abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35475582
De topicreeks was met het einde van de winter in zicht afgelpen. Toch zijn er ontwikkelingen die nog even een plaatsje verdienen.

De komende week maken we grote kans op significante sneeuwval. Het kan een paar dagen blijven doorsneeuwen en een dik tapijt is mogelijk, 20 tot 40 cm is niet uitgesloten. Ook het westen zal sneeuw zien.

We hebben te maken met koude en instabiele lucht die afzakt uit het verre noorden. Temperaturen aan de grond komen niet of nauwelijks boven nul, de bovenluchten worden zeer koud. Regelmatig passeren er neerslagzones en er is zelfs kans op een polar low rond woensdag. Zo'n ding leverde Maart vorig jaar plaatselijk een halve meter sneeuw op. Een dooiaanval op het einde van de week kan opnieuw sneeuw opleveren. Het is op dit moment niet zeker of de dooiaanval zal slagen. Zet het niet door dan kunnen er nog vele centimeters bij vallen alvorens de temperatuur in het weekend opkruipt.

Zoals de kaarten er nu bij liggen komt de eerste sneeuw morgenavond en kan het maandagochtend al wit zijn. Maandag zelf is even wat droger, maar dinsdag en woensdag kan 'vuurwerk' opleveren. Het kan tot een weeralarm komen, maar dat hangt af van de neerslagintensiteit. Als het goed doorsneeuwt is hier niet tegenop te strooien of te schuiven en komt het tot grote overlast.

De kans op een pittig sneeuwweekje is ca. 80% tegen 20% kans dat het 'feest' uiteindelijk niet doorgaat en we voor winterweer weer net over de grens moeten wezen. Enfin, zo neemt deze kouder-dan-normale maar toch teleurstellende winter afscheid. Voor de winterhaters: inmiddels is de 17 graden alweer opgedoken in verre prognoses. Het zal niet direct gebeuren, maar die temperaturen worden in een week of drie weer mogelijk. De lente komt eraan.
pi_35476207
4 graden overdag = drab

[ Bericht 85% gewijzigd door Omaha op 25-02-2006 15:05:15 ]
  zaterdag 25 februari 2006 @ 14:37:00 #3
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_35476444
jow dat ziet der lekker uit

alleen hopen dat het maandag beetje normaal weer is ga dan skieen in botrop maarja met een beetje geluk thuis skieeen.
pi_35476652
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 14:28 schreef Omaha het volgende:
4 graden overdag = drab
Bij intensieve neerslag valt de temperatuur lager uit. Verder vriest het in zowat heel Europa, alleen wind van pal over zee laat het 4 graden worden. Vooralsnog ziet het er voor het hele land gunstig uit, maar uiteraard maakt het oosten/zuidoosten de beste kans.

We zullen zien. Feit is dat er meerdere dagen een aanzienlijke kans is op een vrachtlading sneeuw.
pi_35477259
Nou laten we het hopen dan
  zaterdag 25 februari 2006 @ 15:13:40 #6
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_35477525
ziet er inderdaad interessant uit, zou een mooie epiloog zijn
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_35477796
Ach , dat voorspellen ze nu al vanaf oktober
pi_35477981
Zou inderdaad een leuke afsluiter zijn van de winter. Ben benieuwd hoe het volgende week gaat uitpakken.
-
pi_35479018
Zit er nog een elfstedentocht in?
pi_35479020
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 15:23 schreef N.icka het volgende:
Ach , dat voorspellen ze nu al vanaf oktober
Wat wordt voorspeld sinds oktober?
  zaterdag 25 februari 2006 @ 16:12:44 #11
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_35479042
Ik hoop het Keromane, ik houd het al een paar dagen in de gaten en hoop dat het inderdaad feest wordt!
* I intend to live forever, so far so good! *
  zaterdag 25 februari 2006 @ 16:14:54 #12
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_35479103
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 16:12 schreef IkWilbert het volgende:
Ik hoop het Keromane, ik houd het al een paar dagen in de gaten en hoop dat het inderdaad feest wordt!
Ik hoop het dit keer niet eigenlijk.. aan het begin van de winter was het leuk maar nu ben ik toch wel erg aan de lente toe.
Vampire Romance O+
  zaterdag 25 februari 2006 @ 16:33:26 #13
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_35479549
Ach joh, nog één keer feest en dan mag de lente wel beginnen. Herhaling van maart vorig jaar? Van mij mag het!
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_35481642
Het is erop of eronder, weer hetzelfde verhaaltje: hoe gedragen de systemen zich precies. Een afwijking van een paar honderd km -een haartje- maakt een wereld van verschil. Het lijkt erop dat we goed zitten met vooral aflandige wind en neerslaggebieden boven ons land. Hebben we pech dan valt de neerslag vooral in Duitsland en krijgen we wind van zee. Dan heb je een paar dagen waarbij het alleen in de nacht winters is.

We shall see. Ik gok dat er woensdag op sommige plekken 20cm ligt.

PS soms lopen de gemoederen op meteoforums hoog op: http://forum.weeronline.com/pl/nl/start_nl.pl?read=405784
  zaterdag 25 februari 2006 @ 17:50:35 #15
92279 N.icka
Windforce 11
pi_35482211
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 16:11 schreef Keromane het volgende:

[..]

Wat wordt voorspeld sinds oktober?
Nou extreme koude winter en sneeuw. en wat krijgen we? Een flutwinter , geen geschaats op natuurijs geen geslee, helemaal niks.

Ik geloof er niet meer in
pi_35486613
Het plaasten van plaatjes op extreem-lange termijn is nutteloos, ik weet het. Maar dit plaatje is wel grappig.

pi_35489591
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 17:50 schreef N.icka het volgende:

[..]

Nou extreme koude winter en sneeuw. en wat krijgen we? Een flutwinter , geen geschaats op natuurijs geen geslee, helemaal niks.

Ik geloof er niet meer in
Tweemaal is er sneeuw voorspeld zoals we komende week waarschijnlijk weer gaan zien. Tweemaal is die verwachting uitgekomen, al waren er soms grote verschillen op korte afstand. Woon je in het westen dan heb je helaas minder kans op winterweer dan aan de oostgrens. Zo gaan die dingen.

Wat de extreme kou hebben we gewoon pech gehad. ZOwat heel Europa heeft te kampen gehad met extreme kou, totaan de Spaanse costa's en Athene aan toe. Een dik tapijt sneeuw. De echte kou wist ons telkens net niet te bereiken terwijl de winter bij ons toch ook meest kouder dan normaal is verlopen.
pi_35490023
Keromane , bedankt voor dit geweldige topic.
Tot volgend jaar zullen we maar zeggen zo rond 1-11-2006.
Greeets
pi_35490315
Lijkt net alsof iedereen een strenge winter wil (alleen maar voor dat f**king schaatsen zeker ?), wees blij dat de lente er ana komt ... hoe minder winter hoe beter !
Gelukkig zonder haar
pi_35492346
Rondje actuele modellen, het ziet er goed uit. Koersen van systemen zijn gunstig voor aflandige wind, flinke neerslagverwachtingen blijven. Eens kijken wat het KNMI gaat doen, die gingen nog uit van westenwinden. Bij aflandige wind valt de temperatuur lager uit en kan ook het westen een tapijtje tegemoet zien.

Sneeuwprognose voor het noorden van het land zit momenteel op 22 cm.

---
Nog iets, we kunnen als het een beetje meezit een vrij zeldzaam fenomeen gaan zien. Een spektakel. In het zuiden temperaturen ver boven nul, in het noorden temperaturen onder nul en een vorstgrens die gestaag zuidwaards trekt met veel neerslag. Een maart2005 scenario, maar dan met grote temperatuurverschillen en een dik pak sneeuw voor het hele land bij bulderende oostenwinden. Dit zou vrijdag kunnen optreden wanneer een dooiaanval na aanvankelijk succes keihard wordt afgeslagen. Mocht dit inderdaad gebeuren dan zal er sprake zijn van een sneeuwstorm, te vergelijken met 78/79.

[ Bericht 43% gewijzigd door Keromane op 25-02-2006 22:38:53 ]
pi_35495242
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 22:26 schreef Keromane het volgende:
Rondje actuele modellen, het ziet er goed uit. Koersen van systemen zijn gunstig voor aflandige wind, flinke neerslagverwachtingen blijven. Eens kijken wat het KNMI gaat doen, die gingen nog uit van westenwinden. Bij aflandige wind valt de temperatuur lager uit en kan ook het westen een tapijtje tegemoet zien.

Sneeuwprognose voor het noorden van het land zit momenteel op 22 cm.

---
Nog iets, we kunnen als het een beetje meezit een vrij zeldzaam fenomeen gaan zien. Een spektakel. In het zuiden temperaturen ver boven nul, in het noorden temperaturen onder nul en een vorstgrens die gestaag zuidwaards trekt met veel neerslag. Een maart2005 scenario, maar dan met grote temperatuurverschillen en een dik pak sneeuw voor het hele land bij bulderende oostenwinden. Dit zou vrijdag kunnen optreden wanneer een dooiaanval na aanvankelijk succes keihard wordt afgeslagen. Mocht dit inderdaad gebeuren dan zal er sprake zijn van een sneeuwstorm, te vergelijken met 78/79.
Wat doe jij voorn werk?
pi_35495407
Ojee ik wil niet teveel verwachten vantevoren anders krijg je weer van die dompers
pi_35495704
De komende week maken we grote kans op significante sneeuwval. Het kan een paar dagen blijven doorsneeuwen en een dik tapijt is mogelijk, 20 tot 40 cm is niet uitgesloten. Ook het westen zal sneeuw zien.

wanneer is dat
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_35497085
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 23:30 schreef Braamhaar het volgende:

[..]

Wat doe jij voorn werk?
Ik zit in de ICT en reclame.
pi_35497368
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 23:41 schreef Meki het volgende:
wanneer is dat
Morgen komt het in het noorden wellicht tot de eerste vlokken. In de loop van maandag komt het serieuze werk op gang. De rest van de dagen zeer wisselvallig en vrij koud weer. Vrijdag belooft een echt spektakel te worden, al is het nog wel ver vooruit. Volgens de laatste run blijft het in het hele land vriezen en valt de sneeuw dan met bakken uit de lucht en mag je rekenen op een decimeters dik tapijt.

De instituten zijn (terecht) nog voorzichtig en houden het op winterse buien en guur weer de komende week. Dat komt omdat de exacte ligging van de systemen het verschil gaat maken. Hoe dan ook gaan we zeker sneeuw zien door koude bovenluchten en de zekerheid van vorst in de nacht, maar het lijkt er dus op dat het nog wel eens fors kan gaan uitpakken.

Komt het inderdaad tot zware sneeuwval bij vorst en harde wind dan kunnen we sneeuwduinen gaan zien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')