Nope. Toevallig van de week nog twee tweedehands bandjes op de voorwielen laten leggen, dus laat de sneeuw maar komen.quote:Op vrijdag 10 december 2010 23:40 schreef TheKC het volgende:
[..]
Dan heb je toch winterbanden nodig.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Life is Music
quote:Op vrijdag 10 december 2010 23:54 schreef Fredo55 het volgende:
[ afbeelding ]Wat betekenen die blauwe, rode en stippel lijn?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
(Ja ik heb die legenda gezien)
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
De groene lijnen : de 50 verstoorde verwachtingen (T319)quote:Op vrijdag 10 december 2010 23:57 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Wat betekenen die blauwe, rode en stippel lijn?
(Ja ik heb die legenda gezien)
Idd. En daarna schieten de lijnen alle kanten op, ben benieuwdquote:Op zaterdag 11 december 2010 00:03 schreef Fredo55 het volgende:
Sneeuwval donderdag op vrijdag.![]()
[ afbeelding ]
Hier ligt al een paar dagen niks meerquote:Op zaterdag 11 december 2010 09:06 schreef SpeedyGJ het volgende:
Zo dit is hard gegaanzo lag er gister nog een gesloten dek van 0.5cm en nu alles zowat pleite
Hier in de kop van Drenthe is vannacht ook alles weggedooid.quote:Op zaterdag 11 december 2010 09:06 schreef SpeedyGJ het volgende:
Zo dit is hard gegaanzo lag er gister nog een gesloten dek van 0.5cm en nu alles zowat pleite
Dit dus, dat is lekkerquote:Op zaterdag 11 december 2010 18:42 schreef Resistor het volgende:
Sneeuw hoort in de bergen, hier moet het gewoon -10oC zijn en kraakhelder
Ik vind het wel prima alleen dan wel even "De atmosfeer staat op ontploffen" erin zettenquote:
Wanneer gaat dat vallen dan?quote:Op zondag 12 december 2010 01:29 schreef INViCTuS het volgende:
genieten van de nieuwste sneeuwkaart mag altijddi eis namelijk prima. Tot en met volgende week zaterdag....
[ afbeelding ]
hm volgens deze kaart vallen we hier buiten de bootquote:Op zondag 12 december 2010 14:18 schreef kahaarin het volgende:
Hmz, Oosten weer in de prijzen morgen? http://www.knmi.nl/waarsc(...)/provincie.php?pr=GR
Lol, rotweer trekt zich niets van provinciegrenzen aan.quote:Op zondag 12 december 2010 14:57 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
hm volgens deze kaart vallen we hier buiten de boot
alhoewel drachten ligt wel tegen groningen aan
Laat het lekker gaan, er zal weinig sneeuw vallen gezien de dauwpunten te hoog zijn, vooral voor de kustgebieden ivb met de positieve temperaturen.quote:Op zondag 12 december 2010 16:28 schreef Drifter__ het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)eeuwdek__.html?p=2,1 ?
Natuurlijkquote:Op zondag 12 december 2010 16:28 schreef Drifter__ het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)eeuwdek__.html?p=2,1 ?
Lijkt me ook, de kans dat er zoveel sneeuw gaat vallen en dat het weer blijft liggen lijkt me niet heel groot, alhoewel ik van de iets hogere gebieden in de Belgische Ardennen wil afblijven: http://www.zoover.nl/belg(...)oche-en-ardenne/weerquote:Op zondag 12 december 2010 17:19 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Laat het lekker gaan, er zal weinig sneeuw vallen gezien de dauwpunten te hoog zijn, vooral voor de kustgebieden ivb met de positieve temperaturen.
Voor de rest van de week zou het best wel eens kunnen sneeuwen, maar reken maar niet op grote hoeveelheden die we vorige week hebben gehad
Dit.quote:Op zondag 12 december 2010 18:05 schreef braddofiel het volgende:
Een onverwacht sneeuwdek die je aan ziet komen, hoezo nog onverwacht?
Dat komt door de welbekende en welgevreeste kerstdepressiequote:Op zondag 12 december 2010 19:37 schreef appelsientje het volgende:
de afgelopen 100 jaar is het pas 6x een witte kerst geweest... das best weinig...
Alleen in Belgiëquote:Op zondag 12 december 2010 18:05 schreef braddofiel het volgende:
Een onverwacht sneeuwdek die je aan ziet komen, hoezo nog onverwacht?
Dat bericht klopt ook niet helemaal ^^quote:Op zondag 12 december 2010 21:30 schreef INViCTuS het volgende:
NEERSLAG:
Belangrijkste aandachtspunt is de neerslagsoort bij de storing die
maandagmiddag/-avond van noord naar zuid over het land trekt. In de
HIRLAM12 valt in het oosten van het land 2-3 cm (natte) sneeuw, in het
westen 0-2 cm regen. In de EC06-uitvoer is dit vergelijkbaar (hele land
1-5mm).
sneeuw hier in de middag. prima
Maar ach, die laatste week van de pluim die is de laatste dagen steeds kouder aan het worden.quote:Op zondag 12 december 2010 22:30 schreef INViCTuS het volgende:
Dat is nog een week weg dus eerst genieten van de komende week maar vanaf dinsdag 21 valt ie tegenvooral komende vrijdag, zaterdag en zondag zal het erg koud kunnen worden.
[ afbeelding ]
30 km meer naar het westen a.u.bquote:Op zondag 12 december 2010 23:48 schreef horned_reaper het volgende:
De hele sneeuwverwachting klopt van geen kanten in dat filmpje.....
Althans, kijkende naar dauwpunten zal er meer in het oosten vallen aan sneeuw en minder in het westen aan sneeuw morgen dan het filmpje laat zien.
Grofweg is dit de plek waar morgen avond sneeuw zal gaan vallen:
Dat plaatje is alleen maar beter, filmpje toonde geen sneeuw bij mijquote:Op zondag 12 december 2010 23:48 schreef horned_reaper het volgende:
De hele sneeuwverwachting klopt van geen kanten in dat filmpje.....
Althans, kijkende naar dauwpunten zal er meer in het oosten vallen aan sneeuw en minder in het westen aan sneeuw morgen dan het filmpje laat zien.
Grofweg is dit de plek waar morgen avond sneeuw zal gaan vallen:
[ afbeelding ]
In De Bilt hequote:Op zondag 12 december 2010 19:37 schreef appelsientje het volgende:
de afgelopen 100 jaar is het pas 6x een witte kerst geweest... das best weinig...
Zag dat filmpje op 't nieuws vanochtend. Godzijdank dat die wedstrijd afgelast werd zeg. Had anders een gigantische ramp geworden, alleen al door de paniekquote:Op maandag 13 december 2010 10:35 schreef Frutsel het volgende:
Als we dan toch zoveel sneeuw krijgen, gaan we dan net als vorige winter problemen zien met daken... ?
zoals...nou euh.. bij voetbalstadions?
Dr rijdt nog zon vent op zon karretje... heul snel wegquote:Op maandag 13 december 2010 11:08 schreef SevD het volgende:
[..]
Zag dat filmpje op 't nieuws vanochtend. Godzijdank dat die wedstrijd afgelast werd zeg. Had anders een gigantische ramp geworden, alleen al door de paniek
Gratis douchen, relax toch?quote:Op maandag 13 december 2010 11:14 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dr rijdt nog zon vent op zon karretje... heul snel weg
Denk dat dan de sneeuw/regen/troep er precies aankomt..Dus verwacht "wat" vertraging.quote:Op maandag 13 december 2010 11:16 schreef Paul het volgende:
Kan ik vanavond veilig de weg op rond 19 uur in het midden des lands?
Dat maakt me niet uit, het is meer zo kan ik dan veilig rijden zonder last van ijzel/gladde sneeuw ( in Utrecht)quote:Op maandag 13 december 2010 11:22 schreef Drassss het volgende:
[..]
Denk dat dan de sneeuw/regen/troep er precies aankomt..Dus verwacht "wat" vertraging.
Mja, de weerkaarten geven aan dat tussen 17 en 22u sneeuw/regen gaat vallen ( praat ik over regio Zwolle tot Eindhoven ). De vraag is waar de grens ligt van regen en de hoeveelheden.. Het is weer precies in de spits dus ik hoop dat er geen verkeerschaos ontstaat.quote:Op maandag 13 december 2010 11:25 schreef Paul het volgende:
[..]
Dat maakt me niet uit, het is meer zo kan ik dan veilig rijden zonder last van ijzel/gladde sneeuw ( in Utrecht)
ok thx, ja je kan het natuurlijk niet echt weten preciesquote:Op maandag 13 december 2010 11:27 schreef Drassss het volgende:
[..]
Mja, de weerkaarten geven aan dat tussen 17 en 22u sneeuw/regen gaat vallen ( praat ik over regio Zwolle tot Eindhoven ). De vraag is waar de grens ligt van regen en de hoeveelheden.. Het is weer precies in de spits dus ik hoop dat er geen verkeerschaos ontstaat.
Ik denk dat je daarom meer druk moet maken om auto's om je heen dan dat je zelf veilig kan rijdenquote:Op maandag 13 december 2010 11:29 schreef Paul het volgende:
[..]
ok thx, ja je kan het natuurlijk niet echt weten precies
Dat hoop ik ook niet. Moet vanavond voor de laatste keer in Utreg zijn.quote:Op maandag 13 december 2010 11:27 schreef Drassss het volgende:
[..]
Mja, de weerkaarten geven aan dat tussen 17 en 22u sneeuw/regen gaat vallen ( praat ik over regio Zwolle tot Eindhoven ). De vraag is waar de grens ligt van regen en de hoeveelheden.. Het is weer precies in de spits dus ik hoop dat er geen verkeerschaos ontstaat.
quote:Op maandag 13 december 2010 11:34 schreef Sj0rSz het volgende:
[..]
Dat hoop ik ook niet. Moet vanavond voor de laatste keer in Utreg zijn.
Rond 21 uur dus pas sneeuwgedoe in het midden des lands?quote:Op maandag 13 december 2010 12:00 schreef aloa het volgende:
Neerslagkaartje voor vandaag. Halverweg de middag begint het te sneeuwen in het Noordoosten en dat breidt zich uit richting het zuidoosten.
[ afbeelding ]
Volgens dat kaartje inderdaad na een uur of 8 in het midden van het land.quote:Op maandag 13 december 2010 12:46 schreef Paul het volgende:
[..]
Rond 21 uur dus pas sneeuwgedoe in het midden des lands?
Gaat een leuke avondspits worden zo te zien...quote:Op maandag 13 december 2010 12:54 schreef aloa het volgende:
Volgens GFS gaat het zelfs ijzelen in het midden van het land.
Gevaarlijk weer dus.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat denk ik ook jaquote:Op maandag 13 december 2010 12:56 schreef Infection het volgende:
[..]
Gaat een leuke avondspits worden zo te zien...
Ik denk dat het net te warm is in omgeving Rotterdam/Amsterdam om een verkeerschaos te krijgen, maar dat misschien omgeving Utrecht/Eindhoven wel last zullen hebben van sneeuw/ijzel?..quote:Op maandag 13 december 2010 13:18 schreef kahaarin het volgende:
Hmm, de ochtendspits viel mee maar ik vrees voor de avondspits....
(Misschien wel een recordspits weer?)
Wat dacht je van de A28 richting Noorden? Zover als ik in kan schatten kon die weg nog wel eens problemen gaan krijgen.quote:Op maandag 13 december 2010 13:23 schreef Drassss het volgende:
[..]
Ik denk dat het net te warm is in omgeving Rotterdam/Amsterdam om een verkeerschaos te krijgen, maar dat misschien omgeving Utrecht/Eindhoven wel last zullen hebben van sneeuw/ijzel?..
Dat noem ik ook even Utrechtquote:Op maandag 13 december 2010 13:27 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Wat dacht je van de A28 richting Noorden? Zover als ik in kan schatten kon die weg nog wel eens problemen gaan krijgen.
http://www.traphic.nl/
Ja daaag hier gewoon regen!quote:Op maandag 13 december 2010 13:00 schreef aloa het volgende:
[..]
Dat denk ik ook ja
De eerste sneeuw, natte sneeuw en regen
[ afbeelding ]
quote:De Weersverwachting van het KNMI
Opgesteld op maandag 13 december 2010 om 12.00 uur
(winterse) neerslag
Het is bewolkt en landinwaarts vriest het licht. In het noordwesten en
langs de kust is de temperatuur al opgelopen naar iets boven het
vriespunt. Een neerslaggebied boven het noorden van het land breidt zich
in de loop van de middag zuidwaarts uit. Aan het eind van de middag
wordt het in het noorden weer droog, in de loop van de avond verlaat de
neerslag het zuiden. In het westen van het land valt de neerslag in de
vorm van regen of natte sneeuw. In het oosten van het land valt sneeuw,
zo'n 2-4 cm. Op de overgangszone tussen het westen en oosten van het
land is er een kleine kans op IJZEL. In het oosten van het land blijft
het licht vriezen, in het westen ligt de temperatuur enkele graden boven
nul. De wind wordt geleidelijk westelijk. Boven land is de wind zwak,
langs de kust matig tot vrij krachtig, 4 a 5 Bft.
In de loop van de avond klaart het van het noordoosten uit breed op.
Door bevriezing van natte weggedeelten of sneeuwresten wordt het lokaal
glad. Met uitzondering van het Waddengebied gaat het komende nacht
overal licht tot matig vriezen, boven een sneeuwdek in het oosten
mogelijk strenge vorst met temperaturen rond -10 graden. De wind is
noordoostelijk zwak tot matig, aan de kust vrij krachtig.
Dinsdag overdag zijn er perioden met zon en blijft het op de meeste
plaatsen droog. Landinwaarts vriest het licht, aan de kust komt de
temperatuur iets boven nul. In de wind komt weinig verandering.
Totdat je verwarming uitvalt en de sneeuw op het dag voor lekkages begint te zorgen zeker?quote:
quote:Op maandag 13 december 2010 13:52 schreef Drassss het volgende:
Kan ik morgen dus weer op mijn muil gaan zucht
Cabin fever!quote:Op maandag 13 december 2010 13:57 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Totdat je verwarming uitvalt en de sneeuw op het dag voor lekkages begint te zorgen zeker?
quote:Op maandag 13 december 2010 14:13 schreef Infection het volgende:
Het is hier al weer gestopt...en zo te zien trekt de rest hier net langst heen. Kzit er zoals altijd weer net tussenin...
Precies zoals het op het moment gaat...quote:
Hagel?quote:Op maandag 13 december 2010 14:26 schreef themauster het volgende:
Natte sneeuw gaat ineens over in liggenblijvende sneeuw maar wat een dikke korels
Nee gewoon sneeuw ik bedoelde ook dikke vlokkenquote:Op maandag 13 december 2010 14:26 schreef Infection het volgende:
[..]
Precies zoals het op het moment gaat...
[..]
Hagel?
quote:Op maandag 13 december 2010 14:35 schreef themauster het volgende:
[..]
Hij moet hier zijn:
[3FM #2392] Hits. Hits. En nog meer. Hits.
Je kunt Fleetwood Mac draaien als 't sneeuwt.quote:Op maandag 13 december 2010 14:36 schreef Paul het volgende:
[..]
is dat een ander woord voor natte sneeuw?
In Groningen stad sneeuwt het met dikke vlokken....quote:Op maandag 13 december 2010 13:37 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Iedereen krijgt dat wat ie verdiend
Ik draai altijd het album Penguin in de winterquote:Op maandag 13 december 2010 14:40 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Je kunt Fleetwood Mac draaien als 't sneeuwt.
wij krijgen zo ook wat... (hoop ik)quote:Op maandag 13 december 2010 14:42 schreef kahaarin het volgende:
[..]
In Groningen stad sneeuwt het met dikke vlokken....
Zou de grens echt zo'n rechte lijn zijn? http://www.buienradar.nl/sneeuw.aspxquote:Op maandag 13 december 2010 14:44 schreef Frutsel het volgende:
[..]
wij krijgen zo ook wat... (hoop ik)
al kom ik dan wel weer met een nat pak thuis, maar ja, boeiuh
Moeder natuur heeft geen meetlint.quote:Op maandag 13 december 2010 14:46 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Zou de grens echt zo'n rechte lijn zijn? http://www.buienradar.nl/sneeuw.aspx
Net als dat gekke uitstuipsel dat ineens om 14.05 bij Noordwijk uitsteektquote:Op maandag 13 december 2010 14:46 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Zou de grens echt zo'n rechte lijn zijn? http://www.buienradar.nl/sneeuw.aspx
Dat dacht ik ook idd.quote:Op maandag 13 december 2010 14:47 schreef Drassss het volgende:
[..]
Moeder natuur heeft geen meetlint.
Tja, misschien waarnemingen?quote:Op maandag 13 december 2010 14:48 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Net als dat gekke uitstuipsel dat ineens om 14.05 bij Noordwijk uitsteekt
Nieuws.nlquote:Sneeuw blijft avondspits Randstad bespaard
(Novum) - Het gaat rond de avondspits sneeuwen, maar alleen in het oosten van het land. Het lijkt erop dat de overlast voor de avondspits in de Randstad, waar het eerder op de dag wel sneeuwt, beperkt blijft tot regen, meldt het KNMI maandag.
Die regen kan wel opvriezen en plaatselijk voor gladheid zorgen. Vanuit het oosten komen sneeuwwolken binnen die rond 18.00 uur Amersfoort bereiken. De ANWB verwacht ten oosten van de lijn Utrecht-Breda aardig wat overlast door sneeuw. Ten westen van die lijn lijkt de overlast mee te vallen.
Waar normaal honderdvijftig kilometer file in de spits staat, verwacht een woordvoerder van de ANWB nu 250 kilometer file. "Maar pin me daar niet op vast. Het hangt er erg vanaf waar en wanneer de sneeuw precies valt."
Hmm.. zon gebakken visje heb ik weer liever dan sneeuwquote:Op maandag 13 december 2010 14:54 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook idd.
[..]
Tja, misschien waarnemingen?
Hier kun je sneeuw zien vallen: http://www.vismarkt-groningen.nl/
Hmmm, kibbeling!quote:Op maandag 13 december 2010 14:58 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Hmm.. zon gebakken visje heb ik weer liever dan sneeuw
Kan die sukkel die dat bericht heeft opgesteld niet even bij Schiphol komen kijken?quote:
Dat kan, http://www.traphic.nl/ op de webcams zie je het idd sneeuwen.quote:Op maandag 13 december 2010 15:22 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Kan die sukkel die dat bericht heeft opgesteld niet even bij Schiphol komen kijken?
Buienradar heeft nogal moeite met sneeuw geloof ik.quote:Op maandag 13 december 2010 15:33 schreef Scrummie het volgende:
Het zou hier moeten sneeuwen volgens radar, maar kzie niets :S (Almelo)
Het is behoorlijk donkergrijs hier..al zou het volgens de sneeuwradar allang moeten sneeuwen... maar tis er nog steeds nietquote:Op maandag 13 december 2010 15:38 schreef horned_reaper het volgende:
jeetjezullen we de 5cm nog halen? ^^
Nou, hier valt anders nikkes nakkes nada...quote:Op maandag 13 december 2010 15:47 schreef themauster het volgende:
Bij de groningse kust regent het nog steeds, wel gek de rest van de provincie valt een dik pak sneeuw
Maar ik neem dan ook aan dat jij niet in de provincie Groningen woontquote:Op maandag 13 december 2010 15:47 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Nou, hier valt anders nikkes nakkes nada...
Foutje, ik las de rest van de provincieS..quote:Op maandag 13 december 2010 15:50 schreef TWP het volgende:
[..]
Maar ik neem dan ook aan dat jij niet in de provincie Groningen woont
Wat nu rond R'dam staat, staat er dagelijks. Ik denk ook niet dat het beetje natte sneeuw dat net viel, voor veel overlast zal gaan zorgen.quote:Op maandag 13 december 2010 15:35 schreef Drassss het volgende:
Eerste file's zijn er al weer ( 45km ). Ring A10 en A2 Utrecht en Rotterdam beginnen al aardig verstopt te raken...
Dat komt dus deze kant uit.quote:Op maandag 13 december 2010 15:52 schreef Asgard het volgende:
Het is gestopt met sneeuwen in R'dam zuid.
wtf waar is datquote:Op maandag 13 december 2010 15:44 schreef garnage-patrick het volgende:
[ afbeelding ]
foto is 10min oud ongeveer, sneeuw echt keihard hier!![]()
alles wit!
Bind je ijzers maar vast onderquote:Op maandag 13 december 2010 16:02 schreef themauster het volgende:
Gaat een beetje raar hier vanmiddag eerst natte sneeuw toen liggend blijvende sneeuw toen regen net weer natte sneeuw en nu weer liggend blijvende sneeuw. als het straks ook nog gaat vriezen vrees ik het ergste
Ik hoop niksquote:Op maandag 13 december 2010 16:33 schreef Jor_Dii het volgende:
Vooral die buienstrook die nu net Friesland is ingetrokken gaat voor veel sneeuw zorgen denk ik.. ben benieuwd wat er hier in NO Brabant ligt over een vijftal uur.
Het lijkt erop dat het Duitsland in gaat trekken, zodat wij amper tot niets gaan krijgenquote:Op maandag 13 december 2010 16:33 schreef Jor_Dii het volgende:
Vooral die buienstrook die nu net Friesland is ingetrokken gaat voor veel sneeuw zorgen denk ik.. ben benieuwd wat er hier in NO Brabant ligt over een vijftal uur.
* Grrrrrrrr blaast richting Mofrika.quote:Op maandag 13 december 2010 16:34 schreef Drassss het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat het Duitsland in gaat trekken, zodat wij amper tot niets gaan krijgenMaar idd over een uur of 4 weten we meer.
En ondertussen al een echt pak!quote:Op maandag 13 december 2010 16:48 schreef ElectraPlectra het volgende:
In Enschede is het aweer helemaal wit
Jep, ongeluk op de A1, tussen Oldenzaal en Hengelo staat het muurvast, en verderop bij knp. Azelo ook.quote:Op maandag 13 december 2010 17:58 schreef Drassss het volgende:
Het staat ook gruwelijk vast op de snelweg in Twente..
quote:Op maandag 13 december 2010 18:22 schreef dan13lv het volgende:
kan iemand de grafiek uitleggen, ik snap er niets zoveel van ..
De temperatuur schommelt rond de -45 graden celsius.quote:Op maandag 13 december 2010 18:22 schreef dan13lv het volgende:
kan iemand de grafiek uitleggen, ik snap er niet zoveel van ..
Je ziet dat er in de grafiek 3 verschillende grafieken staan.quote:Op maandag 13 december 2010 18:22 schreef dan13lv het volgende:
kan iemand de grafiek uitleggen, ik snap er niet zoveel van ..
Dankjequote:Op maandag 13 december 2010 18:30 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Je ziet dat er in de grafiek 3 verschillende grafieken staan.
Deze zijn alle 3 verdeeld in 50 verschillende meetreeksen, dus 50 lijntjes die elkaar nagenoeg volgen.
de bovenste twee bundels zijn de 850 hPa en de 500 hPh. Dit zijn de temperaturen. (bij deze twee bundels kijk je dus naar de linker as)
850hPh en 500 hPh staan voor 850 en 500 Hectopascal. Dit is uitdrukking die men voor de luchtdruk gebruikt.
Hoe hoger men in de atmosfeer komt, hoe lager de luchtdruk.... hoe minder hPa dus.
850 en 500 hPa zijn nu eenmaal standaard hoogten om de temperatuur van te meten omdat op deze hoogten de jets (windrichtingen) maar van elkaar los liggen.
Je ziet in de grafiek dus hoe warm het in onze bovenluchten is... op 500hPa dus een stuk kouder als op 850hPa (wat ook logisch is)
Deze temperaturen zeggen een hoop over de temperatuur aan de grond bij vooral helder weer.
De onderste grafiek (précipitations) is gewoon de hoeveelheid neerslag in mm, en deze kun je aflezen op de rechter as
Jan Visser durftquote:Boven de Groenlandse ijskap vormt zich dinsdag een depressie. Het lagedrukgebied diept in de Fram Strait, zijnde het zeegebied tussen Groenland en Spitsbergen, fors uit en zakt woensdag naar het zuiden uit. Het frontensysteem van het vooral op hoogte ijzige laag (tussen IJsland en Noorwegen koelt het 500 hPa-vlak af tot -40º) veroorzaakt bij ons donderdag neerslag van betekenis. Dat zal in het westen en noorden hoofdzakelijk regen zijn: voorafgegaan door (smeltende) sneeuw. In het binnenland en dan met name het oosten en zuidoosten valt mogelijk meer dan 10 centimeter sneeuw. Verder een aantrekkende zuidwestenwind (later ruimend naar noordwest).
Vrijdag worden de luchtdrukverschillen kleiner (minder wind dus) en is de atmosfeer eigenlijk weer zo goed als overal koud genoeg voor wat sneeuw of sneeuwbuien. In het weekeinde met name zondag weer kans op enige sneeuw. Verder transporteert een zuidelijke stroming (lagedrukgebied bevindt zich boven het westen van de Britse Eilanden) koude vastelandslucht naar onze streken. Dan dus weer toenemende vorst in de nacht en ochtend.
Medio volgende week dringen oceaandepressies tot het Noordzeegebied door. Dat zou op een verzachting richting Kerst kunnen duiden.
Waar in hemelsnaam woon jij dan?quote:Op maandag 13 december 2010 18:40 schreef dan13lv het volgende:
hier in groningen trouwens nog geen sneeuw
In Groningen-stad niet hoor. Tevens was het in het grootste gedeelte van de provincie halfnatte sneeuw. Er viel een hele hoop, maar er bleef weinig liggen.quote:Op maandag 13 december 2010 18:42 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Waar in hemelsnaam woon jij dan?![]()
Want in de hele provincie groningen heeft het vanmiddag uren gesneeuwd!
Het ligt er nu al bijna en aangezien het niet meer boven 0 gaat uitkomen tot donderdag, zal die 10 cm er wel komen. Of er 10 cm gaat vallen donderdag is natuurlijk wat anders.quote:
Hier vielen alleen wat prutsvlokken naar benedenquote:Op maandag 13 december 2010 18:45 schreef pfaf het volgende:
[..]
Het ligt er nu al bijna en aangezien het niet meer boven 0 gaat uitkomen tot donderdag, zal die 10 cm er wel komen. Of er 10 cm gaat vallen donderdag is natuurlijk wat anders.
quote:Op maandag 13 december 2010 18:30 schreef Pino112 het volgende:
[..]
De temperatuur schommelt rond de -45 graden celsius.
De stad heeft alleen een paar dikke vlokken gehad en daarna regen.quote:Op maandag 13 december 2010 18:42 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Hier niet hoor alleen wat regen en natte sneeuw en het is nu spekgladquote:Op maandag 13 december 2010 18:42 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Bij de kust vlakbij Noordpolderzijlquote:Op maandag 13 december 2010 18:58 schreef dan13lv het volgende:
@themauster waar woon je dan?
ik woon 12 km van groningen af ongeveer
Nou de EC12 begint nu.... dus ik zal hem in dit topic gaan volgenquote:Op maandag 13 december 2010 19:11 schreef -0- het volgende:
Bizar Ensemble van GFS vanavond
Ben benieuwd wat EC nu gaat doen.
We hebben onze eigen "De atmosfeer staat op ontploffen" upload module..... maar tot op heden is het me nog nooit gelukt om hier gebruik van te kunnen maken.quote:Op maandag 13 december 2010 19:36 schreef IHVK het volgende:
Trouwens kan je niet beter uploaden op tinypic? Weerwoord.be is echt traag en nu gebruik je hun bandbreedte om hier foto's te bekijken.
www.tinypic.com is supersimpel trouwens.quote:Op maandag 13 december 2010 19:37 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
We hebben onze eigen "De atmosfeer staat op ontploffen" upload module..... maar tot op heden is het me nog nooit gelukt om hier gebruik van te kunnen maken.
De toegang wordt me altijd geweigerd als ik daar iets probeer op te loaden, ook met een account.
Pas wanneer een user me hier even uitlegt hoe ik alles daar kan uploaden, zal ik stoppen met de weerwoord uploads ^^
Ah, dankje!quote:Op maandag 13 december 2010 19:39 schreef IHVK het volgende:
[..]
www.tinypic.com is supersimpel trouwens.
Die bovenstaande pluimen zijn van de 12Z GFS ... en de kaarten die ik nu aan het posten ben zijn van de EC12Z die nu binnen aan het komen isquote:Op maandag 13 december 2010 19:41 schreef INViCTuS het volgende:
horned; welke run is dat? Welk tijdstip is die pluim van? Die is wel verdomd goed en wuift alle dooiaanvallen van begin volgende week helemaal van de kaart.
Hier ligt gauw weer een centimeter of 3 en mischien wel meer her en der. In ieder heb ik weer een goed en mooi gesloten dek. Dat is ook goed voor de temps. s'nachts en kijk al uit naar donderdag want voor sneeuw zit ik goed in de achterhoek
Ze willen graag zelf een mooi overzicht houden van hun uploads voor het archiefquote:Op maandag 13 december 2010 19:43 schreef IHVK het volgende:
Trouwens heel weerwoord zou tinypic moeten ontdekken, zou echt enorm schelen denk ik.
Ah, ok dan is het logisch.quote:Op maandag 13 december 2010 19:44 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Ze willen graag zelf een mooi overzicht houden van hun uploads voor het archief
Pardon? .... de runs zijn nog steeds geweldig goed hoorquote:Op maandag 13 december 2010 20:04 schreef Jor_Dii het volgende:
Valt tegen voor vanavond dus.. helaas
Ik heb het over de te vallen neerslag die verwacht werd voor vanavond..quote:Op maandag 13 december 2010 20:04 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Pardon? .... de runs zijn nog steeds geweldig goed hoor
Lijkt me ook. Zoals het er nu naar uitziet wordt het in het westen tussen de 3 en 5 graden. Lijkt me geen sneeuw.quote:Op maandag 13 december 2010 20:06 schreef michiel_merk het volgende:
Helga heeft het over een pak sneeuw voor donderdag
Ben alleen bang dat het weer voor de meest oostelijke regio geld
Vergeet niet dat bijvoorbeeld de GFS voor de afgelopen nacht op sommige plekken 5 graden te warm rekende.quote:Op maandag 13 december 2010 20:07 schreef IHVK het volgende:
[..]
Lijkt me ook. Zoals het er nu naar uitziet wordt het in het westen tussen de 3 en 5 graden. Lijkt me geen sneeuw.
Van mij ook, ik moet donderdag vanuit Twente naar een belangrijke bijeenkomst in Utrecht, maar ik zie het een beetje somber in nuquote:Op maandag 13 december 2010 20:17 schreef Drassss het volgende:
Van mij mag de sneeuw echt wegblijven
Volgens mij waren de verwachtingen dat de ellende pas in de middag/avond zou komen dus gewoon lekker vroeg vertrekken en dan is er niks aan de hand. Neem wel je kussen mee, want je zal moet slapen op Utrecht CS denk ikquote:Op maandag 13 december 2010 20:20 schreef MaLo het volgende:
[..]
Van mij ook, ik moet donderdag vanuit Twente naar een belangrijke bijeenkomst in Utrecht, maar ik zie het een beetje somber in nu.
Ik denk dat ik maar met de trein ga, dan zie ik wel waar het schip de trein strandt.
Ik denk dat ik vast een hotel reserveerquote:Op maandag 13 december 2010 20:22 schreef Drassss het volgende:
[..]
Volgens mij waren de verwachtingen dat de ellende pas in de middag/avond zou komen dus gewoon lekker vroeg vertrekken en dan is er niks aan de hand. Neem wel je kussen mee, want je zal moet slapen op Utrecht CS denk ik![]()
Die bui trekt al een tijdje zuidwaards, maar hier is het slechts heel dun.quote:Op maandag 13 december 2010 20:35 schreef seasushi het volgende:
Hier, zuid achterhoek toch al wel een centimetertje of 7 en het sneeuwt gestaag door...
Aantal uren vooruit.quote:Op maandag 13 december 2010 20:42 schreef Fireblast het volgende:
Ik wil foto's zien!!
[..]
wat betekenen die cijfertjes?
Landinwaarts zal het nog wel vriezen als de neerslag gaat vallen...quote:Op maandag 13 december 2010 21:44 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Donderdag gewoon regen hoor, zeker aan de kust.
Dat ziet er een stuk beter uit.quote:Op maandag 13 december 2010 22:00 schreef INViCTuS het volgende:
Vrijwel overal valt eerst regen. In de middag en avond valt er pas sneeuw waarbij het oosten zoals het er nu uitziet de meeste sneeuw zal krijgen.
Zo willen we ze zien
[ afbeelding ]
Hier in Twente is het -0.4, maar het is echt heerlijk licht buitenquote:Op maandag 13 december 2010 22:57 schreef horned_reaper het volgende:
Het is hier nu kraakhelder.... momenteel vriest het alweer bij een temperatuur van -3,8 graden.
Prachtig
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |