De zaak op scherp stellen bedoel je? Zoals Rutte die mensen opriep om alsjeblieft maar op een van de regerings/gedoogpartijen te stemmen ipv specifiek op de VVD.quote:Op woensdag 22 december 2010 17:12 schreef KoosVogels het volgende:
Opmerkelijke uitspraak van een CDA'er. Komt op mij over als een geraffineerde manier van campagne voeren.
Ja, De kiezer denkt dat het over en sluiten is wanneer geen meerderheid wordt gehaald in de EK. Zo'n uitspraak zal ongetwijfeld kiezers over de streep trekken om alsnog rechts te stemmen en af te zien van bijvoorbeeld een stem op een provinciale partij.quote:Op woensdag 22 december 2010 17:13 schreef remlof het volgende:
[..]
De zaak op scherp stellen bedoel je? Zoals Rutte die mensen opriep om alsjeblieft maar op een van de regerings/gedoogpartijen te stemmen ipv specifiek op de VVD.
Of juist niet natuurlijk, zoals een op de drie CDA-ledenquote:Op woensdag 22 december 2010 17:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, De kiezer denkt dat het over en sluiten is wanneer geen meerderheid wordt gehaald in de EK. Zo'n uitspraak zal ongetwijfeld kiezers over de streep trekken om alsnog rechts te stemmen en af te zien van bijvoorbeeld een stem op een provinciale partij.
Dat is ook mogelijk inderdaad. Het kan dus twee kanten opwerken. Je hebt natuurlijk kans dat twee typen kiezers hun kans zien en grijpen.quote:Op woensdag 22 december 2010 17:21 schreef remlof het volgende:
[..]
Of juist niet natuurlijk, zoals een op de drie CDA-leden
De facto wel hoor:quote:Op woensdag 22 december 2010 17:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
Loze uitspraak, de Eerste Kamer kan de regering niet naar huis sturen.
Dubieus verhaal zolang daar niet de bijbehorende wetteksten bij geciteerd worden.quote:Op woensdag 22 december 2010 17:34 schreef remlof het volgende:
De facto wel hoor:
Bij een conflict tussen Eerste Kamer of Tweede Kamer en regering kan de regering aan het bewind blijven, de Kamer ontbinden (naar huis sturen) en nieuwe verkiezingen uitschrijven. Indien na de verkiezingen de Kamer opnieuw haar afkeuring uitspreekt, kan de regering de kamer niet nogmaals ontbinden, zij is verplicht af te treden.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_regering
Vertel.quote:Op woensdag 22 december 2010 17:21 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik hoop het, liever vandaag dan morgen! Normaliter vind ik het zonde van de tijd om een kabinet zo vroeg te laten vallen maar gezien de omstandigheden moet dat maar. Persoonlijk vind ik dit het slechtste kabinet in jaren.
Van de tot dusver aangekondige maatregelen word ik eerder koud dan warm. Verder is het bijna genant om te zien hoe diverse voorstellen inmiddels van alle kanten worden gekraakt. Dat maakt dat dit kabinet de nominatie 'slechtste kabinet in jaren' heeft verdiend. Hoewel Balkenende IV natuurlijk ook niet veel soeps was.quote:
En daarom moet je ook tussen de regels lezen in plaats van het letterlijk op te vatten.quote:Op woensdag 22 december 2010 17:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
Tussen de regels door lezen kun je in een juridische context volgens mij alleen als je de motivatie kent waarmee bepaalde wetten zijn aangenomen. De wetsgeschiedenis dus.quote:Op woensdag 22 december 2010 17:50 schreef ethiraseth het volgende:
En daarom moet je ook tussen de regels lezen in plaats van het letterlijk op te vatten.
Ik word wel warm van de voorstellen om een eind te maken aan de subsidiecultuur in sommige sectoren, zoals bijvoorbeeld de culturele sector. Ook het opheffen van de onafhankelijke politieregio's is erg verstandig te noemen. En ook van het voorstel om het collegegeld voor langstudeerders te verhogen vind ik in beginsel positief, alleen de uitwerking kan zorgvuldiger vind ik, maar de richting op zich vind ik goed. De tegenstanders schreeuwen volgens mij vooral harder.quote:Op woensdag 22 december 2010 17:49 schreef KoosVogels het volgende:
Van de tot dusver aangekondige maatregelen word ik eerder koud dan warm.
Dat denk ik ook. De Eerste Kamer wil haar visitekaartje afgeven, voor zover dat nog niet gebeurd was. Maar er was, naar ik begreep, nogal wat onvrede in de Eerste Kamer, dus ik denk dat het meer een machtspel is.quote:
Kijk, en ik heb dus bijzonder weinig met de genoemde voorstellen.quote:Op woensdag 22 december 2010 17:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik word wel warm van de voorstellen om een eind te maken aan de subsidiecultuur in sommige sectoren, zoals bijvoorbeeld de culturele sector. Ook het opheffen van de onafhankelijke politieregio's is erg verstandig te noemen. En ook van het voorstel om het collegegeld voor langstudeerders te verhogen vind ik in beginsel positief, alleen de uitwerking kan zorgvuldiger vind ik, maar de richting op zich vind ik goed. De tegenstanders schreeuwen volgens mij vooral harder.
Ook het samenvoegen van de politieregio's vind je onverstandig? Allemaal van die losse koninkrijkjes heb je nu.quote:Op woensdag 22 december 2010 18:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Kijk, en ik heb dus bijzonder weinig met de genoemde voorstellen.
Ja, dat vind ik nogal onverstandig, dan gaat het contact van agenten met de wijken helemaal verloren. Dat is toch al stukken minder sinds het afschaffen van de gemeentepolitie.quote:Op woensdag 22 december 2010 18:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ook het samenvoegen van de politieregio's vind je onverstandig? Allemaal van die losse koninkrijkjes heb je nu.
Ik hoor mensen die veel in contact staan met de politie (kroegbazen bijvoorbeed) nu al klagen over de grote afstanden. Meer dan eens moet de politie twintig kilometer voordat zij op de plaats van bestemming is. Ik weet niet of grotere regio's dat verergert, maar ik zie in ieder geval niet in hoe het wordt verbeterd.quote:Op woensdag 22 december 2010 18:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ook het samenvoegen van de politieregio's vind je onverstandig? Allemaal van die losse koninkrijkjes heb je nu.
Dat is onzinnig gehuil van de korpsbestuurders en burgemeesters. Moet je je voorstellen, met 26 korpsbestuurders, met allemaal evenveel macht, een gezamenlijk beleid vormen, dat is onbegonnen werk en is enorm inefficiënt.quote:Op woensdag 22 december 2010 18:30 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik nogal onverstandig, dan gaat het contact van agenten met de wijken helemaal verloren. Dat is toch al stukken minder sinds het afschaffen van de gemeentepolitie.
Ik vrees dat een dergelijke centralisatie voor geen meter gaat werken. Straks moet iedere regio vanuit Den Haag worden aangestuurd, dat leidt tot eindeloze traagheid en verlamming.quote:Op woensdag 22 december 2010 17:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ook het opheffen van de onafhankelijke politieregio's is erg verstandig te noemen.
Daarom zou je beter terug kunnen naar zoals het vroeger was, met gemeente- en rijkspolitie.quote:Op woensdag 22 december 2010 18:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is onzinnig gehuil van de korpsbestuurders en burgemeesters. Moet je je voorstellen, met 26 korpsbestuurders een gezamenlijk beleid vormen, dat is onbegonnen werk en is enorm inefficiënt.
Vind het ook onzin dat er per se een gezamenlijk beleid moet worden opgesteld. Veel problemen zijn enkel op te lossen door maatwerk te leveren.quote:Op woensdag 22 december 2010 18:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is onzinnig gehuil van de korpsbestuurders en burgemeesters. Moet je je voorstellen, met 26 korpsbestuurders, met allemaal evenveel macht, een gezamenlijk beleid vormen, dat is onbegonnen werk en is enorm inefficiënt.
Naar wat ik begreep worden de politieregio's gelijkgetrokken met de arrondissementen. Er blijven 10 politieregio's over die gelijk vallen met de arrondissementen, daardoor kan OM en politie beter samenwerken. Verder is het niet zo dat de dagelijkse leiding vanuit Den Haag plaats zal vinden, maar vanuit het hoofd van de politieregio, met het verschil dat die nu aan de minister verantwoording af moet leggen en niet aan de burgemeester. Ook vanuit democratisch oogpunt is dat dus winst.quote:Op woensdag 22 december 2010 18:34 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Ik vrees dat een dergelijke centralisatie voor geen meter gaat werken. Straks moet iedere regio vanuit Den Haag worden aangestuurd, dat leidt tot eindeloze traagheid en verlamming.
Dat kan de Tweede Kamer niet eens, als ik het goed heb.quote:Op woensdag 22 december 2010 17:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |