abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90997101
Vorige topic; [SC] WO Rechten #49 - Waar je niet je vragen moet stellen

De mooiste studie verdient het mooiste topic van dit forum. Logisch! Hier verder keuvelen over je scriptie, je tentamens, de JB, de UB en niet te vergeten: SOGgen!

Koning der wettenbundels:

Enne.. afgestudeerd zijn for the win!
De afgestudeerde helden van dit topic
Sovereign
_-rally-_
Leonoor
Thisbe
Pool
Smash-it
flubub
Argento

Ook leuk: de studenten, met de tofste universiteit als eerste:

Rijksuniversiteit Groningen
xD
Proud2beDiepfries
StarGazer
Maharbal
aaipod (kudtstudent op het moment)
Cortax
Dionysius85
Eilis

Universiteit Leiden
addictivebeat
Mieks
Originele_Naam
Cinnamongirl
ChRoNiC
-Trinity-
RobertoCarlos
Florian_
Microtechs
Fip
Kimochi
ArcticBlizzard
Orbis
xxiessiexx (deserteur :*)

Universiteit van Tilburg
Mr.G
Sessy
1-1-1-1-1
Morrigun99
CaptainRedbeard
bladibladibla
hmmmz
aardappel
EasySilence
Dr_Strangelove

Universiteit Utrecht
MarkzMan_X
The_Duce
VoreG
smvs
AkeBiAtch
dr.dunno
Diederik_Duck (?)
Memento-Mori
GDPP
ScottTracy
Rainb0ws
Eva4Evah
evelien89

Radboud Universiteit
DonStefano
Desideriusa
Sandersson
Kopstoot
Yashaaaaa
Retroseksueel
Morendo
fulco-
tostitomaatkaas

Universiteit van Amsterdam
Andoire
VeX-
Smash-it (tweede master)
TiMPiN
Dreamzk
hemelsblauw
Ruud_Kawasaki
Skage101

Universiteit Maastricht
Law.
Bartaz
RockGod---

Erasmus Universiteit Rotterdam
Umm-Qasr
Cleese
Nautilus
DahaKa
Flashwin
Phaelanx_NL
Mandal
IkeDubaku99

Vrije Universiteit Amsterdam
Jorwol
Ricard0j

Open Universiteit
DanielSmith

Freie Universität Berlin
Cortax

Ook voor 1ejaars geldt: sluit je het topic, dan open je een nieuwe
Ben je ook rechtenstudent, post je graag mee en staat je naam nog niet in het lijstje? Meld het dan even in dit topic, dan word je toegevoegd. Of niet. Maar dan kun je bezwaar maken. En in beroep. En vast ook nog wel in cassatie bij Danny, al weet die kerel waarschijnlijk niet wat dat betekent.

Niet de meest creatieve TT, maar goed, ik had het laatste topic dan ook niet gesloten en heb weinig tijd :)
pi_90997624
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 19:58 schreef Orbis het volgende:
Ik ga zelf nooit naar nabesprekingen, maar ik ken wel verhalen van mensen die echt weggehoond zijn omdat ze inderdaad van een 8 een 9 wilden maken. Zeker bij toch al drukke nabesprekingen is het soms maar beter om je cijfer niet op te laten vallen :P .
Dat vind ik nogal sneu eerlijk gezegd. Kan me wel inbeelden wat voor types dat doen. We hadden afgelopen semester ook een paar van die recidivisten in de werkgroepen.. Altijd te laat, nooit een keer een antwoord geven uit zichzelf en altijd lopen lamballen. En als ze dan eens iets gevraagd werd kwamen er de meest stompzinnige dingen uit.

Derdejaars die het nog steeds over ontroerende goederen hebben en het presteren om het object van de koopovereenkomst (de verkochte fiets) de titel van de overdracht te noemen in één van de laatste werkgroepen Burgerlijk 2. Sla eens een boek open of blijf gewoon weg, lul :P

edit: o ja, nog nooit een fatsoenlijk plaatje van de nieuwe Kluwer online dus laten we dan maar helemaal nostalgisch doen ;)
  vrijdag 7 januari 2011 @ 21:49:24 #3
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_90998449
Ik geloof dat je niet helemaal begrijpt wat Orbis bedoelt.. ;)

quote:
2s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 20:26 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik had pas bij een nabespreking dat die docent als eerste naar mijn cijfer vroeg. Toen hij zag dat ik een voldoende had, viel er niet meer met hem te praten en zat hij allen maar te benadrukken hoe goed ik die andere vragen had. :X
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_90998900
Wat eriksd zei. Het zal je verbazen hoe vaak er geen punten worden toegekend...of fouten worden gemaakt in berekeningen...of dat zij uberhaupt je antwoord niet goed lezen/begrijpen.

Ik geloof dat bij meer dan de helft van de nabesprekingen die ik heb bijgewoond m'n cijfer minimaal een punt omhoog is gegaan wegens voornoemde redenen.
pi_90999803
Het is mij nog nooit tegengekomen. Kijk altijd alleen of de punten goed zijn opgeteld en heel summier of het nakijken acceptabel is. Ben daardoor nog nooit bij een nabespreking geweest, maar ben ook nog nooit een twijfelgevalletje tegengekomen. Maar vooral in het begin van je studie is het handig om je tentamens te bekijken, om te zien hoe je je antwoord moet opbouwen.
pi_90999949
Zit net trouwens even tv te kijken, iemand anders ook al die briljante LOI-reclame gezien?

Edit:
  vrijdag 7 januari 2011 @ 22:12:40 #7
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_91000096
Bij mij was het al meteen raak bij het eerste deeltentamen op de universiteit. Ik had 6 punten voor het deeltentamen, maar er werd 0 punten ingevoerd. Als ik niet naar de inzage was gegaan, dan had ik dat nooit geweten. Ik ga alleen naar inzages wanneer ik het gevoel heb dat er fouten zijn gemaakt bij het nakijken of als ik niet weet waar ik het heb laten liggen op het tentamen.
pi_91015500
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 22:10 schreef Cortax het volgende:
Zit net trouwens even tv te kijken, iemand anders ook al die briljante LOI-reclame gezien?

Edit:
Grappige reclame inderdaad, vooral omdat het teruggrijpt naar zo'n oude reclame waar zijn vader ook in zit... 't Is praktisch dezelfde reclame zie ik nu. :')

pi_91016299
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 09:38 schreef Kimochi het volgende:

[..]

Grappige reclame inderdaad, vooral omdat het teruggrijpt naar zo'n oude reclame waar zijn vader ook in zit... 't Is praktisch dezelfde reclame zie ik nu. :')

Hahah dan is die bij deze helemaal geniaal! Ik zag hem gisteren ook idd en vond hem al leuk :D
pi_91018665
Mooie reclame inderdaad. Moest meteen denken aan die van Centraal Beheer. Leuk daarop ingespeeld :D

en dan ook echt artikel 162 noemen :D
pi_91019405
Zaten de tentamens er maar op, ik heb er 4 deze maand ;(...
pi_91024294
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 12:27 schreef Maharbal het volgende:
en dan ook echt artikel 162 noemen :D
Maar met lid 2 kan je in principe nog niet zoveel lijkt me. :P

quote:
10s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 12:51 schreef Rucebo het volgende:
Zaten de tentamens er maar op, ik heb er 4 deze maand ;(...
Ik ook, 2 per week, ben nu op de helft.
pi_91024493
Ik heb er nog maar 3 de rest van het jaar.
So many adventures couldn't happen today, so many songs we forgot to play, so many dreams swinging out of the blue.
pi_91025215
Nog 2 te gaan (mits geen hers) en dan heb ik voor altijd ook alle vakken van master #2 gehaald *O*. Hopelijk is dat dus eind januari.
  zaterdag 8 januari 2011 @ 15:52:26 #15
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_91026153
quote:
11s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 15:07 schreef GDPP het volgende:
Ik heb er nog maar 3 de rest van het jaar.
Bofkont! :Y

Ik heb volgende week een deeltentamen Inleiding Strafrecht en de week daarop het eindtentamen rechtsgeschiedenis en inleiding Strafrecht. Ik twijfel nog of ik het volgende blok een tweedejaarsvak ga volgen. Eerst maar eens zien hoe deze toetsen gaan verlopen.
  zaterdag 8 januari 2011 @ 16:57:49 #16
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_91028962
Utrecht represent. Begin volgende maand weer tentamens. Blehhhh!
pi_91033131
Aanstaande donderdag het laatste tentamen van het jaar, alweer ;) . Ik ga denk ik wel maar op zoek naar wat bijvakken om o.a. dit tentamengat wat te dichten. Of een baan zoeken...
last.fm | Voor iemand met een hamer ziet alles eruit als een spijker.
pi_91045016
Artikel 392
1. Tot het verstrekken van levensonderhoud zijn op grond van bloed- of aanverwantschap gehouden:
• a. de ouders;
• b. de kinderen;
• c. behuwdkinderen, schoonouders en stiefouders.
2. Deze verplichting bestaat, behalve wat betreft ouders en stiefouders jegens hun minderjarige kinderen en stiefkinderen en jegens hun kinderen bedoeld in artikel 395a van dit boek, slechts in geval van behoeftigheid van de tot levensonderhoud gerechtigde.
3. De in het eerste lid genoemde personen zijn niet verplicht levensonderhoud te verstrekken, voor zover dit van de echtgenoot of een vroegere echtgenoot dan wel de geregistreerde partner of vroegere geregistreerde partner overeenkomstig het in de vijfde titel a, zesde, negende of tiende titel van dit boek bepaalde kan worden verkregen.

Als ik dit artikel goed lees zijn kinderen dus ook tot het verstrekken van levensonderhoud gehouden?
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
pi_91047333
Ten opzichte van hun ouders, ja.
pi_91048403
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 23:17 schreef Maharbal het volgende:
Ten opzichte van hun ouders, ja.
Hoe moet ik dat zien? :@
pi_91048833
quote:
11s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 23:37 schreef Fascination het volgende:

[..]

Hoe moet ik dat zien? :@
Kinderen zijn gehouden hun ouders te verzorgen, toch?
pi_91050117
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 23:45 schreef Orbis het volgende:

[..]

Kinderen zijn gehouden hun ouders te verzorgen, toch?
Vanaf een bepaalde leeftijd neem ik aan, wanneer ze zelfstandig inkomsten kunnen verwerven. Zoals voor het meebetalen in de kosten van het huishouding in het artikel hieronder geregeld.

Artikel 253l
1. Elke ouder die het gezag over zijn kind uitoefent, heeft het vruchtgenot van diens vermogen. Indien het kind bij de ouder inwoont en anders dan incidenteel inkomen uit arbeid geniet, is het verplicht naar draagkracht bij te dragen in de kosten van de huishouding van het gezin.
2. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing in geval de ouder van het gezag is ontheven, tenzij de andere ouder het gezag uitoefent. 3. Aan bedoeld vruchtgenot zijn de lasten verbonden, die op vruchtgebruikers rusten.
pi_91050580
Volgens mij is het vooral een plicht om voor je 'oude' ouders te zorgen. Het is niet meer dan logisch dat kinderen hun ouders niet kunnen laten vallen zodra ze bejaard zijn.
pi_91050793
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 00:16 schreef Orbis het volgende:
Volgens mij is het vooral een plicht om voor je 'oude' ouders te zorgen. Het is niet meer dan logisch dat kinderen hun ouders niet kunnen laten vallen zodra ze bejaard zijn.
Hmm, oké, dat zou kunnen. Beetje vreemd wel dat er geen uitleg over wordt gegeven in m'n studieboek en ook met googelen vind ik niets.
pi_91051037
quote:
14s.gif Op zondag 9 januari 2011 00:20 schreef Fascination het volgende:

[..]

Hmm, oké, dat zou kunnen. Beetje vreemd wel dat er geen uitleg over wordt gegeven in m'n studieboek en ook met googelen vind ik niets.
Ik kan me zo voorstellen dat er domweg nooit beroep op wordt gedaan. Tegenwoordig kan een bejaarde ook naar een verzorgingstehuis en hoeven de kinderen niet meer bij te springen. Ouderen worden zelfstandiger. Bovendien zal er niet echt kwaliteitszorg volgen na een afgedwongen toepassing van art. 392 ;) .

Ik denk dat het net zo iets is als in beroep gaan tegen een echtscheiding: waarom zou je het in hemelsnaam doen? De relatie zal er echt niet beter op worden.
pi_91051395
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 00:24 schreef Orbis het volgende:

[..]

Ik kan me zo voorstellen dat er domweg nooit beroep op wordt gedaan. Tegenwoordig kan een bejaarde ook naar een verzorgingstehuis en hoeven de kinderen niet meer bij te springen. Ouderen worden zelfstandiger. Bovendien zal er niet echt kwaliteitszorg volgen na een afgedwongen toepassing van art. 392 ;) .

Ik denk dat het net zo iets is als in beroep gaan tegen een echtscheiding: waarom zou je het in hemelsnaam doen? De relatie zal er echt niet beter op worden.
True, maar dan kun je een rechtsregel nog wel toelichten. :P
Bedankt voor het meedenken iig. :*
pi_91058989
quote:
14s.gif Op zondag 9 januari 2011 00:31 schreef Fascination het volgende:

[..]

True, maar dan kun je een rechtsregel nog wel toelichten. :P
Bedankt voor het meedenken iig. :*
Misschien staat iets in de 'Tekst & commentaar Burgerlijk wetboek', als je het echt heel graag wilt weten ;).
pi_91059400
quote:
14s.gif Op zondag 9 januari 2011 00:20 schreef Fascination het volgende:

[..]

Staat iig redelijk bondig in de Asser.
  Moderator zondag 9 januari 2011 @ 18:48:15 #29
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_91076531
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 09:38 schreef Kimochi het volgende:

[..]

Geweldig :D !!!

Was ik alweer vergeten _O_
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_91110711
Burgerlijk 3 ging behoorlijk goed *O*, nog eentje te gaan :)

[ Bericht 30% gewijzigd door Cortax op 10-01-2011 13:54:17 ]
pi_91113234
Ben ook druk bezig met studeren, volgende week maandag tentamen internationaal privaatrecht..
Stop je met Internationaal en Europees recht en ga je een burgerrechtelijke master doen, krijg je dit soort vakken verplicht in de master ;( En als ik ergens een hekel aan heb is het internationaal recht..

Alhoewel IPR gelukkig nog redelijk meevalt.
pi_91121196
19/30 punten voor arbeidsrecht, valt een beetje tegen, maar het is niet rampzalig.

Goederen en Insolventie recht vind ik nog steeds wel meevallen. Zegt niet zoveel, je hebt altijd van die mensen die zeggen dat ze het super slecht hebben gemaakt, en die lopen dan weg met een 7 of 8. En ik heb altijd het idee dat ik het wel goed heb gemaakt, en dan krijg ik een 5 terug :').
Geen referral hier.
pi_91168252
Jeetje wat proppen ze die tentamens van ons in een kort tijdsbestek zeg.. Afgelopen vrijdag Strafrecht 2 en morgen alweer Bestuursrecht 2, en dan dinsdag alweer Rechtsgeschiedenis 2. Ik ben er zo klaar mee :(
pi_91171069
Het is echt belachelijk inderdaad. Voor m'n gevoel was dit in de vorige jaren minder. Moet er nog ééntje, vrijdag. Dan ben ik er ook wel klaar mee :P
pi_91172883
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 17:04 schreef Kudtstudent het volgende:
Jeetje wat proppen ze die tentamens van ons in een kort tijdsbestek zeg.. Afgelopen vrijdag Strafrecht 2 en morgen alweer Bestuursrecht 2, en dan dinsdag alweer Rechtsgeschiedenis 2. Ik ben er zo klaar mee :(
Bij ons doen ze het wel eens 2 dagen na elkaar, echt handig.

En gewoon college de week ervoor.
Geen referral hier.
pi_91191889
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 18:52 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

O dat is helemaal debiel inderdaad.. Dan hebben wij het nog makkelijk..

@Cortax, ons stuk voor het symposium heeft 'gewonnen', dus als ik klaar ben met tentamens kan ik direct door met dat verder voorbereiden :')
pi_91192243
Ik vind het trouwens steeds weer vreemd hoe de vakgroep bestuursrecht tentamens beoordeeld. Uit het tentamen van vorig jaar:

Vraag:
quote:
2a. Wat is de achtergrond van de regel dat een bestuursorgaan bevoegdheden niet mag delegeren aan ondergeschikten (artikel 10:14 Awb)? (2 pnt)
Antwoord:
quote:
Delegatie is niet geschikt voor een verhouding ten opzichte van een
ondergeschikte. Een kenmerk van delegatie is dat je de bevoegdheid geheel
overdraagt aan een ander. De delegans kan alleen beleidsregels vaststellen;
verder heb hij geen invloed op hoe die ander de bevoegdheid uitoefent. Als je
nu delegeert naar een ondergeschikte, dan is die ondergeschikte gelet op de
hiërarchische verhouding verplicht om al je aanwijzingen, algemene maar ook
bijzondere, op te volgen. Dat staat dus haaks op de bedoeling van delegatie.
Vandaar dat delegatie aan ondergeschikten niet mogelijk is.

De crux is: alleen beleidsregels van de delegans (art. 10:16 Awb), 1 pt, en
tegelijktijd ivm ondergeschiktheid ook allerlei (algemene of bijzondere)
instructies van de delegans, 1 pt. pt voor algemener antwoord zoals:
ondergeschikte delegataris krijgt eigen bevoegdheid maar delegans blijft
verantwoordelijk; of: delegataris komt als bestuursorgaan naast
bovengeschikte te staan. Dan wel goed uitwerken.

Ze vragen naar de achtergrond van de rechtsregel en vervolgens loop je gewoon punten mis als je niet ingaat op het feit dat de delegans wel beleidsregels kan vaststellen. Uit hun eigen formulering van het antwoord blijkt niet eens dat dat iets te maken heeft met de achtergrond van de regel.

Als ze de gevolgen van de rechtsregel willen horen, waar hun volbeeldantwoord antwoord meer op slaat, dan moeten ze daarnaar vragen, en niet naar de achtergrond.

Of lees ik het nu gewoon verkeerd?
  woensdag 12 januari 2011 @ 00:18:08 #38
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_91192917
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 18:52 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Ik sluit mij aan bij de klagers. Ik vind het redelijk maf dat ik aanstaande vrijdag een deeltentamen heb van Inleiding Strafrecht, terwijl het eindtentamen van Inleiding Strafrecht de maandag daarop is. Dan weet ik geen eens hoeveel punten ik voor dat deeltentamen heb behaald. Ik had liever Rechtsgeschiedenis op de maandag en dan een week later het eindtentamen Strafrecht.
pi_91198731
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 00:04 schreef Kudtstudent het volgende:
Ze vragen naar de achtergrond van de rechtsregel en vervolgens loop je gewoon punten mis als je niet ingaat op het feit dat de delegans wel beleidsregels kan vaststellen. Uit hun eigen formulering van het antwoord blijkt niet eens dat dat iets te maken heeft met de achtergrond van de regel.

Of lees ik het nu gewoon verkeerd?
Ik kan me herinneren dat ik bij het tentamen Inleiding Staats- en Bestuursrecht in Leiden vorig jaar ook punten ben misgelopen door zulke antwoorden. Het zal wel een dingetje van de sectie zijn...
pi_91199402
Niet zo miepen mensen.

Probeer anders eens 8/9 tentamens per periode en elke periode te condenseren, dan ben je blij dat je er 3/4 kort achter elkaar hebt zodat je tijd hebt voor de rest :P
pi_91199479
Zit ook wel wat in, maar heb er deze week nu 3, maandag/woensdag/vrijdag. Daarna dan klaar maar dan wacht de Studentenrechtbank nog :(

@aaipod, jij hebt pech. Ben wel benieuwd naar je verhaal :)

Hier trouwens de Koning der Wettenbundels voor in de OP:

[ Bericht 23% gewijzigd door Cortax op 12-01-2011 11:56:20 ]
pi_91205109
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 08:54 schreef Cortax het volgende:
Zit ook wel wat in, maar heb er deze week nu 3, maandag/woensdag/vrijdag. Daarna dan klaar maar dan wacht de Studentenrechtbank nog :(

@aaipod, jij hebt pech. Ben wel benieuwd naar je verhaal :)

Hier trouwens de Koning der Wettenbundels voor in de OP:

[ afbeelding ]
Ik ben ook benieuwd. Je zult het verhaal echter niet uit mijn mond horen, ik heb meteen al aangegeven dat ik het dus echt niet ga presenteren ;)

De OP aanpassen lukt helaas niet meer omdat hij te lang geleden is aangemaakt. We zullen even moeten wachten tot deeltje 52 dus met die nieuwe Kluwer!
pi_91216471
4 down, 1 to go.
pi_91306296
NOOOOOOOOOIT MEER STRAFRECHT *O* *O* *O* *O* *O* *O*

oftewel ik heb strafprocesrecht gehaald, met een 6,5 nog wel (ja ik weet is geen hoog cijfer maar had verwacht dat ik precies een 6je zou hebben en dat ze dan nog naar boven hadden moeten afronden)
pi_91310359
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 10:50 schreef Yashaaaaa het volgende:
NOOOOOOOOOIT MEER STRAFRECHT *O* *O* *O* *O* *O* *O*

oftewel ik heb strafprocesrecht gehaald, met een 6,5 nog wel (ja ik weet is geen hoog cijfer maar had verwacht dat ik precies een 6je zou hebben en dat ze dan nog naar boven hadden moeten afronden)
Haha, gefeliciteerd! Ik heb arbeidsrecht met een 6,5 gehaald.
pi_91311019
Nice, jij ook gefeliciteerd dan :) die ga ik in maart doen :)

Echt he, met inschrijven voor nieuwe vakken.. Ik ga contractenrecht volgen, en dat is één van de verplichte vakken.. Zijn alle werkgroepen vol, ik dinsdag al voor gebeld, ja ze wisten er van en er kwam een oplossing.. Maar alles zit nog vol :P

Ga ook Onderneming en Arbeid en Sociaalzekerheidsrecht volgen, daar al wel voor ingeschreven :)

Ga jij ook de arbeidsrechtelijke kant op Fascination?
pi_91317307
Cijfer voor burgerlijk recht 2 en strafrecht 2 binnen. Op beide een 7. Ben ik even blij dat ik die twee in the pocket heb. Nu hopen dat Bestuurs 2 ook voldoende was en keihard studeren voor rechtsgeschiedenis 2 :)
pi_91317905
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 14:59 schreef Kudtstudent het volgende:
Cijfer voor burgerlijk recht 2 en strafrecht 2 binnen. Op beide een 7. Ben ik even blij dat ik die twee in the pocket heb. Nu hopen dat Bestuurs 2 ook voldoende was en keihard studeren voor rechtsgeschiedenis 2 :)
Gefeliciteerd ^O^

Nu kun je naar nooderslag :P.

Man, je kunt 't vanuit mijn raam gewoon horen. Niks buiten staan :P
pi_91319793
Vandaag de laatste gehad :) Handelsrecht B.... Nog in afwachting van alle cijfers, behalve Strafrecht 3, die heb ik gehaald :)
pi_91320931
Was Handelsrecht B weer - net zoals vanouds - echt belachelijk makkelijk? :D
pi_91321977
quote:
Casus I
BV InPak wordt op 30 november 2010 failliet verklaard. De curator ziet geen mogelijkheden voor een doorstart en besluit daarom om het personeel van BV InPak, met inachtneming van de daarvoor geldende opzegtermijn en met machtiging van de Rechter-Commissaris, te ontslaan. Eén van de ontslagen werknemers, Rob Oudman, heeft een vordering van ¤ 3.000,- op BV InPak ter zake van loon verschuldigd door BV InPak over de maanden september, oktober en november 2010. Daarnaast heeft Rob Oudman een vordering van ¤ 2.000,- ter zake van het over de opzegtermijn verschuldigde loon. Op 14 januari 2011 vindt de verificatievergadering plaats.

Vraag 1 (12 punten):
Leg uit aan Rob wat hij dient te ondernemen om zijn vorderingen voldaan te krijgen en bespreek zijn positie als schuldeiser in het faillissement van BV InPak wat betreft beide vorderingen.

Casus II
Margriet sluit een ongevallenverzekering af bij verzekeraar Beterleven, uit hoofde waarvan bij haar invaliditeit als gevolg van een ongeval een vast bedrag van ¤ 100.000,- zal worden uitgekeerd.
Margriet raakt invalide wanneer de taxi waarvan zij als passagier gebruik maakt betrokken raakt bij een verkeersongeval.
Het blijkt dat Margriet bij het sluiten van de verzekering in het door Beterleven ter invulling overgelegde vragenformulier een vraag naar eventueel gebruik van medicijnen onbeantwoord heeft gelaten. Zij heeft er zodoende geen melding van gemaakt dat zij in verband met een longaandoening medicijnen gebruikt. Zij heeft er niet bij stil gestaan dat Beterleven dat van belang zou vinden.

Vraag 2a (6 punten):
Is Beterleven gehouden tot uitkering aan Margriet?

Vervolg casus II
Veronderstel – ongeacht uw antwoord op de vorige vraag – dat Beterleven inderdaad ¤ 100.000,- uitkeert aan Margriet. Aangezien het ongeval te wijten was aan de taxichauffeur, toont diens werkgever zich bereid aan de slachtoffers van het ongeval de door hen geleden schade te vergoeden.

Vraag 2b (4 punten):
Kan Margriet ook haar volledige schade van het taxibedrijf vorderen?

Ja dus :') (dit is overigens niet het hele tentamen)
pi_91322373
Nederlands Internationaal privaatrecht is stom :r

:')
pi_91323106
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 16:33 schreef Cortax het volgende:

[..]

Ja dus :') (dit is overigens niet het hele tentamen)
Die 2de vordering van de werknemer na uitspraak van het faillissement in casus 1 is toch een boedelschuld?
Geen referral hier.
pi_91323264
Ja, 40 Fw geloof ik.
pi_91323391
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 16:57 schreef Cortax het volgende:
Ja, 40 Fw geloof ik.
Vrijdag tentamen Goederen- en Insolventierecht, dus blij dat ik die iig nog weet :D.
Geen referral hier.
pi_91326154
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 12:48 schreef Yashaaaaa het volgende:
Nice, jij ook gefeliciteerd dan :) die ga ik in maart doen :)

Echt he, met inschrijven voor nieuwe vakken.. Ik ga contractenrecht volgen, en dat is één van de verplichte vakken.. Zijn alle werkgroepen vol, ik dinsdag al voor gebeld, ja ze wisten er van en er kwam een oplossing.. Maar alles zit nog vol :P

Ga ook Onderneming en Arbeid en Sociaalzekerheidsrecht volgen, daar al wel voor ingeschreven :)

Ga jij ook de arbeidsrechtelijke kant op Fascination?
Thanks! Als je goed leert zal je het ook wel halen. :Y

Ik heb deze keer heel goed in de gaten gehouden wanneer je je kon inschrijven, maar alsnog was ik net op tijd. :') Volgens mij zijn er wat typjes bij die de godganse dag F5'en op de kiss-site. :{w

Ja, ik ga ook sociaalzekerheidsrecht volgen. Onderneming en arbeid lijkt me niet zo interessant, bovendien heb ik :rondernemingsrecht :r nog niet gehaald, dus kan ik het ook niet volgen.

Oh en ik ga ook contractenrecht volgen. :P
pi_91329692
Ja maar dit keer hadden ze toch geen duidelijke datum gegeven, maar gewoon vanaf januari ofzo toch?

Naja het zou nog opgelost worden en anders moest ik maar bellen.. Het is een verplicht vak dus ja, moet toch wat :P Hoop dat ik in de middaggroepen terecht kan zodat ik sochtends kan blijven werken en een betere aansluiting heb op sociaalzekerheidsrecht, alhoewel ik daarvan ook nog hoop dat er een middag college komt :)
pi_91331313
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 19:09 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ja maar dit keer hadden ze toch geen duidelijke datum gegeven, maar gewoon vanaf januari ofzo toch?

Naja het zou nog opgelost worden en anders moest ik maar bellen.. Het is een verplicht vak dus ja, moet toch wat :P Hoop dat ik in de middaggroepen terecht kan zodat ik sochtends kan blijven werken en een betere aansluiting heb op sociaalzekerheidsrecht, alhoewel ik daarvan ook nog hoop dat er een middag college komt :)
Je bent nog ruim op tijd met aanmelden, dus ze komen wel met een oplossing; hetzij dat je bij een groep wordt toegevoegd, hetzij dat er een nieuwe groep wordt aangemaakt. Ja, ik hoop ook dat er nog een middagcollege komt voor sociaalzekerheidsrecht, in de avond is behoorlijk vervelend, maar ik verwacht het niet. ;(
pi_91426717
Fascination heb jij toevallig morgen ook Internationaal Privaatrecht?
Heb opzich alle stof + arresten + verdragen doorgenomen maar ik vind het nog steeds een vaag vak hoor..

Wilde eigenlijk nu nog wat college aantekeningen doornemen die ik op blueboard had gevonden (ben zelf niet meer naar de colleges geweest toen ik er achter kwam dat hij nog steeds letterlijk hetzelfde aan het vertellen was) maar daar heb ik nu echt geen zin meer in.. Morgenvroeg maar nog even..
pi_91437288
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 20:11 schreef Yashaaaaa het volgende:
Fascination heb jij toevallig morgen ook Internationaal Privaatrecht?
Heb opzich alle stof + arresten + verdragen doorgenomen maar ik vind het nog steeds een vaag vak hoor..

Wilde eigenlijk nu nog wat college aantekeningen doornemen die ik op blueboard had gevonden (ben zelf niet meer naar de colleges geweest toen ik er achter kwam dat hij nog steeds letterlijk hetzelfde aan het vertellen was) maar daar heb ik nu echt geen zin meer in.. Morgenvroeg maar nog even..
Nee, die kon ik nog niet volgen. Lijkt me ook niet echt een boeiend vak.
pi_91438614
Is het ook niet, het is eigenlijk heel vaag en heb aan de ene kant wel zoiets van ik ken de theorie het moet lukken, en aan de andere kant echt geen flauw idee wat ze nu precies willen, en dan is de herkansing ook nog eens een mondeling :') Maar goed dan heb je al wel beter een idee wat ze willen lijkt me.. Morgenvroeg oefententamen nog maar eens doornemen :P
pi_91446162
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 00:18 schreef IkeDubaku99 het volgende:

[..]

Ik sluit mij aan bij de klagers. Ik vind het redelijk maf dat ik aanstaande vrijdag een deeltentamen heb van Inleiding Strafrecht, terwijl het eindtentamen van Inleiding Strafrecht de maandag daarop is. Dan weet ik geen eens hoeveel punten ik voor dat deeltentamen heb behaald. Ik had liever Rechtsgeschiedenis op de maandag en dan een week later het eindtentamen Strafrecht.
Erasmus uni?
Is dat tentamen niet dinsdag?
pi_91452724
Weet iemand waar ik het arrest met de volgende vindplaats kan vinden? Ik neem aan niet op internet, maar ergens in de bieb ofzo?

quote:
Rb. Zutphen 19 januari 1882, W. 4829
pi_91453410
Ik heb echt zo geen zin in het tentamen, heb gewoon niet echt een idee wat ik moet verwachten..
Heb wel het gevoel dat ik wel goed geleerd heb, ken opzich alle stof wel, maar weet niet echt of ik het kan toepassen want daar heb ik mezelf niet specifiek op gericht nu..

En het feit dat we hier waarschijnlijk ratten in huis hebben helpt ook niet, die hebben me de hele nacht wakker gehouden, kan me niet eens herinneren welke uren ik wel geslapen heb en welke niet..

Naja nog maar 2 te gaan en dan is de tentamenperiode ook weer "even" voorbij..
pi_91477135
Arbeidsrecht ging wel goed naar mijn gevoel.

30 van de 40 punten op MC, 5 fout van de 26.

Bij de open vragen heb ik één stomme fout gemaakt, de verkorting van de opzegtermijn met een maand bij toestemming van het UWV, maar verder ook wel goed gescoord denk ik.
Geen referral hier.
pi_91485012
Heeft er hier iemand toevallig nog oefententamens Inleiding Strafrecht en Criminologie (EUR)? Of evt. van Rechtsgeschiedenis? Mijn dank zou groot zijn!
pi_91488308
Rechtsgeschiedenis II Romeins recht :r .
pi_91501579
Heeft iemand last minute nog een denderende Prota samenvatting? Ik heb het tentamen vanmiddag en zie het niet zitten :P
  dinsdag 18 januari 2011 @ 08:12:47 #69
124676 RobertoCarlos
pi_91502101
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 07:22 schreef Kudtstudent het volgende:
Heeft iemand last minute nog een denderende Prota samenvatting? Ik heb het tentamen vanmiddag en zie het niet zitten :P
Ik heb er wel een maar ik weet niet of ie denderend is. Ik heb hem zelf weinig gebruikt. Zal ik hem pm-en?
pi_91502128
Yes graag! :)
  dinsdag 18 januari 2011 @ 08:23:34 #71
124676 RobertoCarlos
pi_91502206
PM me maar even een emailadres, ik kan geloof ik geen bijlage versturen per pm
pi_91502273
Ge pm'd :)
  dinsdag 18 januari 2011 @ 08:33:18 #73
124676 RobertoCarlos
pi_91502304
Done :) Succes!
pi_91502374
Flinke samenvatting. Volgens mij ook best denderend. Dankuwel! Moet nog lukken voor 2 uur vanmiddag om dit één of twee keer door te lezen! Als ik hem haal krijg je een biertje van me ;)
pi_91502847
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 10:15 schreef Cortax het volgende:
Weet iemand waar ik het arrest met de volgende vindplaats kan vinden? Ik neem aan niet op internet, maar ergens in de bieb ofzo?

Rb. Zutphen 19 januari 1882, W. 4829

Niemand die dit weet? Staatsrecht 2 gehaald overigens *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')