De bijbel zoals wij die kennen is pas in de 4e eeuw na christus vast komen te staan. Ik dacht zelf eerder, maar ik heb net geleerd van een hoogleraar dat het de 4e eeuw na christus is.quote:Op maandag 6 december 2010 17:15 schreef Jordiaantje het volgende:
Ik was benieuwd naar jullie kennis over de culture achtergrond waarin bepaalde bijbelse teksten geschreven zijn, en dan met name de 7 verzen over homoseksualiteit. Hoe groot is de kans aanwezig dat de opvattingen over homoseksualiteit in de bijbel gebonden zijn aan de tijd waarin ze geschreven zijn? En op basis waarvan? En is het zo dat de bijbel in de loop der eeuwen is gewijzigd/uitgedund, bijvoorbeeld omdat bepaalde vertalingen verkeerd zijn gegaan of omdat bepaalde opvattingen zijn veranderd?
Je hebt het misschien over de canon van de bijbel. Niet de teksten van de geschriften in de bijbel. En de canon van de bijbel stond inderdaad grotendeels al in de 2e eeuw vast.quote:Op maandag 6 december 2010 17:33 schreef Daniel1976 het volgende:
De bijbel zoals wij die kennen is pas in de 4e eeuw na christus vast komen te staan. Ik dacht zelf eerder, maar ik heb net geleerd van een hoogleraar dat het de 4e eeuw na christus is.
De grieken in 1500 voor Christus? Hoe zagen die er uit?quote:De anti homo teksten staan ook in het oude testament in in leviticus. Dat plaatst het terug tot 1500 voor christus ongeveer, misschien als antireactie op de grieken waar homoseksualiteit binnen bepaalde voorwaarden heel normaal was.
Laten we de laatste versie van de Novum Testamentum Graece er bij nemen. Welke teksten daarin zijn volgens jou gewijzigd of aangepast?quote:Op dinsdag 7 december 2010 14:13 schreef NumberSeven het volgende:
De bijbel is idd. gewijzigd en aangepast naar eigen belangen. dat is toch overduidelijk?
De laatste versie heb ik niet gelezen, maar waarom zijn er uberhaupt zoveel versies? Het is toch te gek voor woorden dat mensen de woorden van GOD gaan zitten aanpassen en wijzigen. Ze kunnen beter boeken schrijven met de manieren waarop je de teksten kunt interpreteren of wat de meest logische interpretatie is, ipv. zelf de woorden van GOD zitten wijzigen. Ik heb een aantal versies gelezen, en er zitten ontzettend veel tegenstrijdigheden in. De huidige bijbel versies kunnen nooit de letterlijke woorden van God zijn!quote:Op dinsdag 7 december 2010 14:20 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Laten we de laatste versie van de Novum Testamentum Graece er bij nemen. Welke teksten daarin zijn volgens jou gewijzigd of aangepast?
Het zijn niet de woorden van God. Het zijn woorden van mensen geinspireerd door de Heilige Geest. Menselijk genoeg dus voor foutjes en tegenstrijdigheden, heilig genoeg om autoriteit te hebben.quote:Op dinsdag 7 december 2010 14:23 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
De laatste versie heb ik niet gelezen, maar waarom zijn er uberhaupt zoveel versies? Het is toch te gek voor woorden dat mensen de woorden van GOD gaan zitten aanpassen en wijzigen. Ze kunnen beter boeken schrijven met de manieren waarop je de teksten kunt interpreteren of wat de meest logische interpretatie is, ipv. zelf de woorden van GOD zitten wijzigen. Ik heb een aantal versies gelezen, en er zitten ontzettend veel tegenstrijdigheden in. De huidige bijbel versies kunnen nooit de letterlijke woorden van God zijn!
quote:Op dinsdag 7 december 2010 16:01 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Je mag van een perfecte God een perfect boek verwachten (of beter; een andere manier van communiceren dan een boek).
Onzin. Er zijn alleen al van het nieuwe testament 24000oude geschriften gevonden. Vanuit deze geschriften is er een bijzonder accurate bijbel gemaakt, in het nieuwe testament zitten als ik het mij goed herinner iets van 500miniscule verschillen in de oude statenvertaling(die van de 17de eeuw), dat wil zeggen kleine verschillen die totaal geen invloed hebben op de betekenis van de text. Deze "foutjes" zijn erin geslopen door de ongekend lange dagen van de originele kopieerders van de geschriften die hele dagen alleen maar aan het schrijven waren. Hierdoor zijn er een aantal kleine schoonheidsfoutjes in enkele geschriften geslopen, die makkelijk te herkennen zijn door de 24000geschriften naast elkaar te leggen. Van het oude testament zijn er nog veel meer geschriften, en deze zijn nagenoeg foutloos. Een Joodse schrijver was verplicht na elke pagina deze uitvoerig te controleren. Bij zelfs de kleinste fout, moest hij opnieuw beginnen. Deed hij dat niet, waren er zeer ernstige gevolgen. Gevolg, wij hebben nog altijd een zeer accurate Bijbel, mits men de juiste vertaling aanschaft, want er zijn zeker in onze tijd nogal wat matige versies verschenen.quote:Op maandag 6 december 2010 17:17 schreef Parabolismic het volgende:
Ja. Geen enkel heilig boek is tegenwoordig nog in z'n originele staat, iedereen die dat denkt leeft onder een steen... voor instance de kinderbijbel zonder alle verzen, delen en stukken die in een "originele" bijbel staat.
Het is een grote vergissing.
Also homosexualiteitik zeg go. Liever mensen die van elkaar houden dan mensen die elkaar lopen af te bitchen.
Je zegt tegenstrijdigheden, noem er eens 10 dan? Ik ken ze niet, dus please enlighten me.quote:Op dinsdag 7 december 2010 16:01 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Het zijn niet de woorden van God. Het zijn woorden van mensen geinspireerd door de Heilige Geest. Menselijk genoeg dus voor foutjes en tegenstrijdigheden, heilig genoeg om autoriteit te hebben.![]()
Ik vind het ook niet acceptabel hoor. Je mag van een perfecte God een perfect boek verwachten (of beter; een andere manier van communiceren dan een boek). Maar christenen vinden het wel acceptabel.
Klinkt alsof de kerk het zelf veroorzaakt heeft dus.quote:Vaak ligt er of kindermisbruik of een hele slechte relatie met een ouder van hetzelfde geslacht aan ten gronde.
En als dat niet zo is? Wat is er dan 'mis' gegaan?quote:Op zondag 12 december 2010 15:01 schreef Kist het volgende:
Homosexualiteit is een gevolg van dingen uit de jeugd. Vaak ligt er of kindermisbruik of een hele slechte relatie met een ouder van hetzelfde geslacht aan ten gronde.
Ik ga d'r niet eens tegeninquote:Op zondag 12 december 2010 15:01 schreef Kist het volgende:
[..]
Aangaande Homoseksualitiet, dat is zeker een zonde. Niet alleen is het een vernietigende activiteit voor je lichaam, het is ook tegen de orde van de schepping in.
quote:Op zondag 12 december 2010 15:07 schreef Sander het volgende:
[..]
Klinkt alsof de kerk het zelf veroorzaakt heeft dus.
Wanneer je het hebt over de boeken in het nieuwe testament,heb je misschien wel enigszins gelijk.quote:Op zondag 12 december 2010 15:01 schreef Kist het volgende:
[..]
Onzin. Er zijn alleen al van het nieuwe testament 24000oude geschriften gevonden. Vanuit deze geschriften is er een bijzonder accurate bijbel gemaakt, in het nieuwe testament zitten als ik het mij goed herinner iets van 500miniscule verschillen in de oude statenvertaling(die van de 17de eeuw), dat wil zeggen kleine verschillen die totaal geen invloed hebben op de betekenis van de text. Deze "foutjes" zijn erin geslopen door de ongekend lange dagen van de originele kopieerders van de geschriften die hele dagen alleen maar aan het schrijven waren. Hierdoor zijn er een aantal kleine schoonheidsfoutjes in enkele geschriften geslopen, die makkelijk te herkennen zijn door de 24000geschriften naast elkaar te leggen. Van het oude testament zijn er nog veel meer geschriften, en deze zijn nagenoeg foutloos. Een Joodse schrijver was verplicht na elke pagina deze uitvoerig te controleren. Bij zelfs de kleinste fout, moest hij opnieuw beginnen. Deed hij dat niet, waren er zeer ernstige gevolgen. Gevolg, wij hebben nog altijd een zeer accurate Bijbel, mits men de juiste vertaling aanschaft, want er zijn zeker in onze tijd nogal wat matige versies verschenen.
Je zegt tegenstrijdigheden, noem er eens 10 dan? Ik ken ze niet, dus please enlighten me.
Waarom zou ik als atheist dat fijn moeten vinden? Jouw imaginaire vriend is de mijne niet.quote:Oh en God communiceert zeker ook op andere manieren, maar om dat te ervaren zul je toch echt een relatie met hem moeten hebben, of op zijn minst verlangen. God dringt zich niet aan je op, iets wat Atheisten geloof ik wel fijn vinden toch?
Ik hoop vurig dat je kinderen krijgt ooit en dat ze homo zijn.quote:Aangaande Homoseksualitiet, dat is zeker een zonde. Niet alleen is het een vernietigende activiteit voor je lichaam, het is ook tegen de orde van de schepping in. Het is ook een fabeltje dat men geboren wordt als homosexueel. Homosexualiteit is een gevolg van dingen uit de jeugd. Vaak ligt er of kindermisbruik of een hele slechte relatie met een ouder van hetzelfde geslacht aan ten gronde.
En de bijbel is dat wel? Geschreven getuigenissen van mensen noem jij het onfeilbare werk van een onfeilbare god? Interessant gegeven. Het rammelt.quote:En en @ numberseven, Zoveel gelijkenissen zijn er echt niet tussen de Islam en Het Christendom, en de Koran is nou niet bepaald het toonbeeld van het onfeilbare woord van god.
Ik krijg sterk de indruk dat met deze passage de rebellie tegen God en het Hogere, het toegeven aan aardse genoegens en geneugten, de banaliteit en de geestelijk, dode levensstijl die daaruit voortkomt, bekritiseerd wordt, onder de aandacht wordt gebracht. Dat is hetgeen dat ik hier uithaal. Een vorm van egoïsme en hoogmoed, waardoor een mens verloren gaat en (geestelijk) sterft.quote:Romeinen 1[24]Daarom heeft God hen prijsgegeven* aan hun onreine begeerten, zodat zij hun eigen lichaam onteren.
[25] Zij hebben de goddelijke waarheid verruild voor de leugen, en de schepping geëerd en aanbeden in plaats van de schepper; Hij is gezegend in eeuwigheid! Amen. [26] Daarom heeft God hen prijsgegeven aan onterende hartstochten. Hun vrouwen hebben de natuurlijke omgang verruild voor de tegennatuurlijke. [27] Eveneens hebben de mannen de natuurlijke gemeenschap met vrouwen opgegeven en zijn ze in lust voor elkaar ontbrand: mannen plegen ontucht met mannen. Zo ontvangen zij aan den lijve het verdiende loon voor hun afdwaling.
[28] En omdat zij zich niet verwaardigd hebben God te erkennen, heeft God hen prijsgegeven aan hun nietswaardige gezindheid, zodat zij alles doen wat niet te pas komt. [29] Vervuld* zijn zij van allerlei ongerechtigheid, boosheid, hebzucht en slechtheid; vol nijd, bloeddorst, ruzie, bedrog en kwaadaardigheid. Roddelaars zijn het, [30] lasteraars, haters* van God, vermetel, verwaand, protserig, vindingrijk in het kwaad, ongehoorzaam aan hun ouders, [31] onverstandig, onbestendig, zonder liefde en zonder mededogen. [32] En geheel en al bekend met Gods vonnis, dat wie zulke dingen doet de dood verdient, bedrijven zij deze misdaden niet alleen, maar juichen die ze die ook toe bij hen die ze begaan.
Prachtig, alsof nogmaals benadrukt wordt dat we allemaal zondig zijn en niet moeten oordelen over anderen, alsof het ook de hypocrisie aankaart van gelovigen die menen goedaardig en gelovig te zijn en toch ook zondigen en niet onder het oordeel uitkomen.quote:Romeinen 2: [1]Maar dan ben jij, mens die oordeelt, wie je ook mag zijn, evenmin te verontschuldigen. Want met je oordeel over anderen veroordeel jij jezelf. Jij die je tot rechter opwerpt, doet immers precies hetzelfde. [2] Wij zijn het erover eens dat God terecht hen veroordeelt die zulke dingen doen. [3] En jij die een oordeel velt over hen die zulke dingen doen, en ze zelf ook doet, reken jij erop dat je aan Gods oordeel zult ontsnappen? [4] Of misken je zijn rijkdom aan goedheid en geduld en lankmoedigheid, en besef je niet dat Gods goedheid je tot inkeer wil brengen? [5] Met je botte en onboetvaardige gezindheid stapel je voor jezelf een kapitaal van toorn op tegen de dag* van de toorn, wanneer Gods rechtvaardig oordeel openbaar zal worden. [6] Hij zal iedereen loon naar werken geven: [7] het eeuwig leven aan hen die door standvastig het goede te doen, streven naar onvergankelijke heerlijkheid en eer; [8] maar toorn en gramschap wacht hen die weerspannig de waarheid verwerpen en de ongerechtigheid omhelzen. [9] Kwelling en benauwdheid wacht elke mens die het kwade bedrijft, de Jood in de eerste plaats, maar ook de Griek; [10] heerlijkheid, eer en vrede wacht een ieder die het goede doet, de Jood in de eerste plaats, maar ook de Griek. [11] Want God kent geen aanzien* des persoons.
Sorry, ik lees nu pas je OP serieus door. Interessante vragen die je stelt, ik sta daar ook regelmatig bij stil. Ook m.b.t. seks voor het huwelijk en vrijen zonder voorbehoedsmiddelen.quote:Op maandag 6 december 2010 17:15 schreef Jordiaantje het volgende:
Ik was benieuwd naar jullie kennis over de culture achtergrond waarin bepaalde bijbelse teksten geschreven zijn, en dan met name de 7 verzen over homoseksualiteit. Hoe groot is de kans aanwezig dat de opvattingen over homoseksualiteit in de bijbel gebonden zijn aan de tijd waarin ze geschreven zijn? En op basis waarvan? En is het zo dat de bijbel in de loop der eeuwen is gewijzigd/uitgedund, bijvoorbeeld omdat bepaalde vertalingen verkeerd zijn gegaan of omdat bepaalde opvattingen zijn veranderd?
Mijn overtuiging is dat de verzen wat betreft homoseksualiteit niet gebonden zijn aan de tijd waarin ze geschreven zijn. Het heeft altijd gevallen onder gedrag dat als zondig beschouwd wordt, en niet als heilig en bedoeld door God. Van Sodom en Gomorra tot Romeinen en tot vandaag de dag.quote:Op maandag 6 december 2010 17:15 schreef Jordiaantje het volgende:
Omdat?quote:Op zondag 12 december 2010 15:01 schreef Kist het volgende:
Aangaande Homoseksualitiet, dat is zeker een zonde. Niet alleen is het een vernietigende activiteit voor je lichaam,
Hoe kom je daarbij? Homoseksualiteit komt ook bij dieren voor.quote:het is ook tegen de orde van de schepping in.
Vaak? Vaak genoeg om te zeggen dat het "een fabeltje" is dat homoseksualiteit aangeboren is? Dan wil ik daar wel eens een bron van zienquote:Het is ook een fabeltje dat men geboren wordt als homosexueel. Homosexualiteit is een gevolg van dingen uit de jeugd. Vaak ligt er of kindermisbruik of een hele slechte relatie met een ouder van hetzelfde geslacht aan ten gronde.
Al die "argumenten" zijn zo makkelijk te weerleggen dat ik het niet eens ga doen.quote:Op zondag 12 december 2010 23:27 schreef Chief-Patron het volgende:
Ik snap sowieso niet dat men zo normaal doet over homoseksualiteit. Als je er goed over nadenkt dan zie je toch wel in dat dit absoluut niet normaal is?
Tegenwoordig word het zelfs goedgepraat in de media om homoseksueel te zijn, en ook jonge kinderen worden hieraan blootgesteld. Hun word verteld dat homo zijn heel normaal is en er niks mis mee is.. Waar gaat het heen met dit land?
Kijk alleen al naar het volgende
Fysieke gezondheid
Seksuele praktijken onder homoseksuele mannen leiden tot tal van soa's en lichamelijk letsel, waarvan sommige vrijwel onbekend zijn onder heteroseksuelen. Lesbiennes hebben ook een hoger risico op soa's. Lesbiennes hebben drie tot vier keer meer kans dan heteroseksuele vrouwen om seks te hebben met mannen die een hoog HIV risico hebben.
Geestelijke Gezondheid
Het staat vast dat er een hoge graad van psychiatrische ziektes, zoals depressie, drugsmisbruik, en zelfmoordpogingen zijn onder homo's en lesbiennes. Dit geld zelfs in Nederland, waar homoseksuele, lesbische en biseksuele relaties veel meer sociaal aanvaardbaarder zijn dan in de VS.
Levensduur
De enige epidemiologische studie tot op heden over de levensduur van homoseksuele mannen concludeert dat homo-en biseksuele mannen tot 20 jaar minder lang zullen leven.
Monogamie
Seksuele trouw op lange termijn is zeldzaam in homoseksuele relaties, met name onder homoseksuele mannen. Een studie meldde dat 66 procent van de homoparen seks buiten de relatie heeft binnen het eerste jaar, en bijna 90 procent bij een relatie van 5 jaar.
Dit wetende kan zoiets toch nooit goedgepraat worden en als iets natuurlijk worden gezien? Laat staan het goed te praten voor kinderen.
Een paar bronvermeldingen hierbij zou fijn zijnquote:Op zondag 12 december 2010 23:27 schreef Chief-Patron het volgende:
Ik snap sowieso niet dat men zo normaal doet over homoseksualiteit. Als je er goed over nadenkt dan zie je toch wel in dat dit absoluut niet normaal is?
...
Moet je ze vertellen dat het abnormaal is? Dat homos vervolgd dienen te worden?quote:Op zondag 12 december 2010 23:27 schreef Chief-Patron het volgende:
Tegenwoordig word het zelfs goedgepraat in de media om homoseksueel te zijn, en ook jonge kinderen worden hieraan blootgesteld. Hun word verteld dat homo zijn heel normaal is en er niks mis mee is.. Waar gaat het heen met dit land?
Vertel, ben al vanaf mijn 12e jaar actief homo en heb nog nooit een soa of lichamelijk letsel van sex opgelopen.quote:Kijk alleen al naar het volgende
Fysieke gezondheid
Seksuele praktijken onder homoseksuele mannen leiden tot tal van soa's en lichamelijk letsel, waarvan sommige vrijwel onbekend zijn onder heteroseksuelen.
Deze volg ik niet helemaal, waar haal je dat vandaan?quote:Lesbiennes hebben ook een hoger risico op soa's. Lesbiennes hebben drie tot vier keer meer kans dan heteroseksuele vrouwen om seks te hebben met mannen die een hoog HIV risico hebben.
Bron? graag voor je al je claims, met sociaal culturele achtergrond van de mensen.quote:Geestelijke Gezondheid
Het staat vast dat er een hoge graad van psychiatrische ziektes, zoals depressie, drugsmisbruik, en zelfmoordpogingen zijn onder homo's en lesbiennes. Dit geld zelfs in Nederland, waar homoseksuele, lesbische en biseksuele relaties veel meer sociaal aanvaardbaarder zijn dan in de VS.
Bron?quote:Levensduur
De enige epidemiologische studie tot op heden over de levensduur van homoseksuele mannen concludeert dat homo-en biseksuele mannen tot 20 jaar minder lang zullen leven.
een studie? Welke?quote:Monogamie
Seksuele trouw op lange termijn is zeldzaam in homoseksuele relaties, met name onder homoseksuele mannen. Een studie meldde dat 66 procent van de homoparen seks buiten de relatie heeft binnen het eerste jaar, en bijna 90 procent bij een relatie van 5 jaar.
quote:Dit wetende kan zoiets toch nooit goedgepraat worden en als iets natuurlijk worden gezien? Laat staan het goed te praten voor kinderen.
Als je hierover in debat gaat met een christen dan krijg je bijbelse termen om je hoofd geslingerd als "zondeval" en het hele bijbelse circus..quote:Op maandag 13 december 2010 11:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Tja Jordiaantje, daar verwacht je van Gristenen dat ze de centrale boodschap van hun geloof begrijpen. Is dat niet wat hoog gegrepen voor mensen wiens enige houvast in het leven is gezegd krijgen hoe en wat ze moeten denken.
Dat kan zeker. Net zoals dat allerlei andere zondige dingen deel uitmaken van onze diepste identiteit. Dat is de kern van de zaak: we worden in zonde geboren, ons menselijk lichaam is aan het afsterven en brengt op allerlei manieren gedachten, gevoelens, aantrekkingen, woorden, daden, enz. voort die als zonde gekwalificeerd worden omdat ze niet opleven tot de standaard van Gods heiligheid en wet. De belofte van het christelijk geloof is echter, als je jezelf volledige opoffert aan God, je van je zondige aard genezen kan worden, dat Gods geest ons nieuwe gedachten, gevoelens, etc geeft die wel in overeenstemming zijn met Gods wil, omdat ze van God zelf komen.quote:Op zondag 12 december 2010 23:05 schreef Gaspedaal het volgende:
Dan nog even @ Ali: denk je wel dat mensen een homofiele geaardheid kunnen hebben - met andere woorden, dat het homo-zijn deel uitmaakt van hun diepste identiteit? Of denk je met Kist dat dat een fabeltje is?
Mooi verwoord! En in dat gedachtegoed kan ik me nog het meest vinden. Maar de praktijk leert anders. Zoals je zelf zegt is de mens nou eenmaal zondig van aard, en ookal staan we erbij stil dat we zondigen ( of je nou christen bent of niet dat maakt niet uit) ik ken geen mens dat geheel niet meer zondigt. Hoe hard je nog je best doet, het lijkt erop dat we onze menselijke aard niet kunnen veranderen.quote:Op maandag 13 december 2010 13:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat kan zeker. Net zoals dat allerlei andere zondige dingen deel uitmaken van onze diepste identiteit. Dat is de kern van de zaak: we worden in zonde geboren, ons menselijk lichaam is aan het afsterven en brengt op allerlei manieren gedachten, gevoelens, aantrekkingen, woorden, daden, enz. voort die als zonde gekwalificeerd worden omdat ze niet opleven tot de standaard van Gods heiligheid en wet. De belofte van het christelijk geloof is echter, als je jezelf volledige opoffert aan God, je van je zondige aard genezen kan worden, dat Gods geest ons nieuwe gedachten, gevoelens, etc geeft die wel in overeenstemming zijn met Gods wil, omdat ze van God zelf komen.
Wat ik al zei, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. De zonde, in wat voor vorm dan ook, of dat nu met aantrekkingskracht tot dezelfde sekse te maken heeft, of met pedofilie, of met uitbuiten van vrouwen/mannen, of gewoon doodsimpele pure lust voor bevrediging zonder de ware liefde van God voor de andere persoon, is wat mij betreft (en volgens mij wat de bijbel betreft, heel duidelijk in Romeinen) allemaal hetzelfde: verdoembaar. Een homoseksueel is dus niet meer of minder waard dan een heteroseksueel, het zijn alleen zelfgerechtvaardigde heteroseksuele zondige gelovigen die dat er van maken omdat het zo makkelijk is om iets waar je zelf geen last van hebt, bij een ander de vinger naar te wijzen.
God belooft ons een transformatie van de mens door een spiritueel dood en wederopstaan met Christus waarbij we opnieuw geboren worden uit water en geest. Dit is een bovennatuurlijk proces en niet een kwestie van gedachten veranderen of tegen je eigen natuur ingaan. Nee, je bekent dat je eigen natuur niet voldoet aan Gods standaard van heiligheid, en vraagt God om je te veranderen, de nodige ervaringen te geven en de Heilige Geest om gereinigd te worden van de zonde in je en Gods geboden meer en meer te bewaren. Het is Christus die je rechtvaardigt en waardoor je vergeven kan worden voor de zonden in je en die je doet, en het is ook Christus' geest die vervolgens in jou begint je diepste identiteit in de vorm van gedachten, gevoelens, aantrekkingen etc. conform te maken aan Gods wet. Je komt uit zonde en begint je meer en meer te begeven binnen de 'ruimte' van de Heilige Geest, die van nature God gehoorzaam is.
Ik zie dus geen enkel excuus voor welke zonde dan ook: slechte jeugd, slechte ouders, seksuele geaardheid, enzovoorts. God biedt de oplossing voor dat alles, een comlete transformatie, mits je bereid bent om alles in deze wereld inclusief jezelf helemaal op te geven om het eeuwige leven te erven. Er is een weg, voor hen die willen.
En ook heteroseksuelen dienen die transformatie te ondergaan wat betreft seksualiteit. Dus laat vooral niemand een ander veroordelen op basis van seksuele geaardheid, maar dat ieder naar zijn eigen mankementen, perversiteiten, gierige lusten etc. kijkt.
En een andere beargumenteert juist tegen homophobia (in de Islam).quote:This article is part of TheBody.com's archive. Because it contains information that may no longer be accurate, this article should only be considered a historical document.
Dit is echt ziek.quote:Op zondag 12 december 2010 23:27 schreef Chief-Patron het volgende:
Fysieke gezondheid
Seksuele praktijken onder homoseksuele mannen leiden tot tal van soa's en lichamelijk letsel, waarvan sommige vrijwel onbekend zijn onder heteroseksuelen. Lesbiennes hebben ook een hoger risico op soa's. Lesbiennes hebben drie tot vier keer meer kans dan heteroseksuele vrouwen om seks te hebben met mannen die een hoog HIV risico hebben.
Geestelijke Gezondheid
Levensduur
Monogamie
Dit wetende kan zoiets toch nooit goedgepraat worden en als iets natuurlijk worden gezien? Laat staan het goed te praten voor kinderen.
Zelfde hier.quote:Op maandag 13 december 2010 11:48 schreef Jordiaantje het volgende:
Weet je wat, ik ben bi-seksueel en ik doe lekker mn oren dicht voor elk anti-homo geluid. Als christenen, moslims of andere homofoben niet willen luisteren en zien dat homoseksualiteit aangeboren is en elke vorm van oprechte liefde een toevoeging is aan het rijk op aarde, dan hoef ik ze ook niet meer te horen.
Sterker nog, ik wil die mensen niet eens in mijn leven hebben. Allemaal negatieve energie![]()
Doel je op het 'genezen' van homoseksualiteit? Met andere woorden, dat je van een homo een hetero kunt maken? Dat is in mijn ogen juist een miskenning van het feit dat homoseksualiteit niet zomaar een activiteit, een handeling - in jouw ogen, een zonde - is, maar een geaardheid.quote:Op maandag 13 december 2010 13:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God biedt de oplossing voor dat alles, een comlete transformatie, mits je bereid bent om alles in deze wereld inclusief jezelf helemaal op te geven om het eeuwige leven te erven. Er is een weg, voor hen die willen.
Wij kunnen onze menselijke aard niet veranderen nee. Wij kunnen ons best nog zo doen en nog verandert er niets. Als je met stront begint, kun je daar alleen maar stront van maken en geen goud of zilver, om het even banaal te zeggen. Als zondaar erken je dus ook je noodzaak voor God. Als we onszelf heilig zouden kunnen maken, zouden we God niet nodig hebben. Het is dus alleen door een geloof in Gods almacht en bereidheid om Hem alles wat nodig is te laten doen in je leven, waardoor je menselijke natuur kan veranderen.quote:Op maandag 13 december 2010 14:20 schreef Jordiaantje het volgende:
[..]
Mooi verwoord! En in dat gedachtegoed kan ik me nog het meest vinden. Maar de praktijk leert anders. Zoals je zelf zegt is de mens nou eenmaal zondig van aard, en ookal staan we erbij stil dat we zondigen ( of je nou christen bent of niet dat maakt niet uit) ik ken geen mens dat geheel niet meer zondigt. Hoe hard je nog je best doet, het lijkt erop dat we onze menselijke aard niet kunnen veranderen.
Wat zoveel betekent als?quote:Maar wat betreft homoseksualiteit ben ik het simpelweg niet eens met de bijbel. Ik vind het heel cru dat homoseksualiteit in "Romeinen 1" bij het zelfde rijtje zonde als ongehoorzaamheid, zelfzuchtigheid en perversiteit staat. Maar dat is subjectief. Ik ben bereid me daarbij neer te leggen, maar echt begrijpen zal ik het nooit. En ik zal me ook echt pas bij de christelijke opvattingen daarover neer kunnen leggen als zij, ondanks dat in de bijbel staatk g dat het zondig is, met de hand over het hart strijken en zeggen "oke, wij geven ook onze zegen aan homo's"
'Gaat, en vermenigvuldigt u'. Ik denk niet dat God zich druk maakt om overbevolking, hoe groter de mensenfamilie, hoe beter.quote:Des te meer omdat homoseksuelen net zo goed van elkaar houden en dus in mijn optiek een toevoeging zijn aan het rijk op aarde. En misschien is homoseksualiteit wel god's antwoord op de overbevolking? (zoek maar is op over "het programma van God")
Dat is niet waar. Herediteit speelt praktisch altijd een rol. Mensen erven predisposities voor bepaalde gedragingen die al naargelang hun omgeving op een bepaalde manier tot uiting komen. Dit is het biopsychosociale model waarin zowel biologische, psychologische en sociale factoren, en ik zou daar zelf ook spirituele factoren aan toe willen voegen, meegenomen worden in een analyse van iemands gedrag.quote:Overspel, liegen en geweld gebruiken zijn zonden die de mens veel makkelijker zou kunnen laten, omdat het niet in je genen vast kán liggen om een ander pijn te doen of te bedriegen. Daar spelen omstandigheden en het verleden wel een rol in, maar je kunt het altijd veranderen.
Ik denk dat homoseksualiteit niet per se het gevolg hoeft te zijn van genen. Het verklaart voor mij niet bepaalde gedragingen van mensen waar ik hierbij aan denk. Ik zie andere factoren die een grotere rol spelen: losbandigheid, middelengebruik, negatieve spirituele invloeden.quote:Homoseksualiteit daarentegen, wordt men mee geboren, en het ligt in je genen vast en de praktijk leert dat je er niet van "verlost" kan worden, net als dat we er schijnbaar niet van verlost kunnen worden om elkaar te bedriegen en pijn te doen, ook al ligt dat gedrag niet vast in je genen, en dat is het hele verschil.
Dit gaat dus allemaal niet op voor mij.quote:Nu is mijn vraag waarom de christelijke gemeenschap wel bereid is om de NIET in je genen vastgelegde zonden als overspel, leugen en bedrog (wat schadelijk is voor de samenleving) te vergeven en die mensen te zegenen, en homoseksualiteit (in genen bepaald en niet schadelijk voor de samenleving) niet te vergeven of zegenen en blijft daar zoveel over te doen?
Dan heb je mijn post niet goed gelezen. Ik zeg dat de aard van de mens van nature zondig is. En dus ook alleen maar zonde voortbrengt. Of dat nu in de vorm van enorme trots, of leugenachtigheid, of homoseksualiteit is. Is het een erger dan het ander? Nee, het komt allemaal tekort.quote:Op maandag 13 december 2010 18:26 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Doel je op het 'genezen' van homoseksualiteit? Met andere woorden, dat je van een homo een hetero kunt maken? Dat is in mijn ogen juist een miskenning van het feit dat homoseksualiteit niet zomaar een activiteit, een handeling - in jouw ogen, een zonde - is, maar een geaardheid.
Met "uitspattingen" bedoel je waarschijnlijk bezopen HETERO jongens die op de gaypride anale sex hebben met andere bezopen jongens? Dat is het losbandige beeld dat veel mensen (niet alleen christenen) van homoseksuelen hebben, maar dat beeld is grotendeels gevormd door de media en "aandachtshomo's" op de gay pride, maar net als dat sexueel losbandig gedrag bestaat onder heteroseksuelen, komt het dus ook voor onder vele homo's. En misschien valt het bij homo's net een beetje meer op vanwege de media aandacht die ze weten te trekken.quote:Op maandag 13 december 2010 19:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dan heb je mijn post niet goed gelezen. Ik zeg dat de aard van de mens van nature zondig is. En dus ook alleen maar zonde voortbrengt. Of dat nu in de vorm van enorme trots, of leugenachtigheid, of homoseksualiteit is. Is het een erger dan het ander? Nee, het komt allemaal tekort.
Daarnaast ben ik het niet met je eens dat homoseksualiteit altijd een geaardheid van geboorte af aan is. Ik heb genoeg gevallen gezien waarbij het simpelweg uitspattingen zijn. Ook heb ik een duidelijke spirituele invloed gezien, en ervaren.
Maar ook voor die categorie waarbij het aangeboren is, is het inderdaad iets wat kan veranderen onder invloed van Gods geest, ik ben daarvan overtuigd, en er zijn ook mensen die dit rapporteren. Voor de ware gelovige, die bereid is alles op te geven, kan God wonderen doen op elk gebied van het menselijke gedrag. Omdat het Gods geest wordt die in de mens leeft, en Hij het wordt die de dienst uitmaakt, en niet de menselijke impulsen, lusten, verlangens, gevoelens.
Maar om even terug te komen op de OP: Is het niet aanvaardbaar dat de 7 verzen over homoseksualiteit in een sociaal/cultureel perspectief uit die tijd geplaatst moeten worden? Dus met grovere woorden: Leviticus en Paulus hadden de pik op homo's?quote:
Oh, jij weet wat god vind.quote:Op maandag 13 december 2010 19:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dan heb je mijn post niet goed gelezen. Ik zeg dat de aard van de mens van nature zondig is. En dus ook alleen maar zonde voortbrengt. Of dat nu in de vorm van enorme trots, of leugenachtigheid, of homoseksualiteit is. Is het een erger dan het ander? Nee, het komt allemaal tekort.
Daarnaast ben ik het niet met je eens dat homoseksualiteit altijd een geaardheid van geboorte af aan is. Ik heb genoeg gevallen gezien waarbij het simpelweg uitspattingen zijn. Ook heb ik een duidelijke spirituele invloed gezien, en ervaren.
Maar ook voor die categorie waarbij het aangeboren is, is het inderdaad iets wat kan veranderen onder invloed van Gods geest, ik ben daarvan overtuigd, en er zijn ook mensen die dit rapporteren. Voor de ware gelovige, die bereid is alles op te geven, kan God wonderen doen op elk gebied van het menselijke gedrag. Omdat het Gods geest wordt die in de mens leeft, en Hij het wordt die de dienst uitmaakt, en niet de menselijke impulsen, lusten, verlangens, gevoelens.
Je kunt deze idioterie ongetwijfeld onderbouwen met feiten en cijfers. En neen, christelijke propaganda websites accepteer ik niet als een valide bron.quote:Op zondag 12 december 2010 23:27 schreef Chief-Patron het volgende:
Fysieke gezondheid
Geestelijke Gezondheid
Levensduur
Monogamie
Das niet zo erg, maar dan moet je vervolgens eens aan hem vragen waarom hij zijn rechter hand nog niet afgehakt heeft. Want christenen staan er om bekend de bijbel selectief te lezen.quote:Op maandag 13 december 2010 22:22 schreef Jordiaantje het volgende:
Maar om even terug te komen op de OP: Is het niet aanvaardbaar dat de 7 verzen over homoseksualiteit in een sociaal/cultureel perspectief uit die tijd geplaatst moeten worden? Dus met grovere woorden: Leviticus en Paulus hadden de pik op homo's?
Ik durf erom te wedden dat je nu antwoord: "Leviticus en Paulus waren boodschappers van god" en daar stagneert vervolgens de hele discussie, want dan vallen jij en veel andere christenen terug op het principe dat de bijbel van kaft tot kaft het woord van god is.
Misschien vind je dit artikeltje over de visie van Patrick Chantelion Counet op Paulus interessantquote:Op maandag 13 december 2010 22:22 schreef Jordiaantje het volgende:
[..]
Maar om even terug te komen op de OP: Is het niet aanvaardbaar dat de 7 verzen over homoseksualiteit in een sociaal/cultureel perspectief uit die tijd geplaatst moeten worden? Dus met grovere woorden: Leviticus en Paulus hadden de pik op homo's?
Ja bijvoorbeeld.quote:Op maandag 13 december 2010 22:18 schreef Jordiaantje het volgende:
[..]
Met "uitspattingen" bedoel je waarschijnlijk bezopen HETERO jongens die op de gaypride anale sex hebben met andere bezopen jongens? Dat is het losbandige beeld dat veel mensen (niet alleen christenen) van homoseksuelen hebben, maar dat beeld is grotendeels gevormd door de media en "aandachtshomo's" op de gay pride, maar net als dat sexueel losbandig gedrag bestaat onder heteroseksuelen, komt het dus ook voor onder vele homo's.
Dat doet er niet toe. Het punt wat ik al maakte is dat ik denk dat je de menselijke liefde overschat. In mijn ogen is er maar 1 bron van ware, onegoistische liefde die niet gecorrumpeerd wordt door enige vorm van hebberigheid, lust, enzovoorts en die liefde is alleen in God te vinden. De menselijke natuur brengt dit soort liefde niet voort. De meeste relaties zijn gebaseerd op alles behalve die pure liefde van God, heteroseksueel of homoseksueel. Daarom houden ze ook niet stand.quote:En misschien valt het bij homo's net een beetje meer op vanwege de media aandacht die ze weten te trekken. Je kunt homo's niet over één kam scheren. Net als bij heteroseksuelen zijn er verhoudingsgewijs net zo veel oprechte liefdesrelaties tussen homoseksuelen. Natuurlijk houden ook veel van die relaties geen levenlang stand, maar hoeveel relaties of huwelijken (homo/hetero) houden tegenwoordig nog wel stand?
Je zult mij ook niet horen zeggen dat dat iets is waar God gelukkig van wordt als hij Zijn kinderen dat ziet doen.quote:En zeker onder de jeugd is dit percentage laag, en, dat erken ik ook, er zijn ook veel jongeren die maar gewoon af en toe met iemand van het zelfde geslacht het bed delen puur voor de afwisseling of uit nieuwsgierigheid. Die krijgen later waarschijnlijk gewoon een vrouw en kinderen, terwijl ze nu partydrugs slikken, zich ladderzat zuipen en misschien af en toe is met een jongen naar bed gaan. Dat kun je ook zeker sexueel losbandig gedrag noemen.
Als dit waar zou zijn, zou de wereld er heel anders uitzien. Dan waren er niet zoveel mensen gebroken, geblesseerd, lijdend, vluchtend. Dan waren we met zijn allen in een veel betere conditie.quote:Maar los van het bovengenoemde: de menselijke liefde IS zuiver. Ik geloof dat die bij iedereen bestaat, met of zonder geloof. En of relaties nou wel of geen stand houden, wil niet zeggen dat de liefde nooit zuiver is geweest. Maar dat is een andere discussie.
Ja, laten we dierlijk gedrag als voorbeeld voor menselijk gedrag aannemen. Wist je dat de bidsprinkhaan haar partner opvreet tijdens het liefdesspel? Dus kannibalisme is iets normaals en dient geaccepteerd te worden? Wist je dat allerlei dieren hun eigen en elkaars stront opeten? Dus is coprofilie iets moois en een mogelijk prachtige aanvulling op het liefdesspel tussen 2 beschaafde mensen? Wat nog meer, soms zie je honden en katten elkaar bespringen, ik stel dus ook voor dat je volgende week een aap in je bed uitnodigt? Je begrijpt mijn punt. De dierenwereld is net zo gecorrumpeerd als de menselijke, van oorsprong was het dierenrijk heel anders, geen dier maakte een ander dier dood, en dit soort dingen kwamen niet voor. Vandaar dat God op een gegeven moment voedselwetten gegeven heeft, om ons te beschermen tegen de corruptie in de dierenwereld. Ik accepteer dit argument dus niet omdat het aan alle kanten rammelt.quote:En dat bepaalde mannetjes dieren in Artis het met elkaar doen, ookal zijn er genoeg vrouwelijke dieren in de buurt, zegt al dat homoseksualiteit natuurlijk is. En onderzoek met vliegen heeft uitgewezen dat een simpele gen-wisseling bepaalt wat je seksuele voorkeur is.
Nee, dat lijkt me de meest simplistische, onlogische en achterdochtige verklaring voor de geschriften van Mozes en Paulus, 2 autoriteiten binnen de judeo-christelijke geschriften en tradities. Dan zou je ook kunnen stellen dat Paulus en Mozes de pik hadden op mensen die vreemdgaan, mensen die liegen, mensen die stelen, mensen die kleren dragen met 2 verschillende stoffen gemengd, dat Mozes de pik had op bepaalde dieren, op vrouwen in hun menstruatieperiode. Dat Paulus de pik had op de joden, anders had hij zich niet bekeerd, en op nog veel meer dingen. Ik geloof niet dat deze 2 mannen probeerden hun eigen voorkeuren op te leggen op een volk, dat is niet in overeenstemming met de rest van hun geschriften noch met de vruchten die het in de praktijk brengen van hun doctrines heeft.quote:Op maandag 13 december 2010 22:22 schreef Jordiaantje het volgende:
[..]
Inderdaad, ik geloof dat het boodschappers waren van God, en niet zonder redenen. Het is mijn goed recht om dat te geloven, of niet dan? Is er dan verder nog discussie mogelijk? Nee, ik geloof namelijk niet dat jij een boodschapper van God bent, die het nieuwe geloof komt verkondigen, op basis waarvan duizenden jaren oude, bestudeerde, gerespecteerde geschriften verworpen moeten worden, omdat je toevallig een kind bent van een generatie waarin we geen acht meer nemen op die geschriften en geloven dat het maar wat sprookjes zijn die in het perspectief van hun tijd geplaatst dienen te worden. Je hebt voor mij geen autoriteit, de bijbel heeft dat wel. Dat is mijn geloof, het enige wat ik kan doen is je mijn standpunt uit leggen, maar verwacht niet dat ik ook maar 1 millimeter toegeef en de bijbel als autoriteit verwerp. Dat kan ik niet, en dat hoef ik ook niet.quote:Ik durf erom te wedden dat je nu antwoord: "Leviticus en Paulus waren boodschappers van god" en daar stagneert vervolgens de hele discussie, want dan vallen jij en veel andere christenen terug op het principe dat de bijbel van kaft tot kaft het woord van god is.
Mwa, het artikel gaat wat mij betreft een beetje als een nachtkaars uit. Dat het idee dat homoseksualiteit een geaardheid is, pas in de 19de eeuw ontstaan is, daar zal iedereen van SGP tot COC het over eens zijn. De conclusie van Chantelion Counet zullen de meeste christenen dan ook wel onderschrijven.quote:Op dinsdag 14 december 2010 10:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Misschien vind je dit artikeltje over de visie van Patrick Chantelion Counet op Paulus interessant
Gaat idd als een nachtkaars uit, 't is niet af. Vind t een interessant artikel, maar men had meer uit moeten wijden en idd de link naar onze tijd moeten leggen.quote:Op dinsdag 14 december 2010 13:37 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Mwa, het artikel gaat wat mij betreft een beetje als een nachtkaars uit. Dat het idee dat homoseksualiteit een geaardheid is, pas in de 19de eeuw ontstaan is, daar zal iedereen van SGP tot COC het over eens zijn. De conclusie van Chantelion Counet zullen de meeste christenen dan ook wel onderschrijven.
Maar wat betekent dat dan? Vindt Chantelion Counet dat christenen homoseksualiteit niet langer moeten veroordelen? Had Paulus het mis? Moeten christenen Romeinen 1 maar niet meer lezen, omdat het achterhaald is? Ik lees het er allemaal niet in. Het komt een beetje van-twee-walletjes-eterig over, zo van: hou van de homofiel, maar veroordeel zijn seksleven. Maar goed, het is de Trouw, dus dan is dit al heel wat
Voor de opkomst van de "christelijke naastenliefde" was homosexualiteit bij de romeinen, de grieken geen thema.quote:Op dinsdag 14 december 2010 13:37 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Mwa, het artikel gaat wat mij betreft een beetje als een nachtkaars uit. Dat het idee dat homoseksualiteit een geaardheid is, pas in de 19de eeuw ontstaan is, daar zal iedereen van SGP tot COC het over eens zijn. De conclusie van Chantelion Counet zullen de meeste christenen dan ook wel onderschrijven.
Maar wat betekent dat dan? Vindt Chantelion Counet dat christenen homoseksualiteit niet langer moeten veroordelen? Had Paulus het mis? Moeten christenen Romeinen 1 maar niet meer lezen, omdat het achterhaald is? Ik lees het er allemaal niet in. Het komt een beetje van-twee-walletjes-eterig over, zo van: hou van de homofiel, maar veroordeel zijn seksleven. Maar goed, het is de Trouw, dus dan is dit al heel wat
Wie kwetst iemand met homoseksualiteit? Met andere woorden: wie hebben er last van als iemand homo is?quote:Op zondag 12 december 2010 18:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De een heeft last van neigingen tot homoseksualiteit, de ander tot liegen, een ander tot vreemdgaan, en een ander weer tot stelen en een ander tot roddelen, een ander is hoogmoedig en arrogant, een ander juist weer een lafaard, een volgende is een pestkop en kwetst mensen, etc
Latente homo's die bang zijn voor zichzelf.quote:Op woensdag 15 december 2010 18:01 schreef Arcee het volgende:
[..]
Wie kwetst iemand met homoseksualiteit? Met andere woorden: wie hebben er last van als iemand homo is?
Niemand, wellicht de persoon zichzelf. Maar dat is geen criterium voor heiligheid. Het is een ontering van je lichaam, net zoals over of ongezond eten, (veel) drank, roken, buitenechtelijke sex, dingen die wij normaal achten. Daar kwets je ook niemand mee, wellicht jezelf, maar dat wil niet zeggen dat het voor God daarom oke is.quote:Op woensdag 15 december 2010 18:01 schreef Arcee het volgende:
[..]
Wie kwetst iemand met homoseksualiteit? Met andere woorden: wie hebben er last van als iemand homo is?
Met buitenechtelijke seks kwets je je partner niet?quote:Op woensdag 15 december 2010 19:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het is een ontering van je lichaam, net zoals over of ongezond eten, (veel) drank, roken, buitenechtelijke sex, dingen die wij normaal achten. Daar kwets je ook niemand mee, wellicht jezelf, maar dat wil niet zeggen dat het voor God daarom oke is.
Maar tegelijkertijd lees ik in de bijbel wel over dochters die hun vader dronken voeren en hem neuken en zijn kinderen krijgen. (dochters van Lot)quote:Op woensdag 15 december 2010 19:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Niemand, wellicht de persoon zichzelf. Maar dat is geen criterium voor heiligheid. Het is een ontering van je lichaam, net zoals over of ongezond eten, (veel) drank, roken, buitenechtelijke sex, dingen die wij normaal achten. Daar kwets je ook niemand mee, wellicht jezelf, maar dat wil niet zeggen dat het voor God daarom oke is.
En indien je het dan weer op geaardheid wil gooien:
18 En Hij zeide tot hen: Zijt ook gij alzo onwetende? Verstaat gij niet, dat al wat van buiten in den mens ingaat, hem niet kan ontreinigen?
19 Want het gaat niet in zijn hart, maar in den buik, en gaat in de heimelijkheid uit, reinigende al de spijzen.
20 En Hij zeide: Hetgeen uitgaat uit den mens, dat ontreinigt den mens.
21 Want van binnen uit het hart der mensen komen voort kwade gedachten, overspelen, hoererijen, doodslagen,
22 Dieverijen, gierigheden, boosheden, bedrog, ontuchtigheid, een boos oog, lastering, hovaardij, onverstand.
23 Al deze boze dingen komen voort van binnen, en ontreinigen den mens.
De menselijke aard (het menselijk hart) onteert die mens door te manifesteren wat er van binnen in hem omgaat, in woorden, en daden.
Daarom belooft God ook:
26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
Ik zou zeggen, God is erdoor gekwetst, maar niet voor zichzelf.
Als je niet getrouwd bent? Ik heb t dus over seks buiten huwelijk niet over vreemdgaanquote:Op woensdag 15 december 2010 21:30 schreef Arcee het volgende:
[..]
Met buitenechtelijke seks kwets je je partner niet?
Ja dat is idd een mogelijkheid.quote:En met roken hinder je je omgeving met vieze rooklucht (vandaar ook dat het steeds verder wordt ingeperkt), drank maakt meer kapot dan je lief is (verkeer).
En het nageslacht wat er uit voort is gekomen is in de pan gehakt door de israelieten.quote:Op woensdag 15 december 2010 21:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar tegelijkertijd lees ik in de bijbel wel over dochters die hun vader dronken voeren en hem neuken en zijn kinderen krijgen. (dochters van Lot)
Geen wonder al die incest op de veluwe denk ik dan.
quote:Op woensdag 15 december 2010 21:20 schreef psv-gomes het volgende:
Mijn streng gelovige ( protestants) kamergenootje denkt dat ze met veel bidden een homo hetero kan maken :S
Joepie, wat een fijne god, heeft je moeder met je opa geneukt, moet je dood.quote:Op woensdag 15 december 2010 22:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En het nageslacht wat er uit voort is gekomen is in de pan gehakt door de israelieten.
Dan weet je gelijk wat God vindt van zulke daden.
Het feit dat bepaalde zaken werden gedaan door mensen die in de bijbel beschreven staan, wil niet zeggen dat ze allemaal goed gekeurd worden.
Voor alles kan je vergeving vragenquote:Op woensdag 15 december 2010 22:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Joepie, wat een fijne god, heeft je moeder met je opa geneukt, moet je dood.
Daar zal een kern van waarheid in zitten. Het probleem is dan dat sommige mensen denken dat zo'n verandering wenselijk is.quote:Op donderdag 16 december 2010 00:17 schreef Fruties het volgende:
Nu wil ik hiermee in geen elke optie homo's linken aan te dik het was meer een voorbeeld van dat genetisch bepaalt niet bepaalt of je nou ook werkelijk iets bent. Daar is altijd wat aan te veranderen.
True, ik vraag me echt af wat er mis mee is als je homo bent. Wie doe je dan precies kwaad? Of word je dan kwaad omdat je er zelf niet voor durft uit te komen, snap het nooit..quote:Op donderdag 16 december 2010 00:27 schreef Avey het volgende:
[..]
Daar zal een kern van waarheid in zitten. Het probleem is dan dat sommige mensen denken dat zo'n verandering wenselijk is.
Dat is wat kort door de bocht. Je kunt niet zomaar zoiets veranderen zonder jezelf voor de gek te houden.quote:Op donderdag 16 december 2010 00:47 schreef Fruties het volgende:
[..]
True, ik vraag me echt af wat er mis mee is als je homo bent. Wie doe je dan precies kwaad? Of word je dan kwaad omdat je er zelf niet voor durft uit te komen, snap het nooit..
Maar ik bedoelde dat mensen die de stelling gebruiken: het is aangeboren je kan er niets aan doen, onzin is. Als je wil kan het. Als je niet wil moet je het ook niet doen
Wat ik me afvraag is of dat nou wel zo is. Of denk je alleen dat je homo bent waardoor je alleen maar op jongens valt? Ik denk dat als je echt geen homo wilt zijn je het dan ook niet hoeft te zijnquote:Op donderdag 16 december 2010 00:49 schreef Avey het volgende:
[..]
Dat is wat kort door de bocht. Je kunt niet zomaar zoiets veranderen zonder jezelf voor de gek te houden.
Daarin verschillen we van mening.quote:Op donderdag 16 december 2010 00:55 schreef Fruties het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag is of dat nou wel zo is. Of denk je alleen dat je homo bent waardoor je alleen maar op jongens valt? Ik denk dat als je echt geen homo wilt zijn je het dan ook niet hoeft te zijn
De vraag is of je dan echt gelukkig bent. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat de man zijn vrouw verlaat omdat hij homo is, en toch niet gelukkig is met de situatie? Ookal was het huwelijk verder goed.quote:Op donderdag 16 december 2010 00:55 schreef Fruties het volgende:
[..]
Wat ik me afvraag is of dat nou wel zo is. Of denk je alleen dat je homo bent waardoor je alleen maar op jongens valt? Ik denk dat als je echt geen homo wilt zijn je het dan ook niet hoeft te zijn
Als die keuze er werkelijk was, waarom zouden dan zo veel mensen toch kiezen voor een leven vol met discriminatie, pesterijen, angst, onbegrip en wat nog meer, wanneer ze net zo makkelijk "normaal" zouden kunnen zijn?quote:Op donderdag 16 december 2010 00:55 schreef Fruties het volgende:
[..]
Hmmm, das dan ook weer waar.quote:Op donderdag 16 december 2010 11:17 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Als die keuze er werkelijk was, waarom zouden dan zo veel mensen toch kiezen voor een leven vol met discriminatie, pesterijen, angst, onbegrip en wat nog meer, wanneer ze net zo makkelijk "normaal" zouden kunnen zijn?
Die sporters hebben meestal een mentaal probleem, die zijn bijvoorbeeld veel te zenuwachtig voor een wedstrijd. Ik ken genoeg sporters die daar een voorbeeld van zijn.quote:Op donderdag 16 december 2010 12:54 schreef Fruties het volgende:
[..]
Hmmm, das dan ook weer waar.
Maar ik ben dan wel benieuwd naar het volgende experiment: Of een homo werkelijk er niets aan kan doen, of dat het homo zijn in het onbewuste zit. En dat bijvoorbeeld een psycholoog dat onbewuste naar boven kan halen.. Ben ik wel benieuwd naar.
Voor dat iedereen gaat zeuren dat ik discrimineer, een psycholoog is er niet alleen voor zieke mensen, dat is een psychologische hulpverlener. Je hebt ook sporters die een psycholoog hebben en die zijn ook niet ziek in hun hoofd.
Omdat hij anders de God van Fruties kwetst.quote:Op donderdag 16 december 2010 13:19 schreef DeLuna het volgende:
Maar waarom moet een homo er wat aan doen dan?
Omdat er ook homo's zijn die geloven in God en dan geloven dat het een zonde is, en dus eigenlijk geen homo willen zijn. En sommige sporters hebben een mentaal probleem maar lang niet alle sporters, en ook die staan onder een psycholoog. En de sporters met een mentaal probleem zijn niet gek. Iedereen kan mentaal wel verbeterd worden.quote:Op donderdag 16 december 2010 13:19 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Die sporters hebben meestal een mentaal probleem, die zijn bijvoorbeeld veel te zenuwachtig voor een wedstrijd. Ik ken genoeg sporters die daar een voorbeeld van zijn.
Nergens voor, helaas hebben sommige achterlijke mensen nog steeds het 2000 jaar oude idee van paulus dat homo's een gruwel zijn in de ogen van hun imaginary friend.quote:Op donderdag 16 december 2010 13:19 schreef DeLuna het volgende:
Nee iedereen moet doen wat hem goed dunkt. Het ging me meer om of het is aangeboren of niet, als je me andere posts las wist je dat. En ik heb nooit gezegd dat een homo moet veranderen, dat maak jij ervan. Ik zeg alleen dat er homo's zijn die willen veranderen.quote:Op donderdag 16 december 2010 13:27 schreef Arcee het volgende:
[..]
Omdat hij anders de God van Fruties kwetst.
Dat een homo zielsgelukkig is met zijn of haar leven doet dan niet terzake. Nee, als God maar blij is.
Hieruit kun je al opmaken dat de bijbel bogus is.quote:Op donderdag 16 december 2010 13:29 schreef Fruties het volgende:
Omdat er ook homo's zijn die geloven in God en dan geloven dat het een zonde is, en dus eigenlijk geen homo willen zijn. En sommige sporters hebben een mentaal probleem maar lang niet alle sporters, en ook die staan onder een psycholoog. En de sporters met een mentaal probleem zijn niet gek. Iedereen kan mentaal wel verbeterd worden.
