Bron: AT5quote:Moslims in Nederland worden buitengesloten zoals de Joden dat rond het begin van de Tweede Wereldoorlog overkwam. Dat stelt Job Cohen in een interview met Vrij Nederland.
"Praat met de mensen en je hoort het. Ik heb als burgemeester van Amsterdam ook gezegd: ik wil de boel bij elkaar houden. Sindsdien is het alleen maar urgenter geworden", aldus de PvdA-leider.
Cohen vertelt hoe zijn Joodse moeder aan den lijve ondervond hoe Joden aan het begin van de Tweede Wereldoorlog langzamerhand werden buitengesloten. Met moslims gebeurt nu hetzelfde, zo constateert hij. "De PVV zegt gewoon tegen moslims: we willen liever dat jullie weggaan. Maar je kunt dé islam niet de schuld geven van het extremisme. Er zijn zoveel moslims die gewoon huisje-boompje-beestje willen en niks anders. Die mensen worden er nu bang van dat Wilders deel uitmaakt van de macht."
De Joodse hangjeugd terroriseerde dan ook alles wat los en vast zat destijds.quote:Op woensdag 15 december 2010 13:20 schreef Cubewood. het volgende:
Zoals je aan de gemiddelde reacties op FOK! frontpage kan zien klopt het aardig.
Bij de joden begon het ook met zwartmaken, kijken waar dit op uitloopt.
Het is vreemd, maar mensen met hoofddoeken op straat worden inderdaad anders behandeld dan mensen met keppeltjes. Drie maal raden door wie.quote:Moslims in Nederland worden buitengesloten zoals de Joden dat rond het begin van de Tweede Wereldoorlog overkwam. Dat stelt Job Cohen in een interview met Vrij Nederland.
Volgens Cohen iig wel.quote:Op woensdag 15 december 2010 13:22 schreef Cerbie het volgende:
[..]
De Joodse hangjeugd terroriseerde dan ook alles wat los en vast zat destijds.
Dat probeerde de Nazi's je wel te laten denken ja.quote:Op woensdag 15 december 2010 13:22 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Idd, die Anne frank, dat was een een partij tuig jongen...quote:Op woensdag 15 december 2010 13:22 schreef Cerbie het volgende:
[..]
De PVV hoeft nergens propaganda voor te maken, daar zorgen ze zelf wel voor. Of dacht je echt dat dat gevoel pas begonnen is met Wilders?quote:Op woensdag 15 december 2010 13:23 schreef Cubewood. het volgende:
[..]
Dat probeerde de Nazi's je wel te laten denken ja.
PVV anti moslim propaganda werkt hier ook al goed zoals je in je reactie kan zien.
Als de anti joodse propaganda niet had gewerkt toen destijds was het natuurlijk ook nooit zo ver gekomen.
quote:Op woensdag 15 december 2010 13:27 schreef CaptainCookie het volgende:
Lees de reacties in dit topic, dan zie je dat hij een punt heeft
Zwaargewonde overvaller supermarkt is overleden
Volgens mij zegt Wilders/PVV helemaal niet dat ze weg moeten maar dat ze zich moeten aanpassen. Of mis ik een elementje?quote:"De PVV zegt gewoon tegen moslims: we willen liever dat jullie weggaan
Job is wel heel erg snel met zijn reactie op deze overval. Inderdaad belachelijk dat marokkanen gelijk worden afgemaakt bij een criminele daad terwijl de meeste kaaskoppen dit wel zouden overleven.quote:Op woensdag 15 december 2010 13:27 schreef CaptainCookie het volgende:
Ja, dat wordt altijd vergeten erbij te vermeldenquote:Op woensdag 15 december 2010 13:22 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Lees de reacties in dit topic: Joods gezin emigreert om antisemitismequote:Op woensdag 15 december 2010 13:27 schreef CaptainCookie het volgende:
Was die dader een Mocroboyyy?quote:Op woensdag 15 december 2010 13:27 schreef CaptainCookie het volgende:
Hoe bedoel je deze post?quote:Op woensdag 15 december 2010 13:41 schreef Mylene het volgende:
[..]
Lees de reacties in dit topic: Joods gezin emigreert om antisemitisme
Eens. Het ligt niet alleen aan moslims, joden, christenen of wat dan ook. De mate van onverdraagzaamheid is gewoon te groot op dit moment. En eigenlijk slaat het nergens op, wtf boeit het wat voor geloof, sexuele voorkeur of uiterlijk iemand heeft? Leven en laten leven. Op gebied van religie bestaat er geen waar en onwaar, want niemand kan het bewijzenquote:Op woensdag 15 december 2010 13:16 schreef Mylene het volgende:
Dat moet Cohen zeggen dat tegen homo's, lesbo's en transsekuelen die worden weggetreiterd. Die willen ook gewoon huisje-boompje-beestje en niks anders.
Retorische vraag?quote:Op woensdag 15 december 2010 13:41 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Was die dader een Mocroboyyy?
Ja, het zou fijn zijn als iedereen er zo over dacht.quote:Op woensdag 15 december 2010 13:54 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Eens. Het ligt niet alleen aan moslims, joden, christenen of wat dan ook. De mate van onverdraagzaamheid is gewoon te groot op dit moment. En eigenlijk slaat het nergens op, wtf boeit het wat voor geloof, sexuele voorkeur of uiterlijk iemand heeft? Leven en laten leven. Op gebied van religie bestaat er geen waar en onwaar, want niemand kan het bewijzen
Zal nooit gebeurenquote:Op woensdag 15 december 2010 13:58 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja, het zou fijn zijn als iedereen er zo over dacht.
Leuk dat je perfect onderbouwt waarom en je argumenten geeft die ik niet kan weerleggen.quote:
Ja en nee. Ik verwacht het namelijk wel, maar het stond er niet bij. Zeker weten kan ik het dus niet.quote:
Dat doe jij ook met je one-liner.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:05 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Leuk dat je perfect onderbouwt waarom en je argumenten geeft die ik niet kan weerleggen.
Ik geef Cohen gelijk, oftewel zijn argumenten zijn de mijne.Nu is het jouw beurt om ze te weerleggen.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:05 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dat doe jij ook met je one-liner.
Ben je moslim?quote:Op woensdag 15 december 2010 14:06 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Ik geef Cohen gelijk, oftewel zijn argumenten zijn de mijne.Nu is het jouw beurt om ze te weerleggen.
Zie reacties in dit topic.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:06 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Ik geef Cohen gelijk, oftewel zijn argumenten zijn de mijne.Nu is het jouw beurt om ze te weerleggen.
Als je mij quote verwacht ik reacties op mij en niet reacties op dit topic.quote:
quote:
Ja. Die slachtofferrol staat de gemiddelde moslim nou eenmaal goed,quote:
Meer de Europeaan, maarja.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:13 schreef Homdeck het volgende:
[..]
Ja. Die slachtofferrol staat de gemiddelde moslim nou eenmaal goed,
Omdat (vele) moslims de neiging hebben om mede-moslims nooit af te vallen.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:12 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Leg mij wat het uitmaakt of ik een moslim ben of niet.
Het feit dat iemand moet refereren naar de gebeurtenissen rondom een van de grootste massamoorden uit de geschiedenis om een invalide standpunt te ondersteunen maakt hem niet alleen tot staatsmongool en super-Godwin-gebruiker aller tijden, het is ook nog eens een directe belediging aan allen die die tijd bewust hebben meegemaakt en onder het daaruit voortvloeiend letsel gebukt gaan.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:06 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Cohen is geen moslim dus waar je over praat snap ik al sowieso niet...quote:Op woensdag 15 december 2010 14:14 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Omdat (vele) moslims de neiging hebben om mede-moslims nooit af te vallen.
zo erg is het dan ook weer niet. We zitten niet in een nazi land, joden kunnen nog altijd naar het CIDI gaan.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:14 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Patatje Joppie doet ook weer eens een domme uitspraak....het zijn juist de mocro's die er zorg voor dragen dat Joden weg gaan.... zou Joppie als opperjood toch moeten weten.
Nee over jou. En aangezien het feit dat je niet wilt vertellen of het zo is zal het dus wel kloppen.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:16 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Cohen is geen moslim dus waar je over praat snap ik al sowieso niet...
[..]
zo erg is het dan ook weer niet. We zitten niet in een nazi land, joden kunnen nog altijd naar het CIDI gaan.
Ohh dus een vergelijking met Joden is sowieso slecht? Waar praat jij over? Nog steeds een schuldgevoel aan Joden? Er is zeker weten een gelijkenis tussen de Joden toen en de moslims nu. Het feit dat ze allebei weggezet worden als 'slecht' in het algemeen kunnen we mee beginnen. Alleen er is 1 probleem: Moslims zijn alle soorten rassen, Joden 1.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het feit dat iemand moet refereren naar de gebeurtenissen rondom een van de grootste massamoorden uit de geschiedenis om een invalide standpunt te ondersteunen maakt hem niet alleen tot staatsmongool en super-Godwin-gebruiker aller tijden, het is ook nog eens een directe belediging aan allen die die tijd bewust hebben meegemaakt en onder het daaruit voortvloeiend letsel gebukt gaan.
Met welke mede-moslim ben ik het eens dan...? Ik zie hier alleen Cohen in de OP hoor. Dus je claimt dat Cohen moslim is? En ja, ik ben moslim... Dus?quote:Op woensdag 15 december 2010 14:18 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Nee over jou. En aangezien het feit dat je niet wilt vertellen of het zo is zal het dus wel kloppen.
??? Hoe kom je hierbij.. Lees jezelf eerst even in wil je.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:20 schreef Kandijfijn het volgende:
Moslims zijn eerder de nieuwe nazi's beiden willen ze homo's en joden dood hebben
Altijd weer grappig, die lutsers die gelijk over Wildersfanboys beginnen als mensen het niet met joker Cohen eens zijnquote:Op woensdag 15 december 2010 14:20 schreef Frollo het volgende:
Natuurlijk heeft Cohen gelijk, maar zoals dit topic ook alweer aangeeft: Wildersfanboys zijn doof en blind voor redelijkheid en er zal er geen een tot andere inzichten komen. Het blijft preken voor eigen parochie wat Cohen doet.
Het land heeft er meer aan als hij gewoon zijn partij op orde krijgt, een duidelijke lijn uitzet en met een heldere visie in de volgende verkiezingen stapt.
Ik heb het over niet afvallen, nergens heb ik het over mee eens zijn gehad.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:19 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Met welke mede-moslim ben ik het eens dan...? Ik zie hier alleen Cohen in de OP hoor. Dus je claimt dat Cohen moslim is? En ja, ik ben moslim... Dus?
Eens, maar dat neemt niet weg dat Cohen wel degelijk een punt heeft.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het feit dat iemand moet refereren naar de gebeurtenissen rondom een van de grootste massamoorden uit de geschiedenis om een invalide standpunt te ondersteunen maakt hem niet alleen tot staatsmongool en super-Godwin-gebruiker aller tijden, het is ook nog eens een directe belediging aan allen die die tijd bewust hebben meegemaakt en onder het daaruit voortvloeiend letsel gebukt gaan.
Begrijpend lezen is te moeilijk voor je? Ik refereer aan WO2, niet aan Joden an sich.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:19 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Ohh dus een vergelijking met Joden is sowieso slecht? Waar praat jij over? Nog steeds een schuldgevoel aan Joden?
De vergelijking gaat mank. Zelfs al was het zo dat je een valide standpunt zou hebben en de Mocro gemeenschap in Nederland op dezelfde wijze bejegend wordt als de joden van 70 jaar geleden, gebeurt het niet om dezelfde reden waardoor de vergelijking van Cohen niet klopt.quote:Er is zeker weten een gelijkenis tussen de Joden toen en de moslims nu. Het feit dat ze allebei weggezet worden als 'slecht' in het algemeen kunnen we mee beginnen. Alleen er is 1 probleem: Moslims zijn alle soorten rassen, Joden 1.
Nee. Zie hierboven.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:23 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Eens, maar dat neemt niet weg dat Cohen wel degelijk een punt heeft.
Maar hoezo dan? Homo's zijn toch door diezelfde Allah geschapen. En Allah is toch perfect. Dus iemand die perfect is zegt dat je zijn eigen perfect geschapen mensen moet straffen?quote:Op woensdag 15 december 2010 14:22 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
??? Hoe kom je hierbij.. Lees jezelf eerst even in wil je.
In de islam staat niet dat homo's dood moeten, maar mensen die homoseksualiteit toepassen, en dan niet eens dood he, maar een zware straf.
En wij moslims willen helemaal niet joden dood hebben, mijn vader's opa is zelf Jood. Ik zie joden ook gewoon als mensen, niet als een moslim, net als een christen of Nederlander.
Maarja... Typisch PVV-talk. Zonder echt onderzoek dingen roepen.
Nou dat inderdaad!quote:Op woensdag 15 december 2010 14:24 schreef Oksel het volgende:
Hoe krijgt hij dat als Jood uit z'n eigen strot?
quote:Op woensdag 15 december 2010 14:23 schreef Scorpie het volgende:
Was het zo dat 70 jaar geleden de Joden onterecht vervolgd werden wegens hun maatschappelijk succes, de Mocro`s worden terecht bekritiseerd wegens hun hoge mate van criminaliteit, werkloosheid en respectloosheid jegens andere culturen. Dat zijn vaststaande feiten waar jij, noch Cohen omheen kan draaien.
je vergeet de "normale" meisjes die gewoon over straat willen.quote:Op woensdag 15 december 2010 13:16 schreef Mylene het volgende:
Dat moet Cohen zeggen dat tegen homo's, lesbo's en transsekuelen die worden weggetreiterd. Die willen ook gewoon huisje-boompje-beestje en niks anders.
Ik moet de eerste mocro`s met een ster nog over straat zien lopen.quote:
Ja bekritiseren is hetzelfde als vervolgenquote:
Oké, ik zal meer serieuze reactie plaatsen. Dit was meer een uitspraak om de belachelijk van de uitspraken van Cohen aan te tonen tis natuurlijk gewoon een Godwin.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:22 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
??? Hoe kom je hierbij.. Lees jezelf eerst even in wil je.
In de islam staat niet dat homo's dood moeten, maar mensen die homoseksualiteit toepassen, en dan niet eens dood he, maar een zware straf.
En wij moslims willen helemaal niet joden dood hebben, mijn vader's opa is zelf Jood. Ik zie joden ook gewoon als mensen, niet als een moslim, net als een christen of Nederlander.
Maarja... Typisch PVV-talk. Zonder echt onderzoek dingen roepen.
Nee, de joden wilden Duitsland en de wereld veroveren in de ogen van de gemiddelde Duitser. Dat maakte dat zij zo vijandig opstelden jegens de joden. Compleet gestoord natuurlijk, maar de Duitsers hadden in hun optiek wel een aanleiding om joden te haten.quote:Op woensdag 15 december 2010 13:22 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Eensquote:Op woensdag 15 december 2010 14:20 schreef Frollo het volgende:
Natuurlijk heeft Cohen gelijk, maar zoals dit topic ook alweer aangeeft: Wildersfanboys zijn doof en blind voor redelijkheid en er zal er geen een tot andere inzichten komen. Het blijft preken voor eigen parochie wat Cohen doet.
Het land heeft er meer aan als hij gewoon zijn partij op orde krijgt, een duidelijke lijn uitzet en met een heldere visie in de volgende verkiezingen stapt.
Doe je wel, maar oke.quote:Begrijpend lezen is te moeilijk voor je? Ik refereer aan WO2, niet aan Joden an sich.
Stop aub met in dit topic reageren. ''Mocro gemeenschap''?quote:De vergelijking gaat mank. Zelfs al was het zo dat je een valide standpunt zou hebben en de Mocro gemeenschap in Nederland op dezelfde wijze bejegend wordt als de joden van 70 jaar geleden, gebeurt het niet om dezelfde reden waardoor de vergelijking van Cohen niet klopt.
Was het zo dat 70 jaar geleden de Joden onterecht vervolgd werden wegens hun maatschappelijk succes, de Mocro`s worden terecht bekritiseerd wegens hun hoge mate van criminaliteit, werkloosheid en respectloosheid jegens andere culturen. Dat zijn vaststaande feiten waar jij, noch Cohen omheen kan draaien.
Allah is perfect maar blijkbaar weet jij niet dat volgens de Koran de mens vrij is in het doen wat hij wil. Allah maakt de mensen in de vorm van geschapen maar de mensen doen zelf aan geslachtsgemeenschap etc. dus, dat doen mensen zelf. Begin je het al een beetje te snappen?quote:Op woensdag 15 december 2010 14:24 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Maar hoezo dan? Homo's zijn toch door diezelfde Allah geschapen. En Allah is toch perfect. Dus iemand die perfect is zegt dat je zijn eigen perfect geschapen mensen moet straffen?
Paradox...
Joden werden actief vervolgd, gebrandmerkt en opgejaagd door de overheid. Gebeurt dat ook met Mocro`s?quote:Op woensdag 15 december 2010 14:29 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Ja bekritiseren is hetzelfde als vervolgen
Daar begon men natuurlijk niet direct mee.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Joden werden actief vervolgd, gebrandmerkt en opgejaagd door de overheid. Gebeurt dat ook met Mocro`s?
ik heb niks met Pvv en vind Cohen en huilie wat ben ik nu danquote:Op woensdag 15 december 2010 14:20 schreef Frollo het volgende:
Serieus, dit is je verweer? Really? Ronduit bedroevend dit. Dan vervang je toch het woordje mocro met moslim, het maakt mijn punt niet minder valide.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:30 schreef PizzaMizza het volgende:
Stop aub met in dit topic reageren. ''Mocro gemeenschap''?We hebben het hier over moslims niet over die 'mocros'.
Faalhaas
Nee ik begrijp er eerlijk gezegt helemaal geen donder van.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:30 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Doe je wel, maar oke.
[..]
Stop aub met in dit topic reageren. ''Mocro gemeenschap''?We hebben het hier over moslims niet over die 'mocros'.
Faalhaas
[..]
Allah is perfect maar blijkbaar weet jij niet dat volgens de Koran de mens vrij is in het doen wat hij wil. Allah maakt de mensen in de vorm van geschapen maar de mensen doen zelf aan geslachtsgemeenschap etc. dus, dat doen mensen zelf. Begin je het al een beetje te snappen?
Dat wat ik dik heb gedrukt: Dat wil de PVV dus gaan doen door middel van grenzen sluiten voor alleen MOSLIMlanden etc.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:29 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Oké, ik zal meer serieuze reactie plaatsen. Dit was meer een uitspraak om de belachelijk van de uitspraken van Cohen aan te tonen tis natuurlijk gewoon een Godwin.
Vanzelfsprekend zijn er parallellen te de huidige antipathie die sommige mensen hebben tegen moslims en de Jodenvervolging van de vorige eeuw. Maar ook zeer grote verschillen.
-We leven in een vrije samenleving waar Moslims voor zichzelf op kunnen komen via dezelfde kanalen als hun aanvallers (pvv e.d.)
-Er is geen Moslim een haar gekrenkt vanwege afkomst vanuit de overheid.
-Er worden geen maatregelen genomen burgerrechten van Moslims in te perken vanwege hun religie.
En dat zal nu ook niet meer kunnen gebeuren Koos. Kom op, ook jij ziet toch dat dit een 100% Godwin is die zeer beledigend is voor bepaalde mensen binnen deze maatschappij? Dezelfde mensen die na de oorlog ons land weer hebben opgebouwd? Hoe durf je dan als Cohen zijnde zo`n soort hoogverraad te plegen? Die man is gewoon niet meer serieus te nemen, hij is aan het ijlen.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Daar begon men natuurlijk niet direct mee.
Allah is een sadist.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:32 schreef ReplaR het volgende:
Allah zegt dat de mens vrij is in het doen wat hij wil, maar als hij dat dus doet moet ie gestraft worden?
Het is wel iets anders als kutjochies op straat zich zo gedragen of volksvertegenwoordigers in het parlement.quote:Op woensdag 15 december 2010 13:16 schreef Mylene het volgende:
Dat zeg ik, die Joodse terreur op straat destijds. Theedrinken, buurtfeesten, kosjerheidssubsidies, niets hielp. Dat maakte dat de bevolking zo vijandig werd jegens de Joden.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, de joden wilden Duitsland en de wereld veroveren in de ogen van de gemiddelde Duitser. Dat maakte dat zij zo vijandig opstelden jegens de joden. Compleet gestoord natuurlijk, maar de Duitsers hadden in hun optiek wel een aanleiding om joden te haten.
Maakt jouw punt veel meer valide en het laat zien dat je een niets wetende kerel bent met vooroordelen. Ik ben half spaans half koerd EN moslim en voel me totaal niet thuis bij marokkanen. Ben ik nu een europeaan of een mocro(zoals jij het zegt)?quote:Op woensdag 15 december 2010 14:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Serieus, dit is je verweer? Really? Ronduit bedroevend dit. Dan vervang je toch het woordje mocro met moslim, het maakt mijn punt niet minder valide.
De grenzen sluiten is geen vorm van burgerrecht beperkingquote:Op woensdag 15 december 2010 14:32 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Dat wat ik dik heb gedrukt: Dat wil de PVV dus gaan doen door middel van grenzen sluiten voor alleen MOSLIMlanden etc.
http://www.nederlandsemoslimpartij.nl/quote:En je zegt wel dat we in een vrije samenleving leven waar moslims voor zichzelf op kunnen komen maar een partij voor de moslims zal nooit kunnen bestaan. Dus wat je praat is ook weer onzin.
Werd er dan misschien ook enorm veel geld tegen die Joden aangegooid voor uitkeringen, buurthuizen, sportprojecten, (taal)cursussen en subsidies?quote:Op woensdag 15 december 2010 14:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Daar begon men natuurlijk niet direct mee.
In elk geval iemand die voor zichzelf denkt en dat bedoel ik niet sarcastisch.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:32 schreef Athlon64x het volgende:
[..]
ik heb niks met Pvv en vind Cohen en huilie wat ben ik nu dan
Het zijn dan ook tegenpolen van elkaar imo.quote:Op woensdag 15 december 2010 14:34 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Werd er dan misschien ook enorm veel geld tegen die Joden aangegooid voor uitkeringen, buurthuizen, sportprojecten, (taal)cursussen en subsidies?
Eerlijk gezegd zie ik niet hoe die twee groepen te vergelijken zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |