abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_90833968
Het is alweer even geleden dat ik (aaipod) heb gepost hier. Momenteel heb ik het echt ontzettend druk. Honours is een stuk leuker geworden, maar ook een stuk drukker.

Mijn laatste echte update was maanden geleden. Ik moest toen verplicht een extra vak erbij kiezen en alleen Essential Econometrics was nog beschikbaar. Dat was even slikken want integenstelling tot alle andere vakken had dit vak 4 verplichte contacturen per week integenstelling tot 2. Daarnaast moest ik ook nog eens Academisch schrijven volgen van 2 uur per week en het verdiepende deel van honours was ook 8 uur per week was. Dit alles moest ook voorbereid worden en uiteindelijk was ik zo'n 12 - 14 uur per week extra kwijt aan de studie.

Essential Econometrics bleek een ontzettend leuk vak te zijn en ik heb het uiteindelijk zonder al teveel moeite afgesloten met een 7. Maar er ging wel ontzettend veel werk in de opdrachten zitten. Ik ben minimaal 30 uur bezig geweest met de afsluitende opdracht. Het was echter wel heel leuk. Ik heb onder andere onderzoek gedaan naar de relatie tussen de economische groei, inflatie en dergelijke factoren en de uitkomst van de Engelse general elections tussen 1950 en nu doormiddel van verschillende econometrische analysemodellen. Onderzoek dat nog niet eerder door de faculteit was verricht. Heel iets anders dan rechten dus, maar wel ontzettend leuk en bovendien een statisch significante relatie gevonden!

Academisch schrijven bleek ook boven verwachting leuk te zijn, de opdrachten waren bij tijd best nuttig en de groep was erg leuk.

Helaas is de reguliere studie er door dit alles wel een beetje bijingeschoten. Ik heb 4 rechtenvakken. Bestuursrecht, Burgerlijk recht 2, Strafrecht 2 en Rechtsgeschiedenis 2 (Romeins recht). Helaas heb ik twee van deze vakken niet gevolgd. Rechtsgeschiedenis en Straf.

Het tentamen van Strafrecht heb ik vrijdag en ik heb het boek nog niet open gehad en welgeteld 1 werkgroep bijgewoond en 2 hoorcolleges. We mogen wel van een klein wonder spreken als ik dit nog ga halen!

Rechtsgeschiedenis precies hetzelfde en ook daar heb ik maar 5 dagen voor om o.a. Prota door te werken. Ik heb het boek net even opengeslagen en dit lijkt al een even onmogelijke opgave.

Maar goed, ik ga gewoon mijn best doen en we zien wel wat er van komt. Mocht ik het niet halen dan zullen dit mijn eerste herkansingen zijn in 2,5 jaar studie bij elkaar opgeteld en ook al is dat heel spijtig weet ik wel zeker dat ik met iets meer tijd deze vakken wel kan halen :)

Overigens heb ik burgerlijk al gehad en ook niet zoveel tijd in gestoken als had gemoeten, maar ik heb er toch een redelijk goed gevoel bij. Over een week hebben we daar uitslag van. Het laatste tentamen is bestuursrecht en daarvan ben ik naar bijna alle werkgroepen geweest en heb ik bovendien een halve bonuspunt, dus daar maak ik me nog niet al teveel zorgen over.

Ik moet nu nog even de laatste hand leggen aan mijn academisch schrijven dossier dat inmiddels 40 pagina's telt en 12.000 woorden en dat inleveren voor het einde van de dag. En een stuk schrijven dat we als het tegenzit moeten voordragen op een symposium voorafgaand aan een oratie over een aantal weken.

Ik zal als ik weer wat meer tijd heb de rest van het topic lezen en weer eens beginnen met wat reageren. Nu weten jullie in ieder geval dat ik nog leef en waarom ik niet zoveel meer post.

En Maharbal, we moeten nog steeds bieren!
  dinsdag 4 januari 2011 @ 14:00:35 #277
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_90834820
Maar wel leuk om ff te lezen, Aaipod :s)
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_90835300
Mooi verhaal aaipod (waarom heb je die username nou niet gehouden :') ), klinkt best intensief! Prota is inderdaad vrij onmogelijk te doen binnen een week, daar moet je echt goed aandacht aan besteden.
Moest wel lachen, op m'n nieuwe opleiding hebben we ook wat rechtsgerelateerde vakken die worden gegeven door een mevrouw die een rechtenstudie heeft gevolgd. Nam ze een keer zo'n Latijnse term op in haar sheets, waarbij er een heel lang verhaal volgde over "dat rotvak, ik weet niet of het nog steeds bestaat, Romeins Recht, ik heb er denk wel acht keer een herkansing voor moeten doen!" _O- Het verhaal was alleen voor mij natuurlijk herkenbaar :')
pi_90835419
Aha, dus jij gaat bij het symposium voorafgaand aan de oratie van Mackor mogelijk een coreferaat houden? Ik ben daar ook, dus ben benieuwd :)

Verder nog mensen hier die morgen Staatsrecht 2 maken?

[ Bericht 6% gewijzigd door Cortax op 04-01-2011 14:24:00 ]
  Moderator dinsdag 4 januari 2011 @ 14:22:19 #280
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_90835631
Even een tvptje kort, binnenkort maar eens opendag van de RUG bezoeken voor de vrije master sociaal recht :@
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_90836077
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 14:00 schreef RobertoCarlos het volgende:
Maar wel leuk om ff te lezen, Aaipod :s)
Danku! :)

quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 14:13 schreef xxiessiexx het volgende:
Mooi verhaal aaipod (waarom heb je die username nou niet gehouden :') ), klinkt best intensief! Prota is inderdaad vrij onmogelijk te doen binnen een week, daar moet je echt goed aandacht aan besteden.
Moest wel lachen, op m'n nieuwe opleiding hebben we ook wat rechtsgerelateerde vakken die worden gegeven door een mevrouw die een rechtenstudie heeft gevolgd. Nam ze een keer zo'n Latijnse term op in haar sheets, waarbij er een heel lang verhaal volgde over "dat rotvak, ik weet niet of het nog steeds bestaat, Romeins Recht, ik heb er denk wel acht keer een herkansing voor moeten doen!" _O- Het verhaal was alleen voor mij natuurlijk herkenbaar :')
Hehe Aaipod is gebanned. Ik merkte op een gegeven moment dat ik tijdens studiegerelateerde activiteiten op de computer wel erg vaak verviel in het bekijken van social media. Facebook en Hyves hebben zo'n mooie uitschakel functie, maar op fok! was de enige manier om even een niet zo makkelijk omkeerbare break te nemen om gebanned te worden. Tubgirl posten in KLB bleek de snelste optie. (Heb het overigens wel netjes gedaan en vermeld in de TT dat er iets not so suitable for work was te verwachten ;) ) (ik kan trouwens al lang mailen voor een unban en zal dat ook eens doen)

quote:
1s.gif Op dinsdag 4 januari 2011 14:17 schreef Cortax het volgende:
Aha, dus jij gaat bij het symposium voorafgaand aan de oratie van Mackor mogelijk een coreferaat houden? Ik ben daar ook, dus ben benieuwd :)

Klopt! Maar we hopen eigenlijk dat we niet gekozen worden, want we hebben het al zo druk. We waren van plan niet heel hard ons best te doen, maar het is uiteindelijk toch wel een leuk stuk geworden over de inperking van de onafhankelijkheid van de advocaat ten behoeve van de bescherming van een goede algemene rechtsbedeling. Ook al ben ik faliekant tegen hebben we het standpunt ingenomen dat we voor zijn en best leuk weten te beargumenteren waarom met wat rechtsfilosofische argumenten en zelfs digestenteksten van Ulpianus haha

[ Bericht 0% gewijzigd door Kudtstudent op 04-01-2011 14:48:21 (dikveelspelvouten) ]
pi_90896060
Ik heb een vraagje voor Maharbal, of een ieder die hier verstand van heeft:

Kan de fiscus goedereren geleverd onder eigendomsvoorbehoud en die zich bevinden bij de failliet uitwinnen? En hoe zit het met bijvoorbeeld goederen die krachtens (bruik)leen zich bevinden bij de failliet? Ik meen dat de fiscus deze gewoon kan uitwinnen, vandaag werd mij echter wat anders verteld.
  woensdag 5 januari 2011 @ 21:07:59 #283
57434 Marloes
Digital Love
pi_90903427
Je bedoelt wanneer er bodembeslag wordt gelegd?
The more you try to erase me,
The more that I appear.
pi_90904030
Ja, sorry :) Meende dat die goederen ook kunnen worden uitgewonnen. Vandaag hoorde ik echter dat de fiscus deze goederen wel opeist, maar dat de eigenaar deze terugkrijgt na een bezwaarschrift oid.
pi_90936721
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 11:45 schreef Cortax het volgende:
Middels die e-mails (die gewoon bewijsmiddelen kunnen zijn) aantonen dat hij de eigendom van die bestanden en de website - al dan niet om niet - heeft overgedragen aan de vereniging. En dan dat dus opeisen. Als het echt irritant is wat die vent doet en dus spoedeisend kan je in kort geding een voorlopige voorziening vragen. Eventueel kan je natuurlijk een schadevergoeding vorderen, mits de vereniging echt geschaad is (en behoudens alle andere voorwaarden die daaraan verbonden zijn)
Nog even daar op terug komend, weet iemand of er voor websites andere dingen gelden dan bovenstaande, dat de website + content dus overgedragen is middels de emails? Ben niet zo thuis in het intellectuele eigendom.
  donderdag 6 januari 2011 @ 17:25:14 #286
124676 RobertoCarlos
pi_90939711
Ik ook niet, maar wat ik wel weet is dat je geen eigenaar kunt zijn van een domeinnaam (ik denk dat je dat bedoelt met het overdragen van een website). Je betaalt een fee voor (ik denk) de huur van een domeinnaam van een organisatie (de ICANN). In die rechten kun je wel handelen. Maar ik vraag mij af of die vrijwilligers dit zo door hebben en of zodoende de (huur cq bruikleen oid van) domeinnaam overgegaan is. Dat zou dan weer moeten blijken uit de emails.

(en veel meer weet ik er ook niet van :) )
pi_90943789
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 21:18 schreef Cortax het volgende:
Ja, sorry :) Meende dat die goederen ook kunnen worden uitgewonnen. Vandaag hoorde ik echter dat de fiscus deze goederen wel opeist, maar dat de eigenaar deze terugkrijgt na een bezwaarschrift oid.
Volgens mij kan je ze alleen terugkrijgen indien het reeël eigendom bij de derde ligt, en dus niet bij de belastingschuldige.. Bij eigendomsvoorbehoud en bruikleen kun je ze dus inderdaad terugkrijgen na hiertegen bezwaar gemaakt te hebben (pin me hier niet op vast hoor)

en trouwens nieuw hier, dus hallo :P
pi_90965925
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 16:26 schreef Yashaaaaa het volgende:

[..]

Nog even daar op terug komend, weet iemand of er voor websites andere dingen gelden dan bovenstaande, dat de website + content dus overgedragen is middels de emails? Ben niet zo thuis in het intellectuele eigendom.
Je moet even onderscheiden tussen de materiële website (de tekstbestanden die de website genereren), die je gewoon door middel van levering kan overdragen. Dit kan op allerlei wijzen, bijvoorbeeld ook gewoon de toegang geven tot de webspace waar de website opstaat. Een tweede component - en dat zal hier wat lastiger zijn - is het intellectuele eigendom. Ook al is de website overgedragen aan jullie, dan berust waarschijnlijk het auteursrecht nog bij die ander en kan hij onder omstandigheden nog wel stappen ondernemen.
pi_90969585
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 18:53 schreef thotic het volgende:

[..]

Volgens mij kan je ze alleen terugkrijgen indien het reeël eigendom bij de derde ligt, en dus niet bij de belastingschuldige.. Bij eigendomsvoorbehoud en bruikleen kun je ze dus inderdaad terugkrijgen na hiertegen bezwaar gemaakt te hebben (pin me hier niet op vast hoor)

en trouwens nieuw hier, dus hallo :P
Bij eigendomsvoorbehoud is er geen sprake van reële eigendom van de derde hoor!

Die kan de fiscus dus gewoon verkopen voor de belastingschuld als het tevens een bodemzaak is.

Zelfde bij huurkoop, financial lease en vast nog een paar anderen. Als de overdracht de bedoeling heeft het goed in het vermogen van de belastingschuldige te laten vallen, en bestemd is tot langdurig gebruik ter plaatse, dan is het een bodemzaak.

Dat juridisch eigendom nog bij een derde ligt door eigendomsvoorbehoud doet er dan niet toe.
Geen referral hier.
pi_90970164
Dank voor de info :) Bij een gewone bruikleen voor korte tijd kan de eigenaar zijn goed dus via zo'n bezwaarschrift opeisen bij de fiscus?
pi_90976982
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 11:51 schreef Cortax het volgende:
Dank voor de info :) Bij een gewone bruikleen voor korte tijd kan de eigenaar zijn goed dus via zo'n bezwaarschrift opeisen bij de fiscus?
Ja, want die bruikleen heeft nooit de strekking gehad om het goed over te doen gaan in het vermogen van de belastingschuldige.
Geen referral hier.
pi_90982780
Weet iemand welke boeken je nodig hebt voor de kernvakken (int. recht/strafrecht etc.) in het eerste jaar aan de UU? Of nog beter, te koop heeft?
pi_90984491
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 11:38 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Bij eigendomsvoorbehoud is er geen sprake van reële eigendom van de derde hoor!

Die kan de fiscus dus gewoon verkopen voor de belastingschuld als het tevens een bodemzaak is.

Zelfde bij huurkoop, financial lease en vast nog een paar anderen. Als de overdracht de bedoeling heeft het goed in het vermogen van de belastingschuldige te laten vallen, en bestemd is tot langdurig gebruik ter plaatse, dan is het een bodemzaak.

Dat juridisch eigendom nog bij een derde ligt door eigendomsvoorbehoud doet er dan niet toe.
Oh Natuurlijk 8)7 was er even niet bij met het eigendomsvoorbehoud.. Bij de bruikleen doelde ik idd ook op die strekking om over te doen gaan
pi_90985158
quote:
1s.gif Op woensdag 5 januari 2011 19:15 schreef Cortax het volgende:
Ik heb een vraagje voor Maharbal, of een ieder die hier verstand van heeft:

Kan de fiscus goedereren geleverd onder eigendomsvoorbehoud en die zich bevinden bij de failliet uitwinnen? En hoe zit het met bijvoorbeeld goederen die krachtens (bruik)leen zich bevinden bij de failliet? Ik meen dat de fiscus deze gewoon kan uitwinnen, vandaag werd mij echter wat anders verteld.
Ik geloof dat je vraag al is beantwoord :D. Het gaat er - in beginsel - om of het bedoeld was dat de failliet daadwerkelijk beschikkingsmacht krijgt over de goederen/overgaat in het vermogen, in dat geval kan de fiscus uitwinnen. Wat vroeger (en nu ook nog wel) dus wel eens werd gedaan is bijvoorbeeld snel een pand verkopen en dan huren, waardoor de fiscus niet kon uitwinnen. Dit staat - uit m'n hoofd - overigens niet in de wet maar in de richtlijnen die zij gebruiken voor invordering.

@ Aaipod:

Klinkt druk! Overigens is Prota best wel te doen in 5 dagen, het is gewoon veel stampen.

Strafrecht had ik ook toentertijd het meeste aan de werkgroepen, maar dat kwam alleen maar doordat je daar kreeg uitgelegd hoe je je antwoorden moest structureren (OVAR en dat soort dingen), omdat dat minder duidelijk uit het boek blijkt/bleek. En succes met de uitslag van BR2. Ik kan me nog herinneren dat dat eigenlijk elk jaar een waar slagveld is met slagingspercentages rond de 30/35% eerste kans hehe.

O, en we moeten zeker dat biertje doen. Ik heb dinsdag nog een tentamen...maar erna kan het in principe weer. Ik geloof dat ik je nummer nog wel ergens heb! :Y
pi_90985659
Over slagveld gesproken. Maandag Burgerlijk Recht 3, ook een drama met die arrestenklapper en die rechtsvergelijking en PETL-principles :').

Volgens mij doel je trouwens op Strafrecht 1? Strafrecht 2 is namelijk procesrecht, daar moet je wel een heel eind kunnen komen met Corstens.
pi_90986390
Strafrecht 2 was inderdaad voornamelijk procesrecht! Overigens is het boek van Corstens per dit jaar niet meer in gebruik op de RuG. We gebruiken nu van Bemmelen en van Veen.

Net het tentamen gehad. Ging boven verwachting goed. Maar durf niet met zekerheid te zeggen dat ik hem gehaald heb. we zullen het zien. De 17de hebben we al uitslag gelukkig :) Burgerlijk krijgen we de 11de terug. Ik hou jullie op de hoogte. Ik heb de 19de geloof ik mijn laatste tentamen (mits geen herkansingen) dan heb ik ook tijd voor bier :)

Succes met Burgerlijk 3, Cortax, ik heb geen idee wat PETL principles zijn en gelukkig hoef ik dat ook nog even een jaartje niet te weten :P
pi_90986953
Zou mooi zijn als je alles alsnog haalt :). PETL-principles is een initatief om tot een uniformering van het aansprakelijkheidsrecht te komen in Europa. Echt behoorlijk theoretisch gelul in het Engels, wat verder totaal niet past binnen het redelijk praktisch ingerichte vak, maar ik geloof dat de faculteit wat meer rechtsvergelijking wenst binnen een vak.

http://en.wikipedia.org/wiki/Principles_of_European_Tort_Law
pi_90987245
Ik bedoelde inderdaad strafrecht 1.

@ Burgerlijk 3: ik vond 'm prima te doen (net als alle burgerlijk recht vakken overigens), inclusief die klapper. Ik geloof dat ik op zowel 2 en 3 een 8 had. Ik kan me nog herinneren dat ik bij 2 bij de nabespreking was omdat ik 2 punten mistte voor een 9 O-). Er zaten mensen voor een 5-> 6 die me toch vies aankeken :P.

Tip voor Burgerlijk 3: indien Oldenhuis nog steeds dat ene klappertje van hem voorschrijft met aansprakelijkheid in het buitenland en wat 'belangrijke' verhalen...lees ze goed. Hij vraagt vaak letterlijk dingen uit die stukken. Onder andere rechtsvergelijkend inderdaad.
pi_90991542
Ik ga zelf nooit naar nabesprekingen, maar ik ken wel verhalen van mensen die echt weggehoond zijn omdat ze inderdaad van een 8 een 9 wilden maken. Zeker bij toch al drukke nabesprekingen is het soms maar beter om je cijfer niet op te laten vallen :P .
last.fm | Voor iemand met een hamer ziet alles eruit als een spijker.
  vrijdag 7 januari 2011 @ 20:26:23 #300
124676 RobertoCarlos
pi_90993037
Ik had pas bij een nabespreking dat die docent als eerste naar mijn cijfer vroeg. Toen hij zag dat ik een voldoende had, viel er niet meer met hem te praten en zat hij allen maar te benadrukken hoe goed ik die andere vragen had. :X

[ Bericht 3% gewijzigd door RobertoCarlos op 07-01-2011 20:35:19 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')