Klopt, wat ik schreef was meer algemeen bedoeld en sloeg meer op Ali_Kannibali in het bijzonder.quote:Op donderdag 16 december 2010 13:31 schreef Fruties het volgende:
Nee iedereen moet doen wat hem goed dunkt. Het ging me meer om of het is aangeboren of niet, als je me andere posts las wist je dat. En ik heb nooit gezegd dat een homo moet veranderen, dat maak jij ervan. Ik zeg alleen dat er homo's zijn die willen veranderen.
Oei je zit hier een beetje vast in de Zeitgeist.quote:Op donderdag 16 december 2010 13:35 schreef Chowi het volgende:
Het is misschien zinvol om te benadrukken dat ook in de Bijbel onderscheid gemaakt wordt tussen homofilie en homoseksualiteit. Dit is een groot verschil, en het is belangrijk om dit in je achterhoofd te houden wanneer je de overwegend negatieve verzen over dit onderwerp leest.
Want is het volgens de Bijbel zo erg als je homoseksuele gevoelens hebt, of wordt er veel meer negatief gesproken over het praktiseren hiervan?
Ja en dan heb ik zoiets van.. waarom iets blij maken waar van ik 'geloof' dat het niet bestaat?quote:Op donderdag 16 december 2010 13:27 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dat een homo zielsgelukkig is met zijn of haar leven doet dan niet terzake. Nee, als God maar blij is.
Ja die god is behoorlijk pervers om zijn eigen zoon als offer aan een kruis te wensen.quote:Op donderdag 16 december 2010 13:41 schreef mariska87 het volgende:
De bijbel, dat is wat verveelde joodse herdertjes verzonnen nadat ze hun schapen sufgeneukt hadden en er verder niks meer te doen was. De zogenaamde rechtvaardige God van liefde slacht links en rechts hele bevolkingen uit, stuurt dan zijn zoon om te sterven en zonder iets te bereiken dan 2000 jaar gekwebbel over wie hem juist heeft begrepen en wie niet.
Het is echt een jammerlijke vloek op onze samenleving. Waanzin en hysterie mag niet, tenzij het religieus van aard is, dan moeten alle niet gelovigen dat maar respecteren. Ik snap wel dat dit nog laatste siddering is van de middeleeuwen, waar je vooral niet moest zeggen dat gelovigen achterlijk zijn, want dan kwam je op de brandstapel. Maar we mogen nu zo onderhand wel eens stoppen met dit soort ongein.quote:Op donderdag 16 december 2010 13:46 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Ja en dan heb ik zoiets van.. waarom iets blij maken waar van ik 'geloof' dat het niet bestaat?
Maargoed.
dat je je rechter hand af moet hakken en je oog moet uitsteken.quote:Op donderdag 16 december 2010 14:23 schreef Tha_Erik het volgende:
En om het dan te baseren op wat bijbelteksten uit het oude testament... staat in de bijbel ook niet dat je geen kleding mag dragen van twee verschillende stoffen? Of meerdere gewassen op één akker mag verbouwen? Of geen schaaldieren mag eten?
Waar dan?quote:Op donderdag 16 december 2010 13:35 schreef Chowi het volgende:
Het is misschien zinvol om te benadrukken dat ook in de Bijbel onderscheid gemaakt wordt tussen homofilie en homoseksualiteit.
Een groot deel van wat in het oude testament staat is te niet gedaan door het nieuwe testament. Het gaat er meer om dat je uit het oude testament haalt wat het nou betekent. De manier van leven staat sowieso eigenlijk niet echt in het oude testament, sommige dingen wel maar de meeste niet.quote:Op donderdag 16 december 2010 14:23 schreef Tha_Erik het volgende:
Op zich maakt het voor mijzelf niet bijzonder veel uit of het nou daadwerkelijk aangeboren is, of ik het door invloeden in mijn jeugd ontwikkeld heb, of van mijn part bij de geboorte op de grond gestuiterd ben.
Wat ik wel weet is dat het geen vrije keus is. Ik kan niet sturen op wie mijn hersenen/lichaam reageert, en daarom vind ik het ook oneerlijk als mensen (zoals gelovigen) mij verantwoordelijk houden voor iets waar ik niets aan kan doen (en wat niemand schaadt, en hun al helemaal niet).
En om het dan te baseren op wat bijbelteksten uit het oude testament... staat in de bijbel ook niet dat je geen kleding mag dragen van twee verschillende stoffen? Of meerdere gewassen op één akker mag verbouwen? Of geen schaaldieren mag eten?
Wat boeit het nou dat priesters homo zijn of hetero, ze mogen toch niks.quote:Op donderdag 16 december 2010 20:26 schreef NumberSeven het volgende:
Homos die in de kerk kunnen trouwen, of priesters die homo zijn. Het moet niet gekker worden.
Ik spreek voor mijzelf: ik houd je niet verantwoordelijk voor het feit wie of wat of hoe je bent. Ik ben niet in staat te beoordelen hoe en waarom iemand is zoals ie is.quote:Op donderdag 16 december 2010 14:23 schreef Tha_Erik het volgende:
Op zich maakt het voor mijzelf niet bijzonder veel uit of het nou daadwerkelijk aangeboren is, of ik het door invloeden in mijn jeugd ontwikkeld heb, of van mijn part bij de geboorte op de grond gestuiterd ben.
Wat ik wel weet is dat het geen vrije keus is. Ik kan niet sturen op wie mijn hersenen/lichaam reageert, en daarom vind ik het ook oneerlijk als mensen (zoals gelovigen) mij verantwoordelijk houden voor iets waar ik niets aan kan doen (en wat niemand schaadt, en hun al helemaal niet).
Dat lijkt me idd ook de logische gedachtengang.quote:Op donderdag 16 december 2010 22:16 schreef Tha_Erik het volgende:
Kijk, als je blind in God gelooft, en echt overtuigd bent van het feit dat je iets beters terugkrijgt dan is het nog best begrijpelijk dat je een bepaalde keuze niet maakt (dat wil zeggen, dus geen homoseks bedrijven, want gevoelens kan je niet bepaald sturen, en je zou theoretisch ook een seksloze relatie met een man kunnen hebben).
Maar ik ben zo niet, ik geloof niet in God, dus voor mij is die keuze snel gemaakt: óf ik leef zoals ik wil leven, óf ik geef iets op wat me plezier oplevert, en krijg er niets voor terug (omdat ik niet geloof). Ik ga voor optie 1.
Ik snap je experiment niet?quote:Op donderdag 16 december 2010 12:54 schreef Fruties het volgende:
Hmmm, das dan ook weer waar.
Maar ik ben dan wel benieuwd naar het volgende experiment: Of een homo werkelijk er niets aan kan doen, of dat het homo zijn in het onbewuste zit. En dat bijvoorbeeld een psycholoog dat onbewuste naar boven kan halen.. Ben ik wel benieuwd naar.
De vraag van de TS was toch homo zijn ivm de bijbel.. Das het enige waar ik antwoord op gafquote:Op donderdag 16 december 2010 13:27 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik bedoel gewoon dat ik het interressant zou vinden naar een experiment wat kijkt of homofilie is aangeboren of niet.quote:
Daar zijn toch al studies genoeg naar gedaan? volgens prof Swaab zijn onze hersenen anders op bepaalde plaatsen, volgens studies die tweelingen volgende waren ze lang niet beide gay ook al waren ze gelijk opgevoed en vrijwel elke homo kan je vertellen dat het geen keuze maar een gevoel van diep binnen is waar je als je eerlijk tegen jezelf bent niet omheen kan?quote:Op zaterdag 18 december 2010 00:24 schreef Fruties het volgende:
Ik bedoel gewoon dat ik het interressant zou vinden naar een experiment wat kijkt of homofilie is aangeboren of niet.
Probeer je hier te zeggen dat eigenschappen die niet aangeboren zijn dan maar een bewuste keuze zijn?quote:Op zaterdag 18 december 2010 11:23 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Daar zijn toch al studies genoeg naar gedaan? volgens prof Swaab zijn onze hersenen anders op bepaalde plaatsen, volgens studies die tweelingen volgende waren ze lang niet beide gay ook al waren ze gelijk opgevoed en vrijwel elke homo kan je vertellen dat het geen keuze maar een gevoel van diep binnen is waar je als je eerlijk tegen jezelf bent niet omheen kan?
Zo moeilijk is dat toch niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |