Nou, dat is toch wel duidelijk.quote:Op maandag 6 december 2010 20:48 schreef ATON het volgende:
[..]
Dit is me niet helemaal duidelijk. Wat wil u hier mee zeggen ?
Er zijn zeker bronnen buiten de bijbel, die elkaar nogal vaak tegenspreken.quote:Op maandag 6 december 2010 20:58 schreef ATON het volgende:
[..]
Nu ja, het evangelie is geen geschiedenisboek en de auteurs spreken elkaar regelmatig tegen.
Lukas schrijft bijvoorbeeld dat Jezus ongeveer dertig was ten tijde van zijn doop door Johannes de Doper, en Johannes laat mensen zeggen dat Hij 'nog geen vijftig ' was. Wat moet je dan met zulke informatie ? Er zijn nog bronnen buiten de bijbel hoor.
Een neutralere bron dan het (naar ik vermoed) meest gebruikte boek voor theologiestudenten die een inleiding volgen op het Nieuwe Testament? Noem eens een betere en vooral ook waarom deze inleiding niet goed zou zijn.quote:Op maandag 6 december 2010 20:46 schreef ATON het volgende:
[..]
Probeer eens wat meer neutralere bron aan te spreken en mijn laatste posting eens aandachtiger te lezen.
Dit is simpelweg niet waar. Doe me eens een bron die bevestigt dat een ruime meerderheid van deskundigen Johannes rond 120 dateert.quote:1- Jezus' geboortedatum moet men situeren tussen 7 en 4 v.C. Naar alle waarschijnlijkheid meer 7 v.C. dan 4 v.C. Het Johannes-evangelie is zelfs in delen geschreven door meer dan één auteur. Algemeen wordt door Bijbel-deskundigen aangenomen dat dit volschreven is rond 120 n.C. ( nog afgezien de latere correcties )
quote:No one knows for certain when Jesus died, but scholars agree that it was sometime around 30 CE. In addition, most historians think that Mark was the first of our Gospels to be written, sometime between the mid 60s to early 70s. Matthew and Luke were probably produced some ten or fifteen years later, perhaps around 80 or 85. John was written perhaps ten years after that, in 90 or 95. These are necessarily rough estimates, but almost all scholars agree within a few years.
Ik voel niet de geringste behoefte om te verdedigen dat Lazarus het evangelie schreef. Recentelijk heb ik Jesus and the eyewitnesses gelezen waarin bepleit wordt dat Johannes de Oudere het evangelie heeft geschreven.quote:Indien Lazarus daar voor iets tussen zat en een generatie ouder was dan Jezus, is dit echt niet meer houdbaar hoor.
Niet te geloven ! En ik die dacht hier op een topic te zitten die op zoek was naar de historische Jezus. Kleinduimpje3, hier stopt mijn discussie met u.quote:Op maandag 6 december 2010 20:59 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Nou, dat is toch wel duidelijk.
Jezus zegt hier dat het niemand iets aangaat hoe oud de auteur zou worden, en dan is het toch wel vreemd de mogelijkheid van een auteurschap juist uit te willen sluiten met het argument dat hij er te oud voor geweest zou zijn.
En ik zie niet in waarom iemand die zoiets wonderlijks meegemaakt heeft als het opgewekt worden uit de dood niet ook zoiets wonderlijks als het bereiken van een vrij gevorderde leeftijd mee zou kunnen maken.
Ik denk dat volgens jouw visie de historische Jezus een Jezus is die geen noemenswaardige wonderen kan verrichten, niemand kan opwekken uit de dood, en zeker niet zelf hieruit kan opstaan.quote:Op maandag 6 december 2010 21:16 schreef ATON het volgende:
[..]
Niet te geloven ! En ik die dacht hier op een topic te zitten die op zoek was naar de historische Jezus. Kleinduimpje3, hier stopt mijn discussie met u.
Het is misschien goed om te weten dat als wetenschappers het over de historische Jezus hebben, dat ze dan niet Jezus beschrijven zoals hij werkelijk was. Ook de historische Jezus is een reconstructie met behulp van de historische methode. Door die methode te gebruiken blijven wonderen sowieso buiten beschouwing. Of ze wel of niet gebeurd zijn kan daar niet mee bepaald worden.quote:Op maandag 6 december 2010 21:24 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ik denk dat volgens jouw visie de historische Jezus een Jezus is die geen noemenswaardige wonderen kan verrichten, niemand kan opwekken uit de dood, en zeker niet zelf hieruit kan opstaan.
