De bijbel zoals wij die kennen is pas in de 4e eeuw na christus vast komen te staan. Ik dacht zelf eerder, maar ik heb net geleerd van een hoogleraar dat het de 4e eeuw na christus is.quote:Op maandag 6 december 2010 17:15 schreef Jordiaantje het volgende:
Ik was benieuwd naar jullie kennis over de culture achtergrond waarin bepaalde bijbelse teksten geschreven zijn, en dan met name de 7 verzen over homoseksualiteit. Hoe groot is de kans aanwezig dat de opvattingen over homoseksualiteit in de bijbel gebonden zijn aan de tijd waarin ze geschreven zijn? En op basis waarvan? En is het zo dat de bijbel in de loop der eeuwen is gewijzigd/uitgedund, bijvoorbeeld omdat bepaalde vertalingen verkeerd zijn gegaan of omdat bepaalde opvattingen zijn veranderd?
Je hebt het misschien over de canon van de bijbel. Niet de teksten van de geschriften in de bijbel. En de canon van de bijbel stond inderdaad grotendeels al in de 2e eeuw vast.quote:Op maandag 6 december 2010 17:33 schreef Daniel1976 het volgende:
De bijbel zoals wij die kennen is pas in de 4e eeuw na christus vast komen te staan. Ik dacht zelf eerder, maar ik heb net geleerd van een hoogleraar dat het de 4e eeuw na christus is.
De grieken in 1500 voor Christus? Hoe zagen die er uit?quote:De anti homo teksten staan ook in het oude testament in in leviticus. Dat plaatst het terug tot 1500 voor christus ongeveer, misschien als antireactie op de grieken waar homoseksualiteit binnen bepaalde voorwaarden heel normaal was.
Laten we de laatste versie van de Novum Testamentum Graece er bij nemen. Welke teksten daarin zijn volgens jou gewijzigd of aangepast?quote:Op dinsdag 7 december 2010 14:13 schreef NumberSeven het volgende:
De bijbel is idd. gewijzigd en aangepast naar eigen belangen. dat is toch overduidelijk?
De laatste versie heb ik niet gelezen, maar waarom zijn er uberhaupt zoveel versies? Het is toch te gek voor woorden dat mensen de woorden van GOD gaan zitten aanpassen en wijzigen. Ze kunnen beter boeken schrijven met de manieren waarop je de teksten kunt interpreteren of wat de meest logische interpretatie is, ipv. zelf de woorden van GOD zitten wijzigen. Ik heb een aantal versies gelezen, en er zitten ontzettend veel tegenstrijdigheden in. De huidige bijbel versies kunnen nooit de letterlijke woorden van God zijn!quote:Op dinsdag 7 december 2010 14:20 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Laten we de laatste versie van de Novum Testamentum Graece er bij nemen. Welke teksten daarin zijn volgens jou gewijzigd of aangepast?
Het zijn niet de woorden van God. Het zijn woorden van mensen geinspireerd door de Heilige Geest. Menselijk genoeg dus voor foutjes en tegenstrijdigheden, heilig genoeg om autoriteit te hebben.quote:Op dinsdag 7 december 2010 14:23 schreef NumberSeven het volgende:
[..]
De laatste versie heb ik niet gelezen, maar waarom zijn er uberhaupt zoveel versies? Het is toch te gek voor woorden dat mensen de woorden van GOD gaan zitten aanpassen en wijzigen. Ze kunnen beter boeken schrijven met de manieren waarop je de teksten kunt interpreteren of wat de meest logische interpretatie is, ipv. zelf de woorden van GOD zitten wijzigen. Ik heb een aantal versies gelezen, en er zitten ontzettend veel tegenstrijdigheden in. De huidige bijbel versies kunnen nooit de letterlijke woorden van God zijn!
quote:Op dinsdag 7 december 2010 16:01 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Je mag van een perfecte God een perfect boek verwachten (of beter; een andere manier van communiceren dan een boek).
Onzin. Er zijn alleen al van het nieuwe testament 24000oude geschriften gevonden. Vanuit deze geschriften is er een bijzonder accurate bijbel gemaakt, in het nieuwe testament zitten als ik het mij goed herinner iets van 500miniscule verschillen in de oude statenvertaling(die van de 17de eeuw), dat wil zeggen kleine verschillen die totaal geen invloed hebben op de betekenis van de text. Deze "foutjes" zijn erin geslopen door de ongekend lange dagen van de originele kopieerders van de geschriften die hele dagen alleen maar aan het schrijven waren. Hierdoor zijn er een aantal kleine schoonheidsfoutjes in enkele geschriften geslopen, die makkelijk te herkennen zijn door de 24000geschriften naast elkaar te leggen. Van het oude testament zijn er nog veel meer geschriften, en deze zijn nagenoeg foutloos. Een Joodse schrijver was verplicht na elke pagina deze uitvoerig te controleren. Bij zelfs de kleinste fout, moest hij opnieuw beginnen. Deed hij dat niet, waren er zeer ernstige gevolgen. Gevolg, wij hebben nog altijd een zeer accurate Bijbel, mits men de juiste vertaling aanschaft, want er zijn zeker in onze tijd nogal wat matige versies verschenen.quote:Op maandag 6 december 2010 17:17 schreef Parabolismic het volgende:
Ja. Geen enkel heilig boek is tegenwoordig nog in z'n originele staat, iedereen die dat denkt leeft onder een steen... voor instance de kinderbijbel zonder alle verzen, delen en stukken die in een "originele" bijbel staat.
Het is een grote vergissing.
Also homosexualiteitik zeg go. Liever mensen die van elkaar houden dan mensen die elkaar lopen af te bitchen.
Je zegt tegenstrijdigheden, noem er eens 10 dan? Ik ken ze niet, dus please enlighten me.quote:Op dinsdag 7 december 2010 16:01 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Het zijn niet de woorden van God. Het zijn woorden van mensen geinspireerd door de Heilige Geest. Menselijk genoeg dus voor foutjes en tegenstrijdigheden, heilig genoeg om autoriteit te hebben.![]()
Ik vind het ook niet acceptabel hoor. Je mag van een perfecte God een perfect boek verwachten (of beter; een andere manier van communiceren dan een boek). Maar christenen vinden het wel acceptabel.
Klinkt alsof de kerk het zelf veroorzaakt heeft dus.quote:Vaak ligt er of kindermisbruik of een hele slechte relatie met een ouder van hetzelfde geslacht aan ten gronde.
En als dat niet zo is? Wat is er dan 'mis' gegaan?quote:Op zondag 12 december 2010 15:01 schreef Kist het volgende:
Homosexualiteit is een gevolg van dingen uit de jeugd. Vaak ligt er of kindermisbruik of een hele slechte relatie met een ouder van hetzelfde geslacht aan ten gronde.
Ik ga d'r niet eens tegeninquote:Op zondag 12 december 2010 15:01 schreef Kist het volgende:
[..]
Aangaande Homoseksualitiet, dat is zeker een zonde. Niet alleen is het een vernietigende activiteit voor je lichaam, het is ook tegen de orde van de schepping in.
quote:Op zondag 12 december 2010 15:07 schreef Sander het volgende:
[..]
Klinkt alsof de kerk het zelf veroorzaakt heeft dus.
Wanneer je het hebt over de boeken in het nieuwe testament,heb je misschien wel enigszins gelijk.quote:Op zondag 12 december 2010 15:01 schreef Kist het volgende:
[..]
Onzin. Er zijn alleen al van het nieuwe testament 24000oude geschriften gevonden. Vanuit deze geschriften is er een bijzonder accurate bijbel gemaakt, in het nieuwe testament zitten als ik het mij goed herinner iets van 500miniscule verschillen in de oude statenvertaling(die van de 17de eeuw), dat wil zeggen kleine verschillen die totaal geen invloed hebben op de betekenis van de text. Deze "foutjes" zijn erin geslopen door de ongekend lange dagen van de originele kopieerders van de geschriften die hele dagen alleen maar aan het schrijven waren. Hierdoor zijn er een aantal kleine schoonheidsfoutjes in enkele geschriften geslopen, die makkelijk te herkennen zijn door de 24000geschriften naast elkaar te leggen. Van het oude testament zijn er nog veel meer geschriften, en deze zijn nagenoeg foutloos. Een Joodse schrijver was verplicht na elke pagina deze uitvoerig te controleren. Bij zelfs de kleinste fout, moest hij opnieuw beginnen. Deed hij dat niet, waren er zeer ernstige gevolgen. Gevolg, wij hebben nog altijd een zeer accurate Bijbel, mits men de juiste vertaling aanschaft, want er zijn zeker in onze tijd nogal wat matige versies verschenen.
Je zegt tegenstrijdigheden, noem er eens 10 dan? Ik ken ze niet, dus please enlighten me.
Waarom zou ik als atheist dat fijn moeten vinden? Jouw imaginaire vriend is de mijne niet.quote:Oh en God communiceert zeker ook op andere manieren, maar om dat te ervaren zul je toch echt een relatie met hem moeten hebben, of op zijn minst verlangen. God dringt zich niet aan je op, iets wat Atheisten geloof ik wel fijn vinden toch?
Ik hoop vurig dat je kinderen krijgt ooit en dat ze homo zijn.quote:Aangaande Homoseksualitiet, dat is zeker een zonde. Niet alleen is het een vernietigende activiteit voor je lichaam, het is ook tegen de orde van de schepping in. Het is ook een fabeltje dat men geboren wordt als homosexueel. Homosexualiteit is een gevolg van dingen uit de jeugd. Vaak ligt er of kindermisbruik of een hele slechte relatie met een ouder van hetzelfde geslacht aan ten gronde.
En de bijbel is dat wel? Geschreven getuigenissen van mensen noem jij het onfeilbare werk van een onfeilbare god? Interessant gegeven. Het rammelt.quote:En en @ numberseven, Zoveel gelijkenissen zijn er echt niet tussen de Islam en Het Christendom, en de Koran is nou niet bepaald het toonbeeld van het onfeilbare woord van god.
Ik krijg sterk de indruk dat met deze passage de rebellie tegen God en het Hogere, het toegeven aan aardse genoegens en geneugten, de banaliteit en de geestelijk, dode levensstijl die daaruit voortkomt, bekritiseerd wordt, onder de aandacht wordt gebracht. Dat is hetgeen dat ik hier uithaal. Een vorm van egoïsme en hoogmoed, waardoor een mens verloren gaat en (geestelijk) sterft.quote:Romeinen 1[24]Daarom heeft God hen prijsgegeven* aan hun onreine begeerten, zodat zij hun eigen lichaam onteren.
[25] Zij hebben de goddelijke waarheid verruild voor de leugen, en de schepping geëerd en aanbeden in plaats van de schepper; Hij is gezegend in eeuwigheid! Amen. [26] Daarom heeft God hen prijsgegeven aan onterende hartstochten. Hun vrouwen hebben de natuurlijke omgang verruild voor de tegennatuurlijke. [27] Eveneens hebben de mannen de natuurlijke gemeenschap met vrouwen opgegeven en zijn ze in lust voor elkaar ontbrand: mannen plegen ontucht met mannen. Zo ontvangen zij aan den lijve het verdiende loon voor hun afdwaling.
[28] En omdat zij zich niet verwaardigd hebben God te erkennen, heeft God hen prijsgegeven aan hun nietswaardige gezindheid, zodat zij alles doen wat niet te pas komt. [29] Vervuld* zijn zij van allerlei ongerechtigheid, boosheid, hebzucht en slechtheid; vol nijd, bloeddorst, ruzie, bedrog en kwaadaardigheid. Roddelaars zijn het, [30] lasteraars, haters* van God, vermetel, verwaand, protserig, vindingrijk in het kwaad, ongehoorzaam aan hun ouders, [31] onverstandig, onbestendig, zonder liefde en zonder mededogen. [32] En geheel en al bekend met Gods vonnis, dat wie zulke dingen doet de dood verdient, bedrijven zij deze misdaden niet alleen, maar juichen die ze die ook toe bij hen die ze begaan.
Prachtig, alsof nogmaals benadrukt wordt dat we allemaal zondig zijn en niet moeten oordelen over anderen, alsof het ook de hypocrisie aankaart van gelovigen die menen goedaardig en gelovig te zijn en toch ook zondigen en niet onder het oordeel uitkomen.quote:Romeinen 2: [1]Maar dan ben jij, mens die oordeelt, wie je ook mag zijn, evenmin te verontschuldigen. Want met je oordeel over anderen veroordeel jij jezelf. Jij die je tot rechter opwerpt, doet immers precies hetzelfde. [2] Wij zijn het erover eens dat God terecht hen veroordeelt die zulke dingen doen. [3] En jij die een oordeel velt over hen die zulke dingen doen, en ze zelf ook doet, reken jij erop dat je aan Gods oordeel zult ontsnappen? [4] Of misken je zijn rijkdom aan goedheid en geduld en lankmoedigheid, en besef je niet dat Gods goedheid je tot inkeer wil brengen? [5] Met je botte en onboetvaardige gezindheid stapel je voor jezelf een kapitaal van toorn op tegen de dag* van de toorn, wanneer Gods rechtvaardig oordeel openbaar zal worden. [6] Hij zal iedereen loon naar werken geven: [7] het eeuwig leven aan hen die door standvastig het goede te doen, streven naar onvergankelijke heerlijkheid en eer; [8] maar toorn en gramschap wacht hen die weerspannig de waarheid verwerpen en de ongerechtigheid omhelzen. [9] Kwelling en benauwdheid wacht elke mens die het kwade bedrijft, de Jood in de eerste plaats, maar ook de Griek; [10] heerlijkheid, eer en vrede wacht een ieder die het goede doet, de Jood in de eerste plaats, maar ook de Griek. [11] Want God kent geen aanzien* des persoons.
Sorry, ik lees nu pas je OP serieus door. Interessante vragen die je stelt, ik sta daar ook regelmatig bij stil. Ook m.b.t. seks voor het huwelijk en vrijen zonder voorbehoedsmiddelen.quote:Op maandag 6 december 2010 17:15 schreef Jordiaantje het volgende:
Ik was benieuwd naar jullie kennis over de culture achtergrond waarin bepaalde bijbelse teksten geschreven zijn, en dan met name de 7 verzen over homoseksualiteit. Hoe groot is de kans aanwezig dat de opvattingen over homoseksualiteit in de bijbel gebonden zijn aan de tijd waarin ze geschreven zijn? En op basis waarvan? En is het zo dat de bijbel in de loop der eeuwen is gewijzigd/uitgedund, bijvoorbeeld omdat bepaalde vertalingen verkeerd zijn gegaan of omdat bepaalde opvattingen zijn veranderd?
Mijn overtuiging is dat de verzen wat betreft homoseksualiteit niet gebonden zijn aan de tijd waarin ze geschreven zijn. Het heeft altijd gevallen onder gedrag dat als zondig beschouwd wordt, en niet als heilig en bedoeld door God. Van Sodom en Gomorra tot Romeinen en tot vandaag de dag.quote:Op maandag 6 december 2010 17:15 schreef Jordiaantje het volgende:
Omdat?quote:Op zondag 12 december 2010 15:01 schreef Kist het volgende:
Aangaande Homoseksualitiet, dat is zeker een zonde. Niet alleen is het een vernietigende activiteit voor je lichaam,
Hoe kom je daarbij? Homoseksualiteit komt ook bij dieren voor.quote:het is ook tegen de orde van de schepping in.
Vaak? Vaak genoeg om te zeggen dat het "een fabeltje" is dat homoseksualiteit aangeboren is? Dan wil ik daar wel eens een bron van zienquote:Het is ook een fabeltje dat men geboren wordt als homosexueel. Homosexualiteit is een gevolg van dingen uit de jeugd. Vaak ligt er of kindermisbruik of een hele slechte relatie met een ouder van hetzelfde geslacht aan ten gronde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |