abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107175519
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 12:40 schreef sp3c het volgende:
grote vraag is wat mij betreft hoeveel we er kopen

toch 85?

of 3 squadrons en 3 squadrons F16 block 52?
3 squadrons en 3 squadrons (Sky)hawks en 1 squadron air superiority fighters (=3+1 toestellen inzetbaar)?

of wat?
NATO eis is/blijft 6 squadrons.

Maar ik zie NL niet 85 nieuwe toestellen kopen. Men zal dus wel het aantal kisten per squadron omlaag brengen. 8 of 12 per squadron. Meer zie ik het niet worden. Tel het opleidings Sqn in de VS en een klein recce Sqn in NL mee en men hoeft maar 4 "volwaardige" squadrons te vullen. :')

Mijn gok: 40/42 kisten.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Moderator dinsdag 24 januari 2012 @ 12:51:00 #202
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_107175584
drie squadrons lijkt me ook een absoluut minimum ja maar je zou een air superiority fighter als specialistisch wapen kunnen zien naast je werkpaard(en)

quote:
7s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 12:42 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Waarom?
omdat die ze al voor een appel en een ei hebben besteld gewoon om het eerste schaap over de brug te hebben _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 24 januari 2012 @ 12:55:10 #203
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_107175728
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 12:48 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

NATO eis is/blijft 6 squadrons.

Maar ik zie NL niet 85 nieuwe toestellen kopen. Men zal dus wel het aantal kisten per squadron omlaag brengen. 8 of 12 per squadron. Meer zie ik het niet worden. Tel het opleidings Sqn in de VS en een klein recce Sqn in NL mee en men hoeft maar 4 "volwaardige" squadrons te vullen. :')

Mijn gok: 40/42 kisten.
NATO eisen zijn iirc allemaal richtlijnen?

maar dan zou ik voorstander zijn van 3 squadrons F35 en 3x light fighter/trainer

36x F35 en 36 of 48x BAe Hawk 200?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_107175972
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 12:55 schreef sp3c het volgende:

[..]

NATO eisen zijn iirc allemaal richtlijnen?
Valt altijd te omzeilen. Kijk maar naar de eisen mbt de Marine. NL telt de, aan België, verkochte fregatten gewoon nog mee om aan die eis te voldoen. ;)

quote:
maar dan zou ik voorstander zijn van 3 squadrons F35 en 3x light fighter/trainer

36x F35 en 36 of 48x BAe Hawk 200?
3 sqn's met de opvolger van de F-16 is wel het minimum. :Y

En die 3 x light vullen met de BAE Hawk 200? Dat model is al ouder dan de Eurofighter. ;) Er zal toch wel iets nieuwer/beter op de markt zijn in de lichte sectie?
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Moderator dinsdag 24 januari 2012 @ 13:10:35 #205
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_107176280
ongetwijfeld ... ging me meer om het idee en Hawk was de eerste die in mij opkwam :D

eigenlijk ben ik nog het meest fan van A4 Skyhawk (Kiwi variant) vanwege de Keep It Simple Stupid maar die zijn nog ouder en dan moet je zelf met productielijnen voor verouderde onderdelen gaan lopen kuttekoppen

edit: India heeft als het goed is een moderne light weight fighter in dienst inmiddels of doet dat ding het nog steeds niet?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_107176424
De HAL Tejas? Die is geloof ik rond 2014 operationeel inzetbaar.

"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  dinsdag 24 januari 2012 @ 13:15:53 #207
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_107176465
Zo'n ding wat de russen onlangs aan syrie hebben verkocht.
Een pocket jet.

:) is dat niets
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_107176511
Maar ik zie het niet gebeuren dat NL nu 2 nieuwe types gaat aankopen. Dit vanwege de extra kosten mbt de reserve onderdelen, onderhoud e.d. voor een 2de type.

In mijn ogen gaat het dus een minimaal aantal JSF's worden.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Moderator dinsdag 24 januari 2012 @ 13:17:15 #209
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_107176524
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 13:14 schreef Cobra4 het volgende:
De HAL Tejas? Die is geloof ik rond 2014 operationeel inzetbaar.
zou mooi uitkomen!

OCU eroverheen en je bent er :Y

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 13:15 schreef Pumatje het volgende:
Zo'n ding wat de russen onlangs aan syrie hebben verkocht.
Een pocket jet.

:) is dat niets
met de Russen is het altijd iets als het succesvol is en anders was het een monkey model _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_107176557
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 13:17 schreef sp3c het volgende:

[..]

zou mooi uitkomen!

OCU eroverheen en je bent er :Y
Richtprijs is nu 31 miljoen US$ per stuk. Koopje dus.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Moderator dinsdag 24 januari 2012 @ 13:18:24 #211
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_107176568
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 13:16 schreef Cobra4 het volgende:
Maar ik zie het niet gebeuren dat NL nu 2 nieuwe types gaat aankopen. Dit vanwege de extra kosten mbt de reserve onderdelen, onderhoud e.d. voor een 2de type.

In mijn ogen gaat het dus een minimaal aantal JSF's worden.
ik zie het gebeuren dat F16 helemaal niet meer vervangen word!

maar ik wil mensen geen 'goede' iedeeen aanpraten ;)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 13:19:08 #212
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_107176606
haha, ik bedoel meer of we het niet in die hoek moeten zoeken.
Veel kleinere jets voor klussen als in Afghanistan. Daar hoeven we er maar 8 van te hebben. 4 kunnen we deployen, 2 in binnenland voor opleiding en 2 in bv Amerika of waar dat ding ook vandaan komt met goed vliegweer.

Het is natuurlijk apart dat we F-16's moeten gebruiken omdat we niets anders hebben. Zonde van het geld :). Zo'n pocket jet is dan prima.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  Moderator dinsdag 24 januari 2012 @ 13:19:24 #213
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_107176617
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 13:18 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Richtprijs is nu 31 miljoen US$ per stuk. Koopje dus.
en carrier capable voor als we met de Amerikanen mee willen spelen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 13:19:47 #214
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_107176632
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 13:18 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik zie het gebeuren dat F16 helemaal niet meer vervangen word!

maar ik wil mensen geen 'goede' iedeeen aanpraten ;)
zou zomaar kunnen :')
Er vliegen er tenslotte nog 13
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_107176660
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 13:19 schreef sp3c het volgende:

[..]

en carrier capable voor als we met de Amerikanen mee willen spelen
Ze doen het wel goedkoop zeg. Upgrade van een standaard naar een naval versie kost maar 90.000$
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Moderator dinsdag 24 januari 2012 @ 13:20:55 #216
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_107176675
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 13:19 schreef Pumatje het volgende:
haha, ik bedoel meer of we het niet in die hoek moeten zoeken.
Veel kleinere jets voor klussen als in Afghanistan. Daar hoeven we er maar 8 van te hebben. 4 kunnen we deployen, 2 in binnenland voor opleiding en 2 in bv Amerika of waar dat ding ook vandaan komt met goed vliegweer.

Het is natuurlijk apart dat we F-16's moeten gebruiken omdat we niets anders hebben. Zonde van het geld :). Zo'n pocket jet is dan prima.
ow

ja daarom dat light fighter/trainer idee :D

vind het ook wat onzinnig om met een toestel van 60 tot 100 miljoen een taliban sluipschutter uit een dakraam te schieten _O-

hoeft misschien niet eens een straaljager te zijn!
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 24 januari 2012 @ 13:21:57 #217
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_107176710
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 13:20 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Ze doen het wel goedkoop zeg. Upgrade van een standaard naar een naval versie kost maar 90.000$
ja dat krijg je als je mensen voor drie kommetjes curry per dag aan een vliegtuig kunt laten schroeven _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 13:29:52 #218
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_107176979
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 13:20 schreef sp3c het volgende:

[..]

ow

ja daarom dat light fighter/trainer idee :D

vind het ook wat onzinnig om met een toestel van 60 tot 100 miljoen een taliban sluipschutter uit een dakraam te schieten _O-

hoeft misschien niet eens een straaljager te zijn!
Daar dacht ik ook over na, maar die gaan niet snel genoeg om met KKW uit de lucht te worden geschoten.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  Moderator dinsdag 24 januari 2012 @ 13:35:29 #219
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_107177195
liefst worden ze natuurlijk helemaal niet uit de lucht geschoten O-)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 13:47:58 #220
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_107177682
Nee natuurlijk :P maar met wat goed geplaatste RPK's op statief krijg je een prop wel uit de lucht.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  Moderator dinsdag 24 januari 2012 @ 13:50:05 #221
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_107177760
true
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_107178557
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 13:47 schreef Pumatje het volgende:
Nee natuurlijk :P maar met wat goed geplaatste RPK's op statief krijg je een prop wel uit de lucht.
Laat het Lightning maar niet horen :P
Blood Sugar Sex Magik
pi_107178845
E
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 13:47 schreef Pumatje het volgende:
Nee natuurlijk :P maar met wat goed geplaatste RPK's op statief krijg je een prop wel uit de lucht.
Er zitten natuurlijk risico's aan, maar operationeel worden er gewoon successen geboekt met propellertjes.
O.a. in Tsjaad en Mexico, waar gevlogen wordt/werd met PC-7's. Maar ook in Irak, Zuid-Afrika, Columbia, Tijdens de US/Vietnam oorlog, en vele andere conflicten.

En dan hebben we het niet over alleen over tegenstanders die met RPK's zijn uitgerust, maar o.a. bij de Iran-Iraq en US-Noord-Vietnam oorlogen over tegenstanders die gewoon over SAM's beschikte.

PC7's hebben we al, daar een paar van bijbestellen tbv COIN/CAS taak is een relatief goedkope oplossing voor o.a. Afghanistan missies.

In principe is die RPK net zo dodelijk voor een chopper, maar ook die weten zich tot nu aardig te redden.
pi_107179090
Tot je een Dshk tegenover je krijg dan heb je echt een probleem. En die dingen zijn er nog steeds zat in A'stan.
Blood Sugar Sex Magik
pi_107179906
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 14:26 schreef hoogvlieger het volgende:
Tot je een Dshk tegenover je krijg dan heb je echt een probleem. En die dingen zijn er nog steeds zat in A'stan.
Die waren er ook in Chad, Columbia, Vietnam (daar schoten ze ook B52's, A4, F4, F104, F105, F111enz neer). En toch deden die bronco's het daar helemaal niet slecht. Dergelijke toestellen hebben echt genoeg weerstand gehad. Het is een niche, maar het is zo goedkoop, en een niche dat in de meeste oorlogen de afgelopen 50 jaar nuttig is geweest.

Die Dshk haalt met hetzelfde gemak een apache uit de lucht, maar ook daar zijn ze nog niet echt succesvol in geweest. De US heeft trouwens wat van dergelijke toestellen besteld voor vermoedelijk de Afghaanse luchtmacht (of voor zichzelf). Meen dat het Super Tucano's waren.

In dergelijke conflicten hebben deze vliegtuigen hun nut meer dan eens bewezen. Daarbij is hun kwetsbaarheid vergelijkbaar met helikopters, mogelijk minder, en die zetten we ook vrolijk in.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 16:07:15 #226
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_107182517
Als die haatbaarden nu niet paniekerig met de handen omhoog zwaaiend door elkaar zouden vluchten wanneer er zo'n "vliegende draak :') ! "verschijnt en effectief zouden verdedigen zou er best wel wat mogelijk zijn. Punt is dat apache crews slimmer zijn en betere waarneming en überhaupt een vuurleidingsysteem hebben :P
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  dinsdag 24 januari 2012 @ 16:31:49 #227
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_107183394
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 14:48 schreef hollandFTW het volgende:

[..]

Die waren er ook in Chad, Columbia, Vietnam (daar schoten ze ook B52's, A4, F4, F104, F105, F111enz neer). En toch deden die bronco's het daar helemaal niet slecht. Dergelijke toestellen hebben echt genoeg weerstand gehad. Het is een niche, maar het is zo goedkoop, en een niche dat in de meeste oorlogen de afgelopen 50 jaar nuttig is geweest.
Sterker nog: er zijn groepen in de VS die voorstellen om de Bronco om precies die reden weer in productie te laten nemen. Boeing moet dat dan gaan uitvoeren.

quote:
Die Dshk haalt met hetzelfde gemak een apache uit de lucht, maar ook daar zijn ze nog niet echt succesvol in geweest. De US heeft trouwens wat van dergelijke toestellen besteld voor vermoedelijk de Afghaanse luchtmacht (of voor zichzelf). Meen dat het Super Tucano's waren.
Ze hebben ze niet besteld, maar wel getest. Zowel de Super Tucano als de Beech AT-6 zijn in de race, net als de Bronco trouwens. Maar de USAF wil ze niet. Propellors zijn niet sexy en de aanvals/coin-missie ook niet. Laat staan een combinatie van die twee. Bovendien is men bang dat voor elke goedkope kist een F-35 moet worden ingeleverd. Dan nog liever Reapers, want drones zijn natuurlijk high-tech en dus wel sexy, al zit er een propellor op.
quote:
In dergelijke conflicten hebben deze vliegtuigen hun nut meer dan eens bewezen. Daarbij is hun kwetsbaarheid vergelijkbaar met helikopters, mogelijk minder, en die zetten we ook vrolijk in.
Ik denk niet dat Nederland snal aan een dergelijk concept zal werken. Hier maken de 'boekhouders' nog altijd de dienst uit. En de boekhouders zeggen dat één logistieke trein goedkoper is dan twee (ook al zou je met de besparingen zonder problemen nog een derde logistieke trein op kunnen zetten...)

Ik moet toch eens terug naar het begin van de JSF discussie hier op FOK! want ik heb jaren geleden al geroepen dat een 100% mix van JSFs niet kosteneffectief is. Drie squadrons ook niet trouwens. Je hebt al 4 Squadrons nodig om een normale rotatie uit te kunnen voeren: één in Main Defense Force (verdediging/overige taken eigen grondgebied), één in training/opwerken naar inzet, één in inzet, en één aan het herstellen van inzet. En dan heb ik gewoon trainen van nieuwe piloten nog niet eens meegeteld, plus toestelen die in depot-onderhoud staan., dat is bij elkaar eigenlijk ook nog een versterkt squadron.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_107209183
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 16:31 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Sterker nog: er zijn groepen in de VS die voorstellen om de Bronco om precies die reden weer in productie te laten nemen. Boeing moet dat dan gaan uitvoeren.

[..]

Ze hebben ze niet besteld, maar wel getest. Zowel de Super Tucano als de Beech AT-6 zijn in de race, net als de Bronco trouwens. Maar de USAF wil ze niet. Propellors zijn niet sexy en de aanvals/coin-missie ook niet. Laat staan een combinatie van die twee. Bovendien is men bang dat voor elke goedkope kist een F-35 moet worden ingeleverd. Dan nog liever Reapers, want drones zijn natuurlijk high-tech en dus wel sexy, al zit er een propellor op.

[..]

Ik denk niet dat Nederland snal aan een dergelijk concept zal werken. Hier maken de 'boekhouders' nog altijd de dienst uit. En de boekhouders zeggen dat één logistieke trein goedkoper is dan twee (ook al zou je met de besparingen zonder problemen nog een derde logistieke trein op kunnen zetten...)

Ik moet toch eens terug naar het begin van de JSF discussie hier op FOK! want ik heb jaren geleden al geroepen dat een 100% mix van JSFs niet kosteneffectief is. Drie squadrons ook niet trouwens. Je hebt al 4 Squadrons nodig om een normale rotatie uit te kunnen voeren: één in Main Defense Force (verdediging/overige taken eigen grondgebied), één in training/opwerken naar inzet, één in inzet, en één aan het herstellen van inzet. En dan heb ik gewoon trainen van nieuwe piloten nog niet eens meegeteld, plus toestelen die in depot-onderhoud staan., dat is bij elkaar eigenlijk ook nog een versterkt squadron.
Gelul. 1 squadron kan hier ook aan voldoen.
pi_107210310
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  woensdag 25 januari 2012 @ 13:11:25 #230
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_107215106
quote:
1s.gif Op woensdag 25 januari 2012 09:49 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Gelul. 1 squadron kan hier ook aan voldoen.
Ja, je hebt gelijk. We moeten alleen maar Apaches en Chinooks kopen. Je afkeur van jets is bekend, staat genoteerd en voor deze discussie doe ik er niks mee. :{w

Vriend, je vecht hetzelfde oorlogje dat politici overal ter wereld voeren: die van gisteren. Moeten er meer transport-helis komen? Ja, en die zijn ook besteld. Vreemd genoeg worden er tegelijk ook transporthelis buiten dienst gesteld die bepaalde zaken goedkoper kunnen dan een Chinook, maar soit. Moeten er meer bewapende hellis komen? Zeker, wat mij betreft staan die 4 die officieel in de mottenballen staan vanmiddag weer operationeel op de lijst.

Maar ga nou niet doen alsof de rol van het gevechtsvliegtuig in 2000 plots totaal waardeloos geworden is. Er zijn nog altijd heel veel taken die jij in een Chinook niet kunt, een Apache ook niet, en die je ook nooit of te nimmer zult kunnen. Beiden komen reactie snelheid tekort, beiden zijn in anderssoortige conflicten niet in staat om de benodigde afstanden af te leggen, en beiden hebben de vuurkracht van een jet niet. Dat toestellen niet gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn komt door politieke restricties. Boven Libië mocht Nederland om politieke redenen niet bombarderen, anders was het wel gebeurd. En dat wil ik jou met je vliegende vrachtwagen nog wel eens zien uitvoeren. De Nederlandse deelname aan COIN-oorlogsvoering is iets van de laatste jaren, en ik begrijp best dat de dingen die je zoekt NU nodig zijn. Maar niemand weet waar en hoe de volgende oorlog zal worden gevochten. Roepen dat je alles met helis kunt is pure onzin. Als heli piloot roepen dat je alles met helis kunt is stupide. Je weet wel beter dan dat, en anders lijd je aan een serieus gebrek aan inteligentie.

De eerste aanvallen op Afghanistan vonden plaats vanuit de lucht, met jets en bommenwerpers. De eerste aanvallen op Irak vonden plaats vanuit de lucht, met jets bommenwerpers. De eerste aanvallen op Servië vonden plaats vanuit de lucht met jets en bommenwerpers. Vraag bij het USMC: zonder luchtsteun van jets gaan ze nergens heen. Zonder bescherming van jets en bommenwerpers ga ook jij nergens heen. Vroeger niet, nu niet, en in de toekomst niet. En mochten jullie wel gaan, dan piepen jullie binnen twee maanden om air support, tenzij je in een land zit waar ze met stokken en stenen vechten.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_107216973
Een citaat uit een krantenartikel over de bezuinigingen in de VS:

quote:
De VS kopen 179 JSF's minder en stellen een deel van de aankopen uit.
Bron
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_107217145
Komt dat ding er überhaupt nog?
pi_107217358
@RonaldV

Ik heb absoluut geen afkeur van jets. Ik ben zelfs sterk pro-F35. Ik zeg alleen dat het dikke onzin is dat je 4 hele squadrons nodig hebt voor een uitzending. Dat kun je ook gewoon met 1 squadron doen, geen enkel punt.

Dat de Cougars 'half' buiten dienst gesteld zijn is inderdaad ook een zeer domme onbegrijpbare beslissing.

Ik zeg absoluut nergens dat het gevechtsvliegtuig totaal waardeloos geworden is. Zoals ik al zei, en zoals ik in vele discussies zeg, ik ben 100% voor de F35. Die moet er gewoon komen, punt.

Maar dat doet niets af van het feit dat je met 1 squadron ook prima een uitzending kunt draaien.

De rest van je betoog is dan ook compleet overbodig wat mij betreft, want dat ben ik gewoon met je eens. Ik had het zélf kunnen typen.
pi_107217449
Volgens mij zegt Ronald ook dat er dan wel nog wat achter moet blijven; er moet worden getraind, ons eigen luchtruim moet nog worden beveiligd, je moet nog wat achter de hand hebben als er eentje uit de lucht valt etc.
pi_107217534
Ja, dat snap ik. En dat kan prima met 1, heel misschien 2 squadrons.
pi_107218164
Stel je hebt een squadron bestaande uit 25 F35's.

Daarvan kun je er 6 in uitzendgebied hebben staan, 4 gebruiken voor de opwerking, 6 voor opleiding/jaarlijks oefenprogramma/QRA en de rest (9 stuks) mag je in onderhoud hebben staan. Verdeel je squadron over 4 vluchten, en ga vluchtsgewijs op uitzending. Dan heb je een vlucht op uitzending, een vlucht aan het recupereren, een vlucht aan het opwerken, en een vlucht die mag lantefanteren.

Klaar.
  maandag 6 februari 2012 @ 09:48:03 #237
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_107663939
van stomme problemen gesproken:
Een deel van de JSF testvloot mag niet vliegen omdat iemand de verkeerde instructies naar de schietstoelfabrikant heeft gestuurd. De parachutes zitten daardoor verkeerd om in de stoel. :')
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  maandag 6 februari 2012 @ 11:32:03 #238
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_107666633
quote:
10s.gif Op maandag 6 februari 2012 09:48 schreef RonaldV het volgende:
van stomme problemen gesproken:
Een deel van de JSF testvloot mag niet vliegen omdat iemand de verkeerde instructies naar de schietstoelfabrikant heeft gestuurd. De parachutes zitten daardoor verkeerd om in de stoel. :')
Gewoon kwestie van geen fouten maken, heb je er ook geen last van. Of niet vertellen voor het verrassingseffect.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_107742556
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_107747204
Did Chinese Espionage Lead to F-35 Delays?

quote:
Did Chinese cyber spying cause the F-35 Joint Strike Fighter’s cost spikes and production delays? That’s the question Pentagon budget officials are asking according to Aviation Week.

Chinese spies apparently hacked into secure conference calls and listened to meetings discussing the classified technologies aboard the jets. In particular, China may have stolen info about the F-35’s secure communications and antenna systems; leading to costly software rewrites and other redesigns to compromised parts of the plane.

...
  woensdag 8 februari 2012 @ 13:36:00 #241
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_107748550
Italië overweegt om fors minder F-35s te kopen. De order zou mogelijk omlaag gaan naar slechts 20-30. De reductie is geen gevolg van de vertragingen of kostenstijgingen bij de JSF, maar van de algemene bezuinigingen die Italië moet doorvoeren binnen de EU.

Vreemd is het wel dat Italië de Europese bouw en onderhoud van de F-35 heeft binnengehaald op basis van de grotere order dan Nederland, dat met Woensdrecht een sterke troef in handen dacht te hebben (Maintenance Valley). Zoals het er nu uitziet blijft dat centrum gewoon in Italië.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_107761456
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 13:36 schreef RonaldV het volgende:
Italië overweegt om fors minder F-35s te kopen. De order zou mogelijk omlaag gaan naar slechts 20-30. De reductie is geen gevolg van de vertragingen of kostenstijgingen bij de JSF, maar van de algemene bezuinigingen die Italië moet doorvoeren binnen de EU.

Vreemd is het wel dat Italië de Europese bouw en onderhoud van de F-35 heeft binnengehaald op basis van de grotere order dan Nederland, dat met Woensdrecht een sterke troef in handen dacht te hebben (Maintenance Valley). Zoals het er nu uitziet blijft dat centrum gewoon in Italië.
Volgens mij staat er in die bron dat op de totale order er 20-30 af gaan, waarvan meerderheid F-35B's zullen zijn :) Niet dat van de originele order er nog maar 20-30 overblijven ;)
V10
pi_107761944
Hillen: geen onafhankelijk toezicht bij JSF

DEN HAAG - Minister Hans Hillen van Defensie vindt het te ver gaan om een onafhankelijke partij te laten meekijken naar de gang van zaken in het JSF-project. Hij beloofde de Tweede Kamer woensdag wel zo transparant mogelijk te zijn over alle ontwikkelingen.

Ook zal hij de interne controle „zo sterk mogelijk” organiseren. Bovendien doet de Algemene Rekenkamer jaarlijks verslag van de stand van zaken rond de vervanging van de verouderde F-16 en heeft Defensie eigen controleurs, aldus Hillen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)innenland,buitenland
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  woensdag 8 februari 2012 @ 20:15:41 #244
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_107764583
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 19:27 schreef M5 het volgende:

[..]

Volgens mij staat er in die bron dat op de totale order er 20-30 af gaan, waarvan meerderheid F-35B's zullen zijn :) Niet dat van de originele order er nog maar 20-30 overblijven ;)
Oeps, je hebt gelijk. :@
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_107782814
De eerste Nederlandse JSF
Fort Worth - Het eerste Nederlandse JSF-testtoestel is in Fort Worth (Texas) van een motor voorzien.

Het toestel krijgt het Nederlandse kenteken F-001 en blijft voorlopig op Amerikaanse bodem. Nederlandse vliegers zullen op termijn naar de VS reizen om met de hypermoderne straaljager te gaan trainen.



Bron
Burnt to the core but not broken
pi_107887338
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 19:44 schreef Radegast het volgende:
Ik heb nu wat topics teruggelezen, en ik vind het nogal meevallen met de feiten die 'iedere keer' worden genoemd als het gaat om de superioriteit van de F35 ten opzichte van andere jagers. Roepen dat de ander er niks van snapt, of zelfs dom is, vind ik niet erg constructief in een discussie. Al moet ik zeggen dat er ook users zijn die fijn inhoudelijk reageren zoals bv. RonaldV.
Volledig mee eens. De Rafale zou een prima oplossing zijn, zeker met de huidige bezuiningen op defensie. Als ik dan de kulargumenten om niet voor de Rafale te opteren hier lees zoals: "de kosten van een tweemotorige jager liggen zoveel hoger.'' Dat zal best, maar om een verschil van een dikke 30 miljoen per toestel te staven, verwacht ik sterkere argumenten dan dat.

Daarnaast heb ik ook mijn twijfels bij de marketing statement dat de ontwikkeling van JSF zoveel bijdraagt aan de kenniseconomie. Daarvoor dient een onafhankelijk instituut een kosten-batenanalyse te maken; een vergelijking tussen een investering van vele honderden miljoenen in de kenniseconomie in algemene zin vs. een investering van vele honderden miljoenen in JSF-gerelateerde projecten.

Overigens heeft een uitgelekt rapport van de Zwitserse luchtmacht aangetoond dat de Rafale het meest voldoet (ten opzichte van de Typhoon en Gripen), en het lijkt mij een meer dan capabel toestel.

Maar goed, defensie koopt al decennia lang Amerikaanse toestellen voor haar luchtmacht en de Amerikaanse lobby zal wel flink betalen om voor de F-35 te kiezen.
pi_107909608
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 12:38 schreef Dvm86 het volgende:
Volledig mee eens. De Rafale zou een prima oplossing zijn, zeker met de huidige bezuiningen op defensie. Als ik dan de kulargumenten om niet voor de Rafale te opteren hier lees zoals: "de kosten van een tweemotorige jager liggen zoveel hoger.'' Dat zal best, maar om een verschil van een dikke 30 miljoen per toestel te staven, verwacht ik sterkere argumenten dan dat.
Inderdaad, de gebruikskosten worden daarbij niet alleen bepaald door het aantal motoren. Er telt meer mee, zoals de complexiteit van het onderhoud, de levensduur van de onderdelen, maar een stealth coating schijnt bijvoorbeeld ook erg onderhoudsintensief te zijn, en daarmee duur.

quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 12:38 schreef Dvm86 het volgende:
Daarnaast heb ik ook mijn twijfels bij de marketing statement dat de ontwikkeling van JSF zoveel bijdraagt aan de kenniseconomie. Daarvoor dient een onafhankelijk instituut een kosten-batenanalyse te maken; een vergelijking tussen een investering van vele honderden miljoenen in de kenniseconomie in algemene zin vs. een investering van vele honderden miljoenen in JSF-gerelateerde projecten.
De koop van de JSF zal inderdaad niks bijdragen aan onze kenniseconomie. We hebben al een hoop geld uitgegeven om ons in te kopen, en juist in die ontwikkeling wordt die kennis opgedaan. Aanschaf staat er los van, we doen mee met de ontwikkeling.

quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 12:38 schreef Dvm86 het volgende:
Overigens heeft een uitgelekt rapport van de Zwitserse luchtmacht aangetoond dat de Rafale het meest voldoet (ten opzichte van de Typhoon en Gripen), en het lijkt mij een meer dan capabel toestel.
Met die kanttekening dat de Zwitserse luchtmacht niet hetzelfde is en doet als de Nederlandse. Los daarvan is het inderdaad een capabel toestel dat zichzelf inmiddels bewezen heeft.

quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 12:38 schreef Dvm86 het volgende:
Maar goed, defensie koopt al decennia lang Amerikaanse toestellen voor haar luchtmacht en de Amerikaanse lobby zal wel flink betalen om voor de F-35 te kiezen.
De luchtmacht haalt alles in Amerika, en dat gaan ze met hun nieuwe straaljagers ook weer doen.
  zondag 12 februari 2012 @ 21:58:07 #248
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_107910459
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 12:38 schreef Dvm86 het volgende:

[..]

Maar goed, defensie koopt al decennia lang Amerikaanse toestellen voor haar luchtmacht en de Amerikaanse lobby zal wel flink betalen om voor de F-35 te kiezen.
Eerst om alle cijfers vragen om verder volstrekt heldere argumenten te onderbouwen en vervolgens met zo'n uitspraak komen. :')

Maar goed, als je niet wilt aannemen dat de KLu de beste kist wil hebben moet je misschien naar landen die in min of meer dezelfde situatie zitten kijken. Zie je ook meteen dat niet alleen de KLu denkt dat de F-35 de beste keuze is.
pi_107918642
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 21:44 schreef hollandFTW het volgende:

[..]

Inderdaad, de gebruikskosten worden daarbij niet alleen bepaald door het aantal motoren. Er telt meer mee, zoals de complexiteit van het onderhoud, de levensduur van de onderdelen, maar een stealth coating schijnt bijvoorbeeld ook erg onderhoudsintensief te zijn, en daarmee duur.
Een dubbel aantal motoren zorgt dan ook voor een groter brandstofverbruik, een langdurigere onderhoudsschema (oa. vanwege gecompliceerde structuur) en een groter aantal onderdelen die allemaal gecontroleerd en vervangen moeten worden. De Rafale heeft daarnaast ook een zekere RAM coating en heeft hier op sommige plekken ook problemen mee;
http://kovy.free.fr/temp/rafale/rafale_m_enol_037_of_108.jpg
http://kovy.free.fr/temp/rafale/Rafame-M24-canard.jpg
http://kovy.free.fr/temp/rafale/58229302iv1.jpg

In hoeverre de F-35 van RAM coating gebruikt maakt is nog maar de vraag, gezien er een tijdje geleden over fiber mat gesproken werd. Zeker is dat er na de ervaringen met de RAM coating v/d F-22 nieuwe methoden en materialen gebruikt worden. In hoeverre de Rafale daarnaast in aanschaf 30 miljoen euro/dollar/peso goedkoper is dan de F-35A is ook maar te bezien, zeker gezien de recente uitspraken vanuit Italië m.b.t. de prijs die ze voor testtoestellen betalen.

quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 21:44 schreef hollandFTW het volgende:
[..]

De koop van de JSF zal inderdaad niks bijdragen aan onze kenniseconomie. We hebben al een hoop geld uitgegeven om ons in te kopen, en juist in die ontwikkeling wordt die kennis opgedaan. Aanschaf staat er los van, we doen mee met de ontwikkeling.
Kennis opdoen is iets anders dan diezelfde kennis in stand houden door Stork/Fokker en anderen deze kennis op grote schaal toe te laten passen op niet alleen de onderdelen voor Nederlandse maar ook voor buitenlandse kisten. Participatie binnen dit proces garandeert ook een zekere deelname binnen de verdere ontwikkelingen die de F-35 in de toekomst zal ondergaan, en die participatie is weer afhankelijk van het al dan niet aanschaffen van de F-35.

De Fokker Technologies, al dan niet in de staat waarin men haar graag had willen zien, is vandaag de dag nog altijd een belangrijke speler op het gebied van elektrische systemen, vliegtuigonderdelen en onderhoud die van zowel civiele als militaire producenten orders ontvangt. Deelname aan het JSF programma was en is hierbij nog altijd kansrijker dan een deal met Dassault of SAAB, zowel op het gebied van werkgelegenheid als op het gebied van innovatieve mogelijkheden.

Daarbij komt nog dat de overheid op verschillende wijze (zie oa. Defense Industrie Strategie rapport) onderzoek doet naar welke technologiën en toepassingsgebieden voor Nederland in internationaal perspectief de meeste potentie hebben, en welke hierbij ook kansen van civiele toepassingsmogelijkheden bieden.

quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 21:44 schreef hollandFTW het volgende:
[..]

De luchtmacht haalt alles in Amerika, en dat gaan ze met hun nieuwe straaljagers ook weer doen.
Niet geheel onverstandig wanneer je bedenkt dat de landen waar Nederland veel mee samenwerkt, oefent en actief mee is in missiegebieden met precies datzelfde toestel zullen gaan vliegen. Interoperabiliteit betekent namelijk ook een zekere besparing op gebruikskosten, net als het kunnen gebruiken van de huidige infrastructuur, wapenvoorraden en additionele instrumenten die Defensie nu in haar bezit heeft.

Mocht je echt een goedkoper alternatief voor de F-35A zoeken dan is de SAAB Gripen (NG) zo'n beetje de enige kansvolle kandidaat, al heeft het voordeel zo weer zijn nadelen.
pi_107923804
quote:
7s.gif Op zondag 12 februari 2012 21:58 schreef Nobu het volgende:

[..]
Maar goed, als je niet wilt aannemen dat de KLu de beste kist wil hebben moet je misschien naar landen die in min of meer dezelfde situatie zitten kijken. Zie je ook meteen dat niet alleen de KLu denkt dat de F-35 de beste keuze is.
Waar, precies, baseer jij op dat de F-35 de beste keuze is. Het platform kampt met aanzienlijke vertragingen en problemen en er nog steeds geen definitieve prijs bekend is. We weten allemaal dat het project (nog) duurder uitvalt dan begroot. Dit is geen uitzondering op de regel, maar bij de F-35 loopt het zo ondertussen de spuigaten uit.

Overigens schijnt de F-35 helemaal niet zo oppermachtig te zijn als wordt gesuggereerd door de voorstanders van het project.

De beste keuze voor de luchtmacht is een toestel dat een goede verhouding kent tussen kosten en capaciteiten en het lijkt mij dat dit, object gezien, niet de F-35 zal zijn. Uiteraard staat het al lang en breed vast dat we dat toestel gaan aanschaffen, want Den Haag komt uiteindelijk met het argument: 'uit het JSF project stappen en een alternatief kiezen zal meer kosten dan de F-35 aanschaffen.' Net als met de Starfighters destijds. Nederland had de Amerikanen al lang en breed beloofd, als schoothondje, om die toestellen aan te schaffen voordat er ook maar enige vergelijking had plaatsgevonden met concurrenten.

Overigens, als je echt het beste voor hebt met defensie, dan zou je het met mij eens zijn, want de hogere kosten zullen toch door andere bezuinigingen op defensie gefinancierd moeten worden. Daarnaast staat het alles behalve vast dat de F-35 zo superieur is als wordt gesuggereerd en zullen andere onderdelen van defensie door dit waarschijnlijk veel te dure toestel onnodig lijden.

En laat me niet lachen door te claimen dat Fokker het waard is op zoveel miljoenen in te investeren. Zoveel draagt dat bedrijf niet bij aan het BNP.
  Moderator maandag 13 februari 2012 @ 13:11:19 #251
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_107927104
superieur is niet gezegd, F35 is het beste toestel voor de taak (taken) die wij voor ogen hebben

wat het kost weten we zolang het nog niet zwart op wit vaststaat idd nog niet en of het dat geld waard is weten we dus ook niet maar het is absoluut de beste swingrole jachtbommenwerper die je kunt kopen atm!

dan kunnen we wat anders (op Gripen na ook wat duurders) kopen maar dan zijn we net als met F16 dingen aan het doen met een toestel dat daar simpelweg niet voor ontwikkeld simpelweg omdat het niet Amerikaans is met een versnelde slijtage en bijkomende kosten als gevolg maar dat lijkt mij nergens voor nodig zolang er een uitstekend alternatief beschikbaar is waarbij we god weet hoeveel geld in de ontwikkeling gestoken hebben en waarbij we ook daadwerkeling inspraak in de ontwikkeling ervan hadden

ik vind de hele vraag 'welk toestel nemen we?' gewoon onlogisch dat besluit had allang genomen moeten zijn want er zijn geen 5th gen alternatieven, betere vraag is 'hoeveel toestellen nemen we nu eigenlijk' en 'hoe vangen we dit ongetwijfeld lage aantal op?'
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 13 februari 2012 @ 13:39:11 #252
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_107928038
Er is nog een belangrijke reden voor de JSF. In tegenstelling tot de alternatieven zal de JSF vrijwel direct geschikt zijn voor het afgooien van tactische nukes. Die zullen gewoon in het systeem geïntegreerd worden, en zelfs de paramaters voor het afwerpen zullen helemaal bekend zijn. Bij de alternatieven voor de JSF heb je twee keuzes: het afschaffen van de nuclaire taak (als dat een optie was hadden we het al lang geleden gedaan), of het zelf gaan integreren van de B61 op de Rafale, Typhoon, Gripen of wat we ook zouden kiezen. Aan een dergelijk testprogramma zitten heel veel mitsen en maren, en belangrijk hogere kosten, dus dat zie ik niet zo gauw gebeuren.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_107947750
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 11:22 schreef Dvm86 het volgende:

[..]
De beste keuze voor de luchtmacht is een toestel dat een goede verhouding kent tussen kosten en capaciteiten en het lijkt mij dat dit, object gezien, niet de F-35 zal zijn.

Overigens, als je echt het beste voor hebt met defensie, dan zou je het met mij eens zijn, want de hogere kosten zullen toch door andere bezuinigingen op defensie gefinancierd moeten worden. Daarnaast staat het alles behalve vast dat de F-35 zo superieur is als wordt gesuggereerd en zullen andere onderdelen van defensie door dit waarschijnlijk veel te dure toestel onnodig lijden.

Ik ben het met je eens dat de Klu behoefte heeft aan een capabel en zeker ook een betaalbaar toestel, maar ik vraag me af op basis waarvan de Rafale dit plaatje beter in zou vullen dan de F-35A zal gaan doen of wellicht al doet. Kritiek op dit laatste toestel en haar ontwikkelingsprogramma is geheel terecht en ook zeker iets waar over bericht zou moeten worden, maar de wijze waarop dit gebeurt is veelal selectief en vaak ook slecht geïnformeerd.

Feit is dat de Rafale op dit moment al niet veel goedkoper is dan de LRIP F-35A toestellen die nu verkocht worden. Bij een aanschaf van de Rafale moet men tevens rekening houden met een grotere kostenpost voor extra onderdelen (bijv. een groter aantal reserve motoren), onderhouds- en gebruikskosten en aanpassingen die gedaan moeten worden om de Rafale onze huidige bewapening en instrumenten te laten gebruiken. Daarnaast tellen de kritiekpunten van de F-35A, geluidsoverlast en mogelijk benodigde aanpassingen aan de huidige infrastructuur, evengoed voor de Rafale. Een extra nadeel is hierbij het chronische gebrek aan interoperabiliteit met partnerlanden waar wij veel mee samenwerken, waar ik zowel India als Frankrijk niet onder versta.

Mocht je écht een goedkoper alternatief voor de F-35A zoeken, dan blijf ik erbij dat de SAAB Gripen (NG) de enige optie is. De Gripen voldiet hierbij echter niet aan de eisen die de Klu aan haar toestellen stelt en de Gripen NG is reeds een riskantere stap dan de F-35A dat op dit moment is.

Daarnaast is het belang van bedrijfsparticipatie binnen het ontwikkelings- en testprogramma van de JSF niet enkel belangrijk voor de kenniswinning en werkgelegenheid van Fokker Technologies, maar ook voor andere deelnemende bedrijven binnen NIFARP. Daarnaast mag men niet vergeten dat ook het hoger onderwijs zoals de TU Delft door middel van bijvoorbeeld stages en onderzoeksopdrachten unieke mogelijkheden geboden krijgen om kennis en ervaring op te doen. Defensie zelf heeft het voordeel dat het inderdaad een zekere inspraak in de ontwikkeling heeft, maar ook dat het alle informatie en eigenschappen over de F-35A met eigen ogen te zien krijgt en de mogelijkheid heeft om zelf de interoperabiliteit tussen bijv. de F-35A en een Zeven Provinciënklasse te testen.
pi_107951840
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 21:35 schreef SolDat het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat de Klu behoefte heeft aan een capabel en zeker ook een betaalbaar toestel, maar ik vraag me af op basis waarvan de Rafale dit plaatje beter in zou vullen dan de F-35A zal gaan doen of wellicht al doet. Kritiek op dit laatste toestel en haar ontwikkelingsprogramma is geheel terecht en ook zeker iets waar over bericht zou moeten worden, maar de wijze waarop dit gebeurt is veelal selectief en vaak ook slecht geïnformeerd.

Feit is dat de Rafale op dit moment al niet veel goedkoper is dan de LRIP F-35A toestellen die nu verkocht worden. Bij een aanschaf van de Rafale moet men tevens rekening houden met een grotere kostenpost voor extra onderdelen (bijv. een groter aantal reserve motoren), onderhouds- en gebruikskosten en aanpassingen die gedaan moeten worden om de Rafale onze huidige bewapening en instrumenten te laten gebruiken. Daarnaast tellen de kritiekpunten van de F-35A, geluidsoverlast en mogelijk benodigde aanpassingen aan de huidige infrastructuur, evengoed voor de Rafale. Een extra nadeel is hierbij het chronische gebrek aan interoperabiliteit met partnerlanden waar wij veel mee samenwerken, waar ik zowel India als Frankrijk niet onder versta.

Mocht je écht een goedkoper alternatief voor de F-35A zoeken, dan blijf ik erbij dat de SAAB Gripen (NG) de enige optie is. De Gripen voldiet hierbij echter niet aan de eisen die de Klu aan haar toestellen stelt en de Gripen NG is reeds een riskantere stap dan de F-35A dat op dit moment is.

Daarnaast is het belang van bedrijfsparticipatie binnen het ontwikkelings- en testprogramma van de JSF niet enkel belangrijk voor de kenniswinning en werkgelegenheid van Fokker Technologies, maar ook voor andere deelnemende bedrijven binnen NIFARP. Daarnaast mag men niet vergeten dat ook het hoger onderwijs zoals de TU Delft door middel van bijvoorbeeld stages en onderzoeksopdrachten unieke mogelijkheden geboden krijgen om kennis en ervaring op te doen. Defensie zelf heeft het voordeel dat het inderdaad een zekere inspraak in de ontwikkeling heeft, maar ook dat het alle informatie en eigenschappen over de F-35A met eigen ogen te zien krijgt en de mogelijkheid heeft om zelf de interoperabiliteit tussen bijv. de F-35A en een Zeven Provinciënklasse te testen.
Het is nog maar de vraag of de Gripen NG goedkoper is. In aanschaf misschien wel op basis van wat SAAB aangeboden heeft. Maar in dat zelfde aanbod zijn de ontwikkelingskosten niet meegenomen. Op dit moment is de Gripen NG niet veel meer dan een demonstratie model met wat aanpassingen. Met andere woorden: een omgebouwde JAS-39D met een andere motor, avionica, radar en wat andere systemen die veranderd zijn.(ik dacht dat het oorspronkelijk zelfs een JAS-39B geweest is, een van de eerste kisten ooit gebouwd...)
Aangezien er nog geen andere landen voor de Gripen NG een definitieve order geplaatst hebben zal iemand die kosten moeten gaan betalen. Zweden heeft zelf aangegeven wel de Gripen NG te willen aanschaffen, maar alleen als er nog een andere klant komt.
Ter referentie: de Block 60 variant van de F-16 die door de Emiraten is aangeschaft koste qua ontwikkeling een slordige 3 miljard dollar. Dat bedrag is geheel door de Emiratren betaald. Het is niet geheel onwaarschijnlijk dat de ontwikkeling van de Gripen NG ook zo iets kost omdat de situatie verglijkbaar is: bestaand 1-motorig jachtvliegtuig aanpassen met andere radar, avionica, motor en nog wat systemen. Tel je de ontwikkelingskosten bij de aanschaf kosten op, dan is de Gripen NG ineens helemaal niet zo goedkoop.
De Gripen NG is alleen een verstandige keuze als er minstens nog 1 land een aanschaf doet met minimaal evenveel toestellen. Vooralsnog is dat land er niet en is de Gripen NG een risco volle keuze, zowel financieel als operationeel.
V10
  maandag 13 februari 2012 @ 22:59:30 #255
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_107952356
Niemand weet meer van de Rafale dan van de F-35.
Fransen houden dat allemaal lekker voor zichzelf natuurlijk.
Ding is ook nog niet geexporteerd dus niet zo lastig.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_107955366
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 22:49 schreef M5 het volgende:

[..]

Het is nog maar de vraag of de Gripen NG goedkoper is. In aanschaf misschien wel op basis van wat SAAB aangeboden heeft. Maar in dat zelfde aanbod zijn de ontwikkelingskosten niet meegenomen. Op dit moment is de Gripen NG niet veel meer dan een demonstratie model met wat aanpassingen. Met andere woorden: een omgebouwde JAS-39D met een andere motor, avionica, radar en wat andere systemen die veranderd zijn.(ik dacht dat het oorspronkelijk zelfs een JAS-39B geweest is, een van de eerste kisten ooit gebouwd...)
Aangezien er nog geen andere landen voor de Gripen NG een definitieve order geplaatst hebben zal iemand die kosten moeten gaan betalen. Zweden heeft zelf aangegeven wel de Gripen NG te willen aanschaffen, maar alleen als er nog een andere klant komt.
Ter referentie: de Block 60 variant van de F-16 die door de Emiraten is aangeschaft koste qua ontwikkeling een slordige 3 miljard dollar. Dat bedrag is geheel door de Emiratren betaald. Het is niet geheel onwaarschijnlijk dat de ontwikkeling van de Gripen NG ook zo iets kost omdat de situatie verglijkbaar is: bestaand 1-motorig jachtvliegtuig aanpassen met andere radar, avionica, motor en nog wat systemen. Tel je de ontwikkelingskosten bij de aanschaf kosten op, dan is de Gripen NG ineens helemaal niet zo goedkoop.
De Gripen NG is alleen een verstandige keuze als er minstens nog 1 land een aanschaf doet met minimaal evenveel toestellen. Vooralsnog is dat land er niet en is de Gripen NG een risco volle keuze, zowel financieel als operationeel.
Inderdaad.

Financieel is de ontwikkeling van de Gripen NG een risicovolle stap waarvan zowel de Klu als andere landen zoals India de belofte en garanties van Saab als gewaagd en riskant hebben bestempeld. Er wordt al tijden flink gedebatteerd of het toestel de capaciteiten die Saab haar toebedeelt uberhaupt zal halen, en het is nog maar de vraag of dit binnen het vermelde budget gebeuren zal. In de Zweedse media hebben experts al gezegd dat zij verwachten dat de kosten van het toestel ver boven de genoemde prijzen van Saab liggen. De Zweedse luchtmacht heeft zelf te kennen gegeven dat de huidige Gripen C/D floot voldoet en dat een upgrade dan ook onnodig is.

Daarnaast is de ontwikkeling van de Gripen NG afhankelijk van onderdelen en avionica van Amerikaanse makelaardij. Dit beperkt zich, ondanks de publieke perceptie, niet enkel tot de nieuwe motor, maar bevat ook de HUD, het navigatiesysteem (INS), radio, generator, schietstoel en de FCS. Met het ontwikkelen van de ES-05 Raven (AESA) heeft Saab laten merken dat het zich hier van af probeert te keren, al is het maar de vraag in hoeverre dat zal gaan lukken. De motor maakt ze in ieder geval al redelijk afhankelijk van mogelijke besluiten van GE dan wel de Amerikaanse politiek.

Wat betreft de export is het op dit moment een beetje afwachten wat Zwitserland besluit; Er moet nog ingestemd worden met de aanschaf van de Gripen, maar mocht dit gebeuren dan is het mogelijk dat Zwitserland met Zweden de NG zal ontwikkelen. Vooralsnog vraag ik mij af hoeverre de productielijnen in 2040-2050 nog open zullen zijn, en in welke mate de Gripen NG nou écht een voordeel over de laatste series F-16's hebben. Wat dat betreft is een interim-aanschaf van de Gripen C/D bij een nieuwe vertraging/verspreiding van de F-35A orders een beter alternatief dan jezelf aan de ontwikkeling van de NG verbinden.
pi_107977315
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 00:15 schreef SolDat het volgende:

[..]

Inderdaad.

Financieel is de ontwikkeling van de Gripen NG een risicovolle stap waarvan zowel de Klu als andere landen zoals India de belofte en garanties van Saab als gewaagd en riskant hebben bestempeld. Er wordt al tijden flink gedebatteerd of het toestel de capaciteiten die Saab haar toebedeelt uberhaupt zal halen, en het is nog maar de vraag of dit binnen het vermelde budget gebeuren zal. In de Zweedse media hebben experts al gezegd dat zij verwachten dat de kosten van het toestel ver boven de genoemde prijzen van Saab liggen. De Zweedse luchtmacht heeft zelf te kennen gegeven dat de huidige Gripen C/D floot voldoet en dat een upgrade dan ook onnodig is.

Daarnaast is de ontwikkeling van de Gripen NG afhankelijk van onderdelen en avionica van Amerikaanse makelaardij. Dit beperkt zich, ondanks de publieke perceptie, niet enkel tot de nieuwe motor, maar bevat ook de HUD, het navigatiesysteem (INS), radio, generator, schietstoel en de FCS. Met het ontwikkelen van de ES-05 Raven (AESA) heeft Saab laten merken dat het zich hier van af probeert te keren, al is het maar de vraag in hoeverre dat zal gaan lukken. De motor maakt ze in ieder geval al redelijk afhankelijk van mogelijke besluiten van GE dan wel de Amerikaanse politiek.

Wat betreft de export is het op dit moment een beetje afwachten wat Zwitserland besluit; Er moet nog ingestemd worden met de aanschaf van de Gripen, maar mocht dit gebeuren dan is het mogelijk dat Zwitserland met Zweden de NG zal ontwikkelen. Vooralsnog vraag ik mij af hoeverre de productielijnen in 2040-2050 nog open zullen zijn, en in welke mate de Gripen NG nou écht een voordeel over de laatste series F-16's hebben. Wat dat betreft is een interim-aanschaf van de Gripen C/D bij een nieuwe vertraging/verspreiding van de F-35A orders een beter alternatief dan jezelf aan de ontwikkeling van de NG verbinden.
Zwitserland heeft denk ik wel een mooie deal kunnen maken, Zweden zoekt nog een opvolger voor z'n Saab 105 trainers en zijn geintresseerd in de Pilatus PC-21....

Opzich zijn er nog wel opties voor een aantal dingen om niet direct afhankelijk te zijn van de USA, De schietstoel kun je bij Martin-Baker halen (UK), de motor (GE F414) vervangen door een EJ200 (ruwweg dezelfde afmetingen en performance) en ook voor andere zaken zoals een HUD, INS, Radio, en generator is nog wel wat aan Europese producten te halen. Of de kist daar van beter wordt is dan maar de vraag, maar op dit moment is de Gripen NG al niet (veel) beter dan een F-16 Block 50/52+ die uitgerust is met een AESA radar (bijv. de AN/APG-80 uit de Block 60).

Het enige pluspunt van de Gripen NG boven een moderne F-16 is de claim dat het ding supercruise heeft. Als dat al mogelijk is, is het maar de vraag of een luchtmacht daar veel waarde aan hecht. Mijn keuze zou dan eerder vallen op een hele moderne F-16 dan een Gripen NG. Al was het maar omdat een groot deel van de instructuur (zowel technisch als logistiek) daar al op ingericht is. Zo zal bijv. bij aanschaf van de Gripen NG de luchtmacht de KDC-10's moeten modificeren voor het probe-and-drogue systeem dat de Gripen gebruikt. Nu is dat niet onoverkomelijk, maar de Gripen aanpassen voor een flying-boom systeem is duurder.
V10
pi_107983186
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 18:38 schreef M5 het volgende:

[..]

Zwitserland heeft denk ik wel een mooie deal kunnen maken, Zweden zoekt nog een opvolger voor z'n Saab 105 trainers en zijn geintresseerd in de Pilatus PC-21....

Opzich zijn er nog wel opties voor een aantal dingen om niet direct afhankelijk te zijn van de USA, De schietstoel kun je bij Martin-Baker halen (UK), de motor (GE F414) vervangen door een EJ200 (ruwweg dezelfde afmetingen en performance) en ook voor andere zaken zoals een HUD, INS, Radio, en generator is nog wel wat aan Europese producten te halen. Of de kist daar van beter wordt is dan maar de vraag, maar op dit moment is de Gripen NG al niet (veel) beter dan een F-16 Block 50/52+ die uitgerust is met een AESA radar (bijv. de AN/APG-80 uit de Block 60).

Het enige pluspunt van de Gripen NG boven een moderne F-16 is de claim dat het ding supercruise heeft. Als dat al mogelijk is, is het maar de vraag of een luchtmacht daar veel waarde aan hecht. Mijn keuze zou dan eerder vallen op een hele moderne F-16 dan een Gripen NG. Al was het maar omdat een groot deel van de instructuur (zowel technisch als logistiek) daar al op ingericht is. Zo zal bijv. bij aanschaf van de Gripen NG de luchtmacht de KDC-10's moeten modificeren voor het probe-and-drogue systeem dat de Gripen gebruikt. Nu is dat niet onoverkomelijk, maar de Gripen aanpassen voor een flying-boom systeem is duurder.
Ik kan niet ontkennen dat van de drie mogelijkheden de Gripen voor de Zwitserse luchtmacht mij de beste keuze lijkt. Ik vraag me echter af in welke mate het zin heeft om bij een afname van 22 kisten deel te nemen aan de ontwikkeling van de Gripen NG.

Onafhankelijkheid van de VS is natuurlijk zeker mogelijk, maar dit zal zeker een extra kostenpost met zich meebrengen. Men heeft namelijk de hulp van Sundstrand (APU, generator) pas ingeroepen toen het duidelijk werd dat de producten van MicroTurbo niet aan de eisen voldeden. Hetzelfde geldt voor de HUD en de hulp van Lockheed bij de FCS. Daarnaast is de OBOGS van de Batch 3+ toestellen ook Amerikaans, als ook de processoren waarvan gebruik wordt gemaakt, al lijkt dit laatste me nou niet bepaald een riskant element. (Al is het in de ogen van sommigen nu misschien wel mogelijk dat er ook in de Gripen een Amerikaanse 'kill switch' verwerkt zit..) De schietstoel is trouwens al Europees (Martin Baker Mk. S10SL, niet de Goodrich's ACE II zoals ik dacht), excuus.

Het vervangen van de motor is een stap die veel geld kan kosten, zeker wanneer het zwaartepunt door de lichtere EJ200-motor veranderd waardoor er mogelijk zelfs aanpassingen over het gehele airframe zullen moeten plaatsvinden.

Voor de Klu zal het in vergelijking tot de Gripen NG inderdaad een veilige en goedkopere optie zijn om de F-16 block 50+ aan te schaffen, al heb ik mij laten vertellen dat de Gripen C/D op sommige zo niet veel punten zeker niet onderdoet voor de laatste block's F-16's.
pi_107984817
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 20:53 schreef SolDat het volgende:

[..]

Ik kan niet ontkennen dat van de drie mogelijkheden de Gripen voor de Zwitserse luchtmacht mij de beste keuze lijkt. Ik vraag me echter af in welke mate het zin heeft om bij een afname van 22 kisten deel te nemen aan de ontwikkeling van de Gripen NG.
Zwitserland zit mogelijk beter in de slappe was dan wij, maar heeft denk ik ook andere eisen voor hun toestel. Ik denk dat de Gripen NG als vervanging voor de F-5 een uitstekende keuze is. Mogelijk nog een slimmere keuze dan de F/A-18C/Ds die ze nu al hebben.

quote:
Onafhankelijkheid van de VS is natuurlijk zeker mogelijk, maar dit zal zeker een extra kostenpost met zich meebrengen. Men heeft namelijk de hulp van Sundstrand (APU, generator) pas ingeroepen toen het duidelijk werd dat de producten van MicroTurbo niet aan de eisen voldeden. Hetzelfde geldt voor de HUD en de hulp van Lockheed bij de FCS. Daarnaast is de OBOGS van de Batch 3+ toestellen ook Amerikaans, als ook de processoren waarvan gebruik wordt gemaakt, al lijkt dit laatste me nou niet bepaald een riskant element. (Al is het in de ogen van sommigen nu misschien wel mogelijk dat er ook in de Gripen een Amerikaanse 'kill switch' verwerkt zit..) De schietstoel is trouwens al Europees (Martin Baker Mk. S10SL, niet de Goodrich's ACE II zoals ik dacht), excuus.

Het vervangen van de motor is een stap die veel geld kan kosten, zeker wanneer het zwaartepunt door de lichtere EJ200-motor veranderd waardoor er mogelijk zelfs aanpassingen over het gehele airframe zullen moeten plaatsvinden.
Lichtere EJ200 t.o.v. een F414 een probleem? De EJ200 weegt ±2.200 lb vs. ±2.450 lb voor de F414. scheelt ca. 250 pond ofwel 110 kg minder. Op een totaal leeggewicht van 6.800 kg voor de Gripen NG valt dat nog wel mee. Overigens is minder gewicht minder problematisch dan meer gewicht. Als een verschuiving van -110 kg al een probleem is, zou een simpel contragewicht op de juiste plaats dat probleem al oplossen. Minder gewicht is in de luchtvaart nooit een probleem, meer gewicht is dat wel. ;)
quote:
Voor de Klu zal het in vergelijking tot de Gripen NG inderdaad een veilige en goedkopere optie zijn om de F-16 block 50+ aan te schaffen, al heb ik mij laten vertellen dat de Gripen C/D op sommige zo niet veel punten zeker niet onderdoet voor de laatste block's F-16's.
De Gripen is absoluut geen slecht toestel en zeker niet in verglijking met de F-16, maar daar zit het hem nu juist voor de luchtmacht, een verbetering is het ook niet echt daar waar de F-35 veel meer potentie heeft.
V10
pi_107992771
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 21:25 schreef M5 het volgende:

Lichtere EJ200 t.o.v. een F414 een probleem? De EJ200 weegt ±2.200 lb vs. ±2.450 lb voor de F414. scheelt ca. 250 pond ofwel 110 kg minder. Op een totaal leeggewicht van 6.800 kg voor de Gripen NG valt dat nog wel mee. Overigens is minder gewicht minder problematisch dan meer gewicht. Als een verschuiving van -110 kg al een probleem is, zou een simpel contragewicht op de juiste plaats dat probleem al oplossen. Minder gewicht is in de luchtvaart nooit een probleem, meer gewicht is dat wel. ;)

[..]

De Gripen is absoluut geen slecht toestel en zeker niet in verglijking met de F-16, maar daar zit het hem nu juist voor de luchtmacht, een verbetering is het ook niet echt daar waar de F-35 veel meer potentie heeft.
Oh, ik zou ook zeker niet willen beweren dat de Klu er goed aan doet door nieuwe F-16's aan te schaffen en deze tot 2050 te gebruiken. Ik zie het onder toekomstige kabinetsvormen echter zo maar gebeuren dat het vervangingstraject van de F-16MLU's nogmaals vertraagd wordt, waarbij het in de schaduw van de herstructurering van het JSF-programma toch wel profitabel wordt om een interim toestel te leasen/kopen.

Wat betreft het gebruik van de EJ200 in plaats van de F414G meen ik te herinneren dat SAAB in 2004/5 zelf heeft aangegeven dat de GE motor de voorkeur had en nog altijd heeft. Niet alleen de samenwerking met Volvo was hierbij van belang, maar ook het feit dat de F414G bepaalde voordelen over de EJ200 had. Zo zou het ontwerp van de EJ200 deels moeten worden aangepast om de veiligheid in een éénmotorig toestel te kunnen garanderen, waarbij de veiligheidskwalificaties ook herzien zouden moeten worden. De F414 had met de F414M al voor de F414G toepassingen voor éénmotorige toestellen en had hier via, de ontwikkeling uit de F404, ook al ervaring mee.

Ook bij een contragewicht voor stabiliteit is het mogelijk dat het fly-by-wire zal moeten worden aangepast. Daarnaast zijn aanpassingen in het airframe die nodig zijn om de EJ200 te behuizen geen goedkope modificaties, en ook het hebben van twee verschillende motoren op één type kist is geen goedkope grap (zie F-16 met GE & P&W). Maar een lichtere motor is inderdaad sneller op te lossen dan zwaardere, al is het nog steeds een probleem.
  woensdag 15 februari 2012 @ 18:03:26 #261
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_108014533
Japan is binnen, volgende op de lijst zijn waarschijnlijk Zuid-Korea en Singapore.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_108034637
Italy cuts order for F-35 combat jets

Italy is cutting an order for combat jets by more than 30% as part of the country's austerity measures.

Defence Minister Giampaolo Di Paola says the nation will buy 90 of the F-35 aircraft made by Lockheed Martin. The original order was for 131 jets.

That should save Italy 5bn euros ($6.6bn; £4.2bn) from the original cost of 15bn euros.

It is just one of several measures announced by the defence minister to reduce spending.

The number of military and civilian personnel will be cut by 20% and almost a third of military bases will be closed or sold over the next five years.

Italy's announcement is the latest blow for the Lockheed Martin project which has been hit by delays and rescheduled orders.

On Monday, the US Defence Department said it would delay an initial order for 179 F-35s to allow more time for testing.

The US plans to buy 2,443 of the jets at a cost of $382bn, making it the Pentagon's costliest weapons programme

Britain is the biggest international customer and it says it will not decide how many jets to buy until 2015.

Bron: http://www.bbc.co.uk/news/business-17042065
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  donderdag 16 februari 2012 @ 11:11:19 #263
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_108038866
Eindelijk zeg.. ik begon het al vreemd te vinden dat ik dit soort berichten niet eerder zag.
Spanje ook, met hun belachelijke uitgaven op Defensie gebied ten opzichte van hun enorme financiele problemen..niet te verantwoorden.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  Moderator donderdag 16 februari 2012 @ 11:34:39 #264
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_108039617
Spanje geeft relatief gezien een stuk minder geld uit aan defensie dan wij
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_108062523
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 11:34 schreef sp3c het volgende:
Spanje geeft relatief gezien een stuk minder geld uit aan defensie dan wij
Daarnaast is een krijgsmacht ook een aardig arbeitsintensieve organisatie. Juist in tijden van hoge werkloosheid dus niet teveel in de 'troepen snoeien'.
Maar Spanje heeft toch sowieso nog geen order geplaatst voor de F35?
  donderdag 16 februari 2012 @ 23:26:49 #266
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_108065299
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 11:34 schreef sp3c het volgende:
Spanje geeft relatief gezien een stuk minder geld uit aan defensie dan wij
Relatief ten opzichte van wat? Niet ten opzichte van het BBP in ieder geval.
pi_108067486
quote:
7s.gif Op donderdag 16 februari 2012 23:26 schreef Nobu het volgende:

[..]

Relatief ten opzichte van wat? Niet ten opzichte van het BBP in ieder geval.
scheelt weinig. Is maar net afhankelijk van welke cijfers je gebruikt.
pi_108576238
'Japan ziet af van JSF als prijs stijgt'

Laatste update: 1 maart 2012 05:13

TOKIO - Japan overweegt orders voor de Lockheed Martin F-35, de Joint Strike Fighter (JSF), af te zeggen als de prijs van het vliegtuig verder stijgt of de levering vertraging oploopt.

Dat heeft de Japanse minister van Defensie, Naoki Tanaka, woensdag gezegd.
Japan heeft plannen om in totaal 42 toestellen te kopen. Minister Tanaka dreigde echter met het afzeggen van een order van de eerste vier vliegtuigen en een nieuwe selectieprocedure, als fabrikant Lockheed Martin de beloofde prijs en levertijd niet kan waarmaken.

Het is de eerste keer dat Japan de Amerikanen zo openlijk waarschuwt voor een prijsstijging van de straaljager.

Onlangs maakte zowel het Pentagon als het Italiaanse ministerie van Defensie bekend minder F-35's aan te schaffen. Fabrikant Lockheed Martin liet daarop weten dat de aanschafprijs van de toestellen daardoor kan stijgen.

Nederland heeft de F-35 op het oog als opvolger van de F-16.

bron: http://www.nu.nl/economie(...)ls-prijs-stijgt.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  donderdag 1 maart 2012 @ 10:26:48 #269
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_108577481
Lijkt me wel leuk, dogfight tussen F-22 en PAK FA
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 10:42:52 #270
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_108617646
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zondag 4 maart 2012 @ 16:04:48 #271
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_108699467
quote:
1s.gif Op donderdag 1 maart 2012 09:24 schreef Cobra4 het volgende:
'Japan ziet af van JSF als prijs stijgt'

Laatste update: 1 maart 2012 05:13

TOKIO - Japan overweegt orders voor de Lockheed Martin F-35, de Joint Strike Fighter (JSF), af te zeggen als de prijs van het vliegtuig verder stijgt of de levering vertraging oploopt.

Dat heeft de Japanse minister van Defensie, Naoki Tanaka, woensdag gezegd.
Japan heeft plannen om in totaal 42 toestellen te kopen. Minister Tanaka dreigde echter met het afzeggen van een order van de eerste vier vliegtuigen en een nieuwe selectieprocedure, als fabrikant Lockheed Martin de beloofde prijs en levertijd niet kan waarmaken.

Het is de eerste keer dat Japan de Amerikanen zo openlijk waarschuwt voor een prijsstijging van de straaljager.

Onlangs maakte zowel het Pentagon als het Italiaanse ministerie van Defensie bekend minder F-35's aan te schaffen. Fabrikant Lockheed Martin liet daarop weten dat de aanschafprijs van de toestellen daardoor kan stijgen.

Nederland heeft de F-35 op het oog als opvolger van de F-16.

bron: http://www.nu.nl/economie(...)ls-prijs-stijgt.html
Kijk die laten minder met zich sollen.
Het is toch te gek voor woorden dat de fabrikant in deze praktisch geen risico loopt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 4 maart 2012 @ 16:09:04 #272
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_108699686
quote:
Ik hoop dat het waar is, al krijgen ze het vast niet voor elkaar om het nog fouter te maken. _O_
  zondag 4 maart 2012 @ 16:26:29 #273
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_108700469
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 16:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Kijk die laten minder met zich sollen.
Het is toch te gek voor woorden dat de fabrikant in deze praktisch geen risico loopt.
Ja en nee. Lockheed heeft zijn contract gewoon goed uitonderhandeld, en dat kan je ze vanuit een bedrijfsstandpunt niet aanrekenen. Aan de andere kant zitten er gewoon een slechte programma manager en een hele reeks aan slechte projectmanagers op, zowel van de fabrikant als van het Amerikaanse MinDef. En Lockheed doet zichzelf en het programma geen plezier door geen goede contracten af te sluiten met hun leveranciers. Het gros van de dingen die fout gaan komt door onderdelen die niet doen wat er van verwacht wordt. Lockheed ontwikkelt/maakt die maar voor een heel klein deel zelf, het overgrote deel wordt aangeleverd door onderaannemers.

Je kunt je trouwens afvragen of de andere JSF deelnemer (Boeing) het beter had gedaan. Er zitten nu eenmaal enorm veel technologische revoluties in het toestel. Je kunt je afvragen of ze niet beter een deel revolutie hadden kunnen vervangen door een deel evolutie.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  maandag 5 maart 2012 @ 08:25:03 #274
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_108731594
Gaat top gun 2 ook een reclame filmpje voor de USN worden?
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  maandag 5 maart 2012 @ 09:13:30 #275
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_108732155
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 08:25 schreef Pumatje het volgende:
Gaat top gun 2 ook een reclame filmpje voor de USN worden?
Like: 'duh!'...
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  maandag 5 maart 2012 @ 09:33:51 #276
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_108732535
Mooi :D
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_108749915
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 16:26 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Ja en nee. Lockheed heeft zijn contract gewoon goed uitonderhandeld, en dat kan je ze vanuit een bedrijfsstandpunt niet aanrekenen. Aan de andere kant zitten er gewoon een slechte programma manager en een hele reeks aan slechte projectmanagers op, zowel van de fabrikant als van het Amerikaanse MinDef. En Lockheed doet zichzelf en het programma geen plezier door geen goede contracten af te sluiten met hun leveranciers. Het gros van de dingen die fout gaan komt door onderdelen die niet doen wat er van verwacht wordt. Lockheed ontwikkelt/maakt die maar voor een heel klein deel zelf, het overgrote deel wordt aangeleverd door onderaannemers.

Je kunt je trouwens afvragen of de andere JSF deelnemer (Boeing) het beter had gedaan. Er zitten nu eenmaal enorm veel technologische revoluties in het toestel. Je kunt je afvragen of ze niet beter een deel revolutie hadden kunnen vervangen door een deel evolutie.
Een waarschuwing dat de prijs van de F-35 niet omhoog mag zegt mij al dat Japan geen vaste prijs heeft afgesproken anders maakten ze zich daar niet druk om. (althans, niet publiekelijk) Dit is wat mij betreft overduidelijk een voorbeeld van een bestelling waar nog geen definitieve prijs aan hangt. Of Japan dan met zicht heeft laten sollen.. nee, waarschijnlijk hebben ze geen andere keuze gekregen, maar eerder een aanbod met daaronder: Graag of niet.

Daarnaast kun je dit soort materieel nooit rechtstreeks bij Lockheed Martin kopen, dat gaat altijd via de Amerikaanse overheid en luchtmacht (US DoD/USAF). Die bepalen uit eindelijk wie het wel of niet krijgt en tegen welke prijs (wapenwetgeving). Vervolgens moet het Congres in de USA er ook nog eens over beslissen.
V10
  Moderator maandag 5 maart 2012 @ 19:15:04 #278
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_108751853
naja Amerika kan het zich gewoon niet veroorloven dat F35 klanten afhaken op dit moment!

als een rijk land als Japan nu nadat het wereldkundig is gemaakt dat ze aan boord toch voor de concurrent gaat vanwege de prijs (meest gehoorde argument tegen het toestel) dan is dat een flinke klap in het gezicht van het F35 programma ... dan is het misschien wel goedkoper om een hele grote strik om die 45 toestellen heen te binden en ze (in het geheim) cadeau te doen aan Japan
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_108752693
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 19:15 schreef sp3c het volgende:
naja Amerika kan het zich gewoon niet veroorloven dat F35 klanten afhaken op dit moment!

als een rijk land als Japan nu nadat het wereldkundig is gemaakt dat ze aan boord toch voor de concurrent gaat vanwege de prijs (meest gehoorde argument tegen het toestel) dan is dat een flinke klap in het gezicht van het F35 programma ... dan is het misschien wel goedkoper om een hele grote strik om die 45 toestellen heen te binden en ze (in het geheim) cadeau te doen aan Japan
De Amerikanen hanteren (al jaren) de strategie "Als het puntje bij het paaltje komt betalen ze toch wel" en dat werkt nog altijd. Van alle landen die F-35's willen is er nog niemand die helemaal afgehaakt heeft, alleen zijn her en der de aantallen wat omlaag. Maar dat doen de Amerikanen zelf ook, dus ik zie het probleem niet echt. Natuurlijk wordt niemand blij als de prijs omhoog gaat maar het is gewoon de prijs die je dan moet betalen. Elk land heeft zo'n beetje al wel z'n zorgen geuit over elk aspect van het programma, inlcusief de prijzen/kosten. Dit bericht van Japan nu zo op de voorgrond brengen wil niet zeggen dat Japan als enige serieus commentaar durft te leveren.
Zelfs al zou er een land nu opeens helemaal afhaken dan nog heeft dat nauwelijks invloed op het programma. Dat geeft dan alleen aan dat het betreffende land er gewoon niet alles voor over heeft om een F-35 te vliegen. :)
Schade aan het programma of het imago als iemand na een bestelling toch afhaakt? Nauwelijks, misschien voor het beeld dat het publiek er van heeft, maar daar blijft het dan wel bij. Je hoeft echt geen domino effect te verwachten.
V10
  Moderator maandag 5 maart 2012 @ 19:36:58 #280
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_108752955
als er nu massaal contracten waren getekend dan was ik het met je eens maar iedereen kijkt nog steeds de kat uit de boom en de tegenstand binnen de achterban groeit iedere dag ... die moet je niet meer argumenten geven :)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 5 maart 2012 @ 20:13:30 #281
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_108755111
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 19:32 schreef M5 het volgende:

[..]

De Amerikanen hanteren (al jaren) de strategie "Als het puntje bij het paaltje komt betalen ze toch wel" en dat werkt nog altijd. Van alle landen die F-35's willen is er nog niemand die helemaal afgehaakt heeft, alleen zijn her en der de aantallen wat omlaag. Maar dat doen de Amerikanen zelf ook, dus ik zie het probleem niet echt. Natuurlijk wordt niemand blij als de prijs omhoog gaat maar het is gewoon de prijs die je dan moet betalen. Elk land heeft zo'n beetje al wel z'n zorgen geuit over elk aspect van het programma, inlcusief de prijzen/kosten. Dit bericht van Japan nu zo op de voorgrond brengen wil niet zeggen dat Japan als enige serieus commentaar durft te leveren.
Zelfs al zou er een land nu opeens helemaal afhaken dan nog heeft dat nauwelijks invloed op het programma. Dat geeft dan alleen aan dat het betreffende land er gewoon niet alles voor over heeft om een F-35 te vliegen. :)
Schade aan het programma of het imago als iemand na een bestelling toch afhaakt? Nauwelijks, misschien voor het beeld dat het publiek er van heeft, maar daar blijft het dan wel bij. Je hoeft echt geen domino effect te verwachten.
Het programma heeft al schade. Nog los van wat we allemaal in de krant lezen, heeft de RAF/RN al besloten om geen STOVL-toestellen te kopen, maar de minder gecompliceerde carrier variant. Dus voor de F-35B zijn er in ieder geval al afzeggingen. Alle landen gaan sowieso voor minder (tenminste: bijna alle landen hebben al gemeld dat ze die optie aan het bekijken zijn). En belangrijkste argument is steeds weer: de prijs die maar niet onder controle komt.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_108756792
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 20:13 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Het programma heeft al schade. Nog los van wat we allemaal in de krant lezen, heeft de RAF/RN al besloten om geen STOVL-toestellen te kopen, maar de minder gecompliceerde carrier variant. Dus voor de F-35B zijn er in ieder geval al afzeggingen. Alle landen gaan sowieso voor minder (tenminste: bijna alle landen hebben al gemeld dat ze die optie aan het bekijken zijn). En belangrijkste argument is steeds weer: de prijs die maar niet onder controle komt.
Ik heb niet gezegd dat het progamma geen schade op gelopen heeft. Ik zeg alleen dat een eventuele annulering van Japan wenig uit zal maken voor het programma. Al was het maar omdat Japan geen officiele deelnemer van het ontwikkelingsprogramma is. Als Japan uit eindelijk de toestellen geleverd krijgt is dat mooi en gunstig voor de F-35, maar er is vooraf geen rekening mee gehouden. Valt Japan toch nog weg is er geen ramp gebeurd.

De prijs is overigens nergens de hoofdreden voor de besluiten om misschien minder F-35's aan te schaffen. Keer op keer komt dat neer op kleiner defensie budget waar men het mee moet doen. Dat de verwachte prijs invloed uitoefend op de aantallen is zeker, maar niet de hoofdreden. Zie de bezuinigingsrondes in de UK, Italië en Australië.

Momenteel zijn er trouwens maar een paar echte harde orders buiten de U.S.: 20 voor Israel, 14 voor Australië en 4 voor Japan (afgezien van enkele test toestellen voor de UK en NL)
V10
  maandag 5 maart 2012 @ 21:20:34 #283
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_108759272
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 20:42 schreef M5 het volgende:

[..]

Ik heb niet gezegd dat het progamma geen schade op gelopen heeft. Ik zeg alleen dat een eventuele annulering van Japan wenig uit zal maken voor het programma. Al was het maar omdat Japan geen officiele deelnemer van het ontwikkelingsprogramma is. Als Japan uit eindelijk de toestellen geleverd krijgt is dat mooi en gunstig voor de F-35, maar er is vooraf geen rekening mee gehouden. Valt Japan toch nog weg is er geen ramp gebeurd.
Das waar. Japan is een relatieve nieuwkomer.
quote:
De prijs is overigens nergens de hoofdreden voor de besluiten om misschien minder F-35's aan te schaffen. Keer op keer komt dat neer op kleiner defensie budget waar men het mee moet doen. Dat de verwachte prijs invloed uitoefend op de aantallen is zeker, maar niet de hoofdreden. Zie de bezuinigingsrondes in de UK, Italië en Australië.

Momenteel zijn er trouwens maar een paar echte harde orders buiten de U.S.: 20 voor Israel, 14 voor Australië en 4 voor Japan (afgezien van enkele test toestellen voor de UK en NL)
Ik ben het niet eens dat de prijs de hoofdreden niet is. Ik heb meer het idee dat de kleinere defensiebudgetten als excuus worden gegeven. Net zoals het vroegtijdig aan de kant zetten van vliegtuigen om geld uit te sparen voor de aanschaf van F-35s. Want alle personeel en de bijbehorende ervaring die daarmee overbodig wordt zijn ze permanent kwijt, en dat weten de beleidsmakers best. Het gaat niet lang meer duren voor de mededeling komt dat er minder toestellen aangeschaft zullen worden, zogenaamd omdat ze het bijbehorende personeel toch niet hebben.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_108789713
quote:
Norway upbeat on F-35; Florida test flight set
* Norway finalizing plans to order about 50 fighters

* Official does not see big change in price

* F-35 to fly at Florida training site on Tuesday

March 5 (Reuters) - Norway's No. 2 defense official said he was more upbeat about the F-35 Joint Strike Fighter program than in a long time after visiting a test site in California last week and meeting with the eight other partners on the program.

Defense State Secretary Roger Ingebrigsten said on Monday that Norway was finalizing its plans to buy "approximately 50 fighters," but did not expect any significant cost increases to its order.

Lockheed Martin Corp is developing three variants of the radar-evading, supersonic fighter jet for the United States and eight partner countries - Canada, Britain, Australia, Turkey, Denmark, Norway, Italy and the Netherlands.

Senior U.S. officials last week met with partner countries and sought to reassure them that Washington remains committed to the program, despite its own plans to postpone orders for 179 planes for five years.

That decision, driven by U.S. budget pressures, could delay cost savings that will be realized once production is ramped up.

"We think that we are going to pay close to what we said we would in 2008," Ingebrigsten told Reuters by telephone after returning from his U.S. visit. "The main approach will be the same as it has been since 2008."

He declined to provide details ahead of the Norwegian government's submission to parliament in two weeks. Previous plans called for Norway to buy 56 aircraft for 61 billion Norwegian crown ($10.89 billion), in undiscounted 2011 crowns, or 72 billion crowns when a greater contingency is counted.

"I can't say we're going to do exactly what we said in 2008 but our plan is to procure approximately 50 fighters," he said.

The slowdown in U.S. orders and budget constraints at home have prompted some of the partners to rethink their own orders. Italy last month cut its planned buy of 131 planes by 30 percent and others may follow suit.

U.S. officials insist Washington still plans to spend $382 billion to buy a total of 2,443 fighters for the Air Force, the Navy and Marine Corps, the costliest weapons program ever.

TEST SITE, FIRST FLIGHT

Ingebrigsten led a Norwegian delegation to Edwards Air Force Base in California last week to visit one of two key test sites for the new fighter.

"I haven't been so optimistic related to the F-35 ... for a long time," Ingebrigsten said.

He said Friday's meeting of officials from the Pentagon, Lockheed, and the eight partner countries was useful, with all sides citing their continued support of the program. Canada hosted the meeting at its embassy in Washington.

He praised U.S. Defense Secretary Leon Panetta and his deputy, Ashton Carter, who made a brief appearance at the meeting, for their willingness to be transparent about the program, and said U.S-Norwegian bilateral ties were strong.

The member countries will finalize their purchase plans ahead of a formal military-level March 14-15 meeting in Australia of representatives from all nine countries.

Ingebrigsten said delays or cuts in orders from the United States and Italy, among others, could be bad news for the program, but they would be partially offset by orders from Japan, and possibly South Korea and Singapore in coming years.

Separately, officials at Eglin Air Force Base in Florida said the F-35A, the conventional takeoff and landing variant developed for the U.S. Air Force, would have its first flight at the base on Tuesday morning.

Test pilots will fly the planes initially as they test out the syllabus for the program that will be used to teach Air Force and Marine Corps pilots to fly the new plane.
bron

Dit is misschien wat postief bekeken, maar weer eens wat anders dan negatief nieuws.
V10
pi_109527216
Kamermeerderheid voor stop op aanschaf JSF testtoestellen

Een meerderheid in de Tweede Kamer heeft ingestemd met het voorstel van GroenLinks om niet meer JSF-vliegtuigen te kopen dan de twee testtoestellen die nu al besteld zijn. In het gedoogakkoord staat al vastgelegd dat deze regeerperiode niet meer dan de twee testtoestellen worden aangeschaft. Maar minister Hillen gaf in het JSF debat vorige week aan zich niet vast te willen pinnen op deze afspraak.

Daarop diende Tweede Kamerlid Arjan El Fassed samen met de SP een motie in met de exacte tekst uit het regeerakkoord waarin staat opgetekend dat buiten de twee testtoestellen geen extra JSF-toestellen worden aangeschaft en ook geen verplichtingen worden aangegaan of afspraken worden gemaakt om één of meer JSF-toestellen aan te schaffen.

El Fassed: “De minister zegt dat hij ruimte wil in deze regeerperiode om zich niet vast te pinnen op het aangaan van verplichtingen. Dat terwijl er duidelijk is afgesproken dat we niet meer dan de twee al reeds bestelde testtoestellen zullen kopen. Beter is om te stoppen met het alsmaar falende JSF project. De productie loopt steeds verder vertraging op, de toestellen worden steeds duurder en blijken vol met technische fouten te zitten. Als we ooit een opvolger van de F-16 nodig hebben, kunnen we beter een toestel van plank kopen. Dat is goedkoper en veiliger.”

Opmerkelijk is dat CDA en VVD de motie niet steunden en zich dus kennelijk niet aan hun eigen regeerakkoord wensen te houden.

De motie vindt u hier:

Nr. 283 MOTIE VAN DE LEDEN EL FASSED EN JASPER VAN DIJK

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende, dat in de bijlage van het regeer- en gedoogakkoord staat dat er, op het tweede testtoestel na, geen JSF-toestellen aangeschaft worden deze regeerperiode;

verzoekt de regering deze regeerperiode, buiten de twee testtoestellen geen extra JSF-toestellen aan te schaffen en ook geen verplichtingen aan te gaan of afspraken te maken om een of meer JSF-toestellen aan te schaffen,

en gaat over tot de orde van de dag.

El Fassed

Jasper van Dijk

Bron: http://tweedekamer.groenlinks.nl/node/81182
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Moderator maandag 26 maart 2012 @ 13:39:33 #286
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_109527950
ja gewoon uit blijven stellen :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_109528323
quote:
Als we ooit een opvolger van de F-16 nodig hebben
Hoe godverdomme achterlijke droogkloot ben je dan. Kuthippie.
Blood Sugar Sex Magik
  Moderator maandag 26 maart 2012 @ 13:52:23 #288
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_109528444
doe ff normaal
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_109528620
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 13:52 schreef sp3c het volgende:
doe ff normaal
Geen excuus.
Blood Sugar Sex Magik
  Moderator maandag 26 maart 2012 @ 14:04:09 #290
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_109528814
ik hoef geen excuus want je zet mij niet te kakken met die houding maar jezelf

doe gewoon normaal
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_109528925
De enige die ik hier te kakken zet zijn dhr. El Fassed en J. van Dijk.
Blood Sugar Sex Magik
pi_109537637
Niets nieuws onder de zon. Was vanaf het begin van dit kabinet al bekend dat het besluit over de aanschaf van de vervanger van de F-16 door het volgende kabinet gemaakt zal worden. Op het 2e testtoestel na dan.
V10
  maandag 26 maart 2012 @ 20:19:25 #293
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_109542997
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 13:17 schreef Cobra4 het volgende:
Als we ooit een opvolger van de F-16 nodig hebben
Als?
pi_109543723
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 20:19 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Als?
Met als impliceren die gasten dat zij eigenlijk vinden dat er helemaal geen straaljagers meer nodig zijn. SP kenende uberhaupt geen nationale defensie. Kan ik best wel pissig over worden, over mensen die gewoon echt ignorant zijn en dan ons land willen besturen.
Blood Sugar Sex Magik
pi_109547272
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 20:33 schreef hoogvlieger het volgende:

[..]

Met als impliceren die gasten dat zij eigenlijk vinden dat er helemaal geen straaljagers meer nodig zijn. SP kenende uberhaupt geen nationale defensie. Kan ik best wel pissig over worden, over mensen die gewoon echt ignorant zijn en dan ons land willen besturen.
Inderdaad..
pi_109644086
JSF gaat VS ruim 1000 miljard kosten

Laatste update: 29 maart 2012 10:34

WASHINGTON - De ontwikkeling, bouw en onderhoud van de Joint Strike Fighter worden veel duurder dan gepland.

Dat blijkt uit een intern document van het Pentagon dat Reuters in handen heeft.

De totale kosten van de JSF zouden over de komende vijftig jaar ruim 1000 miljard euro zijn. Een jaar geleden werd uitgegaan van 750 miljard euro.

De VS kopen daar 2443 vliegtuigen voor, die minstens 50 jaar mee moeten kunnen. Alleen al het onderhoud van de vliegtuigen gaat 830 miljard euro kosten.
Nederland heeft tot nu toe 295,5 miljoen euro meebetaald aan de ontwikkeling van de vliegtuigen, die de F-16's moeten vervangen.

Bron: http://www.nu.nl/buitenla(...)-miljard-kosten.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  donderdag 29 maart 2012 @ 20:38:45 #297
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_109667741
Leuk berichtje! Al blijft er uitgesmeerd over 2450 vliegtuigen en 50 jaar natuurlijk geen hol over van die 1000miljard. En dat 2450 vliegtuigen over 50 jaar een godsvermogen aan onderhoud kosten lijkt me ook al niet onlogisch. Stemmingmakerij dus.
Zet het eens af tegen de kosten van de F-16, gecorrigeerd voor inflatie naar dit jaar, dan kom je waarschijnlijk op een soortgelijk bedrag per toestel per jaar uit..
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_109681998
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  vrijdag 30 maart 2012 @ 17:52:32 #299
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_109701283
In aanvulling daar op:

quote:
"The difference between the key performance parameter for distance versus the estimate for performance was five miles [8km]," said USAF Chief of Staff Gen Norton Schwartz during his testimony before the House of Representatives' Committee on Appropriations. "The question to me is: How much do we want to invest in order to recover that five miles margin?"

"It was a judgement call," Schwartz said. "And not an unreasonable one."
bron
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_109704515
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 17:52 schreef RonaldV het volgende:
In aanvulling daar op:

[..]

bron
Juist. De F-35A haalde het beoogde vliegbereik niet, 8km op een totaal van 1100km... Opgelost door door het vliegpatroon dat men daarvoor gebruikt iets aan te passen. Niet dat ik dat een chique oplossing vind om toch een target te halen, maar dan nog... dat daar kamervragen over gesteld moeten worden.... :N
V10
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')