Je zult wel begrepen hebben dat dat niet mijn visie op de historische Jezus is, ....
Mij lijkt dat de historische methode helemaal los staat van het al of niet optreden van wonderen.quote:Op maandag 6 december 2010 21:32 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Het is misschien goed om te weten dat als wetenschappers het over de historische Jezus hebben, dat ze dan niet Jezus beschrijven zoals hij werkelijk was. Ook de historische Jezus is een reconstructie met behulp van de historische methode. Door die methode te gebruiken blijven wonderen sowieso buiten beschouwing. Of ze wel of niet gebeurd zijn kan daar niet mee bepaald worden.
Als je dus stelt dat dat niet jouw visie op de historische Jezus is, dan klinkt dat wat vreemd. De historische Jezus verricht sowieso geen bovennatuurlijke wonderen. Misschien dat de echte Jezus dat wel deed, maar dat kunnen we dus niet echt vaststellen.
Haha, dit meen je toch niet serieus? Dat tendensiouze stuk?quote:Op maandag 6 december 2010 21:59 schreef Daniel1976 het volgende:
http://www.positief-athei(...)storische_jezus.html
Ik denk dat dit wel een goede samenvatting over de (al dan niet) historische jezus.
Het is een aanrader
Gebeurtenissen die volgens de huidige stand van wetenschap niet te verklaren zijn? Met andere woorden: dat water niet kan veranderen in wijn, is de plaats- en tijdgebonden mening van de wetenschappers van nu, maar dat kan zo weer veranderen?quote:Op maandag 6 december 2010 21:49 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Mij lijkt dat de historische methode helemaal los staat van het al of niet optreden van wonderen.
De historische methode dient, wil ze wetenschappelijk zijn, tenslotte niet vooringenomen materialistisch te zijn, en mag dus geen onderscheid maken tussen gebeurtenissen die volgens de huidige stand van wetenschap te verklaren zijn, en gebeurtenissen die dat niet zijn.
In principe zou de wetenschap inderdaad zo moeten werken. Me dunkt.quote:Op maandag 6 december 2010 22:06 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Gebeurtenissen die volgens de huidige stand van wetenschap niet te verklaren zijn? Met andere woorden: dat water niet kan veranderen in wijn, is de plaats- en tijdgebonden mening van de wetenschappers van nu, maar dat kan zo weer veranderen?
Ja, ik verwijs hier nog eens naar mijn vorige post, met de onderliggende gedachte: als ik het niet doe doet toch niemand hetquote:Op maandag 6 december 2010 22:06 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Gebeurtenissen die volgens de huidige stand van wetenschap niet te verklaren zijn? Met andere woorden: dat water niet kan veranderen in wijn, is de plaats- en tijdgebonden mening van de wetenschappers van nu, maar dat kan zo weer veranderen?
quote:Op dinsdag 30 november 2010 23:39 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Er was 200 jaar geleden ook geen enkele aanleiding om tot dergelijke bizarre conclusies te komen als de relativiteitstheorie en de quantummechanica nu doen.
In extreme situaties kunnen dus heel andere wetten gelden, en waarom zou dat in het betreffende geval niet ook zo kunnen zijn?
De onderhavige boeken maken er tenslotte geen geheim van dat het hier een zeer uitzonderlijke situatie betreft, waarvoor waarnemingen in onvergelijkbare omstandigheden dus niet veel waarde hebben.
Dit meen je?quote:Op maandag 6 december 2010 21:59 schreef Daniel1976 het volgende:
http://www.positief-athei(...)storische_jezus.html
Ik denk dat dit wel een goede samenvatting over de (al dan niet) historische jezus.
Het is een aanrader
Waarom zou hij dat niet menen? Hij claimt niet dat het De Waarheid is , wat er in dat stuk staat.quote:
Je kunt het prima eens lezen. Maar het heeft niets met de historische Jezus te maken. De historische Jezus wordt geconstrueerd met de historische methode. Daar heeft de auteur van het stuk totaal geen boodschap aan. Kijk ook even naar de bronnenlijst die hij gebruikt: Earl Doherty, Randall Helms, Gerald Massey, Elaine Pagels (3x), Robert Price, Robertson. Stuk voor stuk mensen die met exotische theorien komen die in de wetenschappelijke wereld niet geaccepteerd worden. Als je op zoek bent naar de historische Jezus dan zul je een methode uiteen moeten zetten, dan zul je moeten schrijven over de zogenaamde 'third quest' waar we nog steeds in zitten. Kijk bijvoorbeeld eens naar een boek over de historische Jezus van Oxford University Press (of Cambridge, of Yale). Geen bronnen met complottheorieën. Die kunnen echt niet dienen als samenvatting van wat we over de historische Jezus weten.quote:Op dinsdag 7 december 2010 00:35 schreef vaarsuvius het volgende:
Maar het is zeker wel een goede samenvatting van een flinke hoeveelheid argumenten. De lezer mag zelf bepalen of hij het eens is met die argumenten. Ik sluit me aan bij de mening dat het een aanrader is, om het in elk geval eens te lezen.
Dat begrijpen we tegenwoordig in termen van "verschillende lengte/energieschalen geven verschillende soorten natuurkunde". Dat is hier niet aan de orde. Of je moet het bedoelen als "de wereld is al gek genoeg, waarom niet nog wat gekker".quote:Op maandag 6 december 2010 23:30 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Ja, ik verwijs hier nog eens naar mijn vorige post, met de onderliggende gedachte: als ik het niet doe doet toch niemand het
[..]
Omdat het een verschrikkelijk slecht artikel is, natuurlijk. Julllie noemen het een 'goede samenvatting'. Het is inderdaad een goede samenvatting, een goede samenvatting van slechte argumenten en foutieve informatie.quote:
Waarom vind je van Aton schrijft interessant? Omdat je denkt dat het waar is of omdat het spannend is? De meest spannende verhalen zijn niet altijd waar.quote:Op dinsdag 7 december 2010 10:51 schreef nostradama het volgende:
ik begrijp niet goed welke bronnen voor jullie nu als wetenschappelijk aanvaard worden beschouwd? Zijn dat enkel de bronnen die de Bijbel gelijk geven of de wonderen onderschrijven?
Aton begon hier met zeer interessante zaken te schrijven, die toch een heel ander perspectief geven op die historische Jezus dan wat ik tot hiertoe heb gelezen.
Ik ben maar een leek maar ik ben wel geïnteresseerd in de historische Jezus en niet in de Jezus die de Bijbelkollektors in elkaar hebben gezet. Iedereen die een beetje andere bronnen heeft doorgenomen weet vanwaar de Bijbel zijn mosterd heeft gehaald.
Ik hoop toch dat ik van Aton hier nog iets mag lezen.
Je bedoelde: http://en.wikipedia.org/wiki/Historicity_of_Jesusquote:Op dinsdag 7 december 2010 12:01 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Waarom vind je van Aton schrijft interessant? Omdat je denkt dat het waar is of omdat het spannend is? De meest spannende verhalen zijn niet altijd waar.
Je bent geïnteresseerd in de historische Jezus en dat is mooi. Er valt een hoop goede historische infromatie over Jezus te vinden. Begin bijvoorbeeld eens met de Wikipedia-pagina, dat geeft weer een hoop handvatten voor verdere research:
http://en.wikipedia.org/wiki/Historical_Jesus
Zoals de jouwe dusquote:Op dinsdag 7 december 2010 11:57 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Omdat het een verschrikkelijk slecht artikel is, natuurlijk. Julllie noemen het een 'goede samenvatting'. Het is inderdaad een goede samenvatting, een goede samenvatting van slechte argumenten en foutieve informatie.
Nogmaals, of Jezus wel echt bestaan heeft is een vraag die alleen internetatheïsten nog interessant vinden. Mensen die een klein beetje kennis van zaken hebben die vraag al lang en breed beantwoordt met een 'ja'.quote:Op dinsdag 7 december 2010 12:09 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Je bedoelde: http://en.wikipedia.org/wiki/Historicity_of_Jesus
Jouw link is een omschrijving van een construct dat men gefabriceerd heeft van hoe Jezus zou hebben kunnen leven, er van uitgaande dat hij bestaan heeft. Het is niet een onderzoek naar OF hij bestaan heeft.
Misschien zijn er wel mensen die op zoek zijn naar de waarheid en daarom niet noodzakelijk athëist of gelovig moeten zijn.quote:Op dinsdag 7 december 2010 12:18 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nogmaals, of Jezus wel echt bestaan heeft is een vraag die alleen internetatheïsten nog interessant vinden. Mensen die een klein beetje kennis van zaken hebben die vraag al lang en breed beantwoordt met een 'ja'.
De wetenschappelijke discussie gaat niet over het bestaan van Jezus, daar is iedere historicus al lang en breed van overtuigd, het gaat meer over de vraag 'Wie was Jezus?'. Het Wikipedia-artikel waar ik naar verwijs gaat daarover.
Hoho, ik stel je een vraag. Niet gelijk zo defensief worden.quote:Op dinsdag 7 december 2010 12:20 schreef nostradama het volgende:
omdat Aton hier al zaken aangeeft die jullie blijkbaar niet weten en ik ook niet wist.
Ik ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe gegevens. En aan de hand van vele verscheidene gegevens maak ik een eigen besluit. Dat is één. Dat jij gaat denken dat ik Aton geloof omdat het spannend is is nogal aanmatigend, niet? Het getuigd volgens mij niet erg van een onbevooroordeelde geest.
Nee. Ik geloof in de verhalen van Jezus o.a. omdat het historisch-wetenschappelijk goed te onderbouwen is.quote:Op dinsdag 7 december 2010 12:20 schreef nostradama het volgende:
En dat is voor mij al een eerste vereiste. Hetzelfde zou ik kunnen omdraaien en zeggen geloofd U de verhalen van Jezus vanwege de spannende wonderen die hij zou gedaan hebben?
Dat is hij wel. Josephus, Tacitus, Suetonius, Plinius, Lucianus, Celsus, etc. etc.quote:Op dinsdag 7 december 2010 12:20 schreef nostradama het volgende:
Vind je het dan niet bizar dat zo'n groot bekend wonderdoener nergens terug te vinden is in historische teksten?
De afbeeldingen die we kennen zijn van latere datum. Maar hoezo is dat raar? De meeste historische figuren uit die tijd waar we afbeeldingen hebben, kennen we van munten of standbeelden. Het is wat onrealistisch om dat ook van Jezus te verwachten.quote:Op dinsdag 7 december 2010 12:20 schreef nostradama het volgende:
Dat er nergens geen afbeeldigen van zulk iemand terug te vinden is?
Wat bedoel je met de bijbel 'historisch' noemen? Ik zeg niet dat de bijbel een geschiedenisboek is. Maar ik beweer wel dat het geschiedenis bevat.quote:Op dinsdag 7 december 2010 12:20 schreef nostradama het volgende:
Waarom noem jij de Bijbel historisch?
Nee. Omdat het foutieve informatie en slechte argumenten geeft.quote:Op dinsdag 7 december 2010 12:20 schreef nostradama het volgende:
Waarom noem jij voornoemt artikel verschrikkelijk slecht? Omdat het de peilers van het Christendom onderuit haalt?
Ja. Lees de rest van dit (en het vorige topic) eens door en je zult zien dat ik heel veel uit dat artikel al behandeld heb.quote:Op dinsdag 7 december 2010 12:20 schreef nostradama het volgende:
Kan je tegenbewijzen geven van wat er in het artikel staat?
Bijbelse en buiten-bijbelse bronnen.quote:Op dinsdag 7 december 2010 12:20 schreef nostradama het volgende:
En welke bronnen ga je daarvoor gebruiken? De Bijbel zelf?
Volstrekte onzin. Je liegt nu.quote:Op dinsdag 7 december 2010 12:25 schreef nostradama het volgende:
En dat uitgebreide ja is hoofdzakelijk van toepassing bij gelovigen. En wel bij die gelovigen die niet buiten de Bijbel gaan zoeken.
Welk probleem?quote:Op dinsdag 7 december 2010 12:49 schreef nostradama het volgende:
De verhalen van Jezus zijn juist niet historisch wetenschappelijk te onderbouwen. Indien dit zou zijn was het probleem al lang van de baan geweest.
Een aantal redenen:quote:Op dinsdag 7 december 2010 12:49 schreef nostradama het volgende:
En als hij zo beroemd was, waar bleven dan zijn afbeeldingen? Nergens geen beeldje te vinden van deze beroemde held. Waarom zou dat onrealistisch zijn?
Nee. Waar zeg ik dat?quote:Op dinsdag 7 december 2010 12:49 schreef nostradama het volgende:
Dus alle bronnen die de Bijbel tegenspreken zijn foutieve bronnen en slechte informatie?
Er zijn verschillende facetten waar je op let: datering, genre, afkomst, auteur, motieven, etc..quote:Op dinsdag 7 december 2010 12:49 schreef nostradama het volgende:
Nogmaals vraag ik je wat zijn voor jou historisch wetenschappelijke juiste bronnen? Welk criterium hanteer jij daarvoor?
Je liegt w.b. de uitspraak dat Jezus' historiciteit alleen vaststaat voor gelovigen, dat is aantoonbaar niet waar. Het is een wetenschappelijke consensus, ook gedeeld door niet-christelijke geleerden.quote:Op dinsdag 7 december 2010 12:49 schreef nostradama het volgende:
Wat ik schrijf is vanuit ondervinding van gesprekken met gelovigen. Ik lieg dus niet, maar het is idd. misschien met een korrel zout te nemen.
Ja, eigenlijk wel. Weet niet precies of alle data 100% kloppen maar dit komt wel voor 99% overeen met alles wat ik al gelezen heb via verschillende bronnen, die veelste lang zijn om hier ook maar een verwijzing naar toe te maken.quote:
Ik laat jou kiezen. Wat vind je een sterk argument van het artikel?quote:Op dinsdag 7 december 2010 13:26 schreef nostradama het volgende:
Volgens mij heb jij het artikel dat je zo absurd vond nog niet ten goede of ten gronde gelezen. Daarin staan voldoende argumenten die je allemaal met jou historisch wetenschappelijke bronnen zou kunnen tegenspreken. Maar ik ben ervan overtuigd dat je dat niet kan. En anders ga je gang, je mag kiezen welk citaat uit het artikel je wilt weerleggen
Daar valt iets tegen te doen: niet meer liegen.quote:Op dinsdag 7 december 2010 13:26 schreef nostradama het volgende:
Bovendien word ik niet graag als leugenaar aangeduid.
Als dit over het artikel gaat wat ik heb gepost, dat is slechts een samenvatting van een ongelooflijke hoop aan informatie over dit onderwerp.quote:Op dinsdag 7 december 2010 13:26 schreef nostradama het volgende:
Volgens mij heb jij het artikel dat je zo absurd vond nog niet ten goede of ten gronde gelezen. Daarin staan voldoende argumenten die je allemaal met jou historisch wetenschappelijke bronnen zou kunnen tegenspreken. Maar ik ben ervan overtuigd dat je dat niet kan. En anders ga je gang, je mag kiezen welk citaat uit het artikel je wilt weerleggen
Bovendien word ik niet graag als leugenaar aangeduid. Je speelt mij teveel op de man en te weinig op de bal. Maar ook dat is dan weer overeenkomstig mijn ervaringen met gelovigen. En dat is wat ik bedoelde en dus niet dat wat jij ervan maakte.
Je doet nu net alsof dat artikel enigszins representatief is voor de historische wetenschap omtrent Jezus. Dat is het natuurlijk in de verste verte niet.quote:Op dinsdag 7 december 2010 13:30 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja, eigenlijk wel. Weet niet precies of alle data 100% kloppen maar dit komt wel voor 99% overeen met alles wat ik al gelezen heb via verschillende bronnen, die veelste lang zijn om hier ook maar een verwijzing naar toe te maken.
Het scheelt ook weinig met wat mijn schoonzus heeft geleerd tijdens haar theologie studie aan de VU en in de VS. Ze is nu soort van katholiek priester. Dus blijkbaar kan geloven en twijfelen aan de historische waarheid wel.
Het is niet alleen gepost om te bashen of te trollen.
Want dan kan ik beter wegblijven uit deze discussie.
Volgens mij weet koningdavid wel waar ik voor sta en omgekeerd is dat ook zo.
Hiermee plaatst de schrijver zich verschrikkelijk ver buiten het geleerdencircuit. Nogmaals, ik ken niet één historicus, bij welke universiteit dan ook ter wereld, die twijfelt aan de historiciteit van Jezus. Het is een wetenschappelijke consensus.quote:We hebben niet de geringste flinter van bewijs om het historisch bestaan van een Jezus Christus vast te stellen.
Ik had het idd. over dat zeer interessant en volgens mij neutraal artikel. Bedankt om het hier te plaatsen.quote:Op dinsdag 7 december 2010 13:32 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Als dit over het artikel gaat wat ik heb gepost, dat is slechts een samenvatting van een ongelooflijke hoop aan informatie over dit onderwerp.
Een post kan je quoten met de 'quote-knop' rechtsboven de post.quote:Op dinsdag 7 december 2010 13:38 schreef nostradama het volgende:
[..]
Ik had het idd. over dat zeer interessant en volgens mij neutraal artikel. Bedankt om het hier te plaatsen.
Aan koningdavid om er een citaat uit te pikken en historisch wetenschappelijk te weerleggen. Zijn hier 2 koningdaviden? Ik ben hier nieuw en weet nog niet goed hoe dit forum werkt. Kan iemand me zeggen met welk teken ik een bepaalde zin uit een post moet quoten?
OK laten we aannemen dat het is zoals jij schrijft. Maar neem eens een meer specifiek citaat ter discussie ipv een zeer algemeen citaat.quote:Ik citeer één zin uit de conclusie:
[..]
Hiermee plaatst de schrijver zich verschrikkelijk ver buiten het geleerdencircuit. Nogmaals, ik ken niet één historicus, bij welke universiteit dan ook ter wereld, die twijfelt aan de historiciteit van Jezus. Het is een wetenschappelijke consensus.
Het blijft verbazingwekkend hoe makkelijk men wetenschappelijke consensussen omver werpt als het over Jezus gaat. Als men dat bij de evolutie-theorie doet, staat men op de achterste benen. Vreemd.
Jij mag kiezen van mij. Wat vind je het meest overtuigende onderdeel van het artikel?quote:Op dinsdag 7 december 2010 13:44 schreef nostradama het volgende:
[..]
OK laten we aannemen dat het is zoals jij schrijft. Maar neem eens een meer specifiek citaat ter discussie ipv een zeer algemeen citaat.
Eigenlijk weet u niet zo veel he KoningD. ?quote:Hiermee plaatst de schrijver zich verschrikkelijk ver buiten het geleerdencircuit. Nogmaals, ik ken niet één historicus, bij welke universiteit dan ook ter wereld, die twijfelt aan de historiciteit van Jezus.
Noem eens zo'n historicus dan, ik ben benieuwd.quote:Op dinsdag 7 december 2010 13:51 schreef ATON het volgende:
[..]
Eigenlijk weet u niet zo veel he KoningD. ?
1 | Opmerkelijk is ook dat we van bijna alle belangrijke historische figuren beschrijvingen hebben van hun uiterlijk. Plato beschreef hoe Socrates er uitzag, we hebben borstbeelden van Griekse en Romeinse aristocraten, kunstwerken van Napoleon, etc. We hebben beschrijvingen van gezichtskenmerken, hoogte, gewicht, haarlengte en kleur, leeftijd en zelfs veel portretten van de meeste belangrijke historische figuren. Maar van Jezus hebben we niets. Nergens in de bijbel vinden we een beschrijving van de menselijke vorm van Jezus. Hoe kunnen we vertrouwen op de Evangeliën als het woord van Jezus, als niemand kan beschrijven hoe hij er uitzag? Hoe vreemd dat niemand van de discipelen vastlegde hoe hij er uitzag, maar gelovigen hen wel toeschrijven precies te weten wat hij zei. Dit geeft ons nog een aanwijzing dat de evangelieschrijvers alleen indirect over Jezus gehoord moesten hebben, en uit mythen. Niet eerder dan eeuwen na het leven van de beweerde Jezus kwamen er in christelijke culten afbeeldingen te voorschijn van hoe hij er uitgezien moest hebben, en deze verschilden onderling van een blonde, gladgeschoren, krulharige Apollo-achtige jongeling (in de Romeinse catacomben gevonden) tot een Italiaan met lange baard, zoals hij nu nog wordt afgebeeld. Dit weerspiegelt het patroon van de Griekse mythologische figuren, waarbij de gelovigen hun goden ook vorm gaven volgens hun eigen culturele klimaat. |
Ja, hier heb ik het al over gehad.quote:Op dinsdag 7 december 2010 13:57 schreef nostradama het volgende:
[ code verwijderd ]
Deze bv. daar hadden we het daarjuist al eens over.
Waarom ga je zo gekwetst zitten doen? Waarom tracht je niet mijn zogenaamde beschuldiging te weerleggen? Dat is toch veel effectiever?quote:Op dinsdag 7 december 2010 13:57 schreef nostradama het volgende:
En nog maar eens voor de duidelijkheid, ik ben geen leugenaar. Misschien kan je er eens over denken om je woorden terug te nemen.
Sorry in vorige posting deed ik het precies niet juist. Ik had het dus over bovenstaand citaat uit het artikelquote:Opmerkelijk is ook dat we van bijna alle belangrijke historische figuren beschrijvingen hebben van hun uiterlijk. Plato beschreef hoe Socrates er uitzag, we hebben borstbeelden van Griekse en Romeinse aristocraten, kunstwerken van Napoleon, etc. We hebben beschrijvingen van gezichtskenmerken, hoogte, gewicht, haarlengte en kleur, leeftijd en zelfs veel portretten van de meeste belangrijke historische figuren. Maar van Jezus hebben we niets. Nergens in de bijbel vinden we een beschrijving van de menselijke vorm van Jezus. Hoe kunnen we vertrouwen op de Evangeliën als het woord van Jezus, als niemand kan beschrijven hoe hij er uitzag? Hoe vreemd dat niemand van de discipelen vastlegde hoe hij er uitzag, maar gelovigen hen wel toeschrijven precies te weten wat hij zei. Dit geeft ons nog een aanwijzing dat de evangelieschrijvers alleen indirect over Jezus gehoord moesten hebben, en uit mythen. Niet eerder dan eeuwen na het leven van de beweerde Jezus kwamen er in christelijke culten afbeeldingen te voorschijn van hoe hij er uitgezien moest hebben, en deze verschilden onderling van een blonde, gladgeschoren, krulharige Apollo-achtige jongeling (in de Romeinse catacomben gevonden) tot een Italiaan met lange baard, zoals hij nu nog wordt afgebeeld. Dit weerspiegelt het patroon van de Griekse mythologische figuren, waarbij de gelovigen hun goden ook vorm gaven volgens hun eigen culturele klimaat.
Het is geen slecht artikel. Een van de hoofdpunten van het artikel is dat er uberhaupt geen wetenschappelijke informatie over Jezus te vinden is. Niet bij de 'complot theorien' maar ook niet bij de geleerde dames en heren in Oxbridge of Yale.quote:Op dinsdag 7 december 2010 11:57 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Omdat het een verschrikkelijk slecht artikel is, natuurlijk. Julllie noemen het een 'goede samenvatting'. Het is inderdaad een goede samenvatting, een goede samenvatting van slechte argumenten en foutieve informatie.
En dat vind ik een slechte uitspraak. Wel mooi, dat die meneer die dit schrijft het toch even een stuk beter denkt te weten dan de geleerden van Oxford, Cambridge, Yale, etc.. Ook mooi dat jullie blijkbaar geneigd zijn hem te geloven. Maar goed, jij vond Rereformed ook helemaal de man.quote:Op dinsdag 7 december 2010 14:08 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Het is geen slecht artikel. Een van de hoofdpunten van het artikel is dat er uberhaupt geen wetenschappelijke informatie over Jezus te vinden is. Niet bij de 'complot theorien' maar ook niet bij de geleerde dames en heren in Oxbridge of Yale.
Natuurlijk wel, doe toch niet zo mal. Dat heb ik ook al heel vaak gepost:quote:Op dinsdag 7 december 2010 14:08 schreef vaarsuvius het volgende:
100 keer roepen dat 'de wetenschappelijke consensus' uit gaat van een historische Jezus doet daar niks aan af. Dat gaat sowieso slechts over dat het aannemelijk is dat er een mens is geweest waar de jezus beweging op gebaseerd is. Over het leven van die mens weten we 'wetenschappelijk gezien' helemaal niks, maar dan ook echt niks.
Waarom zou dat een slechte uitspraak zijn? Dat is een uitspraak zoals een andere. En jou "historische" toevoeging is gewoon een korte samenvatting van het Bijbelverhaal. Waar zijn die historische bewijzen dat dat zo zou zijn?quote:Op dinsdag 7 december 2010 14:13 schreef koningdavid het volgende:
[..]
En dat vind ik een slechte uitspraak. Wel mooi, dat die meneer die dit schrijft het toch even een stuk beter denkt te weten dan de geleerden van Oxford, Cambridge, Yale, etc.. Ook mooi dat jullie blijkbaar geneigd zijn hem te geloven. Maar goed, jij vond Rereformed ook helemaal de man.
[..]
Natuurlijk wel, doe toch niet zo mal. Dat heb ik ook al heel vaak gepost:
Jezus is ergens rond het begin van de jaartelling geboren. Hij groeide op in Nazareth en werd opgevoed door Jozef en Maria en had o.a. een broer genaamd Jakobus. Hij deed ambachtelijk werk. Rond zijn dertigste levensjaar is hij, nadat hij gedoopt werd door Johannes de doper, begonnen met preken. Aanvankelijk vooral op het platteland. Hij verzamelde daar volgelingen waaronder een aparte groep, de apostelen of De Twaalf genaamd. Hij predikte over het koninkrijk Gods. Ook bezocht hij aan het eind van zijn leven Jeruzalem waar hij opschudding veroorzaakte in de tempel. Hij werd verraden door Judas en opgepakt op bevel van het joodse gezag. Uiteindelijk sprak Pontius Pilatus de veroordeling over Jezus uit, hij werd gekruisigd. Nadat hij gestorven was, werd hij begraven in het graf van Jozef van Arimathea, lid van het Sanhedrin.
Hier zijn veruit de meeste geleerden het over eens. Noem dat maar 'niks'.
Begrijp ik het goed dat je echt helemaal geen boodschap hebt aan de historische methode?quote:Op dinsdag 7 december 2010 14:08 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Het is geen slecht artikel. Een van de hoofdpunten van het artikel is dat er uberhaupt geen wetenschappelijke informatie over Jezus te vinden is. Niet bij de 'complot theorien' maar ook niet bij de geleerde dames en heren in Oxbridge of Yale.
100 keer roepen dat 'de wetenschappelijke consensus' uit gaat van een historische Jezus doet daar niks aan af. Dat gaat sowieso slechts over dat het aannemelijk is dat er een mens is geweest waar de jezus beweging op gebaseerd is. Over het leven van die mens weten we 'wetenschappelijk gezien' helemaal niks, maar dan ook echt niks.
Ik moest er maar ééntje noemen he ? : David Noël Freedman. ( als deze niet voldoet, ik heb er nog, maar eigenlijk bedoelde ik gewoon: U weet echt niet zo veel he ?)quote:Op dinsdag 7 december 2010 13:51 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Noem eens zo'n historicus dan, ik ben benieuwd.
Ik kan er ook niets aan doen dat de historische wetenschap omtrent Jezus het in vrij grote mate eens is met hoe de evangeliën hem portretteren. Dat is misschien niet bijster spannend, maar het is nu eenmaal hoe het is.quote:Op dinsdag 7 december 2010 14:23 schreef nostradama het volgende:
[..]
Waarom zou dat een slechte uitspraak zijn? Dat is een uitspraak zoals een andere. En jou "historische" toevoeging is gewoon een korte samenvatting van het Bijbelverhaal.
Nee, blijkbaar begrijp je het niet goed.quote:Op dinsdag 7 december 2010 14:24 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Begrijp ik het goed dat je echt helemaal geen boodschap hebt aan de historische methode?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |