Goh, hoe zou dat nu toch komen? misschien omdat er 0 informatie beschikbaar is buiten de evangeliën ? En dat 'in vrij grote mate' vind ik nogal overdreven. Je houdt een heel karig verhaaltje over als je al de onwetenschappelijke elementen uit de evangeliën sloopt .quote:Op dinsdag 7 december 2010 14:27 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik kan er ook niets aan doen dat de historische wetenschap omtrent Jezus het in vrij grote mate eens is met hoe de evangeliën hem portretteren. Dat is misschien niet bijster spannend, maar het is nu eenmaal hoe het is.
Dit is gewoon weer niet waar. Je weet toch beter dan dit, Vaarsuvius? Waarom praat je dan toch zulke onzin?quote:Op dinsdag 7 december 2010 14:43 schreef vaarsuvius het volgende:
Deel 1
[..]
Goh, hoe zou dat nu toch komen? misschien omdat er 0 informatie beschikbaar is buiten de evangeliën ?
Ik vond mijn samenvatting beter.quote:Op dinsdag 7 december 2010 14:43 schreef vaarsuvius het volgende:
En dat 'in vrij grote mate' vind ik nogal overdreven. Je houdt een heel karig verhaaltje over als je al de onwetenschappelijke elementen uit de evangeliën sloopt .
Een man genaamd Jezus werd geboren, we weten niet precies waar, waarschijnlijk hier of daar.
Rond zijn dertigste trok hij rond in galilea en later in judea, hij verzamelde volgelingen en trad op als genezer en leraar. Na enkele maanden of jaren had zijn optreden weerstand opgewekt bij religieuze leiders en is hij geëxecuteerd onder het bewind van de romeinse prefect Pontius Pilatus.
Wat vind je religieus relevant? Dat hij door Johannes gedoopt is? Dat hij veroordeeld is omdat hij gezien werd als potentiele 'Koning van de Joden'?quote:Op dinsdag 7 december 2010 14:29 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Nee, blijkbaar begrijp je het niet goed.
Maar misschien ben ik onduidelijk. met 'helemaal niks' bedoel ik helemaal niks relevants. Het is niet helemaal niks. We weten in welk land hij gewoond heeft, in welke decennia ongeveer. maar niks relevants in religieuze context.
Lijkt sterk op de bijbelstudie op de zondagschool. Zoals ik al schreef: Je weet echt niet veel he ?quote:Jezus is ergens rond het begin van de jaartelling geboren. Hij groeide op in Nazareth en werd opgevoed door Jozef en Maria en had o.a. een broer genaamd Jakobus. Hij deed ambachtelijk werk. Rond zijn dertigste levensjaar is hij, nadat hij gedoopt werd door Johannes de doper, begonnen met preken. Aanvankelijk vooral op het platteland. Hij verzamelde daar volgelingen waaronder een aparte groep, de apostelen of De Twaalf genaamd. Hij predikte over het koninkrijk Gods. Ook bezocht hij aan het eind van zijn leven Jeruzalem waar hij opschudding veroorzaakte in de tempel. Hij werd verraden door Judas en opgepakt op bevel van het joodse gezag. Uiteindelijk sprak Pontius Pilatus de veroordeling over Jezus uit, hij werd gekruisigd. Nadat hij gestorven was, werd hij begraven in het graf van Jozef van Arimathea, lid van het Sanhedrin.
Wat een knappe argumentatie weer, ik blijf dit weer even volgenquote:Op dinsdag 7 december 2010 15:08 schreef ATON het volgende:
KoningDavid
[..]
Lijkt sterk op de bijbelstudie op de zondagschool. Zoals ik al schreef: Je weet echt niet veel he ?
Klopt. Kan je nagaan hoeveel het zegt dat dit afkomstig is van de historische wetenschap!quote:Op dinsdag 7 december 2010 15:08 schreef ATON het volgende:
KoningDavid
[..]
Lijkt sterk op de bijbelstudie op de zondagschool.
Dacht ik al dat uw kennis niet verder reikt.quote:Op dinsdag 7 december 2010 15:10 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Klopt. Kan je nagaan hoeveel het zegt dat dit afkomstig is van de historische wetenschap!
Thanks for proving my point, Aton.
Hmm... dat dacht je toch verkeerd. Naar zondagschool ben ik nooit geweest, wetenschappelijke boeken heb ik daarentegen veelvuldig gelezen.quote:Op dinsdag 7 december 2010 15:13 schreef ATON het volgende:
[..]
Dacht ik al dat uw kennis niet verder reikt.
aha dan ga jij zeker een historisch bewijs van zijn bestaan kunnen leveren.quote:Op dinsdag 7 december 2010 15:15 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hmm... dat dacht je toch verkeerd. Naar zondagschool ben ik nooit geweest, wetenschappelijke boeken heb ik daarentegen veelvuldig gelezen.
Lijkt er sterk op te wijzen niet ? Messias was nu net de aanduiding voor een koning van de joden.quote:Op dinsdag 7 december 2010 15:06 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Wat vind je religieus relevant? Dat hij door Johannes gedoopt is? Dat hij veroordeeld is omdat hij gezien werd als potentiele 'Koning van de Joden'?
De evangeliën zijn natuurlijk de belangrijkste bronnen, daar is iedereen het wel over eens. Daarnaast hebben we de brieven van Paulus en de brieven, binnen of buiten-bijbels, van vroege christenen.quote:Op dinsdag 7 december 2010 15:14 schreef nostradama het volgende:
Heeft er hier iemand een historisch bewijs van Jezus zijn bestaan buiten de evangeliën en de zondagschool?
En moet ik je nu ook de vraag stellen: Welke ? ( godsdienst-historische )quote:Op dinsdag 7 december 2010 15:15 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hmm... dat dacht je toch verkeerd. Naar zondagschool ben ik nooit geweest, wetenschappelijke boeken heb ik daarentegen veelvuldig gelezen.
Anderen zeggen dat we niets hebben. En wat schreven die bronnen volgens jou over Jezus?quote:Op dinsdag 7 december 2010 15:17 schreef koningdavid het volgende:
[..]
De evangeliën zijn natuurlijk de belangrijkste bronnen, daar is iedereen het wel over eens. Daarnaast hebben we de brieven van Paulus en de brieven, binnen of buiten-bijbels, van vroege christenen.
Ook hebben niet-christenen als Josephus, Tacitus, Suetonius, Lucianus en Plinius melding gemaakt van Jezus. Ook anti-christenen als Celsus en Porphyrios schrijven gewoon over een historische Jezus.
We hebben veel.
Iedereen het er over eens ? In je dromen zeker ?quote:Op dinsdag 7 december 2010 15:17 schreef koningdavid het volgende:
[..]
De evangeliën zijn natuurlijk de belangrijkste bronnen, daar is iedereen het wel over eens. Daarnaast hebben we de brieven van Paulus en de brieven, binnen of buiten-bijbels, van vroege christenen.
Ook hebben niet-christenen als Josephus, Tacitus, Suetonius, Lucianus en Plinius melding gemaakt van Jezus. Ook anti-christenen als Celsus en Porphyrios schrijven gewoon over een historische Jezus.
We hebben veel.
Ik heb werk gelezen van Richard Bauckham, Craig Evans, Bart Ehrman, NT Wright, Jimmy Dunn, Geza Vermes, Annette Merz, Gerd Thiessen, Marcus Borg, Paul Rhodes Eddy, Ben Witherington III, Riemer Roukema, John Dominic Crossan, Gary Habermas, Arie Zwiep, Michael Licona en nu ontschieten mij vast nog een paar namen.quote:Op dinsdag 7 december 2010 15:18 schreef ATON het volgende:
[..]
En moet ik je nu ook de vraag stellen: Welke ? ( godsdienst-historische )
Dan zeggen die anderen domme dingen.quote:Op dinsdag 7 december 2010 15:20 schreef nostradama het volgende:
[..]
Anderen zeggen dat we niets hebben.
Veel dingen. Maar ze ondersteunen allemaal dit beeld:quote:Op dinsdag 7 december 2010 15:20 schreef nostradama het volgende:
En wat schreven die bronnen volgens jou over Jezus?
Nee, in de historische wetenschap.quote:Op dinsdag 7 december 2010 15:20 schreef ATON het volgende:
[..]
Iedereen het er over eens ? In je dromen zeker ?
Nee maar, en dat heb je allemaal gelezen in die boeken daarnet aangehaald ? Waw. En hij was geboren in een nog niet bestaande gemeente Nazareth ? En hij deed aanvankelijk handarbeid ? Welk Hebreeuws woord gebruikte men daarvoor, of gaat u nu enkel weer verder op je cursus uit de zondagschool ? En hij veroorzaakte opschudding in de Tempel ? Nee maar ! Zo'n opschudding zoals bij de begrafenis van Herodus de Grote in 4 v.C., of was het enkel om die geldwisselaars te doen, zoals je kunt lezen in de cursus zondagschool ?quote:Op dinsdag 7 december 2010 15:23 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dan zeggen die anderen domme dingen.
[..]
Veel dingen. Maar ze ondersteunen allemaal dit beeld:
Jezus is ergens rond het begin van de jaartelling geboren. Hij groeide op in Nazareth en werd opgevoed door Jozef en Maria en had o.a. een broer genaamd Jakobus. Hij deed ambachtelijk werk. Rond zijn dertigste levensjaar is hij, nadat hij gedoopt werd door Johannes de doper, begonnen met preken. Aanvankelijk vooral op het platteland. Hij verzamelde daar volgelingen waaronder een aparte groep, de apostelen of De Twaalf genaamd. Hij predikte over het koninkrijk Gods. Ook bezocht hij aan het eind van zijn leven Jeruzalem waar hij opschudding veroorzaakte in de tempel. Hij werd verraden door Judas en opgepakt op bevel van het joodse gezag. Uiteindelijk sprak Pontius Pilatus de veroordeling over Jezus uit, hij werd gekruisigd. Nadat hij gestorven was, werd hij begraven in het graf van Jozef van Arimathea, lid van het Sanhedrin.
Prima, vraag gerust.quote:Op dinsdag 7 december 2010 15:30 schreef nostradama het volgende:
weet je koningd, je kan zoveel beweren wat je wilt. Je noemde daar eerder een paar namen die over Jezus spreken. Laten we nu eens Celsus nemen. Over dewelke heb je het dan en wat schreef die precies over Jezus? Jij vraagt naar bronnen dus ik ook he.
En,.. heb je al iets gelezen van James D. Tabor , of Lynn Picknett, of Clive Prince, of Israêl Finkel, of Steve Mason, of David Freedman, of Robin L. Fox ? Doen joh. Gaan je oogjes wat verder open.quote:Op dinsdag 7 december 2010 15:22 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik heb werk gelezen van Richard Bauckham, Craig Evans, Bart Ehrman, NT Wright, Jimmy Dunn, Geza Vermes, Annette Merz, Gerd Thiessen, Marcus Borg, Paul Rhodes Eddy, Ben Witherington III, Riemer Roukema, John Dominic Crossan, Gary Habermas, Arie Zwiep, Michael Licona en nu ontschieten mij vast nog een paar namen.
Had ie ook van horen zeggen he ? Wanneer was die nu ook weer geboren ?quote:Op dinsdag 7 december 2010 15:37 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Prima, vraag gerust.
Celsus was een Griekse filosoof uit de tweede eeuw n.c.. Hij was een fel tegenstander van het christelijke geloof en besteedde aardig wat tijd aan het schrijven van anti-christelijke werken. Hij bekritiseerde Jezus en het christendom uitvoerig maar het kwam nooit in hem op om te stellen dat Jezus nooit bestaan heeft.
Celsus dacht overduidelijk wel dat dat Jezus bestaan heeft. Verder schrijft hij dat Jezus' vader een timmerman was, dat Maria niet bezwangerd is door de Heilige Geest maar door een Romeinse soldaat genaamd Pantera. Jezus had volgens Ceslsus een aantal apostelen, waaronder vissers en tollenaars. Jezus verrichte wonderen en werd beschuldigd van tovennarij. Celsus schrijft dat Jezus' opstanding werd voor het eerst verkondigt door hysterische vrouwen.
Iemand uit de 2 eeuw na Chr. en die spreekt vanuit een ooggetuige verslag of vanuit de toen bestaande situatie zelf? Zelfs geen tijdgenoot van Jezus. Kom nou. Hij geeft gewoon wat kritiek op de evangeliën . Meer niet. Noem jij dat een historische bron? Dat bewijst enkel en alleen dat er verhalen cirkuleerden of waarover hij gelezen heeft vanuit anderen, over iemand waarover hij zijn mening geeft. Meer niet.quote:Op dinsdag 7 december 2010 15:37 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Prima, vraag gerust.
Celsus was een Griekse filosoof uit de tweede eeuw n.c.. Hij was een fel tegenstander van het christelijke geloof en besteedde aardig wat tijd aan het schrijven van anti-christelijke werken. Hij bekritiseerde Jezus en het christendom uitvoerig maar het kwam nooit in hem op om te stellen dat Jezus nooit bestaan heeft.
Celsus dacht overduidelijk wel dat dat Jezus bestaan heeft. Verder schrijft hij dat Jezus' vader een timmerman was, dat Maria niet bezwangerd is door de Heilige Geest maar door een Romeinse soldaat genaamd Pantera. Jezus had volgens Ceslsus een aantal apostelen, waaronder vissers en tollenaars. Jezus verrichte wonderen en werd beschuldigd van tovennarij. Celsus schrijft dat Jezus' opstanding werd voor het eerst verkondigt door hysterische vrouwen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |