abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 december 2010 @ 13:20:52 #1
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_90578931
In deze reeks wordt gediscussieerd over het bestaan van één of meerdere historische voorbeelden voor de Jezus die we uit de evangeliën kennen.

Linkje naar deel 1:
De historische Jezus
Linkje naar deel 2:
De historische Jezus #2
Linkje naar deel 3:
De historische Jezus #3
pi_90579014
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 13:07 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Oei, een Christelijke site
Oh ja? Wow! Het Nazareth Village Project is een peer-reviewed archeologisch project die opgravingen presenteren uit het Nazareth van de eerste eeuw. Dat zegt je niets?
Dat al die andere archeologen ook het bestaan van Nazareth in de eerste eeuw n.c. bevestigen zegt je niks?

Laat me je dit vragen, welke bronnen heb jij gehoord van ATONS kant over dat Nazareth destijds niet zou hebben bestaan? Welke archeologen heeft hij genoemd?
Niet één.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_90579186
Misschien kan deze link helpen om de " in drie dagen de Tempel herop te bouwen " te begrijpen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_Temple_at_Leontopolis
pi_90579200
Ik las laatst een theorie dat misschien julius Caesar Jezus is.

Leuk verhaal.
Nee joh
  woensdag 29 december 2010 @ 13:26:51 #5
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_90579270
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 13:22 schreef koningdavid het volgende:
Laat me je dit vragen, welke bronnen heb jij gehoord van ATONS kant over dat Nazareth destijds niet zou hebben bestaan? Welke archeologen heeft hij genoemd?
Niet één.
Ik heb er een paar opgesomd, ik vind toch wel dat je het hele Nazareth verhaal wel een beetje in het licht moet zien van dat themapark wat daar is gebouwd voor minstens 60 miljoen euro.
Dat moet ook terugverdient worden. En wanneer nazareth nazareth niet blijkt te zijn is dat erg jammer voor de inkomsten.
pi_90579323
Damn, alweer deel 4 over wat volgens KD een 'onbetwistbaar feit' is. :P

Popcorn iemand?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_90579442
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 13:26 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ik heb er een paar opgesomd, ik vind toch wel dat je het hele Nazareth verhaal wel een beetje in het licht moet zien van dat themapark wat daar is gebouwd voor minstens 60 miljoen euro.
Dat moet ook terugverdient worden. En wanneer nazareth nazareth niet blijkt te zijn is dat erg jammer voor de inkomsten.
Het idee zulke pretparken te maken had men ook al in de 4de eeuw : De Geboortekerk met Helena als eerste directrice. ( geen bronvermelding )
pi_90579453
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 13:19 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Ik lees nou eenmaal meer dan jij over dit soort zaken (dat weet ik zeker)
Dat vraag ik niet. Ik vraag je naar bronnen, die kun je blijkbaar niet geven. Dan kan je nog zoveel in je esoterische boekjes lezen, maar als je geen bronnen of concrete argumenten kunt geven zegt het me allemaal niets.

quote:
Ik ben niet gepikeerd, maar het is toch onlogisch om een vraag te stellen, dat te beantwoorden en daar vervolgens weer wat op te zeggen? Dan kun je die vraag net zo goed niet stellen, lijkt me logisch. Stel een vraag, wacht op antwoord (als je die krijgt) en reageer daar dan op.
Het was een legitieme vraag, maar de rest is niet legitiem, moet ik het spellen?
Dit slaat nergens op. :')
Jij hebt het over een citaat van Paulus uit Handelingen. Ik post het citaat waarvan ik denk dat je daar op doelt, maar ik weet het niet zeker dus vraag ik het nog voor de zekerheid. Wat een schande!?!

quote:
Nou draai je het weer om. Ik kwam met een stelling, en jij zei enkel: DAT KLOPT NIET, en toen vroeg je aan mij om mijn stelling te onderbouwen.
Ik weet niet waar je hier specifiek op doelt maar het lijkt me logisch dat als je met een stelling komt (een 'positive case') dat je deze dan ook onderbouwt.

quote:
Christenen beweren dat Jezus mens moest worden, omdat enkel een mens de straf kon dragen.

Need i say more?

Moet ik meer zeggen?
Uhm ja. En hoe spreekt dat deze passage tegen? Of lees je weer esoterische zaken in deze passage die voor "de gewone mens" verborgen is?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_90579514
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 13:27 schreef Molurus het volgende:
Damn, alweer deel 4 over wat volgens KD een 'onbetwistbaar feit' is. :P
:')

Je moet eens naar een creationistenforum gaan en kijken hoeveel topics je kan vullen over het 'onbetwistbare feit' evolutie.
pi_90579581
quote:
10s.gif Op woensdag 29 december 2010 13:31 schreef koningdavid het volgende:

[..]

:')

Je moet eens naar een creationistenforum gaan en kijken hoeveel topics je kan vullen over het 'onbetwistbare feit' evolutie.
Daar zijn dan weer wel grote bergen bewijs voor. Maar inderdaad... cognitieve dissonantie is a bitch. :)
pi_90579603
quote:

[..]

Ik heb er een paar opgesomd,
Ja? Heb je een archeoloog genoemd? Welke dan?

quote:
Ik vind toch wel dat je het hele Nazareth verhaal wel een beetje in het licht moet zien van dat themapark wat daar is gebouwd voor minstens 60 miljoen euro.
Ach ja, gooi er maar weer een complottheorietje tegenaan. En wat dan te doen met al die archeologen die niets met dat park te maken hebben en hetzelfde zeggen? En wat klopt er niet aan hun bevindingen?
pi_90579653
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 13:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daar zijn dan weer wel grote bergen bewijs voor.
De evolutietheorie is inderdaad zeer waarschijnlijk, ofwel nagenoeg bewezen. Net als Jezus' historiciteit.

Maar nee, je hebt gelijk hoor. Het feit dat er FOK!kers zijn die daarover trachten te discussiëren zegt echt heel veel! :')
pi_90579778
quote:
7s.gif Op woensdag 29 december 2010 13:34 schreef koningdavid het volgende:

[..]

De evolutietheorie is inderdaad zeer waarschijnlijk, ofwel nagenoeg bewezen. Net als Jezus' historiciteit.
Je doet nu alsof er net zoveel bewijs is voor de historiciteit van Jezus' als voor evolutie. Dat is zoiets als zeggen dat een mier net zo groot is als de mount everest. :) Nou zou die mier er best kunnen zijn hoor, maar het blijft een klein ding in verhouding tot die berg.

De bewijzen zijn allom tegenwoordig. Je kunt je huis bijna niet uitlopen zonder ergens tegen een stukje bewijs aan te lopen. Hetzelfde kan niet gezegd worden van 'de bewijzen' voor de historiciteit van JC.
pi_90579952
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 13:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je doet nu alsof er net zoveel bewijs is voor de historiciteit van Jezus' als voor evolutie. Dat is zoiets als zeggen dat een mier net zo groot is als de mount everest. :) Nou zou die mier er best kunnen zijn hoor, maar het blijft een klein ding in verhouding tot die berg.

De bewijzen zijn allom tegenwoordig. Je kunt je huis bijna niet uitlopen zonder ergens tegen een stukje bewijs aan te lopen. Hetzelfde kan niet gezegd worden van 'de bewijzen' voor de historiciteit van JC.
Mwah... ik denk eerlijk gezegd dat de wetenschappelijke consensus w.b. Jezus' historiciteit onder historici sterker is dan de consensus over evolutie over evolutie onder biologen.

Maar goed, deze vergelijking is inderdaad niet één-op-één door te trekken, het gaat ook nergens over. Beide zaken zijn onontkoombaar voor een rationeel mens.
pi_90580125
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 13:40 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Mwah... ik denk eerlijk gezegd dat de wetenschappelijke consensus w.b. Jezus' historiciteit onder historici sterker is dan de consensus over evolutie over evolutie onder biologen.
Dat betwijfel ik ten zeerste. Ik heb ieg al een historicus genoemd die sterk twijfelt aan de historiciteit van Jezus. Zou jij misschien een bioloog (met een universitaire opleiding in biologie) kunnen noemen die twijfelt aan de evolutietheorie?
pi_90580237
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 13:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat betwijfel ik ten zeerste. Ik heb ieg al een historicus genoemd die sterk twijfelt aan de historiciteit van Jezus. Zou jij misschien een bioloog (met een universitaire opleiding in biologie) kunnen noemen die twijfelt aan de evolutietheorie?
Jahoor, dat is vrij simpel.

Michael Behe bijvoorbeeld: http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Behe

Nou hoop ik niet dat ik weggezet wordt als ID-aanhanger want dat ben ik geenszins.
pi_90580367
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 13:45 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Jahoor, dat is vrij simpel.

Michael Behe bijvoorbeeld: http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Behe

Nou hoop ik niet dat ik weggezet wordt als ID-aanhanger want dat ben ik geenszins.
Ongelofelijk, die man heeft nog een opleiding in biochemie (niet algemene biologie, maar ok) ook. En ik maar denken dat het gewoon een van de vele christelijke clowns was. Nou ja, zo zie je maar weer... universitaire opleiding zegt dus ook niets.

Wat ik hier trouwens wel een interessante vraag vind... wat denk jij dat zijn motieven zijn voor zijn nogal controversiele ideeen? Inhoudelijke motieven of religieuze motieven?
pi_90580463
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 13:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ongelofelijk, die man heeft nog een opleiding in biochemie (niet algemene biologie, maar ok) ook.
Sterker nog, hij heeft zelfs een leerstoel op een universiteit. Ik kan geen enkele historicus noemen die nu een leerstoel op een universiteit bezet, die niet gelooft dat Jezus heeft bestaan. Dat bedoelde ik dus met die wetenschappelijke consensus.

quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 13:48 schreef Molurus het volgende:
Wat ik hier trouwens wel een interessante vraag vind... wat denk jij dat zijn motieven zijn voor zijn nogal controversiele ideeen? Inhoudelijke motieven of religieuze motieven?
Ik weet het niet. Veel ID'ers komen volgens mij min of meer voort uit de creationistische beweging en die lijken vooral gedreven te worden door religieuze motieven. Ik denk dat dit bij ID ook voor een groot gedeelte meespeelt, al schijnen er ook niet-religieuzen in de beweging actief te zijn.

Behe voert uiteraard wel inhoudelijke redenen aan al zijn die allemaal vrij hard ontkracht door collega-geleerden.

[ Bericht 40% gewijzigd door koningdavid op 29-12-2010 14:01:43 ]
pi_90580968
quote:
5 Want zie, gij zult zwanger worden, en een zoon baren, op wiens hoofd geen scheermes zal komen; want dat knechtje zal een Nazireër Gods zijn, van moeders buik af; en hij zal beginnen Israël te verlossen uit der Filistijnen hand.

6 Toen kwam deze vrouw in, en sprak tot haar man, zeggende: Er kwam een Man Gods tot mij, Wiens aangezicht was als het aangezicht van een Engel Gods, zeer vreselijk; en ik vraagde Hem niet, van waar Hij was, en Zijn naam gaf Hij mij niet te kennen.

7 Maar Hij zeide tot mij: Zie, gij zult zwanger worden, en een zoon baren; zo drink nu geen wijn noch sterken drank, en eet niets onreins; want dat knechtje zal een Nazireër Gods zijn, van moeders buik af tot op den dag zijns doods.
Richteren 13.

Kan het geen verkeerde vertaling zijn in de Evangeliën waardoor per abuis gedacht werd dat een profetie uit het OT een Nazireeer voorspelde die door een verkeerde vertaling als zijnde komende van Nazareth in Mattheüs terecht is gekomen?
  woensdag 29 december 2010 @ 14:10:19 #20
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_90581283
KD, je geeft aan niet in ID te geloven, dat is voor een gelovige lovenswaardig, voor elk ander persoon zou dit vanzelfsprekend moeten zijn. De hoeveelheid bewijs voor evolutie dat is gewoon teveel om hier allemaal op te noemen.
Maar dan reduceer je god toch gewoon tot een vorm van gatentheologie?
Alles wat we niet snappen, daar is god voor, vroeger de regenboog, nu voor het planten van het eerste eencellig leven op aarde en het in gang zetten van de oerknal.

Veel gehoord commentaar van christenen is, ja maar de parameters voor die oerknal de stand van onze planeet enzo, vallen allemaal binnen bepaalde kritische waarden en god heeft daarvoor gezorgd.
Volgens Herman Philipse is dat de klassieke fout van aannemen dat iets zo moet zijn omdat het zo is.
pi_90581552
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 14:10 schreef Daniel1976 het volgende:
KD, je geeft aan niet in ID te geloven, dat is voor een gelovige lovenswaardig, voor elk ander persoon zou dit vanzelfsprekend moeten zijn. De hoeveelheid bewijs voor evolutie dat is gewoon teveel om hier allemaal op te noemen.
Maar dan reduceer je god toch gewoon tot een vorm van gatentheologie?
Alles wat we niet snappen, daar is god voor, vroeger de regenboog, nu voor het planten van het eerste eencellig leven op aarde en het in gang zetten van de oerknal.
Ik stop God dan ook niet in de gaten van het eencellig leven o.i.d.. Ik denk eerlijk gezegd dat daar ook een wetenschappelijke oorzaak aan vooraf ging.
Ik zie God als de oorsprong van alles, hij zou derhalve in zekere zin de oorzaak van de big bang kunnen zijn maar als daar een wetenschappelijke oorzaak voor gevonden wordt, is het ook prima. Zoals je merkt, ben ik niet zo van het 'God-of-the-gaps' principe. Daar zijn wetenschappelijke maar ook theologische argumenten voor te geven.

Al is dit allemaal verder offtopic.
pi_90581832
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 13:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is maar net waar je baat bij hebt natuurlijk. Een christen zal het bewijs al snel uitleggen als "onbetwist" en "hardstikke duidelijk" terwijl een niet-christen een slag om de arm houdt.

Je moet werken met de informatie en bewijzen die je hebt. Wat dat betreft is evolutie veel harder bewezen dan het bestaan van Jezus. Hoe verder je terug gaat in de tijd en hoe minder materiaal je hebt, hoe lastiger het wordt om een historisch persoon te bewijzen. Mijn inziens moet je de historische Jezus dan ook niet te snel afschieten.... maar ook niet te snel als volledig bewezen aanduiden. Een slag om de arm is het beste, helemaal als we het over een persoon hebben die zogenaamd allerlei wonderen deed, uit de dood opstond en de Zoon van God zou zijn. Dat soort dingen moeten je juist extra kritisch maken. Er zijn genoeg personen in de geschiedenisboeken waarvan we net zoveel bewijs hebben als Jezus. Maar omdat ze geen speciale eigenschappen toebedeeld hebben gekregen kunnen we veel rustiger aannemen dat ze bestaan hebben. Door de speciale eigenschappen die Jezus toebedeeld heeft gekregen is de historische Jezus ook een stuk kwetsbaarder.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_90581999
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 14:21 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Mijn inziens moet je de historische Jezus dan ook niet te snel afschieten.... maar ook niet te snel als volledig bewezen aanduiden.
Ik heb het ook niet over 'volledig bewezen'. Dat zijn bewoordingen die historici niet snel in de mond zullen nemen. Men spreekt eerder over 'waarschijnlijkheden'. En dat Jezus bestaan heeft is historisch gezien zeer waarschijnlijk. Ik vroeg er ooit een bekende Jezus-historicus naar en zij had het over 99,9%.
pi_90582875
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 13:50 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Sterker nog, hij heeft zelfs een leerstoel op een universiteit. Ik kan geen enkele historicus noemen die nu een leerstoel op een universiteit bezet, die niet gelooft dat Jezus heeft bestaan. Dat bedoelde ik dus met die wetenschappelijke consensus.

[..]

Ik weet het niet. Veel ID'ers komen volgens mij min of meer voort uit de creationistische beweging en die lijken vooral gedreven te worden door religieuze motieven. Ik denk dat dit bij ID ook voor een groot gedeelte meespeelt, al schijnen er ook niet-religieuzen in de beweging actief te zijn.

Behe voert uiteraard wel inhoudelijke redenen aan al zijn die allemaal vrij hard ontkracht door collega-geleerden.
Behe is geen goed voorbeeld, aangezien zijn argumenten zoals je zelf al aangeeft niet geaccepteerd zijn door de wetenschappelijke consensus. Die gaat wel degelijk uit van evolutie als een feit. Behe ID argumenten zijn niet echt wetenschappelijk, maar religieus, hetgeen hij zelf ook niet ontkent. Ook de rechter kwam tot die conclusie in de bekende rechtszaak over onderwijs waar Behe als getuige optrad.

Het is waar dat Behe wetenschappelijk werk heeft afgeleverd. We kunnen zijn werk dan ook niet zomaar zonder nader onderzoek afschrijven als gepruts met een dubbele (religieuze) agenda. Maar dat is dan ook niet gebeurd, Juist door Behe serieus te nemen en zijn claims te onderzoeken heeft de wetenschap die kunnen beoordelen op waarde. En geen enkele kritiek op de evolutie theorie heeft de toets der kritiek kunnen doorstaan.

Overigens gaat ook Behe uit van de meeste hoofdpunten zoals een universum van miljarden jaren oud en een gemeenschappelijke voorouder van al het leven op aarde. Het is dan ook een raadsel waarom zo'.n geleerd man met zijn vage irreducible complexity stokpaardje aan kwam zetten, dat was in de 19de eeuw al door Darwin zelf uitgelegd.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  woensdag 29 december 2010 @ 14:46:52 #25
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_90583022
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 14:43 schreef vaarsuvius het volgende:
Het is dan ook een raadsel waarom zo'.n geleerd man met zijn vage irreducible complexity stokpaardje aan kwam zetten, dat was in de 19de eeuw al door Darwin zelf uitgelegd.
irreducible complexity is een christelijke hoax.
Wordt door Richard Dawkins ook nog behoorlijk onderuit gehaald in zijn boeken over evolutie.
  woensdag 29 december 2010 @ 14:49:32 #26
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_90583170
Evolutietherorie is te toetsen. We zien het voor onze ogen gebeuren.

Wat is er te toetsen van Jezus C?
  woensdag 29 december 2010 @ 14:58:10 #27
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_90583601
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 14:15 schreef koningdavid het volgende:
Ik stop God dan ook niet in de gaten van het eencellig leven o.i.d.. Ik denk eerlijk gezegd dat daar ook een wetenschappelijke oorzaak aan vooraf ging.
Ik zie God als de oorsprong van alles, hij zou derhalve in zekere zin de oorzaak van de big bang kunnen zijn maar als daar een wetenschappelijke oorzaak voor gevonden wordt, is het ook prima. Zoals je merkt, ben ik niet zo van het 'God-of-the-gaps' principe. Daar zijn wetenschappelijke maar ook theologische argumenten voor te geven.
Al is dit allemaal verder offtopic.
Ja okee. Maar nou begint het moeras. Want de mens zou de kroon zijn op de schepping, het eindproduct zo te zeggen. Evolutie haalt dat onderuit en dat laat zien dan we helemaal niet het eindproduct zijn maar slechts een tussenschakel met alle imperfecties die bij een geëvolueerde diersoort horen.
Daarbij gooi je nu het scheppings verhaal weg. Met de original sin. En zo kom ik toch weer op het topic Jezus terecht. Want hoewel het natuurlijk in mijn ogen al volkomen onterecht is dat wij allen "gestraft" worden voor de "zonden" ooit begaan door een adam een eva en een tuinslang. Is dat wel waarvoor jezus gestorven zou zijn en opgestaan zou zijn om dat te overwinnen.

Zodra je de bijbel niet meer 100% letterlijk kunt nemen door hiaten die in de bijbel zitten die wij vandaag de dag kunnen herkennen, is het boek best wel waardeloos geworden. Je bent dan al namelijk heel selectief bezig met wat je wel en niet geloofd.
pi_90584423
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 14:25 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik heb het ook niet over 'volledig bewezen'. Dat zijn bewoordingen die historici niet snel in de mond zullen nemen. Men spreekt eerder over 'waarschijnlijkheden'. En dat Jezus bestaan heeft is historisch gezien zeer waarschijnlijk. Ik vroeg er ooit een bekende Jezus-historicus naar en zij had het over 99,9%.
99,9% vind ik wel een erg kleine slag om de arm als we kijken naar het bewijs, de betrouwbaarheid daarvan en de hoeveelheid daarvan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_(historisch-kritisch). Lees deze wikipedia pagina maar eens door. Als je hieruit 99,9% zekerheid kan halen vind ik dat erg knap.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_90585275
Misschien dat ik dingen ga roepen waardoor ik in herhaling val, maar goed, ik kom net binnen op dit topic.

Dat er een referentie is naar een historische figuur Jezus staat vast. Daarmee is het aannemelijk dat er een (of meerdere!) personen met deze naam hebben bestaan. Overigens moeten we niet doen alsof het zeker is dat verschillende mensen onafhankelijk naar Jezus refereren. Over de evangeliën van Matteus, Marcus, Johannes en Lucas wordt door veel kenners aangenomen dat zij uit elkaar zijn ontstaan danwel een gemeenschappelijke bron hebben. Daarbij opgeteld de inmiddels geaccepteerde gedachte dat geen van deze evangelisten ooggetuigen is geweest van het leven van Jezus, maakt het zeggen van zinnige dingen over Jezus een welles-nietes spelletjes

quote:
Uit Wikipedia over Jezus, deze uitgangspunten zijn redelijk algemeen geaccepteerd onder niet streng christelijken
Volgens professor Peter Schmidt van de faculteit Godgeleerdheid van de Katholieke Universiteit Leuven heeft de Nieuwtestamentische exegese gedurende de laatste twee eeuwen de volgende inzichten bereikt:[7]

Alle evangeliën werden in het Grieks geschreven, tussen ca. 70 en ca. 100.
Geen van de vier canonische evangelisten was een ooggetuige van de feiten.
De evangeliën bevatten een zekere hoeveelheid aan biografisch en historisch materiaal, maar kunnen niet beschouwd worden als verslaggeving, biografie of memoires.
Evangeliën zijn boeken van geloofsverkondiging. Zij vormen een apart literair genre, een complexe mengeling van overgeleverde herinneringen, symbolisch-religieuze interpretatie en literair-theologische constructie.
Historische gegevens over Jezus waarover volgens Schmidt voldoende zekerheid bestaat zijn:

Jezus is geboren ca 7 à 4 v. Chr., rond de tijd dat Herodes de Grote stierf.
Hij bracht zijn kinder- en jeugdjaren door in Nazareth in Galilea.
Hij werd gedoopt door Johannes de Doper.
Hij verzamelde leerlingen om zich heen.
Hij onderwees in kleine steden en dorpen en op het platteland.
Hij predikte de komst van het Rijk Gods.
Rond het jaar 30 ging hij naar Jeruzalem voor het joodse paasfeest.
Hij verwekte opschudding in de tempel.
Hij hield een laatste maaltijd met zijn leerlingen.
Hij werd gevangengenomen en ondervraagd door joodse gezagdragers in Jeruzalem.
Hij werd terechtgesteld op bevel van de Romeinse landvoogd Pontius Pilatus.
Volgens Schmidt kunnen deze gegevens bogen op een grote consensus onder 'de auteurs van de hedendaagse queeste'.

Je bent het er mee eens of niet, dat is het idee.

Persoonlijk vind ik het vraagstuk Jezus niet zo boeiend. Ik vind het veel interessanter hoe het Christendom zich heeft ontwikkeld rondom leugens, discutabele besluiten over het Canon, nabewerkte historische documenten en overgenomen rituelen uit 'heidense' godsdiensten.
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_90586802
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 14:49 schreef hoatzin het volgende:

Dat geldt voor iedere historische kwestie (niet reproduceerbaar). Ook voor de reconstructie van de evolutionaire geschiedenis.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer2 op 29-12-2010 16:21:14 ]
pi_90587343
Hoppahoppa quote:
quote:
Volgens professor Peter Schmidt van de faculteit Godgeleerdheid van de Katholieke Universiteit Leuven heeft de Nieuwtestamentische exegese gedurende de laatste twee eeuwen de volgende inzichten bereikt
Wat dacht je, dat die iets anders ging beweren ? Waardeloos als bron én inhoud.
quote:
Persoonlijk vind ik het vraagstuk Jezus niet zo boeiend. Ik vind het veel interessanter hoe het Christendom zich heeft ontwikkeld rondom leugens, discutabele besluiten over het Canon, nabewerkte historische documenten en overgenomen rituelen uit 'heidense' godsdiensten.
En dat zit volgens mij al een heel eind dichter bij de waarheid.
pi_90589600
quote:
Hoe wil je dit eigenlijk controleren? Waren er toen al geboorteregisters? Of is dit vanwege ze uit de Bijbel halen?

quote:
Hoe kun je dit controleren? Vragen aan de mensen die toen leefden?

quote:
Johannes de doper kan best bestaan hebben, maar hebben ze hem er niet bij de haren bij gesleept?

http://www.tijdschriftsch(...)en-de-mandeeers.html

Mandeers. Volgelingen van Johannes de Doper.

quote:
Dat deden meer mensen

quote:
Ach, is er een casettebandje gevonden van een preek van Jezus?

quote:
Is dat in een buitenbijbels geschrift gevonden?

quote:
Iedereen houdt eens een laatste maaltijd

quote:
Volgens Schmidt kunnen deze gegevens bogen op een grote consensus onder 'de auteurs van de hedendaagse queeste'.
Als dat inderdaad zo is, dan kunnen we die auteurs ook niet meer serieus nemen. De meeste "feiten" hebben ze bepaald omdat het in de evangelieen staat. Stel dat Marcus het oudst is, en de rest heeft Marcus gebruikt, dan hebben ze consensus vanwege een geschrift. Het is natuurlijk enorme kolder om een consensus te hebben over gesproken woord. Dat kan niemand meer achterhalen.

Lijkt me logisch
[/quote]
pi_90589844
quote:
Uhm ja. En hoe spreekt dat deze passage tegen? Of lees je weer esoterische zaken in deze passage die voor "de gewone mens" verborgen is?
Snap je nog echt niet hoe deze passage de god van Israel tegenspreekt? Jezus die MOEST sterven, anders kon God de mens niet vergeven, en dan MOET je nog geloven ook, anders heeft het geen nut? Is dat niet "door mensenhanden en voeten en hersenen behaagt worden"

Dan geef ik je nog voorbeelden uit het O.T:

De offers die gebracht moesten worden, de duizenden, misschien wel miljoenen dieren die geslacht werden. Abel zijn offer behaagde God, en die van Kain niet.

Ja, hoe ga je je hier weer uitlullen?

De God van Paulus is meer een onpersoonlijke God, die het niet uitmaakt hoe de mens doet.
pi_90589963
O ja, dit is gewoon door LETTERLIJK lezen. Waarom halen mensen vaak de esoterie erbij, zonder reden?
pi_90590081
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 17:09 schreef Berjan1986 het volgende:
O ja, dit is gewoon door LETTERLIJK lezen. Waarom halen mensen vaak de esoterie erbij, zonder reden?
Om dezelfde reden ze er een God bijhalen.
pi_90590653
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 17:01 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Hoe wil je dit eigenlijk controleren? Waren er toen al geboorteregisters? Of is dit vanwege ze uit de Bijbel halen?

[..]

[..]

Johannes de doper kan best bestaan hebben, maar hebben ze hem er niet bij de haren bij gesleept?

[..]

Dat deden meer mensen

[..]

[..]

[..]

[..]

Als dat inderdaad zo is, dan kunnen we die auteurs ook niet meer serieus nemen. De meeste "feiten" hebben ze bepaald omdat het in de evangelieen staat. Stel dat Marcus het oudst is, en de rest heeft Marcus gebruikt, dan hebben ze consensus vanwege een geschrift. Het is natuurlijk enorme kolder om een consensus te hebben over gesproken woord. Dat kan niemand meer achterhalen.

Lijkt me logisch
Om te beginnen leeft (volgens de geschriften) Herodus I nog op het moment dat Jezus wordt geboren. Herodus I is die fouterik van de kindermoorden. Hij is overleden in het jaar 4 voor Christus, dus kan Jezus nooit in het jaar 9 geboren zijn.

Over de overige zaken zeg ik niet dat ze perse waar zijn, alleen dat er binnen de ietsje progressievere kerkelingen consensus over is. Dat zegt mij ook niets, mede om wat ik aangeef over de bronnen. Niemand was ooggetuigen, en veel van de geschriften uit die tijd zijn in latere tijden herschreven door (jawel) Christenen. Er is ook een enkele joodse bron, als je daar meer over wilt weten moet je even op Wiki lezen. Zoiezo vind je op de WIki's over historisch-kritische onderwerpen veel info over Jezus en het Christendom (en dan vooral de onzin daarover)

Zoals ik al aangaf, de kwestie Jezus is een kwestie van geloven of niet. Verder kun je daar niet zo veel over aantonen. Wat wel een feit is is dat alle geloven het bestaan van Jezus erkennen, ze geven hem alleen een andere status.

Wat ik veel leuker vind is al die onzin die aan zijn geboorte is gehangen, zoals onze feestdagen die linea recta van de ketters zijn overgenomen.
  woensdag 29 december 2010 @ 17:25:22 #37
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_90590701
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 17:24 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Om te beginnen leeft (volgens de geschriften) Herodus I nog op het moment dat Jezus wordt geboren. Herodus I is die fouterik van de kindermoorden. Hij is overleden in het jaar 4 voor Christus, dus kan Jezus nooit in het jaar 9 geboren zijn.

Over de overige zaken zeg ik niet dat ze perse waar zijn, alleen dat er binnen de ietsje progressievere kerkelingen consensus over is. Dat zegt mij ook niets, mede om wat ik aangeef over de bronnen. Niemand was ooggetuigen, en veel van de geschriften uit die tijd zijn in latere tijden herschreven door (jawel) Christenen. Er is ook een enkele joodse bron, als je daar meer over wilt weten moet je even op Wiki lezen. Zoiezo vind je op de WIki's over historisch-kritische onderwerpen veel info over Jezus en het Christendom (en dan vooral de onzin daarover)

Zoals ik al aangaf, de kwestie Jezus is een kwestie van geloven of niet. Verder kun je daar niet zo veel over aantonen. Wat wel een feit is is dat alle geloven het bestaan van Jezus erkennen, ze geven hem alleen een andere status.

Wat ik veel leuker vind is al die onzin die aan zijn geboorte is gehangen, zoals onze feestdagen die linea recta van de ketters zijn overgenomen.
Doe ons allemaal even een lol en begin met lezen bij deel 1, wanneer je dan weer aangekomen bent bij deel 4 kunnen we weer verder discussiëren. :(
pi_90591045
quote:
Herodus heeft geen kindermoorden gepleegd, als je de eerdere topics doorgenomen was, was je daar ook achter gekomen.
En waar haal je negen na Christus vandaan?

quote:
O ja, dit is nieuws voor ons.

quote:

O ja, allemaal nieuws voor ons...

En de Christenen hebben het overgenomen van de heidenen, niet van de ketters :D

http://nl.wikipedia.org/wiki/Heiden_%28geloof%29

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ketter

En doe maar wat Daniel zegt
pi_90591197
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 17:32 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Herodus heeft geen kindermoorden gepleegd, als je de eerdere topics doorgenomen was, was je daar ook achter gekomen.
En waar haal je negen na Christus vandaan?

[..]

O ja, dit is nieuws voor ons.

[..]

O ja, allemaal nieuws voor ons...

En de Christenen hebben het overgenomen van de heidenen, niet van de ketters :D

http://nl.wikipedia.org/wiki/Heiden_%28geloof%29

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ketter

En doe maar wat Daniel zegt
Sorry, ik bedoelde jaar 0, typo, maar ik mag niet meer reageren van de TS, dus ik ga gedwee in een hoekje zitten lezen. Jullie hebben alle wijsheid al, dus veel plezier verder, ik kom wel terug als ik net zo veel weet als jullie....
pi_90591329
quote:
Historische gegevens over Jezus waarover volgens Schmidt voldoende zekerheid bestaat zijn:

Herodus is gestorven in 4 v.C. en gezien hij ( volgens het N.T.) jacht liet maken op kinderen tot 2 jaar is Jezus niet " rond die tijd " geboren, maar minstens 6 v.C.
quote:
Onzin! Bij de opstand rond Herodes begrafenis is deze familie richting Egypte gevlucht ( Leontopolis Tempel zie wiki ) en is teruggekomen als volwassene.
quote:
Wat moeten we hieronder verstaan ? Dat hij zich bekeerde tot het christendom dat nog moest worden uitgevonden ? Dat hij zich bekeerde tot de leer van Johannes? Of dat hij door deze daad Johannes erkende als de nieuwe Zadok-hogepriester van het komend nieuwe koninkrijk Israël ?
quote:
Hij ronselde ' partijgenoten'.
quote:
Hij maakte zijn programma duidelijk.
quote:
Wat hij bedoelde met het nieuwe Israêl en niet zoiets achter de wolken.
quote:
Met wat te doen? Als hij ging offeren moest hij net zoals iedereen met tempelgeld betalen omdat men met heidens geld niet binnen mocht. De tarieven werden wél door de priesters vastgelegd en gewisseld door tempelbedienden. Hij kloeg hier gewoon de clerus aan.
quote:
Op de wijze voor staatsgevaarlijken en gevluchte slaven.
pi_90593917
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 15:34 schreef Hoppahoppa het volgende:

Geen van de vier canonische evangelisten was een ooggetuige van de feiten.

Ik ben serieus geïnteresseerd in de argumenten die pleiten tegen de theorie dat het laatste evangelie, het evangelie volgens Johannes, door een ooggetuige geschreven zou zijn, en de andere niet.
pi_90594199
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 18:37 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Ik ben serieus geïnteresseerd in de argumenten die pleiten tegen de theorie dat het laatste evangelie, het evangelie volgens Johannes, door een ooggetuige geschreven zou zijn, en de andere niet.
Dit al eens bekeken ?
pi_90594269
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 18:45 schreef ATON het volgende:

[..]

Dit al eens bekeken ?
Ja, gedeeltelijk, kun je daar argumenten uit destilleren?
pi_90594732
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 18:47 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Ja, gedeeltelijk, kun je daar argumenten uit destilleren?
Deel 2 niet vergeten:
  woensdag 29 december 2010 @ 19:00:30 #45
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_90594811
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 18:58 schreef ATON het volgende:

[..]

Deel 2 niet vergeten:
Zo ver was ik nog niet dingen duren 40 minuten per stuk ;)
pi_90595248
Morgen les-overhoring.
pi_90604971
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 14:49 schreef hoatzin het volgende:

Ja, op die manier doorstaat geen enkele historische gebeurtenis jouw 'toetsing' natuurlijk.
pi_90605032
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 15:15 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]

99,9% vind ik wel een erg kleine slag om de arm als we kijken naar het bewijs, de betrouwbaarheid daarvan en de hoeveelheid daarvan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_(historisch-kritisch). Lees deze wikipedia pagina maar eens door. Als je hieruit 99,9% zekerheid kan halen vind ik dat erg knap.
Mwah, die Wikipedia pagina wijkt er niet veel vanaf in ieder geval. Tja 99,9% is misschien wat sterk gezegd van die geleerde. Ze had het ook gewoon bij 99% kunnen laten.
pi_90605128
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 16:19 schreef ATON het volgende:
Hoppahoppa quote:

[..]

Wat dacht je, dat die iets anders ging beweren ? Waardeloos als bron én inhoud.
Elke geleerde die christelijk is gelijk waardeloos, ja? Wil je zo ver gaan?

Al is het niet eens nodig hoor. Niet-christelijke geleerden zitten ook grotendeels op mijn lijn als het gaat om de historische Jezus. Geleerden die jouw zotte theorietjes aanhangen zijn echter niet te vinden.
pi_90605538
quote:

[..]

Bijbelse bronnen ja.

quote:
Het is misschien nieuw voor je Berjan, maar historici gebruiken meestal bronnen om dergelijke beweringen te kunnen maken.

quote:

Waarom zouden ze hem erbij willen slepen? Het was eerder beschamend voor de vroege kerk dat Jezus door Johannes de Doper gedoopt zou zijn dat ze er trots op zouden zijn.

quote:

Dat deden meer mensen
Dus?

quote:
Nogmaals, Berjan: historici gebruiken bronnen. :)

quote:
Nope!

quote:
Klopt.

quote:
Als dat inderdaad zo is, dan kunnen we die auteurs ook niet meer serieus nemen.
Ik weet inmiddels dat jij arrogant genoeg ben om alle experts niet serieus te nemen, dus dit verrast mij geenszins.

quote:
De meeste "feiten" hebben ze bepaald omdat het in de evangelieen staat. Stel dat Marcus het oudst is, en de rest heeft Marcus gebruikt
Er is weinig reden om aan te nemen dat Johannes Markus gebruikt heeft. Matteüs en Lukas baseren zich deels op Markus, deels op 'Q', en deels op eigen materiaal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')