remlof | woensdag 22 december 2010 @ 17:09 |
De bestaansgrond van het kabinet-Rutte valt weg als CDA, VVD en PVV bij de Statenverkiezingen geen meerderheid halen in de Eerste Kamer. Dat zegt Jos Werner, CDA-fractievoorzitter in de senaat. Zie artikelen in de Volkskrant en het NRC. Dat Rutte I op sterven na dood zal zijn als VVD, CDA en PVV geen meerderheid in de Senaat halen na de Provinciale Statenverkiezingen was natuurlijk al wel duidelijk. Maar dat de fractievoorzitter van het CDA in de Eerste Kamer zegt dat dit kabinet dan zelfs geen bestaansreden meer zal hebben is op zijn minst opmerkelijk. | |
KoosVogels | woensdag 22 december 2010 @ 17:12 |
Opmerkelijke uitspraak van een CDA'er. Komt op mij over als een geraffineerde manier van campagne voeren. | |
Holograph | woensdag 22 december 2010 @ 17:13 |
Slim toch? | |
remlof | woensdag 22 december 2010 @ 17:13 |
De zaak op scherp stellen bedoel je? Zoals Rutte die mensen opriep om alsjeblieft maar op een van de regerings/gedoogpartijen te stemmen ipv specifiek op de VVD. | |
Zolcon | woensdag 22 december 2010 @ 17:13 |
Interessant. Ze zien zichzelf waarschijnlijk groeien en verwachten dat ze weer terug komen in een normale coalitie? | |
borisz | woensdag 22 december 2010 @ 17:15 |
OOk wel aardig stuk in dit kader. http://www.hpdetijd.nl/2010-12-22/rompkabinet-met-of-zonder-benen | |
KoosVogels | woensdag 22 december 2010 @ 17:16 |
Ja, De kiezer denkt dat het over en sluiten is wanneer geen meerderheid wordt gehaald in de EK. Zo'n uitspraak zal ongetwijfeld kiezers over de streep trekken om alsnog rechts te stemmen en af te zien van bijvoorbeeld een stem op een provinciale partij. | |
remlof | woensdag 22 december 2010 @ 17:21 |
Of juist niet natuurlijk, zoals een op de drie CDA-leden ![]() | |
sitting_elfling | woensdag 22 december 2010 @ 17:21 |
Ik hoop het, liever vandaag dan morgen! Normaliter vind ik het zonde van de tijd om een kabinet zo vroeg te laten vallen maar gezien de omstandigheden moet dat maar. Persoonlijk vind ik dit het slechtste kabinet in jaren. | |
KoosVogels | woensdag 22 december 2010 @ 17:24 |
Dat is ook mogelijk inderdaad. Het kan dus twee kanten opwerken. Je hebt natuurlijk kans dat twee typen kiezers hun kans zien en grijpen. | |
Bolkesteijn | woensdag 22 december 2010 @ 17:30 |
Loze uitspraak, de Eerste Kamer kan de regering niet naar huis sturen. | |
remlof | woensdag 22 december 2010 @ 17:34 |
De facto wel hoor: Bij een conflict tussen Eerste Kamer of Tweede Kamer en regering kan de regering aan het bewind blijven, de Kamer ontbinden (naar huis sturen) en nieuwe verkiezingen uitschrijven. Indien na de verkiezingen de Kamer opnieuw haar afkeuring uitspreekt, kan de regering de kamer niet nogmaals ontbinden, zij is verplicht af te treden. Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_regering | |
Bolkesteijn | woensdag 22 december 2010 @ 17:37 |
Dubieus verhaal zolang daar niet de bijbehorende wetteksten bij geciteerd worden. | |
KoosVogels | woensdag 22 december 2010 @ 17:38 |
Volgens mij moet je het dan ook opvatten als een advies. Naar mijn weten kan de EK het kabinet op geen enkele wijze ten val brengen. | |
eriksd | woensdag 22 december 2010 @ 17:42 |
Vertel. | |
KoosVogels | woensdag 22 december 2010 @ 17:49 |
Van de tot dusver aangekondige maatregelen word ik eerder koud dan warm. Verder is het bijna genant om te zien hoe diverse voorstellen inmiddels van alle kanten worden gekraakt. Dat maakt dat dit kabinet de nominatie 'slechtste kabinet in jaren' heeft verdiend. Hoewel Balkenende IV natuurlijk ook niet veel soeps was. | |
ethiraseth | woensdag 22 december 2010 @ 17:50 |
En daarom moet je ook tussen de regels lezen in plaats van het letterlijk op te vatten. | |
Bolkesteijn | woensdag 22 december 2010 @ 17:56 |
Tussen de regels door lezen kun je in een juridische context volgens mij alleen als je de motivatie kent waarmee bepaalde wetten zijn aangenomen. De wetsgeschiedenis dus. Ik word wel warm van de voorstellen om een eind te maken aan de subsidiecultuur in sommige sectoren, zoals bijvoorbeeld de culturele sector. Ook het opheffen van de onafhankelijke politieregio's is erg verstandig te noemen. En ook van het voorstel om het collegegeld voor langstudeerders te verhogen vind ik in beginsel positief, alleen de uitwerking kan zorgvuldiger vind ik, maar de richting op zich vind ik goed. De tegenstanders schreeuwen volgens mij vooral harder. | |
Arolsen | woensdag 22 december 2010 @ 18:24 |
Bluf | |
Bolkesteijn | woensdag 22 december 2010 @ 18:26 |
Dat denk ik ook. De Eerste Kamer wil haar visitekaartje afgeven, voor zover dat nog niet gebeurd was. Maar er was, naar ik begreep, nogal wat onvrede in de Eerste Kamer, dus ik denk dat het meer een machtspel is. | |
KoosVogels | woensdag 22 december 2010 @ 18:26 |
Kijk, en ik heb dus bijzonder weinig met de genoemde voorstellen. | |
Bolkesteijn | woensdag 22 december 2010 @ 18:28 |
Ook het samenvoegen van de politieregio's vind je onverstandig? Allemaal van die losse koninkrijkjes heb je nu. | |
remlof | woensdag 22 december 2010 @ 18:30 |
Ja, dat vind ik nogal onverstandig, dan gaat het contact van agenten met de wijken helemaal verloren. Dat is toch al stukken minder sinds het afschaffen van de gemeentepolitie. | |
KoosVogels | woensdag 22 december 2010 @ 18:32 |
Ik hoor mensen die veel in contact staan met de politie (kroegbazen bijvoorbeed) nu al klagen over de grote afstanden. Meer dan eens moet de politie twintig kilometer voordat zij op de plaats van bestemming is. Ik weet niet of grotere regio's dat verergert, maar ik zie in ieder geval niet in hoe het wordt verbeterd. | |
Bolkesteijn | woensdag 22 december 2010 @ 18:33 |
Dat is onzinnig gehuil van de korpsbestuurders en burgemeesters. Moet je je voorstellen, met 26 korpsbestuurders, met allemaal evenveel macht, een gezamenlijk beleid vormen, dat is onbegonnen werk en is enorm inefficiënt. | |
petertje2 | woensdag 22 december 2010 @ 18:34 |
Ik vrees dat een dergelijke centralisatie voor geen meter gaat werken. Straks moet iedere regio vanuit Den Haag worden aangestuurd, dat leidt tot eindeloze traagheid en verlamming. | |
remlof | woensdag 22 december 2010 @ 18:34 |
Daarom zou je beter terug kunnen naar zoals het vroeger was, met gemeente- en rijkspolitie. | |
KoosVogels | woensdag 22 december 2010 @ 18:35 |
Vind het ook onzin dat er per se een gezamenlijk beleid moet worden opgesteld. Veel problemen zijn enkel op te lossen door maatwerk te leveren. | |
Bolkesteijn | woensdag 22 december 2010 @ 18:38 |
Naar wat ik begreep worden de politieregio's gelijkgetrokken met de arrondissementen. Er blijven 10 politieregio's over die gelijk vallen met de arrondissementen, daardoor kan OM en politie beter samenwerken. Verder is het niet zo dat de dagelijkse leiding vanuit Den Haag plaats zal vinden, maar vanuit het hoofd van de politieregio, met het verschil dat die nu aan de minister verantwoording af moet leggen en niet aan de burgemeester. Ook vanuit democratisch oogpunt is dat dus winst. | |
Monidique | woensdag 22 december 2010 @ 18:39 |
Dat kan de Tweede Kamer niet eens, als ik het goed heb. | |
Monidique | woensdag 22 december 2010 @ 18:41 |
Verder vind ik het een opmerkelijke uitspraak. Ik bedoel: lekker vol vertrouwen en strijdgeest. Ik weet wel wie wél weggaat als de PVV-coalitie niet wint: Jos Werner. Zijn positie lijkt me dan onhoudbaar, als hij deze dingen gezegd heeft. | |
petertje2 | woensdag 22 december 2010 @ 18:43 |
En juist dat gaat dus niet werken. De zelfde beleidsregels voor Amsterdam en Roodeschool is onwerkbaar. | |
Monidique | woensdag 22 december 2010 @ 18:43 |
O, laat maar: "Werner vertrekt overigens als fractievoorzitter van het CDA in de senaat. Elco Brinkman volgt hem op.", ![]() | |
Bolkesteijn | woensdag 22 december 2010 @ 18:44 |
Je kan toch een motie van wantrouwen aan iedere minister geven? | |
petertje2 | woensdag 22 december 2010 @ 18:45 |
Er is weinig opmerkelijks aan. Zonder meerderheid in de Eerste Kamer zal er van bezuinigen niets terecht komen en het kabinet snel door zijn hoeven zakken. | |
Monidique | woensdag 22 december 2010 @ 18:45 |
Dat kan, maar dan hoeven ze nog niet weg. Fijn regeren wordt het niet. | |
KoosVogels | woensdag 22 december 2010 @ 18:45 |
Wat heeft de politie met democratie te maken. De burgemeester heeft een betere kijk op de politiek in zijn gemeente dan de minister. | |
Bolkesteijn | woensdag 22 december 2010 @ 18:46 |
Volgens mij is een minister verplicht om op te stappen na een aangenomen motie van wantrouwen. | |
Monidique | woensdag 22 december 2010 @ 18:47 |
Ik dacht van niet. Volgens Wikipedia in ieder geval niet... Volgens parlement.com niet. Niet heel gek, op zich, daar het twee verschillende organen zijn. | |
Bolkesteijn | woensdag 22 december 2010 @ 18:47 |
De burgemeester wordt niet gekozen in Nederland, zo zit Amsterdam al 100 jaar met een PvdA burgemeester. De minister moet direct verantwoording aan de Kamer afleggen. | |
petertje2 | woensdag 22 december 2010 @ 18:48 |
Wikipedia: Alle volksvertegenwoordigers kunnen een motie indienen. De motie krijgt pas betekenis als een meerderheid van de volksvertegenwoordigers voor de motie stemt. De uitslag van een motie is niet bindend en bij een meerderheid zijn bewindslieden niet verplicht hier naar te handelen. Uitzondering hierop is de Motie van wantrouwen, deze is wel bindend en verplicht tot handelen. | |
Bolkesteijn | woensdag 22 december 2010 @ 18:48 |
Maar dan zou het parlement dus niet bij machte zijn om een regering weg te sturen? Dat vind ik ook weer wat vreemd. | |
KoosVogels | woensdag 22 december 2010 @ 18:49 |
Ja, dat snap ik. Maar ik vind dat niet echt van belang wanneer het de politie betreft. Die moet de criminaliteit aanpakken. Aan wie zij verantwoording af moet leggen doet niet terzake. Nogmaals, de burgemeester kan de problematiek beter inschatten. | |
petertje2 | woensdag 22 december 2010 @ 18:50 |
Een motie van wantrouwen is in Nederland bindend, zie hierboven. Overigens kan lang niet overal het parlement een regering naar huis sturen, zie bijv. Frankrijk en de VS. | |
petertje2 | woensdag 22 december 2010 @ 18:52 |
De politie is nu verantwoording verschuldigd aan de burgemeester, de burgemeester op zijn beurt aan de minister van Binnenlandse Zaken en die weer aan de Kamer. | |
Monidique | woensdag 22 december 2010 @ 18:54 |
Ik zie het niet op Parlement.com, dat ik meer als autoriteit zie, en ik zie ook niet waar de Wikipedia-auteur het vandaan haalt. | |
petertje2 | woensdag 22 december 2010 @ 18:57 |
Parlement.com: Met een motie van wantrouwen spreekt de Kamer uit niet langer vertrouwen te hebben in een bewindspersoon of in het kabinet. Zij kunnen niet anders doen dan daaraan consequenties te verbinden en op te stappen. Inderdaad een subtiel verschil met wiki: "niet anders kunnen" versus "verplicht zijn om". | |
Monidique | woensdag 22 december 2010 @ 18:58 |
Het is duidelijk, in de context helemaal, dat het hier om een informeel niet-anders-kunnen gaat. | |
Monidique | woensdag 22 december 2010 @ 19:00 |
Dit zegt de Nederlandse grondwet erover: http://www.denederlandseg(...)299q0sr/vgrnbwafikws. | |
Arglist | woensdag 22 december 2010 @ 19:03 |
Theorie en praktijk lopen wel vaker uit een. Wat Petertje2 zegt is theoretische lariekoek, maar feitelijke realiteit. | |
du_ke | woensdag 22 december 2010 @ 19:34 |
Opmerkelijk inderdaad ![]() | |
JellieVrolijk | woensdag 22 december 2010 @ 19:46 |
Natuurlijk moet deze coalitie weg bij verlies verkiezingen. Dan is er geen draagvlak voor op basis van een meerderheid. | |
Sachertorte | woensdag 22 december 2010 @ 19:55 |
Goede zet. Nu gaan alle weldenkende Nederlanders rechts stemmen. Ben trouwens benieuwd naar de meesterzet die we van rechtse Nederlander van het jaar Job Cohen kunnen verwachten: die gaat hier uiteraard nog over heen! | |
Pandorado | woensdag 22 december 2010 @ 20:04 |
Waarschijnlijk zou dat ook niet gebeuren. Maar de Eerste Kamer zou zeer goed in staat zijn om wetsvoorstellen en begrotingen te blokkeren, zodat het kabinet nauwelijks nog kan regeren. Dat zou het kabinet effectief "demissionair" maken, zelfs als het geen ontslag aanbiedt en "gewoon" de rit uitzit. | |
Sachertorte | woensdag 22 december 2010 @ 20:11 |
Daartoe strekt het mandaat van de EK niet. | |
#ANONIEM | woensdag 22 december 2010 @ 21:31 |
Ik vind het ook een beroerd kabinet. Een kabinet CDA, VVD en D66 zou veel beter zijn voor Nederland, zonder dat die geblondeerde nageboorte van de PVV het kabinet gijzelt met z'n economisch links-socialistische geneuzel... | |
JoaC | woensdag 22 december 2010 @ 21:55 |
Lees ik nou in dit topic dat de Eerste Kamer geen vertrouwenskwestie aan de orde mag stellen? Dat mag deze namelijk wel | |
Bolkesteijn | woensdag 22 december 2010 @ 21:56 |
Aan de orde stellen mag altijd. ![]() Er bestaat kennelijk geen eenduidigheid over (aannemende dat Wikipedia op correcte wijze naar de refereert naar de aangehaalde bronnen): Bron [ Bericht 16% gewijzigd door Bolkesteijn op 22-12-2010 22:02:16 ] | |
skrn | woensdag 22 december 2010 @ 22:05 |
Misschien hebben sommige CDA- en VVD-politici oprecht bezwaren tegen een nogal radicaal snelle invoering van het verhoogde btw-tarief? | |
Bolkesteijn | woensdag 22 december 2010 @ 22:09 |
Daar heb ik ook helemaal geen problemen mee. Die 6 maanden kunnen mij echt niks schelen. Ik denk echter dat ze überhaupt bezwaar hebben tegen een verhoogd BTW-tarief, maar dan zijn ze dus in de verkeerde Kamer gaan zitten. | |
JoaC | woensdag 22 december 2010 @ 22:11 |
Een motie van wantrouwen is in beide kamers hetzelfde, dat zal ook wel op Wikipedia staan | |
KoosVogels | woensdag 22 december 2010 @ 22:11 |
![]() Goed, er valt natuurlijk een en ander te zeggen voor die verhoging. Ik begrijp echter niet waarom het kabinet zich bewust inconsequent opstelt: theater wel, bios niet. | |
Bolkesteijn | woensdag 22 december 2010 @ 22:11 |
Ik citeer dus een stukje wat op Wikipedia staat. Zoals je kunt lezen heerst er dus onenigheid over de vraag of een aangenomen motie van wantrouwen tot dezelfde consequentie moet leiden als in de Tweede Kamer. | |
Bolkesteijn | woensdag 22 december 2010 @ 22:12 |
Dat zal wel de PVV inbreng zijn. Ik vind het ook inconsequent hoor. ![]() | |
GSbrder | woensdag 22 december 2010 @ 22:15 |
Ik vind de hele btw-politiek sowieso inconsequent. Bier 19 % - friet 6 % Nieuwbouwisolatie 19 % - naisolatie 6 % Zonnebank 19 % - kapper 6 % Wie ziet het verband? | |
skrn | woensdag 22 december 2010 @ 22:21 |
Ik heb vooral problemen met lui die machtspolitiek en het opjutten van het volk belangrijker vinden dan competent een land besturen. Helaas is dit kabinet van het eerste. Misschien worden Henk en Ingrid gehoord door dit kabinet, maar het kabinet laat aan de andere kant niet zien dat deze staat voor de wat meer genuanceerde mensen. Mensen die soms rechts en soms links stemmen, beetje afhankelijk waar de betere politici zich bevinden en wat de politieke partijen daadwerkelijk vinden van actuele maatschappelijke problemen. | |
du_ke | woensdag 22 december 2010 @ 22:51 |
Sterke lobby's ![]() | |
JoaC | woensdag 22 december 2010 @ 22:52 |
Een motie van wantrouwen stuurt een minister/kabinet niet perse weg | |
GSbrder | woensdag 22 december 2010 @ 23:23 |
Ik heb kappers nog nooit op lobbyisten kunnen betrappen, maar het zal met de vaststelling wel geweest zijn. Nog een paar pareltjes: Autogarage 19 % - Fietsenmakers 6 % Hotelkamers 19 % - Vakantiehuisjes 6 % Kippen, Lama's en Struisvogels 19 % - Schapen, Rundvee en Varkens 6 % Sierproducten 19 % - Sierteeltproducten 6 % | |
remlof | woensdag 22 december 2010 @ 23:24 |
Indien gesteund door de meerderheid wel. Tenminste in de Tweede Kamer. Of dat met de Eerste Kamer ook zo is, is nog even de vraag, maar het lijkt mij wel. Een kabinet dat het vertrouwen van de meerderheid van de Senaat kwijt is zal niets meer voor elkaar krijgen. | |
JoaC | woensdag 22 december 2010 @ 23:52 |
Ik moet mijzelf verbeteren: Er is nog nooit een directe/expliciete motie van wantrouwen aangenomen door het parlement. Wel zijn er verschillende keren ministers geweest die moties als onaanvaardbaar bestempeld hebben, waardoor deze moties een vertrouwensbreuk tot gevolg hadden. | |
du_ke | woensdag 22 december 2010 @ 23:53 |
Kappers hebben een vrij sterke beroepsorganisatie die ze ook helpt bij bezwaren tegen kappers die in een woonwijk in hun huis een kapsalon willen beginnen. | |
Pandorado | donderdag 23 december 2010 @ 11:18 |
De vraag lijkt me eerder hoeveel macht de Eerste Kamer heeft. En wetsvoorstellen kan de Eerste Kamer gewoon blokkeren. Vervolgens wens ik Rutte dan veel succes om de Eerste Kamer ervan de overtuigen dat deze niet het "mandaat" heeft om gebruik te maken van zijn grondwettelijke recht de betreffende wetsvoorstellen te blokkeren. | |
damian5700 | donderdag 23 december 2010 @ 11:35 |
Ik vind dit helemaal niet opmerkelijk, maar realistisch. Binnen de coalitie is allang het besef dat de Statenverkiezingen cruciaal zijn voor de slagkracht van het kabinet. Dit is in de media uitvoerig aan bod gekomen. Wanneer de VVD, PVV en het CDA geen meerderheid in de Eerste Kamer behalen is Rutte I net zo gedoemd als alle kabinetten Balkenende. | |
#ANONIEM | donderdag 23 december 2010 @ 12:32 |
Des te meer reden dus om massaal op linkse partijen te stemmen op 2 maart. Is dit flutkabinet ook weer foetsie. | |
Pandorado | donderdag 23 december 2010 @ 17:13 |
Gegeven de situatie is zowel een stem op "links" als één op "rechts" volstrekt onwenselijk. De Provinciale Statenverkiezingen verworden op deze wijze tot een referendum over het kabinet. Eigenlijk zouden we massaal moeten stemmen op een regionale partij. | |
LedZep | vrijdag 24 december 2010 @ 13:32 |
Nadat in 1840 de strafrechtelijke ministeriële verantwoordelijkheid in de Grondwet werd opgenomen en in 1848 de politieke ministeriële verantwoordelijkheid, werd in 1866 bij de kwestie-Mijer bepaalt dat de omvang hiervan door het parlement wordt vastgesteld. Twee jaar later werd bij de kwestie-Luxemberg bepaalt dat de sanctie ten aanzien van ministeriële verantwoordelijkheid hierin ligt, dat de regering bij conflict slechts eenmaal de Kamer kan ontbinden. Ontstaat opnieuw conflict, moet de regering aftreden. Dit is de vertrouwensregel. Het is de enige ongeschreven regel van staatsrecht, en is dus niet in een wet te vinden. Onderscheid tussen Eerste en Tweede Kamer is er formeel niet, omdat de Eerste Kamer dezelfde controle-instrumenten heeft als de Tweede Kamer. De Eerste Kamer kan dus zonder meer de regering naar huis sturen. Sterker nog, omdat ontbinding van de Eerste Kamer geen enkele zin heeft (omdat de leden vervolgens door dezelfde Provinciale Statenleden opnieuw worden gekozen), zal bij ernstig conflict de regering onmiddellijk naar huis moeten gaan. | |
du_ke | vrijdag 24 december 2010 @ 13:37 |
Dank voor de uitleg! | |
remlof | vrijdag 24 december 2010 @ 13:49 |
Dat dacht ik dus al. Dus we kunnen er van uit gaan dat als VVD-CDA-PVV geen meerderheid halen in de Senaat de dagen van Rutte-I geteld zullen zijn. | |
HansvD | vrijdag 24 december 2010 @ 14:54 |
Of anders, ze halen wel een meerderheid maar de regering valt snel. Vervolgens linkse meerderheid in tweede kamer en nu een fuckende rechtse meerderheid in de eerste kamer. | |
du_ke | vrijdag 24 december 2010 @ 14:58 |
In een eventueel 'linkser' kabinet zal ook altijd CDA of VVD zitten | |
Pandorado | vrijdag 24 december 2010 @ 15:38 |
Indien het kabinet zou vallen vanwege onvoldoende steun in de Eerste Kamer, zal een nieuw kabinet ongetwijfeld niet aantreden zonder dat een meerderheid in de Eerste Kamer verzekerd is, al dan niet op gedoogbasis. Anders kun je wel bezig blijven. | |
karton | vrijdag 24 december 2010 @ 19:54 |
Stel.. de linkse partijen behouden hun meerderheid in de EK, Rutte 1 valt met nieuwe verkiezingen als gevolg. Het resultaat van die verkiezingen duidt een meerderheid voor rechts aan in de TK maar dat kabinet kan niet aantreden vanwege de linkse meerderheid in de EK ![]() | |
du_ke | vrijdag 24 december 2010 @ 19:55 |
Dan zal of CDA of VVD toch naar de linkse partijen in de TK moeten kijken. | |
Grrrrrrrr | vrijdag 24 december 2010 @ 20:04 |
Theater 19% Want: luxe en we gaan die cultuurclubjes niet sponsoren! Verbouwing 6% Want: die arme bouwsector heeft het zo zwaar en moet gesponsord worden ![]() ![]() | |
ethiraseth | vrijdag 24 december 2010 @ 20:13 |
Denk dat de VVD dan opeens wel een Paars kabinet kan vormen. | |
betyar | vrijdag 24 december 2010 @ 20:39 |
Alleen jammer dat het alleen geld voor loonkosten. Als de bouw het zwaar heeft, heeft bijna iedereen het met een technisch beroep zwaar. | |
VeX- | vrijdag 24 december 2010 @ 20:40 |
Je moet er toch niet aan denken dat PVV plebs in de Eerste Kamer komt te zitten. Dat grut is het pluche onwaardig. | |
Guus Muisarm | vrijdag 24 december 2010 @ 20:58 |
Alsof dat wat helpt. Van Gijzel roept maar den Haag hoort 'm niet. We zitten hier in Eindhoven met een politie onderbezetting en met een landelijke politie kan je de politietop wat meer aanspreken dan nu waar ze naar den Haag wijzen en zeggen "ja, we krijgen de manpower niet" | |
Sachertorte | vrijdag 24 december 2010 @ 22:21 |
Natuurlijk niet. Dan gaat de VVD ondergronds. | |
Montov | vrijdag 24 december 2010 @ 23:03 |
Mooie uitspraak, echter verwacht ik dat het kabinet wel een meerderheid gaat halen. CDA is traditioneel sterk, VVD peilt erg goed en de PVV zal ook wel wat stemmen trekken | |
petertje2 | vrijdag 24 december 2010 @ 23:18 |
Er verder verandert er dan niets.... | |
IkeDubaku99 | vrijdag 24 december 2010 @ 23:27 |
Dit is natuurlijk afhankelijk van wie er komen stemmen. Bij de verkiezingen voor de Eerste Kamer zal de opkomst een stuk minder zijn dan bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer. Die groep thuisblijvers is nogal groot en daar vallen de stemmen te winnen voor alle partijen. Ik denk dat als je op de peilingen van nu af moet gaan, dat CDA, VVD en PVV net een meerderheid zullen halen. Uiteraard hoop ik op een verrassing, maar of die erin zit. We zullen zien. | |
Guus Muisarm | vrijdag 24 december 2010 @ 23:35 |
Nou, ik zal er zijn mocht er weer een verkiezing voor de 1ste kamer komen! | |
betyar | vrijdag 24 december 2010 @ 23:37 |
Ik stem in ieder geval niet op de partijen van trekpoppen Rutte Verhagen Wilders. | |
Pandorado | zondag 26 december 2010 @ 15:10 |
Is een mogelijkheid, maar dan moeten natuurlijk wel eerst beide verkiezingen "verkeerd" aflopen. Plus dat het niet gezegd is dat er nieuwe Tweede Kamerverkiezingen zouden worden uitgeschreven. | |
du_ke | zondag 26 december 2010 @ 17:02 |
Geloof ook niet dat ze met de huidige samenstelling in de TK weer gaan onderhandelen over een nieuw kabinet. | |
mlg | zondag 26 december 2010 @ 17:08 |
In die voorspellingen van jou geloven we niet meer... ![]() | |
du_ke | zondag 26 december 2010 @ 17:11 |
Sinds wanneer is het gebruikelijk dat na een geknald kabinet er een nieuw kabinet met een andere samenstelling wordt geformeerd op basis van dezelfde verkiezingsuitslag? is dat in Nederland überhaupt wel eens voorgekomen? | |
Grrrrrrrr | zondag 26 december 2010 @ 17:14 |
Geen idee, ik zou het overigens geen slecht idee vinden. | |
du_ke | zondag 26 december 2010 @ 17:16 |
Dat is weer een heel andere kwestie. Er is best iets voor te zeggen om het hele verkiezingscircus eens over te slaan. | |
remlof | zondag 26 december 2010 @ 18:06 |
Het scheelt in ieder geval een hoop tijd. | |
Staatsrecht | zondag 26 december 2010 @ 18:12 |
Ongeschreven staatsrecht. | |
Grrrrrrrr | zondag 26 december 2010 @ 22:47 |
Er moet gewoon geregeerd worden. Eens in de 4 jaar verkiezingen vind ik voldoende. We moeten hier eens wat minder spastisch doen als er een partij uit het kabinet stapt en/of gedoogsteun opzegt. | |
Pandorado | maandag 27 december 2010 @ 11:03 |
Ik dacht van wel, zij het dat het al lang geleden is en dat het tegenwoordig gebruikelijk is om verkiezingen te organiseren indien het kabinet valt. Ik denk alleen niet dat er een precedent is voor als dit kabinet "valt" in de Eerste Kamer, omdat de coalitie daar in de minderheid is. Natuurlijk is de Pavlov-reactie om Tweede Kamerverkiezingen te organiseren als het kabinet valt, maar in dit geval zou het kabinet weleens volledig buiten de Tweede Kamer om kunnen vallen en persoonlijk vind ik het dan ongepast om de Tweede Kamer te ontbinden. Bovendien heeft een minderheidskabinet nog de optie nieuwe gedoogpartners te zoeken. Met zoveel onbekende factoren, kunnen we niet zonder meer veronderstellen dat het oude recept van vervroegde verkiezingen wel van stal gehaald zal worden. Sowieso heeft dit kabinet bij zijn formatie ook al een aantal tradities compleet genegeerd, dus dat zou zomaar opnieuw kunnen gebeuren. | |
du_ke | maandag 27 december 2010 @ 11:15 |
Het kan zeker en ik zou het ook niet onwenselijk vinden maar ik zie het persoonlijk nog niet zo snel gebeuren. | |
Pandorado | maandag 27 december 2010 @ 11:15 |
Het moet per situatie bekeken worden worden. Als een kabinet zo'n drie jaar heeft gezeten, heeft het niet zoveel zin om nog een nieuw kabinet te formeren, want dan staan de volgende verkiezingen alweer voor de deur. Valt een kabinet binnen een jaar, dan zou ik inderdaad eerst nog eens opnieuw gaan formeren en niet direct verkiezingen uitschrijven. | |
Pandorado | maandag 27 december 2010 @ 11:15 |
Ik eigenlijk ook niet. | |
du_ke | maandag 27 december 2010 @ 11:17 |
Zeker omdat de volgende reguliere verkiezingen pas in het voorjaar van 2015 gepland staan. | |
freako | maandag 27 december 2010 @ 11:55 |
Ja. Na de verkiezingen van 1963 werd het kabinet-Marijnen geformeerd (KVP/ARP/CHU/VVD). Dit viel in 1965 over het omroepbestel. De VVD en de CHU werden daarna zonder vervroegde verkiezingen ingeruild voor de PvdA in het kabinet-Cals. Dit kabinet viel zelf anderhalf jaar later overigens in de Nacht van Schmelzer. | |
du_ke | maandag 27 december 2010 @ 12:19 |
Ok maar dan moet eigenlijk de kern van een kabinet blijven zitten. Dat zou nu dus betekenen dat bijvoorbeeld de PvdA de plek van de PVV in moet gaan nemen. Lijkt me gezien de huidige verhoudingen ook niet zo logisch ![]() | |
freako | maandag 27 december 2010 @ 13:15 |
Dat de wisseling Marijnen->Cals de enige is na WOII betekent niet dat dat de manier is waarop een tussentijdse coalitiewijziging moet gebeuren. Ik geef alleen aan dat zo'n wijziging niet een unieke situatie zou zijn. Het gaat na een eventuele val van het kabinet-Rutte in maart 2011 net zoals het altijd gaat na de val van een kabinet. Als alle fractieleiders het erover eens zijn dat er vervroegde verkiezingen moeten komen, dan komen die er wel. Maar het kan ook zijn dat er een informateur wordt benoemd die gaat onderzoeken of de bestaande coalitie verder kan, of dat er een nieuwe coalitie gevormd wordt. Omdat de volgende reguliere Tweede-Kamerverkiezingen inderdaad pas in mei 2015 gepland zijn, is de kans op vervroegde verkiezingen in september 2011 (eerder lukt niet als het kabinet in maart 2011 valt) niet zo gek groot. Tegen die tijd kun je namelijk ook een nieuwe regering gevormd hebben die gewoon een jaar of 4 kan regeren. Als de verhoudingen in de Tweede Kamer niet wijzigen, moet in ieder geval één van de partijen van de oude meerderheid sowieso ook in de nieuwe meerderheid terugkomen. En welke partijen daarnaast deel gaan uitmaken van de regering, is afhankelijk van het verloop van de coalitieonderhandelingen. |