quote:
Op donderdag 16 december 2010 14:23 schreef Tha_Erik het volgende:Op zich maakt het voor mijzelf niet bijzonder veel uit of het nou daadwerkelijk aangeboren is, of ik het door invloeden in mijn jeugd ontwikkeld heb, of van mijn part bij de geboorte op de grond gestuiterd ben.
Wat ik wel weet is dat het geen vrije keus is. Ik kan niet sturen op wie mijn hersenen/lichaam reageert, en daarom vind ik het ook oneerlijk als mensen (zoals gelovigen) mij verantwoordelijk houden voor iets waar ik niets aan kan doen (en wat niemand schaadt, en hun al helemaal niet).
En om het dan te baseren op wat bijbelteksten uit het oude testament... staat in de bijbel ook niet dat je geen kleding mag dragen van twee verschillende stoffen? Of meerdere gewassen op één akker mag verbouwen? Of geen schaaldieren mag eten?
Ik spreek voor mijzelf: ik houd je niet verantwoordelijk voor het feit wie of wat of hoe je bent. Ik ben niet in staat te beoordelen hoe en waarom iemand is zoals ie is.
Het enige wat ik tegen je kan zeggen is, indien je in harmonie zou willen komen met God, zou je, onder andere, bepaalde keuzes moeten maken en bepaald gedrag opgeven, zoals toegeven aan homoseksuele gevoelens. God doet vervolgens de rest.
Ik als heteroseksueel heb hetzelfde moeten doen, en heb een keuze gemaakt om niet meer met random vrouwen of niet al te serieuze vriendinnen naar bed te gaan, maar om dat deel van mijn leven op te offeren en te vertrouwen dat God mij daar iets mooiers en beters voor terug zal geven. Dat is ook niet niets: ik dacht: wat voor plezier is er dan nog in het leven, als ik dat deel van mijn leven op moet offeren? Maar: als God werkelijk van mij houdt, en echt God is en alles weet, heeft Hij mij ook iets beters te bieden, en daar vertrouw ik op. En dat is waarheid gebleken.
Het zit namelijk net zo goed in mijn aard om vrouwen te versieren en het bed in te krijgen. Dat wil echter niet zeggen dat dat dan ook oke is, dat dat niet te veranderen is, en dat God niets anders voor ogen heeft. Ik ben er niet verantwoordelijk voor, het is mijn aard.
Jezus wijst op het feit dat als je een vrouw met lust bekijkt indien je al getrouwd bent, dat al overspel in je hart is. Dat gaat dus erg ver, de geest en aard van de mens is het tegenovergestelde van wat God voor ogen heeft met de mens.
Echter, ik ben niet verantwoordelijk voor het feit dat ik geboren ben zoals ik ben geboren. Daar is God verantwoordelijk voor zelfs. Het enige wat ik dien te doen, is een keuze maken. Erken ik dat God mijn maker is, en ik hem daarom heb te gehoorzamen, en zal ik mijn leven opofferen om dat te kunnen doen, en daarmee mijn leven behouden (tot in eeuwigheid), of doe ik dat niet en zal ik sterven?
Daarom zegt Jezus:
23 En Hij zeide tot allen: Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis dagelijks op, en volge Mij.
24 Want zo wie zijn leven behouden wil, die zal het verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal het behouden.
25 Want wat baat het een mens, die de gehele wereld zou winnen, en zichzelven verliezen, of schade zijns zelfs lijden?
24 Toen zeide Jezus tot Zijn discipelen: Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis op, en volge Mij.
25 Want zo wie zijn leven zal willen behouden, die zal hetzelve verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal hetzelve vinden.
26 Want wat baat het een mens, zo hij de gehele wereld gewint, en lijdt schade zijner ziel? Of wat zal een mens geven, tot lossing van zijn ziel?
27 Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een iegelijk vergelden naar zijn doen.
We hebben het over condities.
In een conditie van zonde kun je niet het eeuwige leven beerven. 'Conditie van zonde' is leven in een constante ongehoorzaamheid aan God. Een homoseksuele leefstijl valt daar ook onder. Echter is homoseksualiteit een symptoom van iets waar we allemaal last van hebben, zonde, en geen geval apart.
50 Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.
en
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
Ieder wordt dus in deze wereld in zonde geboren, met alle gevolgen van dien. De christen wordt echter opnieuw geboren, met een nieuwe aard, en een nieuwe geest, die hem totaal zal transformeren: de nieuwe mens is onherkenbaar voor hen die hem al eerder kenden. Je eigen familie herkent je niet meer terug.
Alles wordt daarin anders: in plaats van dat de menselijke gevallen aard de impulsen, aantrekking, gevoelens etc. geeft, wordt dat (indien je je spirituele leven onderhoudt uiteraard) steeds meer de geest van God. Geest van liefde, geest van heiligheid, reinheid, puurheid.
Echter zal je oude menselijke natuur hier steeds tegenin gaan, proberen zichzelf weer terug te zetten op de eerste plaats.
Wij hebben dus steeds keuzes te maken.
Indien je er voor zou kiezen om Jezus Christus te willen volgen, om Zijn karakter, Zijn geboden, Zijn opperste liefde voor ons, en om eeuwig te leven in paradijs, zou dat inhouden dat je bepaalde keuzes dient te maken.
Het is niet zo dat Christus mensen veroordeelt:
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
en
19 En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos.
20 Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden.
21 Maar die de waarheid doet, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn.
Christus zelf, de God van de christen, veroordeelt je dus niet om hoe je nu bent!
Wat Hij wil, is je het eeuwige leven schenken. Dat is een genadegift.
Echter staat er wel een prijs op die gift: dat je dit tijdelijke leven, en alles wat niet in harmonie met God is, opgeeft. Het is God die vervolgens alles in orde maakt.
Ik kan dus niet op de rechterstoel zitten en jou veroordelen, dat zou absoluut onchristelijk van me zijn, en dat doe ik dus ook niet.
Het enige wat ik kan zeggen is, omdat dit mijn geloof is: als je het eeuwige leven wilt erven, zul je bepaalde keuzes moeten maken om bepaalde zaken op te offeren.
Hoop dat dit verduidelijkt.
Ik spreek voor mijzelf en het is jammer dat mensen van nature zo veroordelend zijn. Ook dit is deel van de zondige natuur. We zijn uiteindelijk allemaal wel op de een of andere manier slecht bezig. Want we zijn slecht geboren. Maar God biedt ons zelf op de oplossing.