Kapitalisme is kort gezegd de vrijheid om te streven naar winstmaximalisatie en het vrij ondernemen. Zonder geld komt dat streven te vervallen.quote:Op zondag 19 december 2010 22:59 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Fout, zoek maar eens even op wat het kapitalisme inhoud
Ik vind het eerder buitengewoon revolutionair. Zeker niet conservatief.quote:Op zondag 19 december 2010 23:00 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Koos is stiekem een heel conservatief mannetje
Nogmaals foutquote:Op zondag 19 december 2010 23:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Kapitalisme is kort gezegd de vrijheid om te streven naar winstmaximalisatie en het vrij ondernemen. Zonder geld komt dat streven te vervallen.
Was ook maar een grapje.quote:Op zondag 19 december 2010 23:01 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Ik vind het eerder buitengewoon revolutionair. Zeker niet conservatief.
Verlicht mij, o wijze snotneus.quote:
Belastingvrij.quote:Op zondag 19 december 2010 23:00 schreef Picchia het volgende:
[..]
Het is heus niet verboden om even wat goederen te ruilen voor een bepaalde dienst. Als je dat wilt dan kan dat nog best wel even, toch Koos? Gewoon even onderhands.
Daar zal php het ook wel van hebben.quote:Kapitalisme is een politiek-economisch systeem dat onder andere gekenmerkt wordt door privé-eigendom van de productiemiddelen (zoals: machines, grond, gebouwen, grondstoffen en arbeid). Hierbij staat het zogeheten winstoogmerk voorop.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kapitalismequote:Op zondag 19 december 2010 23:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Verlicht mij, o wijze snotneus.
Dat is toch wat ik schreef?quote:Op zondag 19 december 2010 23:04 schreef TomLievense het volgende:
Kapitalisme volgens wikipedia.
[..]
Daar zal php het ook wel van hebben.
Klopt, maar het streven naar winst staat centraal. Dat is belangrijkste drijfveer achter het systeem.quote:Op zondag 19 december 2010 23:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kapitalisme
_____
Kortom,
de drie bekende productie factoren zijn in particuliere handen
Het is alleen totaal onwerkbaarquote:Op zondag 19 december 2010 23:00 schreef Picchia het volgende:
[..]
Het is heus niet verboden om even wat goederen te ruilen voor een bepaalde dienst. Als je dat wilt dan kan dat nog best wel even, toch Koos? Gewoon even onderhands.
Winstoogmerk ja. Dat is iets anders dan winstmaximalisatie wat jij afdoet als mensonwaardig.quote:Op zondag 19 december 2010 23:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klopt, maar het streven naar winst staat centraal. Dat is belangrijkste drijfveer achter het systeem.
Kapitalisme leidt niet per se tot vooruitgang. Tenzij je een oppervlakkige consumptiemaatschappij beschouwt als het summum van beschaving.quote:Op zondag 19 december 2010 23:07 schreef GSbrder het volgende:
Vergeet je 'jaloezie' niet?
Ambitie? De reeds besproken, drang naar vooruitgang?
Bill Gates met microsoft, China met allerlei technologische ontwikkelingen. Jij moet niet alleen maar denken aan de MacDonalds.quote:Op zondag 19 december 2010 23:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Kapitalisme leidt niet per se tot vooruitgang. Tenzij je een oppervlakkige consumptiemaatschappij beschouwt als het summum van beschaving.
Lees het topic anders even door. Daar komen dergelijke vragen ook aan bodquote:Op zondag 19 december 2010 23:10 schreef GSbrder het volgende:
Ik heb het engelstalige stuk gezien, de twee youtube-filmpjes vind ik niet zo boeiend, maar ik zie werkelijk niet in waarom ik zou produceren onder dergelijke omstandigheden. Ik krijg voeding, een dak boven m'n hoofd en alles wat ik nodig heb op basis van mijn 'zijn', in plaats van mijn productie. Waarom zou ik iets produceren, mezelf verbeteren of anderszins m'n best doen?
Je zei 'vrij ondernemen' dus ik denk dat je het punt van particulieren goed had.quote:
Vooruitgang hier in de context van materiele, technologische, economische en efficiente vooruitgang. Oppervlakkig is persoonlijk, ook met geld zijn diep-moralistische duurzame goederen te creeeren en consumptie drijft de productie, dus daarmee is de cirkel van producent - consument - producent rond.quote:Op zondag 19 december 2010 23:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Kapitalisme leidt niet per se tot vooruitgang. Tenzij je een oppervlakkige consumptiemaatschappij beschouwt als het summum van beschaving.
Onder het communisme deed de zwarte markt het beter dan ooit, voor ondernemende individuen dan.quote:Op zondag 19 december 2010 23:07 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Het is alleen totaal onwerkbaar.
Mag ik van jou twee eieren, ik heb voor jou een prachtig artikeltje in de Stentor. Oh, je leest dat blaadje niet? Nou, dan verhonger ik maar
Natuurlijk vindt er vooruitgang plaats. Echter het maatschappelijk voorbrengingsproces is erop gericht om producten te ontwikkelen die de consumptiebehoefte van de mens bevredigen, en niet zozeer op het 'common good'.quote:Op zondag 19 december 2010 23:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Bill Gates met microsoft, China met allerlei technologische ontwikkelingen. Jij moet niet alleen maar denken aan de MacDonalds.
Het kapitalistische systeem werkt ook niet. Wij krijgen de PZC (ook Wegener) van kennisen en daar verdiend Koos dus geen reet aan.quote:Op zondag 19 december 2010 23:07 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Het is alleen totaal onwerkbaar.
Mag ik van jou twee eieren, ik heb voor jou een prachtig artikeltje in de Stentor. Oh, je leest dat blaadje niet? Nou, dan verhonger ik maar
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |