abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 13 september 2003 @ 19:34:14 #1
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_13145895
Dit bericht trof ik aan onder http://dutch.faithfreedom.org/forum/viewtopic.php?t=326

Van Mandeers had ik nog nooit gehoord. Het zijn 200.000 gelovigen in vooral Irak en Iran, nadat ze lang geleden uit Jordanie verdreven zijn. Het zijn volgelingen van Johannes de Doper. Van de echte Johannes de Doper natuurlijk want hoe kan je nu volgeling zijn van iemand die zegt dat hij slechts een voorbode is van de echte Verlosser.
Het bevestigd niet alleen mijn beeld dat Israel ten tijde van de Romeinse bezetting vol zat met personen die dachten dat ze de Joodse Verlosser uit de thora waren maar als in het bijbelverhaal de persoon Johannes de Doper is aangepast in hoeverre moeten Christenen dan nog vertrouwen dat de persoon Jezus Christus niet aan het bijbelverhaal is aangepast

"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
pi_13147905
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 19:34 schreef Akkersloot het volgende:
Het zijn volgelingen van Johannes de Doper. Van de echte Johannes de Doper natuurlijk want hoe kan je nu volgeling zijn van iemand die zegt dat hij slechts een voorbode is van de echte Verlosser.
De echte Johannes de Doper? Is de Bijbelse Johannes de Doper een nepperd
quote:
Het bevestigd niet alleen mijn beeld dat Israel ten tijde van de Romeinse bezetting vol zat met personen die dachten dat ze de Joodse Verlosser uit de thora waren
Doordat een handjevol (200.000 op alle Christenen) mensen achter iemand anders aanlopen?
quote:
maar als in het bijbelverhaal de persoon Johannes de Doper is aangepast in hoeverre moeten Christenen dan nog vertrouwen dat de persoon Jezus Christus niet aan het bijbelverhaal is aangepast
Hoezo is in het Bijbelverhaal de persoon Johannes de Doper aangepast? Waarom zouden die 200.000 gelijk hebben en de rest niet? Waar baseer je op dat Johannes de Doper de Christus zou zijn?

Of is dat niet de strekking van je verhaal?

pi_13148653
Ik denk dat hij bedoelt dat de Mandeeërs vooral geloven in Johannes de Doper. Net als dat bijv. anderen vooral geloven in Maria of Christus. Het bijbelverhaal zal (zws) niet letterlijk zijn aangepast, maar bepaalde gelovigen hechten veel meer waarde aan een bepaalde bijbelfiguur. Voor hen is dat Johannes de Doper.
Zo heb je meer stromingen.
Het verandert de bijbel niet. Het verandert alleen de manier waarop er naar gekeken wordt en hoe het gelezen wordt.
(Un)masking for the greater good.
  zaterdag 13 september 2003 @ 21:33:43 #4
60090 Akkersloot
pi_13148783
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 21:01 schreef ChrisJX het volgende:
De echte Johannes de Doper? Is de Bijbelse Johannes de Doper een nepperd
Volgens iemand die niet in de bijbel gelooft natuurlijk wel. Toen Jezus door Johannes de Doper gedoopt werd (volgens de bijbel) ging de hemel open volgens de bijbel. Iemand die dat niet gelooft, gelooft dus niet alles wat in de bijbel over Johannes de Dooper verteld wordt.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
  zaterdag 13 september 2003 @ 21:36:12 #5
60090 Akkersloot
pi_13148843
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 21:29 schreef Natalie het volgende:
Ik denk dat hij bedoelt dat de Mandeeërs vooral geloven in Johannes de Doper. Net als dat bijv. anderen vooral geloven in Maria of Christus. Het bijbelverhaal zal (zws) niet letterlijk zijn aangepast, maar bepaalde gelovigen hechten veel meer waarde aan een bepaalde bijbelfiguur. Voor hen is dat Johannes de Doper.
Zo heb je meer stromingen.
Het verandert de bijbel niet. Het verandert alleen de manier waarop er naar gekeken wordt en hoe het gelezen wordt.
Volgens het krantenbericht http://dutch.faithfreedom.org/forum/viewtopic.php?t=326 is dat echter niet zo. Mandeers geloven niet in Jezus. Zijn dus geen Christenen. En ze worden nu in Irak door moslim fundamentalisten vervolgd omdat ze i.t.t. Christenen en Joden geen mensen van "het Boek" zijn.
pi_13148870
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 21:33 schreef Akkersloot het volgende:

Volgens iemand die niet in de bijbel gelooft natuurlijk wel. Toen Jezus door Johannes de Doper gedoopt werd (volgens de bijbel) ging de hemel open volgens de bijbel. Iemand die dat niet gelooft, gelooft dus niet alles wat in de bijbel over Johannes de Dooper verteld wordt.

Deels mee eens. Al denk ik dat gelovigen de bijbel allemaal op hun eigen manier interpreteren. De één neemt het wat letterlijker dan de ander. De één richt zich vooral op Jezus Christus en de ander op Mozes of Johannes of Maria. 't Is maar net hoe je het gewend bent te lezen en op te vatten.
pi_13149028
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 21:36 schreef Akkersloot het volgende:

Volgens het krantenbericht http://dutch.faithfreedom.org/forum/viewtopic.php?t=326 is dat echter niet zo. Mandeers geloven niet in Jezus. Zijn dus geen Christenen. En ze worden nu in Irak door moslim fundamentalisten vervolgd omdat ze i.t.t. Christenen en Joden geen mensen van "het Boek" zijn.

Ik lees het. Al staat er niet letterlijk in de tekst dat ze niet in Jezus geloven. Er staat niet in dat ze zijn bestaan ontkennen. Er staat alleen in dat ze volgelingen zijn van Johannes de Doper. Dat ze hem zien als de enige heilige.
Het zijn de Moslims die hen zo zien. Ook weer een eigen kijk op het geheel. Al vind ik het niet kloppen hoe ze behandeld worden.

[Dit bericht is gewijzigd door Natalie op 13-09-2003 21:46]

zaterdag 13 september 2003 @ 21:50:38 #8
60090 Akkersloot
pi_13149141
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 21:45 schreef Natalie het volgende:
Er staat niet in dat ze zijn bestaan ontkennen
Geloven dat iemand bestaan heeft is natuurlijk nog niet het zelfde als in iemand geloven.
pi_13149147
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 21:37 schreef Natalie het volgende:

Deels mee eens. Al denk ik dat gelovigen de bijbel allemaal op hun eigen manier interpreteren. De één neemt het wat letterlijker dan de ander. De één richt zich vooral op Jezus Christus en de ander op Mozes of Johannes of Maria. 't Is maar net hoe je het gewend bent te lezen en op te vatten.

Op Mozes? Daar heb ik nou nog noooooit van gehoord!

EDIT: van Mozes wel, maar niet van dat mensen zich op hem richten

pi_13149179
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 21:50 schreef Akkersloot het volgende:

Geloven dat iemand bestaan heeft is natuurlijk nog niet het zelfde als in iemand geloven.

Dat is op twee manieren op te vatten
Wat vind jij er zelf van deze deze groep Johannes de Doper-volgelingen zo worden behandeld?
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 21:51 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Ik ook niet. Maar ik geef maar een voorbeeld om aan te geven welke 'keus' men zoal heeft
  zaterdag 13 september 2003 @ 22:01:25 #11
60090 Akkersloot
pi_13149347
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 21:52 schreef Natalie het volgende:
Wat vind jij er zelf van deze deze groep Johannes de Doper-volgelingen zo worden behandeld?
In en in triest natuurlijk. Dan zou er ook nog sprake zijn van een haat campagne door de Iraakse televisie. Dat alle andere minderheden (Christenen, Koerden, Turkmenen) niet voor die mensen opkomen. En gezien er ook veel Mandeers in Iran wonen zou Iran ook wel een beroep mogen doen op de Iraakse bevolking.
pi_13149535
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 22:01 schreef Akkersloot het volgende:

In en in triest natuurlijk. Dan zou er ook nog sprake zijn van een haat campagne door de Iraakse televisie. Dat alle andere minderheden (Christenen, Koerden, Turkmenen) niet voor die mensen opkomen. En gezien er ook veel Mandeers in Iran wonen zou Iran ook wel een beroep mogen doen op de Iraakse bevolking.

Ik ben het met je eens dat het zeer triest is. Men mag toch geloven waar men in geloven wil? Of niet geloven, dat is ook best. Maar om die mensen nu zo bruut te behandelen, vind ik echt geen stijl.
In de link die je gaf wordt een aantal keer de stempel 'sekte' op deze groep gedrukt. Ik had nog nooit van deze volgelingen gehoord en weet niet of ik ze als zijnde een sekte zou betitelen. (gezien de zeer negatieve bijklank die het woord heeft, en ik geen idee heb of dat juist is of niet. Ik ben daar liever voorzichtig mee)
  zaterdag 13 september 2003 @ 22:31:20 #13
60090 Akkersloot
pi_13150057
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 22:08 schreef Natalie het volgende:
sekte
Het oorspronkelijke bericht komt dan ook uit het Reformatorisch Dagblad. Heb de link naar dutch.faithfreedom genomen want over anderhalf uur is die site natuurlijk 24 uur uit de lucht (zondagsrust).

Ofdat er nu 10, 200.000 of 4 miljard mensen in geloven het blijft voor mij allemaal gelijk.

zaterdag 13 september 2003 @ 22:32:19 #14
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_13150079
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 22:31 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Ofdat er nu 10, 200.000 of 4 miljard mensen in geloven het blijft voor mij allemaal gelijk.

Misschien kun je dezelfde beleefdheid uitbreiden naar mensen die bijvoorbeeld het moslim-geloof aanhangen?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 13 september 2003 @ 22:35:21 #15
60090 Akkersloot
pi_13150138
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 21:51 schreef ChrisJX het volgende:

Heuh. Hoe veel mensen hebben het niet zo op de bijbel maar wel op de 10 geboden. Die komen toch van Mozes.
Of vind je het vanzelfsprekend dat iemand de 10 geboden als goddelijk ziet. Met oa. het gebod op de zondagsrust en het geen afbeelding mogen maken van God. Arme indianen met hun totempalen.
  zaterdag 13 september 2003 @ 22:41:30 #16
60090 Akkersloot
pi_13150246
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 22:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Misschien kun je dezelfde beleefdheid uitbreiden naar mensen die bijvoorbeeld het moslim-geloof aanhangen?
Zou je die zelfde beleefdheid ook op kunnen brengen tegenover mensen die in mij, in Mij dus, zouden geloven en zou je dan ook diezelde beleefdheid op kunnen brengen voor die gene waar die mensen in geloven, mij dus. (Historie, ik begin een religie)

Mijn dogma is dus dat het aantal mensen dat in iets gelooft voor mij niets uitmaakt. Als ik iets in een "heilig boek" (de bijbel, koran, thora, de puinhopen van acht jaar paars) lees dan ga ik niet eerst in mijn achterhoofd halen het aantal mensen die daar in geloven.

zaterdag 13 september 2003 @ 22:43:43 #17
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_13150283
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 22:41 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Zou je die zelfde beleefdheid ook op kunnen brengen tegenover mensen die in mij, in Mij dus, zouden geloven en zou je dan ook diezelde beleefdheid op kunnen brengen voor die gene waar die mensen in geloven, mij dus. (Historie, ik begin een religie)

Mijn dogma is dus dat het aantal mensen dat in iets gelooft voor mij niets uitmaakt. Als ik iets in een "heilig boek" (de bijbel, koran, thora, de puinhopen van acht jaar paars) lees dan ga ik niet eerst in mijn achterhoofd halen het aantal mensen die daar in geloven.

Je bent weer je duidelijke zelf. Met andere woorden: Het zijn Nederlandse woorden, ze staan achter elkaar, maar daar houdt elke vergelijking met zinnig Nederlands dan ook wel op.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 13 september 2003 @ 22:50:18 #18
60090 Akkersloot
pi_13150408
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 22:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Je bent weer je duidelijke zelf. Met andere woorden: Het zijn Nederlandse woorden, ze staan achter elkaar, maar daar houdt elke vergelijking met zinnig Nederlands dan ook wel op.
Dat is een belediging voor Mijn volgelingen en een belediging voor wie in Mij geloven
Waarom heb je het bij respect alleen over gelovigen. Kan je nu niet reageren op mijn stelling dat ik gewoon kijk naar de teksten van een boek. Moslims die ik spreek zeggen gewoon dat "ongelovigen brengen verderf" eigenlijk fascisme is. Waarom doe jij dan zo moeilijk.
  zaterdag 13 september 2003 @ 22:55:07 #19
60090 Akkersloot
pi_13150484
Tsjonge. Ik had deze topic eigenlijk "Mandeers. Volgelingen van de echte Johannes de Doper" moeten noemen. Zoals in de startpost aangegeven. Hoe kan men nu immers in iemand geloven die zegt dat hij slechts een voorganger van de echte Verlosser is.

Ik neem aan dat wel meer mensen iets gelezen hebben over andere Rabbi's dan Jezus van Nazareth die beweerden dat ze de geprofeteerde Verlosser waren ??

[Dit bericht is gewijzigd door Akkersloot op 13-09-2003 22:58]

pi_13150514
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 22:35 schreef Akkersloot het volgende:

Heuh. Hoe veel mensen hebben het niet zo op de bijbel maar wel op de 10 geboden. Die komen toch van Mozes.

Van Mozes? Ben jij een end gek, die komen van God Mozes fungeerde slechts als doorgeefluik.
quote:
Of vind je het vanzelfsprekend dat iemand de 10 geboden als goddelijk ziet.
Ja dus
pi_13150536
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 22:55 schreef Akkersloot het volgende:
Tsjonge. Ik had deze topic eigenlijk "Mandeers. Volgelingen van de echte Johannes de Doper" moeten noemen. Zoals in de startpost aangegeven. Hoe kan men nu immers in iemand geloven die zegt dat hij slechts een voorganger van de echte Verlosser is.
Ik snap je nog steeds niet helemaal...
  zondag 14 september 2003 @ 07:45:14 #22
60090 Akkersloot
pi_13154408
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 22:56 schreef ChrisJX het volgende:
Van Mozes? Ben jij een end gek, die komen van God Mozes fungeerde slechts als doorgeefluik.
Maar voor diegenen die niet geloven dat Mozes die 10 geboden van God heeft ontvangen zijn mensen die alleen maar in de 10 geboden geloven gewoon volgelingen van Mozes.
  zondag 14 september 2003 @ 10:26:52 #23
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_13154994
Net als ik als ik gisteravond al zei: iedereen interpreteert de bijbel en diens verhalen op een andere manier. Enkel omdat de ene groep een volgeling is van Jezus en de andere van Maria, Johannes of misschien Mozes + de 10 geboden, betekent niet dat ze geen goede gelovigen zijn. Op hun eigen manier zijn ze dat wel degelijk. En als men (als in: de mensen die er ruzie om maken in deze wereld) daar eens wat meer respect en begrip voor opbrengen, dan zou 't zws heel wat beter gaan.

(de laatste zin nav al die oorlogen die er mbt geloof worden gevoerd)

zondag 14 september 2003 @ 15:00:16 #24
60090 Akkersloot
pi_13159335
Onder google heb ik het volgende gevonden over Mandeeers: http://www.stichtingtrinity.nl/Trinity/Nedtxt/Essenen.htm
(Een christelijke site)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')