Ja dusquote:Casus I
BV InPak wordt op 30 november 2010 failliet verklaard. De curator ziet geen mogelijkheden voor een doorstart en besluit daarom om het personeel van BV InPak, met inachtneming van de daarvoor geldende opzegtermijn en met machtiging van de Rechter-Commissaris, te ontslaan. Eén van de ontslagen werknemers, Rob Oudman, heeft een vordering van ¤ 3.000,- op BV InPak ter zake van loon verschuldigd door BV InPak over de maanden september, oktober en november 2010. Daarnaast heeft Rob Oudman een vordering van ¤ 2.000,- ter zake van het over de opzegtermijn verschuldigde loon. Op 14 januari 2011 vindt de verificatievergadering plaats.
Vraag 1 (12 punten):
Leg uit aan Rob wat hij dient te ondernemen om zijn vorderingen voldaan te krijgen en bespreek zijn positie als schuldeiser in het faillissement van BV InPak wat betreft beide vorderingen.
Casus II
Margriet sluit een ongevallenverzekering af bij verzekeraar Beterleven, uit hoofde waarvan bij haar invaliditeit als gevolg van een ongeval een vast bedrag van ¤ 100.000,- zal worden uitgekeerd.
Margriet raakt invalide wanneer de taxi waarvan zij als passagier gebruik maakt betrokken raakt bij een verkeersongeval.
Het blijkt dat Margriet bij het sluiten van de verzekering in het door Beterleven ter invulling overgelegde vragenformulier een vraag naar eventueel gebruik van medicijnen onbeantwoord heeft gelaten. Zij heeft er zodoende geen melding van gemaakt dat zij in verband met een longaandoening medicijnen gebruikt. Zij heeft er niet bij stil gestaan dat Beterleven dat van belang zou vinden.
Vraag 2a (6 punten):
Is Beterleven gehouden tot uitkering aan Margriet?
Vervolg casus II
Veronderstel – ongeacht uw antwoord op de vorige vraag – dat Beterleven inderdaad ¤ 100.000,- uitkeert aan Margriet. Aangezien het ongeval te wijten was aan de taxichauffeur, toont diens werkgever zich bereid aan de slachtoffers van het ongeval de door hen geleden schade te vergoeden.
Vraag 2b (4 punten):
Kan Margriet ook haar volledige schade van het taxibedrijf vorderen?
Die 2de vordering van de werknemer na uitspraak van het faillissement in casus 1 is toch een boedelschuld?quote:Op vrijdag 14 januari 2011 16:33 schreef Cortax het volgende:
[..]
Ja dus(dit is overigens niet het hele tentamen)
Vrijdag tentamen Goederen- en Insolventierecht, dus blij dat ik die iig nog weetquote:
Thanks! Als je goed leert zal je het ook wel halen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 12:48 schreef Yashaaaaa het volgende:
Nice, jij ook gefeliciteerd dandie ga ik in maart doen
Echt he, met inschrijven voor nieuwe vakken.. Ik ga contractenrecht volgen, en dat is één van de verplichte vakken.. Zijn alle werkgroepen vol, ik dinsdag al voor gebeld, ja ze wisten er van en er kwam een oplossing.. Maar alles zit nog vol
Ga ook Onderneming en Arbeid en Sociaalzekerheidsrecht volgen, daar al wel voor ingeschreven
Ga jij ook de arbeidsrechtelijke kant op Fascination?
Je bent nog ruim op tijd met aanmelden, dus ze komen wel met een oplossing; hetzij dat je bij een groep wordt toegevoegd, hetzij dat er een nieuwe groep wordt aangemaakt. Ja, ik hoop ook dat er nog een middagcollege komt voor sociaalzekerheidsrecht, in de avond is behoorlijk vervelend, maar ik verwacht het niet.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 19:09 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ja maar dit keer hadden ze toch geen duidelijke datum gegeven, maar gewoon vanaf januari ofzo toch?
Naja het zou nog opgelost worden en anders moest ik maar bellen.. Het is een verplicht vak dus ja, moet toch watHoop dat ik in de middaggroepen terecht kan zodat ik sochtends kan blijven werken en een betere aansluiting heb op sociaalzekerheidsrecht, alhoewel ik daarvan ook nog hoop dat er een middag college komt
Nee, die kon ik nog niet volgen. Lijkt me ook niet echt een boeiend vak.quote:Op zondag 16 januari 2011 20:11 schreef Yashaaaaa het volgende:
Fascination heb jij toevallig morgen ook Internationaal Privaatrecht?
Heb opzich alle stof + arresten + verdragen doorgenomen maar ik vind het nog steeds een vaag vak hoor..
Wilde eigenlijk nu nog wat college aantekeningen doornemen die ik op blueboard had gevonden (ben zelf niet meer naar de colleges geweest toen ik er achter kwam dat hij nog steeds letterlijk hetzelfde aan het vertellen was) maar daar heb ik nu echt geen zin meer in.. Morgenvroeg maar nog even..
Erasmus uni?quote:Op woensdag 12 januari 2011 00:18 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Ik sluit mij aan bij de klagers. Ik vind het redelijk maf dat ik aanstaande vrijdag een deeltentamen heb van Inleiding Strafrecht, terwijl het eindtentamen van Inleiding Strafrecht de maandag daarop is. Dan weet ik geen eens hoeveel punten ik voor dat deeltentamen heb behaald. Ik had liever Rechtsgeschiedenis op de maandag en dan een week later het eindtentamen Strafrecht.
quote:Rb. Zutphen 19 januari 1882, W. 4829
Ik heb er wel een maar ik weet niet of ie denderend is. Ik heb hem zelf weinig gebruikt. Zal ik hem pm-en?quote:Op dinsdag 18 januari 2011 07:22 schreef Kudtstudent het volgende:
Heeft iemand last minute nog een denderende Prota samenvatting? Ik heb het tentamen vanmiddag en zie het niet zitten
Niemand die dit weet? Staatsrecht 2 gehaald overigensquote:Op maandag 17 januari 2011 10:15 schreef Cortax het volgende:
Weet iemand waar ik het arrest met de volgende vindplaats kan vinden? Ik neem aan niet op internet, maar ergens in de bieb ofzo?
Rb. Zutphen 19 januari 1882, W. 4829
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |