Precies. Maar daar maak je jezelf daar ook schuldig aan (de vraag is "voor jezelf al beantwoord"). Het geloof brengt van alles met zich mee. Voor een ongelovige blokkeert een deel daarvan juist de mogelijkheid goed te leven. Iedereen denkt dat goed met het leven omgaan begint met met de juiste uitgangspunten. Je gaat ervan heel naief vanuit dat jouw uitgangspunten de juiste zijn.quote:Op donderdag 13 januari 2011 16:13 schreef Light7 het volgende:
De vraag van dit topic heeft twee kanten:
1. Wat zijn de redenen waarom je denkt dat God bestaat en welke rol speelt dat in jouw leven?
2. Hoe komen we op het idee dat zo'n God zou bestaan, want er is niets dat daarop wijst.
2 mooie vragen, jammer dat je bij vraag 2 al een eigen invullen en hem al voor jezelf al beantwoord ( voor mij namelijk; wijst letterlijk alles op het bestaan van God, van atomen, naar de structuren in ons lichaam tot aan de sterren en het gehele universum)
Ik miste nog een drug.quote:Op donderdag 13 januari 2011 15:31 schreef Light7 het volgende:
En bij knaagpijn kan je;
1. verdoven ( drugs,meisjes,alcohol,carriere, religie)
2. angst uiten door agressie (agressie in allerlei vormen en ook tegen de gelovigen, bijv. door aa nte vallen, beledigen,spotten,uitlachen etc)
'
Bedoel je dat de Islam niet waar is, maar slechts jouw persoonlijke voorkeur heeft?quote:Op donderdag 13 januari 2011 16:36 schreef Light7 het volgende:
Deelnemer; Tuurlijk denk ik dat wat de Islam zegt het beste is voor mij, daar hoeven we niet mee te dollen; als ik dacht dat de Christendom beter was geweest, was ik een christenen, dat is toch logisch?Als je voor feijnoord bent zeg je toch ook niet dat ajax beter is, anders ben je gewoon een ajacied!
Als je gelooft dat alles Gods wil is en de wasmachine doet het niet meer, wat dan? God is de reden waarom de wasmachine werkt of niet. Er zit niks anders op, om te bidden in de hoop dat het Gods wil verandert. Dat bedoel ik met een verklaring, zonder begrip. Het voorbeeld is in het klein (daar ga je waarschijnlijk over vallen). Maar je kunt het ook heel breed toepassen. Of je komt aanzetten met de vrij wil van de mens. Maar als je de werking van de wereld bestudeerd, dan is ook de vrije wil niet zo vanzelfsprekend.quote:Op donderdag 13 januari 2011 16:48 schreef Light7 het volgende:
Alles verklaart, niets begrepen - als je iets niet begrijpt is het ook niet verklaard; de definities van deze 2 woorden botsen metelkaar. dat is wat ik bij het begin ook zei; als je gelooft zonder dat je logica erchter staat, dan is dat erg gebrekkig (Einstein; Wetenschap zonder religie is blind, en religie zonder wetenschap is mank")
Dat is de Shahadah in uitgebreide vorm.quote:Ik begrijp je gedachtegoed overigens heel goed. Geloven in God is iets heel wat anders. Ik zie Hem als onze ontwerper en wij zijn een ontwerp, netzoals dieren en planten. Alleen bescikken wij over meerdere en geavanceerdere opties. God heeft met deze ontwerp mee een handleiding gegeeven (de Heilige boeken) en Gidsen (de Profeten). Hoe we het best moeten leven weet immers de Maker van ons. Daarom geeft hij adviesen in zijn Handleiding en waarschuwt hij ons voor slechte dingen. Die slechte dingen zijn dingen die we in de eerste instantie aantrekkelijk (lust bijv.). Om ons te waarschuwen zegt hi jook wt de gevolgen kunnen zijn. Of je je eraan houdt of niet mag je zelf met je vrije wil bepalen. We krijgen alle informatie zodanig, dat onze keuzes bepaalt wat er met onze leven en die van in het hiernamaals gebeurd, zodat we later geen kans krijgen om te zeuren (we wisten het niet, etc) als we mis zitten.
Tuurlijk zijn er ook mensen die zonder de Handleiding hee lgoed hun leve nkunnen leiden. Maar mensen hebben nou eenmaal een leidraad nodig, en die heeft God voor ons uitgestippeld. Het feit dat we in Hem moeten geloven zonder dat we hem zien vinden wij heel moeilijk. Logischerwijs kunnen we Hem vinden met onze verstand.Maar wij willen Hem perse meten, we vinden het vernederend om te knielen voor iets of iemand die hoger is dan onszelf, terwijl we hem inet eens zien. Alleen is dat de essentie van het verhaal niet, de essentie is dat we Dankbaar zijn voor wat we hebben gekregen, want wie kan beweren dat hij moeite heeft gedaan om zijn eigen lichaam krijgen? No one! Het is een cadeau geweest van Hem, wat hij terug wilt is niet veel, slechts erkenning dat Hij de Grote en de Enige God is, Machtiger, Sterker,Slimmer dan de mens zelf. (Dat betekent niet dat de Mens een stuk afval is; integendeel Hij houdt van de mens en hecht veel waarde aan hen).
Geloven is gewoon een stukje acceptatie (en dat is de grootste drempel) zonder dat je hem ziet, en dat is voor velen een gekkenwerk; omdat we Hem perse willen zien om te geloven. het enige wat we hoeven te doen is accepteren en slechts Hem aanbidden ( niet de spiegel waarop hij reflecteert (wtenschap), geen geld geen vrouwen)
Ik stelde die vraag aan jou he DUDE ! Waarom jij moslim bent en niet joods,christen of een ander geloof met hetzelfde idee over God. En nu je het er toch over hebt, hoe zit het met het lijstje vragen die ik je gesteld heb. Waar bijvoorbeeld Abraham ... juist. Ik wacht nog steeds op een helder en onderbouwde uiteenzetting. Mijn dank bij voorbaat. O, ik zou het haast vergeten.... Hoe vond je mijn citaten uit de Koran en wat geschiedkundige feiten ?quote:ATON; dude ik zeg helemaal niet dat je moslim moet worden (voor de 50ste keer). en ik wil best dat je jou vragen nogmaals herhaald, maar niet met 20 beweringen eromheen over mosterd en al aub..
Ik heb jarenlang nagedacht over atomen, en ben niet bij God uitgekomen. En nu?quote:Op donderdag 13 januari 2011 16:36 schreef Light7 het volgende:
Als je al een klein beetje nadenkt over atomen kom je daar wel achter..
OK, was er niet het probleem dat men in de Koran kan men lezen dat Mohammed alles heeft vernomen via aartsengel Gabriël. Eerste probleem: engelen duiken maar op in de Thora na de Makkabeese oorlog ( na 135 v.C.), en dan nog enkel onder één geloofsgroep, de Farizeërs ( Johannes Hyrkanus 135-105 v.C.), of is er een andere vroegere indicatie ? We weten ook dat Mohammed de mosterd deels gehaald heeft bij de Koptische christenen. En dan komen we via de mosterd bij Abraham. Deze zou afkomstig zijn uit het Chaldeese Ur. Dit gegeven is pas opgetekend in de 7de eeuw v.C. ten tijde van koning Josia. Verder is er geen enkele aanwijzing of er wel ooit een zekere Abraham heeft bestaan, net zo min als koning Arthur. Niks wat het bestaan van David , Salomon of Mozes kan onderbouwen, of ben ik mis ? Kijk, dat zijn sterfeljke personen geweest en zelfs dát berust enkel tot nu toe op een sage, of heb jij concrete bewijzen van hun bestaan ? Graag had ik dat van jou al eens vernomen, en dan kunnen we verder met de vraag hoe betrouwbaar de Koran, de Thora en de Bijbel is.quote:Op donderdag 13 januari 2011 16:51 schreef Light7 het volgende:
Ik geloof erin dat Islam de enige ware geloof is NA* de komst van de Profeet Mohammed (vrede zij met hem) waarbij hij niets anders zegt dan zijn voorgangers Jezus, Abraham,Mozes,Aaron, Job, Johannes(profeet in de Islam), Yakob, Solomon, David (vrede zij met hen allen). Zij hebben allen slechts 1 ding gezegd; "Er is maar 1 God, en ik ben de Boodschapper en Schepsel van hem" (dit wordt dus de shadah genoemd, geloofsbelijdenis).
Voordat Mohammed (vrede zij met hem) er was, was de Christendom de ware geloof, en voor de Christendom de Jodendom..
Ik denk dat je zou moeten afvragen of er uberhaubt een aanleiding is om te denken dat er een reden is dat er leven is. Nog voor dat je je gaat afvragen waar we, ik neem aan de mens, vandaan komen en waar we eindigen, want die laatste twee vragen zijn op een naturalistische manier ook wel te verklaren.quote:Op donderdag 13 januari 2011 15:31 schreef Light7 het volgende:
Semisane, ik denk dat het in de eerste instantie relevant is om onszelf af te vragen vanwaar wij zelf komen e nwaar wij zullen eindigen. Zolang we hier gee nantwoord op vinden zal het ons altijd knagen.
Er knaagt niks bij mij, laat staan dat ik knaagpijn heb.quote:En bij knaagpijn kan je;
Maar hij is een "adaptatieonist" en accepteert de evolutie theorie niet als medicus zijnde.quote:Op donderdag 13 januari 2011 17:10 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik denk dat je zou moeten afvragen of er uberhaubt een aanleiding is om te denken dat er een reden is dat er leven is. Nog voor dat je je gaat afvragen waar we, ik neem aan de mens, vandaan komen en waar we eindigen, want die laatste twee vragen zijn op een naturalistische manier ook wel te verklaren.
[..]
Er knaagt niks bij mij, laat staan dat ik knaagpijn heb.
Het lichaam wordt ook tot stof onder de aarde.quote:Op donderdag 13 januari 2011 17:16 schreef Light7 het volgende:
Semisane, met je bedoeld eik niet persoonlijk jij, sorry als je dat zo hebt opgevat. En als je daadwerklijk geen knaagpijn hebt is dat alleen maar goed. Naturalistisch kan je ze zeer gebrekkig beantwoorden; want dan zou je moeten geloven dat je stof wordt onder de grond en dat het dan finito is ( en dat vind ik te kortzichtig en onvolledig)
De Ziel die nodig is om het alledaagse mensbeeld te completeren, is een manusje van alles. In de binnenwereld is hij de bron van alle mentale fenomenen, zoals gedachten, gevoelens, de wil en het bewuste aanwezig zijn. Voor de gemeenschap is hij een handelingsbekwame, verantwoordelijke, aansprakelijke deelnemer. Kennistheoretisch gezien is de Ziel een truc om het mensbeeld te vereenvoudigen. Om ergens de grens te trekken, waarachter geen verdere interne structuur meer wordt verondersteld. Het is een logisch atoom met eigenschappen, maar zonder een innerlijke structuur of dynamiek. Daarom staat de Ziel buiten de tijd. De Ziel is onsterfelijk. Om de Ziel potent te maken, beschikt hij over de eigenschap om iets uit het niets te kunnen scheppen (een Vrije Wil). Waarom doe je dat? Het is een vrije keuze. Alles verklaart, niets begrepen. Iemand die in een Vrije Wil gelooft, ziet hem in al zijn daden. Iemand die twijfelt en zoekt, vindt hem nergens. De Vrije Wil bestaat niet. De Ziel is een vereenvoudiging van het mensbeeld. De Ziel is een ander woord voor de interne werking van het lichaam.quote:Op donderdag 13 januari 2011 17:14 schreef Light7 het volgende:
@ deelnemer.
Ik begrijp wat je probeert te zeggen, maar dat is dus niet het geval als je gelooft! Dat bedoel ik met wetenschap en geloof hoort bijelkaar. Je gaat gewoon inderdaad staan bidden voor de washmachine als je denkt dat wetenschap en kennis onzin is. Daarom moet je als gelovigen niet bidden maar gewoon de monteur erbij halen.
Als je hoopt je tentamen te halen door te bidden ben je gewoon idioot bezig. Je doet keihard je best, je leert, als je alleen bid om je tentamen te halen ga je keihard zakken. Het idee dat gelovigen alleen gaan zitten bidden om de wasmachine te repareren is een misverstand, zo zit een gelovige niet inelkaar. En sommigen ongelovigen denken dat het zo zit en vinden het geloof daarom onrealistisch en onzin (terecht als gelovigen dat echt zouden doen, maar onterecht omdat het geloof juist zegt; je moet zelf initiattief nemen)
Kijk kijk, sinds wanneer is Ezra volgens de joden een zoon van God ?? Zwak verweer, temeer we nog zitten met de vraag waar er enig bewijs is dat Abraham, Mozes, David en Salomon ooit hebben bestaan. En hoe het komt dat het begrip ' engel ' maar pas in de 2de eeuw v.C. bestond. Kun je dan de Koran dan nog ernstig nemen ??quote:Op donderdag 13 januari 2011 17:23 schreef Light7 het volgende:
ATON; kom met conrete vragen en niet met halfgare aanvallende subjectieve verhalen van een een of ander.
Concreet heb je tot nu toe gevraagd wrm ik geen christen of jood ben, dat heeft een heel lang antwoord. maar kort gezegd omdat ik het er niet mee eens ben dat Jezus Christus (christenen) en Ezra (bij de Joden) de Zonen zijn van God. God baart niet en is zelf ook niet gebaart. De drie eenheid klopt logischerwijs niet. En omdat ik besef dat de Islam dezelfde dingen zegt als deze religies, zonder deze mankementen.
Liefde is liefde al is het een chemisch proces dat mijn hersens ervan overtuigd heeft dat het meer is.quote:Op donderdag 13 januari 2011 17:19 schreef Light7 het volgende:
Mr.44 , ik ben ook beniewd hoe jij denkt over het liefde, geloof jij overigens? Jou logo zet me aan het denken, ben benieuwd!
Ik vind die vooringenomenheid dat ik hier nog nooit eerder over heb nagedacht nogal arrogant, eerlijk gezegd.quote:Op donderdag 13 januari 2011 17:25 schreef Light7 het volgende:
Haushofer, heb je overjezelf nagedacht? over wat er met je zal gebeuren, over wat je doel is in het leven etc. Het is geen spelletje; heb me huiswerk af maar ik begrijp het nog steeds niet. dat heet bezinnen, als je integer en serieus bent zal je het begrijpen, door logisch te redeneren. Iemand die geisoleerd is in een oerwoud en nog nooit met mensen in contact is gekomen kan door te beredeneren achter Gods bestaan komen.
Ik vind het nogal een boute uitspraak die jij hier doet, naturalistisch zijn die vraagstukken namelijk op een goede, elegante en uitgebereide manier te verklaren. Dat jij die verklaringen niet kan of wilt aannemen is toch echt jou probleem, niet die van de wetenschap.quote:Op donderdag 13 januari 2011 17:16 schreef Light7 het volgende:
Semisane, met je bedoeld eik niet persoonlijk jij, sorry als je dat zo hebt opgevat. En als je daadwerklijk geen knaagpijn hebt is dat alleen maar goed. Naturalistisch kan je ze zeer gebrekkig beantwoorden; want dan zou je moeten geloven dat je stof wordt onder de grond en dat het dan finito is ( en dat vind ik te kortzichtig en onvolledig)
Even een hele korte opmerking en niet bedoelt als aanval, maar een molecuul is niet het zelfde als DNA en anders om ook niet.quote:
Ijskristallen ontstaan ook niet door natuurlijke processen, die worden door kabouters op de ramen geschilderd. Of wou je nou zeggen dat kabouters niet bestaan?quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:00 schreef Light7 het volgende:
Wij zien Zijn persoonlijkheid niet, maar we zien zijn Kunsten op Aarde, en daaruit kunnen we afleiden dat hij Wel bestaat.
Ik dacht dat we hadden afgesproken dat je Paulus er buiten zou houden.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ijskristallen ontstaan ook niet door natuurlijke processen, die worden door kabouters op de ramen geschilderd. Of wou je nou zeggen dat kabouters niet bestaan?
Waarna de ongelovige de deur open doet en ziet dat de wind een tak tegen de deur duwt.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:00 schreef Light7 het volgende:
Als wij ons in een kamer bevinden met 1 deur, en iemand bevindt zich buiten de deur en klopt op deze deur. Zou een ongelovigen zeggen; er is niemand achter deze deur want ik zie diegene niet; een gelovige zegt; klopt je ziet hem niet , maar dat betekent toch niet dat hij niet bestaat, kijk nou Hij klopt!
Dat hebben ze ook niet nodig.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:10 schreef Light7 het volgende:
Natuurlijke processen zorgen voor ijskristallen, maar deze natuurlijke processen hebben geen bewustzijn,
Waarom beseft hij dat er toch een andere wereld is?quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:07 schreef Light7 het volgende:
Semisane je kan het inderdaag op twee manieren bekijken. Of gelovigen verzinnen een hiernamaals uit angst voor het finito zijn. Of ongelovigen ontkennen het hiernamaals omdat ze deze niet zien.
Als ik een foetus in een moedersbuik zou vertellen dat hij op een gegeven moment naar buiten komt in een heel ander wereld, zou hij dit denk ik verwerpen. Hij ziet immers die andere wereld niet, hij krijgt zijn voeding en leeft door en vindt het allemaal best. Hij begrijpt niet waarom hij handen heeft en voeten heeft maar dat vindt hij wel oke. Het lijkt hem ook totaal eng om uit zijn vertrouwde omgeving weg te gaan. Maar wanneer hij geboren wordt beseft hij dat er toch een andere wereld was, en opeens begrijpt hij waarom hij handen en voeten heeft gekregen. De kwartje valt achter pas!
Ik denk dat we hierover een beetje kunnen nadenkenk ; )
Ik discussieer met je. Ik ga uit van feiten en benader jouw argumenten op een logische manier. Als jij daar niet mee om kan gaan sta je misschien gewoon zwak in de discussie.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:11 schreef Light7 het volgende:
Papierenbak jij bent heel offensief terwijl iedereen gewoon zegt wat hij/zij denkt. Als je een mening hebt moet je die geven ga niet zomaar wijzen met JIJ en wees niet persoonlijk aub
thank you!
Say what?quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:12 schreef Light7 het volgende:
hij beseft het omdat hij zich op dat moment daarin bevindt , hij is geboren
ook zo zullen wij worden herboren, alleen begrijpen we niet hoe dat kan en waarom dat zou moeten , netzoals die embryo
alleen hebben wij de kans om dat te realiseren voordat we opnieuw geboren ( mensen die geloven in het hiernamaals)
Je maakt het niet ingewikkeld, je maakt het wazig en geeft eigenlijk geen antwoord op de vraag.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:18 schreef Light7 het volgende:
terrystone sorry dat ik het te ingewikkeld voor je maak; hij beseft het omdat hij op dat moment in het nieuwe wereld leeft. Netzoals jij op een gegeven moment gaat opstaan en je gaat realiseren dat er een hiernamaals is ( al wetend van te voren of volkomen als een verassing)
Hier zit je toch mee verveeld he Light7 ? Hier heb je geen antwoord op zo te zien. Dat is nu het voordeel van wat lektuur te hebben gelezen. En hier doet je ook of je neus bloedt:quote:Op donderdag 13 januari 2011 17:42 schreef ATON het volgende:
[..]
Kijk kijk, sinds wanneer is Ezra volgens de joden een zoon van God ?? Zwak verweer, temeer we nog zitten met de vraag waar er enig bewijs is dat Abraham, Mozes, David en Salomon ooit hebben bestaan. En hoe het komt dat het begrip ' engel ' maar pas in de 2de eeuw v.C. bestond. Kun je dan de Koran dan nog ernstig nemen ??
Nee, je bent je religie aan het spammen.quote:
Nee, dat weet je helemaal niet, Jij wilt dat het zo is omdat jij dat een prettige gedacht vind. Ik vind dat je het mag bewijzen.quote:de natuur heef geen bewustzijn. Maar als je kijk naar wat er allemaal gebeurd , alles perfect georganiseerd, alles heeft metelkaar te maken allse interacteert met elkaar, dan weet je dat dit allemaal bewust zo is gebeurd, zeggen dat alles toevallig zo is gebeurd is voor mij niet te begrijpen (en het is al helemaal neit wetenschappelijk, voor de science liefhebbers).
Dat durf ik sterk te betwijfelen, een baby is namelijk de eerste 18 maanden van zijn leven niet bepaald bewust van zichzelf. Laat staan dat deze begrijpt waarom hij/zij handen en voeten heeft.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:07 schreef Light7 het volgende:
Semisane je kan het inderdaag op twee manieren bekijken. Of gelovigen verzinnen een hiernamaals uit angst voor het finito zijn. Of ongelovigen ontkennen het hiernamaals omdat ze deze niet zien.
Als ik een foetus in een moedersbuik zou vertellen dat hij op een gegeven moment naar buiten komt in een heel ander wereld, zou hij dit denk ik verwerpen. Hij ziet immers die andere wereld niet, hij krijgt zijn voeding en leeft door en vindt het allemaal best. Hij begrijpt niet waarom hij handen heeft en voeten heeft maar dat vindt hij wel oke. Het lijkt hem ook totaal eng om uit zijn vertrouwde omgeving weg te gaan. Maar wanneer hij geboren wordt beseft hij dat er toch een andere wereld was, en opeens begrijpt hij waarom hij handen en voeten heeft gekregen. De kwartje valt achter pas!
Ik heb daar meerdere keren in mijn leven "een beetje" over nagedacht, enkel ik ben tot de conclussie gekomen dat zo iets onwaarschijnlijk en onwerkelijk is.quote:Ik denk dat we hierover een beetje kunnen nadenkenk ; )
Precies. Dat is alles. En dat heeft verder niets te maken met de werkelijkheid of respect.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:25 schreef Light7 het volgende:
dit is wat mijn geloof mij heeft geleerd.
En de eerste prijs voor vraagontwijken gaat naar... roffelroffelroffel... Light7.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:25 schreef Light7 het volgende:
(nee vergelijkingen en kijken naar de natuur is geen bewijs voor een god) o.a. wel ja, zoals ik hierboven allemaal geprobeert heb te illusteren.... zoals ik al zeg, ik probeer je dit niet in te wrijven, dit is hoe ik het zie vanuit mijn geloof, dit is wat mijn geloof mij heeft geleerd.
En wat doet God precies met de natuurwetten heeft hij ze ooit in werking gezet of hebben zij constant zijn aandacht nodig?quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:10 schreef Light7 het volgende:
Natuurlijke processen zorgen voor ijskristallen, maar deze natuurlijke processen hebben geen bewustzijn, God heeft die echter wel. de Natuur is Gods instrument om te scheppen. En wij zijn bewonderd door deze instrument, alleen zouden we juist MEER bewonderd moeten zijn door de gebruiker van deze instrument. De schilder is degene die schildert, niet zijn penseel. Dus we kunnen ook niet beweren dat de natuurlijke wetten zelf voor alles zorgen, het is een mooie middel van God.
Dat is helemaal niet toevallig aangezien we (zowel mensen als planten) resultaat zijn van de omstandigheden. Het zou pas raar zijn als we niet in deze wereld konden overleven. Maar dan hadden we deze discussie niet gehad.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:23 schreef Light7 het volgende:
Is het toevallig dat uit een klein zaadje een hele boom komt, die ook nog is oranje vruchten afgeeft. En heel toevallig hebben wij de O2 nodig van dez bomen, en zei de CO2 van ons.
Hooikoorts, malaria, Andries Knevel, borstkanker, mensen die doofstom geboren worden, hompjes mens die geboren worden. Perfect georganiseerd?quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:23 schreef Light7 het volgende:
Maar als je kijk naar wat er allemaal gebeurd , alles perfect georganiseerd
Waarom zegt het CDA niets over integratie?quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:28 schreef Modus het volgende:
Waarom gaat KD trouwens niet eens in discussie met dit soort types?
Hé! Mongooltjes zijn heel schattig hoor!quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:32 schreef Modus het volgende:
[..]
Hooikoorts, malaria, Andries Knevel, borstkanker, mensen die doofstom geboren worden, hompjes mens die geboren worden. Perfect georganiseerd?
Ik heb daar dus al vaker over gesproken met gelovigen...het probleem van dit soort metaforen is dat ze nergens op slaan. Jij denkt dat die metafoor een antwoord op een vraagstuk of een stelling is, terwijl ze dat juist niet zijn.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:32 schreef Light7 het volgende:
Verder een onzinnige vergelijking, daar we als mens weten waarom foetussen de eerste ± 9 maanden in de baarmoeder zitten. Die periode is verder niet echt te vergelijken met een mensen leven en wat er gebeurt met een mens als deze overlijd.
Je mist mijn voorbeeld ect compleet; en dat is omdat je niet verder kan kijken dan dit wat je zegt. het is een METAFOOR , dus de genoemde objecten moet je niet letterlijk nemen, je moek kijken naar de essentie van mijn metafoor
Het heeft niks te maken met of het mij wel of niet bevalt. Je geeft simpelweg geen echte antwoorden op de gestelde vragen. Je draait om de vragen heen, antwoord met wazige taal, refereert naar je islam site of begint simpelweg over iets anders.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:34 schreef Light7 het volgende:
Ik had het nergens over discussieren, ik stel je een simpele vraag waarop je wederom weigert een fatsoenlijk beargumenteerd antwoord op te geven.
Alles wat je noemt is te verklaren vanuit de wetenschap en had je ook maar een greintje verstand van evolutie en biologie dan wist je dat.
Mijn antwoord was volkomen fatsoenlijk; ik denk dat je dit zegt omdat het je niet bevalt, omdat het tegen jou geloof (of ongeloof) in is.
maargoed, dan weet je heot een gelovige erover denkt, of je daar wat mee doet of niet; your choice !
nu zegt hij het zelfquote:Op donderdag 13 januari 2011 18:34 schreef Light7 het volgende:
Ik had het nergens over discussieren, ik stel je een simpele vraag waarop je wederom weigert een fatsoenlijk beargumenteerd antwoord op te geven.
Alles wat je noemt is te verklaren vanuit de wetenschap en had je ook maar een greintje verstand van evolutie en biologie dan wist je dat.
Mijn antwoord was volkomen fatsoenlijk; ik denk dat je dit zegt omdat het je niet bevalt, omdat het tegen jou geloof (of ongeloof) in is.
maargoed, dan weet je heot een gelovige erover denkt, of je daar wat mee doet of niet; your choice !
Dat snap ik. De werkelijkheid is wel ingewikkeld en ik kies de moeilijke weg. Ik gun je jouw geluk, maar ga alsjeblieft niet net doen alsof je weet hoe alles in elkaar zit, want dat weet je niet. Het enige dat je weet is je religie.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:38 schreef Light7 het volgende:
waarom niet semisane? het geloof is helemala neit zo ingewikkeld,
Dat is allemaal prima en ik begrijp best dat je niet op alles kan reageren, maar wanneer je reageert doe je exact dat wat ik net zei. Dat is geen dialoog voeren maar eenzijdig je punt propageren.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:40 schreef Light7 het volgende:
terrystone, over mijn uitgebreide antwoorden die ik geef kan je een post vinden van waarom ik dat doe, sorry, jij stelt geen simpele vraag als 2x2, dan moet je niet verwachten dat ik een korte antwoord geef als 4. ik dwing sowieso niemand hier om mijn post te lezen toch? je doet het zelf omdat iets in jou je toch doet laat lezen, dat is ook de reden waarom jij nu op deze toopic ben
Nee dat vind ik niet vervelend, ik vind het dom. Je religie verklaart helemaal niks. Het is een cirkelredenatie.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:44 schreef Light7 het volgende:
papierversnipperaar; ik begrijp dat je het allemaal ingewikkeld vindt en dat ik vanuit mijn religie wel dingen kan verklaren vindt jij vervelend.
Ja dat is het wel. En als je echt in discussie gaat met mensen kom je daar achter. Wat ook helpt is gaan studeren. iets biologisch of anderszins wetenschappelijks. Maar als dat te moeilijk voor je is....quote:sorry daarvoor; maar nogmaals; het leven is helemaal neit zo ingewikkeld als je gelooft
greetings
De aanval bestaat uit argumenten, feiten en logica.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:45 schreef Light7 het volgende:
dialoog wordt lastig als je aangevallen wordt, en dat probeer ik te weren. vandaar dat ik eenzijdig mijn ding vertel en geen tijd heb om julllie dezelfde vragen terug te vragen; excuses!
Dat zei ik helemaal niet.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:48 schreef Light7 het volgende:
papierguy; ik studeer geneeskunde dat ten eerste.
ten tweede vraag ik me daadwerklijk af wat jij studeert als je zegt dat discussies oplossingen zijn.
Ik begrijp het wel. Beter dan jij. Religie is een cirkelredenatie en een stoplap voor hele menselijke vragen, Maar het heeft niets te maken met de werkelijkheid waar jij iedere keer tegen aan botst en dan "belediging" en "respect"gaat roepen.quote:ten derde vind je het dom omdat je het niet begrijpt, en daarom verwerp je het ook. het feit dat jij het niet wilt begrijpen betekent niet dat het niet begrijpelijk is.
Maar een hiernamaals is ook compleet ondenkbaar voor mijquote:Op donderdag 13 januari 2011 18:38 schreef Light7 het volgende:
waarom niet semisane? het geloof is helemala neit zo ingewikkeld, de boodschap die je kan halen uit zo'n simpele metafoor kan je toepassen op het geloof. Voor mensen die niet geloven is dit juist een heel gesimplifieerd toelichting van het hiernamaals zou ik juist denken
Ik ben het hele topic al serieus. Jij gaat niet in op vragen en argumenten.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:49 schreef Light7 het volgende:
papier hier, ik kan je laaggradige posts niet bijhouden, als je serieus wat te zeggen hebt ga ik selectief reageren,
groeten
Vind je het gek dat mensen je punten aanvallen (jij als persoon wordt hier niet of nauwelijks aangevallen hoezeer jij dat ook zo voelt)quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:45 schreef Light7 het volgende:
dialoog wordt lastig als je aangevallen wordt, en dat probeer ik te weren. vandaar dat ik eenzijdig mijn ding vertel en geen tijd heb om julllie dezelfde vragen terug te vragen; excuses!
Respect betekend dat je het met hem eens bent. Als je zijn mening niet deelt ben je respectloos en voelt hij zich persoonlijk aangevallen.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:50 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Vind je het gek dat mensen je punten aanvallen (jij als persoon wordt hier niet of nauwelijks aangevallen hoezeer jij dat ook zo voelt)
Waarom ik niet geloof in een alwetende en almachtige god? Simpel, ik geloof daar gewoon niet in, ik kan het gewoon niet. Ik vind het op zich wel interessant als iemand dat wel met volle overtuiging kan, maar zelf kan ik die connectie niet maken, kennelijk mis ik gewoon het "geloofs-gen" ofzo.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:38 schreef Light7 het volgende:
waarom niet semisane? het geloof is helemala neit zo ingewikkeld, de boodschap die je kan halen uit zo'n simpele metafoor kan je toepassen op het geloof. Voor mensen die niet geloven is dit juist een heel gesimplifieerd toelichting van het hiernamaals zou ik juist denken
Maar het gaat er niet om wat iemand als een meer reële gedachte zietquote:Op donderdag 13 januari 2011 18:51 schreef Light7 het volgende:
religie is volledig reeel, veel reeeler dan de gedachte (slechts nog steeds een gedachte) dat wij uit aminozuren endan uit apen zijn onstaan.
We zijn niet uit apen ontstaan. We delen voorouders met verschillende primaten.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:51 schreef Light7 het volgende:
religie is volledig reeel, veel reeeler dan de gedachte (slechts nog steeds een gedachte) dat wij uit aminozuren endan uit apen zijn onstaan.
Ik heb er niet voor gekozen, je begrijp me verkeerd. Je zal het moeilijk kunnen voorstellen, want jij bent nu eenmaal iemand die niet alleen de behoefte heeft om te geloven, maar dit ook kan dus dat is het lastig om te begrijpen dat er ook mensen zijn die zowel de behoefte niet hebben maar ook niet in staat zijn om te geloven in een almachtig en alkrachtige goddelijke entiteit.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:55 schreef Light7 het volgende:
Semisane,
je zegt; Simpel, ik geloof daar gewoon niet in, ik kan het gewoon niet. kan je dit beargumenteren?? als je ervoor hebt gekozen om niet te geloven moet je tog tenminste weten waarom je daarvoor gekozen hebt?
Ik begrijp de koppeling die je wilt maken, ik geef alleen aan dat de manier waarop je de koppeling maakt niet deugt.quote:in een metafoor moet je kijken naar de koppeling die wordt gemaakt met wat ik wil uitleggen, je hoeft je niet te laten belemmeren door objecten in de metafoor zelf....
quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:51 schreef Light7 het volgende:
Op basis waarvan ga jij er vanuit dat er een 'hiernamaals' is dan? Als er nou ergens geen enkele grond voor is...quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:57 schreef Light7 het volgende:
en overigens; inhoudelijk is de hiernamaals moeilijk in te beelden, daarin heb je gelijk. Socrates zegt ook; een begrensde persoon kan het onbegrensde niet inbeelden: ). in heilige boeken zijn er enkele beschrijvingen gedaan van het hiernamaals, en dat is het enige wat we erover weten..
Deze metafoor duidt op een mogelijkheid. Mogelijkheden zijn er zat. De feiten wijzen niet in deze richting. Het is mogelijk dat ik Barak Obama ben en dat Obama beter Nederlands spreekt dan je had verwacht. Maar daarom hoeft het nog niet zo te zijn.quote:Op donderdag 13 januari 2011 18:12 schreef Light7 het volgende:
hij beseft het omdat hij zich op dat moment daarin bevindt , hij is geboren
ook zo zullen wij worden herboren, alleen begrijpen we niet hoe dat kan en waarom dat zou moeten , netzoals die embryo
alleen hebben wij de kans om dat te realiseren voordat we opnieuw geboren ( mensen die geloven in het hiernamaals)
In principe zegt de evolutietheorie niets over het bestaan van een God. Je kunt hooguit zeggen dat we met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen zeggen dat een God niet de soorten heeft geschapen. Maar verder?quote:Op donderdag 13 januari 2011 20:21 schreef Totebol het volgende:
Draude - Als ik de evolutieleer goed begrepen heb is het onwaarschijnlijk dat God bestaat en zeer waarschijnlijk dat de ellende op de wereld een gevolg is van de dierlijke (wij noemen dat onbeschaafde) gedragingen van de mens.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |