abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94038825
Ik lusiter ook absoluut niet naar die dingen. Maar ik vind het nogal een uitspraak om te zeggen

Er is nog onvoldoende onderzoek gedaan naar de voor- en nadelen van de rapleymethode. Wel is duidelijk dat op deze manier bijvoeding introduceren langer duurt, waardoor het risico bestaat dat een kind een tekort aan voedingsstoffen krijgt. Borst- en flesvoeding kunnen dat tekort niet helemaal aanvullen.

Langer dan wat? En wat maakt het te lang. En gaan ze dan er van uit dat iedereen dezelfde volgorde heeft van introduceren? En dat elk kindje op hetzelfde tempo eet? Het gaat mij erom dat het voedingscentrum als ze dan toch uitspraken doen ze dit toch best mogen onderbouwen.

Het is bijvoeding en in principe is dan zeker als je op verzoek geeft de borstvoeding toereikend.

Plus dat zogenaamde risico met tekort doet zich volgens olvarit dus ook voor bij potjes kindjes.
Namelijk de 72% die te weinig groentes binnen krijgen. (ook geen briljant onderzoek mbt potjes)

En welke voedingstoffen zijn er dan te kort? En hoe rijmt dat met de opmerking dat er nog onvoldoende onderzoek naar is gedaan. Klopt dit dan wel wat ze zeggen of is dat net zulke grote bullshit. :D Het gaat mij erom dat zeker als voedingscentrum je niet zo maar dingen kan roepen.

En terugkomend op dat rapley te langzaam is volgens het voedingscentrum.
In het zelfe artikel staat:

Welke melkvoeding je ook geeft, altijd geldt: wennen aan vaste voeding gaat in het tempo van jouw kind.

Dat is toch precies wat het kind bij rapley heel goed aan geeft. :?
pi_94038831
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 20:04 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kwam net dit tegen op de site van het voedingscentrum! :o

"Er is nog onvoldoende onderzoek gedaan naar de voor- en nadelen van de rapleymethode. Wel is duidelijk dat op deze manier bijvoeding introduceren langer duurt, waardoor het risico bestaat dat een kind een tekort aan voedingsstoffen krijgt. Borst- en flesvoeding kunnen dat tekort niet helemaal aanvullen."

Hoe zouden ze daar nou bij komen? Zeker in het geval van borstvoeding zal een kind toch niet tekortkomen? Er wordt niet voor niets gezegd dat vast voedsel tot het 1e jaar bijvoeding is. Of gaan ze ervanuit dat Rapleykindjes met één jaar nog niet genoeg eten?
ik heb de indruk dat er op het moment een beetje een trend is om kindjes maar zo snel mogelijk aan de vaste voeding te krijgen. waar ze bij selene mij rustig mijn gang lieten gaan en zeiden "tot 1 jaar is het allemaal bijvoeding" zetten ze er nu bij ravi al van voor de 6 maanden gecorrigeerd er flinke druk op. de andere moeders hier klagen er ook al over, dus tis niet omdat hij prematuur was.

ik begin eindelijk wel succes te krijgen met zelluf eten bij hem *O*
alles wat ik geprakt aanbied bied ik ook in stukken aan. helaas vindt hij het niet altijd een succes en tis nog besmettelijk ook ;( dus ik zit geregeld op de bank met 2 goede imitaties van 2 hongerige vogeltjes met hun snaveltjes open :')

Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_94039219
babyled weaning houdt trouwens ook in dat als je baby niks wil weten van stukken voedsel, je dan gaat uitvogelen wat het kindje dan wel wilt.

die redenatie mis ik in de hele discussie aan beide kanten.
  zondag 13 maart 2011 @ 12:22:17 #179
143848 huuphuup
Dorksided
pi_94040125
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:52 schreef simmu het volgende:
babyled weaning houdt trouwens ook in dat als je baby niks wil weten van stukken voedsel, je dan gaat uitvogelen wat het kindje dan wel wilt.

die redenatie mis ik in de hele discussie aan beide kanten.
^O^ juistem.

en two stupid dogs, das lang geleden :D O+

Overigens Pvoesss, jij zei "langer dan wat?", op de site van het voedingscentrum staat dat het de bedoeling is dat je vanaf 8 maanden de melkvoedingen gaat laten vervallen en vervangt voor vaste maaltijden, daar staat dan 1 week per maaltijd voor. Even gerekend dat je 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoormomenten hebt typically zou het volgens hen dus de bedoeling zijn dat je met 9 a 9,5 maand over bent op die vaste maaltijden en dat de melkvoedingen dan dus niet meer de hoofdmoot zijn. Dus ik denk dat ze bedoelen dat het langer duurt met rapley voordat je de boel ein-de-lijk ( :') ) eens vervangen hebt voor een volledige agv maaltijd ofzo.

Wat Simmu zegt ja, ik krijg een beetje de indruk (niet vanuit mijn eigen cb maar wel vanuit omgeving/voedingscentrum), dat het idd wel de bedoeling is dat je je kind ruim vóór die eerste verjaardag volledig over hebt op die 3 vaste voedingen enz. en dat klinkt dan weer heel vreemd in vergelijking met de "tot 1 jaar is alles bijvoeding" stellingname.

Nouja goed, ik doe gewoon mijn ding, ik (wij!) hebben ons erg prettig gevoeld bij voedselintroductie a la rapley en later een combinatie van geprakt/gemengd/potje en gerapleyd, net hoe en wat wij aten. Onze dreumes kan inmiddels keurig zelf eten, zowel fruit als brood als 's avonds met een vorkje en lepeltje. Of dat dan door rapley komt of niet zal me worst wezen; voor de tweede gaan we weer voor deze methode en om die tekorten maak ik me niet zo druk.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_94040248
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 12:22 schreef huuphuup het volgende:

[..]

Nouja goed, ik doe gewoon mijn ding, ik (wij!) hebben ons erg prettig gevoeld bij voedselintroductie a la rapley en later een combinatie van geprakt/gemengd/potje en gerapleyd, net hoe en wat wij aten. Onze dreumes kan inmiddels keurig zelf eten, zowel fruit als brood als 's avonds met een vorkje en lepeltje. Of dat dan door rapley komt of niet zal me worst wezen; voor de tweede gaan we weer voor deze methode en om die tekorten maak ik me niet zo druk.
Dit doe ik (doen wij) ook!! Gewoon je gevoel volgen, dan kom je al een heel eind...
  zondag 13 maart 2011 @ 12:34:52 #181
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_94040575
Ik zou ook een combi doen van zelf stukken laten eten en af en toe wat eten fijngesneden, door elkaar gemengd of naast elkaar met een lepeltje te geven.
En ik zou mijn kleine meis redelijk snel leren om met een lepel/vork te eten. Rond een maand of tien kunnen kinderen dat al leren, zeker kindjes die gewend zijn met hun handen zelf te eten.

Ik denk namelijk dat ik heel slecht tegen geklieder/gesmeer/ontdekken van eten kan, zoals ik het me nu kan indenken. Al ik daar foto's van zie lopen de rillingen me over de rug, ik vind dat wel naar van mezelf, maar kan er gewoon niet tegen als kinderen of volwassenen niet netjes met eten omgaan. Waarschijnlijk omdat ik zelf heel graag kook en lekker eet ofzo :?

Over het voedingscentrum, ik ga niet echt af op hun bevindingen, volgens mij zijn ze ook niet geheel onafhankelijk en vrij rechtlijnig.
pi_94041059
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:21 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
Elk kind is anders, de uitspraken die je doet gaan misschien voor jouw kinderen op, maar niet voor alle kinderen. Doe gewoon wat het beste bij jou past en ga niet teveel af op onderzoeken. Zolang het gezellig is aan tafel is het toch prima? Voor beide methoden zijn er vast voor en nadelen en als ouder weet je wel wat het beste bij jullie past.
Nou, de wetenschap is ervoor om uit te zoeken of kindjes in de ene categorie bijvoorbeeld inderdaad een groter risico lopen op tekorten. Wat wij nu als een feit nemen - 'tot 1 jaar is het bijvoeding' - is neem ik aan ook een inzicht dat in de loop der jaren verkregen is door onderzoek.

En ik zou wel willen weten of de motoriek en reflexen van een kind zo in elkaar zitten dat ze over het algemeen rond 6 maanden klaar zijn om zelf met vast voedsel eten te oefenen. Als ik weet dat dat niet zo is, bijvoorbeeld omdat het verstikkingsgevaar groter is bij Rapley, dan wacht ik ermee.

Kortom: er ligt juist een schone taak voor de wetenschap. En natuurlijk ga je in het tempo van je kind mee en doe je wat in jouw gezin prettig is. Wat ik juist zo vervelend vind aan die uitspraak van het voedingscentrum is de vanzelfsprekendheid waarmee Rapley afgedaan wordt als een 'riskantere' methode. Daar maak je veel ouders bezorgd mee, dus er moet wel een goede onderbouwing voor zijn. Ik vind het raar om te zeggen dat ouders dan maar het voedingscentrum moeten bellen. Laat ze liever een zorgvuldigere tekst op hun website zetten!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_94041359
quote:
Wat Simmu zegt ja, ik krijg een beetje de indruk (niet vanuit mijn eigen cb maar wel vanuit omgeving/voedingscentrum), dat het idd wel de bedoeling is dat je je kind ruim vóór die eerste verjaardag volledig over hebt op die 3 vaste voedingen enz. en dat klinkt dan weer heel vreemd in vergelijking met de "tot 1 jaar is alles bijvoeding" stellingname.
Ja precies. Er lijkt vooral veel druk op te worden gelegd om je kind aan de vaste voeding te krijgen en niet zozeer voeding in hele stukken. Misschien zit daar wel wat in als het om flesvoedingskindjes gaat. Ik weet het niet. Het riedeltje 'tot 1 jaar is het bijvoeding' heb ik vooral in de context van borstvoeding gelezen. Dat vind ik ook jammer, dat de nuance in het stuk ontbreekt m.b.t. het verschil tussen flesvoeding en borstvoeding.

Het hele verhaal over de tekorten vind ik sowieso vaag. De makers van potjes adverteren er bijvoorbeeld mee dat het een schier onmogelijke opgave is om je kind geen tekorten op te laten lopen bij het aanbieden van vers voedsel. En... tadaa! Zij hebben de oplossing! Bied je kind potjes aan waar alles ingepropt is. Een gezondere keuze is er niet. :+
pi_94041417
Schokkend, borstvoedingsondermijnend. cute, but WRONG is helemaal van toepassing. Ik plemp 'm even op een ander forum, waar mensen met hier en daar een vinger in de pap er iets mee kunnen.
pi_94041667
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 12:34 schreef Juud79 het volgende:
Ik denk namelijk dat ik heel slecht tegen geklieder/gesmeer/ontdekken van eten kan, zoals ik het me nu kan indenken. Al ik daar foto's van zie lopen de rillingen me over de rug, ik vind dat wel naar van mezelf, maar kan er gewoon niet tegen als kinderen of volwassenen niet netjes met eten omgaan. Waarschijnlijk omdat ik zelf heel graag kook en lekker eet ofzo :?
Ik dacht ook dat ik zo zou zijn, maar dat is helemaal niet het geval! Ik heb er erg van genoten om te zien hoe een kind eten ontdekt, niet alleen smaken maar ook texturen. Mij staat het idee van het fijnmalen van mooie producten en dat prutje dan voeren meer tegen. Van de textuur blijft ook weinig over.

Nou ja, het valt natuurlijk niet te voorspellen wat voor kind je krijgt en hoe het eet. Ivan was dol op eten, maar er zijn genoeg kinderen die er meer tijd voor nodig hebben om te (willen) eten. En sommige kinderen blijven met tegenzin eten.

Wat mij het meest tegenstond aan prutjes voeren was dat de regie bij mij lag en niet bij Ivan. We hebben het een tijdje bij het avondeten gedaan, vooral uit gemakzucht. Maar het was leuker om samen aan tafel te eten, en ook leerzamer, denk ik. Een kind leert veel door te observeren.
pi_94041997
zoveel verschil tussen borst en fles is er trouwens ook niet hoor. beiden kan je op verzoek doen en bij beide geldt dat het tot 6 maanden volledige babyvoeding is. natuurlijk zijn er wel verschillen, maar babyled weaning is niet opeens anders als je fles gaf of borst.

ravi wilde enkel prutjes, maar ik probeerde altijd de regie wel bij hem te leggen en dat lukt(e) prima hoor. hoe je dat ervaart ligt dan bij jezelf. als je pas lepelt als het kindje het aangeeft en heel duidelijk bent in "oh, ff wachten want je hebt nog" kan je de regie prima bij het kindje laten! op die manier heeft ravi het concept "hamsteren!" doorgekregen (en vooral dattie dat niet moet doen :+ )

tis nu juist die verschillende texturen waar ravi van gruwel(de)! meuk aan zn handjes vindt hij ook al vreselijk. we oefenen dus best veel op dat gebied. zoals gezegd: we bieden nu bijna alles zowel geprakt als in stukjes aan (behalve boterhammen) en boeken daar nu eindelijk een beetje succes.

maar goed; ik ben er steeds meer van overtuigd dat er wel een klein mondtrauma zit bij hem (van de sondevoeding), dus hij is zeker niet representatief voor een grote groep babies.
  zondag 13 maart 2011 @ 13:11:33 #187
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_94042004
@Claudia, dat laatste ben ik ook met je eens. Ik zou het ook niet malen, maar hooguit prakken of snijden. En in een rustig tempo naar binnen lepelen. De fout die veel mensen maken is volgens mij dat ze binnen 5 minuten een potje naar binnen lepelen. Waardoor het kind niet het gevoel van verzadiging kan krijgen voordat het potje leeg is en je de maag van je kind als het ware oprekt.
pi_94042036
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 12:57 schreef WupWup het volgende:
Schokkend, borstvoedingsondermijnend. cute, but WRONG is helemaal van toepassing. Ik plemp 'm even op een ander forum, waar mensen met hier en daar een vinger in de pap er iets mee kunnen.
ook flesvoedingsondermijnend hoor, maar dat bedoelde je vast niet :P
pi_94042492
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 13:11 schreef simmu het volgende:
zoveel verschil tussen borst en fles is er trouwens ook niet hoor.
Ik heb er niet zoveel verstand van als vele anderen hier, maar is er niet juist wel een heel groot verschil doordat borstvoeding zich aanpast aan de behoefte van een kind? Als het er tot 1 jaar niet toe doet hoeveel een borstvoedingskindje aan vast voedsel binnenkrijgt, dan kan het toch nog volledige babyvoeding zijn tot 1 jaar in plaats van tot 6 maanden?

Je kunt met voeren wel meer respect hebben voor je kind door je tempo aan te passen en te stoppen als het kind niet meer wil, maar het blijft onvergelijkbaar met het zelf laten onderzoeken. Een kind kan zijn eten dan aanraken, even proeven, uitspugen, weer aanraken, nog een keer in de mond stoppen, et cetera.

Dat het voor Ravi allemaal anders werkt lijkt me evident. En ik zou zelf als mijn kind eten maandenlang niet een kans zou geven ook heus gaan voeren. Ik heb er niet principieel iets op tegen en het einddoel is hetzelfde. Ik heb zelf bij Ivan alleen van Rapley veel meer genoten en meer het idee gehad dat ik hem zelf de wereld liet ontdekken, zeg maar.
pi_94042925
als je flesvoeding op verzoek geeft kan je dat ook prima aanpassen aan de behoefte van het kind hoor, weliswaar met als kanttekening dat het niet meer dan 1 liter mag zijn, maar daar heb je dan vaak wel weer wat ruimte na die 6 maanden om dingen te tweaken middels ander drinken & voedsel.

je bent er nog altijd zelf bij! en als je bereid bent om niet zozeer te kijken naar allerlei voorschriften maar naar het kind zelf en gevoelig genoeg bent om diens behoefte op te pikken (weer een kanttekening: want je moet dat dan natuurlijk wel kunnen en durven!) kan je dus ook met flesvoeding wel degelijk prima "op verzoek" en steeds aangepast aan de behoefte van het kind voeden.

wat ik mis in zowel de discussie rapley of niet, als de discussie fles of borst, is het principe dat eten een samenspel is. en in dat samenspel kunnen hele kleine dingetjes heel veel uitmaken.

een voorbeeld onder spoiler, want die gaat over flesvoeding.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_94044197
Dat aanpassen naar behoefte gaat niet over op verzoek voeden, maar over de samenstelling ;) Kunstvoeding is natuurlijk iedere keer van dezelfde samenstelling en smaak, dat wisselt niet, borstvoeding uiteraard wel continu.
Je voorbeeld hoeft echt niet in een spoiler hoor, we zijn niet anti-fles. Het geeft goed weer hoe jij inspeelt op de behoefte van je kleintje en dat heeft weer grote overeenkomsten met bijvoeding volgens methode Rapley.
Ik vind de tekst van het Voedingscentrum schokkend, omdat het een door de overheid gesubsideerd adviesorgaan is met diepe wortels in onder andere de consultatiebureaus. Die behoren correcte informatie te geven. Als je borstvoeding op verzoek geeft, heeft je kind daar voldoende aan tot ver in het tweede levensjaar. Op een gegeven moment kun je niet meer voldoende produceren om aan alle vraag te voldoen. Zelfs een volwassene zou namelijk prima kunnen overleven op borstvoeding, mits voldoende. Op kunstvoeding misschien ook, maar daarmee loop je tegen een dagelijks limiet aan, omdat het anders schadelijk is voor de nieren. Vandaar dat een kunstvoedingsbaby tegen zijn eerste verjaardag toch wel (in mijn ogen dan) aanzienlijke hoeveelheden vast voedsel moet eten.
pi_94045932
qua samenstelling heb ik ook al getinkerd met de flesvoeding hoor ;) maar dat ging goed omdat ravi altijd alles opdronk. omdat hij ijzer kreeg had hij problemen met poepen (het arme wurm ;( ) dus voegde ik stelselmatig extra water en een beetje olie toe. dat leek goed te helpen (afgaande op de keren dan anderen het vergaten :( )

ik moet wel zeggen dat ik sinds selene een stuk feller ben geworden mbt "zo moet het bij dit kindje voor mijn gevoel, dus zo gaan we het doen ook!".

ik heb geen idee hoe het voor anderen is, ik spreek dus enkel voor mezelf en voor mij was en is het zo dat zolang ik voor mijn gevoel 'goed' zit, het ook gewoon allemaal goed gaat, zo ongeveer als vanzelf. dat maakt dingen lastig uitleggen, want anderen willen graag bewijzen en wetenschap.

ik heb wel een beetje het gevoel dat het steeds wisselt wat 'men' aanbeveelt. en wat 'men' aanbeveelt is wellicht juist voor het gemiddelde kindje, maar jouw kindje is niet het gemiddelde kindje. ik zag dat ze bv ook al teruggekomen zijn op "2 stuks fruit en 2 ons groenten", dat is nu 400 gram groenten en fruit geworden.

wat me trouwens ook opvalt: ik schep voor selene en ravi evenveel op en pureer die van ravi dan. dan hou je me daar toch weinig over :o ik vond het zo zielig dat ik dus nu standaard wat meer voor hem opschep, want hij eet het ook allemaal op (dit itt juffie ik ben 2 en zeg nee)
pi_94047206
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 12:57 schreef WupWup het volgende:
Geloof je het zelf?

Ik vind dit altijd van die reacties waarvan ik denk... :|W
pi_94047965
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 15:10 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:

[..]

Geloof je het zelf?

Ik vind dit altijd van die reacties waarvan ik denk... :|W
Wat is er :|W aan dan? Wat ze zegt klopt toch?
  zondag 13 maart 2011 @ 17:14:54 #195
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_94053046
Zullen we morgen met zn allen tegelijkertijd het voedingscentrum opbellen met klachten en vragen waar ze niets mee kunnen? Misschien hale ze de tekst dan weg ;) :P .

Verder vind ik het ook een rare tekst en vroeg ik me als rechtgeaarde antipotjes mama ( ;) ) af of ze banden hebben met nutricia.

Dat potje van laatst wat Nathan echt niet op wilde eten had ik even laten staan zodat ik de substantie aan een vriendin kon laten zien. Ze kwam mn keuken binnen en vroeg "wat is dat?!" ik vertelde dat dat olvarit was en dat Nathan het niet wou. "Geen wonder" :') .

Trouwens, a la carte menu zitten wel stukjes in, mag je een kind van 8 maanden een menu geven voor 12+ maanden? Ik bedoel, het lijkt me erg makkelijk als er wel een keer iets van een makkelijke optie is.
pi_94053829
Wij zijn een weekje weggeweest en hebben E toen voor het gemak potjes gegeven. Ik vind het vreselijk smerig (vooral de wortel, gatverdamme! :D) maar E smulde ervan.

Nu gaan we weer verder met hele stukken, ben benieuwd of ze de moeite nog wil doen... ;)
pi_94054218
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:14 schreef pessie het volgende:
Zullen we morgen met zn allen tegelijkertijd het voedingscentrum opbellen met klachten en vragen waar ze niets mee kunnen? Misschien hale ze de tekst dan weg ;) :P .

Verder vind ik het ook een rare tekst en vroeg ik me als rechtgeaarde antipotjes mama ( ;) ) af of ze banden hebben met nutricia.

Dat potje van laatst wat Nathan echt niet op wilde eten had ik even laten staan zodat ik de substantie aan een vriendin kon laten zien. Ze kwam mn keuken binnen en vroeg "wat is dat?!" ik vertelde dat dat olvarit was en dat Nathan het niet wou. "Geen wonder" :') .

Trouwens, a la carte menu zitten wel stukjes in, mag je een kind van 8 maanden een menu geven voor 12+ maanden? Ik bedoel, het lijkt me erg makkelijk als er wel een keer iets van een makkelijke optie is.
Als ik een potje gaf doordat we onderweg waren of iets dan deed ik eigenlijk direct de menu's met hele stukken.
pi_94057711
selene kreeg met 8 maanden ook potjes voor 12+ maanden want die weigerde alles behalve c1000 huismerk en dat heeft niet zoveel smaakjes :')
pi_94063646
quote:
Overigens Pvoesss, jij zei "langer dan wat?", op de site van het voedingscentrum staat dat het de bedoeling is dat je vanaf 8 maanden de melkvoedingen gaat laten vervallen en vervangt voor vaste maaltijden, daar staat dan 1 week per maaltijd voor. Even gerekend dat je 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoormomenten hebt typically zou het volgens hen dus de bedoeling zijn dat je met 9 a 9,5 maand over bent op die vaste maaltijden en dat de melkvoedingen dan dus niet meer de hoofdmoot zijn. Dus ik denk dat ze bedoelen dat het langer duurt met rapley voordat je de boel ein-de-lijk ( :') ) eens vervangen hebt voor een volledige agv maaltijd ofzo.
Dat!
Dat vind ik ook erg raar aan het artikel. Niet alleen is het funest voor je productie om zo snel af te bouwen, althans als je door wil voeden, maar ik vind het nogal vroeg om helemaal over te zijn op vast voedsel. Enfin, ik vind het hele artikel nogal dom en slecht onderbouwd.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  zondag 13 maart 2011 @ 21:04:16 #200
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_94065693
Nou het schijnt dus dat je beter glad gepureerd of stukken kunt geven. Het moeilijkste eten is glad gemalen met stukjes erin! Want dat moet je eerst sorteren in je mond. Een deel kun je zo wegslikken en het andere moet je nog kauwen met dus een grotere kans op verslikken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')