abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_89604325
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 20:48 schreef ATON het volgende:

[..]

Dit is me niet helemaal duidelijk. Wat wil u hier mee zeggen ?
Nou, dat is toch wel duidelijk.
Jezus zegt hier dat het niemand iets aangaat hoe oud de auteur zou worden, en dan is het toch wel vreemd de mogelijkheid van een auteurschap juist uit te willen sluiten met het argument dat hij er te oud voor geweest zou zijn.

En ik zie niet in waarom iemand die zoiets wonderlijks meegemaakt heeft als het opgewekt worden uit de dood niet ook zoiets wonderlijks als het bereiken van een vrij gevorderde leeftijd mee zou kunnen maken.
pi_89605263
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 20:58 schreef ATON het volgende:

[..]

Nu ja, het evangelie is geen geschiedenisboek en de auteurs spreken elkaar regelmatig tegen.
Lukas schrijft bijvoorbeeld dat Jezus ongeveer dertig was ten tijde van zijn doop door Johannes de Doper, en Johannes laat mensen zeggen dat Hij 'nog geen vijftig ' was. Wat moet je dan met zulke informatie ? Er zijn nog bronnen buiten de bijbel hoor.
Er zijn zeker bronnen buiten de bijbel, die elkaar nogal vaak tegenspreken.

Als je geen bronnen noemt valt er natuurlijk niet te discussiëren, je zult wel begrijpen dat ik dergelijke beweringen niet allemaal voetstoots voor waar aanneem op grond van je lieve usericon.
pi_89605365
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 20:46 schreef ATON het volgende:

[..]

Probeer eens wat meer neutralere bron aan te spreken en mijn laatste posting eens aandachtiger te lezen.
Een neutralere bron dan het (naar ik vermoed) meest gebruikte boek voor theologiestudenten die een inleiding volgen op het Nieuwe Testament? Noem eens een betere en vooral ook waarom deze inleiding niet goed zou zijn.

quote:
1- Jezus' geboortedatum moet men situeren tussen 7 en 4 v.C. Naar alle waarschijnlijkheid meer 7 v.C. dan 4 v.C. Het Johannes-evangelie is zelfs in delen geschreven door meer dan één auteur. Algemeen wordt door Bijbel-deskundigen aangenomen dat dit volschreven is rond 120 n.C. ( nog afgezien de latere correcties )
Dit is simpelweg niet waar. Doe me eens een bron die bevestigt dat een ruime meerderheid van deskundigen Johannes rond 120 dateert.

Ik zal nog een citaat geven uit mijn bron (Ehrman dus):
quote:
No one knows for certain when Jesus died, but scholars agree that it was sometime around 30 CE. In addition, most historians think that Mark was the first of our Gospels to be written, sometime between the mid 60s to early 70s. Matthew and Luke were probably produced some ten or fifteen years later, perhaps around 80 or 85. John was written perhaps ten years after that, in 90 or 95. These are necessarily rough estimates, but almost all scholars agree within a few years.
quote:
Indien Lazarus daar voor iets tussen zat en een generatie ouder was dan Jezus, is dit echt niet meer houdbaar hoor.
Ik voel niet de geringste behoefte om te verdedigen dat Lazarus het evangelie schreef. Recentelijk heb ik Jesus and the eyewitnesses gelezen waarin bepleit wordt dat Johannes de Oudere het evangelie heeft geschreven.

(waar haal je trouwens vandaan dat Lazarus een generatie ouder dan Jezus zou zijn?)
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_89605742
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 20:59 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Nou, dat is toch wel duidelijk.
Jezus zegt hier dat het niemand iets aangaat hoe oud de auteur zou worden, en dan is het toch wel vreemd de mogelijkheid van een auteurschap juist uit te willen sluiten met het argument dat hij er te oud voor geweest zou zijn.

En ik zie niet in waarom iemand die zoiets wonderlijks meegemaakt heeft als het opgewekt worden uit de dood niet ook zoiets wonderlijks als het bereiken van een vrij gevorderde leeftijd mee zou kunnen maken.
Niet te geloven ! En ik die dacht hier op een topic te zitten die op zoek was naar de historische Jezus. Kleinduimpje3, hier stopt mijn discussie met u.
pi_89606024
Nog het beste gewenst aan al deze gelovigen. Ik verdoe hier echt mijn tijd. Nog een prettig eindejaar.
pi_89606410
Je maakt je er wel erg makkelijk vanaf zo, en ik snap eerlijk gezegd niet waar je nou zoveel moeite mee hebt. Maar niemand dwingt je natuurlijk om te blijven :)
pi_89606469
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 21:16 schreef ATON het volgende:

[..]

Niet te geloven ! En ik die dacht hier op een topic te zitten die op zoek was naar de historische Jezus. Kleinduimpje3, hier stopt mijn discussie met u.
Ik denk dat volgens jouw visie de historische Jezus een Jezus is die geen noemenswaardige wonderen kan verrichten, niemand kan opwekken uit de dood, en zeker niet zelf hieruit kan opstaan.

Je zult wel begrepen hebben dat dat niet mijn visie op de historische Jezus is, en die van jou is allerminst vanzelfsprekend, integendeel in strijd met massa's boeken over Jezus uit de eerste en tweede eeuw, waar jij nauwelijks bronnen tegenover kunt stellen, behalve jouw vooringenomen materialistische visie op de zaak.
pi_89607077
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 21:24 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Ik denk dat volgens jouw visie de historische Jezus een Jezus is die geen noemenswaardige wonderen kan verrichten, niemand kan opwekken uit de dood, en zeker niet zelf hieruit kan opstaan.

Je zult wel begrepen hebben dat dat niet mijn visie op de historische Jezus is, ....
Het is misschien goed om te weten dat als wetenschappers het over de historische Jezus hebben, dat ze dan niet Jezus beschrijven zoals hij werkelijk was. Ook de historische Jezus is een reconstructie met behulp van de historische methode. Door die methode te gebruiken blijven wonderen sowieso buiten beschouwing. Of ze wel of niet gebeurd zijn kan daar niet mee bepaald worden.

Als je dus stelt dat dat niet jouw visie op de historische Jezus is, dan klinkt dat wat vreemd. De historische Jezus verricht sowieso geen bovennatuurlijke wonderen. Misschien dat de echte Jezus dat wel deed, maar dat kunnen we dus niet echt vaststellen.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_89608488
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 21:32 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Het is misschien goed om te weten dat als wetenschappers het over de historische Jezus hebben, dat ze dan niet Jezus beschrijven zoals hij werkelijk was. Ook de historische Jezus is een reconstructie met behulp van de historische methode. Door die methode te gebruiken blijven wonderen sowieso buiten beschouwing. Of ze wel of niet gebeurd zijn kan daar niet mee bepaald worden.

Als je dus stelt dat dat niet jouw visie op de historische Jezus is, dan klinkt dat wat vreemd. De historische Jezus verricht sowieso geen bovennatuurlijke wonderen. Misschien dat de echte Jezus dat wel deed, maar dat kunnen we dus niet echt vaststellen.
Mij lijkt dat de historische methode helemaal los staat van het al of niet optreden van wonderen.

De historische methode dient, wil ze wetenschappelijk zijn, tenslotte niet vooringenomen materialistisch te zijn, en mag dus geen onderscheid maken tussen gebeurtenissen die volgens de huidige stand van wetenschap te verklaren zijn, en gebeurtenissen die dat niet zijn.
  maandag 6 december 2010 @ 21:59:58 #260
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89609298
http://www.positief-athei(...)storische_jezus.html

Ik denk dat dit wel een goede samenvatting over de (al dan niet) historische jezus.
Het is een aanrader
pi_89609616
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 21:59 schreef Daniel1976 het volgende:

Ik denk dat dit wel een goede samenvatting over de (al dan niet) historische jezus.
Het is een aanrader
Haha, dit meen je toch niet serieus? Dat tendensiouze stuk? :{
pi_89609726
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 21:49 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Mij lijkt dat de historische methode helemaal los staat van het al of niet optreden van wonderen.

De historische methode dient, wil ze wetenschappelijk zijn, tenslotte niet vooringenomen materialistisch te zijn, en mag dus geen onderscheid maken tussen gebeurtenissen die volgens de huidige stand van wetenschap te verklaren zijn, en gebeurtenissen die dat niet zijn.
Gebeurtenissen die volgens de huidige stand van wetenschap niet te verklaren zijn? Met andere woorden: dat water niet kan veranderen in wijn, is de plaats- en tijdgebonden mening van de wetenschappers van nu, maar dat kan zo weer veranderen?
pi_89609920
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 22:06 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Gebeurtenissen die volgens de huidige stand van wetenschap niet te verklaren zijn? Met andere woorden: dat water niet kan veranderen in wijn, is de plaats- en tijdgebonden mening van de wetenschappers van nu, maar dat kan zo weer veranderen?
In principe zou de wetenschap inderdaad zo moeten werken. Me dunkt.
pi_89615730
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 22:06 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Ja, ik verwijs hier nog eens naar mijn vorige post, met de onderliggende gedachte: als ik het niet doe doet toch niemand het :)

quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 23:39 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Er was 200 jaar geleden ook geen enkele aanleiding om tot dergelijke bizarre conclusies te komen als de relativiteitstheorie en de quantummechanica nu doen.

In extreme situaties kunnen dus heel andere wetten gelden, en waarom zou dat in het betreffende geval niet ook zo kunnen zijn?

De onderhavige boeken maken er tenslotte geen geheim van dat het hier een zeer uitzonderlijke situatie betreft, waarvoor waarnemingen in onvergelijkbare omstandigheden dus niet veel waarde hebben.
pi_89617767
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 21:59 schreef Daniel1976 het volgende:

Het is een aanrader
Dit meen je? :D
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_89618515
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 00:16 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Waarom zou hij dat niet menen? Hij claimt niet dat het De Waarheid is , wat er in dat stuk staat.

Maar het is zeker wel een goede samenvatting van een flinke hoeveelheid argumenten. De lezer mag zelf bepalen of hij het eens is met die argumenten. Ik sluit me aan bij de mening dat het een aanrader is, om het in elk geval eens te lezen.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_89622166
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 00:35 schreef vaarsuvius het volgende:
Maar het is zeker wel een goede samenvatting van een flinke hoeveelheid argumenten. De lezer mag zelf bepalen of hij het eens is met die argumenten. Ik sluit me aan bij de mening dat het een aanrader is, om het in elk geval eens te lezen.
Je kunt het prima eens lezen. Maar het heeft niets met de historische Jezus te maken. De historische Jezus wordt geconstrueerd met de historische methode. Daar heeft de auteur van het stuk totaal geen boodschap aan. Kijk ook even naar de bronnenlijst die hij gebruikt: Earl Doherty, Randall Helms, Gerald Massey, Elaine Pagels (3x), Robert Price, Robertson. Stuk voor stuk mensen die met exotische theorien komen die in de wetenschappelijke wereld niet geaccepteerd worden. Als je op zoek bent naar de historische Jezus dan zul je een methode uiteen moeten zetten, dan zul je moeten schrijven over de zogenaamde 'third quest' waar we nog steeds in zitten. Kijk bijvoorbeeld eens naar een boek over de historische Jezus van Oxford University Press (of Cambridge, of Yale). Geen bronnen met complottheorieën. Die kunnen echt niet dienen als samenvatting van wat we over de historische Jezus weten.
pi_89623185
quote:
1s.gif Op maandag 6 december 2010 23:30 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Ja, ik verwijs hier nog eens naar mijn vorige post, met de onderliggende gedachte: als ik het niet doe doet toch niemand het :)

[..]

Dat begrijpen we tegenwoordig in termen van "verschillende lengte/energieschalen geven verschillende soorten natuurkunde". Dat is hier niet aan de orde. Of je moet het bedoelen als "de wereld is al gek genoeg, waarom niet nog wat gekker".
pi_89624517
ik begrijp niet goed welke bronnen voor jullie nu als wetenschappelijk aanvaard worden beschouwd? Zijn dat enkel de bronnen die de Bijbel gelijk geven of de wonderen onderschrijven?
Aton begon hier met zeer interessante zaken te schrijven, die toch een heel ander perspectief geven op die historische Jezus dan wat ik tot hiertoe heb gelezen.
Ik ben maar een leek maar ik ben wel geïnteresseerd in de historische Jezus en niet in de Jezus die de Bijbelkollektors in elkaar hebben gezet. Iedereen die een beetje andere bronnen heeft doorgenomen weet vanwaar de Bijbel zijn mosterd heeft gehaald.
Ik hoop toch dat ik van Aton hier nog iets mag lezen.
pi_89626600
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 00:35 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Waarom zou hij dat niet menen?
Omdat het een verschrikkelijk slecht artikel is, natuurlijk. Julllie noemen het een 'goede samenvatting'. Het is inderdaad een goede samenvatting, een goede samenvatting van slechte argumenten en foutieve informatie.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_89626750
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 10:51 schreef nostradama het volgende:
ik begrijp niet goed welke bronnen voor jullie nu als wetenschappelijk aanvaard worden beschouwd? Zijn dat enkel de bronnen die de Bijbel gelijk geven of de wonderen onderschrijven?
Aton begon hier met zeer interessante zaken te schrijven, die toch een heel ander perspectief geven op die historische Jezus dan wat ik tot hiertoe heb gelezen.
Ik ben maar een leek maar ik ben wel geïnteresseerd in de historische Jezus en niet in de Jezus die de Bijbelkollektors in elkaar hebben gezet. Iedereen die een beetje andere bronnen heeft doorgenomen weet vanwaar de Bijbel zijn mosterd heeft gehaald.
Ik hoop toch dat ik van Aton hier nog iets mag lezen.
Waarom vind je van Aton schrijft interessant? Omdat je denkt dat het waar is of omdat het spannend is? De meest spannende verhalen zijn niet altijd waar.

Je bent geïnteresseerd in de historische Jezus en dat is mooi. Er valt een hoop goede historische infromatie over Jezus te vinden. Begin bijvoorbeeld eens met de Wikipedia-pagina, dat geeft weer een hoop handvatten voor verdere research:
http://en.wikipedia.org/wiki/Historical_Jesus
pi_89627019
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 12:01 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Waarom vind je van Aton schrijft interessant? Omdat je denkt dat het waar is of omdat het spannend is? De meest spannende verhalen zijn niet altijd waar.

Je bent geïnteresseerd in de historische Jezus en dat is mooi. Er valt een hoop goede historische infromatie over Jezus te vinden. Begin bijvoorbeeld eens met de Wikipedia-pagina, dat geeft weer een hoop handvatten voor verdere research:
http://en.wikipedia.org/wiki/Historical_Jesus
Je bedoelde: http://en.wikipedia.org/wiki/Historicity_of_Jesus

Jouw link is een omschrijving van een construct dat men gefabriceerd heeft van hoe Jezus zou hebben kunnen leven, er van uitgaande dat hij bestaan heeft. Het is niet een onderzoek naar OF hij bestaan heeft.

Verder nog boeiend:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jesus_myth_theory
http://en.wikipedia.org/wiki/Historicity_of_the_Gospels

quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 11:57 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Omdat het een verschrikkelijk slecht artikel is, natuurlijk. Julllie noemen het een 'goede samenvatting'. Het is inderdaad een goede samenvatting, een goede samenvatting van slechte argumenten en foutieve informatie.
Zoals de jouwe dus ;) ?
pi_89627278
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 12:09 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Je bedoelde: http://en.wikipedia.org/wiki/Historicity_of_Jesus

Jouw link is een omschrijving van een construct dat men gefabriceerd heeft van hoe Jezus zou hebben kunnen leven, er van uitgaande dat hij bestaan heeft. Het is niet een onderzoek naar OF hij bestaan heeft.
Nogmaals, of Jezus wel echt bestaan heeft is een vraag die alleen internetatheïsten nog interessant vinden. Mensen die een klein beetje kennis van zaken hebben die vraag al lang en breed beantwoordt met een 'ja'.
De wetenschappelijke discussie gaat niet over het bestaan van Jezus, daar is iedere historicus al lang en breed van overtuigd, het gaat meer over de vraag 'Wie was Jezus?'. Het Wikipedia-artikel waar ik naar verwijs gaat daarover.
pi_89627356
omdat Aton hier al zaken aangeeft die jullie blijkbaar niet weten en ik ook niet wist. Ik ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe gegevens. En aan de hand van vele verscheidene gegevens maak ik een eigen besluit. Dat is één. Dat jij gaat denken dat ik Aton geloof omdat het spannend is is nogal aanmatigend, niet? Het getuigd volgens mij niet erg van een onbevooroordeelde geest. En dat is voor mij al een eerste vereiste. Hetzelfde zou ik kunnen omdraaien en zeggen geloofd U de verhalen van Jezus vanwege de spannende wonderen die hij zou gedaan hebben?
Vind je het dan niet bizar dat zo'n groot bekend wonderdoener nergens terug te vinden is in historische teksten? Dat er nergens geen afbeeldigen van zulk iemand terug te vinden is?
Waarom noem jij de Bijbel historisch? Waarom noem jij voornoemt artikel verschrikkelijk slecht? Omdat het de peilers van het Christendom onderuit haalt? Kan je tegenbewijzen geven van wat er in het artikel staat? En welke bronnen ga je daarvoor gebruiken? De Bijbel zelf?
pi_89627531
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 12:18 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Nogmaals, of Jezus wel echt bestaan heeft is een vraag die alleen internetatheïsten nog interessant vinden. Mensen die een klein beetje kennis van zaken hebben die vraag al lang en breed beantwoordt met een 'ja'.
De wetenschappelijke discussie gaat niet over het bestaan van Jezus, daar is iedere historicus al lang en breed van overtuigd, het gaat meer over de vraag 'Wie was Jezus?'. Het Wikipedia-artikel waar ik naar verwijs gaat daarover.
Misschien zijn er wel mensen die op zoek zijn naar de waarheid en daarom niet noodzakelijk athëist of gelovig moeten zijn.
En dat uitgebreide ja is hoofdzakelijk van toepassing bij gelovigen. En wel bij die gelovigen die niet buiten de Bijbel gaan zoeken.
En tja er zijn en waren veel koeien die blaar noemen
pi_89627628
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 12:20 schreef nostradama het volgende:
omdat Aton hier al zaken aangeeft die jullie blijkbaar niet weten en ik ook niet wist.
Ik ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe gegevens. En aan de hand van vele verscheidene gegevens maak ik een eigen besluit. Dat is één. Dat jij gaat denken dat ik Aton geloof omdat het spannend is is nogal aanmatigend, niet? Het getuigd volgens mij niet erg van een onbevooroordeelde geest.
Hoho, ik stel je een vraag. Niet gelijk zo defensief worden.

quote:
En dat is voor mij al een eerste vereiste. Hetzelfde zou ik kunnen omdraaien en zeggen geloofd U de verhalen van Jezus vanwege de spannende wonderen die hij zou gedaan hebben?
Nee. Ik geloof in de verhalen van Jezus o.a. omdat het historisch-wetenschappelijk goed te onderbouwen is.

quote:
Vind je het dan niet bizar dat zo'n groot bekend wonderdoener nergens terug te vinden is in historische teksten?
Dat is hij wel. Josephus, Tacitus, Suetonius, Plinius, Lucianus, Celsus, etc. etc.

quote:
Dat er nergens geen afbeeldigen van zulk iemand terug te vinden is?
De afbeeldingen die we kennen zijn van latere datum. Maar hoezo is dat raar? De meeste historische figuren uit die tijd waar we afbeeldingen hebben, kennen we van munten of standbeelden. Het is wat onrealistisch om dat ook van Jezus te verwachten.

quote:
Waarom noem jij de Bijbel historisch?
Wat bedoel je met de bijbel 'historisch' noemen? Ik zeg niet dat de bijbel een geschiedenisboek is. Maar ik beweer wel dat het geschiedenis bevat.

quote:
Waarom noem jij voornoemt artikel verschrikkelijk slecht? Omdat het de peilers van het Christendom onderuit haalt?
Nee. Omdat het foutieve informatie en slechte argumenten geeft.

quote:
Kan je tegenbewijzen geven van wat er in het artikel staat?
Ja. Lees de rest van dit (en het vorige topic) eens door en je zult zien dat ik heel veel uit dat artikel al behandeld heb.

quote:
En welke bronnen ga je daarvoor gebruiken? De Bijbel zelf?
Bijbelse en buiten-bijbelse bronnen.
pi_89627659
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 12:25 schreef nostradama het volgende:
En dat uitgebreide ja is hoofdzakelijk van toepassing bij gelovigen. En wel bij die gelovigen die niet buiten de Bijbel gaan zoeken.
Volstrekte onzin. Je liegt nu.
pi_89628414
Wanneer iemand een mening verkondigt dat indruist tegen iemand zijn denken of geloof wordt dat nogal gauw eens gezien als defensief zijn.
De verhalen van Jezus zijn juist niet historisch wetenschappelijk te onderbouwen. Indien dit zou zijn was het probleem al lang van de baan geweest.
En als hij zo beroemd was, waar bleven dan zijn afbeeldingen? Nergens geen beeldje te vinden van deze beroemde held. Waarom zou dat onrealistisch zijn?
Dat de Bijbel wat geschiedenis bevat zal wel kloppen. Maar hoe die geschiedenis wordt weergegeven is weer een ander verhaal natuurlijk.
Dus alle bronnen die de Bijbel tegenspreken zijn foutieve bronnen en slechte informatie? Op wat baseer jij je daarvoor?
Nogmaals vraag ik je wat zijn voor jou historisch wetenschappelijke juiste bronnen? Welk criterium hanteer jij daarvoor?
Wat ik schrijf is vanuit ondervinding van gesprekken met gelovigen. Ik lieg dus niet, maar het is idd. misschien met een korrel zout te nemen.
pi_89629172
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 12:49 schreef nostradama het volgende:
De verhalen van Jezus zijn juist niet historisch wetenschappelijk te onderbouwen. Indien dit zou zijn was het probleem al lang van de baan geweest.
Welk probleem?

quote:
En als hij zo beroemd was, waar bleven dan zijn afbeeldingen? Nergens geen beeldje te vinden van deze beroemde held. Waarom zou dat onrealistisch zijn?
Een aantal redenen:

- We hebben maar van heel weinig historische figuren 'afbeeldingen'. Nogmaals: afbeeldingen vereisen vaak een standbeeld of een afdruk op een muntstuk. Dat is uiteraard maar weinigen gegeven.
- Uiterlijk was destijds niet zo belangrijk, ook niet voor christenen. We zien in de evangeliën bijvoorbeeld ook geen beschrijving van Jezus' uiterlijk, ook Paulus schrijft daar niet over. Blijkbaar was dat geen issue destijds.
- Het vroege christendom bestond vooral uit joden. Joden maakten vrijwel geen afbeeldingen van mensen of God, dat werd als godslasterlijk gezien. Invloedrijke christenen als Clemens van Alexandrië en Eusebius waren ook tegenstander van het afbeelden van Jezus.
- In een tijd dat het christendom illegaal is en, bij vlagen, vervolgd wordt kan ik mij voorstellen dat je wel wat anders te doen hebt dan een standbeeld te maken.

Vanaf eind 2e eeuw hebben we trouwens afbeeldingen van Jezus, vooral muurschilderingen. En uit de eerste eeuw hebben we natuurlijk talloze schriftelijke bronnen.

quote:
Dus alle bronnen die de Bijbel tegenspreken zijn foutieve bronnen en slechte informatie?
Nee. Waar zeg ik dat?

quote:
Nogmaals vraag ik je wat zijn voor jou historisch wetenschappelijke juiste bronnen? Welk criterium hanteer jij daarvoor?
Er zijn verschillende facetten waar je op let: datering, genre, afkomst, auteur, motieven, etc..

quote:
Wat ik schrijf is vanuit ondervinding van gesprekken met gelovigen. Ik lieg dus niet, maar het is idd. misschien met een korrel zout te nemen.
Je liegt w.b. de uitspraak dat Jezus' historiciteit alleen vaststaat voor gelovigen, dat is aantoonbaar niet waar. Het is een wetenschappelijke consensus, ook gedeeld door niet-christelijke geleerden.

[ Bericht 0% gewijzigd door koningdavid op 07-12-2010 13:22:43 ]
pi_89629699
Volgens mij heb jij het artikel dat je zo absurd vond nog niet ten goede of ten gronde gelezen. Daarin staan voldoende argumenten die je allemaal met jou historisch wetenschappelijke bronnen zou kunnen tegenspreken. Maar ik ben ervan overtuigd dat je dat niet kan. En anders ga je gang, je mag kiezen welk citaat uit het artikel je wilt weerleggen
Bovendien word ik niet graag als leugenaar aangeduid. Je speelt mij teveel op de man en te weinig op de bal. Maar ook dat is dan weer overeenkomstig mijn ervaringen met gelovigen. En dat is wat ik bedoelde en dus niet dat wat jij ervan maakte.
  dinsdag 7 december 2010 @ 13:30:48 #281
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89629857
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 00:16 schreef koningdavid het volgende:
Ja, eigenlijk wel. Weet niet precies of alle data 100% kloppen maar dit komt wel voor 99% overeen met alles wat ik al gelezen heb via verschillende bronnen, die veelste lang zijn om hier ook maar een verwijzing naar toe te maken.

Het scheelt ook weinig met wat mijn schoonzus heeft geleerd tijdens haar theologie studie aan de VU en in de VS. Ze is nu soort van katholiek priester. Dus blijkbaar kan geloven en twijfelen aan de historische waarheid wel.

Het is niet alleen gepost om te bashen of te trollen.
Want dan kan ik beter wegblijven uit deze discussie.
Volgens mij weet koningdavid wel waar ik voor sta en omgekeerd is dat ook zo.
pi_89629869
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 13:26 schreef nostradama het volgende:
Volgens mij heb jij het artikel dat je zo absurd vond nog niet ten goede of ten gronde gelezen. Daarin staan voldoende argumenten die je allemaal met jou historisch wetenschappelijke bronnen zou kunnen tegenspreken. Maar ik ben ervan overtuigd dat je dat niet kan. En anders ga je gang, je mag kiezen welk citaat uit het artikel je wilt weerleggen
Ik laat jou kiezen. Wat vind je een sterk argument van het artikel?
quote:
Bovendien word ik niet graag als leugenaar aangeduid.
Daar valt iets tegen te doen: niet meer liegen. ;)
  dinsdag 7 december 2010 @ 13:32:06 #283
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_89629907
quote:
Bovendien word ik niet graag als leugenaar aangeduid. Je speelt mij teveel op de man en te weinig op de bal. Maar ook dat is dan weer overeenkomstig mijn ervaringen met gelovigen. En dat is wat ik bedoelde en dus niet dat wat jij ervan maakte.
Als dit over het artikel gaat wat ik heb gepost, dat is slechts een samenvatting van een ongelooflijke hoop aan informatie over dit onderwerp.
pi_89630107
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 13:30 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ja, eigenlijk wel. Weet niet precies of alle data 100% kloppen maar dit komt wel voor 99% overeen met alles wat ik al gelezen heb via verschillende bronnen, die veelste lang zijn om hier ook maar een verwijzing naar toe te maken.

Het scheelt ook weinig met wat mijn schoonzus heeft geleerd tijdens haar theologie studie aan de VU en in de VS. Ze is nu soort van katholiek priester. Dus blijkbaar kan geloven en twijfelen aan de historische waarheid wel.

Het is niet alleen gepost om te bashen of te trollen.
Want dan kan ik beter wegblijven uit deze discussie.
Volgens mij weet koningdavid wel waar ik voor sta en omgekeerd is dat ook zo.
Je doet nu net alsof dat artikel enigszins representatief is voor de historische wetenschap omtrent Jezus. Dat is het natuurlijk in de verste verte niet.

Ik citeer één zin uit de conclusie:
quote:
We hebben niet de geringste flinter van bewijs om het historisch bestaan van een Jezus Christus vast te stellen.
Hiermee plaatst de schrijver zich verschrikkelijk ver buiten het geleerdencircuit. Nogmaals, ik ken niet één historicus, bij welke universiteit dan ook ter wereld, die twijfelt aan de historiciteit van Jezus. Het is een wetenschappelijke consensus.

Het blijft verbazingwekkend hoe makkelijk men wetenschappelijke consensussen omver werpt als het over Jezus gaat. Als men dat bij de evolutie-theorie doet, staat men op de achterste benen. Vreemd.
pi_89630127
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 13:32 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Als dit over het artikel gaat wat ik heb gepost, dat is slechts een samenvatting van een ongelooflijke hoop aan informatie over dit onderwerp.
Ik had het idd. over dat zeer interessant en volgens mij neutraal artikel. Bedankt om het hier te plaatsen.
Aan koningdavid om er een citaat uit te pikken en historisch wetenschappelijk te weerleggen. Zijn hier 2 koningdaviden? Ik ben hier nieuw en weet nog niet goed hoe dit forum werkt. Kan iemand me zeggen met welk teken ik een bepaalde zin uit een post moet quoten?
pi_89630305
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 13:38 schreef nostradama het volgende:

[..]

Ik had het idd. over dat zeer interessant en volgens mij neutraal artikel. Bedankt om het hier te plaatsen.
Aan koningdavid om er een citaat uit te pikken en historisch wetenschappelijk te weerleggen. Zijn hier 2 koningdaviden? Ik ben hier nieuw en weet nog niet goed hoe dit forum werkt. Kan iemand me zeggen met welk teken ik een bepaalde zin uit een post moet quoten?
Een post kan je quoten met de 'quote-knop' rechtsboven de post.
Een tekstgedeelte (bijv. van een website) kan je quoten door [ quote ] (zonder spaties) voor de tekst, en [ /quote ] achter de tekst te plaatsen.
pi_89630360
quote:
Ik citeer één zin uit de conclusie:

[..]

Hiermee plaatst de schrijver zich verschrikkelijk ver buiten het geleerdencircuit. Nogmaals, ik ken niet één historicus, bij welke universiteit dan ook ter wereld, die twijfelt aan de historiciteit van Jezus. Het is een wetenschappelijke consensus.

Het blijft verbazingwekkend hoe makkelijk men wetenschappelijke consensussen omver werpt als het over Jezus gaat. Als men dat bij de evolutie-theorie doet, staat men op de achterste benen. Vreemd.
OK laten we aannemen dat het is zoals jij schrijft. Maar neem eens een meer specifiek citaat ter discussie ipv een zeer algemeen citaat.
pi_89630424
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 13:44 schreef nostradama het volgende:

[..]

OK laten we aannemen dat het is zoals jij schrijft. Maar neem eens een meer specifiek citaat ter discussie ipv een zeer algemeen citaat.
Jij mag kiezen van mij. Wat vind je het meest overtuigende onderdeel van het artikel?
pi_89630653
quote:
Hiermee plaatst de schrijver zich verschrikkelijk ver buiten het geleerdencircuit. Nogmaals, ik ken niet één historicus, bij welke universiteit dan ook ter wereld, die twijfelt aan de historiciteit van Jezus.
Eigenlijk weet u niet zo veel he KoningD. ?
pi_89630688
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 13:51 schreef ATON het volgende:

[..]

Eigenlijk weet u niet zo veel he KoningD. ?
Noem eens zo'n historicus dan, ik ben benieuwd.
pi_89630850
1Opmerkelijk is ook dat we van bijna alle belangrijke historische figuren beschrijvingen hebben van hun uiterlijk. Plato beschreef hoe Socrates er uitzag, we hebben borstbeelden van Griekse en Romeinse aristocraten, kunstwerken van Napoleon, etc. We hebben beschrijvingen van gezichtskenmerken, hoogte, gewicht, haarlengte en kleur, leeftijd en zelfs veel portretten van de meeste belangrijke historische figuren. Maar van Jezus hebben we niets. Nergens in de bijbel vinden we een beschrijving van de menselijke vorm van Jezus. Hoe kunnen we vertrouwen op de Evangeliën als het woord van Jezus, als niemand kan beschrijven hoe hij er uitzag? Hoe vreemd dat niemand van de discipelen vastlegde hoe hij er uitzag, maar gelovigen hen wel toeschrijven precies te weten wat hij zei. Dit geeft ons nog een aanwijzing dat de evangelieschrijvers alleen indirect over Jezus gehoord moesten hebben, en uit mythen. Niet eerder dan eeuwen na het leven van de beweerde Jezus kwamen er in christelijke culten afbeeldingen te voorschijn van hoe hij er uitgezien moest hebben, en deze verschilden onderling van een blonde, gladgeschoren, krulharige Apollo-achtige jongeling (in de Romeinse catacomben gevonden) tot een Italiaan met lange baard, zoals hij nu nog wordt afgebeeld. Dit weerspiegelt het patroon van de Griekse mythologische figuren, waarbij de gelovigen hun goden ook vorm gaven volgens hun eigen culturele klimaat.
Deze bv. daar hadden we het daarjuist al eens over.
En nog maar eens voor de duidelijkheid, ik ben geen leugenaar. Misschien kan je er eens over denken om je woorden terug te nemen.
pi_89631024
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 13:57 schreef nostradama het volgende:

[ code verwijderd ]

Deze bv. daar hadden we het daarjuist al eens over.
Ja, hier heb ik het al over gehad.

quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 13:57 schreef nostradama het volgende:
En nog maar eens voor de duidelijkheid, ik ben geen leugenaar. Misschien kan je er eens over denken om je woorden terug te nemen.
Waarom ga je zo gekwetst zitten doen? Waarom tracht je niet mijn zogenaamde beschuldiging te weerleggen? Dat is toch veel effectiever?

Jij claimde dat Jezus historiciteit alleen vaststond voor gelovigen.
Ik zei: "Dat is onzin, je liegt."
Jij: 'noem me geen leugenaar!'

Ga dan eens op in op wat ik zei.
pi_89631053
quote:
Opmerkelijk is ook dat we van bijna alle belangrijke historische figuren beschrijvingen hebben van hun uiterlijk. Plato beschreef hoe Socrates er uitzag, we hebben borstbeelden van Griekse en Romeinse aristocraten, kunstwerken van Napoleon, etc. We hebben beschrijvingen van gezichtskenmerken, hoogte, gewicht, haarlengte en kleur, leeftijd en zelfs veel portretten van de meeste belangrijke historische figuren. Maar van Jezus hebben we niets. Nergens in de bijbel vinden we een beschrijving van de menselijke vorm van Jezus. Hoe kunnen we vertrouwen op de Evangeliën als het woord van Jezus, als niemand kan beschrijven hoe hij er uitzag? Hoe vreemd dat niemand van de discipelen vastlegde hoe hij er uitzag, maar gelovigen hen wel toeschrijven precies te weten wat hij zei. Dit geeft ons nog een aanwijzing dat de evangelieschrijvers alleen indirect over Jezus gehoord moesten hebben, en uit mythen. Niet eerder dan eeuwen na het leven van de beweerde Jezus kwamen er in christelijke culten afbeeldingen te voorschijn van hoe hij er uitgezien moest hebben, en deze verschilden onderling van een blonde, gladgeschoren, krulharige Apollo-achtige jongeling (in de Romeinse catacomben gevonden) tot een Italiaan met lange baard, zoals hij nu nog wordt afgebeeld. Dit weerspiegelt het patroon van de Griekse mythologische figuren, waarbij de gelovigen hun goden ook vorm gaven volgens hun eigen culturele klimaat.

Sorry in vorige posting deed ik het precies niet juist. Ik had het dus over bovenstaand citaat uit het artikel
pi_89631299
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 11:57 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Het is geen slecht artikel. Een van de hoofdpunten van het artikel is dat er uberhaupt geen wetenschappelijke informatie over Jezus te vinden is. Niet bij de 'complot theorien' maar ook niet bij de geleerde dames en heren in Oxbridge of Yale.

