunnen? Misschien hale ze de tekst dan weg ;) :P .

Verder vind ik het ook een rare tekst en vroeg ik me als rechtgeaarde antipotjes mama ( ;) ) af of ze banden hebben met nutricia.

Dat potje van laatst wat Nathan echt niet op wilde eten had ik even laten staan zodat ik de substantie aan een vriendin kon laten zien. Ze kwam mn keuken binnen en vroeg "wat is dat?!" ik vertelde dat dat olvarit was en dat Nathan het niet wou. "Geen wonder" :') .

Trouwens, a la carte menu zitten wel stukjes in, mag je een kind van 8 maanden een menu geven voor 12+ maanden? Ik bedoel, het lijkt me erg makkelijk als er wel een keer iets van een makkelijke optie is.
pi_94053829
Wij zijn een weekje weggeweest en hebben E toen voor het gemak potjes gegeven. Ik vind het vreselijk smerig (vooral de wortel, gatverdamme! :D) maar E smulde ervan.

Nu gaan we weer verder met hele stukken, ben benieuwd of ze de moeite nog wil doen... ;)
pi_94054218
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:14 schreef pessie het volgende:
Zullen we morgen met zn allen tegelijkertijd het voedingscentrum opbellen met klachten en vragen waar ze niets mee kunnen? Misschien hale ze de tekst dan weg ;) :P .

Verder vind ik het ook een rare tekst en vroeg ik me als rechtgeaarde antipotjes mama ( ;) ) af of ze banden hebben met nutricia.

Dat potje van laatst wat Nathan echt niet op wilde eten had ik even laten staan zodat ik de substantie aan een vriendin kon laten zien. Ze kwam mn keuken binnen en vroeg "wat is dat?!" ik vertelde dat dat olvarit was en dat Nathan het niet wou. "Geen wonder" :') .

Trouwens, a la carte menu zitten wel stukjes in, mag je een kind van 8 maanden een menu geven voor 12+ maanden? Ik bedoel, het lijkt me erg makkelijk als er wel een keer iets van een makkelijke optie is.
Als ik een potje gaf doordat we onderweg waren of iets dan deed ik eigenlijk direct de menu's met hele stukken.
pi_94057711
selene kreeg met 8 maanden ook potjes voor 12+ maanden want die weigerde alles behalve c1000 huismerk en dat heeft niet zoveel smaakjes :')
pi_94063646
quote:
Overigens Pvoesss, jij zei "langer dan wat?", op de site van het voedingscentrum staat dat het de bedoeling is dat je vanaf 8 maanden de melkvoedingen gaat laten vervallen en vervangt voor vaste maaltijden, daar staat dan 1 week per maaltijd voor. Even gerekend dat je 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoormomenten hebt typically zou het volgens hen dus de bedoeling zijn dat je met 9 a 9,5 maand over bent op die vaste maaltijden en dat de melkvoedingen dan dus niet meer de hoofdmoot zijn. Dus ik denk dat ze bedoelen dat het langer duurt met rapley voordat je de boel ein-de-lijk ( :') ) eens vervangen hebt voor een volledige agv maaltijd ofzo.
Dat!
Dat vind ik ook erg raar aan het artikel. Niet alleen is het funest voor je productie om zo snel af te bouwen, althans als je door wil voeden, maar ik vind het nogal vroeg om helemaal over te zijn op vast voedsel. Enfin, ik vind het hele artikel nogal dom en slecht onderbouwd.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  zondag 13 maart 2011 @ 21:04:16 #200
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_94065693
Nou het schijnt dus dat je beter glad gepureerd of stukken kunt geven. Het moeilijkste eten is glad gemalen met stukjes erin! Want dat moet je eerst sorteren in je mond. Een deel kun je zo wegslikken en het andere moet je nog kauwen met dus een grotere kans op verslikken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')