abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 december 2010 @ 18:06:56 #102
104871 remlof
Europees federalist
pi_90464352
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2010 17:16 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat is weer een heel andere kwestie. Er is best iets voor te zeggen om het hele verkiezingscircus eens over te slaan.
Het scheelt in ieder geval een hoop tijd.
pi_90464480
quote:
7s.gif Op woensdag 22 december 2010 17:37 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dubieus verhaal zolang daar niet de bijbehorende wetteksten bij geciteerd worden.
Ongeschreven staatsrecht.
pi_90473632
quote:
14s.gif Op zondag 26 december 2010 18:06 schreef remlof het volgende:

[..]

Het scheelt in ieder geval een hoop tijd.
Er moet gewoon geregeerd worden. Eens in de 4 jaar verkiezingen vind ik voldoende. We moeten hier eens wat minder spastisch doen als er een partij uit het kabinet stapt en/of gedoogsteun opzegt.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_90486439
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2010 17:11 schreef du_ke het volgende:

[..]

Sinds wanneer is het gebruikelijk dat na een geknald kabinet er een nieuw kabinet met een andere samenstelling wordt geformeerd op basis van dezelfde verkiezingsuitslag?
is dat in Nederland überhaupt wel eens voorgekomen?
Ik dacht van wel, zij het dat het al lang geleden is en dat het tegenwoordig gebruikelijk is om verkiezingen te organiseren indien het kabinet valt.

Ik denk alleen niet dat er een precedent is voor als dit kabinet "valt" in de Eerste Kamer, omdat de coalitie daar in de minderheid is. Natuurlijk is de Pavlov-reactie om Tweede Kamerverkiezingen te organiseren als het kabinet valt, maar in dit geval zou het kabinet weleens volledig buiten de Tweede Kamer om kunnen vallen en persoonlijk vind ik het dan ongepast om de Tweede Kamer te ontbinden. Bovendien heeft een minderheidskabinet nog de optie nieuwe gedoogpartners te zoeken.

Met zoveel onbekende factoren, kunnen we niet zonder meer veronderstellen dat het oude recept van vervroegde verkiezingen wel van stal gehaald zal worden. Sowieso heeft dit kabinet bij zijn formatie ook al een aantal tradities compleet genegeerd, dus dat zou zomaar opnieuw kunnen gebeuren.
pi_90486741
Het kan zeker en ik zou het ook niet onwenselijk vinden maar ik zie het persoonlijk nog niet zo snel gebeuren.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_90486743
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2010 22:47 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Er moet gewoon geregeerd worden. Eens in de 4 jaar verkiezingen vind ik voldoende. We moeten hier eens wat minder spastisch doen als er een partij uit het kabinet stapt en/of gedoogsteun opzegt.
Het moet per situatie bekeken worden worden. Als een kabinet zo'n drie jaar heeft gezeten, heeft het niet zoveel zin om nog een nieuw kabinet te formeren, want dan staan de volgende verkiezingen alweer voor de deur. Valt een kabinet binnen een jaar, dan zou ik inderdaad eerst nog eens opnieuw gaan formeren en niet direct verkiezingen uitschrijven.
pi_90486759
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 11:15 schreef du_ke het volgende:
Het kan zeker en ik zou het ook niet onwenselijk vinden maar ik zie het persoonlijk nog niet zo snel gebeuren.
Ik eigenlijk ook niet.
pi_90486813
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 11:15 schreef Pandorado het volgende:

[..]

Het moet per situatie bekeken worden worden. Als een kabinet zo'n drie jaar heeft gezeten, heeft het niet zoveel zin om nog een nieuw kabinet te formeren, want dan staan de volgende verkiezingen alweer voor de deur. Valt een kabinet binnen een jaar, dan zou ik inderdaad eerst nog eens opnieuw gaan formeren en niet direct verkiezingen uitschrijven.
Zeker omdat de volgende reguliere verkiezingen pas in het voorjaar van 2015 gepland staan.
  maandag 27 december 2010 @ 11:55:57 #110
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_90488040
quote:
1s.gif Op zondag 26 december 2010 17:11 schreef du_ke het volgende:

[..]

Sinds wanneer is het gebruikelijk dat na een geknald kabinet er een nieuw kabinet met een andere samenstelling wordt geformeerd op basis van dezelfde verkiezingsuitslag?
is dat in Nederland überhaupt wel eens voorgekomen?
Ja. Na de verkiezingen van 1963 werd het kabinet-Marijnen geformeerd (KVP/ARP/CHU/VVD). Dit viel in 1965 over het omroepbestel. De VVD en de CHU werden daarna zonder vervroegde verkiezingen ingeruild voor de PvdA in het kabinet-Cals. Dit kabinet viel zelf anderhalf jaar later overigens in de Nacht van Schmelzer.
pi_90488742
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 11:55 schreef freako het volgende:

[..]

Ja. Na de verkiezingen van 1963 werd het kabinet-Marijnen geformeerd (KVP/ARP/CHU/VVD). Dit viel in 1965 over het omroepbestel. De VVD en de CHU werden daarna zonder vervroegde verkiezingen ingeruild voor de PvdA in het kabinet-Cals. Dit kabinet viel zelf anderhalf jaar later overigens in de Nacht van Schmelzer.
Ok maar dan moet eigenlijk de kern van een kabinet blijven zitten. Dat zou nu dus betekenen dat bijvoorbeeld de PvdA de plek van de PVV in moet gaan nemen. Lijkt me gezien de huidige verhoudingen ook niet zo logisch :P
  maandag 27 december 2010 @ 13:15:48 #112
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_90490732
quote:
1s.gif Op maandag 27 december 2010 12:19 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ok maar dan moet eigenlijk de kern van een kabinet blijven zitten. Dat zou nu dus betekenen dat bijvoorbeeld de PvdA de plek van de PVV in moet gaan nemen. Lijkt me gezien de huidige verhoudingen ook niet zo logisch :P
Dat de wisseling Marijnen->Cals de enige is na WOII betekent niet dat dat de manier is waarop een tussentijdse coalitiewijziging moet gebeuren. Ik geef alleen aan dat zo'n wijziging niet een unieke situatie zou zijn.

Het gaat na een eventuele val van het kabinet-Rutte in maart 2011 net zoals het altijd gaat na de val van een kabinet. Als alle fractieleiders het erover eens zijn dat er vervroegde verkiezingen moeten komen, dan komen die er wel. Maar het kan ook zijn dat er een informateur wordt benoemd die gaat onderzoeken of de bestaande coalitie verder kan, of dat er een nieuwe coalitie gevormd wordt. Omdat de volgende reguliere Tweede-Kamerverkiezingen inderdaad pas in mei 2015 gepland zijn, is de kans op vervroegde verkiezingen in september 2011 (eerder lukt niet als het kabinet in maart 2011 valt) niet zo gek groot. Tegen die tijd kun je namelijk ook een nieuwe regering gevormd hebben die gewoon een jaar of 4 kan regeren.

Als de verhoudingen in de Tweede Kamer niet wijzigen, moet in ieder geval één van de partijen van de oude meerderheid sowieso ook in de nieuwe meerderheid terugkomen. En welke partijen daarnaast deel gaan uitmaken van de regering, is afhankelijk van het verloop van de coalitieonderhandelingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')