100 keer roepen dat 'de wetenschappelijke consensus' uit gaat van een historische Jezus doet daar niks aan af. Dat gaat sowieso slechts over dat het aannemelijk is dat er een mens is geweest waar de jezus beweging op gebaseerd is. Over het leven van die mens weten we 'wetenschappelijk gezien' helemaal niks, maar dan ook echt niks.
pi_89631518
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 14:08 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Het is geen slecht artikel. Een van de hoofdpunten van het artikel is dat er uberhaupt geen wetenschappelijke informatie over Jezus te vinden is. Niet bij de 'complot theorien' maar ook niet bij de geleerde dames en heren in Oxbridge of Yale.
En dat vind ik een slechte uitspraak. Wel mooi, dat die meneer die dit schrijft het toch even een stuk beter denkt te weten dan de geleerden van Oxford, Cambridge, Yale, etc.. Ook mooi dat jullie blijkbaar geneigd zijn hem te geloven. Maar goed, jij vond Rereformed ook helemaal de man.

quote:
100 keer roepen dat 'de wetenschappelijke consensus' uit gaat van een historische Jezus doet daar niks aan af. Dat gaat sowieso slechts over dat het aannemelijk is dat er een mens is geweest waar de jezus beweging op gebaseerd is. Over het leven van die mens weten we 'wetenschappelijk gezien' helemaal niks, maar dan ook echt niks.
Natuurlijk wel, doe toch niet zo mal. Dat heb ik ook al heel vaak gepost:

Jezus is ergens rond het begin van de jaartelling geboren. Hij groeide op in Nazareth en werd opgevoed door Jozef en Maria en had o.a. een broer genaamd Jakobus. Hij deed ambachtelijk werk. Rond zijn dertigste levensjaar is hij, nadat hij gedoopt werd door Johannes de doper, begonnen met preken. Aanvankelijk vooral op het platteland. Hij verzamelde daar volgelingen waaronder een aparte groep, de apostelen of De Twaalf genaamd. Hij predikte over het koninkrijk Gods. Ook bezocht hij aan het eind van zijn leven Jeruzalem waar hij opschudding veroorzaakte in de tempel. Hij werd verraden door Judas en opgepakt op bevel van het joodse gezag. Uiteindelijk sprak Pontius Pilatus de veroordeling over Jezus uit, hij werd gekruisigd. Nadat hij gestorven was, werd hij begraven in het graf van Jozef van Arimathea, lid van het Sanhedrin.

Hier zijn veruit de meeste geleerden het over eens. Noem dat maar 'niks'.
pi_89631981
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 14:13 schreef koningdavid het volgende:

[..]

En dat vind ik een slechte uitspraak. Wel mooi, dat die meneer die dit schrijft het toch even een stuk beter denkt te weten dan de geleerden van Oxford, Cambridge, Yale, etc.. Ook mooi dat jullie blijkbaar geneigd zijn hem te geloven. Maar goed, jij vond Rereformed ook helemaal de man.

[..]

Natuurlijk wel, doe toch niet zo mal. Dat heb ik ook al heel vaak gepost:

Jezus is ergens rond het begin van de jaartelling geboren. Hij groeide op in Nazareth en werd opgevoed door Jozef en Maria en had o.a. een broer genaamd Jakobus. Hij deed ambachtelijk werk. Rond zijn dertigste levensjaar is hij, nadat hij gedoopt werd door Johannes de doper, begonnen met preken. Aanvankelijk vooral op het platteland. Hij verzamelde daar volgelingen waaronder een aparte groep, de apostelen of De Twaalf genaamd. Hij predikte over het koninkrijk Gods. Ook bezocht hij aan het eind van zijn leven Jeruzalem waar hij opschudding veroorzaakte in de tempel. Hij werd verraden door Judas en opgepakt op bevel van het joodse gezag. Uiteindelijk sprak Pontius Pilatus de veroordeling over Jezus uit, hij werd gekruisigd. Nadat hij gestorven was, werd hij begraven in het graf van Jozef van Arimathea, lid van het Sanhedrin.

Hier zijn veruit de meeste geleerden het over eens. Noem dat maar 'niks'.
Waarom zou dat een slechte uitspraak zijn? Dat is een uitspraak zoals een andere. En jou "historische" toevoeging is gewoon een korte samenvatting van het Bijbelverhaal. Waar zijn die historische bewijzen dat dat zo zou zijn?
pi_89632006
quote:

[..]

Begrijp ik het goed dat je echt helemaal geen boodschap hebt aan de historische methode?
pi_89632045
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 december 2010 13:51 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Noem eens zo'n historicus dan, ik ben benieuwd.
Ik moest er maar ééntje noemen he ? : David Noël Freedman. ( als deze niet voldoet, ik heb er nog, maar eigenlijk bedoelde ik gewoon: U weet echt niet zo veel he ?)
pi_89632103
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 14:23 schreef nostradama het volgende:

[..]

Waarom zou dat een slechte uitspraak zijn? Dat is een uitspraak zoals een andere. En jou "historische" toevoeging is gewoon een korte samenvatting van het Bijbelverhaal.
Ik kan er ook niets aan doen dat de historische wetenschap omtrent Jezus het in vrij grote mate eens is met hoe de evangeliën hem portretteren. Dat is misschien niet bijster spannend, maar het is nu eenmaal hoe het is.
pi_89632174
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 14:24 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Begrijp ik het goed dat je echt helemaal geen boodschap hebt aan de historische methode?
Nee, blijkbaar begrijp je het niet goed.

Maar misschien ben ik onduidelijk. met 'helemaal niks' bedoel ik helemaal niks relevants. Het is niet helemaal niks. We weten in welk land hij gewoond heeft, in welke decennia ongeveer. maar niks relevants in religieuze context.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')