Dat vind ik nogal sneu eerlijk gezegd. Kan me wel inbeelden wat voor types dat doen. We hadden afgelopen semester ook een paar van die recidivisten in de werkgroepen.. Altijd te laat, nooit een keer een antwoord geven uit zichzelf en altijd lopen lamballen. En als ze dan eens iets gevraagd werd kwamen er de meest stompzinnige dingen uit.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 19:58 schreef Orbis het volgende:
Ik ga zelf nooit naar nabesprekingen, maar ik ken wel verhalen van mensen die echt weggehoond zijn omdat ze inderdaad van een 8 een 9 wilden maken. Zeker bij toch al drukke nabesprekingen is het soms maar beter om je cijfer niet op te laten vallen.
quote:Op vrijdag 7 januari 2011 20:26 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik had pas bij een nabespreking dat die docent als eerste naar mijn cijfer vroeg. Toen hij zag dat ik een voldoende had, viel er niet meer met hem te praten en zat hij allen maar te benadrukken hoe goed ik die andere vragen had.
Grappige reclame inderdaad, vooral omdat het teruggrijpt naar zo'n oude reclame waar zijn vader ook in zit... 't Is praktisch dezelfde reclame zie ik nu.quote:Op vrijdag 7 januari 2011 22:10 schreef Cortax het volgende:
Zit net trouwens even tv te kijken, iemand anders ook al die briljante LOI-reclame gezien?
Edit:
Hahah dan is die bij deze helemaal geniaal! Ik zag hem gisteren ook idd en vond hem al leukquote:Op zaterdag 8 januari 2011 09:38 schreef Kimochi het volgende:
[..]
Grappige reclame inderdaad, vooral omdat het teruggrijpt naar zo'n oude reclame waar zijn vader ook in zit... 't Is praktisch dezelfde reclame zie ik nu.![]()
Maar met lid 2 kan je in principe nog niet zoveel lijkt me.quote:
Ik ook, 2 per week, ben nu op de helft.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 12:51 schreef Rucebo het volgende:
Zaten de tentamens er maar op, ik heb er 4 deze maand...
Bofkont!quote:Op zaterdag 8 januari 2011 15:07 schreef GDPP het volgende:
Ik heb er nog maar 3 de rest van het jaar.
Hoe moet ik dat zien?quote:
Kinderen zijn gehouden hun ouders te verzorgen, toch?quote:
Vanaf een bepaalde leeftijd neem ik aan, wanneer ze zelfstandig inkomsten kunnen verwerven. Zoals voor het meebetalen in de kosten van het huishouding in het artikel hieronder geregeld.quote:Op zaterdag 8 januari 2011 23:45 schreef Orbis het volgende:
[..]
Kinderen zijn gehouden hun ouders te verzorgen, toch?
Hmm, oké, dat zou kunnen. Beetje vreemd wel dat er geen uitleg over wordt gegeven in m'n studieboek en ook met googelen vind ik niets.quote:Op zondag 9 januari 2011 00:16 schreef Orbis het volgende:
Volgens mij is het vooral een plicht om voor je 'oude' ouders te zorgen. Het is niet meer dan logisch dat kinderen hun ouders niet kunnen laten vallen zodra ze bejaard zijn.
Ik kan me zo voorstellen dat er domweg nooit beroep op wordt gedaan. Tegenwoordig kan een bejaarde ook naar een verzorgingstehuis en hoeven de kinderen niet meer bij te springen. Ouderen worden zelfstandiger. Bovendien zal er niet echt kwaliteitszorg volgen na een afgedwongen toepassing van art. 392quote:Op zondag 9 januari 2011 00:20 schreef Fascination het volgende:
[..]
Hmm, oké, dat zou kunnen. Beetje vreemd wel dat er geen uitleg over wordt gegeven in m'n studieboek en ook met googelen vind ik niets.
True, maar dan kun je een rechtsregel nog wel toelichten.quote:Op zondag 9 januari 2011 00:24 schreef Orbis het volgende:
[..]
Ik kan me zo voorstellen dat er domweg nooit beroep op wordt gedaan. Tegenwoordig kan een bejaarde ook naar een verzorgingstehuis en hoeven de kinderen niet meer bij te springen. Ouderen worden zelfstandiger. Bovendien zal er niet echt kwaliteitszorg volgen na een afgedwongen toepassing van art. 392.
Ik denk dat het net zo iets is als in beroep gaan tegen een echtscheiding: waarom zou je het in hemelsnaam doen? De relatie zal er echt niet beter op worden.
Misschien staat iets in de 'Tekst & commentaar Burgerlijk wetboek', als je het echt heel graag wilt wetenquote:Op zondag 9 januari 2011 00:31 schreef Fascination het volgende:
[..]
True, maar dan kun je een rechtsregel nog wel toelichten.![]()
Bedankt voor het meedenken iig.
Staat iig redelijk bondig in de Asser.quote:Op zondag 9 januari 2011 00:20 schreef Fascination het volgende:
[..]
Hmm, oké, dat zou kunnen. Beetje vreemd wel dat er geen uitleg over wordt gegeven in m'n studieboek en ook met googelen vind ik niets.
Geweldigquote:Op zaterdag 8 januari 2011 09:38 schreef Kimochi het volgende:
[..]
Grappige reclame inderdaad, vooral omdat het teruggrijpt naar zo'n oude reclame waar zijn vader ook in zit... 't Is praktisch dezelfde reclame zie ik nu.![]()
Bij ons doen ze het wel eens 2 dagen na elkaar, echt handig.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 17:04 schreef Kudtstudent het volgende:
Jeetje wat proppen ze die tentamens van ons in een kort tijdsbestek zeg.. Afgelopen vrijdag Strafrecht 2 en morgen alweer Bestuursrecht 2, en dan dinsdag alweer Rechtsgeschiedenis 2. Ik ben er zo klaar mee
O dat is helemaal debiel inderdaad.. Dan hebben wij het nog makkelijk..quote:Op dinsdag 11 januari 2011 18:52 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Bij ons doen ze het wel eens 2 dagen na elkaar, echt handig.
En gewoon college de week ervoor.
Antwoord:quote:2a. Wat is de achtergrond van de regel dat een bestuursorgaan bevoegdheden niet mag delegeren aan ondergeschikten (artikel 10:14 Awb)? (2 pnt)
Ze vragen naar de achtergrond van de rechtsregel en vervolgens loop je gewoon punten mis als je niet ingaat op het feit dat de delegans wel beleidsregels kan vaststellen. Uit hun eigen formulering van het antwoord blijkt niet eens dat dat iets te maken heeft met de achtergrond van de regel.quote:Delegatie is niet geschikt voor een verhouding ten opzichte van een
ondergeschikte. Een kenmerk van delegatie is dat je de bevoegdheid geheel
overdraagt aan een ander. De delegans kan alleen beleidsregels vaststellen;
verder heb hij geen invloed op hoe die ander de bevoegdheid uitoefent. Als je
nu delegeert naar een ondergeschikte, dan is die ondergeschikte gelet op de
hiërarchische verhouding verplicht om al je aanwijzingen, algemene maar ook
bijzondere, op te volgen. Dat staat dus haaks op de bedoeling van delegatie.
Vandaar dat delegatie aan ondergeschikten niet mogelijk is.
De crux is: alleen beleidsregels van de delegans (art. 10:16 Awb), 1 pt, en
tegelijktijd ivm ondergeschiktheid ook allerlei (algemene of bijzondere)
instructies van de delegans, 1 pt. pt voor algemener antwoord zoals:
ondergeschikte delegataris krijgt eigen bevoegdheid maar delegans blijft
verantwoordelijk; of: delegataris komt als bestuursorgaan naast
bovengeschikte te staan. Dan wel goed uitwerken.
Ik sluit mij aan bij de klagers. Ik vind het redelijk maf dat ik aanstaande vrijdag een deeltentamen heb van Inleiding Strafrecht, terwijl het eindtentamen van Inleiding Strafrecht de maandag daarop is. Dan weet ik geen eens hoeveel punten ik voor dat deeltentamen heb behaald. Ik had liever Rechtsgeschiedenis op de maandag en dan een week later het eindtentamen Strafrecht.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 18:52 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Bij ons doen ze het wel eens 2 dagen na elkaar, echt handig.
En gewoon college de week ervoor.
Ik kan me herinneren dat ik bij het tentamen Inleiding Staats- en Bestuursrecht in Leiden vorig jaar ook punten ben misgelopen door zulke antwoorden. Het zal wel een dingetje van de sectie zijn...quote:Op woensdag 12 januari 2011 00:04 schreef Kudtstudent het volgende:
Ze vragen naar de achtergrond van de rechtsregel en vervolgens loop je gewoon punten mis als je niet ingaat op het feit dat de delegans wel beleidsregels kan vaststellen. Uit hun eigen formulering van het antwoord blijkt niet eens dat dat iets te maken heeft met de achtergrond van de regel.
Of lees ik het nu gewoon verkeerd?
Ik ben ook benieuwd. Je zult het verhaal echter niet uit mijn mond horen, ik heb meteen al aangegeven dat ik het dus echt niet ga presenterenquote:Op woensdag 12 januari 2011 08:54 schreef Cortax het volgende:
Zit ook wel wat in, maar heb er deze week nu 3, maandag/woensdag/vrijdag. Daarna dan klaar maar dan wacht de Studentenrechtbank nog
@aaipod, jij hebt pech. Ben wel benieuwd naar je verhaal
Hier trouwens de Koning der Wettenbundels voor in de OP:
[ afbeelding ]
Haha, gefeliciteerd! Ik heb arbeidsrecht met een 6,5 gehaald.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 10:50 schreef Yashaaaaa het volgende:
NOOOOOOOOOIT MEER STRAFRECHT![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
oftewel ik heb strafprocesrecht gehaald, met een 6,5 nog wel (ja ik weet is geen hoog cijfer maar had verwacht dat ik precies een 6je zou hebben en dat ze dan nog naar boven hadden moeten afronden)
Gefeliciteerdquote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:59 schreef Kudtstudent het volgende:
Cijfer voor burgerlijk recht 2 en strafrecht 2 binnen. Op beide een 7. Ben ik even blij dat ik die twee in the pocket heb. Nu hopen dat Bestuurs 2 ook voldoende was en keihard studeren voor rechtsgeschiedenis 2
Ja dusquote:Casus I
BV InPak wordt op 30 november 2010 failliet verklaard. De curator ziet geen mogelijkheden voor een doorstart en besluit daarom om het personeel van BV InPak, met inachtneming van de daarvoor geldende opzegtermijn en met machtiging van de Rechter-Commissaris, te ontslaan. Eén van de ontslagen werknemers, Rob Oudman, heeft een vordering van ¤ 3.000,- op BV InPak ter zake van loon verschuldigd door BV InPak over de maanden september, oktober en november 2010. Daarnaast heeft Rob Oudman een vordering van ¤ 2.000,- ter zake van het over de opzegtermijn verschuldigde loon. Op 14 januari 2011 vindt de verificatievergadering plaats.
Vraag 1 (12 punten):
Leg uit aan Rob wat hij dient te ondernemen om zijn vorderingen voldaan te krijgen en bespreek zijn positie als schuldeiser in het faillissement van BV InPak wat betreft beide vorderingen.
Casus II
Margriet sluit een ongevallenverzekering af bij verzekeraar Beterleven, uit hoofde waarvan bij haar invaliditeit als gevolg van een ongeval een vast bedrag van ¤ 100.000,- zal worden uitgekeerd.
Margriet raakt invalide wanneer de taxi waarvan zij als passagier gebruik maakt betrokken raakt bij een verkeersongeval.
Het blijkt dat Margriet bij het sluiten van de verzekering in het door Beterleven ter invulling overgelegde vragenformulier een vraag naar eventueel gebruik van medicijnen onbeantwoord heeft gelaten. Zij heeft er zodoende geen melding van gemaakt dat zij in verband met een longaandoening medicijnen gebruikt. Zij heeft er niet bij stil gestaan dat Beterleven dat van belang zou vinden.
Vraag 2a (6 punten):
Is Beterleven gehouden tot uitkering aan Margriet?
Vervolg casus II
Veronderstel – ongeacht uw antwoord op de vorige vraag – dat Beterleven inderdaad ¤ 100.000,- uitkeert aan Margriet. Aangezien het ongeval te wijten was aan de taxichauffeur, toont diens werkgever zich bereid aan de slachtoffers van het ongeval de door hen geleden schade te vergoeden.
Vraag 2b (4 punten):
Kan Margriet ook haar volledige schade van het taxibedrijf vorderen?
Die 2de vordering van de werknemer na uitspraak van het faillissement in casus 1 is toch een boedelschuld?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 16:33 schreef Cortax het volgende:
[..]
Ja dus(dit is overigens niet het hele tentamen)
Vrijdag tentamen Goederen- en Insolventierecht, dus blij dat ik die iig nog weetquote:
Thanks! Als je goed leert zal je het ook wel halen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:48 schreef Yashaaaaa het volgende:
Nice, jij ook gefeliciteerd dandie ga ik in maart doen
Echt he, met inschrijven voor nieuwe vakken.. Ik ga contractenrecht volgen, en dat is één van de verplichte vakken.. Zijn alle werkgroepen vol, ik dinsdag al voor gebeld, ja ze wisten er van en er kwam een oplossing.. Maar alles zit nog vol
Ga ook Onderneming en Arbeid en Sociaalzekerheidsrecht volgen, daar al wel voor ingeschreven
Ga jij ook de arbeidsrechtelijke kant op Fascination?
Je bent nog ruim op tijd met aanmelden, dus ze komen wel met een oplossing; hetzij dat je bij een groep wordt toegevoegd, hetzij dat er een nieuwe groep wordt aangemaakt. Ja, ik hoop ook dat er nog een middagcollege komt voor sociaalzekerheidsrecht, in de avond is behoorlijk vervelend, maar ik verwacht het niet.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:09 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ja maar dit keer hadden ze toch geen duidelijke datum gegeven, maar gewoon vanaf januari ofzo toch?
Naja het zou nog opgelost worden en anders moest ik maar bellen.. Het is een verplicht vak dus ja, moet toch watHoop dat ik in de middaggroepen terecht kan zodat ik sochtends kan blijven werken en een betere aansluiting heb op sociaalzekerheidsrecht, alhoewel ik daarvan ook nog hoop dat er een middag college komt
Nee, die kon ik nog niet volgen. Lijkt me ook niet echt een boeiend vak.quote:Op zondag 16 januari 2011 20:11 schreef Yashaaaaa het volgende:
Fascination heb jij toevallig morgen ook Internationaal Privaatrecht?
Heb opzich alle stof + arresten + verdragen doorgenomen maar ik vind het nog steeds een vaag vak hoor..
Wilde eigenlijk nu nog wat college aantekeningen doornemen die ik op blueboard had gevonden (ben zelf niet meer naar de colleges geweest toen ik er achter kwam dat hij nog steeds letterlijk hetzelfde aan het vertellen was) maar daar heb ik nu echt geen zin meer in.. Morgenvroeg maar nog even..
Erasmus uni?quote:Op woensdag 12 januari 2011 00:18 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Ik sluit mij aan bij de klagers. Ik vind het redelijk maf dat ik aanstaande vrijdag een deeltentamen heb van Inleiding Strafrecht, terwijl het eindtentamen van Inleiding Strafrecht de maandag daarop is. Dan weet ik geen eens hoeveel punten ik voor dat deeltentamen heb behaald. Ik had liever Rechtsgeschiedenis op de maandag en dan een week later het eindtentamen Strafrecht.
quote:Rb. Zutphen 19 januari 1882, W. 4829
Ik heb er wel een maar ik weet niet of ie denderend is. Ik heb hem zelf weinig gebruikt. Zal ik hem pm-en?quote:Op dinsdag 18 januari 2011 07:22 schreef Kudtstudent het volgende:
Heeft iemand last minute nog een denderende Prota samenvatting? Ik heb het tentamen vanmiddag en zie het niet zitten
Niemand die dit weet? Staatsrecht 2 gehaald overigensquote:Op maandag 17 januari 2011 10:15 schreef Cortax het volgende:
Weet iemand waar ik het arrest met de volgende vindplaats kan vinden? Ik neem aan niet op internet, maar ergens in de bieb ofzo?
Rb. Zutphen 19 januari 1882, W. 4829
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |