Thomas heeft een paar lastige dagen gehad, waarin hij telkens zijn avondeten weigerde en naar de koektrommel liep. Helaas jongeman, daar doen we niet aan!
Maar nu zijn we op de een of andere manier door de zure appel heen en hij eet weer gewoon zijn avondeten. Als voorbeeld van een rapley-succesverhaal (in ieder geval tot nu toe):
Thomas kreeg als 'snack' na het kinderdagverblijf een bakje maïsjes. Daarna heeft hij lekker zitten peuzelen van zijn eigen bordje. De aardappelpuree was nog verdacht, daar heeft hij nog voornamelijk mee zitten spelen. Maar hij heeft goed gegeten van zijn vleesjes en TWEE keer rode kool opgeschept. Met het vorkje begint het ook steeds beter te gaan, maar 75% van de tijd gaat het nog met de handjes hoor.
En ik durf het bijna niet te zeggen, maar de hoeveelheid eten die we van de vloer moeten vegen begint langzamerhand te dalen. Maar eigenlijk doet dat ook niet ter zake, ik ben gewoon blij dat hij geniet van eten en de gezelligheid aan tafel. Netjes eten komt later nog wel.
Nieuwe dingen worden meestal nog wel met enige argwaan behandeld, maar na een paar keer aanbieden wil hij het meestal wel proberen en in 9 van de 10 gevallen lust hij het dan ook. En anders vinden we het ook prima.
We merken ook dat het in onze omgeving aanslaat als we er over praten, bijvoorbeeld uitleggen waarom we 'je bordje netjes leeg eten' niet zien zitten. En mensen die eerst nog twijfelden aan onze aanpak (mijn ouders bijvoorbeeld) beginnen nu te zien dat de methode vruchten afwerpt. Daardoor zijn ze zelf ook wat makkelijker geworden. Het 'spelen met je eten' zagen zij niet zo zitten, maar we hebben uitgelegd dat hij nieuwe dingen op alle mogelijke manieren wil onderzoeken, niet alleen qua smaak maar ook hoe het voelt als je het uitsmeert over tafel, of als je erin knijpt, etcetera. Thomas mag bij hen nu ook 'viezerikken' met zijn eten en hoeft niet meer gevoerd te worden 'omdat het anders zo'n rotzooi wordt'. Dat vind ik tof! Dat een netheids-freak als mijn moeder overstag kan gaan zegt wel wat
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.